eitaa logo
بصير
2.6هزار دنبال‌کننده
81.8هزار عکس
76.1هزار ویدیو
2.8هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟 ❇️قطعه‌تلاوتی مشهور و فوق‌العاده زیبا از استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد 📖سوره مبارکه نـبـأ ، آیات ۳۱ الیٰ ۴۰ 🕌اجرا شده در کشور سوریه، مسجد یلبغا 🗓سال ۱۹۵۷ میلادی ⏰مدت‌زمان کلیپ : ۵:۱۸ ┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄ https://eitaa.com/Basir_MN
🟡 راه درمان و رفع اختلافات و ایجاد برکت و نزول خیرات در خانه ♥️ امام صادق (عليه السلام) : خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید : 1️⃣ بركتش كم شده 2️⃣ فرشتگان آن را ترك مى كنند 3️⃣ و شياطين در آن حضور مى يابند.(مجادلات و اختلافها را شیاطین در خانه ها ایجاد میکنند) 📚 اصول كافى ، ج ۲ ، ص ۴۹۹ https://eitaa.com/Basir_MN
♥️ امام حسين عليه السلام: ⚠️ حاجت خود را جز نزد سه كس مَبَر: نزد ديندار، يا جوانمرد، يا بزرگزاده؛ زيرا... 📚 تحف العقول حدیث ۲۴۷ https://eitaa.com/Basir_MN
🔹آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم: دروغ بستن به خداوند متعال و پیامبران و معصومین(ع) بنابر احتیاط (واجب) موجب باطل شدن روزه می‌شود، هر چند بعداً توبه کند و بگوید که دروغ بسته است. 🔹آیت الله سیستانی: کسی که به خدای متعال و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و جانشینان معصوم ایشان(علیهم السلام) دروغ ببندد، موجب باطل شدن روزه می شود و بنابر احتیاط مستحب دروغ بستن به سایر پیامبران و حضرت زهرا(سلام الله علیها) موجب بطلان روزه او می شود. 💠 حکم غلط خواندن قرآن 🔹آیت الله خامنه ای: غلط خواندن قرآن یا غلط خواندن سهوی حدیث موجب بطلان روزه نمی شود. 🔹آیت الله مکارم: هرگاه قرآن را عمداً غلط بخواند و آن را به‌عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او بنابر احتیاط واجب باطل می‌شود. 🔹آیت الله سیستانی: فردی که قرآن کریم را غلط می‌خواند یا بعضی از کلمات آن را اشتباه تلفّظ می‌کند، می‌تواند در حال روزه قرآن بخواند در صورتی که قصد حکایت از قرآنی که حقیقةً از طرف خداوند متعال نازل شده است را نداشته باشد و در این صورت روزه‌اش، صحیح است. 📚 منابع: رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب، جلد یک، درس ۶٠، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد ٢، مسئله ٨٠ و ٨٧، استفتائات آیت الله مکارم، استفتا از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی https://eitaa.com/Basir_MN
سوال: حکم استفاده از اسپری تنفسی برای روزه دار چیست؟ پاسخ: آیات عظام: امام و فاضل: اگر به صورت پودر گاز از راه دهان به ریه می رسد، چون بر استعمال آن أکل و شرب صدق نمی کند، مبطل روزه نیست؛ اما اگر به صورت بخار به حلق برسد، در صورت ناچاری استعمال آن، روزه صحیح است. رهبری: اگر استفاده از وسیله مذکور، صرفا برای باز کردن راه تنفس بدون دارو باشد و یا همراه با دارویی باشد که پاشیده می شود، مضر به روزه نیست. آیت الله سیستانی: اگر دارو را فقط وارد ریه و شش ها می کند و دارو وارد مری و معده نمی شود، روزه را باطل نمی کند. آیت الله وحید: اگر مضطر بود استفاده کند ولی بنابر احتیاط واجب روزه را تا مغرب ادامه دهد و بنابر احتیاط واجب بعدا قضای آن را به جا آورد. پس اگر تا ماه رمضان سال بعد بتواند بدون استفاده از اسپری قضای آن را به جا آورد، باید همین کار را انجام دهد. آیت الله صافی: چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد، اشکال ندارد و روزه را بگیرد؛ لکن اگر قبل از ماه رمضان بعد، عارضه اش برطرف شود، بنابر احتیاط قضای روزه ها را نیز بگیرد و اگر تا ماه رمضان بعدی ادامه یافت، بنابر احتیاط برای هر روز یک کفاره بدهد و قضا ندارد. آیت الله زنجانی: اگر به صورت مایع فرو ندهد، اشکال ندارد. آیت الله نوری: استفاده از آن در حد ضرورت اشکال ندارد. آیات عظام: مکارم و خویی: روزه باطل نیست. آیت الله بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، روزه را باطل نمی کند، در غیر این صورت روزه باطل است. آیت الله گلپایگانی: احتیاط آن است که استفاده نکند و اگر مضطر باشد، آن روز را امساک کند و قضای آن را به جا آورد و اگر پودر یا اسپری مذکور به صورت گاز به حلق برسد، موجب بطلان روزه نیست. آیت الله تبریزی: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، عمل مزبور روزه را باطل نمی کند. آیت الله اراکی: احوط ترک آن است؛ مگر این که بخار غلیظ باشد. -------------------- منبع: امام: استفتائات، ج 1، روزه، س 6 و 7؛ رهبری: کتاب احکام روزه، ص 76، س 186؛ سیستانی: استفتائات سایت، مبطلات روزه، س 22 و توضیح المسائل جامع، ج1، م 1989؛ وحید: کتاب منتخب احکام، س 118؛ صافی: استفتائات سایت، روزه، استفاده از اسپری تنفسی؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، س 25؛ نوری: هزار و یک مساله فقهی، ج 1، س 212 و ج 2، س 250؛ مکارم: استفتائات جدید، ج 1، س 285؛ بهجت: استفتائات، ج 2، س 2880؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 550 و 552؛ خویی: المسائل الشرعیه، ج 1، مسائل متفرقه در احکام روزه، س 30؛ تبریزی: استفتائات، ج 1، س 655 و 711؛ گلپایگانی: مجمع المسائل، ج 4، س 468؛ اراکی: استفتائات، ص 49، س 3، مفطرات. https://eitaa.com/Basir_MN
💠 ارتکاب مبطلات روزه از روی جهل 🔹 اگر به دلیل بی‌اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی‌ها، روزه را باطل می‌کند و دارو بخورد روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست. 🔸 اگر روزه دار بر اثر فراموشی، مبطلی انجام دهد، روزه باطل نمی‌شود و قضا و یا کفاره بر عهده او نمی‌آید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📎 📎 https://eitaa.com/Basir_MN
💢 ترک وطن یا اعراض از وطن ❇️ خانمی که به تبع شوهر در مکانی غیر از وطن اصلی خودش زندگی می‌کند و قصد اعراض از وطنش نکرده است، چنانچه علم یا اطمینان ندارد که تا آخر عمر به وطن برنمی‌گردد بلکه احتمال می‌دهد؛ هر چند بر اثر حادثه‌ای مانند متارکه یا مرگ همسر به آنجا برگردد، نمازش در آنجا تمام است، اما اگر تصمیم دارد یا می داند که حتی با از دنیا رفتن شوهر و یا متارکه هم به وطن برنمی گردد، در این صورت اعراض محقق شده و آنجا وطن او محسوب نمی شود. 📚 رساله نماز و روزه مسأله ٩٤٢ https://eitaa.com/Basir_MN
