eitaa logo
بصير
2.5هزار دنبال‌کننده
72.7هزار عکس
66.2هزار ویدیو
2.5هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 مرحوم : ☝️ وقتی خدا را شناختی هر چه میکنی، باید خالصانه و عاشقانه باشد حتی خود را هم در نظر نگیر نفس بسیار زیرک و پیچیده است و دست بردار نیست به هر نحو شده میخواهد خود را وارد کند. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤍 امیرالمؤمنین(علیه السلام) را با چهار چیز یاری کنیم 👌 بسیار شنیدنی 🎙حجت‌الاسلام https://eitaa.com/Basir_MN
🟡 اگه تو ایـن کار زرنگ باشی، مطمئن باش شهید بعدی تویی!! 🌹 https://eitaa.com/Basir_MN
* 💠 ارکان و آثار ذکر یونسیه 🔻 بزرگان مکتب نجف با دارو قراردادن ذکر یونسیه برای مبتدی، کار بزرگی کردند و واقعا داروی عجیبی است و انسان را از وابستگی ها خارج می کند؛ گرچه آن هم شرایط خاص خودش را دارد. 🔸 خدا رحمت کند مرحوم آیت الله کشمیری را، گاهی در این رابطه صحبت می کردند؛ به نظرم یک جزوه کامل از صحبت های ایشان در باره این آیه و این ذکر می‌توان تهیه کرد. 🔹 ایشان قسم می خورد کسی که مشغول این آیه شریفه باشد دریچه حقیقت عالم برایش باز می شود، چشمش باز و روشن می شود و ارتباطش برقرار می شود؛ 🔸 این ذکر، ذکر عجیبی است چون ترکیبی از چند ذکر است. یکی از اجزای ذکر یونسیه، تهلیل است: «لا اله الا انت» دیگری تسبیح است: «سبحانک» و دیگری «انی کنت من الظالمین» که حالتی استغفارگونه دارد. 🔹 این سه رکن، برای کسی که می خواهد در این زمینه حرکت کند، شروع و ختمی عجیب دارد. 🔸 اول: اقرار به توحید؛ بعد از آن، به حسب کاری که می خواهد شروع کند، باید خدای متعال را ستایش کرده باشد و مناسب ترین ستایش ها تسبیح است «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ» ارکان این ذکر، تهلیل، تسبیح و استغفار است. استغفار، افتادگی و به خاک افتادن است. 🔹 وقتی این ذکر مرکب، با سجده همراه شد، راه را هموار می کند. این ذکر به عنوان مقدمه، بهترین ورود را نصیب افراد می کند.‌ ‌ ‌ ‌https://eitaa.com/Basir_MN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️قبر به ۵ کلمه ما را صدا مےزند 👌 بسیار شنیدنی 🎙 https://eitaa.com/Basir_MN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آینده روشن دولت رئیسی چیزهایی که باورت نمیشه و در رسانه بهت نمیگن!! ⛔️گزارش جلسه خصوصی با رئیسی⛔️ 👈🏻دوست عزیز قبل از اینکه فحش بدی یک دور گوش بده ➖من هم مثل شما اول نگاهم مثبت نبود! ➖ولی خداوکیلی این فایل صوتی را گوش بدهی کلا نگاهت به دولت عوض می شه! 🎙گزارش جلسه «جهادتبیین» رو در رو و شفاف و چالشی و البته امیدبخش با 👈🏻حاج آقا رئیسی و تیمش محسن منصوری خاندوزی بهادری جهرمی محمد مخبر 📌روز جمعه 12 خرداد 1402 نهاد ریاست جمهوری 📝 این جلسه غیررسمی و خیلی خصوصی بود و لذا خبری ازش در رسانه ها منتشر نشد!! ولی ما خواستیم به شما یک حالی بدهیم و براتون جزئیات را هم گفتیم برید حالشو ببرید... https://eitaa.com/Basir_MN
دیباچه ای بر زیارت.PDF
6.28M
📗دیباچه ای بر زیارت 📝مولف:موسسه امام هادی علیه السلام تعداد صفحات:۴۷۵ زبان:فارسی 🔹شامل مباحث: 👈زیارت در لغت و عرف 👈زیارت در قرآن و حدیث 👈زیارت در سیره معصومین علیهم السلام 👈سیره علما و مسلمانان در ارتباط با زیارت 👈شفاعت خواهی و توسل به پیامبر علیه و آله السلام 👈رد بعضی شبهات پیرامون زیارت و سفر برای آن لینک دانلود مستقیم 🌷هزینه دانلود: صلوات https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت‌الله ناصری (۱۳خرداد ۹۷): 🌸 پیشگوئی مرحوم آیت الله سید علی درباره سرانجام انقلاب اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) بعد از نائب امام خمینی(ره) ♥️ بیان امام صادق(علیه السلام) در ۱۴۰۰ سال قبل نسبت به وقوع انقلاب ایران: ☝️ وَ یَنقَلِبُ مُلکُ العَجَم فی مُحَرَّم یَسفِکُ الدَّماءِ حتّی یَفِرُّ مَلِکُ العَجَم لِئَلّا یَأخُذُهُ النّاس ثُمَّ یُهلکُ غَمَّا وَ تَدوُمُ الفِتنَهُ وَ یَدوُمُ الأِنقلاب وَبَشِّر النّاس بِظُهورِ الحُجَّة 🌼 در سرزمین عجم انقلاب می‌شود و شاه ایران در محرم خون‌های زیاد می‌ریزد (کشتار ۱۵خرداد در ماه محرم) و سپس شاه از ایران فرار کرده تا مبادا مردم او را مجازات کنند (شعار‌ مردم: قسم به خون شهدا، شاه تو را می‌کشیم) سپس شاه از شدت غم، هلاک می‌شود (دق مرگ شدن شاه) ولی فتنه‌ها ادامه می‌یابد و انقلاب نیز باقی می‌ماند و در آن زمان مردم را بشارت ده به ظهور حضرت حجت(عج) 📚 (بیان الائمه جلد1 ص222) https://eitaa.com/Basir_MN
