eitaa logo
بینات
154 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕚 *نکته یازدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت آن است که مقصود از «الیوم» روز عرفه یعنی روز نهم ذیحجه سال دهم هجری است. اما این قول با چالشهایی مواجه است: 🟦 ۱. با متن آیه ناسازگار است: 🔻• اول آنکه آیه از یاس کفار در این روز خبر می‌دهد ، اما در نهم ذیحجه اتفاقی نیفتاد که کفار مایوس شوند. 🔻• دوم، آیه از کامل شدن دین در این روز خبر می‌دهد ، اما در عرفه دین تغییری نکرد. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕚 *نکته دوازدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت آن است که مقصود از «الیوم» روز عرفه یعنی روز نهم ذیحجه سال دهم هجری است. اما این قول با چالشهایی مواجه است که به برخی از آنها اشاره کردیم. و اما سایر موارد نقد: 🔻 • ممکن است گفته شود در عرفه احکام حج نازل شد و دین کامل شد! اما ☑️ *اولا* نزول برخی احکام حج ـ که البته عمده آن قبلا نازل شده بود ـ چگونه می‌تواند موجب یاس کفار از دین شود؟ ☑️ *ثانیا* آنچه از احکام حج در سوره مائده نازل شده تنها دو آیه است که مربوط به حکم کشتن صید در حال احرام است (آیه ۹۴ و ۹۵). آیا این حکم موجب یاس کفار و کامل شدن دین شده؟ ☑️ *ثالثا* اگر در این روز به علت این حکم دین کامل شده و کفار مایوس شدند چرا اعلام یاس کفار در کنار همان حکم نازل نشده و قرار نگرفته است؟ ☑️ *رابعا* مگر دین فقط احکام است که با نازل شدن یک یا چند حکم فقهی دین کامل شود؟ دین اگر با نزول چند حکم کامل می‌شد پس این همه احکام که در فقه حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی به علت عدم بیان آن در کتاب و سنت ایجاد شده و هنوز هم می‌شود ، باید به معنای ناقص بودن دین و عدم اکمال آن باشد! 🔻• باز ممکن است گفته شود کثرت مسلمانان در عرفه و نبود کفار موجب یاس کفار از غلبه بر مسلمانان شد! اما ✅ *اولا* ممنوعیت کفار از حضور در حج و در مکه، سال قبل و با اعلان برائت حاصل شد؛ ✅ و از سوی دیگر آیه از یاس کفار از دین خبر می‌دهد نه از غلبه نظامی بر مسلمانان! ✅ همچنین این کثرت چه ربطی به کامل شدن دین و رضایت پروردگار از آن دارد؟! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕛 *نکته سیزدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت در باره نزول آیه در روز عرفه با چالش‌هایی مواجه است: 🟦 ۱. با متن آیه ناسازگار است: که توضیح آن گذشت. 🟦 ۲. به لحاظ نقل (روایات) با تهافت و استبعاد روبرو است: 🔻• این قول به روایتی از عمربن الخطاب متکی است که به شکلهای مختلف نقل شده و خلاصه آن این است که مردی یهودی در زمان حکومت عمر گفت شما مسلمانان آیه‌ای را در کتابتان می‌خوانید که اگر در دین ما نازل می‌شد قطعا ما آن روز را عید می‌گرفتیم. عمر پرسید کدام آیه؟ گفت : الیوم اکملت لکم دینکم.. عمر گفت من آن روز را می‌شناسم و نیز جایی را که آیه نازل شد. آن آیه روز جمعه زمانی که پیامبر در عرفات وقوف داشت نازل شد! (بخاری، [بیتا]: ج ۸، ۲۱۷؛ مسلم ۱۹۷۲: ج۲ ص ۶۰۵ ؛ ترمذی [بیتا] ج ۵، ۲۵۰، ح ۳۰۳۴ ؛ ابن کثیر ۱۴۰۲: ج ۲، ۱۳- ۱۲ و نیز، همان ۱۴۰۸: ج ۵، ۱۵۵) 🔻بررسی این روایت علاوه بر آن که با ظاهر آیه تعارض دارد، دچار تهافت در متن و نقل هم هست: 🔸ـ برخی نقلها می‌گویند: مردی یهودی، برخی دیگر می‌گویند: مردی نصرانی و در برخی گفته شده یهودیان سوال کردند. 🔹ـ در بیشتر متنها گفته شده روز عرفه و برخی شب جمع یعنی شب دهم و در برخی آمده شب جمعه! 🔸ـ همچنین بیشتر متنها روز جمعه را متذکر شده‌اند و برخی در آن تردید کرده و برخی شب جمعه را گفته‌اند. 🔻جالب است بدانیم برخی از روایات اهل سنت چنین افاده می‌کند که حضرت در روز عرفه در حجة الوداع نماز ظهر را با نماز عصر با هم به‌جا آوردند، (نسائی، خصایص امیرالمؤمنین، ۱۴۱۹: ج ۱، ۲۹۰) که در این صورت نزول آیه در روز جمعه را با مشكل مواجه می‌سازد. زیرا جمعه نماز ظهر خوانده نمی‌شود! ✔️ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕐 نکته چهاردهم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت در باره نزول آیه در روز عرفه به روایتی از عمربن الخطاب متکی است که با چالشهایی مواجه است: 🔻ـ این روایت با ظاهر آیه تعارض دارد 🔻ـ دچار تهافت در متن و نقل است 🔻ـ مشکل دیگر این روایت استبعاد عقلی آن است: ✅ چطور ممکن است تا زمان حکومت عمر مسلمانان در باره مفاد این آیه و ضرورت عید گرفتن آن بی‌توجه بوده‌اند تا آنکه اهل کتاب آنها را متوجه سازند! 🔻قطعا اهل کتاب در مقام طعنه بودند زیرا آنها از سوی قرآن و نیز از سوی مسلمانان متهم بودند که بسیاری از مطالب کتاب خود را کتمان می‌کنند و آنان در مقام دفاع از خود به مسلمانان طعنه می‌زنند که شما هم مطالبی را از کتاب خود کتمان می‌کنید که یکی از آنها ماجرای نزول این آیه شریفه است! ✅ از سوی دیگر این حج اولین حجی بوده که دهها هزار مسلمان در آن شرکت داشتند از جمله همه صحابه بزرگ و معروف که بسیاری از آنها روایات فراوانی را از پیامبر نقل کرده‌اند. با اینحال چه شده همگی در باره نزول این آیه شریفه سکوت کرده‌اند و تنها خلیفه آن هم سالها بعد در برابر اعتراض یهود به ماجرای نزول آیه در عرفه اشاره می‌کند؟ آیا امکان ندارد که صحابه از نقل ماجرای اصلی ممنوع شده باشند؟ ✅ ضمنا در این روایات، یهودی در باره علت عید نگرفتن روز نزول آیه سوال می‌کند اما خلیفه پاسخی دیپلماتیک می‌دهد و از پاسخ اصلی طفره می‌رود! یعنی باید علت عید نگرفتن را خلیفه توضیح می‌داد نه روز نزول! 🔻 راستی نباید روزی که دین به کمال رسیده و خدا این دین را پسندیده و کفار به یأس رسیده‌اند عید اعلام شود؟ اگر خلیفه می‌داند که این آیه در چه روزی نازل شده چرا آن را عید اعلام نمی‌کند؟ سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
🟪 نکاتی در باره آیه اکمال 🕐 نکته پانزدهم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت در باره نزول آیه در روز عرفه به روایتی از عمربن الخطاب متکی است که خلاصه آن این است که مردی یهودی در زمان حکومت عمر گفت شما مسلمانان آیه‌ای را در کتابتان می‌خوانید که اگر در دین ما نازل می‌شد قطعا ما آن روز را عید می‌گرفتیم. عمر پرسید کدام آیه؟ گفت : الیوم اکملت لکم دینکم.. عمر گفت من آن روز را می‌شناسم و نیز جایی را که آیه نازل شد. آن آیه روز جمعه زمانی که پیامبر در عرفات وقوف داشت نازل شد! 🔻 راستی نباید روزی که دین به کمال رسیده و خدا این دین را پسندیده و کفار به یأس رسیده‌اند عید اعلام شود؟ اگر خلیفه می‌داند که این آیه در چه روزی نازل شده چرا آن را عید اعلام نمی‌کند؟ 🟠 خوب است بدانیم علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر، دهها روایت از دهها کتاب مورد وثوق اهل سنت دال بر عید بودن روز غدیر در قرون اول اسلام و اینکه این عید، شایع و معروف بود، جمع آوری و نقل کرده است... کافی است به فصلی از این کتاب مراجعه شود که در آن تبریک و تهنیت شیخین (ابوبکر و عمر) به حضرت علی(ع) را به مناسبت انتصاب او از طرف رسول خدا(ص) به ولایت، ذکر می کند. غیر از منابعی که تهنیت صحابه را بدین مناسبت ذکر کرده اند و علاوه بر منابع بسیاری که بر عید بودن روز غدیر تصریح کرده اند، علامه امینی تبریک شیخین را از شصت منبع معتبر ذکر کرده است. ✔️ در این باره رجوع کنید به: الغدیر ج ١ از ص ٢۶٧ تا ص ٢٨٩ به نقل از «بزرگداشت ها در اسلام» (المواسم و المراسم)، علامه جفعر مرتضی عاملی، ترجمه: محمد سپهری. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
با سلام و احترام
با عرض پوزش بابت تاخیر در ارسال فایل های مبحث دکترین انتظار
فایل صوتی جلسه پنجاهمین مبحث دکترین انتظار - سیزدهمین جلسه مبانی دکترین انتظار مورخ 1400/10/12
فایل صوتی جلسه پنجاه و یکمین مبحث دکترین انتظار - چهاردهمین جلسه مبانی دکترین انتظار مورخ 1400/10/19
فایل صوتی جلسه پنجاه و دومین مبحث دکترین انتظار - پانزدهمین جلسه مبانی دکترین انتظار مورخ 1400/10/26