#مجله_مطالعات_فقه_سیاست
#معاونت_پژوهش_مرکز_فقهی_ائمه_اطهار
🔰دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست، به منظور توسعه و تحول و تعمیق مطالعات فقهی مرتبط با عرصه سیاست، مشتمل بر رویکرد معرفتی به گرایش بینارشته ای فقه و سیاست، روش شناسی فقه سیاست، مسائل فقه سیاست، فقه الحکومه و فقه حکومتی توسط معاونت پژوهش مرکز فقهی الئمه اطهار علیهم السلام تاسیس شد.
دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست با اهداف زیر منتشر می شود:
1. گسترش مرزهای فقه سیاست و تعمیق مباحث آن بین حوزویان و دانشجویان
2. دستیابی و ارائه آخرین یافته ها و دستاوردها در حوزه فقه سیاست
3. اهتمام در تولید مباحث فقه سیاسی در راستای پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور؛
4. ایجاد امکان مشارکت و همکاری پژوهشگران برجسته سایر مراکز علمی در زمینه فقه و سیاست
5. معرفی، نقد و ارزیابی اندیشه ها و جریان های فقه و سیاست در کشور ایران و جهان اسلام
6. بسط مباحث و مسائل فقه و سیاست در قالب رویکرد معرفتی به گرایش بینارشته ای فقه سیاست، روش شناسی فقه سیاست، مسائل فقه سیاست، فقه الحکومه، فقه حکومتی، فقه و سیاست تطبیقی، فقه و سیاست اهل سنت و...
7. زمینه سازی برای تضارب آرا و هم فکری پژوه شگران حوزه فقه سیاسی اسامی و فراهم ساختن زمینه های رقابت و نوآوری در این زمینه؛
8.کسب مرجعیت علمی در زمینه فقه سیاسی
9.تقویت فعالیت های علمی جمعی گروه پژوهشگران عرصه فقه و سیاست.
✅پژوهشگران و محققین این عرصه می توانند مقالات خود را به سایت مجله ارسال نموده و از مزایا و امکانات آن بهرمند شوند. http://journals.markazfeqhi.com/mfs🌐
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
👇👇👇
💢پرسش:
🔰آيا اعمالي وجود دارد كه انسان را دائم در بهشت نگه دارد؟
✍️خداوند در قر آن کريم مي فرمايد : كساني كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دهند به زودي آنها را وارد باغهايي خواهيم كرد كه در زير آنها رودها جاري ميباشد. آنها هميشه در آن خواهند بود، اين وعده حق الهي است... .
👈[1] بر اساس اين آيه کريمه انساني که به موجب داشتن ايمان وانجام اعمال نيک وصالح لياقت وشايستگي ورود به بهشت را پيدا مي کند همين ورود به بهشت کافي خواهدبود كه هميشه در آن بماند.
👈زيرا انسان پس از ورود به بهشت از آن خارج نمي شود تا ما نگران باشيم و به دنبال عملي بگرديم كه ما را دائماً در بهشت نگه دارد. بلكه هر عملي كه ما را وارد بهشت كند همان عمل ما را در بهشت دائماً نگه خواهد داشت ،بنا بر اين جاودانه ماندن در بهشت نياز به عمل خاصي ندارد.
💠ازاين نکته نيز نبايد غافل بود که يک انسان با انجام دادن چند عمل بهشتي نمي شود. بلکه براي انسان يك سري كارها واجب و يك سري كارها حرام است يعني بايد بعضي كارها را حتماً انجام دهد و بعضي ديگر را حتماً ترك كند. وظيفه او انجام واجبات و ترك محرمات است كه اگر چنين نكرد از مسير اطاعت و بندگي خدا خارج شده و مرتكب عصيان شده است[2].
🗞 خداوند نيز در قرآن در انجا كه پاداش را بيان ميكند ميگويد: كساني كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند.[3] نميگويد يك عمل صالح يا دو تا، بايد همه اعمال صالح را كه مكلف به انجام آنها است انجام دهد. بنابراين با انجام يك كار خوب و ترك ساير واجبات نميتوان به بهشت رفت خداوند در مورد كساني كه اعمال صالح و ناصالح را با هم انجام دادهاند ميگويد:
👈 و گروهي ديگر به گناهان خود اعتراف كردند و اعمال صالح و ناصالحي را به هم آميختند اميد ميرود كه خداوند توبه آنها را بپذيرد خداوند غفور و رحيم است.»[4] كه از اين آيه ميفهميم انجام اعمال صالح كه در كنارش اعمال ناصالح را هم آورده باشيم به تنهايي كافي نيست بلكه به خاطر اعمال ناصالح مان مرتكب گناه شدهايم حالا كه گناه كردهايم اگر توبه كنيم خداوند انشاءالله توبه ما را ميپذيرد و چنين اميدي به پذيرش توبه وجود دارد.
