eitaa logo
بصير
2.7هزار دنبال‌کننده
86هزار عکس
81.3هزار ویدیو
3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 خلاصه پرسش نظر اسلام درباره بیمه چیست؟ پرسش نظر اسلام، راجع به مسئله بیمه (جانی و مالی) چیست؟ پاسخ اجمالی بیمه، نوعى تعهّد و پیمان میان دو شخص حقیقى یا حقوقى است که به موجب آن یک طرف متعهّد مى ‌گردد در ازاى پرداخت مبلغى از سوى طرف دیگر، در صورت وقوع حادثه، همۀ خسارت وارده بر او یا بخشى از آن را جبران نماید. بیمه انواع مختلف دارد که از نظر اسلام، تمام اقسام آن با مراعات شرایط خاص خود، صحیح می باشند. پاسخ تفصیلی در فقه، به مواردی بر می خوریم که صورت عقد بیمه را داشته است، از جمله آنها می توان به مسئله «ضمان جریره»[1] اشاره کرد که این قرارداد در دوران جاهلیت وجود داشت و اسلام نیز آن را به رسمیت شناخت. در حقیقت «عقد ضمان جریره» نوعی بیمه است، امّا در بُعد کوچک که هر یک از طرفین، تحت شرایطى، غرامت جرایم یکدیگر را بر عهده مى گیرند و در مقابل این تعهد، در شرایط خاصى، از یکدیگر ارث مىبرند.[2] در دوران ما که زندگى صنعتى، سوانح و آسیب ها و آفات و خطرات و نگرانی هایى را در مشاغل تجارى، کارگرى و ... پدید آورده است، با توجه به قوانین و مقررات اسلامى، باید این نوع نگرانی ها برطرف شود و گاهى که بر اثر آتش سوزى مغازه و خانه، و یا کشتى تجارى تمامى اموال انسان از بین مىرود، با برنامه ریزى خاص خسارت او بر طرف گردد. تعریف بیمه بیمه، نوعى تعهّد و پیمان میان دو شخص حقیقى یا حقوقى است که به موجب آن یک طرف متعهّد مى‌گردد در ازاى پرداخت مبلغى از سوى طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او یا بخشى از آن را جبران نماید. متعهّد را «بیمه‌گر»، طرف تعهّد را «بیمه گذار» و وجه پرداختى از سوى طرف تعهّد به متعهّد را «حقّ بیمه» یا «وجه بیمه» گویند. [3] بیمه انواع مختلف دارد؛ مانند بیمۀ عمر، بیمۀ بهداشت و درمان، بیمۀ حوادث، بیمۀ بیکارى و بیمۀ شخص ثالث و... که در احکام، تفاوتى میان انواع بیمه نیست.[4] حکم شرعی بیمه مراجع عظام تقلید در این باره می گویند: گرچه بیمه عقد مستقلى است اما مى‌توان آن را در قالب عقود دیگر از قبیل صلح، اجرا نمود. این قرارداد از عقدهاى لازم به شمار مى‌رود و جز با رضایت طرفین قابل فسخ نیست.[5] تمام اقسام بیمه با به کار بردن شرایط آن، صحیح است[6]، چه بیمۀ عمر باشد، یا بیمۀ کالاهاى تجارتى، یا عمارات یا کشتی ها و هواپیماها و یا بیمه کارمندان دولت یا مؤسسات، یا بیمۀ شهروندی و روستایی.[7] شرایط بیمه در بیمه، علاوه بر شرایطى که در سایر عقود مطرح است؛ از قبیل بلوغ، عقل، اختیار و غیر آنها، چند شرط دیگر معتبر است که عبارت اند از: 1. تعیین مورد بیمه؛ یعنی چه شخصی یا کالایی مورد بیمه قرار گرفته است. 2. مشخص کردن دو طرف عقد که اشخاص اند، یا مؤسسات و یا دولت. 3. تعیین مبلغى که باید پرداخت شود. 4. مشخص کردن اقساط و زمان پرداخت آن. 5. تعیین مدت بیمه. 6. مشخص کردن خطرهایى که موجب خسارت مى‌شود؛ مثل حریق، غرق، سرقت، وفات یا بیماری. البته مى‌ توان کلیۀ مواردی را که موجب خسارت مى‌شود، به عنوان موارد خسارت قرار داد.[8] عقد بیمه به چند صورت اجرا می شود. یک. آن که بیمه گذار بگوید: به عهدۀ من فلان مقدار که در فلان زمان، و ماهى فلان مقدار بدهم، در مقابل آن؛ خسارتى که به مغازۀ من مثلًا از ناحیۀ آتش سوزی یا دزدى وارد شد، جبران نمایى و طرف مقابل نیز قبول کند. دو. بیمه گر بگوید جبران خسارتى که به مؤسسه شما وارد مى‌شود؛ مثلًا از ناحیۀ آتش سوزی یا دزدى، بر عهدۀ من است، و در برابر آن؛ فلان مقدار به من بدهى. لازم به ذکر است که تمام قیودى که قبلا ذکر شد، باید در هر دو صورت، معلوم شود.[9] [1]. ضمان جریره، قراردادى است میان دو نفر تحت شروط خاصى، مبنى بر این که اگر هر یک از آنها به طور خطا مرتکب جنایتى شود طرف مقابل آن را جبران کند. [2]. ر.ک: مطهرى، مرتضى، فقه و حقوق (مجموعه آثار)، ج‌20، ص 383، قم - ایران، چاپ اول، بی تا. [3]. هاشمى، سید محمود ، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج‌2، ص 213، مؤسسه دائرة المعارف فقه اسلامى ، قم، چاپ اول، 1426 ه ق. [4]. خمینى، سید روح اللّٰه، مترجم: اسلامى، على، تحریر الوسیلة، ج‌4، ص 449 ، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ 21، 1425 ق. [5]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)، ج2، ص 893. [6] البته، به شرطی که رعایت دیگر قوانین شرعی و کشوری در آن شده باشد. [7]. همان،ص792، م 2866. [8]. همان، ص 792. [9]. همان، ص 793، م 2865. 🌐منبع:اسلام کوىست https://eitaa.com/Basir_MN
🌹🌹🌹🌹 🌻🌻🌻 🌼🌼 اگر شخص فقیری از دفترچه بیمۀ دیگران استفاده کند حکم آن چیست؟ پرسش با توجه به ناعدالتی در تقسیم بیت المال (یارانه ها)، اگر شخص فقیری از دفترچه بیمۀ دیگران استفاده کند حکم آن چیست؟ پاسخ اجمالی استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات، به او تعهد کرده است، حال اگر خلاف تعهد عمل شود، موجب ضمان بوده و لازم است با مراجعه به اداره بیمه خسارت مربوطه جبران شود. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] ✳️حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن موجب ضمان است. ✳️حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حضرت آیت الله العظمى سیستانى هر عمل خلاف قانون را جایز نمی دانند. ✳️حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از قوانین و مقرّرات حکومت اسلامى تخلّف نکنید. [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. 🌐منبع:اسلام کوىست https://eitaa.com/Basir_MN
🔰چه کساني همراه با امام زمان(علیه السلام) ظهور ميکنند؟ ✍ با توجه به اینکه، عده‌ای از همراهان امام زمان علیه‌السلام در زمان ظهور و عده‌ای دیگر در اواخر عمر آن حضرت و بعد از ایشان خواهند آمد، با مراجعه به روایات، باید گفت که نام برخی از پیامبران الهی را می‌توان یافت که در حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام حضور خواهند داشت؛ مهم‌ترین آنها حضرت عیسی علیه‌السلام است. ✅ بنابر روایات شیعه و سنّی، در زمان ظهور امام زمان، حضرت عیسی علیه‌السلام نزول خواهد کرد و پشت سر امام زمان نماز خواهد خواند. در روایتی علاوه بر نام حضرت عیسی علیه‌السلام نام حضرت ادریس، خضر و الیاس علیهم‌السلام نیز آمده است که در کنار امام مهدی علیه‌السلام حضور دارند.[۱] البته در روایت، به نام پیامبر اسلام نیز تصریح شده است.[۲] ✅ برخی از روایات نیز، نام افرادی را بیان می‌دارند که در دوران حکومت امام زمان زنده می‌شوند. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «همراه امام قائم، از پشت کوفه ۲۷ نفر زنده می‌شوند که یار امام و حاکم باشند، پانزده‌نفر آنها از اصحاب موسی، هفت‌نفر اصحاب کهف، یوشع‌بن‌نون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر هستند».[۳] ✅ بنا بر منابع معتبر اسلامی، سیزده زن نیز هنگام ظهور حضرت، زنده خواهند شد و در لشکر امام، به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت؛ از جمله صیانه یا صبانه ماشطه (که در زمان فرعون بوده و به شهادت رسید)، سمیه (مادر عمار یاسر)، ام ایمن (پرستار پیامبر اکرم)، نسیبه (زن فداکار در جنگ) و... . درباره امامان؛ به نام امیرالمؤمنین و امام حسین علیهما‌السلام تصریح شده است.[۴] ✅ بنابر روایات، تمام ائمه به دنیا برمی‌گردند، اما به طور قطع نمی‌توان گفت آیا همراه امام زمان خواهند بود یا نه؟ شایان ذکر است که بازگشت امام حسین علیه‌السلام به دنیا، در اواخر عمر از حضرت مهدی علیه‌السلام است. 🍃پی‌نوشت‌ها 1. کافی، کلینی، ج۱، ص۲۴۷ـ۲۴۲. ۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج۸۳، ص۶۱. ۳. همان، ص۹۰، ح۹۵. ۴. همان. https://eitaa.com/Basir_MN
❓چرا حضرت فاطمه‌ سلام الله علیها را "فاطمه" نامیده اند؟ ✍ در اینکه چرا دخت گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) «فاطمه‌» نامیده شده است، به تفصیل در منابع، روایات متعددی وارد شده است که برخی از آنها را در اینجا به اختصار ذکر می کنیم: 1⃣ سمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. / خصال ج۲، ص۴۱۴. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چراکه از شر و بدی بریده و جدا است. این روایت اشاره به عصمت حضرت زهرا‌(س) دارد؛ و آیه «اِنَّمَا یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنَکُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیْتِ‌ وَ یُطَهِرَّکُمْ تَطْهِیراً».احزاب/۳۳، نیز اشاره به همین مطلب دارد. 2⃣ سمِيَّتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ. / مناقب ابن شهر آشوب ج ۳، ص ۳۳۰ فاطمه را فاطمه گوید زیرا بریده است از خونی که زنها می بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری زهرا سلام الله علیها است. 3⃣ سمِیَّتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ کُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا. / بحار الانوار، ج ،۴۳ ص۶۵ فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت او بریده شده‌اند و قدرت بر شناخت حقیقت او ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد که به واسطه آن مقام،‌ ام‌ ابیها نامیده شده است. 4⃣ سمِیَّتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِیَ وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ. / مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ج ۳، ص ۳۲۹ فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را، از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به مقام شفاعت حضرت است. 5⃣ سمِیَّتْ فَاطِمَةُ، فَاطِمَةَ لِأَنَّ اَعْدائَهَا فُطِمُوا عَنْ حُبِهّا. / بحار الأنوار، ج ٤٣، ص ١٨. فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون دشمنان او، از محبتش بریده می‌‌شوند. و روشن است، کسی که محبت اهل بیت را ندارد به رو در آتش انداخته می شود. https://eitaa.com/Basir_MN
12497-fa-efshagar-toteah.pdf
3.97M
📖 نسخه pdf کتابی کمیاب و #بصیرت افزا با عنوان👇 "شهید مطهری افشاگر توطئه؛ تأویل «ظاهرِ» دیانت به «باطنِ» الحاد و مادیّت" به ضمیمه نقد تند استاد شهید مطهری بر اسلام شناسی #علی_شریعتی/ص ۴۳۹ 💠امام خامنه ای «اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی است، اسلام آمریکایی هم دو شاخه دارد: یک شاخه اسلام متحجّر، یک شاخه اسلام سکولار؛ این اسلام آمریکایی است. استکبار و قدرتهای مادّی از هر دو شاخه پشتیبانی کرده‌اند و میکنند؛ یک جاهایی آنها را به وجود می‌آورند، یک جاهایی آنها را راهنمایی میکنند، یک جاهایی آنها را کمک میکنند؛ اسلام ناب در مقابل آنها است؛ اسلام ناب اسلامی است که همه‌جانبه است؛ از زندگی فردی و خلوت فردی تا تشکیل نظام اسلامی، همه را شامل میشود. اسلام ناب آن اسلامی است که هم تکلیف من و شما را در خانواده با خود و در خلوت شخصی‌مان معیّن میکند، هم تکلیف ما را در جامعه معیّن میکند، هم تکلیف ما را در قبال نظام اسلامی و ایجاد نظام اسلامی معیّن میکند؛ این اسلام ناب است. این یکی از مبانی است که باید به این پابند بود.»۹۵/۳/۱۴ سطح معرفت را با قرآن، بانوشتجات #شهید_مطهری بالا ببرید! ۹۱/۵/۱۶ 🌹 #چهل_سالگی_انقلاب_اسلامی✌ https://eitaa.com/Basir_MN
🔻لحظاتی پیش؛ شعر حماسی "حاج منصور ارضی" در اولین شب مراسم عزاداری آن ملتی که دست در دست خدا داده دل باختن بر دیگر نمیخواهد تدبیر بی‌تدبیرها آزرده مردم را کار جهادی نمیخواهد مثل ابوموسی نشو،عمارشو عمار سرباز گیج از فتنه را رهبر نمی‌خواهد https://eitaa.com/Basir_MN
📸 اولین شب عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور رهبر انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی رحمه‌الله . ۹۷/۱۱/۱۶ https://eitaa.com/Basir_MN
💢علامه طهرانی : 🔸اگر خیر #دنیا و #آخرت و رشد علمی و معنوی می خواهید، باید پدر و مادرتان را تکریم کنید. https://eitaa.com/Basir_MN
🔺علت تغییر در برنامه عزاداری فاطمیه بیت رهبری چیست؟ 🔹اهتمام رهبر انقلاب به الله‌اکبر گفتن شب ۲۲بهمن https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علی‌اصغر زارعی بعد از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام نشست شروع کرد به گریه کردن! 🔺خوب این روزای ما رو میدید... https://eitaa.com/Basir_MN
هرگاه كسی به نمازمی ايستد، شيطان حسودانه به او می نگرد. زيرا كه می بيند رحمتِ خداوند او را فراگرفته است. [ #امام_علی عبیه السلام ] 📚 بحارالانوار، ج۸۲ ص۲۰۷ https://eitaa.com/Basir_MN
💢شیعیان این همه بر روی تاکید دارند، پس چرا در به نام علی(عليه السلام) هیچ اشاره ای نشده است؟ ☝️اگر حضرت علی (عليه السلام) جانشین پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) است، چرا نامی از ایشان در قرآن نیامده است؟ ✍ این سوال زیاد پرسیده می شود اما باید گفت این سوال از اساس صحیح نبوده و نمی توان گفت که نام ایشان در قرآن نیامده است بلکه طبق راویت حفص از عاصم که قرآن مکتوب مطابق آن نگاشته شده، اندیشمندان و اهل تسنن یک آیه را روایت کردند که نام حضرت در آن عنوان شده است و سوای آن، روایات، روایات متعددی از بزرگانی مانند شیخ صدوق، ابن شهر آشوب و عده کثیر دیگری موجود است که در مقام نظر به این موضوع می کنند. ☝️ کدام است که نام حضرت علی (عليه السلام) در آن ذکر شده است؟ 🌸 آیه 50 سوره مبارکه مریم:" وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَجَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیًّا؛ و به آنان از رحمت خود [چیزها] بخشیدیم و بر ایشان نامی نیک و آوازه ای بلند بر جای گذاشتیم." 🔴 اما ماجرا در این به این ترتیب است که حضرت ابراهیم (عليه السلام) از خداي متعال لسان صدقی را می خواهد که در آیه 84 سوره شعرا به آن اشاره شده است: " وَ اجْعَلْ لِی لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ" و استجابت آن در آیه 50 سوره مریم ذکر می شود. 🌟 استجابت این دعا نه تنها برای ابراهیم(عليه السلام) بلکه برای اسحاق(عليه السلام) و یعقوب(عليه السلام) و البته به نظر می رسد پیامبران (عليهم السلام) صورت گرفت. اما روایت در این زمینه بسیار است و در منابع شیعه، چهارده روایت، در منابع اهل تسنن یک روایت و در زیدیه یک یا دو روایت پیرموان این موضوع به چشم می خورد. ✅جهت مطالعه بیشتر این لینک را باز کنید: https://goo.gl/5n8AM4 https://eitaa.com/Basir_MN