آخرین وصیت؛ بگویید همه بیایند! 🔹خاطره آیت‎الله مصباح یزدی از آخرین ساعات عمرِ امام خمینی‎قدس‎سرهما 🔆بعضى از بستگان حضرت امام، خاطرات واپسین روز حیات ایشان را این‌گونه گفتند: عصر همان روز (ارتحال) امام فرمود: به تمام اهل خانواده بگویید كه جمع شوند! همسر ایشان، فرزندان و نوه‌ها كه آن‌جا حضور داشتند، اطراف تخت وى حلقه زدند و اطراف او جمع شدند. ا🔆مام به زحمت چشم خود را باز كرد. سخن گفتن برایش خیلى دشوار بود. اهل‌بیت خود را مخاطب قرار داد و فرمود: «یك جمله وصیت براى شما دارم». همه چشم‌ها خیره و گوش‌ها تیز شده بودند كه امام در لحظه‌هاى واپسین عمر و با این روز و حال، چه وصیتى دارد؟! امام گفت: «وصیت من به شما این است كه بكوشید نافرمانى خدا نكنید!» بعد فرمود: «بروید؛ من خسته‌ام و مى‌خواهم بخوابم.» 🔆پارچه را روى صورتش كشید؛ خوابید و دیگر چیزى نگفت. هنگام نماز مغرب و عشا ایشان را صدا زدند. او به نماز اوّل وقت مقیّد بود. احساس كردم كه فقط، انگشتان و لب‌هایش اندكى حركت مى‌كنند؛ با اشاره انگشتانش، ركوع و سجود مى‌كرد و با حركت لبانش، نماز پایانى را خواند. 🔶این چه شخصیتى دارد و چه روحى است كه در واپسین لحظه‌هاى عمر، توجّهش فقط به خدا و انجام وظیفه است و بس؟! بهترین سرمایه و هدیه‌اى كه براى فرزندان خویش بر جا مى‌گذارد، این است كه «نافرمانى خدا و گناه نكنید.» 🔶تأكید و تكیه كلامش در تمام عمر، این بود كه خدا از او چه خواسته است؛ مى‌كوشید آن را انجام دهد تا به تكلیف عمل كرده باشد. در اوایل جوانى، امام را ندیده بودیم؛ ولى در حدود سى و پنج سال از نزدیك ایشان را درك كردیم. از همان روز اوّل ‌در سال ۱۳۳۱ ه.‌ش‌ كه به قم آمدم، در درس ایشان شركت كردم. پس از تبعید او، كم و بیش با وى در ارتباط بودم. پس از مراجعت ایشان، بارها به خدمتش مشرف مى‌شدم. 🔆...از نزدیك، غرق تماشاى حركات، درس‌ها و بحث‌ها، معاشرت‌ها و منش‌هاى او بودم. با این وصف، هرگز در زندگى او، لحظه‌اى را به یاد ندارم كه ایشان به فكر منافع دنیوى خود باشد؛ درباره چیزى فكر بكند یا مطلبى بگوید یا نكته‌اى بنویسد كه انگیزه‌اش ‌از این گفتن و شنیدن و نوشتن‌ـ جلب منفعت دنیوى براى خویش باشد. 🔆گویا كه در ذهن این مرد، جز اطاعت خدا و خدمت به بندگان خدا، چیز دیگرى نمى‌گذشت. من جز اطاعت حق و خدمت به خلق، چیز دیگرى از این مرد سراغ ندارم. او دریاى متلاطمى بود؛ ولى آرام و بى‌كرانه! 📚 کتاب‌ سیری در ساحل https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 چرا عضویت ایران در بریکس مهم است ؟ ملاحظه بفرمایید 👆 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیام ۱۵ خرداد حرکتی خودجوش از دل یک ملت 🔹قیام ۱۵ خرداد در سال ۴۲ با حرکت کفن‌پوشان پیشوایی و ورامینی آغاز شد. https://eitaa.com/Basir_MN
🟤 سفری با علل نامعلوم! سفر مسئولان بانک مرکزی به صندوق بین‌المللی پول همچنان در جریان است. برخی دوستان با مقایسه نشست‌های سالانه سازمان ملل با دیدار اخیر رئیس بانک مرکزی با صندوق بین‌المللی پول، نسبت به انتقادات جبهه‌گیری کرده‌اند. دقت شود که: 🔻حضور روسای جمهور در سازمان ملل، در چارچوب اجلاس رسمی سالانه بوده و سخنرانی‌ها بر این اساس انجام می‌شود. از طرفی تبادل اطلاعات حیاتی کشور هم رخ نمی‌دهد. 🔻در برخی خبرها ادعا شده‌ است که برای شرکت در اجلاس بهاره عازم صندوق بین‌المللی پول شده‌اند. حضور آقایان بانک مرکزی در صندوق، خارج از اجلاس بهاره و پائیزه بوده و از این طریق مطلقا قابل مقایسه با نشست سالانه سازمان ملل نیست. هم طبق روال سالیانه و هم طبق اعلام رسمی سایت صندوق، اجلاس بهاره در فروردین‌ماه بوده است. (۲۱ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۲) 🔻اگر معیار آقایان، شخص حضرت آقا هست و به تصویر سخنرانی ایشان در سازمان ملل اشاره می‌کنند، پس بهتر است از خط مشی ایشان در مورد صندوق بین المللی پول هم صحبت کنند و آن را معیار قرار بدهند. 🔻صندوقی که از سال ۱۹۴۴ شکل گرفت، از همان ابتدا به دنبال استعمار و براندازی در کشورها رفت. این نهاد را نمی‌شود با سازمان ملل یکسان کرد، به ویژه آن‌که صندوق به سیاست‌های اجرایی در کشورها ورود می‌کند. ❌ گویا برخی کاتولیک‌تر از پاپ شده‌اند! امروز در میان کارشناسان و صاحبنظران همان کشورها هم نسبت به ماهیت و عملکرد مخرّب صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، بحثهای جدی مطرح هست، اما گویا در ایران، خط قرمز برخی‌ها صندوق بین‌المللی پول هست، نه خط قرمز نظام. https://eitaa.com/Basir_MN