👈و نيز بايد انجام وظايفش را ـ انجام واجبات و ترك محرمات ـ در تمام مدت تكليف يعني از دوران بلوغ تا پايان عمر تداوم بخشد چون هر زمان كه وظيفهاش را انجام ندهد مرتكب گناه شده و از خط اطاعت خارج شده است
🔰بنابراين بايد اولاً همه وظايف را انجام داد آن هم در تمام مدت تكليف در اين صورت است كه در زمره كساني قرار ميگيريم كه ايمان آورده و اعمال صالح (همه اعمال صالح را) انجام دادهاند و بايد به پاداش الهي كه بهشت باشد اميدوار بود.
👈در آخر بايد گفت بعض اعمال هست كه از طرف معصومين ـ عليهم السلام ـ پاداش آنها بهشت اعلام شده است مثلاً امام رضا ـ عليه السّلام ـ فرمودهاند: « هر كسي كه فاطمه دختر موسي بن جعفر (ع) را زيارت كند بهشت براي اوست.»[5]
👈ما اگر چنين اعمالي را انجام داديم چون معصومين گفتهاند به پاداش آن كه بهشت باشد اطمينان داريم ولي اين دليل نميشود كه فكر كنيم هر كار خلافي را خواستيم ميتوانيم مرتكب شويم. چون ممكن است كار خلاف ما عمل ما را كه پاداشش بهشت بود از بين ببرد در نتيجه به پاداش آن نرسيم و اين گونه روايت که کم هم نيست بدان معنا است که اگر تمام شرائط همراه آن عمل باشد و موانعي همچون گناه صورت نگيرد استحقاق بهشت را براي عامل آن خواهد داشت خلاصه تا انسان در دنياست در معرض امتحانها است و نميتواند به چيزي مطمئن شود و خيالش راحت شود كه بهشتي است.
بلکه هميشه بايد بين خوف و رجاء باشد خوف از اين که نکند اعمال با شرائط صورت نگرفته است و مورد پذيرش پروردگار قرار نگيرد و رجاء و اميد نسبت به رحمت الهي و اين که او نسبت به مؤمنين رحيم و غفور است و از لغزش ها مي گذرد.
🗞معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. منازل الآخره، شيخ عباس قمي.
2. چهل حديث، حديث چهارده، امام خميني (ره).
📚پي نوشت ها:
[1] . نساء/ 22.
[2] . ر. ك: راغب اصفهاني، معجم مفرد الفاظ قرآن، المكتبة الرضويه، 1392، ص 349.
[3] . ر. ك: از باب نمونه به: بروج/ 11، توبه/ 102.
[4] . ر. ك: به همه آياتي كه ايمان و اعمال صالح را در كنار هم قرار ميدهد و بعد پاداش بهشت را بيان ميكند مثل نساء/ 122.
[5] . محدث قمي، سفينه البحار، چاپ اسوه، ج7، ص 125.
📎 #اعتقادی
🌐منبع: سایت اندیشه قم
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📚 تغییر نذر
💠 سؤال: #نذر کردم در صورت قبولی در دانشگاه در روز #اربعین امام حسین(ع) غذای نذری بدهم. آیا می توانم به جای غذا معادل هزینه آن را به نیازمندان کمک کنم؟
✅ جواب: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رسالههاى عمليه ذكر شده است ـ نخواندهايد، عمل به آن لازم نيست و مىتوانيد تغيير دهيد ولى چنانچه #صيغه_نذر را خوانده باشيد، بايد بر طبق آن عمل كنيد.
#احکام_نذر
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
💠☀️💠☀️💠
💢پرسش:
🔰اینکه بیان می شواد غضب و خشم باید برای خدا باشد به چه معنا است؟
✍️پاسخ:
✅خشمی که در راستای اطاعت از خداوند باشد و انسان در خشم خود، خشنودی خدا را در نظر داشته باشد آن خشم، خشمی پسندیده است؛ مثل خشم مؤمن نسبت به دشمنان خدا و هنگام انجام گناهان، امّا خشمی که جهت اطاعت از خداوند نباشد، بلکه در راستای پیروی از شیطان باشد و شخص رضا و خشنودی شیطان را مدنظر داشته باشد آن خشم، خشمی ناپسند است مانند خشم انسان نسبت به برادر دینی خود.
💠این مطلب توضیحاتی دارد که در ادامه به آن میپردازیم:
👈در روایات اسلامی نوعاً خشم و غضب به طور مطلق مورد مذمت و نکوهش قرارگرفته است، اما مشخص است که مراد از آنها، غضبی است که برای هوای نفس و منافع شخصی باشد. زمانی که انسان غضبناک میشود عقل وی تحت الشعاع قرار میگیرد؛ چنان چه امام صادق(ع) میفرماید: «خشم و غضب، دل حکیم را تاریک میکند و هر کس غضب خود را در اختیار نگرفت، نمیتواند عقل خود را در اختیار بگیرد». بر این اساس، فکرش به درستی کار نمیکند؛
👈همان طور که امام علی(ع) فرمود: «تندخویی، بخشی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن (در غالب موارد)، بعداً پشیمان میگردد و اگر چنانچه پشیمان نشد جنون او ریشه میدواند!». بسیاری از تصمیمهایی که شخص خشمگین میگیرد درست نبوده و او دست به کارهایی میزند که بعداً پشیمانی را به دنبال خواهد داشت؛ بر این اساس باید از چنین خشمی به خدا پناه برد.
🔸نکته مهم در اخلاق اسلامی این است که خشم و غضب برای رضای خدا نیز نباید از دایره اخلاق و شرع فراتر رود؛ یعنی مثلاً کسی که برای خدا خشمگین میشود، نباید به خود اجازه ظلم و ستم و فحاشی و هتاکی و کارهای غیراخلاقی بدهد؛ یعنی مثلاً در مواجهه با فاسقان تذکر محکم میدهد یا در جبهه جهاد محکم و جدی مبارزه میکند. نباید کسی تصور کند حالا که در مواجهه با گناه یا فسق یا کفار یا فاسق باید جدی و محکم و تند باشد، پس اجازه هر نوع ظلم و تجاوز از حق یا فحاشی و هتاکی را دارد. اسلام چنین اجازهای به ما نمیدهد.
🔹امیرالمؤمنین در عین جدیت در جهاد، پا را از دایره اخلاق بیرون نگذاشته است. دریکی از جنگها وقتی لشکر دشمن شروع به فحاشی یا هتاکی کرد و لشکریان امیرالمؤمنین(ع) نیز قصد مقابله به مثل داشتند، حضرت فرمودند: «من دوست ندارم که شما دشنام دهنده باشید; ولی اگر اعمال زشتشان را شرح دهید و احوال آنها را بیان کنید به گفتار صحیح نزدیکتر و برای اتمام حجّت رساتر است»این سیره اهل بیت علیهم السلام است. در جای خود در کتب تاریخی ثابت است که فاطمۀ زهرا(س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛
👈دو خطبۀ به معنای واقعی کلمه طوفانی. یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان ، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پُر است از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیه نسبت به مفاهیم برجستۀ اسلامی که فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، ولی در این دو خطبۀ مهم و بزرگ و پُرشور، یک کلمۀ هتک و زشت و توهین آمیز وجود ندارد؛ و همۀ کلمات، محکم و مستحکم و بیانات متین و متقن است. پس به بهانه غضب برای خدا، ظلم و ستم و معصیت و بیاخلاقی جایز نیست.
📎 #اخلاقی
🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین | علامه حسن زاده، ملجأ و پناه مردم انقلابی آمل بود
👈🏻 گفتگو با حجت الاسلام عبدالله حسنزاده آملی، فرزند علامه حسن زاده آملی
📝 متن گفتگو را بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=48771
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
💠🗞🗞💠
💢سوال:
🔰آیا خداوند به نفرینی که از دل شکسته باشد، توجه می کند؟ یا فقط دعاهای مثبت را اجابت می کند؟
✍️پاسخ:
✅نفرین در آموزه های دینی ما مسئله ای شناخته شده است، چنان که در آیات و روایات آمده است:
👈"بریده باد هر دو دست ابو لهب"؛ "از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می رود". و... .
👈منتها همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، و هر دعایی از هر فردی قرین اجابت نیست، اگر فردی به مجرد این که از طرف کسی مورد اذیت و آزار قرار گرفت، یا دلش شکسته شد و نفرین کرد، باید نفرینش اجابت شود، قطعاً این گونه نیست؛
🗞چرا که طبق فرموده قرآن، اگر همان گونه که مردم در به دست آوردن «خوبى» ها عجله دارند، خداوند در مجازاتشان شتاب مىکرد، همگى نابود مىشدند.
👈بنابراین، گاهی ممکن است این احقاق حق در دنیا اتفاق افتد، و گاهی نیز بنابر مصالحی، این کار در دنیا واقع نشود و به سرای آخرت موکول شود که اساساً یکی از دلایل برپایی قیامت، همین احقاق حق مستضعفان و مظلومان از ظالمان و متجاوزان به حقوق مردم است.
💠شایان توجه است که که ظلم و ستم از آن گونه افعالی است که دارای مراتب است؛ یعنی دارای شدت و ضعف است. بالاترین ظلم ها در بخش حقوق مردم، ظلمی است که ظالمان و ستمگران در ارتباط با دین مردم و حقوقشان مرتکب می شوند، و قتل هایی که اتفاق می افتد. و در بخش فردی شرک به خدای متعال است که این گونه ظلم ها نه تنها قابل بخشش نیست که مستحق نفرین است،
👈چنان که در ادعیه ما وارد شده است، مانند لعن و نفرین نسبت به بنی امیه، به جهت ظلم و کشتن مردم، حتی اولیای الاهی به جهت دینداریشان. اما گاهی ظلم از فرد مسلمانی نسبت به مسلمان دیگر است، این نوع ظلم نه به جهت خصومت و دشمنی در دین است که از لحاظ شخصی و یا مالی و... است. این نوع ظلم و تجاوز به آن شدت نبوده و قابل مقایسه با نوع اول نیست، بلکه قابل عفو و گذشت است.
📎 #قرآن_حدیث
🌐منبع: سایت اسلام کوئست
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹 #یادداشت_تاریخی
◾️تحلیل چهارده سیره کاربردی و عملی رسولالله (ص)| قسمت اول
✍️بیست و هشتم ماه سفر روز رحلت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله است، فرصت و توفیقی برای آن دسته از اردتمندانی است که در مقام بالابردن سطح معرفت و آگاهی خویش نسبت به سیره عملی حضرت می باشند .
👈از همین رو بطور مشخص و معین ساعتی از وقت و عمرشان در چنین روزهای مناسبتی اختصاص به مطالعه و تامل سیره رسول گرامی می دهند، نویسنده با توجه به چنین زمینه ای و باهمین نیت و از باب خدمت به چنین طبقه فهیم و ارادتمند یادداشت کوتاه تحلیلی از چهارده سیره عملی و کاربردی پیامبر اکرم تهیه و تقدیم محضر نموده است، البته آن بخش از سیره ای که جامعه امروز سخت محتاج و نیازمند به آن است.
📎 #رحلت_پیامبر_اکرم(ص)
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16545
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🗞💠💠🗞
💢پرسش:
🔰آیا انسان در بهشت میتواند به دیدار افرادی برود که در دنیا آنان را میشناخت؟
✍️پاسخ:
✅ یکى از بزرگترین لذتهای انسان بهرهگرفتن از مجلس انس با دوستان یکرنگ و باصفا است؛ از اینرو یکی از نعمتها و لذتهای بهشتیان ملاقات و دیدار با همدیگر است. از مجموع آیات و روایات میتوان چنین برداشت نمود که دیدار و مهمانی بهشتیان دست کم در دو سطح انجام میشود:
🔹 دیدار تمام بهشتیان با هم: این مطلب را شاید بتوان از آیات شریفهای که بیان میکند بهشتیان «روبروی» هم و یا در کنار هم هستند، استنباط کرد:
🔸«به یقین، پرهیزکاران در باغها(ى سرسبز بهشت) و در کنار چشمهها هستند. (فرشتگان به آنها میگویند) داخل این باغها شوید با سلامت و امنیّت؛ هرگونه غلِّ [حسد و کینه و دشمنى] را از سینه آنها برمیکنیم (و روحشان را پاک میسازیم) در حالى که همه برابرند، و بر تختها روبروى یکدیگر قرار دارند».
🔹بنابراین، تعبیر روبروی هم بودن بهشتیان نشان میدهد که آنها اولا: دارای دیدار عمومی و جلسات جمعی هستند؛ ثانیا: آنها در جلسات اجتماعیشان گرفتار تشریفات آزاردهنده این دنیا نیستند و مجلس آنان بالا و پایین ندارد، و از اصول زندگى طبقاتى رنجآور این دنیا در آنجا خبرى نیست. همه برادرند؛ همه روبروى یکدیگر و در یک صف - نه یکى بالاى مجلس و دیگرى در پایین- مینشینند.
