نگین_قم.pdf
12.44M
💠 فایل pdf کتاب (نگین قم)
🌺 نوشته استاد جواد محدثی
💠منبع مسابقه بزرگ (به سوی بهشت)
🌟مسابقه بزرگ به سوی بهشت
💠با همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی برگزار می شود؛
📲موسسه فرهنگی قرآن و عترت بشارت بهشت، باهمکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، "مسابقه بزرگ به سوی بهشت" را برگزار می کند.
💢لینک شرکت در مسابقه:
👇👇👇
https://quiz.balagh.ir/
#کتاب
#معرفی_کتاب
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
🔰من شنيدم در آخرالزمان بر اثر امتحانات الهي خيلي از مردم ريزش ميکنند.
پس اگه اين جوريه چه کسايي از امام زمان عج دفاع ميکنند.
يا همين آدما به خاطر راهي که رفته اند پشيمون شده و به سپاه امام مي پيوندند؟
✍️پاسخ:
✅درست است که در فتنه هاي آخر الزمان بسياري از مردم گرفتار شده و به منحرف مي شوند ولي با ظهور امام زمان(عج) و بر پايي حکومت عدل مهدوي اکثر انسان ها اين عدالت و حکومت را پذيرفته و به آن حضرت ايمان مي آورند البته بايد توجه کرد: ياران حضرت را سه گروه تشكيل ميدهند:
1.📌 313 نفر ياران خاص كه در ابتداي ظهور خدمت حضرت اجتماع ميكنند؛
2.📌 لشكر و گروه ده هزار نفري كه با اجتماع آنان خروج صورت ميپذيرد(نعماني، بيتا: ص307).
3. 📌عموم شيعيان و ارادتمندان كه در طول حركت امام مهدي(ع) به ايشان ملحق ميشوند.
👈اين سه دسته در زمان هاي مختلف به حضرت مي پيوندند آن 313 نفر در لحظات ابتدايي به امام ملحق شده و به عنوان فرماندهان و واليان حکومت حضرت در خدمت و در دفاع حضرت حضور دارند.
💠 بعد از اين که قيام حضرت علني شد آن 10 هزار نفر به حضرت مي پيوندند و در ادامه مسير قيام عموم شيعيان به عنوان ياران حضرت به آن حضرت ملحق مي شوند
🔹و آنگاه که حکومت مهدوي مستقر شد و مردم جهان به حضرت ايمان آوردند آنها نيز در اين مسير به ياري حضرت مي پردازند.
📎 #مهدویت #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#پرسمان
#امام_زمان
#اعتقادی
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
🔰چرا معاد جز اصول دين است اما قرآن که کلام الله است جز اصول دين نيست؟
يا چرا حجاب جزء فروع دين نيست؟
✍️پاسخ:
✅معاد بر اساس حکم قران است پس اين حکم قران که از اصول دين شمرده شده به اين معنا است که قران از اصول دين است . فرقي ندارد .
💠فروع دين منحصر به 8 يا 10 نيست بلکه تمام احکام فرعي جزء فروع دين هستند و از جمله حجاب که اتفاقاً از ضروريات اسلام است و منکر آن با شرايطي از جرگه اسلام بيرون مي رود.
👈آري آن فروع شمرده شده دين تنها مهم ترين فروع دين هستند و همه آنها نمي باشند.
✍️نکته ديگر اين که مفهوم ضروريات دين اين است كه به قدرى واضح است كه اين آموزه از واجبات دينى است كه جاى شكى براى كسى نيست مثلا نماز، كسى نمى تواند ادعا كند كه نمى دانسته نماز از واجبات احكام اسلامى است.
🔹بسيارى از احكام اسلامى براى شمار فراوانى از مردم روشن نيست بايد توضيح داده و اثبات شود اما روزه، نماز و حجاب از مسلمات است. از اين رو چون جزء دين بودن آن واضح است پس منكر آن در واقع منكر خداى سبحان يا نبوت انبياء است
📌 اما مع ذلک :
🔻اولا، اصول دين از مقوله اعتقادات قلبى و التزام به آنهاست نه از مقوله عمل، در حالى كه حجاب از مقوله رفتار و عمل است.
🔻ثانيا، اصول دين شامل بنيادى ترين اعتقادات و پايه اى ترين آنها است يعنى توحيد، نبوت و معاد و در اصل عدالت و امامت از شاخه هاى توحيد و نبوت اند. اعتقاد به حجاب و ساير اعتقادات، فرع بر پذيرش اين اعتقادات بنيادين است، لذا فروع دين نام گرفته اند.
🔹اگر نبوتى نباشد نه از نماز مى توان به عنوان حكم الهى سخن راند و نه از حجاب و زكات و چه اينكه اين احكام توسط پيامبران از سوى خدا بر ما مقرر شد، اگر پيامبرى و نبوت را انكار كنيم جايى براى بحث از اين احكام نخواهد بود.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#اعتقادی
#پرسمان
#معاد
#اصول_دین
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
هدایت شده از بیانالصدق
#یکشنبه_های_علمی
📍ارائه موضوعات مقالات و پایاننامه های حوزه و دانشگاه در یکشنبه های هر هفته.
❇️دوستان خود به کانال بیان الصدق دعوت کنید. ❇️
#رساله
#پایاننامه
#حوزه
#دانشگاه
#فقه
#اصول
#حقوق
#رجال
#روانشناسی
#معارف_اسلامی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
هدایت شده از بیانالصدق
توضیحات مورد توجه درباره موضوعات پیشنهادی رساله های حوزوی و پایان نامه های دانشگاهی.
لطفا مطالعه شود👆👆👆
بخش سوم: فقه و حقوق معاملات بالمعنی الاعم و خانواده، فقه سیاسی، فقه سیاسات؛
الف) فقه و حقوق معاملات بالمعنی الاعم و خانواده
1. فقه هسته ای (در فقه و...مقارن)
2. سن رشد جزایی
3. احداث بنای مشرف بر اماکن مقدس
4. بررسی مفهومی و فقهی ولی و مصداق شناسی آن در تعینات مختلف(باب تجهیز میت / اذن به طبیب/ قضای عبادات فائته میت و... محقق خویی در ج8 شرح عروه به مساله پرداخته است).
5. تعیین ارش در فقه و حقوق
6. فقه توریسم(گردشگری)
7. تشبه به کفار(حکم/ سند/مصادیق و...)
8. تشبه زنان به مردان و بالعکس
9. هزل، هجر، تمسخر(بررسی فقهی، با تاکید بر تعینات جدید/فضای مجازی و ...)
10. فقه و رعایت قوانین عرفی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با حاکمیت سکولار
#رساله
#پایاننامه
#حوزه
#دانشگاه
#فقه
#اصول
#حقوق
#رجال
#روانشناسی
#معارف_اسلامی
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
✍️مقام معظم رهبری:
💠 "دانشجو نیروی مورد امید یک کشور است، دانشجو است که میتواند در مقابل مشکلات بِایستد؛ دانشجو، هم جوان است، هم عالم است؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند، او است که باید آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیادهخواهان و فرصتطلبان و دیگران تقویت بکند، این باید محکم باشد."
🌷16 آذر #روز_دانشجو مبارک🌷
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔔 نشستهای آنلاین علمی تخصصی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار میشود
hawzahnews.com/news/931473
#نشست_علمی
#بیان_الصدق
#حوزه
#دانشگاه
#فقه_سیاسی
#فقه_خانواده
#فقه_اقتصاد
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
♻️آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟
✍️پاسخ:
✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1)
🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است.
💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي ميبيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آنها را انتخاب كند ندارد و ساير راهها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آنها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن ميكند. (2)
☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راهها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل ميداند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد.
🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث.
🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4)
🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است.
📚پينوشتها :
1. شهيد مطهري، مجموعةآثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384.
2. همان، ص 385 .
3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369.
4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31.
5. نجم (53) آية 39.
6. رعد (13) آية 11.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#پرسمان_مذهبی
#اهلبیت
#قرآن
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق