🗓سالروز رحلت سلمان/۳
💠رهبرانقلاب
‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما سلمان و ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بینمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶
‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم! ۷۹/۱۱/۱۷ .
https://eitaa.com/Basir_MN
✅ #ترفندهاے_مشترک
🔴 ترفندهای مشترک فتنههای ایران و عراق...
🔹در آستانه اربعین حسینی، همچون سالهای گذشته دور جدیدی از تحرکات دشمنان برای اختلافافکنی بین دو ملت ایران و عراق کلید خورده است؛ بررسی این تحرکات در ایران و عراق نشاندهنده نکات مشترکی است.
🔹ترفندهای به کار رفته در رسانههای معاند در فضای اعتراضات عراق هم کاملا شبیه همان ترفندهایی است که در ایران به کار گرفته بودند.
🔻 در لینک زیر بخوانید:
fna.ir/dcjedh.
https://eitaa.com/Basir_MN
🔸چرا برخی نمایندگان مجلس با #شفافیت_آراء مخالفند؟
حجت الاسلام #ذوالنور:
🔹در مجلس شورای اسلامی هم موافق و هم مخالف صحبت میکنند و رادیو و تلویزیون موظف اند که مجلس را پخش کند، بنابراین وقتی خود موضوع و دلایل آن علمی است چرا باید رأی مخفی باشد.
🔹مباحث اشخاص را تا فرد و موضوعش عمومی نباشد نمیشود فاش کرد و یا برخی مسائلی که جاسوسان خارجی حاضرند میلیونها دلار خرج کنند تا آن را به دست آورند.
🔹مسائل مربوط به شورای امنیت ملی را که نمیتوان شفاف و علنی کرد چون خدمت به دشمن است ولی بحث شفافیت آرا از این قسم بیرون است و مخالفت با آن معنا ندارد.
🔹غالب #اصلاحطلبان به شفافیت آرا رای منفی دادند علتش آن هم همین است که فکر میکنند اگر رأی ایشان معلوم باشد در جایی مثل CFT باعث می شود لکه ای در پروندهشان در شورای نگهبان باشد.
🔹من حاضرم با رییس مجلس و نایبان او مناظره کنم که مجلس میتواند مشکلات را حل کند ولی نکرد.
https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقارن ولادت و شهادت دو امام
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹 هفتم [صفر] هم ولادت است، هم وفات. جمع بین این دو این است که [در مجلسها] شخص، فضائل مولود را نقل بکند، و مصائب متوفای دیگر را هم نقل بکند. [این عمل] جمع بین حقَّین است. هم مصائب آن [امام] دیگر را نقل بکند، همین خودش عزاداری است. هم فضائل این مولود را نقل بکند، همین هم فرحآور است. ملاحظه فرمودید؟ جمعش همین است.
🔹 حالا کارهای دیگری باشد یا نباشد [فرقی نمیکند]. انسان همیشه میتواند به مؤمنین اطعام و احسان بکند. به هر غایتی که هست. هم در وفات میتواند احسان بکند، هم در ولادت میتواند احسان و اطعام بکند .
https://eitaa.com/Basir_MN
♨️درخواست جریان انقلابی از برخورد قضایی آیت الله رئیسی با ابر قدرتی به نام حزب کارگزاران در کرمان
♨️امام جمعه جیرفت در خطبه های این هفته نماز جمعه جیرفت گفت:
در استان کرمان، در سال ۶۶ یک موسسه خیریه شکل می گیرد به نام *موسسهی خیریه مولی الموحدین*. ظاهر این موسسه، موسسهی خیریه است به اسم خیریه از مالیات فرار می کند، به اسم خیریه کمک های مردمی را جذب میکند، به اسم خیریه کمک های دولتی را هم جذب می کند.
♦️دو سه مورد از این کمک ها را من خدمتتان عرض کنم؛ در همین مسیر احداث جادهی هفت باغ حدود ۳۱۸ هکتار زمین را رایگان دریافت می کند. حدود ۷۰۰ هکتار زمین را به قیمت هر متری ۱۶ تومان (۱۶۰ ریال) یعنی به اندازه پول دو سه تا دونه نان سنگک آن زمان، که یک جوان مومن و متدین اگر بخواهد یک متر زمین بگیرد اگر چلو کباب بختیاری هم پهن بکند آن یک متر زمین را نمی تواند بگیرد، اما با پول دو سه تا نان سنگک می آیند ۷۰۰ هکتار زمین را می گیرند.
♦️این وضعیت ادامه پیدا می کند کارهای اقتصادی، توسعه، اخذ وامهای با درصد پایین، سرانجام سرمایهی این موسسه امروز بیش از ۱۰۰۰ میلیارد هست.
♦️سرمایهی این موسسه مجموعاً حدود ۲۰ شرکت میشود، ۱۰۰ درصد هواپیمایی ماهان، حدود ۵۰ درصد سهام کرمان خودرو، پروژههای سرمایه گذاری در ارگ جدید، منطقه اقتصادی سیرجان، کارخانهجات مدرن قطعات خودرو، هتل، مراکز خدماتی و الی آخر.
♦️خوب تا اینجا کار اقتصادی بنام موسسه خیریه، خیلی خوب؛ اما ببینید این پولها کجا خرج می شود؟
♦️طبق اساسنامه این موسسه خیریه، ۴۵ درصد درآمد این موسسه باید هزینه بشود برای ایجاد اشتغال برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و هلال احمر، کجا این پولها خرج اشتغالزایی برای این افراد شد؟
♦️حدود ۱۰ درصد درآمد آن برای فعالیتهای فرهنگی و هنری مثل توسعه و تجهیز کتابخانههاست و جالب اینه حدود ۱۰ درصد درآمد این موسسات برای حمایت و کمک به حوزهای علمیه سراسر استان کرمان است. که بنده به عنوان یک طلبه این سوال می پرسم این کمک به حوزههای علمیه در طی این چند سال کجا رفته؟
♦️شما حساب کنید این اَبَرقدرت اقتصادی در استان کرمان چقدر درآمد دارد و این درصد این سودها کجا میرود؟ کجا این پولها هزینه می شود؟
♦️این پولها خرج فعالیتهای سیاسی در حوزه استان، خرج حمایت از حزب کارگزاران، خرج انتخابات، خرج پولهای انتخاباتی برای نامزدها و کاندیدهای مورد حمایت خودشان می شود، تا چه برسد به اینکه متاسفانه تعدیل نیروهایی که اتفاق میافتد، دپوی خودروهایی که اتفاق میافتد، دپوی قطعاتی که اتفاق می افتد و در بازار آزاد به فروش می رسد، تا چه رسیم به اینکه برخی افراد این حزب کارگزاران در حوزهی گردشگری معتقد هستند که ما برای گردشگران بایستی پوشش را آزاد بگذاریم، مشروبات را هم آزاد بگذاریم، فضای فساد و فحشا را هم برای آنها آزاد بگذاریم!
♦️حزب کارگزارانی که در واقع سخنگویش میگوید ما معتقد به ایجاد یک تفکر لیبرال در جامعه هستیم، معتقد به تغییر سیاسی در ساختار نظام هستیم، اعتقاد دارند به این که حوزه اختیارات ولی فقیه بایستی کاهش پیدا بکند، ولی فقیه یک جنبه تشریفاتی پیدا بکند، همهی اختیارات در اختیارات رئیس جمهور قرار بگیرد.
♦️مومنین عزیز؛ امروز این حزب کارگزاران در قالب این موسسه خیریه به بهانه اشتغال، به بهانه توسعه اقتصادی دنبال نفوذ سیاسی در جنوب استان و در شهرستان جیرفت است و متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس هم جاده صافکُن اینها شدند.
نشرحداکثری
https://eitaa.com/Basir_MN
♨️۳نکته در اشکال به پیاده روی اربعین:
این فرمایشات نه دارای منطق اقتصادی است نه مبنای فقهی و نه رویکرد اسلامی!
