eitaa logo
بینات | هادی انصاری
179 دنبال‌کننده
7 عکس
1 ویدیو
0 فایل
«بیّن» یعنی حرف روشن، حرف واضح، حرفی که فهمش پیچیدگی ندارد! انبیاء الهی اصلی ترین ابزارشان «بیّنات» بوده است.کانال «بیّنات» تلاشی است برای فهم و تبیین، به روشنیِ کلام انبیاء، زیر سایه ی وحی الهی!
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 *فوتبال مهم است!* 🔹بیش از آنکه از باخت تیم ملی ناراحت باشیم از بازی تدافعی و منفعلانه تیم که به روشنی تاکتیک اتخاذی تیم بود دلگیر شدیم. 🔹این تاکتیک مرا به یاد جملات امیرالمومنین در خطبه 27 نهج البلاغه انداخت: *قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا* با دشمنتان بجنگید قبل از آنکه او با شما بجنگد، به خدا قسم تا کنون به هیچ گروهی در دل خانه شان حمله نشده مگر اینکه آنان ذلیل شدند. 🔹فوتبال مهم است و درس آموز. در دنیایی که قانون جنگل بر آن حاکم است اگر تهاجم نکنی به تو تهاجم میکنند. اگر حمله نکنی به تو حمله میکنند. 🔹و *سیاست خارجی قرآن سیاست خارجی ای فعالانه و تهاجمی است.* در جای جای سور مدنی و در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی میتوان این تحرک فعالانه و پیش دستانه را نشان داد.
🖌 راه حل بی حجابی ایجاد شکاف اجتماعی است - 1 1️⃣ یکم - دو نوع بی حجابی، دو طبقه متفاوت اقسام بی حجابی و سبک زندگی غربی را میتوان در یک نگاه کلی به دو تیپ تقسیم بندی کرد: 🔸یک تیپ، مربوط میشود به بروزات عجیب و آوانگاردی که از ساختارشکنان و پیشاهنگانِ تغییرات این حوزه دیده میشود. پوششها و بروزاتی که معمولا همه از مذهبی و شل حجاب و حتی بی حجابها را به تعجب وادار میکند. این رفتارها عمدتا از سوی بچه پولدارها، مرفهین، بالاشهرنشینان، سرمایه داران کلانی که زحمتی برای سرمایه شان نکشیده اند و ... دیده میشود. 🔸یک تیپ مربوط میشود به طیفهای عمومی مردم که به سبک خاصی از شل حجابی عادت کرده اند و در این زمینه ها نسبت به پوشش خودشان در محدوده متعارف حساس و سخت گیر نیستند. این رفتارها از سوی اقشار مختلفی دیده میشود. در پایین شهر هست، در طبقه متوسط هم هست. این بروزات چندان قابل تگ زنی و جداسازی از سبک زندگی عمومی مردم نیست. به نوعی به تیپ مردم تبدیل شده است. 2️⃣ دوم- ادبیات قرآنی 🔸قرآن و روایات دسته اول را و دسته دوم را نام گذاری میکنند و برای مواجهه با آنان نسخه واحد صادر نمیکند. در سوره هود پس از دعوت مردم به ایمان آوردن به رسول خدا و تکذیب مکذبین، داستان انبیاءِ گذشته و تکذیب آنان توسط قومشان مطرح میشود. ماجرای نوح، هود، صالح، لوط، شعیب و موسی ذکر میشود و در همه داستانها کار به تکذیب توسط قوم آن نبی و عذاب شدن آنان میکشد. سپس خدای متعال در آیه 116 و 117 اینطور می فرماید: فَلَوْ لاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَ اتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا فِيهِ وَ كَانُوا مُجْرِمِينَ ﴿116﴾ وَ مَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُهَا مُصْلِحُونَ ﴿117﴾ یعنی چرا در میان اقوامِ انبیاء گذشته خردمندان و فضلایی نبودند که از فسادِ مترفین نهی کنند؟ وقتی نهی نکردند خودشان هم رفته رفته به دنبال اتراف و خوشگذرانی های همان طبقه بچه پولدارها افتادند و همان مسیر را طی کردند. کم کم این نوع زیست مترفانه و متبخترانه و مستکبرانه و بچه پولدارانه با همه طغیانها و عصیانهایش اینقدر شد که اهل آن قوم به طور عمومی فاسد شدند. نتیجه نهایی هم مشخص است. خدا طومار آن آبادی ها و اقوام را در هم پیچید. جالب است که این سبک نابودی تنها مربوط به یک قوم و یک زمان نیست. این مسیر، این سبک و این جریان، جریان نابودیِ قوم نوح، قوم هود قوم صالح و عموم اقوامی است که در طول تاریخ نابود شدند. این سنت و قاعده ی خداست. مسیر نابودی عمومی یک قوم این چنین طراحی شده است که: الإسراء: وَ إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً ﴿16﴾ 🔸مترفین سردمداران و جلوداران هلاکت اند. آنچه در جامعه پخش میکنند همان و فحشا و اتراف و سبک زندگی لجنی است که خودشان در آن غرق هستند. آن را برای همه توصیه و تجویز میکنند. به شدت آن را تبلیغ میکنند و زینتهای خود را در معرض دید همگانی قرار میدهند تا آب از لب و لوچه مستعضفین آویزان شود و آنان نیز مسحور آن نوع تیپ زدن و آن نوع دوردورکردن و آن نوع دوست دختر بازی و مشروب خواری و... شوند. آنان با ایجاد یک قبله فرهنگی همه را به سوی خود میکشند. القصص: فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ ﴿79﴾ ------------------ کانال بینات | هادی انصاری 🆔 https://eitaa.com/Bayyenat_Ansari
🖌 راه حل بی حجابی ایجاد شکاف اجتماعی است - 2 3️⃣ سوم- راهبرد قرآنی: جداسازی فرهنگیِ عموم مردم از طبقه مترفین 🔸قرآن در مقابل آنان راهبرد مشخصی دارد. قرآن از برچسب زنی استفاده میکند. در موارد بسیاری لایه ی فرهنگیِ جریانِ ثروت با برچسب تگ میخورد. خدای متعال رفته رفته مستضعفین را در مقابل آنان قرار میدهد. رفته رفته روحیات و صفات و خلقیات آنان را توصیف میکند و در مقابل صفات مومنین قرار میدهد. کسانی که اهل هستند در مقابل کسانی که اهل هستند. (لیل) کسانی که هستند در مقابل کسانی که (فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم) هستند (معارج) کسانی که اهل هستند ولو نمازخوان باشند در مقابل کسانی که نمازشان با انفاق توأمان است و... تا جایی که رکن ایمان در کنار صلاة، انفاق قرار داده میشود و از ارکان کفر بخل و عدم اعطاء دانسته میشود. 🔸با این ادبیات سازی و تگ زنیِ فرهنگی کم کم طیفی از عموم مردم در مقابل طبقه مترفین شکل میگیرد. این تقابل روز به روز جدی تر میشود تا جایی که مترفینی که در امیدِ توسعه فرهنگِ اتراف خود بودند نه تنها نمیتوانند مردم را خراب کنند بلکه خودشان را در مقابل قیام فرهنگیِ عموم مردم به رهبری طبقه مستضعفین میبینند. 4️⃣ چهارم- راهبرد امروز مقابله با بی حجابی 🔸اگر فرهنگِ بی حجابی و ولنگاری و لاابالی گری به عنوان پرچم مبارزه با ضعفهای نظام تگ بخورد نتیجه آن در نهایت چیزی جز همراهی تدریجی قشر زیادی از توده خاکستری نخواهد بود. جریان بچه پولدارها میتواند پشت این پرچم مخفی شود و فرهنگ فاسد و منحط خود را علی رغم منفوریت تاریخی شخصیت خود بین عموم جامعه ترویج کند. 🔸اما اگر نظام با یک عملیات هوشمندانه فرهنگی رسانه ای به مرور فرهنگ بی حجابی و ولنگاری و لاابالی گری را به عنوان سبک زندگی بچه پولدارهای مفت خور ترویج کند و دُم آن را به دُم مترفین گره بزند و هویت تاریخیِ عدالت خواه و یاریگر مستضعفین و ضد بچه پولداربازی را با کار مستمر فرهنگی در جامعه زنده کند و بی حجابی و لاابالی گری را به بودن تأویل ببرد و آن را به عنوان نماد اتراف بین مردم معرفی نماید؛ به لحاظ فرهنگی ورق بر میگردد. آن هنگام است که توده مردم در هنگام مشاهده بروزات آوانگاردِ بدپوششی خودشان را از آن طبقه نمیبینند و در دل یا در عمل با آن برخورد میکنند و با این کار بستر را برای برخورد حاکمیتی نیز باز خواهند کرد. 🔸با این جداسازی فرهنگی بین توده مردم با همان حد متعارف پوشش و حجابی که دارند و بین طبقه مترفین با مدل عجیب پوشش در عمل راه برای گفتگوی فرهنگی با طبقه توده مردم و دعوت آنان به فضای پاکدامنی و حجاب قوی تر هم باز میشود. و در غیر این صورت برخوردهای قهرآمیز با طبقه مترفین و بروزات آنان تنها لگدی به خاکستری ها در جهت پرت شدن به دامن همان مرفیهن بی درد و فرهنگ منحطشان خواهد بود. 🔸در پایان تذکر این نکته ضروری است که نگاشته فوق تنها درصدد ارائه یک راهبرد فرهنگی برای مساله بی حجابی و ولنگاری است. با سیر در فضای قرآنی میتوان گفت سیاستگذار می بایست بسته ای از راهکارها را در پیش بگیرد. برخورد امنیتی با سرخطهای جریان ساز مساله بی حجابی در کشور و مساله امنیت ملی شمردن آن، رونق دادن و کمک به کارگاهها و بنگاه های تولید پوشاک اسلامی، مقابله با شبکه تولید و توزیع پوشاک نامناسب و از همه مهم تر و محوری تر، گفتگو، گفتگو و گفتگوهای دو طرفه با طیف عموم مردم در قالب مناظره، بحث آزاد، مباحثه جمعی و... در رسانه ملی از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود. ------------------ کانال بینات | هادی انصاری 🆔 https://eitaa.com/Bayyenat_Ansari
