eitaa logo
بیان‌الصدق
132 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
4⃣مقالۀ «تفکیک قوای درونی: نظارت داخلی بر خطرناک¬ترین قوه از درون» Internal Separation of Powers: Checking Today's Most Dangerous Branch from Within نویسنده: نیل کاتیال نیل کاتیال استاد کرسی پاول سندرز حقوق امنیت ملی مرکز حقوقی دانشگاه جورجتون که معاونت دادستان کل آمریکا بوده،عموما در حیطه حقوق اساسی، حقوق جزایی و مالکیت فکری قرار پژوهش کرده و به عنوان معاون دادستان کل سابقه پرکار و درخشانی دارد به طوری که در سال 2017 بررسی بیشترین پرونده دادگاه‌ عالی در تاریخ آمریکا را به عنوان معاون دادستان به نام خود ثبت کرد. او البته در پست‌های گوناگون دیگری همچون مشاور امنیت ملی وزارت دادگستری نیز خدمت کرده‌است و از طرف مجلات معتبری مثل لگال تایمز، حقوق ملی و ... به عنوان وکیل ممتاز معرفی شده‌است. این مقاله در مجله حقوقی دانشگاه ییل در سال 2005 به چاپ رسیده‌است. این مجله با سابقه حدودا 100 ساله خود یکی از هشت مجله حقوقی و گسترده ترین آن‌ها است که توسط دانشگاه ییل چاپ می‌شود. این مجله یک مجله دانشجویی است که توسط تیمی مرکب از اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه اداره می‌شود و بسیاری از افرادی که در آن قلم زده‌اند، جزء افراد رده بالای حقوقی کشور آمریکا هستند. این مجله از جمله مجلاتی است که مورد توجه مجامع حقوقی کشور آمریکا قرار دارد. ✅ تقریر مقاله: امروزه با گسترش قدرت و صلاحیت‌های بدون نظارت و کنترل قوه مجریه، در نظام سه قوه‌ای تفکیک قوا و عدم کارکرد آن، ضرورت دارد که این کار با تفکیک دو ساحت سیاست و بروکراسی در درون قوه مجریه صورت گیرد. امروزه نظارت قوه مقننه و قوه قضائیه بر قوه مجریه به دلائلی ساختاری-تاریخی دچار سستی شده‌است و وابسته بودن مطلق نظام بروکراسی به تصمیم رئیس‌جمهور و به مقامات سیاسی باعث شده‌است که رئیس‌جمهور بتواند به راحتی در حوزه‌های اجرایی مخصوصا حوزه‌ امور امنیتی و سیاست‌خارجه که عموماً محرمانه هم هستند دارای صلاحیت و قدرتی بدون نظارت و کنترل باشد و نظام بروکراسی را خرج رسیدن به منافع کوتاه مدت سیاسی خود کند. برای حل این مشکل لازم است از بروکراسی سیاست‌زدایی شود و امور آن به صورت تخصصی و کارشناسی انجام شود که به این ترتیب رئیس‌جمهور به صورت کنترل شده‌ای قوه مجریه را اداره کند. این مقصود با ابزارهای آشنایی همچون: تعارض صلاحیت سازمان‌ها، حمایت‌های شغلی، الزام به مشورت قبل از اقدام و الزام به گزارش می‌تواند محقق شود. بنابراین طرح این مقاله این است که با ایجاد یک نوع نظام رقابتی و شفافیت اطلاعات، قوه مجریه را طوری طراحی کند که نظارت درونی در آن بوجود آید و صلاحیت‌های گسترده رئیس‌جمهور با نظارت اعمال شود. https://s17.picofile.com/file/8429647600/%D8%AA%D9%81%DA%A9%DB%8C%DA%A9_%D9%82%D9%88%D8%A7%DB%8C_%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C.pdf.html 5⃣مقالۀ درآمدی بر تفکیک قوا نویسنده: نیکولاس باربر نویسنده این مقاله نیکولاس باربر از سال ۱۹۹۸در دانشکده حقوق دانشگاه آکسفورد به تحصیل پرداخت و پس از دو سال عضو کالج ترینیتی شد. مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را از آکسفورد گرفت و در سال ۲۰۱۳ به عنوان مدرس دانشگاه در درس حقوق اساسی منصوب شد. چهار سال پس از آن استاد نظریه [مربوط به حقوق] و حقوق اساسی شد. بابر وکیل دادگستری است اما در این حوزه فعالیتی نمی‌کند. او در زمینه نظریه [مربوط به حقوق] و حقوق اساسی در بسیاری از کشورها سخنرانی‌های زیادی داشته است و مقالات زیادی را در این زمینه‌ها منتشر کرده‌است. از آثار او می‌توان به «اصول مشروطه‌گرایی» و «دولت مشروطه» نام برد. این مقاله در سال ۲۰۰۱ در شصتمین