مقدمه ای بر آشنایی با ویل دورانت
در مورد ویل دورانت
ویلیام جیمز دورانت (به انگلیسی: Will Durant) (زادۀ ۵ نوامبر ۱۸۸۵ ـ مرگ ۷ نوامبر ۱۹۸۱)، فیلسوف، تاریخنگار و نویسندۀ آمریکایی بود.
ویلیام یک تابستان بهعنوان خبرنگار مبتدی برای نیویورک جورنال کار کرد ولی خود را شایستهٔ این کار مهیج نیافت و به شغل آرام تدریس زبانهای لاتینی و فرانسوی و انگلیسی و تدریس هندسه در ستنهال کالج در شهر ساوث اورینج واقع در نیوجرزی مشغول شد (۱۹۱۱-۱۹۰۷). در سال ۱۹۰۹ به مدرسۀ دینی آنجا وارد شد ولی در سال ۱۹۱۱ به عللی که در کتاب انتقال شرح دادهاست از آنجا بیرون رفت. از این مدرسهٔ دینی به یک جهش، به حلقهٔ رادیکالترین طرفداران اصلاحات در نیویورک پیوست و در مدرسۀ فرر مدرن مدیر و معلم و «طلبهٔ اول» گردید (۱۹۱۳-۱۹۱۱) و این آزمایشی بود در آموزش و پرورش مبتنی بر آزادی. در سال ۱۹۱۲، به خرج آلدن فریدمن، که با او دوست شده و توسعۀ افق نظر او را به عهده گرفتهبود، اروپا را از کیلارنی ایرلند تا یالتا پیمود. در سال ۱۹۱۳ وارد دانشگاه کلمبیا شد و زیرنظر مورگن و کالکینس در زیستشناسی و زیر نظر وودبریج و دیوئی در فلسفه آموزش دید. در ۱۹۱۷ دکترایش را گرفت و یک سال به تدریس فلسفه در آن دانشگاه مشغول شد. در ۱۹۲۱ به مدرسۀ لیبرتمپل سازمان داد و آن را به مرکز پیشرفتهٔ جوانان تبدیل کرد. با موفقیتِ کتاب تاریخ فلسفه، کار تدریس را رها کرد و در سال ۱۹۲۷ متقاعد شد تا تمام عمر خود را وقف نوشتن تاریخ تمدن کند.
مهمترین اثر او تاریخ تمدن، مجموعه کتابی ۱۱ جلدی است که با همکاری آریل دورانت، همسرش نوشتهاست. وی در این کتاب توانستهاست با استفاده از آثار مورخان دیگر (از هرودوت تا آرنولد توینبی)، که از ابتدای تاریخ مکتوب بشر تا کنون زیستهاند، مکتب نوینی از تاریخنگاری را به وجود آورَد.
برخلاف دیگر تاریخنگاران، که تنها تمرکزشان بر روی وقایع تاریخی و سیر تمدن بشری بود، وی در اثر خود به عوامل تمدنساز در طول تاریخ نیز توجه میکند. در این باره نقلقولی دارد که چنین است: «تمدن رودی است با دو ساحل»∗. این نقلقول بهطور ضمنی به این مسأله اشاره دارد که تاریخنگاران اغلب نهایت توجه و دقت خود را صرف رودخانهٔ در جریانِ تاریخ نمودهاند که معمولاً پرآشوب و پرهیاهوست و اجازهٔ برداشتها و تفاسیر صحیح را نمیدهد. در مقابل، او دیدگاه دیگری را مطرح میکند که در آن حواشی تاریخ و تمدن (ساحلها) میتوانند به اندازهٔ خودِ متن تاریخ مهم باشند. بهنظر او، همهٔ مردمانی که در طول تاریخ خانه و مجسمه ساختند و شعر سراییدهاند هم در شکلگیری تمدن نقش داشتند. ویل دورانت در کتاب درسهایی از تاریخ، که در سالهای آخر زندگی خود نوشت، میگوید که تاریخ ملتها را باید با توجه به پدیدههای علمی جدید نوشت.
