eitaa logo
برای توجّه
462 دنبال‌کننده
5هزار عکس
6.2هزار ویدیو
28 فایل
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرّحیمِ لاحَولَ وَ لاقُوَّه اِلّا بِاللّهِ العلیِّ العظیم و صلّی اللهُ علی محمّد و الهِ الطّاهرین هدف کانال، نشر خوبیها، واقعیت ها و حقایق، بدون جهت گیری است. 💥حرف حقّ و مطالب متنوع و مفید را نشر دهید. #کپی آزاد @barayetvajoh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سربازها در مرز بیشتر از نیروهای رسمی شهید می‌شوند؟ فرمانده کل انتظامی: 🔹بیشترین شهید سرباز مربوط به منطقه سیستان و بلوچستان است؛ از ۲۰ شهید پلیس در سه ماهه اول سال تعداد ۱۵ نفر کادر (نیروی رسمی پلیس) و ۵ نفر وظیفه (سرباز) هستند. 🔹تعداد بیشتر شهدای کادر نسبت به سربازان نشان دهنده آن است که دوستان کادر پلیس برای سربازها، پدری می‌کنند. 🔹در مرز آموزش‌های ویژه مرزبانی حاکم است و سربازان در پادگان‌های جدا آموزش‌های خاص مرزبانی و رزم می‌بینند. مدافعان امنیت _ پلیس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tafsir E Hamd 15_برش.mp3
3.63M
تفسیر سوره حمد 15 آیت الله جوادی آملی 💜بخش اول حجم : ۳:۴۲مگابایت زمان : ۱۵:۱۶ دقیقه
Tafsir E Hamd 15_برش_1.mp3
3.9M
تفسیر سوره حمد 15 آیت الله جوادی آملی 💜بخش دوم حجم : ۳:۷۲مگابایت زمان : ۱۶:۱۵ دقیقه
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش اول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين قيامت، مملوك خداي سبحان در آيهٔ مباركهٔ «مالك يوم الدين»(1) چند احتمال به عرض رسيد كه احتمال آخرش اين بود كه «مالك يوم الدين»(2) به اين معنا باشد خداي سبحان الان مالك قيامت است و يوم الدين مملوك باشد نه ظرف بر خلاف احتمال قبل كه مملوك محذوف بود و يوم الدين ظرف. يعني در روز جزا روز قيامت معلوم مي‌شود كه خداي سبحان مالك جميع اشياء بود. و اما اين احتمال كه يوم الدين مملوك باشد، و خداي سبحان مالك روز جزا باشد. شبهه عدم اضافه شدن مالك به زمان شبهه‌اي مطرح است كه زمان مملوك نمي‌شود. به زمان مي‌گويند فلان شخص مَلِك زمان است، نمي‌گويند مالك زمان است. جواب: زمان و جميع موجودات مِلك تكويني خداي سبحان اين دربارهٔ غير خدا اينچنين است ولي دربارهٔ خداي سبحان كه جميع موجودات ملك خداست هم زمان و هم حركت و هم ماده‌اي كه با حركت زمان را توليد مي‌كنند و مانند آن، ديگر اين سؤال موردي ندارد چون هر چه موجود است ملك تكويني خداي سبحان است. پس او مي‌تواند مالك قيامت باشد. عمده آن است كه اين مالك در اينجا به معناي حال يا استقبال كه بعدها خداي سبحان مالك بشود، نيست. بلكه به معناي استمرار است
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش دوم قيامت هم اكنون موجود است(3) و) اِعداد( مهیا بودن ) بهشت و جهنم شاهد بر وجود قيامت همواره خداي سبحان مالك روز قيامت است. و روز قيامت هم الان موجود است. زيرا در بسياري از آيات سخن از اعداد است كه «اعدت للمتقين»(4). جنت اعدت للمتقين. يا جهنم «اعدت للمتقين»(5). اين آماده شدن ظاهرش وجود است. اگر يك امري دليل قطعي اقامه شد كه او الان موجود نيست و بعداً‌ موجود مي‌شود، در آن گونه از موارد انسان به قرينهٔ خارجي اين فعلهاي ماضي را حمل بر مجاز مي‌كند مي‌گويد چون مستقبل محقق الوقوع است در حكم ماضي است. ولي اگر دليل عقلي بر خلاف اقامه نشد، بلكه دليل عقلي بر وفاق اقامه شد كه جهنم بالفعل موجود است و بهشت بالفعل موجود است،‌ اين ظواهر به ظاهرشان ابقاء مي‌شود. ديگر قرينه‌اي نداريم كه آن قرينه وادارمان بكند كه اين فعل ماضي را به معناي مضارع بگيريم. و بگوييم نكتهٔ‌ تعبير از جريان قيامت به ماضي براي آن است كه مستقبل محقق الوقوع در حكم ماضي است. ظواهر آيات اين است كه بهشت الان موجود