👈البته، این منافات با تفاوت مقام آنها از نظر درجات معنوى ندارد. این مربوط به جلسات اجتماعى آنها است، و گرنه هر کدام بر حسب درجهی تقوا و ایمان جایگاه مخصوص به خود را دارند.
🔹 دیدار خویشان و اقوام: «باغهاى جاویدان بهشتى که وارد آن میشوند، و پدران و همسران و فرزندان صالح آنها و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد میشوند».
👈برخی از مفسران میگویند: «نه تنها آیهی فوق که بعضى دیگر از آیات قرآن نیز تصریح دارند که در جمع بهشتیان، پدران، همسران و فرزندان آنها که صالح باشند وارد میشوند، و این در حقیقت براى تکمیل نعمتهاى الهى بر آنان است، تا هیچ کمبودى حتى از نظر فراق افراد مورد علاقهی خود نداشته باشند. و از آنجا که در آن سرا که سراى نوین و متکاملى است همه چیز تازه و نو میشود؛ آنها نیز با چهرههاى تازه و نو و محبت و صمیمیتى داغتر و گرمتر وارد میشوند، محبتى که ارزش نعمتهاى بهشتى را چند برابر میکند.
💠اگرچه در آیهی فوق تنها پدران، فرزندان و همسران ذکر شدهاند، ولى در واقع همهی بستگان در این جمع، حاضرند؛ چراکه حضور فرزندان و پدران بدون حضور برادران و خواهران و حتى سایر بستگان ممکن نیست، و این مطلب با کمى دقت روشن میشود؛ زیرا هرگاه کسى بهشتى باشد، پدر صالح او نیز به او ملحق میشود، و از آنجا که پدر صالح بهشتى است، همهی فرزندانش به او میپیوندند و به این ترتیب برادران به هم ملحق میشوند. و با همین محاسبه سایر بستگان نیز در آن جمع حضور خواهند داشت».
📎 #اعتقادی
🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹 #یادداشت_تاریخی
◾️تحلیل چهارده سیره کاربردی و عملی رسولالله (ص)| قسمت دوم
✍️یکی از سیره عملی ورفتاری نبوی که می تواند الگوی رفتاری همگان قرارگیرد (ساده زیستی) یا(خفیف المونه ) و (کثیرالمعونه)بودن رسولالله (ص) است،تحلیل همه جانبه این سیره درصورتی امکان پذیراست چند نکته دراین راستا توضیح داده شود
🗞نکته اول؛ مقصود از ((خفیف المونه)) بودن رسولالله(ص) این است که همه انبیاء از جمله رسولالله (ص)((ساده زیست))و((کم خرج ترین ))افراد در جامعه بودند،چرا که امام علی (ع)درخطبه (۱۶۰) نهجالبلاغه نمونه ای از آن را آوردند:
👈ا- ((موسی جزقرص نانی که گرسنگی را بر طرف سازد چیز دیگری نخواست: (والله ،ماساله الاخبزا یاکله) ودراثر نداشتن غذا :موسی سبزیجات زمین را می خورد تا آنجا که بر اثر لاغری ولی شدن گوشت بدنش سبزی گیاه ازدست یاپشت پرده شکمش نمایان بود:لانه یاکل بقله الارض ،ولقدکانت خضره البقل تری من شفیف صفاف بطنه،لهزاله وتشذب لحمه))
📎 #رحلت_پیامبر_اکرم(ص)
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16546
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
▪️ایام سوگواری نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت باد.
#شهادت
#اهلبیت
#رسول_الله
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🗞🔹🔹🗞
💢سوال:
🔰آيا نبي مكرم اسلام (ص)وصيت نامه كتبي داشتند؟
✍️پاسخ:
✅چگونه می توان باور كرد كه پیامبر با وجود چنین آیه ای مبنی بر لزوم وصیت ، وصیت ننموده باشند؟ (كُتِبَ عَلَیْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَیْراً الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَي الْمُتَّقِینَ )هر گاه يكي از شما را مرگ فرا رسد و مالي بر جاي گذارد، مقرر شد كه درباره پدر و مادر و خويشاوندان، از روي انصاف وصيت كند. و اين شايسته پرهيزگاران است. (۱)
◾️آنچه در واقعه یوم الخمیس (روز پنج شنبه) اتفاق افتاد، مبنی بر درخواست دوات و قلم برای نگاشتن وصیت مطلب تازه ایی نبوده است ،بلكه تاكید بر وصایت علی (ع)بوده است كه از آغار دعوت پیامبر به اسلام تا زمان رحلت در موقعیت های مختلف پیامبر به آن تصریح می نمودند.
