eitaa logo
بصير
2.5هزار دنبال‌کننده
75.3هزار عکس
68.6هزار ویدیو
2.5هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
علایم عمومی وگلی آخر الزمان عبارت است از: 1. گرسنگى از نشانه هاى پیش از ظهور حضرت، گرسنگى ذکر شده است. محمد بن مسلم مى گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: پیش از ظهور حضرت قائم (ع)از سوى خداوند براى مؤمنان نشانه هایى است گفتم: خدا مرا فداى توگرداند، آن نشانه ها کدام است؟ فرمود: آن ها همان گفته خداوند است که فرمود: و لنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والانفس والثمرات وبشر الصابرین (1)وشما مؤمنان را به چیزى از ترس وگرسنگى وکمى دارایى ها وجان ها ومیوه ها مى آزماییم، پس صابران را مژده ده. آنگاه فرمود: خداوند مؤمنان را به سبب ترس از پادشاهان بنى فلان در دوران پایانى حکومت شان مى آزماید ومراد ازگرسنگى، گرانى قیمت هاست (1.سوره بقره 155. ) 2.ابرسخت به ابرهایى گویند که در آن رعد وبرق و آذرخش وصاعقه باشد. امام باقر(ع) فرمود: ابر سخت، براى حضرت صاحب (ع) ذخیره شده است. هرگاه ابرى چنین بود، صاحب شما بر آن سوار است. بى شک او سوار بر ابر مى شود وبا آن به سوى آَسمان بالا مى رود و آَسمان ها و زمین هاى هفتگانه را مى پیماید. (1) امام صادق (ع) فرمود: خداوند ذوالقرنین را در انتخاب بین دو ابر سخت و رام مخیر کرد. او ابر رام را برگزید. و اگر ابر سخت را بر می گزید، اجازه استفاده از آن را نداشت، زیرا خداوند، ابر سخت را براى حضرت قائم (ع) ذخیره کرده است. (2) (1. بحار الانوار ج 2 5 ص 1 32 بصائرالدرجات ص 409 اختصاص مفید ص 99 1. -2. بحار الانوار ج 52 ص 2 31 اختصاص مفید ص 326 غایه المرام ص 77. ) 3.باران هاى فراوان در سال ظهور، باران هاى پیاپى زمین را آباد و سبز می کند ووضع مردم بهتر می شود. امامان (ع) در تبیین نشانه هاى ظهور و خبر دادن از رخدادهاى آن روزگار، از این واقعه نیز یاد کرد ه اند. امام صادق (ع) می فرماید: در آستانه قیام مهدى (ع) سالى پرباران خواهد بود که در اثر آن، خرما بر روى نخل می پوسد. پس در این تردیدى به خود راه ندهید. (1) و نیز می فرماید: و چون هنگام ظهور مهدى (ع) نزدیک شود، در تمام ماه جمادى الاخر و ده روز نخست ماه رجب، بارانى بر مردم ببارد که تا آن هنگام، مانند آن را ندیده باشند... . (2) این نشانه را بزرگانى مانند شیخ مفید، شیخ طوسى و طبرسى در ردیف نشانه هاى ظهور آورده اند، ولى باید توجه داشت که روایت طبرسى و مفید مرسله است وروایت شیخ طوسى نیز ضعیف است. (3) و اما درباره عصر ظهور حضرت مهدى (ع) آورده اند که: خداوند، براى مهدى (ع) برکت را از آسمان فرو می فرستد. (4) آسمان، بارانى می بارد که زمین، محصول خود را آشکار می سازد ومردم در حکومت آن حضرت از نعمتى برخوردار می شوند که هرگز مانند آن را ندیده اند .(5)در دولت او، آب ها فراوان می شود و رودخانه ها بالا می آید، (6)چشمه ها می جوشد، و زمین چند برابر محصول می دهد. (7) (1. غیبت طوسی ص 449 .2. اعلام الورى ص 290 و 432 بحار الانوار ج 52 ص 337. 3. برترین هاى فرهنگ مهدویت در مطبوعات ص 250. 4. ملاحم ابن طاووس ص 1 7 و 141 عقد الدرر ص 69 1. 5. بحارالانوار ج 52 ص 345 اثبات الهداه ج 3 ص 524 احقاق الحق ج 9 1 ص 655. 6. عقد الدرر ص 84 .07 بحارالانوار ج 52 ص 304 اختصاص مفید ص 208.) 4.صورتى در خورشید از نشانه هاى آخرالزمان، ظاهر شدن صورتى در قرص خورشید ذکر شده است. مردم سیماى مردى را در قرص خورشید خواهند دیدکه نام و نشان او را خواهند شناخت. این نشانه پرشکوه در عهد سفیانى خواهد بود و در آن هنگام سپاه سفیانى و خود سفیانى هلاک خواهند شد. (1) صاحب کتاب روزگار رهایی مى نویسد: منظور از سیماى مردى که در قرص خورشید ظاهر خواهد شد، سیماى حضرت مسیح (ع) است که در خورشید ظاهر مى شود و از آسمان فرود مى آید و با حسب و نسبش شناخته مى شود و دیگرکسى در حق او دچار تردید ، (2) نمى شود. در حدیث دیگری آمده است: صورت و سینه اى در قرص خورشید براى مردمان ظا هر می شود. (3) در روایتى از امام صادق (ع) آمده است: سه بانگ آسمانى در ماه رجب شنیده مى شد: آگاه باشیدکه لعنت خدا بر ستمگران باد،اى گروه مؤمنان رستاخیز نزدیک است، بدن انسانى به وضوح در قرص خورشید دیده مى شودکه با صداى رسا بانگ بر مى آورد: هان اى مردم خداوند فلانى، پسر فلانى .... سلسله نسب حضرت قائم (ع) را تا حضرت على (ع) مى رساند را برانگیخت.( 4) (1.ارشاد مفید ص 338 بحار الا نوار ج52 ص 220 اعلام الورى ص 428 .2. روزگار رهایی ج2 ص 845 .3. همان ص 846. 4. غیبه طوسی ص 268 بحار الانوار ج 52 ص 289 منتخب الاثر ص 422. ) https://eitaa.com/Basir_MN