ازجمله آثار شناختهشدۀ وی در ایران میتوان به دو اثر دیگر، یعنی تاریخ فلسفه و لذات فلسفه، برگردان دکتر عباس زریاب خویی اشاره کرد. (کتاب تاریخ تمدن او در ایران در ۱۱ جلد از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیدهاست.)
او با اینکه میخواست کشیش شود اما در دانشگاه بیشتر علوم، از زیستشناسی گرفته تا تعلیم و تربیت را تجربه کرد. اما بالاخره بعد از خواندن کتاب اخلاقِ اسپینوزا به سراغ فلسفه رفت، آن رشته را تا دکترا ادامه داد و استاد دانشگاه شد و کتابهای فلسفی زیادی تألیف کرد.
هنری توماس در کتاب بزرگان فلسفه یک فصل را به او اختصاص داده و نوشتهاست: «بزرگترین کار او در فلسفه این بود که افکار پیچیدۀ فلسفی را به زبان ساده بیان کرد. او فلسفه را، که دور از دسترس مردم عادی بود، به خانههای آنها برد و آن را برای همه قابل فهم کرد.»
اما همۀ اینها دورانت را راضی نکرد تا اینکه به قول خودش برای «ارضای حس کنجکاوی» سر از تاریخ درآورده و در زمان استادیِ دانشگاه کالیفرنیا کتاب تاریخ فلسفهاش را نوشت که فیلسوفان و منتقدان دانشگاه او و کتابش را تحسین کردند.
بعد از آن بود که دورانت تصمیم به نوشتن تاریخ تمدن جهان گرفت. همسرش آریل (که قبلاً یکی از شاگردانش بود) با همراهی کردنش در سفرها، به او در نوشتن این کتاب کمک کرد.
او برای نوشتن هر فصل از کتاب به گوشهای از دنیا سفر میکرد؛ از مصر و ایران تا سیبری و ژاپن. مقصد او برای نوشتن جلد اول کتاب تاریخ تمدن با عنوان «مشرقزمین، گهوارۀ تمدن» بود. بعد چاپ جلد اول، سفرهای دور دنیایش شروع شد که ۵۰ سال ادامه یافت. در نهایت، در ۱۹۷۵، نوشتن تمامی ۳۰ جلد کتابش و همچنین سفرهایش به اتمام رسید.
تاریخ تمدن (به انگلیسی: The Story of Civilization) نام مجموعه کتابی ۱۱ جلدی است که ویل دورانت بههمراه همسرش آریل دورانت دربارهٔ تاریخ زندگی انسان از دوران پیش از تاریخ تا پایان سدهٔ هجدهم نوشتهاند.
۵ خرداد ۱۳۹۸
این مجموعه ناتمام است. دورانت و همسرش قصد داشتند نگارش آن را تا تاریخ معاصر غرب (تا سال ۱۹۳۳) ادامه دهند، اما با مرگ تقریباً همزمان آنان، مجموعهٔ تاریخ تمدن تا جلد ۱۱، که اختصاص به دوران ناپلئون دارد، پیش رفت.
در ۶ جلد نخست این مجموعه نام ویل دورانت بهعنوان نویسنده آمدهاست و آریل دورانت ویراستار است، ولی در جلدهای بعدی هر دو نویسنده هستند.
ویل دورانت در این اثر بهجای پرداختن به جنبهای خاص از تاریخ، نگاهی تحلیلی به جوانب مختلف تاریخ بشریت دارد. او در پیشگفتار جلد نخست این مجموعه، در این باره چنین بیان داشتهاست: «… مدت مدیدی است که من به این عقیده رسیدهام که طریقهٔ نوشتن تاریخ به شکل قسمتهای مجزا از یکدیگر، که من آن را ترتیب طولی نام میدهم (مانند تاریخ اقتصادی، تاریخ سیاسی، تاریخ مذهبی، تاریخ فلسفه، تاریخ ادبیات، تاریخ علوم، تاریخ موسیقی، و تاریخ هنر)، حق وحدت زندگانی بشری را ادا نمیکند، و تاریخ در عین حال که بهصورت طولی نوشته میشود باید متفرعاتی هم داشتهباشد، و جنبهٔ ترکیبی و تحلیلی هر دو باید مراعات شود؛ تاریخ وقتی به صورت کمال مطلوب نزدیک خواهد شد که مورخ، برای هر دورهٔ تاریخی، صورت کاملی از سازمانها و حوادث و طرق زندگی را که از مجموع آنها فرهنگ یک ملت ساخته میشود رسم کند…».
جلد اول: مشرق زمین، گاهوارهٔ تمدن (۱۹۳۵)
شکلگیری تمدن
عوامل کلی تمدن
عوامل سیاسی تمدن
عوامل اخلاقی تمدن
عوامل عقلی و روحی تمدن
ماقبل تاریخ و آغاز مدنیت
خاور نزدیک
سومر
مصر
بابل
آشور
اختلاط نژادها
قوم یهود
پارس
هند و همسایگانش
بنیادهای هندی
بودا
از اسکندر تا اورنگ زیب
زندگی مردم
بهشت خدایان
زندگی جان
ادبیات هند
هنر هندی
موخرهٔ مسیحی
خاور دور
عصر فیلسوفان
عصر شاعران
عصر هنرمندان
مردم و دولت
انقلاب و تجدید حیات
ژاپن
بنیادگذاران ژاپن
مبانی سیاسی و اخلاقی
اندیشه و هنر در ژاپن باستان
ژاپن نو
جلد دوم: یونان باستان (۱۹۳۹)
جلد سوم: قیصر و مسیح (۱۹۴۴)
جلد چهارم: عصر ایمان (۱۹۵۰)
جلد پنجم: رنسانس (۱۹۵۳)
جلد ششم: اصلاح دین (۱۹۵۷)
جلد هفتم: آغاز عصر خرد (۱۹۶۱)
جلد هشتم: عصر لویی چهاردهم (۱۹۶۳)
جلد نهم: عصر ولتر (۱۹۶۵)
جلد دهم: روسو و انقلاب (۱۹۶۷)
جلد یازدهم: عصر ناپلئون (۱۹۷۵)
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️رهبرمعظم انقلاب: در دعای دیشب بود «اللهم العن قتلة اميرالمؤمنين»؛خدايا قاتلان اميرالمؤمنين را لعنت كن
♦️با اينكه يک نفر فقط شمشير زد اما آن كسانی هم كه تاثير داشتند، جزو قتله اميرالمومنين هستند
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
۵ خرداد ۱۳۹۸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربنای روحانی جوان دراصفهان
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نامه امام علی (ع) رو به زبان امروزی بازنویسی کردند و از مردم میخواهند اون رو بخونند و نویسنده رو حدس بزنند!
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله جوادی آملی : یک وقتی به وجود مبارک حضرت (امیر) عرض کردند؛ این اسبی هم که شما در میدان جنگ از او استفاده می کنید، این اسب باربری و مسافربری است، این اسب رزمنده نیست!
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تیکه ای از فیلم هالیوودی که درسال ۲۰۰۸ یعنی تقریبا ۱۱ سال پیش درباره استراتژی آمریکا در مورد ایران و عراق است
میگه اگه ایران رو کنترل کنیم جهان تو دستمونه، و به امپراطوری واقعی میرسیم!😎
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهکار حاج آقا قرائتی در اثبات ولایت امام علی علیه السلام
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تایید معنادار رهبر انقلاب هنگامی که یک دانشجو گفت : "جنگ را با بیست سالهها بُردیم ولی اقتصاد را با شصت سالهها باختیم ..."
آیا آقازاده حاضرند پراید سوار شوند؟
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادآر
معاویه: قویتر از ذوالفقار علی سراغ داری؟
عمروعاص: آری، جهل مردم
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلنا گومز خواننده و بازیگر مشهور هالیوودی که یکی از بیشترین فالوور رو توی اینستاگرام داره ، چند روز پیش توی جشنواره کن گفته:
شبکه های اجتماعی برای نسل من خیلی مخرب بودن و من خیلی نگرانم...
کافی بود این حرف رو امام جمعه یه شهر میزد اون وقت غربزدههای لیبرال بهش حمله میکردن که تو یه ادم عقب موندهای...😒
احتمالا این خانم عضو بسیج خواهران کالیفرنیا شده که از این حرفا یاد گرفته 😂
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید بحرالعلوم در شب قدر از خدا چه خواست؟
✅ #سخنرانی علامه حسن زاده آملی
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاویه:عاقل باش عقیل ، با ۳۰۰ هزار دینار بخشش من میتوانی مجللترین خانهها را بخری که در بیعت با علی (ع) باید خوابشان را ببینی
عقیل: پول خوبیست اما قیمت علی(ع) نیست
اگر تمام ملک شام را قباله کنی قیمت علی(ع) نمی شود
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تحلیل کامل و دیدنی را از عبدالباری عطوان کارشناس و تحلیلگر مشهور جهان عرب درباره جنگ احتمالی ایران و آمریکا رو حتما ببینید.👌👌
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات منظوم امام علی علیه السلام جدیدترین اثر گروه محمد رسولالله صلى الله عليه و آله
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
«ذوالنور» نماینده قم در مجلس:
🔹عده ای اسلحه ای را که برای مقابله با دشمن باید دست بگیرند، به صورت رگبار به روی مردم گرفته اند.
🔹در جنگ فرماندهان ما خودشان خطرپذیر بودند، خرق عادت میکردند و خود در میدان حضور مستقیم داشتند و نیروها را هدایت میکردند؛ امروز کجایند فرماندهان جنگ اقتصادی و منسوبین آنها؟
🔹در جنگ نیروهای رزمنده ما برای نجات مردم جانشان را میدادند؛ امروز عده ای در جنگ اقتصادی، مردم را زیر پا می گذارند.
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
1365-1-17-B.mp3
9.31M
آیت الله #یعقوبی_قائنی
💠نمی تونم قبول کنم کسی به معرفت برسه و بدون وساطت امیرالمومنین علی (علیه السلام) باشه و او رو نشناسه.
💠ماجرای آیت الله سیدجمال گلپایگانی و شاگردشان
〰〰〰〰〰
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸
۵ خرداد ۱۳۹۸
گناه کردن پنهان بهْ از عبادت فاش
اگر خدای پرستی هوا پَرست مباش
به عین عُجب و تکبر نگه به خلق مکن
که دوستان خدا ممکنند در اوباش
برین زمین که تو بینی ملوک طبعانند
که مُلک روی زمین پیششان نیرزد لاش
به چشم کوته اغیار در نمی آیند
مثال چشمهٔ خورشید و دیدهٔ خفاش
کرم کنند و نبینند بر کسی منت
قفا خورند و نجویند با کسی پر خاش
ز دیگدان لئیمان چو دود بگریزند
نه دست، کفچه کنند از برای کاسهٔ آش
دل از محبت دنیا و آخرت خالی
که ذکر دوست توان کرد یا حساب قماش
به نیکمردی در حضرت خدای، قبول
میان خلق به رندی و لاابالی فاش
قدم زنند بزرگان دین و دم نزنند
که از میان تهی بانگ میکند خشخاش
مقام صالح و فاجر هنوز پیدا نیست
نظر به حسن معادست نه به حسن معاش
اگر ز مغز حقیقت به پوست خرسندی
تو نیز جامهٔ ازرق بپوش و سر بتراش
مراد اهل طریقت لباس ظاهر نیست
کمر به خدمت سلطان ببند و صوفی باش
وز آنچه فیض خداوند بر تو میپاشد
تو نیز در قدم بندگان او میپاش
چو دور دور تو باشد مراد خلق بده
چو دست دست تو باشد درون کس مخراش
نه صورتیست مزخرف عبادت سعدی
چنانکه بر در گرمابه میکند نقاش
✍#سعدی
https://eitaa.com/Bayynat
۵ خرداد ۱۳۹۸