است، جهنم الان موجود است، «جنة عرضُها السموات و الارض اعدت للمتقين»(6) يا «واتقوا النار التي اعدت للكافرين»(7) و مانند آن. اگر ظاهر آيات اين است كه بهشت و جهنم الان موجود است و دليل عقلي بر خلاف اين ظواهر نيست، بلكه دليل عقلي اين ظواهر را تأييد مي‌كند، اين ظواهر به ظهورشان باقي خواهند ماند. علي اي حال اين دار عذاب و آن دار ثواب الان بالفعل موجود است. مسئلهٔ بهشت و جهنم بالفعل موجود است و از نظر انسان آينده است كه انسان آينده وارد مي‌شود ولي او بالفعل موجود است. آني كه اهل باطن است مي‌بيند كه يك كسي دارد معصيت مي‌كند، در جهنم دارد غوطه‌ور مي‌شود. وقتي توبه و رحمت الهي شامل حالش شده است از جهنم بيرون مي‌آيد. «إنّ الذين يأكلون اموال اليتامي ظلماً انما يأكلون في بطونهم ناراً»(8) اهل باطن مي‌بينند كسي كه مال يتيم دارد مي‌خورد، دارد آتش مي‌ خورد. اگر توبه كرد و مال يتيم را برگرداند، همان مي‌شود رحمت براي او. اهل باطن اينجور مي‌بينند. غرض آن مقام بالفعل موجود است، انسان به تدريج و در آينده به آن مقام راه پيدا مي‌كند. تدريج در اين طرف است. انسان بعداً به آن مي‌رسد. نه اينكه او معدوم باشد و بالفعل موجود نباشد. انسان بعد از موت به آن مقام مي‌رسد يا بعد از موت براي او روشن مي‌شود كه در آنجا بود. يا ورود انسان بعد از موت است يا ظهور اينكه او در جهنم بود و نمي‌ديد بعد از موت است. اگر بعديت است براي انسان است نه براي تحقق خود قيامت. تعبيرات «اعدت للمتقين»(9)‌، «اعدت للكافرين»(10) و جريان گستردهٔ معراج رسول خدا (عليه آلاف التحيه و الثناء) همه نشانهٔ وجود بالفعل قيامت است. لذا مرحوم خواجه (رضوان الله عليه) در متن تجريد سخن ايشان اين است كه: (السمع دلّ علي ان الجنة و النار مخلوقتان الآن و المعارضات متأولة)(11) اين متن تجريد مرحوم خواجه (رضوان الله عليه) است. مرحوم علامه هم اينچنين شرح كرده است﴿12﴾. شيخنا الاستاد مرحوم آقاي شعراني (رضوان الله عليه) اين چنين شرح كرده است﴿13﴾. همهٔ محققين علماي اماميه و محققين علم كلام اين چنين شرح مي‌كنند كه بهشت و جهنم الان موجود است و انسان بعداً وارد مي‌شود طبق دستورات ظاهري يا بعداً براي انسان معلوم مي‌شود كه در جهنم بود و نمي‌دانست، طبق بحثهايي كه اهل باطن دارند. بنابراين اگر چنانچه ظواهر كتاب و سنت اين است كه بهشت و جهنم بالفعل موجود است. دليل عقلي بر اين ظواهر عليه اين ظواهر اقامه نشد. بلكه آنها كه اهل استدلالند برهان اقامه مي‌كنند كه جهنم و بهشت بالفعل موجود است. پس دليل عقلي نه تنها مخالف نيست، بلكه موافق است. قيامت به دو قسم است ديگر. رحمت دارد به نام بهشت. بهشت به نام رحمت و عذاب به نام جهنم. «اعدت للمتقين»(14) آن قسمت بهشت. دربارهٔ نارش فرمود: «اعدت للكافرين»(15). قيامت اين دو مرحله دارد، اين دو بخش را دارد. «و اتقوا النار التي اُعِدّتْ للكافرين»(16) يا دربارهٔ بهشت فرمود: «جنة عرضها السموات و الارض اعدت للمتقين»(17). بنابراين ظواهر اين است كه بهشت و جهنم بالفعل موجود است
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش سوم جواب: بله، از اين طرف تدريج است. بله ديگر صراط بالفعل موجود است. عبورش مربوط به بعد است. صراط دارد، حساب دارد، ميزان دارد، همه‌اش جريان دارد. نسبت به اينها نسبت به اينها يا بعداً اين مراحل را طي مي‌كنند يا بعداً براي اينها ظهور مي‌كند كه اينها طي كردند يا ماندند. احد الامرين است اگر بعديت است نسبت به اهل دنياست. و گر نه صراط بالفعل موجود است، جهنم بالفعل موجود است، بهشت بالفعل موجود است، و ميزان الهي بالفعل موجود است نه اينكه بعداً خدا ميزان بيافريند، همهٔ اينها بالفعل موجود است. انسان از اين طرف يا بعداً وارد مي‌شود يا نه بعداً مي‌فهمد كه در اين صحنه بود. لذا