eitaa logo
بیان‌الصدق
129 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ چرا امام رضا (علیه السلام) را امام رئوف می‌نامند!؟ ✍️ پاسخ: یکی از القاب حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) لقب رئوف است. چنان‌چه در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّءُوف‌ سلام بر امام رئوف». در توضیح این واژه باید بدانیم که رأفت یک نوع شدت در رحمت می‌باشد. در واقع هر چند بین دو واژه رأفت و رحمت، قرابت و نزدیکی در معنا وجود دارد؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد. ▫️مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را این‌گونه بیان می کند: «رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی. بنابراین «رأفت» مرحله ای دقیق تر و بالاتر از «رحمت» است، و هرگز در مسائل ناخوشایند به کار نمی رود ولی رحمت در امور ناخوشایندی که به خاطر مصلحتی انجام می شود، استعمال می شود. ▪️حال با توجه به روشن شدن معنای رئوف، اگر چه همه اهل بیت(ع) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهر ورزی در وجود امام هشتم(ع) بروز و ظهور بیشتری دارد و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد. ▪️یکی از مصادیق این رأفت را می‌توان در پاسخی که حضرت به زائرین خود، در قبال زیارت، می‌دهند دانست که در بیانی فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ‌ حَتَّی‌ أُخَلِّصَهُ‌ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان، هر کس مرا زیارت کند روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس های آن سه جا رهایش سازم: ۱- هنگام پخش شدن نامه اعمال به دست راست یا چپ، ۲- و نزد صراط، ۳- و نزد میزان ▫️امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است به عنوان نمونه: ◼️«ابراهیم بن عباس» نقل می‌کند: هرگز ندیدم که حضرت رضا (علیه‌السلام) کسی را با سخن خود بیازارد، ندیدم سخن کسی را قطع کند، می‌گذاشت تا حرف او تمام شود؛ هرگز کسی را که قدرت برآوردن حاجت او را داشت رد نمی‌کرد؛ هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمی‌کرد، و تکیه نمی‌زد، و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم که آب دهان خود را بر زمین بیاندازد و همین طور هرگز ندیدم که با صدای بلند قهقه کند و بخندد بلکه همیشه تبسم می‌کرد. زمانی که به خانه می‌رفت و سفره می‌انداختند تمام خدمت‌گزاران، حتی دربان‌ها را نیز بر سر آن سفره می‌نشاند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ چرا امام رضا «ع» حکومت را از مأمون قبول نکردند تا حکومت علوی تشکیل گردد؟ 🔹 در جواب این سوال باید عرض کنم ما ظاهر قضیه را می‌بینیم ولی با مراجعه به تاریخ حقیقت را واژگون می بینیم و به سیاست‌های مکارانه مامون پی می‌بریم. 🔸 در کتابهای تاریخی می خوانیم که مامون نخست پیشنهاد خلافت به امام کرد ولی امام شدیدا از پذیرش آن خود داری کردند مدتها مامون می‌کوشید که امام رضا را قانع گرداند ولی موفق نمی شد. می گویند این کوششها به مدت دو ماه در مرو ادامه یافت که امام همچنان از پذیرفتن پیشنهاد وی امتناع می ورزید . تا سر انجام امام از هر سو زیر فشار قرار گرفت که آنگاه با نهایت اکراه و درحالی که از شدت درماندگی می گریست مقام ولیعهدی را پذیرفت . 🔹 بعد از این مقدمه به سوال شما می پردازیم که چرا امام رضا «علیه السلام » خلافت را قبول نکردند تا حکومت علوی تشکیل گردد و حکومت عباسی پایان پذیرد؟ ▫️در پاسخ دو سوال دیگر مطرح می‌شود : ۱- آیا مامون مقام خلافت را بطور جدی به امام عرضه داشت ۲- در صورت جدی نبودن این پیشنهاد اگر امام جواب مثبت به او می داد و خلافت را می‌پذیرفت مامون چه موضعی را می خواست اتخاذ کند. 🔸 حقیقت آنست که تمام قرائن و شواهد دلالت بر جدی نبودن این پیشنهاد دارند زیرا مامون مردی بود بسیار شیفته و تشنه حکومت تا آنجا که دست به خون برادرش بیالود و برادرش امین را کشت حتی فرماندهان خود و دیگران را نیز به قتل می رسانید و باز برای رسیدن به مقام آن همه شهرها را به ویرانی کشانده بود دیگر قابل تصور نبود که همین مامون بسادگی دست از خلافت بردارد و بیاید به اصرار و خواهش آن را به کسی واگذارد که نه در خویشاوندی مانند برادر به او نزدیک بود نه در جلب اطمینان به پای وزرا و فرمانده اش می رسید. 