🔰🔰🔰 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام 🔶 مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان 🔺 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🔺 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید. --------------------------------------- گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🆔 https://eitaa.com/HokmraniEghtesad_borhan موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🆔 https://ble.ir/ehya_asemeh
✍️ وعده دوم سوره اسراء بخش اول...  🔸 دو وعده در سوره اسراء در سوره اسراء در سیاق نخستین (آیات 1-8) و سیاق پایانی (آیات 101-104) به مساله بنی اسرائیل پرداخته شده است. در سیاق نخستین خداوند متعال از قضای حتمی الهی که در مقدرات بنی اسرائیل نوشته شده پرده بر میدارد. حکم قطعی آنان اینگونه بیان میشود که: شما دو بار در زمین به قدرت می رسید و در هر دو بار فساد بزرگی برپا میکنید. در اولین مرتبه، نیرومندان و قلدرانی بر شما مسلط میشوند و شما را از لابلای خانه هایتان بیرون میکشند و مجازات میکنند. سپس برای بار دوم قدرت به شما منتقل میشود و آنگاه شمایید و اعمالتان. اگر نیکی کردید نیکی میبینید و اگر بدی کردید بد می بینید. ولی مقدر است که شما بدرفتاری را انتخاب میکنید و در نتیجه وعده دوم محقق میشود و شما باز روسیاه میشوید و دشمنانتان بر شما مسلط میشوند و مسجد الاقصی را تصرف میکنند و همه دارایی های شما را ویران می نمایند. (1) 🔶 کدام وعده محقق شده و کدام هنوز محقق نشده؟ سوال اینجاست که کدام وعده ها محقق شده و کدام یک محقق نشده اند؟ به نظر میرسد با توجه به آیات پایانی سوره اسراء میتوان این سوال را پاسخ داد. در آیات 103 و 104 خداوند متعال از ماجرای تقابل موسی و فرعون سخن میگوید و میفرماید که بعد از غرق شدن فرعونیان بنی اسرائیل را حاکم بر زمین کردیم (و وعده اول محقق شد) ولی هنگامی که وعده دیگر فرا برسد همه آنان را دسته جمعی (برای مجازات) می آوریم. (2) آیات ابتدایی سوره قصص نیز در پاسخ گویی به این سوال مفید است. در این آیات خداوند متعال از اراده الهی برای وراثت و امامت بنی اسرائیل بر زمین سخن میگوید. اراده ای که مقرر بود با نابودی فرعونیان محقق شود و شد. به نظر میرسد وعده اول همین بود و اوج این امامت و حکومتِ بنی اسرائیل در دوران حکومت داوود و سلیمان (ع) رخ داد و پس از آن جزای مطرح شده در وعده اول که همان نابودی بنی اسرائیل با حمله بخت النصر و ویرانی هیکل سلیمان و خانه های بنی اسرائیل بود رخ داد. (3) در مجموع با استنادات و شواهد مطرح شده میتوان گفت وعده ی اولِ سوره اسراء محقق شده و پس از آن وعده دوم یعنی قدرت گیری و حکومت مجدد بنی اسرائیل در قرن اخیر نیز شکل گرفته و اکنون جهان در انتظار تحقق نابودی دوم بنی اسرائیل است. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 https://eitaa.com/Bayyenat_Ansari
✍️ وعده دوم سوره اسراء بخش دوم...  🔶از شواهد دیگری که میتوان دولت غاصب اسرائیل را ظهور علو و فسادِ دوم دانست این است که اراده الهی بر این شکل گرفته که بنی اسرائیل هرگز حکومت مستقل و متمرکز نداشته باشند و همواره در زمین پست و حقیر باشند. (4) لذا این تشکیل حکومتی که در قرن اخیر مشاهده میشود امری خلاف قاعده است. و همانطور که آیه 112 سوره آل عمران نشان میدهد تنها با تمسک به کمکی از جانب انسانها و اراده ای از سمت خدای متعال آنها میتوانند حکومت تشکیل بدهند. البته طبق آیات سوره اسراء این تشکیل حکومت تنها یک بار خواهد بود و نتیجه اش استکبار و فسادی بزرگ در زمین است که به دست بندگان سخت و خشنی از خدا نابود خواهد شد. حتما عملیات «طوفان الاقصی» طلیعه ای است بر نابودی این حکومتِ جعلی و همانطور که قرآن وعده داده است قطعا وعده دوم سوره اسراء محقق خواهد شد و به زودی روزی را در زمین میبنیم که نجاستی به نام اسرائیل در آن وجود نخواهد داشت. ---------------------------------------------------- پ.ن: 1- وَ قَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوّاً كَبِيراً ﴿4﴾ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولاَهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلاَلَ الدِّيَارِ وَ كَانَ وَعْداً مَفْعُولاً ﴿5﴾ ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً ﴿6﴾إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيراً ﴿7﴾عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنَا وَ جَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيراً ﴿8﴾ 2- وَ لَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُوراً ﴿101﴾...﴿102﴾ فَأَرَادَ أَنْ يَسْتَفِزَّهُمْ مِنَ الْأَرْضِ فَأَغْرَقْنَاهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِيعاً ﴿103﴾ وَ قُلْنَا مِنْ بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُوا الْأَرْضَ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفاً ﴿104﴾ 3-إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلاَ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ ﴿4﴾وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ ﴿5﴾وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ نُرِيَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ ﴿6﴾ 4- البقرة: ... وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا يَعْتَدُونَ ﴿61﴾ آل ‏عمران‏: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ بَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَ كَانُوا يَعْتَدُونَ ﴿112﴾ --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔  https://ble.ir/bayyenat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنبال چهار بچه اش میگردد... وَ مَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيّاً وَ اجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً ﴿النساء - 75﴾ شما را چه شده كه در راه خدا و [رهايى] مردان و زنان و كودكان مستضعف [ى كه ستمكاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمى جنگيد؟ آن مستضعفانى كه همواره مى گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند، بيرون ببر و از سوى خود، سرپرستى براى ما بگمار و از جانب خود براى ما ياورى قرار ده (۷۵) --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ نقش همراهی یا عدم همراهی توده مردم در تصمیم گیری برای جنگ به بهانه واکنش ضعیف ایران در کشتار مردم غزه و ترور شهید سیدرضی موسوی 🔶 تصمیم گیران نظامی و امنیتی در مسائلی همچون دخالت در جنگ غزه همواره با نگرانی هایی پیرامون عدم همراهی مردم مواجه هستند تا جایی که در ماجرای شهادت حاج قاسم، عملیات طوفان الاقصی و کشتار مردم غزه و اخیرا ترور فرماندهان سپاه قدس در سوریه با واکنشهای ضعیفی از سوی ایران مواجه بوده ایم. 🔶 نگاه قرآن به مساله همراهی مردم در چنین تصمیماتی را میتوان از آیاتی مثل آیات 62 تا 66 سوره انفال دریافت کرد. این آیات که بعد از اتمام جنگ بدر نازل شده است شرایط پس از جنگ را توصیف میکند و در میانه مباحث به فراخور، به مباحث قبل از جنگ و حین جنگ فلش بک میزند. جنگ بدر در شرایطی رخ داده است که بخشی از همراهان پیامبر که با وصف (مومن) یاد میشوند نسبت به همراهی با ایشان در این جنگ ناخوشنود بوده اند (كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ5﴾ طبق شواهد قرآنی این افراد حتی در لحظات نزدیک به وقوع جنگ هم در صحنه بوده اند و پیامبر و مومنین حقیقی را به بی خردی ناشی از توهمات ایدئولوژیک متهم می کرده اند (إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هٰؤُلاَءِ دِينُهُمْ 49﴾ با این حال به علت همراهی مومنین خالص و حقیقی که در آیات ابتدایی سوره توصیف شده اند (أُولٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ 4﴾ جنگ بدر با نصرت الهی همراه شده و پیامبر و مومنین در این جنگ پیروز میشوند. 🔶 در آیات پایانی سوره انفال بحث از ادامه جنگ و قتال با کفار میشود. خداوند متعال می فرماید همانطور که خداوند در گذشته در مقابل دشمنی کفار، پیامبر را حمایت کرد از این جا به بعد نیز این فرآیند حمایت ادامه خواهد داشت. اما این فرآیند به چه نحوی انجام میشود؟ خداوند در آیات 62 و 63 عنصر اصلی این حمایت را همان همراهیِ مومنین خالص و ناب و نه همراهی توده های مردم میداند: (وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ ﴿62﴾ وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿63﴾ در واقع این حمایت الهی با نصرت مومنین (و نه توده مردم) رخ میدهد. خداوند با الفت دادن به قلوب مومنین آنان را در راستای نصرت پیامبر همدل کرده بود و لذا به جنگ بدر آمدند و پیامبر را حمایت کردند. همدلی ای که با خرج کردن دارایی های بسیار و مقدم کردن سیاستهای رفاهی بر سیاستهای هزینه بری همچون جنگ هم قابل به دست آمدن نبود. 🔶 اکنون برای ادامه این مسیر سخت که رکن اصلی آن قتال و جنگ با کفار است باز هم پیامبر باید روی همین نصرت الهی و نصرت مومنین خاص که اهل تبعیت از ایشان هستند حساب باز کند: (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ 64﴾. اگر اینان اهل مقاومت باشند کل مومنین پیروز میشوند. 20 مرد جنگی از جریان حزب اللهی ها و مومنین خالص و تابع رسول کافی هستند تا بر 200 نفر از دشمن غلبه کنند و 100 جنگنجوی حزب اللهی کافی هستند تا بر 1000 نفر از دشمن غلبه کنند. و البته هر چه درجه ایمان این مومنین خالص و حلقه اصلی کمتر باشد توان رویارویی با دشمنان نیز کمتر میشود و به تناسب تکلیف حاکم برای جنگ با دشمنان نیز سبک تر میگردد. (آیات 65 و 66 سوره انفال) 🔶 با توجه به این رویکرد در سوره انفال و بررسی سایر سور قرآنی که مفاهیم مشابهی را با الفاظی همچون (مومنین در معیت رسول) یا (حزب الله) بیان میکند میتوان فهمید که آنچه به عنوان یک شاخص در بررسی میزان همراهی مردم برای سیاستگذارِ مساله جنگ می بایست مد نظر باشد همراهی تام و تمام توده ها نیست. بلکه آنچه مهم است همراهی امت حزب الله و مومنین خالص و درجه ایمان و ثبات آنها است. این شاخصی است که باید در زمینه سنجش میزان همراهی مردم، توسط سیاستمدار ملاک محاسبه باشد و بر اساس آن تصمیم بگیرد تا در جنگ غزه دخالت بکند یا نه. وگرنه تنها محاسبه ی نظر عموم مردم با نظرسنجی ها و حدس و گمان ها نمیتواند شاخص درستی باشد. 🔶و البته روشن است که این نگاشته درصدد احصاء تمام شاخصهای موثر در محاسبات مربوط به دخالت یا عدم دخالت در جنگها نیست. بلکه تنها از منظر مساله «همراهی عمومی» به این مساله پرداخته است. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ قاعده قرآنی «مقابله به مثل» در ترورها 🔸 این روزها بحث از واقعی یا ضعیف بودن عملیات عین الاسد و سایر پاسخهای ایران به تجاوزات دشمنان داغ شده است. برخی با نگاه سیاسی این مساله را دنبال میکنند و گویی مشکلشان این است که چرا در این دولت و در زمانه ای که کار دست خودمان است این بحثها مطرح میشود! چراکه همین بحثها توسط برخی بزرگان در دولت قبل هم مطرح شده بود و کسی نسبت به آنها واکنشی چنین تند و بنیان برافکن نشان نداده بود. آیت الله محسن اراکی این عملیات را حاصل ترس خودی ها دانسته بود و گفته بود که حادثه هواپیمای اوکراینی چوب خدا بود به خاطر ترسی که در این عملیات به دل راه دادیم و کار واقعی نکردیم. حجة الاسلام قمی در ماجرای ترور شهید فخری زاده گفته بود وقتی حاج قاسم مان را زدند و خلاف نظر رهبرمان، انتقام سخت واقعی مان دیر شد دشمن قدار حریص گشت و طمع کرد. 🔸 کاری به اهالی سیاست ندارم، آنها منطق خودشان را دارند و راه خودشان را میروند. اما از منظر قرآنی بحثی داریم تحت عنوان «مقابله به مثل» در سوره مبارکه بقره که اولین سوره مدنی نازل شده بر پیامبر است. خداوند در آیه 194 سوره بقره یک قاعده ی کلی را برای مسلمانان مطرح میکند تا در طول مسیر مقابله با کفار همیشه این قاعده را رعایت کنند: «الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَ الْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» ماهِ حرام، در برابر ماهِ حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند، و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد.) و تمام حرامها، (قابلِ) قصاص است. و(به طور كلّى) هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدّى كنيد! و از خدا بپرهيزيد(و زياده روى ننماييد)! و بدانيد خدا با پرهيزكاران است! (ترجمه مکارم) 🔸 این قاعده در مواردی مثل ماجرای نقض عهد برخی با مدینه که در سوره انفال مطرح میشود مصادیق دیگری پیدا میکند: فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿57﴾ خداوند در مورد آنان می فرماید: اگر آنها را در(ميدان) جنگ بيابى، آن چنان به آنها حمله كن كه جمعيّتهايى كه پشت سر آنها هستند، پراكنده شوند؛ شايد متذكّر گردند(و عبرت گيرند)! (ترجمه مکارم) 🔸 این اصل غیر از اصل بازدارندگی پیشینی است. آنجا که خداوند می فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» قاعده دیگری بناگذاری میشود که آن هم آماده سازی نیروها جهت بازدارندگی از تعرض دشمن است. در اصل «مقابله به مثل» پیش فرض مساله جایی است که تعرضی انجام شده و آنچه مورد تأکید است بازدارندگی از انجام تعرضات بعدی است. 🔸حال به سراغ مساله خودمان برویم. آیا در ماجرای حاج قاسم مقابله به مثل انجام شد؟ آیا در ماجرای شهید فخری زاده و سایر دانشمندان هسته ای مقابله به مثل رخ داد؟ آیا بمباران عین الاسد با آن توصیفات مقابله به مثل بود؟ در ماجرای سیدرضی چطور؟ در ماجرای کرمان چطور؟ راستی چه تضمینی هست که ماجراهای بعدی ای رخ ندهد؟ مگر ترور کردن فرماندهان مقاومت اکنون برای دشمنان ما هزینه دارد؟ 🔸 این نگاشته درصدد ناچیز انگاری زحمات و مجاهدتهای سپاه یا نیروی قدس نیست. چه بسا اگر زحمات آنان نبود امروز موضوعا جبهه مقاومتی وجود نداشت که از ضعف و قوت اقداماتش سخن بگوییم. این دستاورد حتمی و قطعی جمهوری اسلامی است و قابل انکار نیست. آنچه محل دغدغه است توصیه ای قرآنی در خصوص مقابله به مثل کردن در مقابل تعرضات دشمن است. 🔸آنچه محل بحث است رد کردن سیاستی است که پیش از همه ظریف و روحانی آن را مطرح کردند و البته این روزها از خیلی ها آن را می شنویم: در تله دشمن نیافتیم! در حالی که در عرف بین المللی کاملا معقول و منطقی است که در پاسخ به تعرض یک کشور عملیاتی در همان سطح انجام بشود و هیچ گاه چنین کاری مجوزی برای جنگ بین دو کشور نخواهد بود. از این گذشته برای مبتلا نشدن به جنگ تنها راهکار نشان دادن قوت است. اگر در مقابل ترورها خاموش بمانیم نه تنها از جنگ دور نشده ایم که با مخابره ی ضعف و ترس خودمان چندین گام به آن نزدیک شده ایم. در حالی که با مخابره ی اقتدار در ماجرایی مثل ترور سیدرضی میشد هم فکر حمله نظامی را از سر دشمن دور کرد و هم ترورهای بعدی را برای دشمن پرهزینه ساخت. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا