eitaa logo
🔹 بدایة الحکمة 🔹
46 دنبال‌کننده
51 عکس
51 ویدیو
6 فایل
دروس بدایة الحکمة بدایه الحکمه فلسفه‌ی فلسفه فلسفه فلسفه جهت ارتباط 👈 @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة معيت (/ با همى/ همراهی) اقسام تقدم و تأخر: مقدمه 1- تقدم و تأخر زمانى‏ ملاک تقدم و تأخّر زمانی معیّت زمانی 2- تقدم و تأخر بالطبع/ طبعی ملاک تقدم و تأخّر طبعی معیّت طبعی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة ویژگیهای اهل معرفت حقیقی از لسان مبارک امام صادق علیه السلام 3- تقدم و تأخر علّى‏ (بالعلیة) ملاک تقدم در تقدم و تأخّر علّی معیّت بالعلیّة 4- تقدم و تأخر ماهوى‏ [بالماهیة/ بالتجوهر] ملاک تقدم در تقدم و تأخّر ماهوی معیت ماهوی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة تقدم و تأخّر بالذات 5- تقدم و تأخر به حقيقت و مجاز (بالحقیقة و المجاز) ملاک تقدم و تأخّر در سبق و لحوق بالحقیقة و المجاز معیت بالحقیقة و المجاز 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الأوّل: في معنی السبق و اللحوق و أقسامهما و المعیة 6- تقدم و تأخر دهرى‏ [بالدهر] ملاک تقدم در سبق و لحوق دهری 7- تقدم و تأخر رتبى‏ [بالرتبة/ بالمرتبة/ بالترتیب/ ترتیبی] ملاک سبق و تقدم رتبی 8- تقدم و تأخر بالشرف (به شرف)‏ ملاک تقدم در سبق بالشرف الفصل الثانى: في ملاكِ السبقِ في أقسامِه‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما بیان [و تحلیل] معنای قِدَم و حدوث معناى عرفى حدوث و قدم‏ اصطلاح فلسفى حدوث و قدم‏ جایگاه بحث از حدوث و قدم قلمرو و گستره تعریف حدوث و قدم فلسفی بودن بحث از حدوث و قدم اقسام قدم و حدوث: 1. حدوث و قدم زمانى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما اقسام قدم و حدوث: 1. حدوث و قدم زمانى‏ 2. حدوث و قدم ذاتى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة التاسعة: في السبق و اللحوق و القِدَم و الحدوث الفصل الثالث: في ‏القِدَم و الحدوثِ و أقسامِهما روایت شریف منقول از امام جعفر صادق علیه السلام در باب علم، عالم و متعلّم اقسام قدم و حدوث: 3. حدوث و قدم دهرى‏ برخی از فواید و کاربردهای مباحث این مرحله برخی آدرسهای تکمیلی 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل ارتباط با مرحله قبل اهمیت و ضرورت این مبحث [کاربردها و فواید] ساختار مرحله محل بحث تحلیل معنای قوه و فعل [تعریف] خارجی بودن قوه و فعل نسبی و اضافی بودن دو وصف قوه و فعل فلسفی بودن بحث از قوه و فعل 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ک. روش فلسفه های مضاف 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] ارتباط با مباحث قبلی و بعدی عنوان فصل پیشینه و سابقه مدعا (محتوای فصل) اثبات مدعا: مقدمه اوّل مقدمه دوم مقدمه سوم مقدمه چهارم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] روایت منقول از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره آفات متوجه عالمان بررسی و سنجش برهان ويژگى‏هاى ماده حامل قوه‏: 1- ماده، قوه محض است‏ (حیثیتی جز حیثیت قبول ندارد) ویژگی دوم و سوم 4- ماده، هميشه قائم به يك فعليت ديگر است‏ [قرین و همراه با یک فعلیت است] 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] ويژگى‏هاى ماده حامل قوه‏: 5- ماده با تغيير فعليات [صورت‌ها] تغيير نمیکند 6- مادة اولى قديم زمانى است‏ [حادث زمانی نیست] اختلاف دیدگاه صدرا و بوعلی در این زمینه [برخی از] نتايج بحث‏: 1- هر حادث زمانى، ماده‏اى دارد كه حامل قوه آن است‏ 2- ماده امور حادث زمانى، يكى است [و بین آنها مشترک است]‏ 3- نسبت ماده به قوه، نسبت مبهم به معين است‏ [نسبت قوه به ماده، نسبت متعیّن به مبهم است] 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 2. فلسفه های مضاف ل. جایگاه‌شناسی فلسفه‌های مضاف 1/ جایگاه معرفتی: 1-1/ نسبت به مضاف‌إلیه 1-2/ نسبت به دیگر علوم 1-2-1/ علوم پیشین 1-2-2/ علوم همعرض یا پسینی 2/ جایگاه فرهنگی، اجتماعی و تمدنی. م. چرایی و ضرورت فلسفه​های مضاف (فواید و کارکردها) 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الأوّل: كلُّ حادثٍ زمانيٍّ مسبوقٌ بقوةِ الوجود [و مادّةٍ تحملها] [برخی از] نتايج بحث‏: 4- پيدايش حوادث زمانى، ملازم با حدوث تغيير در جواهر و يا اعراض است‏ 5- قوه همیشه در پناه فعلیتی است و ماده، همیشه قائم به يك صورت است‏ 6- قوه بر فعليت خاص تقدم زمانى دارد، امّا مطلق فعليت، بر قوه تقدم دارد به جميع انحاء تقدم الفصل الثاني: في تقسيمِ التغيّرِ ارتباط با فصل اوّل، و ساختار و محتوای فصل دوم ملازمه «خروج از قوه به فعل» با «حدوث تغيّر در ذات يا صفات شئ» تقسيم تغير: 1/ تقسیم به حرکت در ذات/ جوهر و حرکت در حالت ذات/ عرض 2/ تقسیم تغیّر به دفعى و تدريجى‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل روایتی شریف درباره حبّ الله الفصل الثاني: في تقسيمِ التغيّرِ حركت، مسئله ‏اى فلسفى است‏ جایگاه فلسفی حرکت الفصل الثالث: في تحديدِ الحركة ارتباط با فصل گذشته ساختار فصل تعریف حرکت: تعریف اول تعریف دوم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الثالث: في تحديدِ الحركة تعریف حرکت: اشکال بر تعریف اوّل و دوم پاسخ تعريف سوم (تعریف ارسطو) مقوِّمات حركت‏ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الرابع: في انقسامِ الحركةِ إلى توسطيةٍ و قطعيةٍ ارتباط با مباحث گذشته محتوا و ساختار اجمالی بحث اشاره به پیشینه بحث 1/ حركت توسطیه 2/ حركت قطعیه 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة العاشرة: في القوة و الفعل الفصل الرابع: في انقسامِ الحركةِ إلى توسطيةٍ و قطعيةٍ وجود حركت توسطى و حركت قطعى در خارج‏ [دیدگاه علّامه ره] 3/ تصوير پندارى حركت‏ برخی از ویژگیهای حرکت (قطعی) روایتی شریف درباره شیعه جعفر بن محمد علیهما السلام 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
⬅️⬅️⬅️⬅️⬅️ 🟢 محورهای اصلی بیانات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد درگذشت حضرت امام ره 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠💠💠 🔴 روایت مقام معظم رهبری از ملاقات با امام خمینی ره در بیمارستان و وصیت مهم امام ره 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔰 حمایت حضرت استاد یزدان‌پناه از دکتر سعید جلیلی بسم الله الرحمن الرحیم با احترام نسبت به همه نامزدهای گفتمان انقلاب از آنجا که باید در این شرایط، رفع تحیر صورت گیرد تا یک‌دل و یک‌جهت از نامزدی از نامزدهای گفتمان انقلاب در سطح عموم و کف جامعه تبلیغ به عمل آید، حقیر جناب آقای دکتر سعید جلیلی زید عزّه را به عنوان نامزد شایسته معرفی می‌نمایم. ایشان با مبانی انقلاب به خوبی آشناست و دارای برنامه‌های دقیق و تأمل شده است. از عموم عزیزان و سروران از سر خضوع می‌خواهم با کمال جدیت از ایشان حمایت نمایند. از خداوند مهربان و رئوف خواهانم دل‌های عموم مردم را به سمت این نامزد شایسته هدایت بفرماید. إنّه ولیّ المؤمنین و ملجأ المتقین. سید یدالله یزدان پناه ۱۴۰۳/۴/۳ https://eitaa.com/nasimehekmat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿🌿🌿 💠 بیانات امام خمینی ره درباره عید غدیر و معنای تمسک به ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام ، ج۱۸، ص۱۵۳-۱۵۴ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌿🌿🌿 💠 بیانات امام خمینی ره درباره عید غدیر و معنای تمسک به ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام 🌱این روز مبارک... از اعیاد بزرگ اسلام است و به‌حسب نفوس ما بالاترین عید است و نکته‌اش هم این است که این، ادامه نبوت است، ادامه آن معنویت رسول‌الله است، ادامه آن حکومت الهی است. از این جهت، از همه اعیاد بالاتر است. 🌱...در این روز سعید یکی از چیزهایی که وارد شده است این است که بگوییم....: الْحَمْدُللَّه الّذی‌ جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوَلایَة امیرالْمُؤمِنینَ وَ اهْلِ بَیْتِهِ. ❓تمسک به ولایت امیرالمؤمنین چی هست؟ یعنی ما همین این را بخوانیم و رد بشویم؟ آن هم تمسک به ولایت امیرالمؤمنین در روزی‌که ولایت به همان معنای واقعی خودش بوده است، نه تمسک به محبت امیرالمؤمنین...، ✅تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به این[ست]که گرچه ما و بشر نمی‌تواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمی‌توانیم ماها و هیچکس... پیاده کنیم، لکن... باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. ✅تمسک به مقام ولایت... یکی از معانی‌اش این است که ما ظِلّ [و سایۀ] آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت، تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین[باشد] و این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا می‌کرد، این هم به‌اندازه قدرت خودش اجرا کند. ☝️به‌مجرد اینکه ما بگوییم ما متمسک هستیم به امیرالمؤمنین، این کافی نیست، این تمسک نیست... ☝️چنانچه او الگو نباشد یا اینکه تخلفات حاصل بشود از آن الگوی بزرگ، هزار مرتبه هم روزی بگوید «خدا ما را از متمسکین قرار داده است»، جز یک کذبی چیزی نیست... ، ج۱۸، ص۱۵۳-۱۵۴ 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✅ بیانات امام‌خمینی ره درباره مكلف بودن همه به حفظ جمهورى‌اسلامى و وحدت‏ ☝️ما بايد توجه بكنيم به اينكه تكليف الهى ما در امروز كه همه به ما حمله كرده‏اند چى است... ☝️تمام اقشار ملت... مكلف‏اند به اينكه اسلام را حفظ كنند، مكلف‏اند به اينكه جمهورى اسلامى را حفظ كنند؛ ☝️و اين تكليف... از بزرگترين تكاليفى است كه اسلام دارد و آن حاصل نمى‏شود الّا با تفاهم، الّا با اينكه همه ملت با هم برادر باشند... ☝️قدرتهاى بزرگ نشسته‏اند آنجا كه با ايادى خودشان در اين كشور راههايى درست كنند كه خود اهالى اين كشور براى آنها جاده را صاف كند... ⚠️ آنها مستقيماً نمى‏آيند سراغ شما، آنها با اين راهها، با قلم‌هاى فاسد، با فكرهاى فاسد كه در خدمت مى‏گيرند در سراغ شما مى‏آيند و با شايعه‌افكنيها و دروغپردازيها در بين شماها... ☝️و همه مسئول هستيم، از من طلبه تا مراجع اسلام تا علماى بلاد اسلامى تا دست‏اندركاران... و همه قشرهاى ملت در مقابل خدا مسئول‏اند و همه يک روز در پيشگاه خدا خواهيم رفت و از ما سؤال خواهد شد، نعمت را از ما سؤال مى‏كنند و آن نعمت، اسلام است. ☝️ما مسئول هستيم، ما بايد پا روى غرضهاى شخصى خودمان بگذاريم براى خدا و براى مقصد. 🌿 ما همه بايد براى خدا باشيم، چون از او هستيم و هرچه داريم از اوست، قدرت هرچه هست از اوست، نعمت هرچه هست از اوست و او نورِ سماوات و ارض است. ☝️و ما موظف هستيم از طرف او و از طرف عقل خودمان و وجدان خودمان كه به آن كسى‌كه ولىّ همه چيز ما هست خدمت بكنيم، و آمال و آرزوى ما اين باشد كه دين او را تقويت بكنيم و اسلام را در بين بشر پياده كنيم.... 🌿و من اميدوارم كه با وحدت كلمه و با اخوت ايمانى محكم بايستيم و بايستيد و اين كشور را از حوادث دهر حفظ كنيد. 🤲خداوند انشاءاللّه به همه ما سعادت دريافت معنويات... را عنايت فرمايد... ، ج17، ص435-436 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔷 ضرورت در اهداف اصلی 🌿 هدف... يكى است و آن، پشتيبانى از ديانت مقدسه اسلام و قرآن مجيد و طرفدارى از مسلمين است. 🔆 اگر فرضاً اختلاف اجتهاد و نظرى در امرى جزئى و ناچيز باشد...، مانع از وحدت نظر در امور اصولى نيست. ✅ اينجانب كه يک نفر از خدمتگزاران علماى اعلام و ملت اسلام هستم، در موقع خطير و براى مصالح بزرگ اسلامى حاضرم براى كوچكترين افراد، تواضع و كوچكى كنم... 🔦 ، ج1، ص412-413 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