🏴🏴🏴🏴
⚫️حسین تنهاست واویلا!
☑️راهکار های یاری امام زمان(1)
◽️یاری قلبی:
همانگونه كه شكر داراي سه مرحله ي قلبي ، زباني و عملي است ياري امام عصر عليه السلام با توجه به نسبت مستقيمي كه با شكر برقرار ميكند، داراي سه مرتبه خواهد بود .
نخستين و اساسيترين اين مراحل، ياري قلبي است :
انسان شاكر چگونه ميتواند قلباً ياور امام خود باشد ؟
اگر انسان در درون خود معرفت نسبت به اسم و اوصاف امام پيدا كند و در پي آن محبت مولايش را به دل بگيرد ، مسلماً مراتب مهمي از ياوري قلبي را به دست آورده است .
پس از اين پايه گذاري كه محبت و معرفت مي كنند ، پاك سازي درون از زشتيها و رذائل اخلاقي جايگاهي منحصر به فرد دارد.
معرفت صحيح نسبت به امام عليه السلام ، روح و عصارهي دين است و اگر كسي بخواهد به ثمره ي عملي بندگي خدا برسد ، بايد اين ريشه را در ضمير خود استوار كند .
شناخت دين ، در واقع وابسته به معرفت صحيح يافتن نسبت به امام عليه السلام است كه گوهر دين را تشكيل ميدهد و حكمتي كه خداوند در آيات قرآن از آن به « خير كثير » ياد ميكند ، همين است .
💫امام باقر عليه السلام در تفسير حكمت چنين مي فرمايند :
✨ معرفه الإمام و اجتناب الكبائر التي اوجب الله عليها النار (1)
معرفت امام و پرهيز از گناهاني كه خدا كيفر آنها را آتش قرار داده است .
اگر كسي امامش را درست بشناسد ، در واقع به ميوه و ثمرهي معرفت خدا و پيامبر دست يافته است و اين گونه دريافت آنها و حركت از ثمره به ريشه چندان دشوار نخواهد بود .
اين حكمت در واقع فهمي عميق را در مسائل ديني نصيب فرد مي كند كه در روايات از آن با عنوان « تفقه » ياد ميشود .
🔘تفقه در فرهنگ شيعي ما تا آنجا اهميت دارد كه عبادت بدون آن را عبادتي بيخير معرفي كردهاند در واقع كسي كه در دين به فقه دست مي يابد ، با توجه به معرفت عميقي كه در دل راسخ نموده است به هيچ گونه تزلزلي در دين خود راضي نمي شود و پاي اعتقاد خود محكم مي ايستد .
💫امام صادق عليه السلام فرمودهاند :
إذا اراد الله بعبد خيراً فقه في الدين (2)
اگر خداي براي بندهاي خوبي بخواهد او را در دين صاحب فهم عميق ميكند .
اگر خدا خير كسي را بخواهد ، براي او شرايطي فراهم ميكند كه در دين تفقه پيدا كند.
در روايت ديگري پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودهاند :
« اف بر مسلماني كه در هفته روزي را قرار ندهد كه درآن روز امر دينش را تفقه كند و از آن سوال نمايد .» (3)
روشن است كه پيگيري فقهي كه ما را به آن سفارش كردهاند ، به مفهوم وجوب آموختن فقه اصطلاحي و حوزوي نيست ، چرا كه در احكام ، ما را به تقليد فرا خواندهاند و اگر افرادي اين وظيفه را به عهده بگيرند ، از گردن ديگران ساقط است .
◻️ اما آنچه مورد سفارش قرار گرفته ، اولاً تقليد آگاهانه است و اينكه بدانيم چرا و در چه محدودهاي و از چه كسي و با چه ملاكهايي تقليد ميكنيم .
نكتهي اساسي تر اين است كه ما در اعتقادات خود كه توحيد و نبوت و امامت است به درك صحيح و فهم عميق و بيخدشه دست بيايم؛ هر كس بايد دراصول اعتقادي خود فقيه شود ، يعني به گونهاي نسبت به خداي فطري خويش و امام و پيامبر خود آگاهي و معرفت پيدا كند كه اين بصيرت اجازهي ورود هيچ آفت و ترديدي را به درون او ندهد .
اگر كسي از روي فقاهت موحد شود ،هيچ شبههاي او را نميلرزاند .
☑️فقاهت ، نتيجهي اعتقاد برخاسته از معرفت صحيح است و در اين طريق ،
▫️شاگردي از كساني كه معارف اهل بيت عليهم السلام را در دسترس دارند و نيز
▫️مطالعه ،
▫️پي جويي و جستجو ،
اين ارمغان را خواهد آورد و إن شاء الله خداوند معرفت صحيح را به دنبال آن مقدمات به ما اعطا خواهد نمود .
(1) تفسیر عیاشی ، ج1 ، ص 151.
(2) بحارالانوار ، ج1 ، ص217.
(3) بحارالانوار ، ج1 ، ص176.
#معارف_اخلاقی
🌹 @BasiratA 🌹
🏴🏴🏴🏴
⚫️حسین تنهاست واویلا!
☑️راهکار های یاری امام زمان(2)
◽️تهذیب قلبی:
هر چه اين معرفت ريشه بدواند و اين ريشه پايدارتر شود ، اقبال آدمي به نافرماني مولايش كمتر خواهد بود؛ در اين صورت نيمهي دوم حكمت نيز نصيب فرد خواهد شد .
قلب انسان در اثر معصيت و نافرماني خداوند غبار و زنگار مي گيرد و به بيماري مبتلا ميگردد و اين بيماري ، معرفت انسان را نيز خدشهدار مي كند.
اگر اين نقطههاي سياه جان بگيرند قلبي آلوده به جاي خواهد ماند كه از طهارت معرفت ، بهرهاي نخواهد گرفت .پس تهذيب قلب ، به دنبال جلوگيري عملي از نافرماني خداوند حاصل خواهد شد .
اگر قلب انسان از گناه پر شود و با توبهي حقيقي از آلودگي زدوده نگردد ، دل انسان زير و رو ميشود و آن وقت قلبي كه گره خردهي محبت امام است، خداي نكرده با يك گناه و لذت شهوي ، امامش را ميفروشد و خود را از ياري او محروم ميكند .
ناصر امام ، بايد قلبي پاك و عملي پاكيزه داشته باشد وگرنه اساساً عمل زشت و قلب زنگار گرفته ، اين فرصت و قابليت را از او سلب ميكنند كه بخواهد پاي در طريق ياري امامش بگذارد .
🔆 خداوند متعال به داود عليه السلام فرمود :
« ... ياران خود را از دوست داشتن شهوتها بترسان ! زيرا كساني كه به شهوات دنيوي دل بسته باشند دلهايشان از من ( خدا ) پوشيده و محروم است .»
📚بحارالانوار ، ج78 ، ص313.
#معارف_اخلاقی
🌹 @BasiratA 🌹
🏴🏴🏴🏴
⚫️حسین تنهاست واویلا!
☑️راهکار های یاری امام زمان(3)
⚪️دوستی امام:
دوستي و محبت امام نيز خود راهي ديگر براي ياري قلبي انسان است ، چرا كه قلب لبريز از محبت ، بقيهي اعضا و حالات انسان را مطابق خواست الهي تنظيم مي كند و اعمال انسان نيز مطابق اين محبت قلبي روح و ارزش مييابند.
محبت ، مراتب بعدي ياري امام را نيز شكل ميدهد و طاعت امام را آسان و خواستني خواهد كرد .
💫رسول خدا صلي الله عليه وآله به اميرالمومنين عليه السلام فرمودند :
« مثل تو مثل سوره قل هو الله احد است . كسي كه يك بار آن را بخواند مثل اين است كه يك سوم قرآن را خوانده و كسي كه دوبار آن را بخواند، مانند اين است كه دو سوم قرآن را خوانده وكسي كه سه بار آن را بخواند ، مثل اين است كه همهي قرآن را خوانده باشد
و همين طور است كه تو را با قلبش دوست داشته باشد، نظير يك سوم پاداش اعمال بندگان را برده است ، و كسي كه تو را با قلبش دوست بدارد و با زبانش زيارت كند، مانند اين است كه دو سوم پاداش اعمال بندگان را برده ، و كسي كه تو را با قلبش دوست بدارد و با زبان و دستش ياري كند ، معادل پاداش همهي اعمال بندگان را برده است .»
📚 بحارالانوار ، ج27 ، ص94.
#معارف_اخلاقی
🌹 @BasiratA 🌹
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ما ملّت امام حسینیم ( عليهالسّلام )...]
🎤نوحه خوانی حاج محمود کریمی
روستاهای اطراف شهر ری محرّم ۱۳۹۹
#حسینیه_سیار
#چهارپایه_خوانی
🌹 @BasiratA 🌹
پیامدهای منفی رفتار تربیتی متضاد والدین(4).mp3
3.15M
◾️چهارمین پیامد منفی رفتار متضاد والدین ،پرخاشگری فرزندان است.
❓پدر مستبد و سخت گیر چگونه پدری است؟
❓چگونه فرزند پرخاشگر می شود؟
◾️پنجمین پیامد،اضطراب فرزندان است.
❓چه می شود که اضطراب وافسردگی در فرزندان به وجود می آید؟
❓خصوصیات فرزندان خانواده های نا متعادل؟
🔆فرزندان همانند پرنده،نیاز به دو بال(اقتدار پدر و مهرورزی مادر) جهت هماهنگ حرکت کردن در مسیر زندگی دارند.
❓راهکار در زمانی که شیوه های تربیتی پدر و مادر بسیار متفاوت است، چیست؟
#صوت
#نکات_تربیتی
🌹 @BasiratA 🌹
🏴🏴🏴🏴
💠انس همیشگی سالار شهیدان با قرآن
☑️سید الشهدا از کودکی تا شهادت با قران عجین بود.
⚪️تلاوت قرآن :
امام علیهالسّلام چه در مدینه و چه در بین مکه و مدینه و در راه عزیمت از مکه به کربلا و در کربلا، در مقاطع مختلف، از قرآن سخن به میان می آورد و با ابراز عشق به آن، میزان علاقه خود را به حاضران و آیندگان نشان میداد.
🏴ابن عساکر از یزید الرشک ، از شخصی که با امام حسین علیهالسّلام گفت و گو داشته، نقل کرده است:
(در منزل ثعلبیه ) چشمم به چادرهایی افتاد که در بیابان برپا شده بود. پرسیدم: این چادرها از آن کیست؟
گفتند: امام حسین علیه السلام. پس به نزد او آمدم و او را پیرمردی یافتم که مشغول تلاوت قرآن بود و اشک از چشمانش برگونهها و محاسنش سرازیر بود... [1]
🏴 مهلت خواستن امام در عصر تاسوعا
تمام مورّخان اسلامی ذکر کرده اند که در عصر تاسوعا، عمر بن سعد با دریافت پیام و دستور جدید از عبیداللّه بن زیاد، به محلّ استقرار امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش نزدیک شد.
چون امام از هدف او آگاه شد، به برادر بزرگوار خود، قمربنی هاشم فرمود:
اگر می توانی آنها را متقاعد کن که جنگ را تا فردا به تأخیر بیندازند و امشب را مهلت دهند تا ما با خدای خود راز و نیاز کنیم و به درگاهش نماز بگذاریم . خدای متعال می داند که من به خاطر او نماز و تلاوت کتاب او را دوست دارم....[2]
حضرت یک شب را مهلت گرفت و بار دیگر اوج عشق و علاقه خود را به قرآن نشان داد.
🏴 خطبه شب عاشورا
امام زین العابدین علیه السلام می فرماید: در شب عاشورا پدرم یاران خود را جمع کرد و برای آنها خطبه خواند. من نیز خدمت ایشان رفتم تا گفتارشان را بشنوم. پدرم به یاران خود می فرمود:
🔆خدای را ستایش می کنم به بهترین ستایش هایش و او را سپاس می گویم در خوشی و ناخوشی. بار خدایا! تو را سپاس می گزارم که ما را به نبوّت گرامی داشتی و علم قرآن و فقه دین را به ما کرامت فرمودی و گوشی شنوا و چشمی بینا و دلی آگاه به ما عطا کردی؛ ما را از زمره سپاسگزاران قرار بده.[3]
🏴تلاوت آیات در شب عاشورا
از ضحاک بن عبداللّه مشرقی نقل شده است که در شب عاشورا، هرچند لحظه یک بار، گروهی سوارکار از لشکریان عمربن سعد به عنوان مأموریت و نظارت به پشت خیمه های حسین بن علی علیه السلام می آمدند و به وضع این خیمه نشینان سر می کشیدند.
یکی از آنان صدای امام را که این آیه شریفه را می خواند، شناخت:
⚜«ولا یحسبنّ الذین کفروا انّما نملی لهم خیرٌ لأنفسهم انّما نملی لهم لیزدادوا اثماً و لهم عذابٌ مهین ماکان اللّه لیذر المؤمنین علی ما أنتم علیه حتی یمیزالخبیث من الطیب...»⚜[4].
آن مرد با شنیدن این آیه، گفت: به خدا سوگند! افراد نیک، ما هستیم که خدا ما را از شما جدا کرده است.
«بُرَیْر» جلو آمد و به او پاسخ داد:
ای مرد فاسق! خدا تو را در صف پاکان قرار داده است؟
به سوی ما برگرد و از این گناه بزرگ خود توبه کن؛ به خدا سوگند که ماییم افراد پاک.
آن مرد از روی استهزاء گفت: «و انا ذلک من الشاهدین؛ من نیز بر این شهادت می دهم»، آن گاه به سوی اردوگاه لشکر ابن سعد برگشت.
[1] وقائع الطریق من مکه الی کربلا، ج۳، ص۲۲۶.
[2] لهوف، سیدابن طاووس، ص۳۸قصه کربلا، ص۲۴۳.
[3] ارشاد مفید، ص۲۱۴.
[4] آل عمران/سوره۳، آیه 178.و179.
🔖 http://www.atf.morsalat.ir/s/jl0865yea73bgmew
#قرآن
#سیدالشهدا
🌹 @BasiratA 🌹