ظواهر ديني آن است كه اينها موجودند. جريان معراج به خوبي شهادت مي‌دهد كه اينها موجودند. محققين و علما مي‌گويند اينها بالفعل موجودند و براهين عقليه مي‌گويد اينها بالفعل موجودند. اهل معنا هم كه مي‌بينند. بنابراين عارف مي‌بيند. حكيم برهان اقامه مي‌كند. متكلم به ظواهر تمسك مي‌كند. مفسر به ظواهر آيات تمسك مي‌كند. در جريان معراج هم كه اهل باطن به آن استدلال مي‌كنند، كاملاً مشهود است. و لسان قرآن هم اين لسان است كه اگر شما سير باطني داشته باشيد، به خوبي جهنم را مي‌بينيد. «كلا لو تعلمون علم اليقين لترون الجحيم»(18) ديگر دلالت به اين خوبي در او ترديدي نيست كه. ز ) اولياي خدا و «مالك يوم الدين» از آن طرف دربارهٔ امام سجاد (سلام الله عليه) آمده است كه وقتي اين «مالك يوم الدين»(19) را قرائت مي‌كرد، آنقدر قرائت مي‌كرد كه بي‌هوش مي‌شد. بالاخره يك چيزي را مي‌ديد كه اينگونه بي‌هوش مي‌شد ديگر. و الا صرف مفهوم كه آدم را بي‌هوش نمي‌كند كه. از پا درنمي‌اندازد كه. دربارهٔ امام صادق (سلام الله عليه) اين است. دربارهٔ امام سجاد (سلام الله عليه) اين است. وقتي اين سورهٔ مباركهٔ حمد را قرائت مي‌كردند به «مالك يوم الدين»(20) كه مي‌رسيدند اين قدر قرائت مي‌كردند كه بي‌هوش مي‌شدند. چه چيز را مي‌ديدند بي‌هوش مي‌شدند؟ آن كه آدم را بي‌هوش مي‌كند همان مشاهدهٔ آن «نار الله الموقده»(21) است ديگر. آن است كه آدم را بي‌هوش مي‌كند. و الا مفهوم كه آدم را از پا درنمي‌آورد كه. اين كه «كان﴿ع﴾ إذا قرأ مالك يوم الدين يكرّرها حتّى كادَ أن يموت»(22) اين است ديگر. آنگاه اين روايتهايي كه دربارهٔ امام صادق (سلام الله عليه) هست، دربارهٔ امام سجاد (سلام الله عليه) هست كه اين آيه را اينقدر مي‌خواندند كه بي‌هوش مي‌شدند. يا اين قدر مي‌خواندند كه گويي از متكلمش دارند مي‌شنوند. و لسان قرآن كريم اين است كه طوري عبادت كنيد كه اين را ببينيد. مي‌گويند هنر آن است كه آدم جهنم را ببيند. خود هنر آن دان كه ديد آتش عيان ني گپ «دلّ علي النّار الدخان»(23) و گر نه انسان بگويد به فلان دليل قيامتي هست اين گپ است. ني گپ «دلّ علي النار الدخان». اگر كسي از لوازم قيامت پي به قيامت ببرد او دارد گپ مي‌زند. چون گپ است، حرف است، در او اثر نمي‌كند. بنابراين اگر عقلاً و نقلاً يوم القيامه الان موجود است، اين موجود مالك مي‌طلبد. چون هر موجودي كه هستي او عين ذات او نبود، مالك مي‌خواهد. اگر يك موجودي هست بالذات بود، ملك كسي نيست. اگر يك موجودي هست بالذات نبود، هستي او عين ذات او نبود، به غير وابسته است. به غير وابسته است يعني مملوك غير است. اگر قيامت اين چنين است، موجود است و هستي او عين ذات او نيست، پس به غير وابسته است. زمان و زمين و همه و همه در موطن خود موجودند. بساط زمان برچيده مي‌شود در قيامت. جواب: خود زمان بساطش برچيده مي‌شود. ديگر ما زماني نخواهيم داشت. ديگر نبايد ما آنچه را كه رتبه‌اش بعد است در الان بسنجيم. البته الآن اين خيابان كه موجود است، خيابان در مسجد وجود ندارد. پس ما بگوييم خيابان معدوم است! يا كسي كه در خيابان است هنوز به صحن نرسيده است، پس بگويد صحن معدوم است! صحن در جاي خودش موجود است. اين شخص بعداً وارد صحن مي‌شود. نه اينكه صحن معدوم است. اگر صحن در خيابان نيست، به اين معنا نيست كه صحن رأساً معدوم است. پس بالفعل موجود است. اگر بالفعل موجود است، بالفعل مملوك است. وقتي بالفعل مملوك شد، بالفعل مالك دارد. مالك بالفعل او خداي سبحان است. چرا؟ چون او رب العالمين است، يك. اگر چيزي هستي داشت و هستي او عين ذاتش نبود، به غير وابسته است. قيامت هست و هستي او عين ذات او نيست و به غير وابسته است. و غيري كه مالك قيامت باشد، جز ذات اقدس اله، احدي نيست. فهو سبحانه و تعالي «مالك يوم الدين»(24).
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش چهارم نقش ياد معاد در هدايت و تربيت نقش «مالك يوم الدين»(25) در سياق حمد آن است كه اعتقاد به قيامت جزء بهترين نعم الهي است كه انسان را از هر تباهي مي‌رهاند. براي اينكه انسان يا جزء افرادي است كه از ترس عبادت مي‌كند. اين از ترس جهنم دست به گناه نمي‌زند. يا جزء افرادي است كه شوق بهشت وادارش مي‌كند به اطاعت و ثواب. در اثر اشتياق به بهشت تن به فضائل مي‌دهد و تن به گناه نمي‌دهد. يا فوق اين دو گروه است، منتظر لقاي حق است، اين هم در قيامت است، چون قيامت درجاتي دارد. يك «جنات تجري من تحتها الانهار»(26) است كه براي اوساط اهل ايمان است. يك (جنت اللقاء) است كه براي اوحدي از اهل ايمان است. آنكه جزء متوسطين از اهل ايمان شد، فقط همان «جنات تجري من تحتها الانهار»(27) نصيب اوست. و آنكه جزء اوحدي از اهل ايمان است، گذشته از اينكه «ان المتقين في جنات و نهر»(28) يعني همين «جنات تجري من تحتها الانهار»(29) را داراست، «في مقعد صدق عند مليك مقتدر»(30) را هم داراست. آن عنداللهي بودن را هم داراست. اگر اين شخص جزء اوحدي از اهل ايمان بود، دلش پيش آن «عند مليك مقتدر»(31) است. به اشتياق «عند مليك مقتدر»(32) كه لقاي حق است، عبادت مي‌كند. پس «مالك يوم الدين»(33) از اسماي حسناي خداي سبحان است كه اين باعث حمد خواهد بود. خدا را حمد مي‌كنيم كه او «مالك يوم الدين»(34) است. و اگر روز جزايي نبود و انسان با مرگ از بين مي‌رفت و نابود مي‌شد، راه كمال براي هيچ متكاملي نبود و چيزي هم جلوي هيچ درنده‌اي را نمي‌گرفت. آنچه كه جلوي تبهكاران را مي‌گيرد و راه متكاملين را باز مي‌كند، مسئلهٔ قيامت است. پس خدا را شكر مي‌كنيم كه قيامتي دارد. خدا را شكر مي‌كنيم كه عذاب و بهشتي دارد كه براي ترس از عذاب او خود را هدر نمي‌دهيم. براي شوق به بهشت او خود را به كمال مي‌رسانيم و مانند آن.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش پنجم مالك يوم الدين» حد وسط برهان اختصاص حمد اين هم مي‌تواند از حدود وسطايي باشد كه برهان اقامه بشود. بگوييم خداي سبحان مالك روز جزاست، و هر كه مالك روز جزاست محمود است، پس خدا محمود است. چرا خدا مالك روز جزاست؟ به آن بحثهاي گذشته برمي‌گردد. چرا هر كه مالك روز جزاست محمود است؟ براي اينكه مالك روز جزا بودن، روز قيامت را به پا كردن و ايجاد كردن زمينهٔ تحويل سعادت مردم است. اگر انسان با مرگ نابود مي‌شد و روز جزايي نبود، نه انسانِ بافضيلت از فضيلتش طرفی می بست، نه انسان تبهكار دست از تجاوز برمي‌داشت. و جهان مي‌شد «فهم في امر مريج»(35) مي‌شد هرج و مرج. پس خدا را شكر كه قيامتي دارد. خدا را شكر كه جهنمي دارد. انساني كه براي ترس از جهنم دست به گناه نمي‌زند، بايد شاكر باشد. خدا را شكر كه جهنمي داشت و ترس از جهنم وادارمان كرد كه كار خلاف نكنيم. همان طوري كه رحمانيّت خدا و رحيم بودن خداي سبحان باعث محمود بودن اوست، مالك روز قيامت بودن هم باعث محمود بودن اوست. پرورش الهي انسان بين خوف و رجاء آنگاه انسان را هم يك بُعدي بار آوردن روا نيست. اگر هميشه سخن از رحمت حق باشد، خداي رحمان و رحيم را به مردم معرفي بكنند، اين احياناً زمينهٔ تجري و غرور را فراهم مي‌كند. اگر خدايي كه رحمان و رحيم است به عنوان «مالك يوم الدين»(36) هم شناخته بشود، انسان بين خوف و رجاء حركت مي‌كند. اين طور نيست كه فقط در سمت رحمت حركت كند بگويد باري به هر جهت، خدا رحيم است. نه وقتي بداند كه خدا هم رحمان و رحيم است، هم «مالك يوم الدين»(37). مالك يوم الدين يعني روز پاداش. خدايي كه مالك روز پاداش است. در روز پاداش، بهشتي است كه رحمت است. جهنمي است كه جهنم را اميرالمؤمنين (سلام الله عليه) در نهج معرفي كرد. فرمود: «دار ليس فيها رحمه»(38)؛ جهنم جايي است كه هيچ رحمت در آن نيست. پس اگر سخن از رحمت خداي سبحان است، سخن از عذاب او هم هست. تا انسان در مسيري حركت كند كه بين خوف و رجا باشد. «يدعون ربهم خوفاً وطمعاً»(39). اين چنين نباشد كه هميشه به طرف رحمت كشانده بشود و از عذاب الهي غافل باشد. چه اينكه همواره انسان را ترساندن هم صحيح نيست كه انسان را به مرز نااميدي بكشاند و از رحمت بي‌انتهاي حق نااميد باشد. بين خوف و رجا حركت كند. و خداي سبحان كساني را مي‌پروراند كه بين خوف و رجا حركت كنند. وقتي جريان علم و اهل علم و تشويق به فراگيري علوم را بازگو مي‌كند، قبلش مسئلهٔ خوف و رجا را تشريح مي‌كند. همان آيهٔ معروف كه سخن از «هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون»(40) در او آمده است. صدر آيه اين است كه: «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِداً وَقَائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ»(41) در سورهٔ زمر وقتي تشويق مي‌كند مردم را به فراگيري علوم، آيهٔ 9 سورهٔ زمر اين است
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش ششم اول نمي‌گويد علم چيز خوبي است. يا نمي‌گويد عالم و غير عالم يكسان نيستند. چون علم يك ابزار كار است و نه هدف. صدر آيه اين است، آيهٔ 9 سورهٔ زمر صدرش اين است: «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِداً وَقَائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ»(42)؛ اول تهذيب است بعد علم. صدر آيه اين است كه آن كسي كه در فرصتهاي شب به ياد خدا برمي‌خيزد، قانت است، اهل قنوت و نيايش و ابتهال و لابه و تضرع و زاري است. «ساجداً و قائماً»(43) گاهي در سجده است گاهي در قيام. «يحذر الاخرة و يرجوا رحمة ربه»(44) از آخرت خود مي‌ترسد، چون خدا منشأ رحمت است، مبدأ رحمت است و غضب براي او بالعرض است نه بالذات. «يحذر الاخرة و يرجوا رحمة ربه»(45) رجا را به رحمت رب نسبت داد، ترس را به پايان كار خود نسبت داد. فرمود اين انسان از پايان كار خود مي‌ترسد و به رحمت خدا اميدوار است. نه به پايان كار خود اميدوار باشد كه بگويد من به پايان كار خود تكيه مي‌كنم. اين چنين نيست كه انسان بتواند به پايان كار خود تكيه كند. حوادث روشن نيست. گاهي انسان به اندازهٔ «فواق ناقه» ممكن است اوضاع برگردد. در روايات اين است اگر كسي مواظب خود نباشد و خود را به خدا نسپارد، ممكن است معاذ الله به اندازهٔ «فواق ناقه» اوضاع برگردد﴿46﴾. فواق اينهايي كه ساروانند يا مسؤول دوشيدن شير شترند، اين دست را كه باز مي‌كنند تا پستان شتر را بگيرند فشار بدهند دوباره باز كنند، اين حالت را مي‌گويند فواق يعني همين لحظه. در روايت آمده است ممكن است به اندازهٔ «فواق ناقه» يعني دوشيدن يك شتر به همين اندازه اوضاع يك كسي برگردد. مؤمني كافر بشود. كافري مؤمن بشود، يك همچين چيزي. پس بنابراين انسان اگر اميدي دارد به رحمت خدا اميد دارد، نه به سوابق كار خود. از سوابق كار خود مي‌ترسد و به رحمت خدا اميدوار است. «يحذر الاخرة و يرجوا رحمة ربه»(47) آنگاه فرمود: «قل هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون»(48) بنابراين اگر مسئلهٔ حرمت و ارزش علم است، بعد از تهذيب و وارستگي است. و وارستگي هم اين است كه انسان بين خوف و رجا باشد. و خوف را از پايان كار خود و رجا را به رحمت خداي سبحان نسبت بدهد. در همان آيه‌اي كه قرائت شده است، «يدعون ربهم خوفاً و طمعاً»(49) نشانهٔ آن است كه انسان را بين خوف و رجا مي‌پروراند. يا در اوائل سورهٔ انعام هم مشابه اين تعبير بين خوف و رجا آمده است كه خداي سبحان به رسولش دستور مي‌دهد در آيهٔ 14 و 15 اين چنين مي‌فرمايد: «قُلْ أَغَيْرَ اللّهِ أَتَّخِذُ وَلِيّاً فَاطِرِ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ يُطْعِمُ وَلاَ يُطْعَمُ قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»(50) همان تثليثي كه در روايات هست كه بندگان خدا سه گروهند؛ يك عده براي ترس از جهنم، يك عده براي شوق به بهشت، يك عده حباً لله خداي سبحان را عبادت مي‌كنند، اين تثليث از اين دو آيه استفاده مي‌شود. آنهايي كه حباً خداي سبحان را عبادت مي‌كنند كه «تلك عبادة الأحرار» (51) آن در بخش اول ذكر شده است. «قل أغير الله أتخذ ولياً فاطر السموات و الارض»(52)؛ چون خدا فاطر السموات و الارض است، من او را به عنوان ولي اتخاذ مي‌كنم. اين عبادت احرار كه تحت ولايت الله‌اند، چون «فاطر السموات و الارض»(53) است كه فوق خالق است. نه چون به ما نعمت مي‌دهد يا اگر عبادت نكنيم كيفرمان مي‌كند. گروه دوم كساني‌اند كه براي شوق به ثواب عبادت مي‌كنند. آنها را با اين صورت توجيه كرد، فرمود: «و هو يطعم و لا يطعم»(54) چون خدا انعام مي‌كند، طعام مي‌دهد، چه در دنيا چه در بهشت مي‌پروراند، لذا معبود ماست. اين مال كسي است كه شوقاً الي النّعمه خدا را عبادت مي‌كند. گروه سوم كساني‌اند كه از ترس عبادت مي‌كنند. «قل إني أخاف إن عصيت ربي عذاب يوم عظيم»(55) من اگر معصيت بكنم از عذاب روز عظيم مي‌ترسم. كه اين گروه سوم است كه «خوفاً من النار» اطاعت مي‌كنند و معصيت نمي‌كنند.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 15 🔵 بخش هفتم 👇اسمای شوق انگیز و هراس آور خدا بنابراين تعليم ديني بر اين است كه خوف و رجا را كنار هم ذكر بكند. ساير اسماء حسناي ياد شده، رب العالمين بودن، الرحمن بودن، الرحيم بودن، در انسان شوق ايجاد مي‌كند كه رحيم را، رحمان را بپرستد. اما مالك يوم الدين بودن در انسان ترس ايجاد مي‌كند كه اگر اطاعت نكرد و دست به آلودگي زد، گرفتار روز جزا خواهد بود. روز جزايي كه خدا مالك است بالقول المطلق. خدايي كه احياناً خودش را بخواهد معرفي كند مي‌فرمايد به اينكه من اگر عزيزترين پيامبرم و همهٔ انسانها را بخواهم از بين ببرم، قادرم و كسي نيست كه در برابر اين تصميم جهاني من مقاومت كند. اين را دربارهٔ حضرت عيسي اين چنين فرمود. آيهٔ 17 سورهٔ مائده اين است. مي‌فرمايد اينها كه عيسي را ابن الله مي‌دانند بايد بدانند كه: «لقد كفر الذين قالوا إنّ الله هو المسيحُ ابن مريم»(56) چرا كفروا؟ براي اينكه «قل فمن يملك من الله شيئاً إنّ أراد أن يُهلِك المسيحَ ابن مريم و أمّه و من في الارض جميعاً»(57)؛ اگر خدا بخواهد عيسي را و مادرش را و همهٔ اهل زمين را يكجا از بين ببرد، كي در برابر اين قدرت توان مقاومت دارد؟ آن خداست. انسان اگر مالكي را كه بالقول المطلق مالك است و مالكيتش، اين جور مالكيتش در روز قيامت ظهور مي‌كند يا مالك آن روز قيامت است كه كل نظام كيهاني را يكجا عوض مي‌كند. بنابراين براي اينكه اين عبادتها و نوع گرايشها يك‌جانبه نباشد، طمعا في الرحمه نباشد، خوفاً من العقاب باشد، ترهيب و ترغيب كنار هم، حذر و رجا كنار هم، طمع و خوف كنار هم، تا انسان در اين هستهٔ مركزي حركت كند، اسم مبارك «مالك يوم الدين»(58) در كنار «الرحمن الرحيم»(59) آمده است. و خود مي‌تواند حد وسط باشد براي اثبات حمد. چه خدا چون «مالك يوم الدين»(60) است محمود است. چه اينكه مي‌تواند رابطي باشد كه آيات بعد را به آيات قبل مرتبط كند و منشأ عبادت و استعانت خداي سبحان باشد، او همان رحمانيت اوست، رحيميت اوست و مالكيت اوست. و اما اگر در دعاي كميل و امثال دعاي كميل آمده است كه من اگر بعضي از اوامر شما را مثلاً تخلف كردم «الهي و مولاي اجريت علي حكماً اتبعت فيه هوي نفسي و لم احترس فيه من تزيين عدوي»(61) يا به اينجا كه رسيد «فتجاوزت بما جري علي من ذلك بعض حدودك و خالفت بعض اوامرك فلك الحمد علي في جميع ذلك»(62) اگر نسخه حمد باشد و حجت نباشد، چون بعدش دارد كه «فلك الحجة علي في جميع ذلك و لا حجة لي فيما جري علي»(63) يعني تو بر من «و لا حجة لي فيما جري علي»، «فلك الحجة عليّ»(64) اگر نسخه حمد نباشد و حجت باشد، كه از بحث ما بيرون است. ظاهراً «فلك الحجة علي في جميع ذلك» (65) است، در قبال «و لا حجه لي فيما جري علي»(66) اگر حجت نباشد و حمد باشد، در پي بحثهاي گذشته روشن است، خدايي كه عذاب دارد، همين ترساندنش رحمت است كه عده‌اي خوفاً من النار دست به تباهي نمي‌زنند. همين ترهيب از جهنم است كه انسان خود را نجات مي‌دهد. اگر نبود مسئلهٔ جهنم و ترس از جهنم اكثريّ گرفتار عذاب مي‌شدند. و عمر را به هدر مي‌دادند. پس خدا را شكر كه جهنمي دارد، تهديدي كرده است و اگر از حدش تجاوز كرديم مشمول رحمت او مي‌شويم. اين هم يك نحوه عذاب و بلايي است. در بيانات حضرت امير كه قبلاً هم خوانده شد اين بود كه حضرت فرمود: «نحمده علي آلائه كما نحمده علي بلائه»(67) همان طوري كه خدا آلائي دارد در برابر آلاء محمود است، بلايي هم دارد كه در برابر بلا محمود است. آزمايش است. بنابراين خود جهنم داشتن، خود ترساندن از اسماي حسني خداي سبحان است كه باعث محمود شدن اوست. آنگاه اين آيات همه و همه هر كدام اسمي از اسماي الهي را در‌بر دارد كه منشأ حمد خداست و اين زمينه است براي اينكه عبادت فقط منحصر به خدا باشد ولا غير. اگر دربارهٔ آيهٔ مباركهٔ «مالك يوم الدين»*(68) يا آيات ديگر مطالبي مانده است، ممكن است فردا مطرح بشود و اگر نه دربارهٔ عبادت و استعانت بحث مي‌كنيم. «و الحمد لله رب العالمين»
🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮 🔮🔭 🔭 💎 *تقویم نجومی* 💎    👇تقویم نجومی اسلامی شنبه👇               ✴️ شنبه 👈10تیر / سرطان140‌2 👈12 ذی الحجه 1444👈اول ژوئیه2023 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی. 🐪 امام حسین علیه السلام در مسیر کربلا منزل 4 " وادی عقیق " 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی. ❇️امروز روز خوبی برای امور زیر هست : ✅عقد و ازدواج ✅آغاز بنایی و‌ خشت بنا نهادن. ✅مسافرت. ✅افتتاح دکان و محل کسب ✅مشارکت و امور شراکتی ✅نقل و انتقال و جابجایی ✅امور زراعی و کشاورزی ✅ وخرید و فروش خوب است 👶زایمان مناسب و نوزاد آسان تربیت شود و متدین باشد 🚘مسافرت : سفر خوب است. 🔭 احکام و اختیارات نجومی. 🌓 امروز قمر در برج قوس و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️آغاز به تعلیم و تعلم ✳️و شروع کارهاخوب است. 📛ولی خرید حیوان و چهارپایان 📛قرض و وام 📛و فروش جواهرات خوب نیست 👩‍❤️‍👨 انعقاد نطفه و مباشرت. 👩‍❤️‍👨 امشب : دستور روایی وارد نشده است 💇💇‍♂ اصلاح سر و صورت. طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث هیبت و شکوه می شود 💉💉 حجامت. خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا در این روز از ماه قمری ، باعث سلامتی می شود 😴😴 تعبیر خواب امشب: خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از آیه ی 13 سوره مبارکه "رعد" است. یسبح الرعد بحمده و الملائکه من خیفته ... و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که چیزی باعث ملال خاطر خواب بیننده گردد صدقه بدهد تا برطرف شود. ان شاءالله و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید. 💅 ناخن گرفتن. شنبه برای ، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد. 👚👕دوخت و دوز. شنبه برای بریدن و دوختن، روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود) 🙏🏻 وقت در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر. 📿 ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه 📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد . 💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به (ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 📚 منبع مطالب : تقويم همسران نوشته ی حبيب الله تقيان 🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 🌸زندگیتون مهدوی 📚 منابع مطالب کتاب تقویم همسران نوشته ی حبیب الله تقیان @taghvimehamsaran با این دعا روز خود را شروع کنید 🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 ✨ *اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا* *فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً* *وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ*✨ 🔭 🔮🔭 🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش جالب عراقی‌ها به هتک حرمت قرآن ⚽️ قبل از آغاز بازی دو تیم فوتبال الشرطه و القاسم در لیگ فوتبال عراق، داوران با در دست گرفتن قرآن و بوسیدن آن بازی را شروع کردند. ⚽️ همچنین تمامی بازیکنان دو تیم نیز به نشانه احترام، قرآن در دستان خود داشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻همین مردمی که اینطوری از آقای رئیسی استقبال می‌کنند یه عده از معاندین جمهوری اسلامی، مزدور صداشون میکنن ! ❌️چرا نمیان بگن پروژه ده ساله آبرسانی تو کمتر از یکسال توسط دولت مردمی تموم شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 زخم‌های سردشت و سالها هم‌نشینی با تاول و خردل 🔹سردشت نخستین شهر دنیا بود که بعد از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون‌ منع سلاح‌های شیمیایی مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. 🔹روز ۷ تیرماه سال ۱۳۶۶، هواپیماهای بعثی عراق شهر سردشت را با بمب های شیمیایی مورد حمله قرار دادند که از شهر ۱۲۰۰۰ نفری سردشت طبق آمارهای رسمی ۸۰۲۵ نفر مصدوم شدند و ۱۳۰ نفر به شهادت رسیدند. 🔹نکته قابل توجه آن که، برابر گزارش‌ها، بیش از ۴۰۰ شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی از عراق برای تجهیز شیمیایی حمایت کردند که بیشترین آن‌ها از آلمان و انگلیس بودند. حقوق بشر آمریکایی
ازین به بعد هیچ بازیکن فوتبالی در ایتالیا حق پوشیدن شماره 88 رو نداره چون یهودیا میگن عدد 8 برابر با حرف H الفباست و اشاره به سلام نازی Heil Hitler داره این همون اروپاییه که اهانت به قران و پیامبر درش آزاده 🗣کاربر توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| معامله قولنامه‌ای ممنوع! 👈 مروری صد ثانیه‌ای بر تأکید رهبر انقلاب بر سلب اعتبار از معاملات غیر رسمی در اموال غیرمنقول در دیدار اخیر قوه قضائیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مصباح یزدی : نظام اسلامی مساوی دولت و یا چند وزیر نیست! هر عیب که هست، از مسلمانی ماست .....