🔷 اعراض از وطن ❓⬅️ سوال: اگر کسی برای زندگی در شهر دیگر، بدون نیت اعراض، از وطنش خارج شود ولی اطمینان دارد که دیگر به آنجا برنمی گردد، در این صورت همچنان حکم وطن برای او صادق است ؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔷 آیت الله خامنه ای: اعراض محقق می شود و محل مذکور دیگر حکم وطن را برای او ندارد. * مراد از اعراض از وطن، خروج از آن با تصمیم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است. 🔷 آیت الله مکارم: هرگاه شخصى قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشد، ولى عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شکسته است. مگر اینکه سالی سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد. --➖--➖----➖--➖---➖---➖ پی نوشت:⬇️ سایت آیت الله خامنه ای/کانال فقه و احکام/ اعراض از وطن سایت آیت الله مکارم / کیفیت تحقق اعراض عمل https://eitaa.com/Basir_MN
💢 حکم مسافرت روزه دار، قبل از اذان ظهر ✍🏻 پاسخ: اگر روزه ‏‌دار پيش از ظهر مسافرت كند، وقتى به حد ترخص برسد، يعنى به جايى برسد كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود، می‌تواند روزه خود را باطل كند، و اگر پيش از آن روزه را باطل كند، بنابر احتياط كفاره نيز بر او واجب است. https://eitaa.com/Basir_MN
💢 زمان تحقق وطن اتخاذی 💠 سوال: وطن اتخاذی از چه زمانی تحقق می‌یابد؟ ✍🏻 پاسخ: ❇️ اگر شخصی با قصد توطن در محلی، از ابتدا، خانه‌ای اجاره کرده یا بخرد یا کسب و کاری پیدا کند، از همان موقع وطن محقق می‌شود و نمازش تمام است و گذشت یکی‌دو ماه برای تحقق وطن لازم نیست. ❇️توضیح بیشتر: وطن اتّخاذی از نظر عرف مکانی است که انسان آنجا را به عنوان وطن و محل سکونت قرار داده، در حالیکه قبلاً وطن او نبوده است؛ خواه از وطن اصلی إعراض کرده باشد یا نه. ✅ در تحقق وطن اتخاذی قصد زندگی دائم لازم نیست؛ بلکه اگر قصد زندگی بدون تعیین مدّت یا قصد زندگی به مدّت طولانی در مکانی را داشته باشد از نظر عرف وطن صدق می‌کند. ✳️نکته: کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی، سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می‌‌شود. 🔹استفتاء از آیت‌الله خامنه‌ای / شماره استفتاء: gkzgrrn https://eitaa.com/Basir_MN
💠 حکم اقامت چند روز در هفته در محلی ♻️ سوال: در شهر دیگر خانه ای ساخته ایم و هفته چند روز در آنجا اقامت داریم آیا آنجا وطن ماست؟ ✍🏻 پاسخ: ⬅️ به نظر آیت الله خامنه ای در صورتی ­که مدت اقامت شما در آن مکان به مقداری نباشد که عرفاً آن مکان برای شما محل استقرار و زندگی محسوب شود، نماز شما در آنجا شکسته است و روزه صحیح نیست ولی اگر قصد ادامه برای مدت طولانی داشته باشید و لوازم وطنیّت را فراهم کرده باشید به نحوی که عرفا در آنجا مسافر محسوب نشوید؛ وطن محسوب می شود و نماز تمام و روزه صحیح است. -------------- استفتا از سایت آیت الله خامنه ای https://eitaa.com/Basir_MN
💠 | نماز در محل تحصیل ⁉️ سؤال: آیا محل تحصیل دانشجویی که در خوابگاه می‌باشد، به صورتی که پنج روز در هفته در محل تحصیل زندگی می‌کند، حکم وطن را دارد؟ ✍️ پاسخ: 🔹 محل تحصیل یا زندگی موقت، وطن نیست، البته اگر بنا دارد حداقل یک سال به طوری اقامت داشته باشد که عرفا مسافر محسوب نشود، بدون نیاز به قصد اقامت ده روزه، نماز تمام است، و روزه صحیح است. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. https://eitaa.com/Basir_MN
وظیفه بیماره نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔴 بیمارانی که نمی‌دانند باید روزه بگیرند یا خیر، فایل بالا را دانلود کنند 🔹 مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جدولی به تفکیک بیماری‌های گوناگون، وظیفه بیمارانی که نمی دانند باید روزه بگیرند یا خیر، مشخص نموده است. 🔹 در این جدول وظیفه بیمارانی با بیماری‌هایی همچون دیابت، تیروئید، کلیه، چشم، روماتیسم، قلب، اعصاب، روان، سرطان، گوارش، تنفس و ... مشخص شده است. https://eitaa.com/Basir_MN
طرح نور ایمان، 21 روز اول تکمیل.pdf
6.76M
طراحی کامل تابلو اعلانات برای مساجد کل کشور در ماه مبارک با اطلاعات مناسب، مفید و جذاب با ترکیبی از ، ، ، و غیره به همراه برخی از اعمال ماه مبارک در آخر فایل با امکان برگزاری در مساجد برای عموم مردم بویژه نوجوانان و جوانان https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: ♦️ مثل خديجه پيدا نخواهد شد. در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، او تصديقم کرده و با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا ياریم نمود. 🔺۱۰ رمضان؛ سالروز رحلت همسر خیرالانام، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. https://eitaa.com/Basir_MN
شکر خدا که تحت لوای خدیجه ایم بعد از هزار سال گدای خدیجه ایم 🖤🥀 ﴿س﴾🥀 . 🏴🥀 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 ام‌المؤمنین علیهاالسلام مُصاحب ولایت و امامت 🎙قسمتی از سخنرانی آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی 🗒 ۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ 🏫 مرکز جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه https://zil.ink/ayatollahbahrololom https://eitaa.com/Basir_MN
تقرب عایشه به رسول الله صلی الله علیه و آله به واسطه ام المومنین حضرت خدیجه علیها السلام «وَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ذَكَرَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَدِيجَةَ يَوْماً وَ هُوَ عِنْدَ نِسَائِهِ فَبَكَى فَقَالَتْ عَائِشَةُ مَا يُبْكِيكَ عَلَى عَجُوزٍ حَمْرَاءَ مِنْ عَجَائِزِ بَنِي أَسَدٍ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَدَّقَتْنِي إِذْ كَذَّبْتُمْ وَ آمَنَتْ بِي إِذْ كَفَرْتُمْ وَ وَلَدَتْ لِي إِذْ عَقِمْتُمْ قَالَتْ عَائِشَةُ فَمَا زِلْتُ أَتَقَرَّبُ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ بِذِكْرِهَا» از امير المؤمنين (عليه السّلام) مرويست كه يك روزى رسول اللّٰه (صلّى اللّه عليه و آله) ياد فرمود خديجه را در پيش زنان خود و گريست عايشه و گفت: چرا بايد گريست بر پير زن سرخى از پير زنان بنى اسد، آن حضرت فرمود كه: او تصديق كرد مرا وقتى كه شما تكذيب ميكردند، و ايمان آورد بمن در محلى كه شما كافر بوديد، و فرزند آورد از براى من و شما همه عقيم و نازاينده بوديد، عايشه گويد كه ما دائم تقرب ميجستيم بر رسول اللّٰه (صلّى اللّه عليه و آله) بذكر خديجه. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد ◾️ 🔸صلوات خاصه بر حضرت فاطمه (س) و مادرش خدیجه (س). 🔹«الّلهمّ صَلِّ عَلَی فاطمةَ وَعَلَی اُمِّها ، صَلاةً تُکرِمُ بِها وَجهَ أبیها ، وَتُقِرُّ بِها أعیُنَ ذُریّتِها ، وَأَبلِغهُم عَنّی أفضَلَ التَحِیَّةِ وَالسّلام». «خداوندا بر فاطمه و بر مادرش درود و رحمتی بفرست که با آن پدرش محمد (ص) را گرامی داری، و چشم امامان از فرزندانش را روشنی بخشی، و به همه آنان از من بهترین تحیت و سلام ها را برسان». https://eitaa.com/Basir_MN