شماره نشریه حقوق کمبریج انتشار یافته‌است. این نشریه، نشریه‌ای دانشگاهی و اصلی ترین نشریه علمی دانشکده حقوق دانشگاه کمبریج است که به عنوان نشریه‌ای دانشجویی توسط انجمن حقوق دانشگاه کمبریج تاسیس شد. نشریه حقوق کمبریج مقالاتی را در همه جنبه‌های حقوق منتشر می کند. اما تاکید ویژه آن بر تحولات معاصر است. یکی از خصیصه‌های مهم نشریه، بخش «پرونده و نظرات» است که در آن اعضای دانشکده حقوق کمبریج و سایر فعالان برجسته حقوقی، تصمیمات قضایی اخیر، قوانین جدید و طرح‌های اصلاحی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. همچنین هر شماره بخش گسترده‌ای برای بررسی کتاب دارد. این نشریه به عنوان طولانی‌ترین نشریه حقوق دانشگاهی انگلستان، هفتمین نشریه تأثیرگذار در انگلستان شناخته‌می‌شود. ✅ تقریر مقاله: ادعای اصلی نویسنده این است که هسته مرکزی نظریه تفکیک قوا، برخلاف نظری بسیاری از متفکران، کارآمدی دولت است نه حفظ آزادی شهروندان از مداخلۀ قدرت خودکامه و کارآمدی نیز در تلاقی مناسب شکل و کارکرد به‌دست ‌می‌آید. https://s16.picofile.com/file/8429646384/%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C_%D8%A8%D8%B1_%D8%AA%D9%81%DA%A9%DB%8C%DA%A9_%D9%82%D9%88%D8%A7.pdf.html @Bayanalsidq
📚 منابعی مطالعاتی (سه زبانه) در خصوص نظریه تفکیک قوا در نزد مسلمانان 🔴🔴 کتاب‌ها 1. تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله، آیت الله میرزا محمدحسین نائینی. 2. رسالۀ انصافیه، آیت‌الله ملا عبدالرسول مدنی کاشانی. 3. رسالۀ بیان سلطنت مشروطه و فوائدها، آیت‌الله سید عبدالعظیم موسوی خلخالی. 4. رسالۀ روح‌الاسلام «یک کلمه»، میرزا یوسف خان مستشارالدوله. 5. رسائل سیاسی میرزا علی ثقه‌الاسلام تبریزی، گردآورنده علی‌اصغر حقدار، نشر چشمه. 6. رسالۀ کشف‌المراد، محمدحسین بن علی تبریزی. 7. رساله‌های میرزا ملکم خان ناظم الدوله، گردآورنده حجت‌الله اصیل، نشر نی. 8. حقوق اساسی یعنی آداب مشروطیت دول، محمدعلی فروغی، استانبول. 9. حکمت و حکومت، مهدی حائری یزدی، لندن: شادی، ۱۹۹۵. 10. ولایت فقیه (حکومت اسلامی)، سید روح‌الله موسوی خمینی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. 11. صحیفه نور جلدهای 1، 2، 3، 4، 5، 8، 9، 12، 13، 18، 19 و 20. 12. کتاب البیع، جلد2. 13. حاکمیت دینی، عبدالله ابراهیم زاده، جلد 1. 14. حکومت جمهوری اسلامی، علی مشکینی، انتشارات یاسر، 1357. 15. حکومت اسلامی، احمد واعظی، انتشارات مسامیر، 1380. 16. درآمدی بر حقوق اساسی، محمدحسین اسکندری، اسماعیل دارابکلایی، انتشارات سمت، 1377. 17. دراسات فی ولایت فقیه و فقه الدوله الاسلامیه، حسینعلی منتظری. 18. مبانی فقهی حکومت اسلامی 19. مبانی مردم سالاری در اسلام 20. رساله حقوق 21. حکومت دینی و حقوق انسان 22. دیدگاه‌ها 23. حکومت مردمی و قانون اساسی 24. اسلام؛ دین فطرت 25. دانشنامه فقه سیاسی، آیت‌الله عباسعلی عمیدزنجانی. 26. حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله عباسعلی عمیدزنجانی 27. حقوق و سیاست در قرآن، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی. 28. نظریه سیاسی اسلام 29. نظریه حقوقی اسلام 30. حکیمانه ترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه 31. مناهج الالباب المصرية في مباهج الآداب العصرية، رفاعه طهطاوی. 32. فقه الخلافة و تطورها لتصبح عصبة امم شرقیة، عبدالرزاق السنهوری. 33. اسلام راهبر زندگی، شهید محمدباقر صدر. 34. مدرسه الاسلامیه 35. خلافت انسان و شهادت انبیا 36. Khatab, Sayed (2006): The political thought of Sayyid Qutb. The theory of jahiliyyah. London, New York: Routledge (Routledge studies in political Islam, 2). 37. Khatab, Sayed (2006): The power of sovereignty. The political and ideological philosophy of Sayyid Qutb. London, New York: Routledge Taylor & Francis Group (Routledge studies in political Islam3) 38. Quṭb, Sayyid (1977): Islam and universal peace: American Trust Publications. 39. Sayyid Qutb and the Origins of Radical Islam (2009): Oxford Univ Press. 40. Abol’ala Maudoudi, Political theory of Islam. 41. Abol’ala Maudoudi, The Islamic state. 42. Abol’ala Maudoudi, Islamic law and constitution (collection of his essays and books) 43. الاسلام الیوم، ابوالاعلی مودودی. 44. خلافت و ملوکیت، ابوالاعلی مودودی. 45. ح‍ق‍وق‌ اس‍اس‍ی‌ و ن‍ه‍اده‍ای‌ س‍ی‍اس‍ی‌. ابوالفضل قاضی شریعت‌پناهی، نشر میزان. 🔴🔴 مقالات 1. تفکیک قوا در اندیشه‌های ثقه‌الاسلام تبریزی، حسین شیرمحمدی باباشیخ‌علی، مرتضی دهقان‌نژاد، فروغ بحرینی، رضا بی‌طرفان، تاریخ اسلام و ایران دوره جدید پاییز 1391 شماره 15 (پیاپی 103). 2. روشنفکران ایرانی و غرب: فروغی، حاتم قادری، مجله گفتگو، شماره ۳۰، صص۹۵-۱۰۷. 3. محمدعلی فروغی (ذکاء‌الملک)، مجتبی مینوی، مجله بخارا، شماره۱۲۱، صص۱۳۴-۱۴۵. 4. شکل، ساختار و تشکیلات حکومت اسلامی در رسائل دینی1342-1357، ابراهیم موسی زاده، فصلنامه سیاست، دوره47، شماره2، تابستان1396. 5. بررسی نظریه تفکیک قوا در جمهوری اسلامی ایران با نگاهی به رابطه ولایت فقیه با تفکیک قوا، علی شیعه علی، وحید زارع، فصلنامه دانش حقوق عمومی، سال6،پاییز و زمستان1396، شماره18،ص130. 6. ساختار و ماهیت حکومت از منظر غایت و وسیله در پرتو نظریه اعتباریات، عباسعلی کدخدایی، هادی طحان نظیف، فصلنامه مطالعات حقوق عمومی، دوره46، شماره1، بهار1395. 7. مسألۀ تفکیک قوا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سید محمد هاشمی، شماره‌های 20 و 21 فصل‌نامۀ حکمتِ اسلامی. 8. حاکمیت قانون و تفکیک قوا، محمد راسخ، مهر ماه 1399 شمارۀ 25 ماهنامۀ سراسری فرهنگی و اجتماعیِ قلمیاران (صص 31 تا 38). 9. تحولاتِ تفکیک قوا در پرتو حکمرانیِ تنظیمی، محمدحسین زارعی، فاطمه عزیزمحمدی، شمارۀ 79 فصلنامه تحقیقات حقوقی. 10. شأن نزول تعادل قوا و نزول شأن آن، ابوالفضل قاضی شریعت‌پناهی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی (دانشگاه تهران) 5 (2). 11. پیدایش ﻣﻔﻬﻮم تفکیک ﻗﻮا در اﻧﻘﻼب مشروطیت اﻳﺮان، فردین مرادخانی، مجله حقوقی دادگستری، زمستان 1394 , دوره 79 , شماره 92. @Bayanalsidq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ تفکیک قوا از موضوعات بسیار پر مناقشه در دنیای حقوق و سیاست و با تاریخی بسیار پر نشیب و فراز است. ❌این نظریه که متاسفانه در ایران با یک قرائت خاص به عنوان امری مسلم جهانی تکرار می شود باید دوباره با حوصله بازخوانی شود و مهم تر از آن نظریه فقهی نسبت به آن روشن شود. ✅ مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق با توجه به رسالت خود در معرفی منابع دانش شناسی، منابع مهم زیر 👇را برای آشنایی با نظریات داخلی و خارجی در حوزه تفکیک قوا پیشنهاد می دهد. منابع انگلیسی به طور کامل ترجمه شده و در درس مورد توجه واقع خواهند شد و به زودی نیز همراه با آن ها منتشر خواهند گشت. ❌ لازم به تذکر است که معرفی منابع در موضوعات معاصر فقط در جهت شناخت دقیق موضوعات است و به معنای تایید تحلیل ها یا توصیه های آن متون نخواهد بود و فقط زمینه را برای نقد عالمانه فراهم نماید. مقالات مرتبط در پست های قبل 👆👆👆 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️ ۸ شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام تسلیت باد. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چرا بقیع تخریب شد؟ 🏴 شش دلیل بر رد عقائد وهابیت ◻️ وهابیان و آل سعود بر حجاز و شهرهای مکه و مدینه و اطراف آن تسلط یافتند به خاطر برخی اعتقادات انحرافی و مخالف با اسلام اصیل این بناها را در تاریخ ۸ شوال ۱۳۴۴ هـ. تخریب نمودند و این اقدام ننگین را در تاریخ به نام خود ثبت کردند. اما در ردّ عقاید وهابیه درباره مسائل مطرح شده با دلائل فراوانی می توان این عقاید را باطل دانست:🔻 1️⃣ سیره عموم مسملین جهان از همان زمان رحلت پیامبر(ص) تا به امروز بر این بوده که پیوسته در مراسم حج و در ایام دیگر به قصد زیارت نزد قبر آن حضرت می روند و این سیره را هیچ کس نمی تواند منکر شود. 2️⃣ برای بنای قبه و گنبد وبارگاه روی قبر در قرآن اشاراتی هست که مردم در زمان اصحاب کهف وقتی که از محل خواب آنها باخبر شدند بر روی آن مسجدی بنا کردند تا یاد آنها همیشه زنده بماند، ‌ 3️⃣ اگر این عمل در قرآن یا سیره منع شده بود، در طول ۱۴ قرن کسی خلاف بودن ساختن بنا بر روی قبر را هیچ یک از دانشمندان فرق اسلامی متعرض ومتذکر نشده اند، تا در قرن ۱۴ فقط پیروان این فرقه گمراه و رهبران آنها به این نتیجه رسیدند، در حالی که حتی روی قبر رهبران چهارگانه اهل سنت، قبه بنا کرده اند که تا کنون در بغداد باقی است. 4️⃣ در باب شفاعت خواستن از پیامبر (ص) و شفیع قرار دادن آن حضرت که اینان منکرند در زمان خود حضرت صحابه شخصاً از حضرت شفاعت می خواستند. انس بن مالک می گوید: از پیامبر(ص) درخواست کردم که در روز قیامت در حق من شفاعت کند وی درخواست مرا پذیرفت. 5️⃣ یا اینکه دربارة زیارت قبور در منابع اسلامی اعم از شیعه و سنی آمده است که پیامبر(ص) شخصاً به زیارت مدفونین در بقیع می رفت، به آنها سلام می کرد و به مردم سفارش می کردند به زیارت بقیع و مدفونین آن بروند. و باز از آن حضرت نقل است که فرمودند: هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعتم بر او واجب است. 6️⃣ بنابر اعتقاد خود اهل سنت نیز ساختن بنا و قبه بر روی قبور ائمه (علیهم السلام) و انبیاء و شهدا و صالحین جایز است، تا اینکه دیگران به زیارت آن پرداخته و به آن تبرک جویند. متن کامل + منابع: https://hawzahnews.com/xb9DL @Bayanalsidq | بیان الصدق
🔳 نقش رأی و خواست مردم در عصر حضور و غیبت 🔻آیت الله فاضل لنکرانی در نشست تخصصی فقه انتخابات: ◻️ از نظر دینی، ما می‌گوئیم مردم حق دارند انتخاب کنند. آنچه را که مردم انتخاب کردند در صورتی مشروع و صحیح است که در چارچوب احکام و طبق ضوابط باشد. ◻️ رأی‌گیری و رفراندوم در مورد احکام الهی معنا ندارد. حکم خدا را مگر می‌شود با رأی مردم جابجا کرد؟ رأی مردم نمی‌تواند بگوید که حتی این حکم اجرا نشود! یک وقت ممکن است کسی بگوید چه اشکالی دارد ما امروز به مردم بگوئیم رأی بدهید که حجاب در جامعه اجرا بشود یا نه؟ این را هم حق ندارند، خدا این احکام را برای اجرا قرار داده و اینکه مردم عمل کنند. ◻️ ارزش رأی مردم به این است که در مسیر قسط و عدالت باشد ◻️ حضرت امام در سخنرانی نهم اسفند ۶۲ در جمع مدیران، می‌فرمایند: «بعضی‌ها می‌گویند سیاست فقط حق مجتهدین است یعنی در امور سیاسی پانصد نفر دخالت کنند و مردم هم سراغ کارشان بروند و کاری به مسائل اجتماعی نداشته باشند»، می‌فرمایند «این توطئه از توطئه‌ی جدایی دین از سیاست به مراتب بدتر است»، یعنی جدایی مردم از علما، جدایی مردم از سیاست، از جدایی دین از سیاست خطرناکتر و بدتر است. ◻️ تحقق دین و اهداف دین بدون حکومت ممکن نیست و اقامه حکومت هم بدون حضور مردم امکان ندارد. ◻️ در نظام جمهوری اسلامی هر مسئولی اگر بخواهد روی هوا و هوس خودش اِعمال قدرت کند، رئیس مجلس باشد یا رئیس جمهور و یا رئیس قوه قضائیه، اینها از صلاحیت برای مسئولیت خارج می‌شوند و می‌گوییم صلاحیت ندارند. ◻️ حق انتخاب مردم به این معنا نیست که منتخب باید طبق خواسته آنها عمل کند. مردم فقیه را انتخاب می‌کنند که طبق دین و دستورات دینی عمل کند. ◻️ اینکه این روزها برخی می‏گویند «اگر مردم حکومت اسلامی نخواستند، حق همان است»، این حرف ناشی از دور بودن از متن دین است. عقلا می‌گویند در آنچه که مصالح مردم است، خواست مردم نقش دارد و خارج از آن نمی‌شود؛ اگر مردم امروز گفتند ما اصلاً امنیت نمی‌خواهیم، همه هم به این مطلب رأی دادند، کدام عاقلی است که بگوید این حرف درست است؟ اگر گفتند ما سلامت نمی‌خواهیم، آیا می‌توان بدان ملتزم شد؟ پس، حق ارتکازی عقلائی هم مقیّد به قیود لُبّیه و شرعیه است. متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/xb9Rb @Bayanalsidq | بیان الصدق
فتح خرمشهر فتح ارزش هاست سوم خرداد سالروز فتح غرور آفرین خرمشهر مبارک. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
💠فتاوایِ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای 🗞 🔹۱. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعاً واجب و عدم شرکت حرام است؟ ✍️پاسخ: شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه‌ی شرعی، اسلامی و الهی است. 🔹۲. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟ ✍️پاسخ: واجب عینی است. 🔹۳. با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟ ✍️پاسخ: باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود. 🔹۴. شخصی توانایی انجام مسئولیت را در خود می‌بیند، آیا خود را در معرض مسئولیت قرار دادن و ثبت‌نام در انتخابات بر او واجب است؟ ✍️پاسخ: بر کسانی که حقیقتاً خود را دارای شرایط برای خدمتگزاری به نظام اسلامی می‌دانند، واجب کفایی است.­ 🔹۵. عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه؟ چگونه می‌توان هم به تکلیف عمل کرد و هم به‌دنبال نتیجه‌ی مطلوب بود؟ ✍️پاسخ: تکلیف‌گرایی منافاتی با دنبال نتیجه‌ی قانونی و شرعی بودن ندارد هر چند در انجام تکلیف، تحقق نتیجه نیز مورد توجه است. 🔹۶. در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آن‌ها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود؛ آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌جایز است؟ ملاک چیست؟ ✍️پاسخ: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد. 🔹۷. وظیفه‌ی روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح چیست؟ آیا از لحاظ شرعی تکلیفی بر عهده‌ی آن‌ها می‌باشد؟ ✍️پاسخ: همگان به‌ویژه خواص و علما وظیفه دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. عدم دخالت خطرناک است؛ دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است. 🔹۸. به نظر معظم‌له معیارهای نامزد اصلح چه مواردی است؟ ✍️پاسخ: با وجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است: 👈- تدین 👈- تعهد و خوش‌نامی 👈- وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن 👈- عزم و اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح 👈- دارای برنامه و کفایت لازم 👈- مرعوب نشدن در مقابل دشمنان 👈- ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی­گری 👈- مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری 👈- اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره) 👈- تقید به مسائل اخلاقی، نظیر: پرهیز از معامله­‌گری، رشوه و توصیه‌پذیری، توجه به منافع طبقات برخوردار جامعه 👈- تثبیت مواضع عزت‌آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام 👈- پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه‌ناک در تبلیغات و غیر آن 👈- پرهیز از طرح اموری که در اختیار آن‌ها نیست - شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آن‌ها 📚منبع: khamenei.ir @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗳 (1) 📗 از منظر قرآن کریم 💢ویژگی ­های افراد اصلح از منظر قرآن کدامند؟ ✍️الف) علم، آگاهي، تعهد و امانتداري 🗞«قالَ اجْعَلْني‏ عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفيظٌ عَليمٌ؛ (یوسف) گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم.» 💠در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسؤولیت برشمرده شده است. روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن کار می‌باشد و با توجه به جایگاه مهم ریاست جمهوری افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند. ✍️ب) قدرت و توان جسمی 💠 «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؛ کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را بر پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.» ریاست جمهوری با بهره­مندی از اختیارات و امکانات گسترده باید در مسیر بندگی خداوند (اقامه نماز)، برپایی ارزش‌ها در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی (امر به معروف) و مقابله با ضد ارزش‌ها در همه ابعاد (نهی از منکر) و توجه به نیازهای جامعه (ایتاء زکات) گام بردارد. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗳 (2) 💢چه ضرورتی دارد که مردم در مشارکت نمایند؟ ✍️انتخابات و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی خودشان امروزه به عنوان مهم‌ترین نماد مردم سالاری شمرده می‌شود، این پدیده مهم در کشورهای مختلف در قالب‌های گوناگون و با اهداف متعددی برگزار می‌شود، همچون رفراندم تعیین شکل نظام، رفراندم برای تصمیم‌گیری در مورد مسأله مهم مثل قانونی خاص و یا تصمیم‌گیری نسبت به بخشی از قلمرو جغرافیایی، انتخاب رئیس قوه مجریه، انتخاب اعضای قوه مقننه و ...، همچنین انتخابات به عنوان یک راهکار دموکراتیک در سطوح مختلف قابل بهره‌گیری است، به عنوان مثال علاوه بر انتخابات‌های معمولی که در سطح ملی برگزار می‌شود، اصناف، گروه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌ها، احزاب و ... برای پیشبرد برنامه‌های خود از این راهکار استفاده می‌کنند. 💠بر این اساس در ضرورت اصل وجود انتخابات و کارکردهای مثبت و مفید آن در وضعیت کنونی جهان هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، با این حال در کشور ما برخی افراد، در مورد ضرورت یا اهمیت مشارکت مردم در انتخابات‌های ملی همچون انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس خبرگان و شورای اسلامی تردیدهایی را مطرح می‌کنند که ریشه‌های آن عمدتاً به مسائل دیگری باز می‌گردد، مثل کارنامه ناموفق برخی مسؤولان منتخب، چنانکه گاهی نیز این نارضایتی‌ها ریشه در تبلیغات منفی دشمنان نظام دارد که اگر این تردیدها از طریق تبیین درست ضرورت‌های مشارکت در انتخابات رفع شوند، آمار مشارکت نیز به مراتب بالا خواهد رفت. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
در نشست فقه تبلیغات رسانه‌ای و مناظرات انتخاباتی بیان کرد: رسانه ملی قبل از مناظرات، مبانی فقهی و اخلاقی انتخابات و مناظرات را برای مردم بیان کند/ مسئله انتخابات در دایره امانت قرار می‌گیرد نه وکالت/ لزوم تدوین منشور فقهی ـ اخلاقی انتخابات از سوی حوزه‌ علمیه لینک مطالعه👇 http://ijtihadnet.ir/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D8%8C-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7/ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🗳 (3) 💢آیا شرکت در انتخابات حق مردم است یا تکلیف؟ ✍️مشارکت در و تعیین سرنوشت در هر نظامی علاوه بر جنبه‌های شرعی که دارد، به عنوان یک حق نیز قلمداد می‌شود، حقی که در همه جوامع و مکاتب بشری به عنوان فضیلت و ارزش شناخته می‌شود و با عناوینی همچون «حق انتخابگری»، «حق مشارکت در تعیین سرنوشت» و ... شناخته می‌شود، از طرفی ویژگی هر حقی این است که صاحب حق باید از آن دفاع کرده و در پی احقاق و عملی ساختن و یا به اصطلاحی علمی‌تر «استیفا» آن باشد یعنی باید تمام حق خود را مطالبه کند، چرا که هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به آن اقدامی نارواست که به از بین رفتن حق، منجر خواهد شد. 💠بر این اساس مشارکت در علاوه بر جنبه‌های شرعی گامی در راستای مطالبه و دفاع از حق مسلمی است که هر ایرانی دارد و به همین دلیل برای مشارکت در انتخابات ضرورتی فراتر از تکلیف شرعی وجود دارد که باعث می‌شود تا ضرورت داشته باشد، هر ایرانی ولو اینکه کاری با تقلید و تکلیف شرعی نداشته باشد و یا اساساً غیر مسلمان باشد و یا هیچ تعلق خاطری به نظام جمهوری اسلامی نداشته باشد نیز در انتخابات مشارکت کند، چنانکه مقام معظم رهبری نیز به همین موضوع بارها اشاره کرده و فرموده‌اند: «این (انتخابات) یک حق و در عین حال یک تکلیف است. حق آحاد مردم ماست که نظر بدهند؛ تکلیف آنها هم همین است.» 🗞 به هر حال در اِعمال این حق به تبلیغات برخی که ثمر­بخش بودن آن را مورد تشکیک و انکار قرار می‌دهند، نباید توجه کرد، (به ویژه در مواردی که ثمر­بخش نبودن ظاهری إعمال این قبیل حق‌ها ناشی از این است که همگان تلاش نمی‌کنند تا به درستی از این حق بهره بگیرند، چون اگر مردم، با بصیرت و چشمانی باز و فارغ از جاروجنجال و هیاهوهای تبلیغاتی و فضای احساسی تلاش کنند تا در فضایی که برای اعمال حق تعیین سرنوشت فراهم شده است، از این حق مسلم خود استفاده کرده و بهترین انتخاب را انجام دهند، در آن صورت رئیس جمهور یا نمایندگانی بر سر کار خواهند آمد که تأمین کننده منافع واقعی مردم خواهند بود و تیر دشمنان نیز در بی­ثمر نشان دادن استفاده مردم از حق مشروع خود به سنگ خواهد خورد. ۱۴۰۰ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام خمینی (رحمه الله) : گمان نمی‏کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. راستی وقتی که پابرهنه‌‏ها و گودنشینان و طبقات کم درآمد جامعه ما امتحان و تقید خود را به احکام اسلامی تا سر حد قربانی نمودن چندین عزیز و جوان و بذل همه هستی خود داده‏اند و در همه صحنه‏‌ها بوده‏اند- و ان شاء الله خواهند بود- و سر و جان را در راه خدا می‏دهند، چرا ما از خدمت به این بندگان خالص حق و این رادمردان شجاع تاریخ بشریت افتخار نکنیم! ما مجدداً می‏گوییم که یک موی سر این کوخ‏‌نشینان و شهیددادگان به همه کاخ و کاخ‌‏نشینان جهان شرف و برتری دارد. 1366/05/06 @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🗳 (4) 💢شرکت در و رأی مردم به رئیس جمهور چه فایده­ای دارد؟ و انتخاب مردم چقدر می‌تواند در اداره کشور اثرگذار باشد؟ ✍️پاسخ: نظام سیاسی ما که از نوع «جمهوری اسلامی» است مردم در آن ستون اصلی هستند که به تحقیق باید گفت اگر این مردم در شکل گیری، تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی حضور نداشتند اساساً انقلابی رخ نداده و تا کنون نیز تداوم نیافته بود.این حضور بگونه ای بوده است که بطور متوسط، ملت ایران در هر سال یک انتخابات برگزار کرده اند که می توان آن را در دنیا کم نظیر دانست لذا برای اینکه اهمیت و فائده رأی مردم روشن گردد به چند نکته اشاره می کنیم: 💬الف) اهميت و ضرورت حضور مردم در انتخابات ⤵️اهمیت و ضرورت حضور مردم در تا بدانجا است که قانون اساسی، امور نظام را بر آرای عمومی مردم مبتنی دانسته و چنین می‌گوید: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه‏‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد» 💬ب) نقش رئيس جمهور در کشور ⤵️از آنجا که رئیس جمهور بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی، دومین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری به­شمار می‌آید طبعاً انتخاب این شخصیت حقوقی، بسیار مهم ­باشد و از این طریق مردم به­طور غیر مستقیم، در مسائل کشور نقش­آفرین بوده و موثر می‌باشند. با دقت در بیانات امام راحل و همچنین رهبر معظم انقلاب، به­خوبی می‌توان تعیین‌کننده بودن حضور مردم را در صحنه انتخابات­های گوناگون، به­دست آورد. امام; می‌فرماید: «اصل حضور مردم‏ در انتخابات‏، حتّى از انتخاب اصلح هم مهم‏تر است». زیرا بنا به فرمایش امام; «عظمت ملت ایران را حضور مردم‏ در انتخابات‏ نشان مى‏دهد.» و «حضور مردم‏ در انتخابات‏ یکى از همان نمایش­هاى عزم راسخ و قدرت و تصمیم ملت ایران است». به همین دلیل است که امام خمینی; فرمودند: «توده‏هاى مردم‏، اصل‏ و تعیین‏کننده و تصمیم‏گیرنده‏اند و آنها‏ هستند که جریان‌ها را هدایت مى‏کنند» و «آنچه انقلاب و ایران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است» 💬ج) خنثی نقشه­های دشمنان ⤵️باید توجه داشت که اگر گاهی زمزمه­های عدم تاثیر حضور مردم در در سرنوشت کشور مطرح می‌گردد بی شک نقشه­ای است که همواره پس از انقلاب از سوی دشمنان ملت ایران مطرح گردیده است. لذا در این جهت، رهبری معظم انقلاب در بیانی چنین می‌فرمایند: «(دشمنان) همیشه سعى کرده‏اند انتخابات‏هاى ما را کم‏فروغ کنند تا مردم اطراف عرصه‏ى انتخابات را خالى بگذارند، به صندوق­هاى رأى اعتنائى نکنند» 💬د) انجام تکلیف شرعی ⤵️بر اساس نگاه دینی، انتخابات، هم حق مردم و هم تکلیفی شرعی می‌باشد. در این رابطه رهبری معظم انقلاب در بیانی چنین می‌فرمایند: «انتخابات‏، فقط یک پدیده‏ى سیاسى نیست. ‏، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق‏ و مظهر توانایى و اقتدار ملى براى یک کشور است... هم حق‏ و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به‏دست خودشان معیّن کنند؛ زیرا که کشور متعلّق به مردم است. ۱۴۰۰ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
-1542643965_-210148.mp3
14.05M
🎙 صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) @Bayanalsidq | بیان الصدق
✅امام صادق علیه‌السلام: شیعیان ما را در سه مورد آزمایش کنید: ۱- موقع نماز، که چگونه رعایت آن را می‌نمایند. ۲- اسرار یکدیگر را چگونه نگهداری می‌کنند. ۳- نسبت به اموال و ثروتشان، که چگونه به دیگران رسیدگی می‌کنند. 📚وسائل الشیعة، جلد ۴، صفحه ۱۱۲ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🗳 (5) 💢چرا باید در انتخابات شرکت کنیم؟ 👈شرکت در یک «وظیفه اجتماعی »نیست، چون قرار نیست کسی به خاطر رای ندادن، ما را تنبیه یا جریمه کند. ✍️رای دادن یک«حق» است که در صورت تمایل میتوانیم از آن استفاده کنیم.حقی که برای داشتن آن زحمت بسیاری کشیده شده است. امروز زنان و مردان، مستقل از زبان و رنگ و قومیت، حق دارند که رای خود را در صندوق بیندازند. از این حق استفاده کنیم.از دلایلی که باید در انتخابات شرکت کنیم می توان به تمام تلاش دشمن این است که مردم را از ناامید کنند ،مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نظام را واکسینه میکند ،اولین سود حضور حداکثری در انتخابات به خود مردم برمیگردد،حضور گسترده مردم در انتخابات، اقتدار نظام را افزایش میدهد،حضور حداکثری در انتخابات بیعت مجدد با جمهوری اسلامی است 💢رای دادن هر فرد چه تاثیری دارد؟ ✍️برخی از مردم فکر میکنند که شرکت نکردن در انتخابات، یعنی رای دادن به هیچ کدام از گزینه های موجود. آنها فکر میکنند که رای ندادن به معنای اعتراض به فهرست نامزدهای انتخاباتی است و دوست دارند صدای اعتراضشان شنیده شود. 👈بررسی های تاریخی نشان میدهد که صدای معترضان خاموش شنیده نمیشود. حتی یک مثال، از یک کشور، در یک دوره وجود ندارد که رای ندادن، بر یک چیز تاثیری مثبت گذاشته باشد. ۱۴۰۰ @Bayanalsidq ¦بیان الصدق