5. ملخ سرخ از نشانه هاى پیش از ظهور حضرت مهدى (ع) ظاهر شدن ملخ هایى سرخ فام در فصل خود و در خارج از فصل خود است که بر زراعت و غلات هجوم مى برند و موجب کمى محصول مى گردند(1) در روایتى آمده است: یمن با هجوم ملخ و ستم زمامداران خراب مى شود. (2) و در روایت دیگرى خرابى چین، از ملخ ذکر شده است. (1.غیبه نعمانی ص 148 الزام اناصب ص 185 2. بشاره الاسلام ص 43 ). 6.سرخى آسمان پدیدار شدن سرخى در آسمان وگسترش آن در آفاق آسمان، از نشانه هاى ظهور مهدى (ع) یاد شده است. (1) این رخداد ممکن است انعکاس پرتو خورشید در افق یا فضا باشد و این از آثار و نشانه هاى خشم خدا بر زمینیان است که نظیر آن در عاشورا پس از شهادت امام حسین (ع) پدیدار شده است. ابوالعلاء در این مورد مى گوید: بر افق آسمان دو شاهد از خون مقدس على (ع) و فرزندش موجود است (2) در روایتى آمده است: قائم قیام نمى کند، جز هنگامى که چشم دنیا در آورده شود وسرخى آسمان پدید آیدکه آن ها اشک هاى خونبار حاملان عرش است که براى مردم زمین از چشم آسمان مى بارد(3) (1. ارشاد مفید ص 356 بحار الانوار ج 2 5 ص 220. 2. امام مهدى (ع)از ولادت تا ظهور سید محمد کاظم قزوینى ص 495. 3. غیبه نعمانى ص 74 بحارالانوار ج 52 ص 226 الزام الناصب ص 179. ) 7.صورتى در ماه در روایت است: سالى که صیحه آسمانى در آن شنیده مى شود نشانه اى پیش از آن در ماه رجب دیده مى شود. گفته شد: آن نشانه چیست فرمود: سیمایى در قرص ماه دیده مى شود، دست وکف دست روشنى در فضا ظاهر مى شود و به سوى او اشاره مى کند و ندایى از آسمان بلند مى شود و همه مردم روى زمین آن را مى شنوند.(1) (1. غیبه نعمانى ص 33 1 بحارا لانوار ج 52 ص 233 ارشاد مفید ص 337.) 8.کسادى از ویژگى هاى پیش از ظهور ذکر شده است . در حدیثى امام صادق (ع) پس از قرائت آیه155 أم سوره مبارکه بقره و لنبلونکم بشی ء من الخوف والجوع ... فرمود: خداوند مؤمنان را به سبب ترس از پادشاهان بنى فلان در دوران پایانى حکومت شان مى آزماید و مراد ازگرسنگى، گرانى قیمت هاست و منظور ازکمى دارایى ها، کسادى تجارت وکمبود درآمد است.(1) (1. کمال الدین ج 2 650 غیبه نعمانى ص 250. ) 9.آتش و دود در نشانه های آخر الزمان آمده است :آَتش و دودى در خاور زمین برمى خیزد که تا چهل شب مشتعل مى شود(1) قیامت برپا نمى شود تا در یکى از وادى هاى حجاز، آَتش روان گردد.(2) سَیَلان و روان در مورد اَتش محل تأمل است زیرا آَتش هنگامى مى تواند روان گردد که جسم شعله ور، یک جسم سیال و مایع باشد و آَن چیزى جز نفت نیست برخى از این اَتش، تعبیر به منفجر شدن چاه هاى نفت کرده اند. امیر مؤمنان على(ع) مى فرماید: پیش از قیام قائم (ع) مردم با یک سلسله از نشانه هاى آسمانى بیم داده مى شوند:آتشى که در آسمان پدید آید...(3) در حدیث دیگرى آَمده است: عمودى از آَتش در طرف مشرق درآَسمان پدید مى آَید که همه مردم روى زمین آَن را مى بینند. هرکس آَن زمان را درک کند، براى خانواده اش مواد گذایى یک ساله را تامین کند(4) (ا.روزگار رهایى ج 2ص 833 . 2.همان ص 834. 3.ارشاد مفید، ص 340اعلام الورى، ص 429 الزام النا صب، ص 184. 4. روزگار رهایى ج 2ص 839 . ) 10.امر به منکر در احوال اهل آخرالزمان آمده است که: به جاى امر به معروف، امر به منکر و نهى از معروف می کنند. معروف را منکر خیال کرده، منکر را معروف مى پندارند.(1) کسى که امر به معروف کند، خوار مى شود وکسى که مرتکب گناه شود مورد ستایش قرار می گیرد. (2) مردم در ترک امر به معروف و نهى از منکریکى شده اند و اعراض از دین فراگیر شده و بى تقوایى میان عالم و جاهل مشترک شده است .(3) (1.منتضب الاثر ص 426 الزم الناصب ص 180 تحف العقول، ص 41. 2.منتخب الاثرص 293 بحار الانوار، ج 52ص 256 و 264. 3.بحارالا نوار ج 52، ص 259). 11.تردید در حضرت روایات مختلفى درباره تردید کنندگان در وجود حضرت آمده است .امام صادق (ع) فرمود: او امامى است که در ولادتش شک و تردید مى کنند. برخى مى گویند: به دنیا نیامده، برخى مى گویند: دیده به جهان گشوده، برخى مى گویند: چند سال پیش از وفات پدرش، چشم به جهان گشوده، جز این که خدا مى خواهد بندگان خود را بیازماید، که گروه باطل در آن زمان به شک و تردید مى گرایند. (1) امام حسن عسکرى (ع) نیز فرمود: براى فرزندم غیبتى است که مردم در آن دچار شک و تردید مى شوند، به جزکسى که خدا او را از لغزش و انحراف باز دارد.(2) و امام صادق (ع) فرمود: هرگز در حق او تردید به خود راه ندهید، از صفحه دل هرگونه شک و تردید را بزدایید. (3) (1.اصول کافى ج ا ص 337. 2. بحار الانوار ج51 ص 60 1 اعلام الورى ص 415 منتخب الاثرص 227. 3. روزگار رهایی ج ا ص 0501 ) https://eitaa.com/Basir_MN
12. حج در آخرالزمان در حدیث مفصلى از حضرت رسول اکرم (ص) درباره پیشگویى از اوضاع آخر الزمان نقل شده و مورد خطاب حضرت در آن جا، جناب سلمان فارسى است، آمده که: اى مسلمان در آن زمان، توانگران امتم به هدف تفریح و خوش گذرانى، و طبقه متوسط به منظور تجارت، و فقرا براى خودنمایى حج مى کنند. (1) (ا.بحارالانوار ج ص 305 ) 13.دین فروشى یکى از علائم آخر الزمان این است که مردم از دین خارج مى شوند. روزى امام حسین (ع) نزد امیر مؤمنان (ع) آمد. گروهى درگرداگرد حضرت (ع) نشسته بودند 0 ایشان به آنان فرمود:حسین پیشواى شماست رسول خدا او را سید وسرور نامیده است. از نسل او مردى ظهور خواهدکردکه در اخلاق وچهره، شبیه من است. او دنیا را پر از عدل وداد مى کند، چنان که پر از ستم و جور شده است . سؤال شد: این قیام در چه زمانى خواهد بود؟ فرمود: افسوس هنگامى که از دین خارج شوید(1) همچنین پیامبرگرامى اسلامى درباره اهمیت دین دارى در آخر الزمان فرموده است:... گروهى دین خود را به بهاى ناچیز و متاع اندک مى فروشند. کسى که در آن روز به دین خود چنگ زده وپاى بند است، همانندکسى است که گلوله اى از آتش را در دست گرفته یا بوته اى از خار را در دست مى فشرد(2) (1.ملاحم ابن طاووس ص 144 .2.مسند احمد ج 2 ص 390 ) 15.رشوه مالى که شخص در مقابل عملى مى گیردکه از وظایف او است، یا براى ابطال حقى یا احقاق حقى آن را مى گیرد.رشوه از محرمات شرع اسلام است و در نکوهش آن، آثار و اخبار بیش از حد و حصر آمده است. پیامبر(ص) فرموده است: خدا لعنت کند رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه بین این دو را (1).. پیامبر(ص) فرمود:در آخر الزمان، معامله و داد و ستد با رشوه انجام مى شود و دین را نادیده مى گیرند و دنیا را ارج مى نهند. (2) و در اخبار آخر الزمان آمده است: درآن زمان ربا شایع مى شود وکارها با رشوه انجام مى یابد (3) و رشوه را به نام هدیه حلال مى پندارند (4). (1.بحارالانوار، ج 2 ص62 .2. بحارالانوار ج 6 ص 305. 3. بشاره الا سلام ص 026 4. روزگار رهایی ج 2 ص 707 ). 16.قطع رحم به معناى بریدن پیوند خویشاوندى است. این امر در روایات، بسیار مورد نکوهش قرار گرفته و مذمت شده است . در روایتى آمده است که حضرت مهدى (ع) پس از ظهور، خطاب به مردم مى گوید:بیایید به سوى آن چه که براى آن قطع رحم کردید، خون ها ریختید و مرتکب گناه شدید.آن گاه آن چنان عطایاى کلان به آن ها مى دهدکه هرگز در تاریخ بشرى سابقه نداشته است (1). پیامبر(ص) قطع رحم را از نشانه هاى اهل آخر الزمان معرفى مى کند ومى فرماید: ... هنگامى که پیوند خویشاوندى را قطع کنند، ثروت ها دردست اشرار قرار می گیرد(2) (ا. منتخب الأثرص 430. 2.تحف العقول ص 43 ). 16.معنویت پیش از ظهور سست شدن بنیان خانواده، خویشاوندى، دوستى و سردى عواطف انسانى و بى مهرى از ویژگى هاى بارز آخرالزمان است. رسول گرامى اسلام (ص) وضعیت آن روزگار را از نظر عاطفى چنین بیان مى دارد: در آن روزگار، بزرگتران به زیردستان وکوچکتران رحم نمى کنند و قوى بر ضعیف ترحم نمى نماید.در آن هنگام خداوند به او اذن قیام مى دهد. (1) نیز آن حضرت مى فرمایند: قیامت برپا نمى شود تا آن که زمانى فرا رسدکه مردى از شدت فقر به اقوام و بستگان خود مراجعه کند و آن آنرا به خویشاوندى سوگند دهد تا بلکه به اوکمک کنند، ولى چیزى به او نمى دهند. همسایه از همسایه خودکمک مى طلبد و او را به حق همسایگى سوگند مى دهد، ولى همسایه کمکش نمى کند.(2) در آن روزگار فساد و بى بند و بارى اخلاقى به طورگسترده اى گسترش مى یابد.محمد بن مسلم مى گوید: به امام باقر(ع) عرض کردم: اى فرزند رسول خدا قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود:هنگامى که مردها خود را شبیه زنان کنند و زنان شبیه مردان شوند.آنگاه که مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان. (3) (1.بحارالانوارج 52 ص 380. 2.امالى ج 2، ص 271 .3.کمال الدین ج 1 ص 1 33). 17.زنان آخر الزمان در روایات، ویژگى هاى مختلفى براى زنان آخر الزمان ذکر شده است، از جمله این که: زنانى هستندکه در نوع پوشش، گرایش به پوشش هاى مردانه پیدا مى کنند و این مسلما ناشى از یک حالت روانى است که اگر زنى بخواهد اطوار و حالت هاى مردانه داشته باشد، یکى از تجلیاتش در نوع پوشش و لباسى است که استفاده مى کند. به عبارت بهتر در آخر الزمان مرزهایى که جدا کننده زن ومرد است عمدتاً برداشته شده ونوعى اختلاط فرهنگى ودیگر ابعاد از جمله در پوشش بین زن و مرد مشاهده مى گردد. خصوصیت دومى که براى این زنان ترسیم شده این است که این ها علاوه بر پوشش ظاهرى، در همه مسایل ودر همه حالت ها زنانى هستند که مى خواهند ژست مردانه بگیرند لذا در روایت داریم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: لعن الله المترجلات من النساء خدا لعنت کند آن گروه زنانى راکه سعى مى کنند، حالت هاى مردانه به خود بگیرند. https://eitaa.com/Basir_MN
مشخصه اى دیگرى که براى زنان آخر الزمان ذکر شده این است که همانند مردان در بین آن ها نوعى خود مشغولى پیش مى آید وعمدتاً یکى از آسیب هاى جدى زنان آخر الزمان این است که تلاش مى کنندکه نظر زنان دیگر را به خودشان جلب کنند. در روایات داریم که یتسمن النساء للنساء یعنى زنان به جاى اینکه براى شوهر مشروع خود آرایش کنند و آراستگى خاص براى او داشته باشند، همت شان این است که هم جنسان خود را به سمت خویش جذب وجلب کنند. مطلب بعدى این است که نوعِ فریبایى خاصى در این طایفه و حالت هاى آن ها دیده خواهد شد به قدرى که قبله مردان مى شوند.اینکه قبله شدن زنان به چه معنا است، شاید معانى گوناگونى داشته باشد. یکى از احتمالات این است که قبله شدن زن براى مرد به این معنا است که مرد در برابر زن کرنش و محل فروتنى وتواضع مرد قرارگیرد. یا اینکه شاید به این معنا باشد که تمام همت مردان، زنان مى شود. به عبارت دیگر در اسلام داریم که سعى کنید اعمال تان را رو به قبله انجام دهید، ممکن است در آخر الزمان براى مردان چنین اتفاق افتاده وتمام همت شان، زنان و رسیدن به تمنیات و خواسته هاى زنانشان باشد. در روایت دیگرى آمده است که گاهى زنان به مسایل سوء، گرفتار مى شوند و شرایط طورى مى شود که اگر مردى بخواهد حفاظت وغیرتمندى براى حفظ ناموس خودش بروز بدهد، مورد سرزنش قرار مى گیرد. معمولاً مردها دعوت به گسیختگى، بى غیرتى و بى حفاظتى در مورد ناموس خودشان مى شوند و از آن ها مى خواهند در این جهت حساسیت هاى خودشان را تماماً از دست بدهند. (1) (ا.نشریه موعود شماره 32 ) 18.فراگیر شدن ظلم و تباهی فراگیر شدن ظلم و ستم،از نشانه هاى معروف ظهور حضرت مهدى (ع)به شمار آمده است. این نشانه در روایات بسیارى به چشم مى خورد. در روایتى آمده است: خداوند به وسیله ظهور مهدى (ع)زمین را پراز عدل و داد مى سازد، پس از آن که از ظلم و ستم پر شده باشد(1) یااز حضرت مهدى (ع)نقل شده:نشانه آشکارشدن من، زیاد شدن هرج و مرج و فتنه ها و آشوب هاست. (2) گاهى نیز زیاد شدن گناهان و مفاسد اخلاقى و اجتماعى در میان مسلمانان، به عنوان نشانه هاى نزدیک شدن ظهور پیش گویى شده است. علامه مجلسى ره در باب نشانه هاى ظهور، روایتى رااز امام صادق (ع)آورده که در آن بیش از یکصد نوع گناه و انحراف اخلاقى، اجتماعى، اعتقادى و فرهنگى که در دوران غیبت، دامن گیر جوامع اسلامى مى شود، پیش گویى شده است از جمله: رشوه خوارى، قمار بازى، شراب خوارى، زیادشدن زنا، لواط، قطح صله رحم، سنگ دل شدن مردمان، اهتمام مردم تنها به شهوت و شکم،از میان رفتن شرم، نپرداختن زکات و خمس، کم فروشى، بى اعتنایى به اوقات نماز، آراستن مساجد به زیورآلات ، گزاردن حج به انگیزه هاى مادى و براى غیر خدا، رعایت نکردن احترام بزرگترها، پیروى از ثروتمندان، صرف کردن سرمایه هاى عظیم در فساد و ابتذال و بى دینى، چاپلوسى و تملق گوی، نا امنى راه ها، به اسارت رفتن مسلمانان، افزایش مرگهاى ناگهانى، نداشتن دادرس و پناه، نا امیدى جهانیان از نجات و ... زیاد شدن این فسادها و آلودگى ها در میان مردم، در واقع نوعى از فراگیر شدن ظلم و جور روى زمین است. فراگیر شدن یعنى به گونه اى که بدى ها بر خوبى ها و ضد ارزش ها بر ارزش ها غلبه مى یابد و شعله آتش فتنه، دامن همه را مى گیرد و جامعه انسانى در باتلاق فساد فرو مى رود . البته گسترش حاکمیت استکبار در روى زمین و در استضعاف و محرومیت قرارگرفتن پیروان حق، که براساس پیشگویى امامان (ع)در آستانه ظهور پیش خواهد آمد، نمود دیگرى از بى عدالتى و زیاد شدن ظلم و جور است. شهید مرتضى مطهرى ره روایتى رااز شیخ صدوق ره مى آورد مبنى بر اینکه منظوراز فراگیر شدن ظلم، آن است که هر یک از شقى و سعید، گروه حق و باطل، به نهایت کار خود می رسند. ستمکاران و بدکاران، به نهایت درجه بدى و نابکارى مى رسند و لهیب آتش آنان همه را فرامى گیرد. در این هنگام که صالحان در مظلومیت و استضعاف به سر مى برند و همه راه هاى چاره بر آنان بسته مى شود، مهدى (ع)ظهور مى کند و دنیا را پراز عدل و داد مى نماید (3) (1. بحا رالانوار ج51، ص 320. 2.بحار الانوار ج 052 ص256. 3. قیام وانقلاب مهدى، ص 66). 19.انکار حضرت روایات فراوانى دلالت می کند بر آن که قبل از ظهور حضرت، بیشتر مردم مسلمان از دین حق بر می گردند . بیشتر قائلین به حضرت و معتقدین به امامت و عصمت آن بزرگوار،اعتقاد خود را از دست داده و وجود آن حضرت را انکار می کنند. امام جواد(ع) فرمودند : ... او داراى غیبتى است که روزهاى زیاد و مدتى دراز به طول مى انجامد. پس مخلصان در انتظار ظهورش به سر مى برند و اهل تردید انکارش می کنند و منکران، یاد او را به استهزاء می گیرند.(1) https://eitaa.com/Basir_MN
امام صادق(ع) نیز فرمودند : و اما در غیبت عیسى(ع) به درستى که یهودیان و مسیحیان هم داستان شدند بر این که اوکشته شده، ولى خداوند عزوجل آنان را تکذیب نمود و فرمود: و او را نکشتند و به دار نیاویختند ولى مطلب یر آنان مشتبه شد. غیبت حضرت قائم(ع) نیز همین گونه است که سرانجام، این امت آن را انکار مى ورزند در اثر طولانى شدن آن، بعضى از هدایت نیافتگان قائل مى شوند که آن حضرت اصلا متولد نشده و برخى دیگر خواهندگفت که او متولد شد و از دنیا رفت وگروهى کافر مى شوند، به خاطر این که می گویند یازدهمین نفر از ما، بدون فرزند بوده وکسانى دیگر سرکش خواهند شد به خاطر این اعتقادکه امامت را به سیزده نفر و بیشتر سرایت دهند و بعضى هم خداوند عزوجل را عصیان و نافرمانى می کنند، به اینکه می گویند روح امام قائم(ع) در پیکر شخص دیگرى وارد شده و سخن می گوید. (2) (ا. کمال الدین ج 2ص 378 .2. بحارالانوار ج 51 ص 0 22.) 20. ترس پیش از ظهور حضرت، ستمگران بر جهان فرمانروایى مى کنند و بیم وترس غالبا از حکومت آنان سرچشمه مى گیرد . رسول خدا(ص) مى فرمایند: زمین از ستم وبیداد پر مى شود ، تا جایى که در هر خانه اى ترس و جنگ وارد مى گردد. (1) امام باقر(ع) نیز مى فرمایند: حضرت قائم قیام نمى کند مگر در دورانى پر از بیم وهراس . 21.ربا در اخبار آخرالزمان آمده است: درآن زمان ربا شایع مى شود.(1)زمانى پیش مى آید که احدى یافت نمى شود جز این که به ربا آلوده مى گردد ، اگر مستقیما هم ربا نخورد، گَرد ربا به او مى رسد. (2) هیچ قومى نیست که ربا در میان آن ها شایع شود، جز این که دچار غفلت و بى خبرى مى شوند. (3) درآن زمان ربا را به نام داد و ستد، حلال مى پندارند. (4) (1.کنز العمال ج14, ص 584.2.امالی ج 2 ص 156 , بحار الانوار ج 52 ص 23.3.بحار الانوار ج 52ص 356.4.همان ص 361.) 22.زمامداران آخر الزمان در وصف زمامداران آخرالزمان، نکات قابل تأملى در روایات آمده است. رسول خدا(ص) مى فرماید: دو صنف از امت من هستند که اگر آن ها اصلاح شوند مردمان اصلاح مى شوند، و اگر آن ها فاسد باشند مردمان فاسد مى شوند : آن ها دانشمندان و زمامداران هستند. (1) عباراتى که در روایات درباره زمامداران آخرالزمان آمده، چنین است : بلاى سختى از ناحیه زمامداران بر امت من وارد مى شود(2) زمامداران شما، بدترین شما هستند (3) زمامداران شما، ستم پیشه اند (4) زمامداران براى آزمندى خویش، خائنان را برسرکار مى آورند. (5)در باب زمامدارى در آخرالزمان نیز آمده که: زمامدارىِ چند ساله از بین مى رود و زمامدارى چند ماهه و چند روزه معمول مى گردد. (6) (1.غیبه طوسى ص 277. 2.بحار الا نوار ج 52، ص 220 الزام الناصب، ص 185. 3.کشف الغمه ج 3، ص273.4.نهج الفصاحه ج 2 ص 393 تحف العقول ص 42. 5.بشاره الاسلام ص 28 و 31. 6.غیبه طوسى، ص 271 بحار الانوارج 52، ص 210). 23.عاق والدین از جمله گرفتارى هاى مردم آخرالزمان، عاق والدین شدن است. فرزندان به سبب بى حرمتى بر پدر و مادر و سبک شمردن حق آنان، دچار نفرین پدر و مادر مى شوند (1) و روایات، عاق والدین را به سبب همکارى مردم در : کارهاى ناشایست، دورى جستن از احکام مذهبى، دوست داشتن همدیگر به جهت دروغ و قهرکردن از یکدیگر به جهت راستگویى مى دانند(2) امام صادق (ع) در اوضاع اهل آخرالزمان مى فرماید... عاق والدین شدن علنى شده، پدر و مادر در پیش فرزندان خوار شمرده مى شوند و از دیدگاه فرزند، پست تر از هر فرد دیگر به شمار مى آیند..... 24.هرج و مرج فتنه و آشوب و گسیختگی اجتماع راگویند. در روایات، از آن به یکى از آفت هاى دوران آخرالزمان یاد شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمود :در آینده، روزگارى به شما روى مى آورد که جهل و نادانى در آن فرود مى آید و علم و دانش از آن رخت بر مى بندد ، و هرج و مرج در آن فراوان مى گردد.عرض شد : یا رسول الله چگونه هرج و مرج پدید مى آید؟ فرمود : کشتار(4) در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده که : زمانى پیش از قیامت، هرج و مرج پیش خواهد آمد. عرض شد: چگونه هرج و مرجى؟ فرمود : کشتار، نه کشتارکفار، بلکه همین امت به جان یکدیگر مى افتند تا جائى که برادر، برادر خود را بکشد. عقول مردم در آن زمان گرفته می شود(5). (1.بحارالانوار ج 52، ص 259 منتخب الاثر ص 431.2.منتخب الاثرص 437 الزام الناصب ص 82 1 نهج الفصاحه ج2 ص 9 51. 3.بحارالانوار ج 52 ص 256 و300الزام الناصب ص 83 1 منتخب الاثرص 425.4. کنزالعمال حدیث 30850.5. کنزالعمال حدیث 31195.) https://eitaa.com/Basir_MN
زيارت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) در روز جمعه
✍ علایم ويژه آخرالزمان ⭐️ در روایات برای دوران آخر الزمان علائم و نشانههایی ذکر شده است و مقصود از این نشانهها بیان مطالبی است که قبل از به آخر رسیدن دنیا، محقق خواهد شد مثلاً خود ظهور امام زمان(عليه السلام) یکی از علائم است یعنی تا حضرت ظهور نکنند دنیا به پایان نمیرسد و قیامت برپا نمیشود. ❌ خروج دجال، آشکار شدن خورشید در مغرب، نزول عیسی(عليه السلام) از آسمان، خروج حضرت مهدی(عليه السلام) و برخی امور دیگر در منابع روایی به ویژه در روایات اهل سنت به عنوان نشانههای برپایی قیامت ذکر شده است. 🔴 علائم و نشانه های ظهور که هر یک نویدی از نزدیک شدن ظهور آن حضرت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است فراوان است که به ذکر مهم ترین آنها اکتفا می کنیم: 🔸1. خروج سفیانی: سفیانی مردی از نسل ابوسفیان است که پیش از ظهور حضرت(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خروج می کند و پس از ظهور با امام می جنگد. امام صادق (عليه السلام) فرمود: ((ما و خاندان ابوسفیان دو خاندانی هستیم که بر سر دین خدا با هم دشمنی داریم. ما سخن خداوند را تصدیق کردیم و آنان تکذیب کردند. ابوسفیان با پیامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مبارزه کرد و معاویه با علی (عليه السلام) و یزید با حسین بن علی (عليهما السلام) به مخالفت برخاستند و سفیانی نیز با قائم (عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهد جنگید، (مجلسي، بحارالانوار، ج 52، ص 182). 🔸2. خسف در بیداء: «خسف»؛ یعنی (فرو رفتن) و «بیداء» سرزمین بین مکه و مدینه است؛ بنابراين «خسف در بيداء» يعني فرو رفتن لشکر سفیانی در زمین بيداء. علی (عليه السلام) فرمود: در آستانه ظهور قائم ما (مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف)) سفیانی خروج می کند. سپاه وی به سوی مدینه حرکت می کند و چون به سرزمین بیداء می رسند خداوند آنها را در کام زمین فرو می برد، (ینابیع الموده، قندوزی، چاپ بصیرتی، ص 427). 🔸3. خروج یمانی: سرداری است از یمن که قیام کرده و مردم را به حق و عدل دعوت می کند. امام صادق (عليه السلام) فرمود: قیام خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک روز خواهد بود و در این میان هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت به حق و هدایت نمی کند، (کتاب الغیبه، نعمانی، ص 252). ظاهراً خراسانی نیز دعوت به حق می کند. 🔸4. قتل نفس زکیه: نفس زکیه؛ یعنی «انسان پاک». امام باقر(عليه السلام) فرمود: ((بین ظهور مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست))، (الارشاد، ج 2، ص 374). 🔸 5. صیحه آسمانی: ظاهراً صدایی است که در آستانه ظهور از آسمان شنیده می شود. امام باقر(عليه السلام) فرمود: ((ندا کننده ای از آسمان نام قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را ندا می کند پس هرکه در شرق و غرب است آن را می شنود، (کتاب الغیبه، نعمانی، ص 252). https://eitaa.com/Basir_MN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحيم پور ازغدی : عده‌ای شعار می‌دهند سوریه رو رها کن فکری به حال ما کن . ما سوریه رو رها کنیم ؟ شما سوریه رو رها کن . همین ها فردا میگن ایران رو هم رها کن. دولت به نام خصوصی سازی، رانت ایجاد میکنه فحشش رو اسلام و جمهوری اسلامی میخوره بعد هم عده‌ای می‌گویند تقصیر فلسطینه https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 ؟ 💠 تماشای پشت سرِ هم برنامه‌هایی که در آن ناهنجاری‌های اخلاقی نشان داده می‌شود، آرام آرام، انسان را از قید ، خارج می‌کند. 💠 ، شراب‌خواری، مهمانی‌های مختلط، ، ترویج برهنگی و بسیاری از مسائل دیگری که هیچ سنخیتی با سبک زندگی ما ندارند، از خوراک‌های روزمرّه‌‌ی شبکه‌های ماهواره‌ای، است. 💠 شیوۀ زندگی در این شبکه‌ها، به قدری با شیوۀ زندگی ما متفاوت است که بسیاری از بینندگان، بدون دلیل خاصّی از زندگی خود شده‌اند و آرزوی داشتن یک زندگی مثل زندگی‌های ماهواره‌ای را می‌کنند. 💠 دل‌زدگی از زندگی و افسردگی، کمترین نتیجۀ این نوع است. https://eitaa.com/Basir_MN
💐 لیبک یا زینب خاتون بزرگ آل طاها لبیک ای زین علی نایب زهرا لبیک جای #شهدای_حرمت می گوییم فرمانده ی ما، «زینب کبری لبیک» 🌹ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله عليها) بر شما و خانواده شهدای مدافع حرم مبارک https://eitaa.com/Basir_MN
🌹 زیارتنامه حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَدیجَةَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ، وَ حَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ، وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ، وَ سَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِب، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ، اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ، وَ اَنْ یَجْمَعَنا وَ اِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُمْ مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَ اَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ، وَ الْبَرائَةِ مِن اَعْدائِکُمْ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِر وَ لا مُسْتَکْبِر وَ عَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ راض، نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی، اَللّهُمَّ وَ رِضاکَ وَ الدّارَ الآخِرَةَ، یا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ، اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ، اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ، فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ، وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ، اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ، و َبِرَحْمَتِکَ وَ عافِیَتِکَ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَ آلِهِ اَجْمَعینَ، و سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. 👆در شب میلاد حضرت زینب (سلام الله عليها) این زیارتنامه را برای دوستانتان ارسال کنید.🌹 https://eitaa.com/Basir_MN
ماجرای نام گذاری حضرت زینب (سلام الله عليها) ✅دختری که زینت پدر است 🔹مرحوم شیخ بهائی می نویسد: 🔸دختر امیر مؤمنان (علیه السلام ) متولد شد. حضرت صدیقه طاهره (سلام اللّه علیها) دختر را در دامن علی (علیه السلام ) گذاشت و گفت: نام این نوزاد را بگذار. امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمودند؛ «واللّه من در نام گذاری فرزندانم بر رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلم) پیشی نمی گیرم»؛ 🔸پیغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در سفر بودند، دو روز بعد که آمدند، حضرت زهرا (سلام اللّه علیها ) بچه را به بابا دادند؛ آن گاه پیغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: «واللّه در نام گذاری خودت و بچه هایت بر خدا پیشی نگرفتم.» 🔸جبرئیل وارد شد، رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلم ) لحظاتی با جبرئیل مشغول سخن شد و بعد از چندی پیغمبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) به فاطمه و علی (علیهما السلام ) رو کرده و گریه شدیدی نمودند و بعد چندین بار تکبیر گفتند. 🔸حضرت فاطمه (سلام اللّه علیها) می فرمایند: «به پدرم گفتم: بابا چرا تکبیر می گویی؟» پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرمودند: «به خاطر نامی که خدا برای این دختر قرار داد»؛ و گفتند: «زین اب»، که بر اثر کثرت استعمال به «» معروف شد. 🔹البته همان جا پیامبر (صلی اللّه علیه و آله ) فرمود: «علی، خودش زینت اهل دنیاست، اما این دختر به جایی می رسد که می شود.» 🔹حضرت زهرا (سلام اللّه علیها ) سپس می پرسند: «بابا جان، اگر این است، برای چه گریه می کنی؟» حضرت فرمودند: «از خدا اجازه گرفتم که به او کنیه بدهم.» فاطمه (سلام اللّه علیها ) پرسید: «کنیه دخترمان چیست؟» پیغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در حالی که گریه می کرد، فرمود: «ام المصائب». 🔸تذکره الاولیا https://eitaa.com/Basir_MN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بغض و اشک یک پسر بچه از اعضای گروه سرود ارغوان، هنگامی که به بیت مربوط به حضرت زینب (سلام الله عليها) و مدافعان حرم میرسد در شب ولادت حضرت زینب(سلام الله عليها) به یاد همه شهدای مدافع حرم ببینید https://eitaa.com/Basir_MN
❤️ امام سجاد (علیه‌السلام) خطاب به عمه‌جانشان حضرت زينب (سلام الله عليها) فرمود: عمه جان تو بحمدلله #عالمه‌ای هستی بدون اينکه معلم داشته باشی و تو فهمیده‌ای هستی بي آنکه کسي مطالب را به تو آموخته باشد. 🌸 #ولادت با سعادت حضرت زینب (سلام الله) بر شما مبارک باد 🌸 #حضرت_زینب #صلوات https://eitaa.com/Basir_MN
ما دسته دسته جزو غلامان زينبيم تا روز حشر گوش به فرمان زينبيم گر مهر شيعه گی زده حق بر جبين ما اين است علتش كه مسلمان زينبيم 🌸 هديه به پيشگاه شريفه‌ي حضرت زینب (سلام الله عليها) #صلوات 🌸 https://eitaa.com/Basir_MN
برای بارش رحمت خدا خدا كافی ست برای عشق و جنون شهر كربلا كافی ست برای بی خردان زرق و برق اين عالم غبار چادر زينب، برای ما كافی ست عليرضا خاكساری https://eitaa.com/Basir_MN
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌹 حضرت زینب (سلام الله عليها) خبرى هست در آرامش دريا امشب فاطمه، فاطمه آورد به دنيا امشب ظاهراً جلوه گر حضرت زهراست ولى باطناً آمده آئينه ى مولا امشب اولين دختر مولاست، سلامت باشد زينت دست على، دختر بابا امشب معجزه نيست مگر با نفس حيدرى اش نبض بخشيد نگو او به مسيحا امشب بر لبش نيز فقط نام برادر دارد خوش به حال دل ارباب كه خواهر دارد قصه ى عاشقى ات نقل محافل شده است كربلايى دگر از كار تو حاصل شده است آنقَدَر خوب و بزرگى كه خود جبرائيل آمده بر در درگاه تو سائل شده است همه ى شام مسلمان وقارت شده بود به خدا دين خدا بعد تو كامل شده است شک ندارم كه تو پيغمبر عشقى بانو آيه از سمت خدا سوى تو نازل شده است آيه اين است، هوالعشق، هوالنور، هوالغم زينب و چنين گفت خداوند كه جانم زينب خطبه خواندى تو و يا اينكه قيامت كردى؟ از ولايت چِقَدَر خوب حمايت كردى همه ى زندگى ات رفت سر نيزه ولى كربلا را تو به زيبايى حكايت كردى گرچه سنگت زده اند عده اى بى رحم، ولى با دعا نيز به آنها تو محبت كردى گرچه يک عمر قدم بر سر افلاک زدى كنج ويرانه ولى خوب قناعت كردى از همان كودكى ات وارث غم ها بودى پاى ارباب تو يک حضرت زهرا بودى آرمان صائمى https://eitaa.com/Basir_MN
✨🌸✨ بعد زهرا بهترین زن بین زن‌ها زینب است لاف نبود گر بگویم عین زهرا زینب است گر بپرسی کیست استاد دبیرستان عشق خیل شاگردان همه گویند تنها زینب است https://eitaa.com/Basir_MN
‼️خمس سرمایه گذاری در بورس 🔷س 1061: آیا به سرمایه ای که در بورس یا در محل دیگر سرمایه گذاری شده است، در سررسید سال خمسی، خمس تعلق می گیرد و باید خمس آن پرداخت شود.؟ ✅ج: مبلغ سرمایه گذاری شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️احتمال تضییع حقوق اشخاص یا مراکز 🔷س 1062: بخاطر عدم حساسیت و دقت در حساب، احتمال میدهم مبلغی حدود ۵۰۰، ۶۰۰ هزار تومان به اشخاص یا مراکزی بدهی داشته باشم. دقیقا هم نمیدانم چقدر و به چه کسی بدهکارم. چطور می توانم جبران کنم؟ ✅ج: به مجرد احتمال، چیزی بر شما واجب نمی‌شود، اما می توانید برای احتیاط، مبالغ احتمالی را از طرف صاحبان آنها به فقیر صدقه بدهید و اگر مربوط به سازمان های دولتی باشد، مبلغ را به خزانه دولت واریز کنید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️خمس طبقات اضافی منزل مسکونی 🔷س 1063: کسی که یک ساختمان سه طبقه دارد و در یک طبقه آن خودش ساکن است و در طبقه دیگر آن پسرش با خانواده ساکن است و طبقه سوم را هم به اجاره داده است. آیا به آن دو طبقه اضافی ساختمان مزبور خمس واجب می شود یا نه . ✅ج: اگر اسکان فرزندش عرفاً جزء هزینه ها و شأن زندگی او محسوب می شود، طبقه دوم خمس ندارد، اما طبقۀ سوم را اگر با درآمد کسب تهیه کرده است و از ابتدا مورد نیاز نبوده و آن را اجاره داده است، خمس دارد.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️تجوید قرائت امام جماعت 🔷س 1064: وظیفه شرعی شخص به خصوص معلم قرآن کریم که یقین دارد امام جماعت، نماز خود را از جهت تجوید غلط می خواند چیست؟ در حالی که این فرد به دلیل عدم شرکت در نماز جماعت در معرض تهمت های زیادی قرار گرفته است. ✅ج: رعایت محسنات تجوید لازم نیست، ولی اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحیح نباشد، و در نتیجه نماز او را صحیح نداند، نمی تواند به او اقتدا کند، لکن شرکت ظاهری در نماز جماعت برای یک غرض عقلایی، اشکال ندارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️تصرف در پولی که اشتباها به حساب واریز شده 🔷س 1065: حدود 3 ماه قبل مبلغی حدود 1.9 میلیون تومان به حساب بنده واریز شد، چندین مرتبه به مرکزی که احتمال می دادم اشتباها واریز کرده باشد، اطلاع دادم، اما واکنش و پاسخی از آن ها دریافت نکرده ام. وظیفه بنده نسبت به این مال چیست و سود جزئی که در این مدت به آن تعلق گرفته چه حکمی دارد؟ ✅ج: در هر صورت تصرف شما در مبلغ واریزی و سود آن جایز نیست و باید به مالک آن برگردانید، مگر آنکه پیدا کردن او ممکن نباشد، که باید از طرف صاحبش به فقیر صدقه بدهید . 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
💥واکنش ظریف به کنفرانس ضد ایرانی: دولت لهستان شرم کند وزیر امور خارجه ایران در واکنش به برنامه آمریکا برای برگزاری نشستی ضدایرانی در لهستان: 🌟 یادآوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده اند، یا به حاشیه رانده شده اند. و ایران از همیشه قوی تر است. ❌ دولت لهستان نمی تواند این شرمندگی را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی شده است. https://eitaa.com/Basir_MN
🌺 شیخ صدوق رحمه الله در كتاب ڪمال الدین در ذيل آيه شريفه «يَوْمَ يَأْتي بَعْضُ آياتِ رَبِّك... » [۱] از امام صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: يا ابابصير؛ طوبى لشيعة قائمنا المنتظرين لظهوره في غيبته والمطيعين له في ظهوره، اُولئك أولياء اللَّه الّذين لا خوف عليهم ولا هم يحزنون. [۲] 🔴 اى ابابصير؛ خوشا بحال شيعيان قائم ما كه در دوران غيبت او چشم به راه قدوم ايشان و منتظر ظهورش مى باشند، و در دوران ظهور او فرمانبردار اويند، آنها اولياء خدا هستند كه هيچ گونه ترسى بر آنها نيست و دچار غم و اندوه نمى شوند. 📖[۱]سوره انعام، آيه ۱۵۸ 📖[۲]كمال الدين،ج۲،ص۳۵۷، ح ۵۴ 📖بحار الأنوار،ج۵۲،ص۱۵۰، ح ۷۶ 📖منتخب الأثر،ص ۵۱۴ ،ح۶ 📖تفسير برهان،ج۱،ص۵۶۴، ح۴ https://eitaa.com/Basir_MN