eitaa logo
بینات
19 دنبال‌کننده
7 عکس
3 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕚 *نکته یازدهم* 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟦 گفتیم قول مشهور مفسران اهل سنت آن است که مقصود از «الیوم» روز عرفه یعنی روز نهم ذیحجه سال دهم هجری است. اما این قول با چالشهایی مواجه است: 🟦 ۱. با متن آیه ناسازگار است: 🔻• اول آنکه آیه از یاس کفار در این روز خبر می‌دهد ، اما در نهم ذیحجه اتفاقی نیفتاد که کفار مایوس شوند. 🔻• دوم، آیه از کامل شدن دین در این روز خبر می‌دهد ، اما در عرفه دین تغییری نکرد. 🔻 • ممکن است گفته شود در عرفه احکام حج نازل شد و دین کامل شد! اما ☑️ *اولا* نزول برخی احکام حج ـ که البته عمده آن قبلا نازل شده بود ـ چگونه می‌تواند موجب یاس کفار از دین شود؟ ☑️ *ثانیا* آنچه از احکام حج در سوره مائده نازل شده تنها دو آیه است که مربوط به حکم کشتن صید در حال احرام است (آیه ۹۴ و ۹۵). آیا این حکم موجب یاس کفار و کامل شدن دین شده؟ ☑️ *ثالثا* اگر در این روز به علت این حکم دین کامل شده و کفار مایوس شدند چرا اعلام یاس کفار در کنار همان حکم نازل نشده و قرار نگرفته است؟ ☑️ *رابعا* مگر دین فقط احکام است که با نازل شدن یک یا چند حکم فقهی دین کامل شود؟ دین اگر با نزول چند حکم کامل می‌شد پس این همه احکام که در فقه حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی به علت عدم بیان آن در کتاب و سنت ایجاد شده و هنوز هم می‌شود ، باید به معنای ناقص بودن دین و عدم اکمال آن باشد! 🔻• باز ممکن است گفته شود کثرت مسلمانان در عرفه و نبود کفار موجب یاس کفار از غلبه بر مسلمانان شد! اما ✅ *اولا* ممنوعیت کفار از حضور در حج و در مکه، سال قبل و با اعلان برائت حاصل شد؛ ✅ و از سوی دیگر آیه از یاس کفار از دین خبر می‌دهد نه از غلبه نظامی بر مسلمانان! ✅ همچنین این کثرت چه ربطی به کامل شدن دین و رضایت پروردگار از آن دارد؟! سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
⬛️شب نهم محرم 1399 هیئت امام جعفر صادق علیه السلام محمد عینی زاده موحد سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
▪امام حسین(ع) به فرزندش امام سجاد (ع) که در واقعه عاشورا به دلیل بیماری در نبرد شرکت نداشتند، فرمود: ▪«سوگند به خدا؛ خون من از جوشش باز نمی ایستد تا این که خداوند، مهدی را برانگیزد. او به انتقام خون من، از منافقان فاسق و کافر، هفتاد هزار نفر را می کشد.»(بحار الانوار،ج 45 ،ص ٢٩٩)
▪امام حسین(ع) به فرزندش امام سجاد (ع) که در واقعه عاشورا به دلیل بیماری در نبرد شرکت نداشتند، فرمود: ▪«سوگند به خدا؛ خون من از جوشش باز نمی ایستد تا این که خداوند، مهدی را برانگیزد. او به انتقام خون من، از منافقان فاسق و کافر، هفتاد هزار نفر را می کشد.»(بحار الانوار،ج 45 ،ص ٢٩٩)
Movahed: عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله قَالَ  : قَالَ مُوسَى إِلَهِی أُرِیدُ قُرْبَکَ قَالَ قُرْبِی لِمَنِ اسْتَیْقَظَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رَحْمَتَکَ قَالَ رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاکِینَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند : حضرت موسی در مناجات خود به خدا عرضه داشت : خداوندا !  مى‏خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من در بیداری شب قدر است گفت: خداوندا! رحمتت را مى‏خواهم، فرمود: رحمتم  در ترحم و رحم کردن به مساکین در شب قدر است
منبع : وسائل‏ الشیعه، جلد  ۸، صفحه ۲۰
هدایت شده از بینات
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۱ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ▫️در این قسمت از سریال ادعا شده که شیطان به صورت یک انسان (روح کامرانی) ظاهر شده و ظاهر شدن شیطان به صورت انسان، مستند قرآنی دارد و آن آیه ۴۸ سوره انفال است. در این قسمت چند بار آقای دهکردی تاکید می‌کند که در این آیه تصریح شده که شیطان به صورت «سراقه بن مالک» ظاهر شده است. ▪️از آنجا که این ادعا به قرآن کریم نسبت داده شده جا دارد که در آن تامل شود. لذا نکات ذیل به عنوان تامل در این مطلب با تدبر در قرآن ارائه می‌شود. 🔸الف ـ ادعای سریال در این قسمت از سریال چند بار تاکید شد که آیه تصریح دارد بر اینکه شیطان به صورت سراقه بن مالک ظاهر شده پس استبعادی ندارد که اینک به صورت آقای کامرانی ظاهر شود. اما با نگاهی به آیه شریفه متوجه می‌شویم که این ادعایی گزاف است و آیه تصریحی به این مطلب ندارد، حتی کنایه و اشاره هم ندارد چه رسد به تصریح. آیه چنین است: وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَ قَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَ إِنىّ‏ِ جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلىَ‏ عَقِبَيْهِ وَ قَالَ إِنىّ‏ِ بَرِى‏ءٌ مِّنكُمْ إِنىّ‏ِ أَرَى‏ مَا لَا تَرَوْنَ إِنىّ‏ِ أَخَافُ اللَّهَ وَ اللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَاب و [ياد كنيد] هنگامى را كه شيطان اعمالشان را [كه در راه دشمنى با پيامبر و لشكركشى بر ضد اهل ايمان بود] در نظرشان آراست و گفت: امروز هيچ كس از مردم [مدینه] پيروز شونده بر شما نيست، و من همراه شمايم؛ ولى زمانى كه دو گروه [سپاه مکه و سپاه مدینه‏] در دید هم قرار گرفتند، به عقب برگشت و پا به فرار گذاشت، و گفت: من از شما بيزارم، من چيزى را می‌بینم كه شما نمی‌بينيد، من از خدا می‌ترسم و خدا سخت كيفر است. ▫️همانطور که ملاحظه می‌شود در این آیه هیچ تصریحی و اشاره‌ای به سراقه و یا این که این شیطان همان شیطان معروف است که به صورت یک انسان ظاهر شده باشد وجود ندارد. 🔸ب ـ نکات آیه آیه شریفه چند مطلب را در بر دارد: ۱. یادآوری مطلبی به جامعه ایمانی مردم مدینه در باره جنگ بدر و عبرتهای آن ۲. شیطان با مشرکان قریش سخن گفته و آنان را به جنگ با مسلمانان تشویق نموده است ۳. هنگام مقابل شدن دو سپاه، شیطان چیزی دیده که موجب فرار او شده 🟤 ادامه دارد.. سرووش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۲ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» 🔸ج ـ منظور از شیطان در آیه در آیه شریفه تصریحی مبنی بر این که این شیطان کیست وجود ندارد. ممکن است گفته شود که ظهور آیه آن است که او همان ابلیس جنی است که دشمن نوع انسان بوده و قسم یاد کرده ذریه حضرت آدم را خواهد لغزاند و آنان را گمراه خواهد نمود. 🔻اما این ظهور منتفی است زیرا سخن گفتن این شیطان جنی معروف در قرآن تنها با خدا مطرح شده و ارتباط او با انسانها تنها از طریق وسوسه در ذهن آنها است. اما اینجا شیطان آشکارا با مشرکان سخن می‌گوید. ▫️از سوی دیگر شیطان در اصطلاح قرآنی، تنها به این ابلیس اطلاق نمی‌شود بلکه عنوان عامی است برای هر کسی که در جامعه شیطنت کرده و مردم را به راه باطل و دشمنی با یکدیگر و با اولیاء الهی دعوت می‌کند. ▪️این کس می‌تواند ابلیس یا از جنیان تبهکار و یا از انسانهای گمراه‌گر باشد: وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ و اين‌گونه براى هر پيامبرى دشمنانى از شياطين انس و جن قرار داديم، كه براى فريب مردم همواره گفتارى باطل ولى به ظاهر آراسته و دلپسند به يكديگر القاء مى‏كنند، و اگر پروردگارت مى‏خواست چنين نمى‏كردند، پس آنان و آنچه را به دروغ به هم مى‏بافند واگذار! (سوره انعام آیه ۱۱۲) ▫️این آیه شریف تصریح دارد که شیاطین هم از جنس انسانند و هم از جنس جن و جالب است که شیطان انسی را بر شیطان جنی مقدم داشته اشت. ▫️در سوره ناس هم به شیاطین انسی اشاره دارد: مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس! ▪️بدین ترتیب با توجه به سخن گفتن آشکار این شیطان با قریش و نیز همراهی آشکار با آنان در مسیر، ظهور آیه آن است که این شیطان از انسان‌ها بوده است. یعنی انسانی شیطانی که در صدد برافروختن شعله جنگ است. اما این انسان کیست؟ 🔻شیطان معروف جنی پیش از شناسایی این انسان شیطانی لازم به ذکر است که روایاتی وارد شده مبنی بر اینکه این شیطان همان ابلیس بوده که به صورت انسان ظاهر شده است. اما این روایات علاوه بر مخالفت با ظهور آیه، به لحاظ سندی ضعیفند. ◽️روایت اول تفسیر برهان در این زمینه از جابر بن عبدالله انصاری است اما او این مطلب را از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقل نکرده بلکه نظر خود را گفته است. ◽️روایت دوم از طبرسی است که بدون سند و با «قیل» آغاز شده ◽️و روایت سوم اشاره به این دارد که شیطان به علت مشاهده سپاه ملائک ترسیده است. این روایت هم با وجود ضعف سندی، با این مطلب که این شیطان یکی از انسانها بوده تعارضی ندارد زیرا مشاهده ملایک در ماجرای بدر و نیز احد از سوی مسلمانان و حتی مشرکان تایید قرآنی و تاریخی دارد. 🔻پس این شیطان انسی چه کسی بوده است؟ 🟤 ادامه دارد.. سرووش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۳ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ⚪️ پس این شیطان چه کسی بوده؟ 🔸سراقه بن مالک در گزارش‌های تاریخی تنها به نام سراقه بن مالک بر می‌خوریم که از سران قبیله کنانه بوده. این قبیله با قریش سابقه درگیری داشته و قریش که برای رفتن به سمت مدینه باید از سرزمین این قبیله عبور می‌کرد نگران بود که افراد قبیله کنانه کمین کرده و با آنان درگیر شوند، اما سراقه به آنان اطمینان می‌دهد که از سوی قبیله او تهدیدی متوجه قریش نباشد و او به قریش پناه دهد. ▫️در این قول کلمه «جار» در عبارت (وَ إِنىّ‏ِ جَارٌ لَّكُمْ) به پناه تفسیر شده است. حال آن که واژه جار به معنای همسایه و همراه و مدافع از همراهان آمده و آن که به معنای پناه است اسم فاعل از باب افعال است یعنی «مجیر» عبارت (وَ إِنىّ‏ِ جَارٌ لَّكُمْ) به معنای همراهی است. چنانکه صاحب التحقیق گوید: انّ الأصل الواحد في هذه المادّة هو الميل الى شي‏ء، كما أنّ الجَنب هو الميل عن شي‏ء، و در ادامه گوید: و الجار و المجاور: باعتبار الميل الى شي‏ء و اختيار قرب السكنى منه. ▪️حاصل آنکه این شیطان برای متقاعد کردن قریش به جنگ با پیامبر و حرکت به سمت مدینه می‌گوید من همراه شما خواهم بود. ▫️ این شیطان نمی‌تواند سراقه بن مالک باشد زیرا نهایت کار او می‌توانست این باشد که قبیله خود را از حمله به قریش باز دارد اما دلیلی نداشته که با آنها همراه شود. ▫️علاوه بر این چرا باید دشمنی سراقه با پیامبر از سران قریش مانند ابوجهل و عتبه بیشتر باشد تا جایی که آنان را که نمی‌خواستند یا مردد بودند برای جنگ با پیامبر، او با اصرار آنان را تحریک کند، حال آنکه او اصلا از قریش نبوده و بعدها خود اسلام می‌آورد! حدیث مربوط به متعه حج از پیامبر را او نقل کرده است. ▪️از سوی دیگر سراقه چه اطلاعاتی از وضعیت مسلمانان در مدینه داشته که به قریش اطمینان می‌دهد که «امروز» از مردم مدینه کسی بر شما غلبه نخواهد کرد! (لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ). ظهور این عبارت آن است که گوینده می‌داند که امروز در مدینه خبری است که نشان می‌دهد مردم مدینه از پیامبر حمایت نخواهند کرد! 🔸یکی از منافقان ▫️به نظر می‌آید طرح نام سراقه بن مالک در این ماجرا یک نکته انحرافی برای گم کردن رد این شیطان است تا کسی او را شناسایی نکند! و این بدان معنی است که این شیطان فردی شناخته شده در میان مسلمانان بوده و افشای چهره او برای جریانی به مصلحت نبوده و از آنجا که این جریان قدرتمند بوده توانسته است هویت او را مخفی نگاه دارد. ▪️قراین آیه نشان می‌دهد که این شیطان یکی از منافقان و در میان مسلمانان بوده و او قریش را برای حمله به مدینه تحریک می‌کرد تا با شکست جبهه انقلابی مدینه یعنی پیامبر، علی سلام‌الله‌علیهماوآلهما و نیز برخی از انقلابیون از مهاجرین و انصار، آنان در مدینه قدرت را به دست گیرند. 🔹برخی قرائن تاییدکننده این دیدگاه چنین است: ▪️اولا، روشن شد که این شیطان از میان انسانها است نه جن. ▪️ثانیا، این شیطان اطلاعاتی از درون مدینه دارد که با اطمینان تمام پیروزی مشرکان را وعده می‌دهد. 🟤 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🔷 تمثل شیطان - قسمت ۴ 🔻تاملی بر ادعاهای قرآنی در قسمت ۲۵ سریال تلویزیونی «احضار» ⚪️ پس این شیطان چه کسی بوده؟ 🔸یکی از منافقان 🔹برخی قرائن تاییدکننده این دیدگاه چنین است: ▪️اولا، روشن شد که این شیطان از میان انسانها است نه جن. ▪️ثانیا، این شیطان اطلاعاتی از درون مدینه دارد که با اطمینان تمام پیروزی مشرکان را وعده می‌دهد. ▪️ثالثا، آیه بعد تصریح دارد که این گفتگو میان منافقان با کفار صورت پذیرفته است: إِذْ يَقُولُ الْمُناَفِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ غَرَّ هَؤُلَاءِ دِينُهُمْ هنگامى كه منافقان و آنان كه در دل‏هايشان بيمارى است، مى‏گفتند: مؤمنان را دينشان فريفت.. ▫️شاهد آنکه آیه قبل با عبارت (وَ إِذْ زَيَّنَ) شروع شده که کلمه «إذ» ظرف زمان است، یعنی بیاد آرید زمانی را که شیطان اعمال مشرکان را برایشان آراست، یعنی آنان را پیش نظرشان قدرتمند نشان داده و به آنان وعده پیروزی می‌داد. آیه بعد هم با همین کلمه «إذ» شروع شده آن‌هم بدون عطف، اگر عطف بود معنی این می‌شد که «و نیز بیاد آرید زمانی را که منافقان چنین می‌گفتند..» اما بدون عطف این آیه به آیه قبل، آوردن «إذ» توضیح وضعیت زمان مذکور در آیه قبل است، یعنی «همان زمان که..» و معنی دو آیه این می‌شود: «بیاد آرید زمانی را که شیطان اعمال مشرکان را برایشان آراسته و به آنها وعده پیروزی می‌داد.. همان زمان که منافقان و آنان كه در دل‏هايشان بيمارى است، مى‏گفتند: مؤمنان را دينشان فريفت..!» ▫️پس آیه دوم بیانگر آن است که این منافقان بودند که مشرکان قریش را به جنگ با مسلمانان ترغیب می‌کردند و از درون مدینه اطلاع داشتند و می‌گفتند که جبهه طرفدار پیامبر در مدینه اندکند و فریفته سخنان و وعده‌های او شده‌اند، اما اکثریت مدینه و سران و بزرگان آن با مایند و لذا در مدینه نیرویی که در برابر شما مقاومت کند نیست. ▪️رابعا، به احتمال زیاد منافقان با برخی سران و چهره‌های با نفوذ در مدینه هماهنگ کرده بودند که هنگام رویارویی در میدان حاضر نباشند و مثلا شب قبل یا پیش از آرایش سپاه بگریزند تا پیامبر با عده قلیل تندروها و انقلابیون تنها بمانند! 🔹برخی شواهد این برداشت آن است که: ▫️یکم: برخی از مسلمانان از همان ابتدا با حرکت به سوی بدر مخالف بودند: كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِالْحَقّ‏ِ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُون؛ همان‌گونه كه پروردگارت تو را به درستى و راستى از خانه ات [به سوى جنگ بدر] بيرون آورد و گروهى ازمؤمنان [از رفتن به جنگ‏] ناخشنود بودند! ▫️دوم: اینان مردم را از جنگ با قریش ترسانده بودند تا جایی که خداوند به آنان وعده یاری با ملائکه را می‌دهد تا مسلمانان از جنگ نگریزند: إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنىّ‏ِ مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَئكَةِ مُرْدِفِين؛ [ياد كنيد] هنگامى را كه [با دعا و زارى‏] ازپروردگارتان يارى خواستيد و او درخواست شما را اجابت كرد كه من مسلماً شما را با هزار فرشته كه پى در پى نازل می‌شوند، يارى می‌دهم! ▫️سوم: مسلمانان همچنان در تزلزل بودند تا آنکه خدای‌تعالی به همین ملائکه می‌گوید که مسلمانان را در میدان تثبیت کنند تا نگریزند: إِذْ يُوحِى رَبُّكَ إِلىَ الْمَلَئكَةِ أَنىّ‏ِ مَعَكُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِينَ ءَامَنُوا 🟤 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44
هدایت شده از Movahed
بیانیه انتخابات.pdf
186.8K
بیانیه حضور در انتخابات، دکتر محمد عینی زاده موحد