📸 نمونه بیشرفیِ بی بی سی فارسی را در این پست ببینید برای اعتراضات فرانسه، از قول مکرون خبرِ دعوت به آرامش را کار میکند ؛ ولی توی روزهای اغتشاشات در ایران، دهه هشتادی ها را دعوت به شرکت در اغتشاشات می‌کردند
🔸 پاسخ رسمی مجلس به ادعای حقوق ۱۰۰ میلیونی نمایندگان 🔹روابط عمومی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه توضیحاتی درباره پرداخت حقوق بالا به یک نماینده، خواستار برخورد با کسانی که تهمت زده‌اند، شد. 🔹در بخشی از این اطلاعیه آمده است: چندی پیش یکی دیگر از روزنامه نگارنماها فیشی را منتشر کرد و مدعی پرداخت حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی به یک نماینده مجلس شد. علی رغم اینکه توسط نمایندگان مجلس توضیح داده شد که این فیش مربوط به حقوق نیست و مربوط به هزینه های دفاتر، نیروهای شاغل در این دفاتر و انجام وظایف نمایندگی در حوزه‌های انتخابیه است، جریانی با تکرار عبارت سراسر دروغ حقوق ۱۰۰ میلیون تومانی نمایندگان، تلاش کردند مجلسی که در سال آخر خود علی رغم برخی نقاط ضعف، در یک نگاه کلی مدال افتخار مجلس انقلابی را گرفته است، تخریب کند.
♨️برای زن مسلمان شایسته نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه ، لباس و پوشش خود را وسیله جلب توجه دیگران قرار دهد . امام صادق علیه‌السلام (اصول کافی ، ج ۵ ، ص۵۱۹)
نخست‌وزیر آلبانی: اگر مجاهدین خلق می‌خواهند با ایران بجنگند باید خاک ما را ترک کنند 🔹‌«ادی راما» در اولین اظهارات پس از یورش پلیس آلبانی به مقر منافقین گفت: اگر آن‌ها می‌خواهند از خاک ما برای جنگ با ایران استفاده کنند، باید خاک آلبانی را ترک کنند. 🔹‌آلبانی هیچ قصدی برای در جنگ بودن با ایران ندارد و دوست ندارد که هیچ کسی از مهمان‌نوازی ما سوءاستفاده کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دروغ‌پردازی اصلاح طلب‌ها در روز روشن علیه رئیسی آیت‌الله رئیسی درباره حل مشکلات مردم چه گفت؟! 🔺در حالی که برخی رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی در نقل قولی مدعی شدند رئیس‌جمهور گفته است «دولت کاری به حرف دیگران ندارد، مهم رضایت خداست» فیلم اظهارات رئیس جمهور نشان می‌دهد که آیت الله رئیسی تاکید کرده است که دولت بدون توجه به بهره‌برداری و سخنان دیگران با تمام ظرفیت برای حل مشکلات مردم پای‌کار است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جریان تسهیلات بانکی به شکل متوازن در تمام استان‌ها فراهم می‌شود وزیر امور اقتصادی و دارایی: 🔹یکی از دغدغه‌های دولت مساله عدالت منطقه‌ای در دسترسی به تسهیلات بانکی است. در جریان سفرهای استانی رئیس جمهور نیز یکی از پرتکرارترین مسائل مردم این بود که مردم منابع و سپرده‌های استان را جمع می‌کنند اما بخش ناچیزی صرف سرمایه‌گذاری در استان می‌شود. 🔹در بخشنامه بانک مرکزی، بانک‌ها مکلف شدند که حداقل ۵۰ درصد از سپرده‌های مردم هر استان در پروژه‌های عمرانی و یا تسهیلات خرد مردم همان استان هزینه شوند. 🔹اگر بانک‌ها به این مصوبه بی تفاوت باشند امکان توسعه شعب بانک در آن استان وجود نخواهد داشت.