❌طرح دو شبهه تکراری و پاسخ کوتاه به آنها: ❗️شبهه اول= سیدعلی خامنه ای در جلسه ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ با اعلام مخالفت صریح علیه رهبری خودشان گفتند: «باید خون گریست بر جامعه اسلامی که احتمال رهبر شدن من در آن مطرح باشد...» ✅پاسخ: 🔹اینکه شخص سیدعلی خامنه ای در اوج زهد و تواضع، خودشان را لایق رهبری و برتر از دیگران نداند، دقیقاً طبق نص پیامبر و ائمه اطهار و تصریح قرآن، گواه صادقی بر صلاحیت و شایستگی ایشان برای امامت امت و ریاست دین و مذهب ماست. تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(28/83) وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ (امام حسن عسکری ع) کسی که با خودبرتر بینی و اراده سلطه بر دیگران و با هواپرستی و جاه طلبی، به دنبال کسب قدرت و ریاست باشد، از منظر اسلام، مطلقاً شایسته رهبری و قیادت نیست؛ چه رسد به امامت و جانشینی امام زمان (عج) در عصر غیبت. در عین حال، تشخیص اکثریت قاطع خبرگان مبنی بر صلاحیت کامل امام خامنه ای برای امامت امت به نیابت از امام مهدی (عج) در زمان غیبت (اصل پنجم قانون اساسی)، همچنین دلدادگی اکثریت قاطع ملت ایران و قاطبه شیعیان جهان و بسیاری از اهل سنت در تبعیت از ایشان و نیز اعتراف و اذعان بزرگان اسلام و حتی دشمنان خارجی به فراست و کیاست و درایت و مدیریت بی نظیر امام خامنه ای، گواهی آشکار و تأکیدی مکرر بر تشخیص درست و دقیق مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ می باشد. حالا اگر کسی با معارف اسلامی آشنا نباشد و مفهوم زهد و تواضع را نفهمد و آن را بهانه حمله به شخصیت الهی نائب امام زمان (عج) قرار دهد، بحث دیگری است؛ به هرحال جنگ قدرت در ساحت ولایت الهی مطلقاً ممنوع و مذموم است و این حقیقت معنوی در صحنه سیاسی جهانی، امتیازی بزرگ و بی بدیل است. ‼️شبهه دوم= هاشمی رفسنجانی: «انتخاب آقای خامنه ای برای رهبری موقت است و تا زمان برگزاری رفراندوم می باشد» ✅ پاسخ: 🔹جلسه مجلس خبرگان در ۱۴ خرداد ۶۸ در حالی برگزار شده بود که هنوز اصلاحات انجام گرفته در اصلاحیه قانون اساسی به رفراندوم گذاشته نشده بود؛ بنابراین موقتی بودن تصمیم آن روز مربوط و منوط به تصمیم مردم در رفراندوم اصلاحیه قانون اساسی بود؛ زیرا طبق قانون قبلی، «باید رهبری از میان مراجع موجود معرفی می شد» که امام خمینی مخالف آن بودند؛ زیرا مراجع آن زمان را برای رهبری مملکت و امامت امت «ناتوان» می دیدند؛ لذا در اصلاحیه قانون اساسی قید شد که «مرجعیت بالقوه یا مرجعیت بالفعل» (صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه= بند یک اصل ۱۰۹) از شرایط رهبری ولی فقیه باشد. بنابراین مجلس خبرگان، اعلامیه آن روز خود را در معرفی ولی امر، «موقت» نامید که پس از رفراندوم و تأیید قانون اساسی جدید، با قید «مرجعیت بالفعل یا بالقوه» درباره شروط رهبری، مجدداً مجلس خبرگان تشکیل جلسه داد و در رای‌گیری مجدد، حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آراء به عنوان رهبر نظام و امام امت اسلامی معرفی شدند. سخنان مرحوم آیت الله مشکینی، رئیس وقت مجلس خبرگان در این باره، تیتر روزنامه‌های ۱۶ مرداد ۱۳۶۸ کشور شد. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ساخت نسل جدید دوربین ثبت سرعت 🔹‌ دوربین ثبت سرعت ، یکی از محصولات دانش بنیانی هاست که توسط فناوران داخلی ساخته شده است. 🔹‌ این تجهیزات در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی ، برد تصویری و دقت بیشتری دارد و امکان اشتباه را کمتر می‌کند. https://eitaa.com/Basir_MN
☀️ان توقف کرد و رسول پرویزی، معاون علم پیاده شد و سریعا خود را به طیب رسانید و پس از سلام کردن گفت: «طیب خان، این کاری که کرده ای کار درستی نیست. آن عکس ها را بردار.» وی چندین مرتبه این خواسته خود را تکرار کرد و چون با مخالفت طیب روبرو شد، گفت: «طیب خان به تو می گویم بد می شودها!» طیب نیز گفت : «می خواهم بد بشود.» خلاصه آن شب، حادثه ای پیش نیامد اما اولین سنگ بنای جرأت در بین مردم گذاشته شد.»[44] ☀️اینک به جریان مسجد حاج ابوالفتح بازگردیم. با ناکامی گروه ناصر حسن خانی، رژیم باز هم به شعبان بی مخ متوسل شد تا وی و گروه چاقوکشش، تظاهرکنندگان در این مسجد را متواری سازند. اینها نیز طیب حاج رضایی را در مقابل خود دیدند. و پس از ورود گروه شعبان به مسجد، دار و دسته طیب وارد جریان شدند و مانع حرکت گروه شعبان بی مخ گردیدند. در عصر همین روز، بسیاری از وعاظ و روحانیون دستگیر شدند.[45] ☀️در نیمه شب پانزده خرداد، مأمورین انتظامی در قم، امام خمینی (س) را در منزلشان دستگیر کرده و به تهران منتقل نمودند. با انتشار خبر دستگیری امام، جمعیت کثیری در قم به اتفاق آقامصطفی خمینی به طرف صحن حضرت معصومه (س) حرکت کردند و با آتش مأموران رو به رو گردیدند. در تهران نیز تظاهرات از میدان بارفروش ها آغاز شد.[46] ☀️به دنبال آغاز تظاهرات از میدان بارفروش ها، بازار نیز تعطیل شد. در همین موقع، رئیس پلیس تهران طی تماسی، از طیب خواست تا میدانی ها را از تظاهرات بازدارد. اما طیب پاسخ داد که این تظاهرات جنبه مذهبی داشته و وی قادر نیست مردمی را که از روی مبانی مذهبی برخاسته اند کنترل کند.[47] ☀️به این ترتیب طیب نیز که به موازات تعطیلی بازار، دکان خود را بسته بود، به صف تظاهرکنندگان پیوست و به این گونه، جمعیت خشمگین از جنوب شهر به سرکردگی طیب حاج رضایی، به سمت مرکز و شمال پایتخت روانه شدند. در بین راه، ساختمان های دولتی، مراکز نظامی و پاسگاه ها، اتوبوس های شرکت واحد، باجه های تلفن و از همه مهم تر باشگاه ورزشی شعبان جعفری، با خشونت تظاهرکنندگان مواجه شده و آسیب می بینند.[48] آنگونه که حسن عباداللهی می گوید، حسین رمضان یخی نیز در روز ١٥ خرداد بر ضد دربار فعالیت می نموده است[49] و چنانکه در اسناد ساواک آمده است، وی عامل اصلی تخریب باشگاه جعفری بوده است.[50] ☀️از شانزدهم خرداد و روزهای پس از آن، به موازات خشونت ها، دستگیری و تبعید مخالفان آغاز شد و عده ای از روحانیون، دانشجویان و میدان داران بنام و از جمله طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی دستگیر شدند.[51] در مورد شمار کشته شدگان روز ١٥ خرداد نیز روزنامه های خارجی هر یک ارقامی را ذکر کرده و اظهار نمودند. اما آنچه مشخص است، تلفات این روز بیش از هزار تن بود.[52] ☀️در روز هجدهم خرداد، طیب حاج رضایی، به عنوان یکی از محرکین اصلی پانزده خرداد دستگیر و روانه زندان شد. افراد دیگری نیز از جمله سیدمجتبی طالاری، حاج اسماعیل رضایی، حسین راوندی معروف به حسین خانم و حسن صالحی به همین جرم دستگیر شده یا تحت تعقیب قرار گرفتند.[53] ☀️در گزارش ساواک درباره نقش طیب در وقایع ١٥ خرداد آمده است: «در بین تظاهرکنندگان این روز در بازار، طیب، بارفروش معروف نیز با عده ای جزو تظاهرکنندگان بوده است. علاوه بر او، سید بروجردی، شیخ جباری و طاهر برادر طیب و افرادی که دکه ها را آتش می زدند نیز تحت رهبری طیب بوده اند.»[54] https://eitaa.com/Basir_MN
☀️تحول بنیادین طیب!؟ در روز ١٣ خرداد که مصادف با روز عاشورا بود، دسته طیب به عادت هر ساله به راه افتاد. در حالی که این بار عکس آیت الله خمینی بر روی پرچم ها و علامت دیده می شد. به شهادت غلامعلی حداد عادل، در دسته طیب، به تمام تیغه ها، پرچم ها و علامت ها، تصاویر امام نصب شده بود.[41] شیخ حسن عبداللهی نیز ضمن تأیید این موضوع اشاره می کند که طیب از وی نیز خواسته بود چنانچه می تواند، پوسترهایی از امام را برایش تهیه کند.[42] همچنین، به گزارش ساواک، در دسته طیب، علاوه بر حمل تصاویر آیت الله خمینی، شعارهایی نیز به نفع ایشان داده می شد.[43] ☀️حاج رضا حداد عادل نیز در مورد این موضوع می گوید: «در همان شب من تقریبا در سه چهار قدمی طیب ایستاده بودم که اتومبیل دربار کنار خیابان توقف کرد و رسول پرویزی، معاون علم پیاده شد و سریعا خود را به طیب رسانید و پس از سلام کردن گفت: «طیب خان، این کاری که کرده ای کار درستی نیست. آن عکس ها را بردار.» وی چندین مرتبه این خواسته خود را تکرار کرد و چون با مخالفت طیب روبرو شد، گفت: «طیب خان به تو می گویم بد می شودها!» طیب نیز گفت : «می خواهم بد بشود.» خلاصه آن شب، حادثه ای پیش نیامد اما اولین سنگ بنای جرأت در بین مردم گذاشته شد.»[44] ☀️اینک به جریان مسجد حاج ابوالفتح بازگردیم. با ناکامی گروه ناصر حسن خانی، رژیم باز هم به شعبان بی مخ متوسل شد تا وی و گروه چاقوکشش، تظاهرکنندگان در این مسجد را متواری سازند. اینها نیز طیب حاج رضایی را در مقابل خود دیدند. و پس از ورود گروه شعبان به مسجد، دار و دسته طیب وارد جریان شدند و مانع حرکت گروه شعبان بی مخ گردیدند. در عصر همین روز، بسیاری از وعاظ و روحانیون دستگیر شدند.[45] ☀️در نیمه شب پانزده خرداد، مأمورین انتظامی در قم، امام خمینی (س) را در منزلشان دستگیر کرده و به تهران منتقل نمودند. با انتشار خبر دستگیری امام، جمعیت کثیری در قم به اتفاق آقامصطفی خمینی به طرف صحن حضرت معصومه (س) حرکت کردند و با آتش مأموران رو به رو گردیدند. در تهران نیز تظاهرات از میدان بارفروش ها آغاز شد.[46] ☀️به دنبال آغاز تظاهرات از میدان بارفروش ها، بازار نیز تعطیل شد. در همین موقع، رئیس پلیس تهران طی تماسی، از طیب خواست تا میدانی ها را از تظاهرات بازدارد. اما طیب پاسخ داد که این تظاهرات جنبه مذهبی داشته و وی قادر نیست مردمی را که از روی مبانی مذهبی برخاسته اند کنترل کند.[47] ☀️به این ترتیب طیب نیز که به موازات تعطیلی بازار، دکان خود را بسته بود، به صف تظاهرکنندگان پیوست و به این گونه، جمعیت خشمگین از جنوب شهر به سرکردگی طیب حاج رضایی، به سمت مرکز و شمال پایتخت روانه شدند. در بین راه، ساختمان های دولتی، مراکز نظامی و پاسگاه ها، اتوبوس های شرکت واحد، باجه های تلفن و از همه مهم تر باشگاه ورزشی شعبان جعفری، با خشونت تظاهرکنندگان مواجه شده و آسیب می بینند.[48] آنگونه که حسن عباداللهی می گوید، حسین رمضان یخی نیز در روز ١٥ خرداد بر ضد دربار فعالیت می نموده است[49] و چنانکه در اسناد ساواک آمده است، وی عامل اصلی تخریب باشگاه جعفری بوده است.[50] ☀️از شانزدهم خرداد و روزهای پس از آن، به موازات خشونت ها، دستگیری و تبعید مخالفان آغاز شد و عده ای از روحانیون، دانشجویان و میدان داران بنام و از جمله طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی دستگیر شدند.[51] در مورد شمار کشته شدگان روز ١٥ خرداد نیز روزنامه های خارجی هر یک ارقامی را ذکر کرده و اظهار نمودند. اما آنچه مشخص است، تلفات این روز بیش از هزار تن بود.[52] ☀️در روز هجدهم خرداد، طیب حاج رضایی، به عنوان یکی از محرکین اصلی پانزده خرداد دستگیر و روانه زندان شد. افراد دیگری نیز از جمله سیدمجتبی طالاری، حاج اسماعیل رضایی، حسین راوندی معروف به حسین خانم و حسن صالحی به همین جرم دستگیر شده یا تحت تعقیب قرار گرفتند.[53] ☀️در گزارش ساواک درباره نقش طیب در وقایع ١٥ خرداد آمده است: «در بین تظاهرکنندگان این روز در بازار، طیب، بارفروش معروف نیز با عده ای جزو تظاهرکنندگان بوده است. علاوه بر او، سید بروجردی، شیخ جباری و طاهر برادر طیب و افرادی که دکه ها را آتش می زدند نیز تحت رهبری طیب بوده اند.»[54] ☀️گزارش دیگری، افرادی را که در تظاهرات ١٥ خرداد با طیب همکاری داشته اند این گونه معرفی می کند: «حسین رمضان یخی، حسین برادر مهدی قصاب، مرتضی سرپلکی که ماشین افسر شهربانی توسط این شخص در سه راه سیروس آتش زده شد، ناصر فرهاد لحاف دوز، ناصر کربلا عبدالله، ناصر شریان و اصغر اصفهانی قهوه چی که متظاهرین در قهوه خانه این شخص اجتماع نموده و سپس به وسیله ماشین های باری بی نمره طیب به نقاط مختلف فرستاده می شدند.»[55] https://eitaa.com/Basir_MN
☀️گزارش دیگری، افرادی را که در تظاهرات ١٥ خرداد با طیب همکاری داشته اند این گونه معرفی می کند: «حسین رمضان یخی، حسین برادر مهدی قصاب، مرتضی سرپلکی که ماشین افسر شهربانی توسط این شخص در سه راه سیروس آتش زده شد، ناصر فرهاد لحاف دوز، ناصر کربلا عبدالله، ناصر شریان و اصغر اصفهانی قهوه چی که متظاهرین در قهوه خانه این شخص اجتماع نموده و سپس به وسیله ماشین های باری بی نمره طیب به نقاط مختلف فرستاده می شدند.»[55] ☀️در گزارش دیگری نیز که سپهبد نصیری در مورد وقایع این روز برای شخص شاه فرستاد، به نش ق دو گروه تأکید فراوان شده است: «الف) طه قب مرحکین و عاملن ی اصلی که اکثرا از طبقه روحانیون و بازاریان هستند؛ ب) طبقه مجریان، اداره کنندگان و اخلالگران که اکثرا از اهالی جنوب شهر هستند.» در ادامه این گزارش آمده است که طیب حاج رضایی عامل مؤثری در این جریان بوده و به همراه عده زیادی از بارفروشان و افراد جنوب شهر، با چوب و چماق به طرف میدان شوش و بازار رفته و در مسیر حرکت خود خرابکاری های زیادی کرده اند.[56] ☀️با وجود این گزارش ها، حسین شاه حسینی معتقد است که طیب و حاج اسماعیل رضایی در قیام ١٥ خرداد نقشی نداشتند بلکه رژیم می خواست با اعدام ایشان از آنان به این خاطر که از اطاعت دربار خارج شده بودند انتقام بگیرد. وی می گوید: «طیب به هیچ وجه آدم سیاسی نبود و تنها روی تعصبات دینی و مذهبی وارد صحنه می شد؛ ارتباطی هم با آیت الله خمینی نداشت.»[57] ☀️در کتاب «لومپن ها در سیاست عصر پهلوی» نیز، نویسنده حضور طیب در جریان ١٥ خرداد و قرار گرفتن وی در مقابل رژیم را نادانسته عنوان کرده و می نویسد: «در دهه بیست و سی، طیب و همکارانش به اشاره شاه، درباریان و گروه های مختلف دیگر، بارها نقش ضدملی خود را از طریق هدایت چند صد لومپن ایفا کرده بودند. اما این بار (اوایل دهه چهل) پس از سال ها تبه کاری و رجاله بازی و در اولین نوبتی که ندانسته در مقابل رژیم قرار گرفتند، با بی رحمی شدید آنها مواجه گشتند.»[58] ☀️روزنامه اطلاعات، یک ماه بعد از واقعه و در تاریخ ١٥ تیر ١٣٤٢، از زبان فرماندار نظامی تهران، در مورد «عاملین بلوای ١٥ خرداد»، آنان را اجیر شده عنوان کرد و در مورد طیب حاج رضایی نوشت: «طیب با دو میلیون ریال، هفت دسته از هفت نقطه شهر حرکت داده است.» سپس در ادامه افزود: «طیب یکی از کارگردانان این بلوا و محرک قسمتی از این دستجات به شمار می رود. به طوری که او در بازپرسی اقرار کرده، مبلغ یک میلیون ریال از حاج اسماعیل رضایی بارفروش دریافت داشته که هفت دسته را حرکت بدهد.»[59] ☀️همین روزنامه، یک ماه بعد، یعنی در ١٥ مرداد، با استناد به مصاحبه فرماندار نظامی تهران در ١٥ تیر نوشت : «این افراد که دسته های آشوبگر را تشکیل داده بودند، هر کدام مبلغ مختصری که از یکصد ریال تجاوز نکرده است از اشخاصی که بعدا اسم می بریم دریافت داشته و بعد راه افتاده اند. در نتیجه تحقیقات معلوم شده است که طیب حاج رضایی که یکی از کارگردانان اصلی این بلوا بوده و از سوابق او همه اطلاع دارند، محرک اصلی قسمتی از این دستجات بوده است.»[60] ☀️برگ بازجویی طیب در جریان ١٥ خرداد چنانکه گفته شد، از بعد از ظهر پانزده خرداد، تعقیب و دستگیری عاملان حادثه آغاز شد. طیب نیز در ١٨ خردادماه دستگیر می شود. آنچنان که مهدی عراقی می گوید، طیب، که می دانست وی را نیز دستگیر می کنند، روز هفدهم خرداد با نصیری تماس گرفته و از او می خواهد که شبانه به خانه اش نریزند و باعث ترس و وحشت خانواده اش نشوند. مهدی عراقی سپس اضافه می کند که طیب به نصیری می گوید: «اگر کاری دارید من شنبه صبح در حجره ام هستم. همان وقت بیایید، هر جا خواستید من می آیم.» بنابراین، ساعت ده صبح روز شنبه، هجده خرداد ١٣٤٢، طیب دستگیر و روانه بازداشتگاه می گردد.[61] ☀️پس از دستگیری طیب، بازجویی از وی آغاز شد. طیب در پاسخ به وابستگی های حزبی و گروهی اش می گوید: «من طرفدار شاه هستم و به هیچ یک از جمعیت ها بستگی ندارم.»[62] سپس در مورد دسته سینه زنی وی از او سئوال می شود که در پاسخ می گوید: «شنبه، شب تاسوعا، دسته راه انداختیم و روز یکشنبه نیز در انبار گندم روضه خوانی داشتیم. دیروز نیز دسته راه انداختیم.»[63] ☀️سپس بازجو، در مورد شیخ باقر نهاوندی که با سخنرانی خود علیه شعبان جعفری،[64] باعث تحریک مردم شده و در نهایت، به هجوم مردم خشمگین به باشگاه جعفری و تخریب و آتش زدن آنجا ختم گردیده بود، سئوال می کند. طیب نیز در پاسخ می گوید که نهاوندی در تکیه وی هرگز بر علیه دولت صحبت نکرده است و انتقاد وی از شعبان، مربوط به تکیه حاج علی، بازرس میدان، بوده است.[65] وی در ادامه می گوید: «من همه شب به باقر نهاوندی گفته ام که فقط روضه خوانی کند ولی نامبرده در این مدت، چندین مرتبه از ورود جینالولو بریجیدا اظهار تنفر کرده است.»[66] https://eitaa.com/Basir_MN
☀️ وی تأکید کرد که شیخ باقر نهاوندی در تکیه او هرگز علیه دولت حرفی نزده است و فقط چندین بار به خاطر بوسیدن دست جینالولو بریجیدا توسط شعبان اعتراض نموده است. از طرف دیگر، اظهارات حاج اسماعیل رضایی در بازجویی هایش در مورد حضور باقر نهاوندی در تکیه طیب، اینگونه است: «ما به طیب در مورد انتخاب واعظ و روضه خان تذکر دادیم که شخصی را که بالای منبر از دولت بد می گوید دعوت نکن. ولی او باز دعوت کرد و ما ناچار به مجلس روضه او نرفتیم.»[67] ☀️شعبان (بی مخ) جعفری نیز معتقد است که طیب خود از باقر نهاوندی می خواسته است که در بالای مربن از شاه انتاقد کرده و به دربار حه لم کدن. وی میگوید: «زمانی که شیخ نهاوندی را برای روضه خوانی و سخنرانی تکیه اش می آورد، طیب با نوچه هایش به او می گویند: وقتی بالای منبر رفتی شاه و نخست وزیر یادت نره، فحش و دری وری بگو. حالا این شیخ باقر نهاوندی هم مأمور سازمان امنیت بود و صبح همه اینها را گزارش می دهد.»[68] گویا شعبان که دل خوشی از نهاوندی ندارد می خواهد این گونه وی را عامل ساواک قلمداد کند تا به نوعی از وی انتقام بگیرد. ☀️اما در مورد سخنرانی شیخ باقر نهاوندی و انتقاد وی از دولت می توان گفت، پس از اینکه ساواک در مورد محرم ١٣٤٢ به وعاظ و روحانیون هشدار داد که به امور سیاسی نپردازند، امام خمینی (س) با صدور اعلامیه ای، سکوت در این ایام را به منزله «تأیید دستگاه جبار و دشمنان اسلام» دانست. لذا بسیاری از وعاظ و از جمله شیخ باقر نهاوندی که در تکیه طیب سخنرانی می نمود، سکوت خود را شکستند.[69] ☀️طیب در پاسخ به سئوال در مورد برنامه ریزی و طراحی قیام پانزده خرداد می گوید: «من چون با علما و روحانیون ارتباطی ندارم به طبع از این جریان بی اطلاع می باشم.»[70] وی همچنین در مورد عکس آیت الله خمینی که در دسته وی بر روی بیرق ها نصب شده بود اظهار بی اطلاعی نموده و می گوید: «من در عقب دسته بودم و گویا شیخ رضا نامی چند دانه عکس خمینی را در جلوی دسته روی بیرق ها نصب کرده بود.»[71] ☀️باید توجه داشت که پاسخ هایی که طیب داده است بر اساس شرایط بازجویی بوده است. سپس بازجو تلاش می کند تا وی را به دریافت پول و ایجاد بلوا متهم کند. بنابراین از وی در مورد مرجعی که از آن پول گرفته است، سئوال می شود که طیب در پاسخ می گوید: «من روزی دو هزار تومان درآمد دارم، روزی پانصد تومان اجاره ملک می گیرم، هر که هر چه می گوید دروغ می گوید.»[72] ☀️اعمال فشار از سوی رژیم تا اعدام طیب با ورود طیب به زندان، وی تحت فشار قرار گرفت. بنا به یک گزارش، در ٢٢ خرداد ١٣٤٢، گروهی از زندانیان پانزده خرداد بر علیه طیب در زندان شعار داده و به وی حمله نموده و او را به شدت مضروب و مجروح می سازند. این گروه طیب را عامل اصلی اتفاقات اخیر و کشتار افراد بی گناه در ١٥ خرداد دانسته و مدعی شدند که وی باعث ایجاد رعب و وحشت در بین مردم تهران گردیده است و لذا گناهکار اصلی است. بنابراین، پس از این جریان، طیب به زندان انفرادی منتقل شد.[73] ☀️احتمالا دربار در این ماجرا دست داشته و با تحریک زندانیان ١٥ خرداد بر علیه طیب، هدفش این بوده که این حرکت بهانه ای شود تا طیب را به انفرادی منل قت کند و با انتقال وی به ا نفرادی او را تحت فشار روحی و جسمی قرار دهند تا بتوانند وی را به همکاری با خود واداشته و خواسته های خود را به او تحمیل کنند. ☀️در این هنگام رژیم به دنبال این بود تا با محاکمه برخی از عاملان واقعه ١٥ خرداد و اعمال مجازات های سنگین برای افرادی از جمله طیب، پرونده این قیام را بسته و عاملان آن را اجیر شده از طرف دولت های بیگانه معرفی نماید. بنابراین، «آزادی فوری افراد بی گناه، رسیدگی و تعقیب سریع پرونده های اخلالگران و اعمال مجازات های شدید در مورد آنان و به ویژه چاقوکشانی نظیر طیب حاج رضایی که افکار عمومی نیز از آنها به شدت متنفر است»[74]، در دستور کار دولت قرار گرفت. https://eitaa.com/Basir_MN
☀️برای تشکیل دادگاه، از طیب خواسته شد تا وکلای خود را برگزیده و به دادگاه معرفی نماید. وی نیز تیمسار احمد بهارمست و سرتیپ علینقی شایانفر را به عنوان وکلای خود انتخاب کرد.[75] سپس دادگاه رسیدگی به اتهامات عاملان پانزده خرداد و در رأس آنها طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی در تاریخ ١٣ مرداد ١٣٤٢، به ریاست سرتیپ زمانی برگزار می گردد و در ٢٧ مرداد همین سال، دادگاه، رأی به اعدام آنها می دهد.[76] ☀️دادگاه تجدیدنظر و هیأت دادرسان نیز با تأیید این حکم، به ذکر دلایلی که منجر به صدور این حکم شد، می پردازد که مهم ترین آن دلایل از این قرار است: «١. گزارش سازمان اطلاعات و امنیت کشور مبنی بر اعمال مشارالیه در روز ١٥ خرداد. ٢. دعوت شیخ باقر نهاوندی در تکیه به منظور تحریک احساسات مردم. ٣. اعترافات طیب حاج رضایی دایر بر پول گرفتن از حاج اسماعیل رضایی و تقسیم آن بین بلواکنندگان و آشوب گران. ٤. داشتن سوابق سوء.»[77] پس از صدور حکم اعدام، خانواده های طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی دست به کار شدند تا شاید مانع اعدام آنها گردند، لذا با نوشتن نامه به دربار، خواستار عفو آنان شدند. خانواده طیب در نامه ای با ذکر خدمات وی به شاه، درخواست کردند تا در مجازات او تخفیف قائل شوند.[78] همچنین عده ای از روحانیون و از جمله شیخ جواد فومنی، شیخ عباسعلی اسلامی، آیت الله خوانساری و آیت الله گلپایگانی نیز عفو این افراد را از شاه خواستند. ☀️خانواده طیب و حاج اسماعیل رضایی با امام خمینی نیز ملاقات کردند و از ایشان خواستند مانع اجرای حکم اعدام شود. بیژن حاج محمدرضا در این رابطه میگوید: «ما به همراه عمو مسیح به عنوان اینکه از بستگان امام هستیم به منزل ایشان وارد شدیم. ایشان در مورد پدرم گفت که طیب یک جوانمرد است، یک آزاده است، من هیچ وقت نمی توانم کاری که ایشان برای ما کرده را فراموش کنم. سپس امام افزود: چون این مردک (شاه) از من حرف شنوی ندارد لذا کاری از دستم برنمی آید تا برای این جوانمرد انجام بدهم.»[79] ☀️حاج مهدی عراقی نیز در خاطرات خود می گوید که امام خمینی (س) قصد داشت از طریق پاکروان مانع اعدام طیب و حاج اسماعیل شود اما پاکروان پس از اعدام این دو نفر نزد امام می رود و امام نیز از دست وی ناراحت شده و به او ناسزا می گوید.[80] ☀️به هر ترتیب، طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی در ساعت شش صبح ١١ آبان ١٣٤٢ در میدان تیر پادگان حشمتیه تیرباران گردیدند.[81] پیکر طیب، چنانکه خودش وصیت کرده بود، در جوار حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری دفن گردید.[82] ☀️روزنامه های صبح ١١ آبان، با نشان دادن تصویری از لحظه تیرباران طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی، نوشتند: «ساعت شش و پنج دقیقه بامداد امروز، طیب حاج رضایی ٥٣ ساله و حاج اسماعیل رضایی ٣٨ ساله، دو نفر از محکومین ١٥ خرداد که در دادگاه بدوی و تجدیدنظر به اعدام محکوم شده بودند، پس از ابرام حکم، در میدان تیر پادگان حشمتیه تیرباران گردیدند.»[83] ☀️پخش خبر تیرباران طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی در میان مردم با آب و تابی که در روزنامه ها به قضیه داده می شد، باعث تحریک احساسات مردم، به ویژه روحانیون در حوزه علمیه قم گردید. به طوری که در راستای محکوم نمودن این حرکت، کلاس های درس حوزه برای یک روز تعطیل شد.[84] ☀️باید توجه داشت که تا آن روز هیچ گاه سابقه نداشت که دروس حوزه علمیه قم برای یک مقام غیرروحانی تعطیل شود و این موضوع اهمیت اعدام این دو نفر را نزد حوزه علمیه نشان می دهد.[85] ☀️از طرف دیگر، اعدام طیب و حاج اسماعیل رضایی، برخلاف انتظار رژیم باعث بیدار شدن مردم گردید. یک گزارش، به این موضوع که اعدام طیب و حاج اسماعیل رضایی، اثر سوء در بین مردم گذاشته است و موجب نفرت و انزجار آنان از رژیم شده است اشاره می کند. در این گزارش آمده است: «اعضای جبهه ملی، بین مردم تبلیغ می کنند که نتیجه خدمت به شاه همین است. طیب یکی از ارکان اصلی ٢٨ مرداد بودکه پاداش خود را این گونه دریافت کرد. روحانیون تندرو و متعصبین مذهبی و بازاری ها اظهار می دارند که هدف اصلی اعلیحضرت، تضعیف روحانیت و از بین بردن مذهب بوده است و کشتن طیب که برای یک امر مذهبی قیام کرده بود به این منظور بوده است که اشخاص دیگری جرأت دفاع از مذهب را نداشته باشند. به طور کلی، اعدام طیب، اگر چه قبل از وقایع ١٥ خرداد مورد نفرت عموم و طبقه جوان بوده، اما چون آشکار گردیده که وی برای دفاع از مذهب دست به این اقدام زده، با تأثر و تأسف تلقی شده و باعث تحریک مردم شده است.»[86] https://eitaa.com/Basir_MN