🔹 آیا می توان ازمامون پذیرفت که تمام فعالیتهایش از جمله قتل برادر همه به خاطر مصالح امت صورت می گرفت و او می خواست که راه خلافت را برای امام رضا «علیه السلام » باز کند؟ 🔸 اگر مامون براستی می خواست امام را بر مسند خلافت مسلمانان بنشاند پس چرا تاکید می کرد که برای رفتن به خراسان از راه کوفه و قم نرود ؟ او بخوبی می دانست که در این دو شهر مردم آمادگی داشتند که شیفته امام گردند. امام بخوبی می دانست که قصد مامون ارزیابی نیت درونی اوست یعنی می خواست بداند آیا امام براستی شوق خلافت در سر می پروراند که اگر اینگونه است هرچه زودتر به زندگیش خاتمه دهد آری این سرنوشت افراد بسیاری پیش از این بود مانند محمد بن محمد بن یحیی بن زید ، محمد بن جعفر ، طاهر بن حسین و دیگران ... 🔹 اصلاً مامون می خواست پیشنهاد خلافت را زمینه ساز برای اجبار بر پذیرش ولیعهدی نماید پس نتیجه می گیریم که مامون هرگز در پیشنهاد مقام خلافت جدی نبود. 🔸 پاسخ سوال دوم : روشن است که اگر امام رضا (ع) در آن شرایط خلافت را می پذیرفت مامون و دیگر عباسیان ساکت نمی نشستند تا نظاره گر اوضاع باشند بلکه در برابر از دست دادن قدرت و حکومت به شدیدترین عکس العمل ها دست می یازیدند. اینکه مامون خلافت را به امام رضا «علیه السلام » عرضه می داشت معنایش آن نبود که خود از هر گونه امتیازی چشم پوشیده باشد و دیگر هیچگونه سهمی در حکومت نمی طلبید بلکه برعکس برای خود مقام وزارت یا ولیعهدی امام را در نظر گرفته بود مامون می خواست امام را بر مسند یک مقام ظاهری و صوری بنشاند و خود در باطن تغزیه گردان صحنه ها باشد. در این صورت نه تنها ذره ای از قدرتش کاسته نمی شد که موقعیتی نیرومند تر هم می یافت. 🔹 مامون در زیرکی نابغه بود و نقشه تفویض خلافت به امام به منظور رهانیدن مقام خود از هر گونه آسیب پذیری طرح شده بود او می خواست از علویان اعتراف بگیرد که حکومتش قانونی است و بزرگترین شخصیت علویان (امام رضا «علیه السلام») را در این بازی و صحنه سازی وارد کرده بود. (۱) 📚 پی‌نوشت: (۱) «زندگی سیاسی هشتمین امام «علیه السلام» جعفر مرتضی حسینی ، صفحه ۱۵۵» @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
ششمین نشست علمی گروه 📍موضوع: انتخاب موضوع و مدیریت پژوهش در دانش ای میان رشته ای با تاکید بر فقه پزشکی ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی مدیرگروه آموزشی_پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حامد میرزاخان دبیر و پژوهشگر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 🏢مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام _ طبقه دوم _ سالن امام خمینی (ره) 🕦زمان: چهارشنبه 25 خردادماه 1401، ساعت 10:30 الی 12 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ اینکه خداوند نور آسمان‌ها و زمین است یعنی چه؟ ✍️ پاسخ: بر اساس آیه شریفه «لَیسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ» خداوند شبیه مخلوقاتش نیست و برتر از آن است که بخواهد همچون نور خورشید یا نورهای مصنوعی باشد. برای تبیین آیه مبارکه سوره نور بهترین تبیین حدیثی که از وجود امام رضا (علیه‌السلام) صادر شده که قالب مفسیرین هم با تأسی به آن، آیه را تفسیر کرده‌اند: عباس بن هلال گوید: از امام رضا (علیه‌السلام) درباره «الله نور السموات و الارض» را پرسیدم، فرمود: یعنی هادی اهل آسمان است و هادی اهل زمین. و در روایت بَرقی گفته: هدایت کرد هر که را در آسمان است و هدایت کرد هر که را در زمین است. 