1️⃣فاقد منطق اقتصادی است:
🔻کمترین آشنائی با اقتصاد مدرن این است که پیشران آن، مصرف بیشتر است. هرچه کالا وخدمات بیشتری مصرف شود، ثروت بیشتری تکثیر و دوباره به چرخه تولید کالا وخدمات برگشته؛ گردش اقتصادی بیشتر واقتصاد بزرگ تر را برای آن کشور منجر میشود.
🔻شهری مثل کربلا ونجف گنجایش همزمان یک میلیون گردشگر سواره را ندارد؛ اما "پیاده رویِ" تقریبا یک ماهه امکان بازاری ۲۰میلیون نفری را برای عراق می آفریند. بازاری بزرگ از کالا وخدمات؛ از اجناس خوراکی تا مصالح ساختمانی، صنعت آی تی، حمل ونقل، کیف وکفش ونساجی و...
این بازار فصلی اما بزرگ، طمع کشورهایی مثل ترکیه وچین را برانگیخته وحتی زباله قابل بازیافت آن مشتری پیدا کرده است!
🔻عربستان با کمتر از ۱۰میلیون زائر در حج وعمره، طبق آمار بانک جهانی سالی ۳۰میلیارد دلار درآمد کسب می کند؛ فقط زائر اربعین اقلا دوبرابر این است. فقط زائران خارجی اربعین نیز نزدیک به نصف زائران یکسال مکه ومدینه اند.
وقتی فقط موکبهای ایرانی، ۶۰میلیون ظرف یکبار مصرف، استفاده کرده اند؛حساب کنید درکل مواکب چه عددی میشود؟ وچه اثری بر رونق صنایع این بخش می نهد؟
این ناچیز ترین کالای مصرفی در بازار حاشیه این جمعیت میلیونی است.
چنین ضیافت بزرگی موجب بهبود زیرساخت هایی مثل خطوط راه آهن، جاده، گمرگ ومخابرات و... هم شده است که زائران شاهد آن بوده اند.
🔻ایشان تعطیلی دوسه ماهه را هم غیر از مبالغه، درست تحلیل نکرده است. حاضران دیده اند غیر از تناوب حضور در مواکب بین افراد عشیره در کنار کارهای جاری؛ به شکل زیبائی "اقتصاد تبرعی" به "اقتصاد پولی" پیوند می خورد و رونق اقتصادی موجب می شود. مثلا "نذورات" موجب فروش بیشتر دام و موادغذایی میشود. "تحبیس" (باساخت مبیت ها)، موجب رونق صنعت ساختمان و متعلقاتش میشود. و...
🔻مرخصی رفتن درصدی از کارمندان ما نیز بعکس فرمایش ایشان، مقتضی بهبود کار در ادارات میشود! در کشوری که کار مفید ٨ساعت تمام است، جا برای مرخصی رفتن همکار نیست؛ اما جائی که به تعبیر ایشان ۲۵دقیقه کار مفید است، رفتن نصف کارمندان یک اداره هم به کارآمدی واقعی اداره ضربه ای نمی زند بلکه می تواند موجب ارتقاء کاری از نیم ساعت به یک ساعت -اقلا- شود!
2️⃣مغایر مبانی فقهی است:
🔻سخت گیرانه ترین مبنا در شعائر، "توقیفیت شعائر" است؛ یعنی چیزی از شعائر است که نص شرعی برآن باشد نه هرچه عرف یا به تعبیر ایشان فرهنگ عمومی می آورد.
براساس این مبنا نیز، "زیارت پیاده" امیرالمومنین واباعبدالله جزء شعائر منصوص از معصوم است. واقعا از یک فقیه بعید است این را با کثرت روایات صحیح ومعتبر وفتاوای موجود با انحاء عزاداری من در آوردی نقل شده، مقایسه وکنار هم بنشاند!
🔻فقهای شیعه وسنی از جواز و افضلیت حج پیاده بحث کرده، احدی به عدم جواز فتوا نداده، بلکه اغلب فقهای شیعه به افضلیت آن بر سواره فتوا داده اند. چون مشروع دیده اند، اجماعا نذر کردن حج پیاده را منعقد دانسته اند. تازه اندک اختلافی که در افضلیت، حج پیاده بر سواره هست؛ در زیارتِ پیاده بخصوص زیارت حضرت امیر(ع) و سید مظلومان نیست؛ واین بخاطر نصوص معتبره وصریح در این شعیره است. این کجا با قطع کردن دست خود برای تشبّه به ابالفضل(ع) قابل مقایسه است؟!!
3️⃣مخالف رویکرد اسلامی به مفهوم کار است:
🔻از همه مهمتر اشکال این بیانات عرفی وسکولار کردن مفهوم متعالی کار، عمل وسعی است؛ که به تبع فرهنگ منحط جدید به "کار اقتصادی" و خلق ثروت تنزل داده می شود.
کار در فرهنگ قرآن فقط فعالیتی نیست که به ثروتی بیانجامد، تولیدی کند و سودی ببرد وحتی کشور را پیشرفته کند. اینها هم کارند اما کار بسی بالاتر از اینها هم هست. بهترین واصیل ترین کار در قرآن، "سعی برای آخرت"(۱۹اسراء)و این کار تنها توشه انسان(۳۹نجم)است. چگونه "خودسازی" وتلاش برای کسب فضائل در تمحضی ده روزه با انسان کامل، کار و فعالیت مفید تلقی نشود؟!
تعابیری که در آن روایات تشویق به زیارت پیاده درباره محو یک گناه با هرقدم وکسب یک حسنه با هرقدم و طی یک درجه با هرقدم وجود دارد، مفید همین معناست. معلوم است کاری بزرگ وموثر در ساخت انسان است که چنین ثوابهایی برایش شمرده شده است.
🔻نمی خواهم تراز این حرف قدسی را با میزانهای عرفی، پایین بیاورم که در همان فرهنگ هبوطی غرب نیز حضورهایی که موجب تخلیه روانی وآرامش فرد میشود برای بهینه تر شدن کار اقتصادی او لازم است لذا تعطیلات آخر هفته وماه وسال برایش جعل می کنند!
#شبهه_در_پیاده_روی_اربعین
📝محسن قنبریان ۹۸/۷/۱۳
https://eitaa.com/Basir_MN
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
*⃣ ژلاتين
💠 سؤال: آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند #پاستیل که در تولید آنها #ژلاتین_حیوانی به کار رفته است، اشکال دارد؟
☑️ جواب: حلیت و حرمت #ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود؛ اگر #ژلاتین_گیاهی باشد، حلال است، اما اگر حیوانی باشد، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است، باشد، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است، باشد، حلال است ـ اگر #ذبح شرعی نشده باشد، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام، مصرف آن اشکال ندارد.
#احکام_خوردنی_ها #حلیت_ژلاتین
🆔 @leader_ahkam
🌸 قال الإمام حسن عليه السلام:
💠 في جَوابِ رَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّيمِن شِيعَتِكُم ـ : يا عبدَ اللّه ِ ، إن كُنتَ لَنا في أوامِرِنا وزَواجِرِنا مُطِيعا فقد صَدَقتَ ، وإن كُنتَ بخِلافِ ذلكَ فلا تَزِدْ في ذُنوبِكَ بدَعواكَ مَرتَبةً شَرِيفَةً لَستَ مِن أهلِها ، لا تَقُلْ : أنا مِن شِيعَتِكُم ، ولكن قُل : أنا مِن مُوالِيكُم ومُحِبِّيكُم ومُعادِي أعدائكُم ، وأنتَ في خَيرٍ وإلى خَيرٍ .
🌸 امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
💠 در جواب مردى كه عرض كرد : من از شيعيان شما هستم ـ فرمود : اى بنده خدا! اگر مطيع اوامر و نواهى ما باشى ، راست مى گويى ولى اگر چنين نباشى پس با ادعاى چنين منزلت والايى كه اهلش نيستى ، بر گناهانت ميفزاى . مگو : من از شيعيان شما هستم ، بلكه بگو : من از دوستداران شما و دشمن دشمنان شما هستم . در اين صورت، تو آدم خوبى هستى وبه خوبى گرايش دارى.
📚 تنبيه الخواطر : 2/106
https://eitaa.com/Basir_MN
#حکایت
✅امام مجتبى(عليه السلام) و اهتمام به امور مسلمين
✍️شخصى كه محرم نبود، در كنار حضرت مجتبى عليه السلام شروع به طواف كرد، گفت: يابن رسول اللّه! من بدهكارم، مال مردم خور نيستم، اما ندارم كه بدهم، واقعاً قصد جدى دارم كه پول طلب كار را بدهم. او گريبانم را گرفته و مى گويد: طلبم را بده! من به او گفتم: به اين كعبه قسم ندارم، ولى طلب تو را مى دهم، مى گويد: اگر ندارى، بايد كسى ضامن شود كه اگر پول را ندادى، او پول مرا بدهد. من هيچ كس را در مكه غير از شما نمى شناسم.
امام عليه السلام فرمود: طلبكار كجاست؟ گفت: بيرون از مسجد الحرام است. حضرت با حال احرام از طواف بيرون آمد، به طلبكار گفت: اگر اين طلب تو را نداد، من ضامن هستم. قبول كرد. حضرت برگشت و بقيه طواف را انجام داد. در سعى بين صفا و مروه، كسى به حضرت عرض كرد: آقا! در طواف واجب، آن هم دور پنجم و ششم، چرا بيرون رفتيد؟- بعضى ها از امام و خدا جلوتر مى افتند- حضرت عليه السلام فرمودند:
💥كارى مهم تر از طواف به وجود آمد؛ و
آن هم نجات يك گرفتار بود
📚برگرفته از کتاب مرگ و فرصتها
نوشته استاد حسین انصاریان
https://eitaa.com/Basir_MN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بازداشت عوامل «مصاحبه جنسی از کودکان» به دستور دادسرای ارشاد
♦️انتشار این کلیپ که در آن مصاحبهکننده از کودکان سوالات جنسی پرسیده بود، باعث آزردگی خاطر بسیاری از خانوادهها و درخواستهای متعدد به سامانه دادسرای ارشاد تهران برای پیگیری مسئله شده بود.
♦️عوامل تهیه این مصاحبه، به دستور دادسرا و توسط پلیس اطلاعات و امنیت تهران بازداشت شدند .
https://eitaa.com/Basir_MN
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔺️ رهبر انقلاب: #ایران و #عراق دو ملتی هستند که تنها و دلها و جانهایشان به وسیله ایمان بِالله و محبّت به اهلبیت و حسینبنعلی متصل به یک دیگرند؛ روزبهروز هم این اتصال زیاد خواهد شد. دشمنان سعی بر تفرقه دارند امّا نتوانستهاند و توطئه آنان اثری نخواهد کرد.
🏷 #الحسين_يجمعنا
💻 @Khamenei_ir
📚 #معارف
🔹 در محضر امام خمینی(ره)
🔸 ده سال مدرس همسر
حضرت امام در منزل مشوق بسیار خوبی جهت تحصیل- چه قدیمه و چه جدید- برای ما بودند و در حل مشکلاتمان دخالت مستقیم داشتند. مادر ما تقریباً 15 ساله بودند که با امام ازدواج کردند و طبیعتاً تحصیل را در منزل پدر ترک گفتند اما امام از جهت اینکه اجحافی به همسرشان نشده باشد، به گفته مادر ده سال تمام به طور مرتب همه روزه خودشان معلم ایشان میشوند و دروس قدیمه را به خانم تدریس میکنند. در مورد حقوق زن- که از چه خانوادهای به منزل شوهر میآید و همسر باید مطابق شأن او رفتار کند. پدر من این مسئله را که مادر از یک خانواده مرفه بودهاند در نظر گرفتهاند و خانم همیشه دو کمک کار داشتهاند، یکی برای امور داخلی منزل و یکی برای نگهداری بچهها. از مادرم شنیدهام پدر برای نگهداری بچهها در شبزندهداریها به پیشنهاد خودشان هر دو ساعت یک بار کمک میکردهاند، مادر نقل میکنند: «در طول این دو ساعت تا آنجا که به من نیاز نبود بیدارم نمیکردند و خودشان به تنهایی بچه را
نگه میداشتند.»(۱)
امام و سن تکلیف دختران
امام قبل از سن تکلیف هیچ اصراری برای انجام امور واجب نشان نمیداد، خود من تا 9 سالگی حجاب نداشتم، به یاد دارم که در سن 8 سالگی مایل بودم که چادر بگذارم، وقتی مادر این مسئله را با امام در میان گذاشتند، ایشان فرمودند خداوند تکلیف نکرده است. من عقیده دارم که ایشان میخواستند بچه بفهمد که در سنی تکلیف ندارد و در سن دیگر مکلف است و باید اموری را انجام بدهد.
حضرت امام وقتی تکلیف میکردند که خداوند تبارک تکلیف کرده است و آن زمان با یک دختر 9 ساله مطابق خانم 25 ساله و با یک پسر 15 ساله مطابق یک مرد 30 ساله رفتار میکردند و آنها را از حضور در کنار یکدیگر، حتی در منزل برای ملاقاتهای غیر ضروری
منع میفرمودند.(۲)
(۱و۲) خانم دکتر زهرا مصطفوی، فرزند امام، مصاحبه با مجله زن روز، شماره 1361، 1371/3/9
https://eitaa.com/Basir_MN
⭕️ آقای روحانی، لاریجانی و جناب آقای دیوار!
سلام!
▪️۱. با توجه به کسری بودجه، تاسیس وزارت بازرگانی به لحاظ هزینه، از سرگیری واردات بی رویه، ارز بَری و به زمین سرد زدنِ تولید، به صلاح کشور نیست!
▪️۲. تشکیل وزارت بازرگانی خلاف نص صریح قانون اساسی، برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است!
احمد جانجان.
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 #عبارات_کاربردی_لهجه_عراقي
وین اَگدر اَحَصِّل تاکسی
کجا می توانم یک تاکسی بگیرم
وین گاراج تاکسیات حرم
ایستگاه تاکسی های حرم کجاست
هسه ادز الکم سیاره
الآن برایتان ماشن میفرستم
هسه ما عند سیاره
در حال حاضر هیچ اتومبیل
اِصبر اِشوی
باید کمی صبر کنی
اِنتظر لو سماحت
لطفا منتظر بمانید
اِشگد الاجره الی النجف
نرخ کرایه تا نجف چقدر است
اَبطع: آهسته
اَسرع: تند
تگدرتمشی اشوی اَبطع
ممکن است کمی آهسته تر بروی
اُگف اِهنا لو سمحت
لطفا همین جا نگه دارید
مَطار: فرودگاه
مرکز المدینه: مرکز شهر
حدود مهران: مرز مهران
اِشگد اَدفع
چقد باید بپردازم
وصلنی مستشفی
من را به بیمارستان برسان
حدود شلمچه: مرز شلمچه
حدود منفذ شیب: مرز چزابه
https://eitaa.com/Basir_MN
بر بال اربعین_آموزش مکالمه عربی به لهجه عراقی - جلسه ششم - تاکسی-1509036635.mp3
1.95M
#کلیپ_بر_بال_اربعین(۶)
🌸 #تاکسی .
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 #عبارات_کاربردی
عِنوان: آدرس
شارع: خیابان
سوگ: بازار
سیاره: ماشین
باص: اتوبوس
مشی: پیاده
بنای: ساختمان
دَربونَ: کوچه
میدان/ ساحه: میدان
جسر: پل
تقاطع: چهاراره
یمین: سمت راست
یسار: سمت چپ
اِشلون اَگدر اوصل الی الکوفه
چطور می توانم به کوفه برسم
اکو طریق اقل ازدحام
آیا مسیر خلوت تری هم وجود دارد
اِشگد المسافه للنجف
چقد تا نجف راه هست
شسم هذا الشارع
اسم این خیابان چیست
وصلنی صف الگاراج
من را کنار ترمینال برسان
اَجیعت به طریق خطء
مسیر را اشتباه آمدی
لازم ترجع ماکو طریق
باید برگردی راه بسته است
https://eitaa.com/Basir_MN
بر بال اربعین_آموزش مکالمه عربی به لهجه عراقی - جلسه پنجم - آدرس پرسیدن-1509034797.mp3
1.76M
#کلیپ_بر_بال_اربعین(٥)
🌸 #آدرس_پرسیدن .
https://eitaa.com/Basir_MN
وین مکتبه استعلامات
اطلاعات فرودگاه کجاست
اِشوگت حرکت الطیاره
هواپیما چه زمانی حرکت می کند
اِشوگت وصلت طیاره
چه زمانی فرود می آید
جواز السفر: گذرنامه
الهویه: کارت شناسایی
تذکره: بلیط
رجااً انطنی تذکره وهویه
لطفا بلیط ومدرک شناسایی خود را به من بدهید
ما اَدری
معلوم نیست نمیدانم
اِشگدره تبقی
می خواهی چند روز بمانی
اَرید آبقی اسبوع
می خواهم یک هفته بمانم
شکو جُنَطک
در چمدان خود چه دارید
بس غراضم خاصه
فقط وسایل شخصی من است
اِدفع جنتتک
چمدان خود را باز کنید
وین سالت الگمرک
سالن گمرک کجاست
لازم تدفع گمرک
باید گمرک پرداخت کنید
لیش اجعتی اِهنا
برای چه کاری اینجا آمده اید
ایجعتی لزیاره
برای زیارت آمده ام
وین العربات
چرخ های حمل بار کجاست
رجااً ِحملنی هذه
لطفا این وسایل رو برای من بیاورید
حقیبه: کیف
جنطه: چمدان
اِشگد لازم اِفع
چقد باید پرداخت کنم
شکراً جزیلاً: خیلی ممنون
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 #عبارات_کاربردی
إهنا: اینجا
اهناک: آنجا
قریب: نزدیک
بعید: دور
داخل: جوّه
خارج: برّا
یمین: راست
یسار: چپ
تحت: پایین
فوق: بالا
وراء: پشت سر
گیدام: جلو
باچر بکر: فردا
الیوم: امروز
امس: دیروز
اسبوع: هفته
نهار: روز
لیل: شب
شهر: ماه
سنه: سال
اول امس: پریروز
البارحه: دیشب
اول بارحه: پریشب
قبل اسبوعین: دو هفته پیش
السبت: شنبه
الاحد: یکشنبه
الاثنین: دوشنبه
الثلاثاء: سه شنبه
الاربعاء: چهارشنبه
الخمیس: پنجشنبه
الجمعه: جمعه
هسّنه: امسال
العام: پارسال
تقام مجلس العزاء هل مکان
مجلس عزاداری در این مکان برپا میشود
تفضل جو: بفرما داخل
باچر نمشی الی الحرم: فردا به حرم میرویم
انی قبل الاسنین جای الکربلا
من دو سال قبل به کربلا آمده بوم
کل خمیس نقرء دعای کمیل
هر پنجشنبه دعای کمیل میخوانیم
https://eitaa.com/Basir_MN
بر بال اربعین_آموزش مکالمه عربی به لهجه عراقی - جلسه چهارم - فرودگاه-1509033841.mp3
2.46M
#کلیپ_بر_بال_اربعین(۴)
🌸 #فرودگاه .
https://eitaa.com/Basir_MN
🔴 #عبارات_کاربردی
اشلون: چگونه
کیف: چطور
یمته: کی
اشوگت: چه وقت
شنو: چه چیز
لیش: چرا
شنو سبب: چرا
من هو(مِنو): چه کسی
علی یمن: نزد چه کسی
عد من: به چه کسی
مِن مَن: از چه کسی
وین: کجاست
ابیا مکان: چه جایی
مِن وین: از کجا
الی وین: به کجا
بیش هذه: قیمت این چند است
اشگد سعر: قیمت این چند است
بیش ساعه: ساعت چند است
شنو معنی هذه: این چه معنا میده
اش معنا هذا: این چه معنا میدهد
اشلون وصلت بکربلا: چگونه به کربلا رسیدی
شنو عندک: چه چیزی همراه داری
وین سکنکم: اسکان شما کجاست
یمتنو وصل النجف: کی به نجف میرسیم
لیش اخرت: چرا تاخیر داشتی
مَن وین تیجی: از کجا میای
https://eitaa.com/Basir_MN