👈اما از اهمیت این نوشته نیز نباید غافل شد كه اگر در واپسین لحظات عمر پیامبر نیز این وصیت مكتوب و مجددا به وصایت حضرت تصریح می گشت، می توانست تا حدودی از بروز اختلافات بسیاری جلوكیری كند.
🔹به هر روی نگارش وصیت پیامبر اگر چه عملی نشد اما اعلان ولایت و وصایت علی (ع)توسط پیامبر(ص)در موقعیت های گوناگونی بیان گشته، مانند آیه های ولایت، تبلیغ، اولو الامر و قربی نیز ماجرای یوم الدار،وزارت، منزلت،غدیر و...... در واقع وصیت شفاهی حضرت در مقابل انبوهی از مردم بوده و اینكه در روز پنجشنبه به علت كار شكنی برخی موفق به نگارش وصیت نگشت، منافات با اصل وصیت ندارد.
◾️تأخیر در نگارش وصیت ممكن است به دلایل متعدد باشد، از جمله این كه وصیت در آخرین لحظات عمر عاطفی و بیشتر تأثیرگزار است. از همه مهمتر معمولاً وصیتهای مهم سیاسی و اخلاقی در آخر عمر صورت می گیرد.
👈افزون بر آن شاید حضرت از طرف خداوند مأمور بود كه در آخرین لحظات عمر خود ، آن وصیت خاص را بنماید. شاید هم این تأخیر بدان جهت بود كه اهمیت موضوع را نشان دهد. همچنان در وصیتهای مهم به همین صورت عمل می شود. شیعیان باور دارند در حدیث موسوم به حدیث دوات كه مانع تدوین آن شدند حضرت میخواست بار دیگر مردم را به ولایت امام علی(ع) سفارش كند؛ و اهمیت آن را نشان دهد از این رو برخی مانع بیان آن شدند.
💠نتيجه آن كه در واقع پیامبر در لحظه آخر عمر چیزی را می خواست بگوید كه قبلاًگفته بود، با این تفاوت كه درخواست كرد قلم و كاغذی بیاورند تاآن را مكتوب نماید. اگر چه از نوشته شدن آن وصیت جلوگیری شد، اما این بدان معنا نبود كه پیامبر آن وصیت و سفارش را قبلاً انجام نداده باشد.
👈 برای آگاهی بیشتر به كتاب فروغ ولایت از آیت الله سبحانی مراجعه نمائید.
📚پي نوشت ها:
۱. بقره (۲)آيه ۱۸۰.
📎 #تاریخی
🌐منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📚 خمس سرمایه
💠 سؤال: با توجه به اینکه قیمت خرید اجناس مغازه با قیمت فروش به مشتری تفاوت دارد، ملاک برای #محاسبۀ_خمس موجودیِ مغازه، قیمت خرید است یا قیمت فروش؟
✅ جواب: اجناس را به قیمتی که در سررسید #سال_خمسی قابل نقد شدن است، محاسبه کنید.
#احکام_خمس #خمس_سرمایه
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹 #یادداشت_تاریخی
◾️سیرۀ ارتباطی امام رضا (ع) از مدینه تا مرو
✍️دقت در سیره زندگی اهل بیت (ع) و تأسی به شیوه رفتاری و سبک زندگی آن بزرگواران همواره میتواند ما را در رسیدن به الگوی مطلوب و اتخاذ روش صحیح زندگی و ارتباط صحیح با دیگران رهنمون سازد.
🗞هجرت تاریخی سیاسی امام رضا (ع) از مدینه به مرو، واقعۀ بزرگ تاریخی است که موجب تحول و دگرگونی های فراوانی در ایران از جمله در فرهنگ و تمدن ایرانیان آن عصر شده است، اما به طورکلی تعیین مسیر دقیق سفر امام (ع) به واسطۀ گزارش های متعدد و متناقض تاریخی، دشوار است .
👈درباره مسیر حرکت ایشان دو نقل متفاوت درتاریخ ذکرشده است که این نوشته مجالی برای بررسی آنها ندارد، اما آنچه مسلم و قطعی است اینکه چون امام رضا (ع) شخصیت مهم و برجسته ای در جهان اسلام بودند، مأمون تلاش می کرد تا ایشان را از شهرهای شیعه نشین و مکان های معروف عبور ندهد تا مهرورزی مردم به ایشان ، پایه های حکومت او را به خطر نیندازد. لذا بصره ، نیشابور و سرخس به لحاظ موقعیت جغرافیایی که داشتند، از جمله شهرهایی هستند که بی گمان امام (ع) از آنجا عبور کرده اند.
📎 #شهادت_امام_رضا(ع)
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16656
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹 #یادداشت_تبلیغی
◾️ضرورت های سیاسی در دعوت امام رضا (ع) به خراسان
✍️هارون الرشید بعد از ستمهای که دربارۀ موسی بن جعفر (ع) روا داشته بود، دیگر صلاح ندید چنین شیوه ای را دربارۀ فرزندش علی بن موسی (ع) به کار بندد؛
👈شاید قدرت فوق العاده وی و نظارت دقیقی که بر احوال امام رضا (ع) داشت، با کسب آگاهی از مشغول بودن امام به نشر احکام الهی و تعالیم اسلام سبب شد تا احساس خطری از سوی ایشان نکند.
👈البته این بدان معنی نیست که در این ایام سختگیری نسبت به علویان روا داشته نمی شد، بلکه بالعکس فرمان قتل عام گروهی از علویان و یا اقدام جلودی مأمور هارون الرشید در غارت خانه های آل ابی طالب از سیاستهای هارون برای نظارت و ایجاد وحشت در میان علویان بود.
📎 #شهادت_امام_رضا(ع)
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16657
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔹 #یادداشت_تبلیغی
◾️آيا امام رضا(ع) از شهادت خود با خبر بودند؟
✍️دانش و آگاهي پیامبران و امامان(ع) بر دو قسم است: ۱ـ علم هایی كه از راه هاي عادي فراهم مي آید، ۲ـ علومي كه از راه های ماوراي طبیعي (علم لدني) حاصل می شود.
👈۱ـ علم هایی كه از راه هاي عادي فراهم مي آید، كه در این دانشها با مردم دیگر تفاوت زیادي ندارند.
👈۲ـ علومي كه از راه های ماوراي طبیعي (علم لدني = وحي و الهام) حاصل ميگردد.
👈در كتاب كافی بابی (فصل) وجود دارد با عنوان: ان الائمة اذا شاؤوا ان یعلموا علموا، یعنی امامان هر گاه می خواستند كه چیزی را بدانند، از آن آگاه می شدند. در این باب روایات بسیاری جمع آوری شده است. (۱)
👈 پیشوایان و امامان وظیفه نداشتند در تمام موارد، طبق علومي كه از راه هاي غیر عادی حاصل ميشد عمل كنند، بلكه تكالیف دیني آنان همواره طبق علومي بود كه از راه های عادي پیدا میشد.
📎 #شهادت_امام_رضا(ع)
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16663
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🏴 گسترش تفکر ولایت در دوران زندگی امام رضا علیهالسلام
▪️رهبر انقلاب: بعد از نوزده یا بیست سال [از] پایان دوران امامت و شهادت علىّبنموسیالرّضا ، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور بنیعبّاس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را علىّبنموسیالرّضا انجام داده. ۱۳۹۲/۶/۲۶
💻 @Khamenei_ir | #سخن_نگاشت
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🏴 امام رضا(ع) در مسائل سیاسی چگونه برخورد میکردند؟
◻️ استقلال سیاسی
◻️عدم همکاری با حاکمان ظالم و جائر
◻️حفظ عزت، کرامت و آزادگی
◻️عدم إغواپذیری در مسائل سیاسی
◻️روشنگری در مسائل
◻️صراحت لهجه
◻️مقاومت در برابر خواسته های نامشروع و عدم سازشکاری با دشمن
◻️رعایت اخلاق سیاسی
متن کامل + منابع:👇
hawzahnews.com/xbmVZ
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸
🌸حـلول مـاه ربیع الاول مبارک باد 🌸
خدای مهربان من
میدانی که چقدر به رحمت تو
امید بسته ایم
و چقدر آرام میشویم از اینکه تو
و مهربانی و لطفتت را
همیشه در جان لحظاتمان
احساس می کنیم ...
حس داشتنت ، حس بودنت ،
حس حضورت ،
در تار و پود لحظاتمان جاریست
و چقدر با تو خوشبختیم..
و چقدر با تو ای خدای مهربانم
پر از آرامشیم،
🌸حـلول مـاه ربیع الاول در پیشگاه آقا جانمان امام زمان (ع) و بر شما عزیزان مبارک باد 🌸
🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸🎊🌸
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
❓ چرا میلیونها یهودی و مسیحی در دنیا وجود دارد؟
استاد قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۸۷ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.
💠 آیه:
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَقَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَبَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَ لَاتَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْاْ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً فَبِئْسَ مَا یَشْتَرُونَ
🔹 ترجمه:
و (به یاد آور) زمانی که خداوند از کسانی که به آنان کتاب (آسمانی) داده شد، پیمان گرفت که حتماً باید آن را برای مردم بیان کنید و کتمانش نکنید، پس آنها آن (عهد) را پشت سر خویش انداختند و به بهای کمی مبادله کردند، پس چه بد معاملهای کردند.
💡نکته ها:
امام باقرعلیه السلام درباره این آیه فرمودند: خداوند از اهل کتاب پیمان گرفت که آنچه دربارهی حضرت محمّد صلی الله علیه وآله در تورات و انجیل آمده است برای مردم بگویند و کتمان نکنند.
اگر امروز میلیونها مسیحی، یهودی و مجوسی در دنیا هست، همه به سبب سکوت نابجای دانشمندان آنهاست.
به گفتهی صاحب تفسیر اطیبالبیان، بیش از شصت مورد بشارت اسلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در عهدین آمده است، ولی دانشمندان اهل کتاب همه را رها کردهاند.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
💠پاسخ به پرسشی درباره بهشت و جهنم
✍️اگر جهنم همیشه آتشی و بهشت همیشه راحتی است مسلما پس از مدتی برای انسانها عادی و تکراری میشود؛ پس رفتن در آنها چه سودی دارد و یا اصلا چرا خدا باید چنین چیزهایی را بیافریند؟
🔰محور اول: مسئله یک نواختی نعمت ها در بهشت و یا رنج و عذاب در جهنم نوعاً از آنجا پیش میآید که انسان گمان میکند عالم آخرت همانند عالم دنیا است که بعد از مدتی نعمتها، آسایش و راحتی و یا رنجها، دردها، ناملایمات اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی برای انسان نوع عادت میشود و دیگر نعمت لذت آوری، و رنجها دردآوری خود را تا اندازهای از دست میدهد، در حالی که هرگز چنین نیست و اگر احیاناً در روایات و یا آیات نعمتهای بهشت، و یا رنجهای جهنم بگونهای تعریف شده که انسان مشابه آنها را در دنیا میبیند
👈مثلا درباره بهشت سخن از نهرها، باغها، میوهها و مانند آن مطرح است و یا درباره جهنم سخن از آتش مطرح است. همه برای تفهیم بشر است وگرنه، نه نعمتهای بهشتی و نه آتش جهنم هیچ کدام با امور دنیا قابل مقایسه نیست که در این جا به عنوان نمونه درباره هر یکی از بهشت و جهنم به مطالبی اشاره میشود:
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16689
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔰 #تحلیل_و_تبیین | بررسی آخرین تحولات افغانستان از زبان سفیر اسبق ایران در این کشور
👈🏼 آمریکا، مردم افغانستان را طعمه اهداف خود کرد
🔹اوضاع افغانستان هنوز بعد از چند دهه جنگ داخلی و مبارزه با اشغالگران خارجی متلاطم است. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR همزمان با سالگرد تهاجم نظامی آمریکا به این کشور در گفتاری از آقای ابوالفضل ظهرهوند، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان به بررسی موضوع خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پرداخته است.
🔸در وضعیت فعلی همهی طرفها اذعان دارند که خروج نظامی آمریکا از افغانستان افتضاح سیاسی است و حتی با شکست ویتنام هم قابل مقایسه نیست. ویتنامیها مقاومت کردند امّا ارتش آمریکا در افغانستان با مقاومتی مواجه نشد.
🔹جفا، فریبکاری و خیانتهایی که آمریکاییها به افغانستانیها کردند باید مورد بررسی قرار بگیرد. نخبگان سیاسی افغانستان همه جوره به آمریکا امید داشتند و دل بستند، ولی آمریکا به آنها خیانت کرد.
🔸هیچ کشوری نمیتواند امنیت را #گدایی کند. باید روی ظرفیتهای داخلی متمرکز شد. وظیفهی نخبگان سیاسی افغانستان گفتن این نکته بود. باید میفهمیدند که آمریکا دارد زمان را میسوزاند و امید واهی میدهد تا افغانستان به دوران قبل بازگردد.
📝 ادامه را بخوانید👇
farsi.khamenei.ir/others-note?id=48649
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق