eitaa logo
بصير
2.5هزار دنبال‌کننده
72.7هزار عکس
66.2هزار ویدیو
2.5هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴فرا رسیدن سالروز رحلت ام المصائب حضرت زینب کبری علیها السلام را تسلیت می‌گوییم. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نقش زینب کبری سلام الله علیها در زنده نگه داشتن قیام عاشورا ▪️ گوشه‌ای از زندگی سیاسی-مبارزاتی حضرت زینب کبری (س) پس از واقعه عاشورا در کلام رهبر انقلاب اسلامی 📚 برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شِعر دَر دَست ندارَم، وَلي از رویِ ادَب اَلسَلام اِی همِه‌یِ دار و ندارِ زِینب (سلام الله علیها) ✋🏻 🌤 https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 🌼 🌼 خشم مانند طوفان است بعد از مدتی فروخواهد نشست ولی بدان که حتما شاخه هائی شکسته اند https://eitaa.com/Basir_MN
🌹همیشه شکرگزار باشیم..... انسان‌هایی که به داشته‌هایشان فکر می‌کنند، آرامش و نشاطی نصیب‌شان خواهد شد که پیوسته باعث افزایش این نعمت‌ها در زندگی‌شان می‌شود. اما در مقابل افرادی که همواره به نداشته‌هایشان می‌اندیشند ، آنچنان اضطراب و استرسی به همراه دارند که هر روز وضعیت‌شان نسبت به روز قبل بدتر خواهد شد. شکرگزاری به درگاه خدای مهربان نه تنها از دیدگاه اعتقادی قابل تحسین است بلکه از نظر علمی نیز اثبات گردیده که انسان‌های شاکر زندگی آرام و موفقی دارند چرا که انسان جذب کننده بیشترین و شایع‌ترین افکار خویش می‌باشد و اگر به زیبایی‌ها و نعمت‌های اطرافش بیندیشد،‌ نعمت‌های بیشتری را جذب خود می‌نماید؛ پس با شکرگزاری‌ به درگاه خدای مهربان و تفکر درباره داشته‌های خود، موجی از نعمت‌ها و برکات را به زندگی خود هدیه نماییم. https://eitaa.com/Basir_MN
يک كلمه، يک كلمه را به خاطر بسپار و ديگر مشكلی نخواهی داشت. كلمه "متفاوت" را به ياد داشته باش. تو با هر كس ديگر در دنيا فرق داری! https://eitaa.com/Basir_MN
شاد باشید! و به کیفیت زندگی خود اهمیت دهید شما همین یک زندگی را دارید و دیگر هیچگاه متولد نخواهید شد. جواب محبت آدمها رابه موقع بدهید،!!! محبت‌های تاریخ گذشته، عطر و طعم اصلی را نخواهند داشت.. https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟠 زندگی دکتر علی قره‌داغی، جانشین یوسف قرضاوی و رهبر معنوی فعلی اخوان المسلمین https://eitaa.com/Basir_MN
⚡️برش هایی از زندگی دکتر علی قره داغی (جانشین قرضاوی و رهبر معنوی فعلی اخوان المسلمین) 💠 هفته گذشته و در ششمین کنفرانس الاتحاد العالمى لعلماء المسلمين (نزدیکترین مجمع علمایی جهان اسلام به گرایش اسلام سیاسی) در دوحه، دکتر علی قره داغی به عنوان رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب شد. ✂️ برشهایی از زندگی نامه: 🔹 دکتر علی قره‌داغی در تیرماه ۱۳۲۸ شمسی در روستای نوتی از توابع شهرستان قره داغ استان سلیمانیه عراق به دنیا آمد، او در خانواده ای مذهبی، میهن دوست و علم دوست به دنیا آمد. 🔸 وی تحصیلاتش را در زادگاهش روستای نوتی آغاز کرد و در این مدت به حفظ کل قرآن کریم پرداخت. سپس به سلیمانی رفت و در خدمت شیخ مصطفی قره داغی مجاز گردید و نزد عمویش شیخ نجم الدین و بیشتر علمای سلیمانی درس خواند. 🔹 قره داغی سپس به بغداد رفت و در خدمت عده ای از علمای معروف عراق و کردستان از جمله ملا عبدالکریم مدرس و شیخ عبدالقادر واعظ به تحصیل ادامه داد. 🔸در سال ۱۳۴۸ شمسی در دانشکده شریعت فارغ التحصیل شد و یک سال بعد در سال ۱۳۴۹ شمسی اجازه علمی خود را دریافت کرد. 🔹سپس به دانشکده امام اعظم بغداد پیوست و در مقطع کارشناسی در رشته شریعت اسلامی تحصیل کرد و با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد. 🔸در سال ۱۳۵۸ شمسی به مصر رفت و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته فقه تطبیقی از دانشکده شریعت و حقوق دانشگاه الازهر اخذ کرد. 🔹 در سال ۱۳۶۴ شمسی نیز دکترای خود را در رشته قراردادها و معاملات مالی از همان دانشکده و دانشگاه اخذ کرد. 🔸وی به دلیل توانایی بالایی که داشت، بسیار مشتاقانه و خستگی ناپذیر به فراگیری علوم فقه، تفسیر، حدیث، زبان، روان شناسی و بسیاری از علوم دیگر پرداخت. 🔹در سال ۱۳۶۶ ش همراه با جمعی از علما و روشنفکران کرد، سازمان رابطه اسلامی کورد را تأسیس کرد. 🔸 قره داغی به همراه دکتر یوسف قرضاوی در سال ۱۳۸۲ شمسی (اتحادیه جهانی علمای مسلمان) را همراه با گروهی از دیگر علمای مسلمان تأسیس کرد و در سال1389 تا سال 1402ش دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان شد، و اکنون با رأی اعتماد اکثریت اعضای کنگره ششم به عنوان رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب گردید. 🔹وی بیش از 100 پژوهش و ده ها عنوان کتاب به زبان عربی دارد و برخی از کتاب های ایشان به زبان کردی و زبان های دیگر ترجمه شده است. 🔸 برخی از سمت ها و مسئولیت هایی که دکتر علی قرداغی  تا کنون بر عهده داشته اند: ۱. دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان. ۲. معاون فتوا و تحقیقات شورای اسلامی اروپا. ۳. استاد و رئیس دانشکده شریعت، حقوق و معارف اسلامی دانشگاه قطر. ۴. رئیس دبیرخانه دانشگاه توسعه انسانی کردستان عراق. ۵. رئیس سابق انجمن بشردوستانه (انجمن اسلامی کرد). ۶. رئیس یا عضو اجرایی تعدادی از کمیته های نظارتی فتوا و شریعت در تعدادی از بانک ها و شرکت های اسلامی در قطر. https://eitaa.com/Basir_MN
♦️یک ته‌سیگار بیمارستان گاندی را به آتش کشید؟! 🔹 شنیده‌ها حاکی از آن است که عامل آتش‌سوزی یک ته سیگار رها شده در کارتن‌های دارو بوده است. یکی از پرسنل در مورد علت آتش‌سوزی می‌گوید: «شنیدیم می‌گویند کارگری که در طبقه پانزدهم بیمارستان مشغول کار بوده، ته سیگارش را روی زمین پرت کرده و آتش‌سوزی شروع شده. حالا می‌گویند این کارگر فرار کرده است.» /فرارو https://eitaa.com/Basir_MN
⚡️اخوان المسلمین، محتوای رسانه ای این سازمان در سال 2023 را در قالب یک کتاب منتشر کرد؛ 🔹سایت رسمی اخوان المسلمین محتوای رسانه ای خود در سال 2023 را در قالب یک کتاب منتشر کرد.این کتاب که در 229 صفحه جمع آوری شده، تحت عنوان «کتاب رسمی رسانه ای اخوان 2023 میلادی» از سوی این سازمان تدوین یافته است. 🔸این کتاب برداشتی از آنچه در وب سایت رسمی گروه در یکسال اخیر منتشر گشته، تنظیم یافته که شامل؛ بیانیه‌ها، مجلات، پیام‌ها و سخنرانی‌های تلویزیونی مؤثر بر امور سازمان و تعامل آن با موضوعات مورد توجه محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی که از طریق آنها مواضع و حضور دائمی خود در رویدادهای مختلف را ثبت نموده و همچنین به نشریات و امور داخلی گروه و نصب راهنمای عمومی اخوان، آقای دکتر صلاح عبدالحق پرداخته است. 🔸در این کتاب به موضوع مصر به طور کلی و حقوق بشر و زندانیان اخوان به طور خاص توجه شده است. این گروه از توجه ویژه خود به مسئله قرآن سوزی و اهانت به آن و پیگیری عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه و پیامدهای آن به ثبت رسانده رساند. محتوای این کتاب به دو زبان عربی و انگلیسی است که در سایت رسمی اخوان منتشر شده است. 🔸هدف از انتشار این کتاب، تسهیل دسترسی به مطالب گردآوری شده آن و کمک به کسانی است که به مطالعه گفتمان اخوان علاقه مند هستند، از جمله محققان، متخصصان رسانه، سیاستمداران و تصمیم گیرندگان. 📌منبع: https://ikhwan.site//ar/publications_pdf-2 https://eitaa.com/Basir_MN
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت اول) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹 خیلی ها از اینجانب می پرسند که سلفیه کیانند و به چه کسانی می توان نام سلفی را نهاد؟ شاخصه اصلی سلفیه چیست؟ رابطه این افراد با سلف چیست؟ اگر خدا توفیق دهد،‌ نکاتی را تقدیم می کنم. اول ببینییم دیگران چه می گویند. لذا در چند پست اول روشن خواهد شد که دیگران در مورد سلفیه چه می گویند. 🔸 دکتر یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» صفحه ۲۰۱ می نویسد: «اینها یک گروه و جماعت نیستند. تعبیر سلفیه یک تعبیر جدید است. نمی دانم از چه زمانی شایع شده است؟ قبلا به اینها می گفتند: اهل حدیث یا اهل اثر یا حنابله ... و چقدر بین حنابله و اشاعره و ماتریدیه در طول تاریخ نزاع و دعوا بوده است. ... 🔹 از مهم ترین افرادی که تفکر سلفیه را تقویت کرد، ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم است. در عصر جدید سلفیه به دست مجدد سلفیه در جزیره عربی محمدبن عبدالوهاب ظهور یافت. البته محمدبن عبدالوهاب هیچ رویکرد جدیدی در فقه ندارد. شاید که در یک خانواده بدوی به دنیا آمده است و همین باعث شده که پیروان او تابع نصوص بوده و بر ظاهر توقف می کنند. ... 🔸 از امامان سلفیه معاصر سید محمدرشید رضا می باشد که به شدت تحت تاثیر محمد عبده بود و سلفیون معاصر توجه چندانی به او نمی کنند؛ اما به حق او بزرگ سلفیه مستنیر بود. 🔹جماعت سلفی سیاسی که متاثر از فکر اخوان المسلمین هستند مثل سلمان العوده و سفرالحوالی و عایض القرنی .... و سلفیه البانی که راه ناصرالدین البانی را می روند و به شدت با مذاهب فقهی مخالفند و سلفی جامی به رهبری ربیع مدخلی که همه را طعن می زنند. اینها به نص تأکید دارند و از مقاصد شریعت هیچ نمی دانند و دیگران را بدعت گذار و تکفیر می کنند. 🔸جدیدا هم یک عده جوان پیدا شده اند که علمی ندارند و حتی اعراب یک جمله را نمی توانند درست بخوانند؛ اما خود را روسای علم و خود را مجتهد می دانند و حتی درباره کبار فقهاء و حتی صحابه می گویند که هم رجال و نحن رجال ...». https://eitaa.com/Basir_MN
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت دوم) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔸 در قسمت قبل نوشتیم که یوسف قرضاوی در کتاب «الصحوه الاسلامیه من المراهقه الی الرشد» ذیل عنوان «من هم السلفیه» بیان کرد که سلفی ها را قبلا اهل حدیث می گفتند. 🔹 بنابراین در نگاه قرضاوی، سلفیه در عصر حاضر دنباله روی اهل حدیث اهل سنت در قرون گذشته اند که البته دو نفر را هم نام برد که تأثیر مهمی در نظم دهی و احیاء سلفیه نقش داشته اند؛ یکی ابن تیمیه و دیگری محمدبن عبدالوهاب. 🔸 قرضاوی یکی دیگر از بزرگان سلفیه معاصر را «سید محمدرشیدرضا» می داند و او را از سلفیه مستنیر (منورالفکر) معرفی کرد. 🔹 وی همچنین سلفیه سیاسی را متأثر از اخوان المسلمین می داند که افرادی همچون «سلمان عوده» از این طیف هستند. 🔸 سلفیه اَلْبانی و سلفیه جامی از دیگر سلفیان معاصرند. جوانان تندرو که اکنون به آنان سلفیه جهادی گفته می شود را هم به نوعی به این گروه ملحق کرد. 💠 بنابراین در نگاه قرضاوی جریان های سلفی در عصر حاضر عبارتند از: سلفی مستنیر، سلفی سیاسی، سلفی اَلْبانی، سلفی جامی و سلفی جهادی. 🔹 لازم به ذکر است از سال ۱۹۹۰ با حمله عراق به کویت، دو طیف در وهابیت پدیدار شد. 1⃣ وهابیانی که تحت تاثیر اخوان المسلمین بودند، به نقد رفتار آل سعود پرداخته و به خاطر رهبرشان زین العابدین سروری، به جریان «سروری» معروف شدند که دکتر یوسف قرضاوی در این کتاب به این طیف «سلفی سیاسی» نام نهاده است. 2⃣ در مقابل وهابیانی که از آل سعود دفاع کردند به خاطر رهبرشان امان الله جامی به جریان «جامی» معروف شدند که قرضاوی اسم اینها را «سلفی جامی» گذاشته است که بعد از امان الله جامی «ربیع مدخلی» به نوعی رهبری این گروه را به عهده گرفته است. ⏺ جریان دیگری که یوسف قرضاوی نام برده است،‌ «سلفیه اَلْبانی» است که طرفداران محمد ناصرالدین اَلْبانی هستند که سه سالی در عربستان تدریس کرد و اکثر عمرش را در سوریه به تدریس و تحقیق و پژوهش مشغول بود و در سال ۱۴۲۰ قمری از دنیا رفت. وی به شدت با تقلید از مذاهب اربعه مخالف بود. وی در چند مساله نقدهایی به محمدبن عبدالوهاب داشت. حدیث گرایی و ضعیف دانستن بسیاری از احادیث از او یک حدیث گرای نقاد ساخته بود. ⁉️ اما یک سوال مهم اینکه شاخصه اصلی همه این طیف ها و جریان هایی که یوسف قرضاوی به عنوان سلفی از آنان یاد کرده است، چیست؟ به چه دلیل فقط اینها را سلفی نامیده و از دیگرانی یاد نکرده است؟ باز هم خواهم نوشت.... ادامه دارد... https://eitaa.com/Basir_MN
⚡️سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت سوم) ✍به قلم: مهدی فرمانیان 🔹در مدخل سلفیه دائره المعارف آکسفورد اسلام مدرن (The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World) به سرپرستی جان اسپوزیتو، سلفیه اینگونه تعریف شده است: «سلفیه جنبشی است اصلاحی که سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پایه ریزی کردند. اغلب کلمه «اصلاح» و «تجدید» به جای واژه «سلفیه» به کار می رود. احمدبن حنبل سخنگوی سلفیه سنتی است و اصولی بیان داشت که بعدها موجب شکل گیری سلفیه شد. ابن تیمیه سهم عظیمی در رشد و تحول سلفیه داشت. وهابیت یکی از جنبش های اصلاحی سلفیه در پیش از دوران جدید است که بر سنوسیه تاثیر گذاشت. جنبش های احمد سرهندی و شاه ولی الله دهلوی و سید احمد بریلوی در شبه قاره هند طرفدار خلوص دینی بودند.... 🔸 ... سلفیه جدید را سید جمال الدین اسدآبادی و محمد عبده پدید آوردند. تفاوت آن با سلفیه سنتی در سرشت ذاتا عقلانی و نوگرایش بود. نوشته های سید جمال و عبده و دیگر روشنفکران اصلاح گر همچون کواکبی و رشید رضا و ابن بادیس بنیان های ایدئولوژیک سلفیه جدید را تشکیل می داد... 🔹 ...سلفیه جدید بر اهمیت توحید و خالص سازی عقاید مسلمین تاکید می کرد. آنها وحی و عقل را در هماهنگی کامل تلقی کردند. تفاسیر جدید محمد عبده و سید احمدخان هندی از تفاسیر رسمی فراتر رفت... 🔸 سلفیه در تداوم مسیر ابن تیمیه بر تمایز امور ثابت و متغیر تاکید دارند. بنابراین سلفیون مبارزات شدیدی علیه طریقت های صوفی را آغاز کردند. تعالیم سلفیه در سراسر جهان اسلام گسترش یافت و هر جا رفت، نمودهای متفاوتی یافت. ابن بادیس در الجزایر و علال الفاسی در مراکش، سلفیه را به سطح جدیدی رساند. ابن عاشور در تونس و جمال الدین قاسمی در سوریه و جنبش محمدیه در اندونزی از دیگر جریان سلفیه اصلاح گرا هستند. 🔹 رشید رضا حلقه واسط میان سلفیه اصلاح گرای عبده در مصر با اخوان المسلمین مصر شد. جنبش اسلامی اخوان المسلمین در بسیاری از اندیشه های سلفیه سهیم بود. الجماعه السلفیه در مصر با سلفیون سنتی بیشتر اشتراک دارند تا سلفیه اسدآبادی و عبده. سلفیه سنتی یا حنبلی بر خلوص عقیده تاکید دارند و سلفیه جدید، ابعاد اصلاح را گسترش داد، اما نتوانست چهارچوبی استوار برای نسل های بعدی ایجاد کند و بر کوشش های فردی استوار است». (دائره المعارف جهان نوین اسلام، ج۳، ص۸۱، نوشته عمادالدین شاهین و ترجمه طارمی و دیگران). 🔸 به نظر می رسد نویسنده این مدخل، سلفی گری را معادل اصلاح و روشنفکری دانسته و از وهابیت ظاهرگرا تا سرسید احمدخان هندی مادی گرا را در این طیف جای داده است. به نظر می رسد نویسنده شاخصه دقیقی برای سلفی گری ندارد. در این باره در بخش بعدی توضیحاتی تقدیم می گرددد... ادامه دارد... https://eitaa.com/Basir_MN
⚡️ سلفیه چه کسانی هستند؟ (قسمت چهارم) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 💥 بازتاب دیدگاه محمد عماره متفکر مصری (م ۲۰۲۰) درباره طیف های سلفیه 🔹 دکتر محمد عماره در مقدمه کتاب «السلف و السلفیه» (چاپ وزارت اوقاف مصر، قاهره، ۲۰۰۸) می نویسد: «برخی تا اسم سلفیه می آید تقلید، جمود و مخالفت با عقل و تمدن به ذهن شان می رسد و برخی دیگر از غربی ها، سلفی ها را «فاشیست های اسلامی» می دانند که خطرشان از نازی ها و مارکسیسم بیشتر است. پاره ای دیگر از کلمه سلفیه، سلفیه جهادی را تصور می کنند که این گروه سلاح به دست گرفته و به جنگ حاکمان کشورهای اسلامی می روند و جنگ با عدو قریب - حاکمان کشورهای اسلامی - را بر عدو بعید - استعمار و اسرائیل - مقدم می دانند». بنابه این متن، محمد عماره معتقد است که همه گروه های فوق سلفی اند؛ زیرا همه آن گروه ها و مکاتب به سلف و پیشینیان خود تمسک کرده اند. وی سپس وارد تقسیم بندی اصطلاحی خود از سلفیه می شود و می گوید: «سلفیه شهرت کسانی است که با تأویل و عقل گرایی مخالفند و به اهل حدیث مشهورند. رهبر این گروه احمد بن حنبل (م۲۴۱ ق) است که رویکرد نص گرایی را در مقابل ورود تفکر عقلی و فلسفی تقویت نمود». 🔸 وی احمدبن حنبل و پیروانش را «سلفیه نصوصی» می نامد که فقه شان نیز «فقه نصوصی» است و از ظاهر نص، فراتر نمی روند. (ص ۳۵) 🔹عماره بر این باور است که بعد از احمد بن حنبل، بزرگترین مجدد سلفیه، ابن تیمیه (م۷۲۸ق) است که او را «فیلسوف سلفیه» می نامد که عقل و عقلانیت را در میان اهل حدیث تقویت کرد. ابن تیمیه در تأویل راه میانه را انتخاب کرد و مسلمانان را تکفیر نکرد و با ظهور او یک طیف سلفیه جدید بوجود آمد که به دنبال تجدید فکر بود. محمد عماره این طیف را «سلفیه عقلانیه» می نامد. (ص ۵۱). 🔸 محمد عماره در فصل آخر کتاب خیلی خوب به تحلیل سلفیه در عصر حاضر پرداخته و می نویسد: «در بادیه نجد، دعوت محمدبن عبدالوهاب (م۱۲۰۶ق) به عنوان صورت جدیدی از سلفیه ظهور کرد که به سلفیه نصوصی احمد بن حنبل نزدیکتر بود تا سلفیه عقلانی ابن تیمیه. سلفیه محمدبن عبدالوهاب در بادیه ظهور کرد و احتیاج به عقلانیت نداشت. لذا خشونت بادیه را در فتواهایش بروز داد و مثل سلفیه نصوصی از تأویل و رأی و قیاس دوری گزید». 🔹به نظر محمد عماره نسخه دیگری از سلفیه در مصر توسط محمد عبده (م۱۳۲۳ق) شکل گرفت که عماره نام آن را «سلفیه عقلانی مستنیر» لقب می دهد. به عقیده عماره این سلفی گری به تأیید دو سلفیه عقلانی ابن تیمیه و سلفیه نجدی محمدبن عبدالوهاب پرداخت، ولی به ضدیت با عقل و تأویل و تندروی وهابیت انتقاد کرد. 🔸محمد عماره در صفحه ۵۹ کتاب کوچک خود یکبار دیگر سه جریان فکری سلفیه در تاریخ را با عناوین «سلفیه نصوصی»،‌ «سلفیه عقلانی» و «سلفیه نجدی» یاد می کند. 🔹 وی در ادامه می نویسد: «در این دوران میان سلفیه نجدی انشقاقات زیادی حاصل شد و از دل آن، سلفیه علمیه و سلفیه جهادی و سلفیه ظلامی بروز کرد که سلفیه ظلامی به تکفیر ابن قیم و ابن تیمیه هم پرداختند». (ص ۶۰-۶۱). 💠 بنابراین در نگاه محمد عماره پنج جریان سلفی وجود دارد: سلفیه نصوصی، سلفیه عقلانی، سلفیه نجدی، سلفیه جهادی، سلفیه ظلامی. پیرامون نکات و تحلیل مطالب دکتر محمد عماره بیشتر خواهم نوشت. ادامه دارد... https://eitaa.com/Basir_MN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت فرماندهان حوزه مقاومت و سپاه قدس سورنا چگینی تحلیلگر امنیت و ژئوپلتیک https://eitaa.com/Basir_MN