eitaa logo
بصير
2.5هزار دنبال‌کننده
76.9هزار عکس
70.5هزار ویدیو
2.6هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️۲۸ کارخانه فولاد و ذوب‌آهن فقط در استانِ کم آبِ یزد 📝 دفتر پژوهش ایرنا نوشت: 🔹بیشترین تعداد کارخانه‌های تولید فولاد و ذوب‌آهن در مناطق کم‌آب کشور تاسیس شده و باعث شده این استان‌ها و نواحی همجوار آن با جدی‌ترین تهدیدهای ناشی از کم‌آبی و فرونشست مواجه شوند. 🔹 استان یزد یا باید از منابع آب زیرزمینی استفاده کند یا کسری آب خود را (حدود ۷۶ میلیون متر مکعب فقط برای فولاد) از مناطق تامین سازد. 🔹 به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد کل آب مصرف شده در استان یزد (منابع انتقالی و زیرزمین) جمعا‍ً ۹۵۹ میلیون مترمکعب است. در حالی‌که تولید کنونی فولاد که تنها ۱ میلیارد و ۳۵ میلیون مترمکعب آب را مصرف می‌کند. https://eitaa.com/Basir_MN
💠 مجموعه نمايشگاهي "تلنگرهای محرمی" 🔺به مناسبت ماه محرم الحرام و عزای حسينی🔻 🔰 💡اين مجموعه نمايشگاهي حاوي 40 تابلو از تلنگرهای محرمی است كه به همین مناسبت تولید شده است. 💿 براي دريافت فايل‌هاي JPG اين مجموعه در قالب فايل ZIP، لينك ذيل را كليك نماييد: 👇 🌐 http://farhangisite.ir/sites/farhangisite.ir/files/Aks/259/TalangorMoharami.zip 🗂 📎براي دريافت فايل PDF اين مجموعه، لينك ذيل را كليك نماييد: 👇 🌐 http://farhangisite.ir/sites/farhangisite.ir/files/Aks/259/TalangorMoharami.pdf 🌾 علاقمندان مي‌توانند فايل‌هاي ارائه شده را به صورت رايگان دريافت نموده و در فضاي مجازي باز نشر دهند. 🖨 🕌 📌 همچنين مي‌توانيد با تكثير و پرينت اين مجموعه در قالب‌هاي A4 و A3 و 50 در 70 ؛ آنرا در محافل فرهنگي در معرض بازديد عموم قرار دهيد. ┈••••✾•🔶🔷♦️•✾•••┈┈• https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️ پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : ☝️ الدُّنيا لا تَصفو لِمُؤمِنٍ، كَيفَ وهِيَ سِجنُهُ وبَلاؤُهُ؟! ☝️ دنيا به كام هيچ مؤمنى نمى شود. چگونه شود، حالْ آن كه دنيا، زندان او و مايه رنج و گرفتارى اوست؟! 📚 كشف الخفاء ،ج1 ص 410 https://eitaa.com/Basir_MN
♥️ امیرالمومنین علیه السلام: ☝️ معاشِرَ الناسِ (المُسلمينَ)، اِتَّقُوا اللّهَ ، فَكَم مِن مُؤَمِّلٍ ما لا يَبلُغُهُ، و بانٍ ما لا يَسكُنُهُ، و جامعٍ ما سَوفَ يَترُكُهُ. ☝️ اى مردم (مسلمانان)! از خدا بترسيد؛ زيرا بسا كسى كه آرزويى دارد و به آن نمى‌رسد و بنايى مى‌سازد و در آن سكونت نمى‌كند و مالى گرد مى‌آورد و بزودى آن را رها مى‌كند [مى رود] . 📚نهج البلاغة : الحكمة ٣٤٤ . https://eitaa.com/Basir_MN
♥️ امام علی علیه السلام: ☝️ همچون زنبور عسل باش كه خوراك پاك و پاكيزه مى‌خورد و محصول پاك و پاكيزه توليد مى‌كند، و هر گاه روى شاخه‌اى مى‌نشيند، آن را نمى‌شكند؛ كُن كَالنَّحلَةِ؛ إذا أكَلَت أكَلَت طَيِّبا ، وإذا وَضَعَت وَضعَت طَيِّبا ، وإذا وَقَعَت عَلى عودٍ لَم تَكسِرهُ. 📚 غررالحكم حدیث 7186 https://eitaa.com/Basir_MN
✍️ آیت‌الله بهجت (ره) : وقتی دل مؤمنی را شاد كنید، خدا از لطف، مَلکی را خلق می‌کند که آن مَلک، شما را از بلاها و تصادفات و ... حفظ ‌می‌كند. این که می‌بینید در برخی تصادفات بعضی‌ها محفوظ می‌مانند در حالی که به نفر کناری آن‌ها آسیب وارد می‌شود به سبب این است که آن شخصِ محفوظ مانده، در مسرّت اهل ایمان نقش داشته است. 📚 برگی از دفتر آفتاب، ص ١٨۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ انتشار با صلوات بلامانع است https://eitaa.com/Basir_MN
💥پیامبر اکرم حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم): هر مسلمانی که در روي زمین زندگی می کند، این را بخواند، در حالی که و باشد، یا داشته باشد، خداوند او را می گشاید، و و را می زداید و او را می پردازد. ✨قلِ اللَّهم مالک الْملْک تُؤْتی الْملْک منْ تَشاء وتَنْزِع الْملْک ممنْ تَشَاء و تُعزُّ منْ تَشَاء وتُذلُّ منْ تَشَاء بِیدك الْخَیرُ إنَّک علَی کُلِّ شَیء قَدیرٌ*تُولج اللَّیلَ فی النَّهارِ و تُولج النَّهار فی اللَّیل وتُخرِج الْحی منَ المیت و تُخْرِج َالْمیت منَ الْحی وتَرْزقُ من تَشَاء بِغَیرِ حسابٍ✨ آنگاه بعد از این آیه بگوید: ✨یا رحمنَ الدنْیا و الآخرَةِ و رحیمهما، تُعطی منْهما ما تَشَاء، وتَمنَع منْهما ما تَشَاء اقْضِ عنّی دینی، و فَرِّج همی✨ اگر تو به اندازه باشد، خداوند از جانب تو می پردازد. 📚 مستدرك الوسائل ج 13ص 289 https://eitaa.com/Basir_MN
🔹 ❓حکم صلوات در بین نماز ✅ هر وقت انسان اسم مبارک حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله مانند احمد و محمد یا لقب و کنیه آن جناب مثل مصطفی و ابوالقاسم را بگوید یا بشنود اگرچه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد. ✍️ امام خمینی، توضیح المسائل (محشی-امام خمینی و دیگر مراجع)، ج1، ص607، م1124. https://eitaa.com/Basir_MN
💢 طریقه غسل توبه 💠 سوال: آیا توبه ی از گناهان غسل دارد؟ نحوه ی غسل به چه شکل است ؟ ✍🏻 پاسخ: برای توبه از گناهان مستحب است غسل کند و فرقی در انجام آن با دیگر غسل ها نیست، فقط نیت فرق می کند. ------ 💢 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir https://eitaa.com/Basir_MN
📚 انصراف ناظر وقف پس از قبول 💠 سؤال: واقف در وقفنامه، متولی و ناظر را تعیین کرده است؛ آیا ناظر می تواند پس از قبول نظارت، آن را به دیگری واگذار کند و یا برای اجرای نظارت، وکیل بگیرد؟ ✅ جواب: به احتیاط واجب، جایز نیست ناظر پس از قبول نظارت، خود را از نظارت عزل کرده یا آن را به دیگری واگذار کند؛ اما اگر نظارت منوط به نظر شخصی ناظر نباشد، می تواند در عمل به نظارت، وکیل صالح و امین، انتخاب کند. https://eitaa.com/Basir_MN
💬 آیا در هر حالی باید برای نماز وضو گرفت؟ ✅ پاسخ: ✍️ وضو در صورتی صحیح است که استعمال آب برای فرد مانعی نداشته باشد. مثلا کسی که می ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند، تشنه می ماند، نباید وضو بگیرد. یکی دیگر از شرایط صحیح بودن وضو، ضرر نداشتن استفاده از آب است. کسی که می ترسد اگر وضو بگیرد، مریض شود یا بیماری او شدیدتر شود و یا بهبودش به تأخیر بیفتد، نباید وضو بگیرد؛ بلکه بر او واجب است تیمم کند (و هر مدتی هم طول بکشد، اشکال ندارد). 🔰 : در استعمال آب برای وضو، لازم نیست که انسان یقین به ضرر داشته باشد؛ بلکه اگر احتمال ضرر هم بدهد، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد (و برایش ترس پیش بیاورد) باید تیمم کند. همچنین احتمال ضرر استعمال آب، خواه با تشخیص خود فرد باشد یا سخن پزشک مورد اعتماد (اگر چه فاسق یا کافر باشد) کفایت می کند. 📖 رساله مصور، ج 1، ص 178 و 179. https://eitaa.com/Basir_MN
✨﷽✨ 📚 با و یا برای مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا می توان به نیت محرم شدن با زنی، دختر کوچکش را (رضیعه یا غیر رضیعه) با اذن ولی دختر به عقد موقت در آورد؟ ❌ : در فرض سؤال اگر عقد به مصلحت دختر باشد اشکال ندارد. منظور، مصلحتی است که عرف، آن را به نفع بچه بداند، چه الان و چه در آینده (مثل اینکه مهریه قابل توجهی برای او قرار دهند). استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 858737 و 859090 🔑✅ : در عقد اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت، محل اشکال است. به عبارت دیگر: صحت عقد موقت نوزاد، بدون در نظر گرفتن مدتی که پیدا کند، محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ آنچه متعارف شده از این که یک یا دو ساعت بر دختر کوچک شیرخوار یا نزدیک به آن، واقع می سازند و منظورشان از این کار آن است که مادرش بر‎ معقود له محرم بشود، خالی از اشکال نمی باشد؛ از جهت این که در صحت این عقد، اشکال است تا این که حرمت مادر معقود علیها، بر آن مترتب شود؛ لذا اگر طفلی را به عقد فرد دیگری در بیاوریم، بنابر احتیاط واجب باید مدت آن عقد به قدری باشد که قابلیت استمتاع ولو در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه: اگر دختری مثلا یک یا دو ساله را بخواهیم به عقد دیگری در بیاوریم، عقد چند روزه یا حتی دو سه ساله محل اشکال است. چند نکته‼️ 1️⃣ لازم نیست زوج تا اتمام مدّت عقد صبر کند، بلکه می شود بعد از اجرای عقد، زوج مابقی مدّت را ابراء نموده و ببخشد. 2️⃣ چنانچه عقد به مدت کوتاهی باشد، معظم له نفرمودند باطل است، بلکه فرمودند صحت اینچنین عقدی محل اشکال است؛ یعنی بنابر احتیاط واجب لازم است مدت طولانی باشد به طوری که به حدی رسیده باشد که قابلیت استمتاع و تلذذ از او را داشته‎‎ باشد، یا در آن مدت به این حدّ برسد؛ در نتیجه: اگر به مدت کوتاهی عقد خوانده شد، لازم است آثار مصاهرت و آثار عدم محرمیّت بر آن مترتب شود، در صورتی که تحقق زوجیّت را ولو به داعی بعضی از آثار ـ مثل محرمیّت ـ قصد نموده باشد (لذا در بعض موارد آثار زوجیت و در بعض موارد آثار عدم زوجیت بار می شود). بدین معنا که: الف. از یک سو آثار زوجیت بار می شود: مثلا زوج احتیاطا مابقی مدت را ببخشد تا این طفل شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. و همچنین آثار محرمیت از حیث ازدواج های آینده رعایت شود و دیگر با کسانی که شاید محرم شده باشد، تا ابد ازدواج نکند (مثلا دختر 1 ساله را به عقد پسری بالغ در آورده اند تا پدر پسر در حکم پدرشوهر شود؛ اینجا بعد از جدایی احتیاطا تا ابد این پدر با این دختر ازدواج نکند؛ زیرا شاید محرم شده باشند و حکم ازدواج با محارم پیدا کند). ب. از سوی دیگر آثار عدم زوجیت بار می شود: بدین معنا که احتیاطا آثار محرمیت از حیث پوشش و نظر را اجرا نکنند (گویا عقد باطل بوده و معامله ی نامحرم با یکدیگر بکنند). 3️⃣ این حکم اختصاص به و ندارد و و را هم شامل می شود (فرقی بین دختر و پسر نیست). مثلا اگر دختر ۱۵ ساله را به ازدواج پسر ۱ ساله در بیاورند، صحت این عقد هم محل اشکال است؛ لذا در این مثال هم، باید طولانی باشد که پسر به سنی برسد که بتواند تمتع ببرد و قابلیت این کارها را داشته باشد. 4️⃣ ظاهر این است که این فتوا، مطلب جدیدی نیست، بلکه همان نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در وسیلة النجاة [1] است که به صورت احتیاط واجب فرموده اند و در تحریر الوسیله تبدیل به احتیاط مستحب کرده اند، البته طبق بعضی از نسخه ها در تحریر الوسیله [2] هم احتیاط واجب می باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1374668، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1378036، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ https://eitaa.com/Basir_MN 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇
◀️ ادامه... 🔰 پاورقی ها: [1] مع التعاليق، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص726، م2: إذا عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخلت بها أو لا، و سواء كان العقد دواماً أم انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط «1»- لو لم يكن الأقوى- في العقد على الصغيرة انقطاعاً أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنوات فما فوق- مثلًا- أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ. فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له في غاية الإشكال من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها. «1» الإمام الخمینی: لكن لو عقد كذلك؛ أي الساعة أو الساعتين لا يترك الاحتياط بترتيب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة؛ إذا قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. [2] ، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص725، م2: لو عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخل بها أم لا، و سواء كان العقد دواماً أو انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعاً، أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنين فما فوق مثلًا، أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ، فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها- مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له- لا يخلو من إشكال؛ من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها، و إن لا يخلو من قرب أيضاً، لكن لو عقد كذلك- أي الساعة أو الساعتين عليها- فلا ينبغي ترك الاحتياط؛ بترتّب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة لو قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. https://eitaa.com/Basir_MN