🔹غالب مفسرین سنی و شیعه مراد از «نور» در آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» را به معنای «هدایت» و «تدبیر» تفسیر کرده‌اند. در این خصوص، ابن جریر طبری، از برجسته‌ترین مفسران اهل سنت، «نور» را به معنای هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین گزارش کرده است. البته طبری این‌گونه تفسیر را به نقل از دیگر مفسران بیان می‌دارد و خود در ادامه، قول دیگری در معنای عبارت نور مطرح می‌کند. به باور او، منظور از نور در آیه، «مدبر آسمان‌ها و زمین» است. 🔸علامه طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه، در بیان معنای واژه «نور» می‌نویسد: نور چیزی است که خود برای ما روشن است و هر چیزی دیگری را (که قابل دیدن باشد) روشن می‌کند.علامه در ادامه مراد از نور را خدا می‌داند؛ نور عامی که هر چیزی از آن نور می‌گیرد و روشن می‌شود و این نور، مساوی با وجود هر چیزی بوده و ظهور این نور در نفس خدا و برای غیرش است و این معنای رحمت عام است. 🔹طبری، در جامع البیان به نقل از ابن عباس، زجاج و مجاهد، نور را اداره‌کننده امور آسمان‌ها و زمین گزارش می‌کند. 🔸شیخ طوسی از مفسران شیعه در کتاب التبیان به نقل از ابن عباس و انس ابن مالک منظور از «نور» را هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین به آنچه مصلحت آنهاست تعبیر کرده است. 🔹فخر رازی، مفسر سنی مذهب، به جهت سببیت نور برای ظهور اشیاء و اتحاد کلمه نور و هدایت در این معنا، منظور از نور در این آیه را هدایت الهی می‌داند. بر این اساس منظور از «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ» همان «الله ذُو نُور السَمَواتِ وَ الْارْضِ» است و معنایی آن «الله هَادِی السَمَواتِ وَ الْارْضِ» خواهد بود. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💢 آیا ابلیس قبل از رانده شدن از درگاه الهی فرشته بود؟ ✍️ پاسخ: ابتدا به تعریف این واژگان توجه نمایید: 1⃣شیطان: یعنی موجود خبیث و نافرمان. اعم از انسان، جنّ یا جنبندگان دیگر. 2⃣ ابلیس: اسم خاص(عَلَم) می‌باشد که تنها یک مصداق دارد. کسی که در برابر پروردگارش، ادعای استقلال کرد. تفاخر و استکبار نمود و از فرمان مولایش سرپیچی کرد که پیش از رانده شدن از بهشت، «عزازیل» نام داشت. ابلاس؛ یعنی مأیوس شدن و شاید به این اعتبار که ابلیس از رحمت خدا مأیوس شد، این لقب را گرفت. 3⃣فرشته: در نهاد فرشتگان هرگز خلاف حق، چیزی نبوده و همیشه مشغول عبادت و اطاعت پروردگارند. 4⃣ جن: یعنی چیزی که از حواس انسان پوشیده شده است. از آیات قرآن برمی‌آید که جن نیز مانند نوع بشر، دارای اراده و شعور است و مؤمن و کافر نیز دارد؛ مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند؛ ازدواج و تولید نسل در میان آنها جریان دارد. 💠برای اثبات اینکه ابلیس از فرشتگان نبود، چند استدلال وجود دارد: 🔹خداوند تعالی فرمود: «ابلیس از [گروه] جن بود» 🔸همچنین فرمود: «ملائکه به هیچ‌وجه خدا را عصیان نمی‌کنند» یعنی هیچ‌یک از ملائکه معصیتی مرتکب نمی‌شوند. برخلاف ابلیس که از فرمان الهی سرپیچی کرد. 🔹در جای دیگر فرمود: «أ فتتخذونه و ذُریته اولیاء من دونی و هُم لکم عدو»یعنی در میان جنیان ذریه و نسل، یا به عبارتی توالد و تناسل وجود دارد و حال آن‌که فرشتگان خلقتشان روحانی است و این قبیل مسائل بین آنها وجود ندارد. 🔸 از امام صادق(علیه‌السلام) پرسیدند: آیا ابلیس از ملائکه است یا جزو سایر موجودات آسمانی است؟ فرمود: «نه از ملائکه است و نه از سایر موجودات آسمانی؛ بلکه او جنّ است،..» 🔹ممکن است کسی بگوید، ابلیس جزو ملائکه است، زیرا خداوند فرموده: «و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس» ابلیس از سجده کردن استثنا شد و «مستثنی منه» در این جمله، ملائکه است و در نتیجه ابلیس جزو ملائکه می‌شود. 🔸اما باید توجه داشت که استثنا شدن ابلیس از ملائکه، دلالت بر هم‌جنس بودن ابلیس با ملائکه ندارد. نهایت چیزی که از آن فهمیده می‌شود، این است که ابلیس در صف ملائکه و میان آنها بود و مانند فرشتگان مأمور به سجده شد. حتی عده‌ای گفته‌اند: استثنا در این آیه، از نوع استثنا منقطع است؛ یعنی مستثنی منه در جمله وجود ندارد. 🔹در توصیف ابلیس گفته‌اند حدود شش هزار سال خدا را عبادت کرد. پس قرار گرفتن او در صف فرشتگان، امر بعیدی نیست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
1507464.mp3
12.46M
🎙|درس اخلاق؛ آداب معاشرت در اجتماع 🎬فیلم کامل درس اخلاق روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ توسط استاد همتیان با موضوع آداب معاشرت در اجتماع-بخش ششم👇 https://hawzahnews.com/xbMr6 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ رجعت به چه معناست!؟ چگونه می‌توان در زمان رجعت و حکومت حضرت مهدی (عج) حضور داشت؟ ✍️ پاسخ: رجعت به معنای بازگشت است و منظور از آن زنده شدن عده ای از مردگان و بازگشت آنان به دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی است مشهور این است که رجعت به کسانی اختصاص دارد که یا از مؤمنان خالص و یا از کافران خالص بوده اند. 🔹احادیث فراوانی از رجعت انبیا، اولیای خدا به ویژه امام حسین(ع)، امام علی(ع) و اهل بیت(ع) به هنگام ظهور امام مهدی(عج) سخن گفته اند. در برخی احادیث به رجعت جمعی از اصحاب خاصّ پیامبر(ص) و امام علی(ع) اشاره شده است. رجعت شهدا نیز مورد تأکید برخی احادیث است. در کنار اینها، از رجعت کافران و منافقان مهم نیز یاد شده است. تمام این موارد را می توان ذیل عنوان مشهور «خالصان در کفر و ایمان» آورد. 🔸بنابراین رجعت مخصوص ائمه نیست بلکه برخی از مؤمنین هم رجعت می کنند در حديث امام صادق(ص) آمده است: هرکس چهل صبحگاه این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم (عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن جناب جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار کار بد از او محو می‌گردد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
7.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نماهنگ| چمران، سرباز اسلام آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: «ما اگر از دکتر چمران تجلیل میکنیم، در حقیقت از خطّ اسلام و جهاد و مبارزه‌ی برای حاکمیّت قوانین اسلامی با استفاده از شیوه‌های اسلامی داریم تجلیل میکنیم؛ و این همان چیزی است که امروز ملّت ما باید متوجّه به آن باشد و امتحان عمومی ملّت ما این است.» ۱۳۶۰/۰۴/۰۲ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💠 تحلیل چهارده خصوصیت ویژه امام جواد (ع) 🔹 قسمت اوّل ✍ سیّد محمّدتقی قادری آخر ماه ذی‌القعدة الحرام سال روز شهادت مظلومانه حضرت امام محمّد تقی (علیه السلام) است. از همین‌رو در این یادداشت چهارده خصوصیت ویژه امام جواد (عليه السلام) به صورت جامع مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. ▫️مولود با برکت ▫️باورپذیر کردن امامت در کودکی ▫️سلوک امام (علیه السلام) در برابر ازدواج سیاسی ▫️سلوک مردمی امام جواد (علیه السلام) ▫️ولایت تکوینی و کرامات امام جواد (علیه السلام) ▫️تلاش فرهنگی در برابر انحرافات فکری ▫️نفوذ در حاکمیت برای حفظ اقلیت شیعه 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/15314 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌 انتشار بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (اردیبهشت ماه 1401) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✔️شهید و شهادت: شهید دکتر چمران ✔️رجعت و حکومت حضرت مهدی(عج) ✔️وحدت شاه راه اسلام ✔️توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین است ✔️سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام لینک دانلود مستقیم 👇👇 https://eitaa.com/Bayanalsidq/1889 نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
نشریه الکترونیکی صدق شماره 21 اردیبهشت ماه 1401.pdf
2.44M
📌 انتشار بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (اردیبهشت ماه 1401) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✔️شهید و شهادت: شهید دکتر چمران ✔️رجعت و حکومت حضرت مهدی(عج) ✔️وحدت شاه راه اسلام ✔️توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین است ✔️سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق