bedayatolhekma - helalian - 83- 14020316 .mp3
12.08M
جلسه 83
المرحلة الثانیة في انقسام الوجود إلی خارجي و ذهني
برخی از تلاشها براى حلّ اشكالهاى وارد بر وجود ذهنى
پاسخ ششم: تفاوت ایجاب اندراج بهلحاظ حمل اوّلی و حمل شایع
پاسخ علّامه ره به اشکال حکیم سبزواری ره به پاسخ صدرا
اشکال سوم بر دیدگاه حکما مبنی بر «وجود ذهنی»
پاسخ به اشکال سوم
اشکال چهارم بر وجود ذهنی
پاسخ اشکال چهارم
اشکال پنجم بر وجود ذهنی
پاسخ اشکال پنجم
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 84- 14020317 .mp3
10.35M
جلسه 84
المرحلة الثانیة في انقسام الوجود إلی خارجي و ذهني
اشکال ششم بر وجود ذهنی
پاسخ اشکال ششم
اشکال هفتم بر وجود ذهنی
پاسخ اشکال هفتم
المرحلة الثالثة في انقسام الوجود إلی ما في نفسه و ما في غیره، و انقسام ما في نفسه إلی ما لنفسه و ما لغیره [و انقسام ما لنفسه إلی ما بنفسه و ما بغیره]
ساختار مرحله سوم
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 85- 14020318 .mp3
11.07M
جلسه 85
المرحلة الثالثة في انقسام الوجود إلی ما في نفسه و ما في غیره، و انقسام ما في نفسه إلی ما لنفسه و ما لغیره [و انقسام ما لنفسه إلی ما بنفسه و ما بغیره]
فصلُ اوّل: وجود فی نفسه و وجود فی غیره
وجه استفاده از قضایا در این بحث
مفهوم مستقل و ربطی وجود
تفاوت مفاهیم اسمی و حرفی
فی غیره بودن مفاهیم حرفی
فرق مفهوم مستقل وجود و مفهوم ربطی وجود
تحقق وجود رابط در خارج
دلیل تحقق وجود رابط در خارج
احکام وجود رابط:
1) ماهیت نداشتن وجودات رابط
2) تحقق وجود رابط بین دو امر مستلزم نوعی اتحاد بین آن دو است
3) تحقق وجود رابط فقط در هلیات مرکبّه
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 86- 14020320 .mp3
11.33M
جلسه 86
المرحلة الثالثة في انقسام الوجود إلی ما في نفسه و ما في غیره، و انقسام ما في نفسه إلی ما لنفسه و ما لغیره [و انقسام ما لنفسه إلی ما بنفسه و ما بغیره]
فصل دوم: کیفیةُ اختلاف الرابط و المستقل
نوعی نبودن اختلاف وجود رابط و مستقل و دلیل آن
فصل سوم: من الوجود فی نفسه ما هو لغیره و منه ما هم لنفسه
وجود لغیره و لنفسه
تفاوت وجود لغیره و وجود فی غیره
تقسیم وجود لنفسه به وجود بنفسه و بغیره
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 87- 14020321 .mp3
10.22M
جلسه 87
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
وجه بحث از امتناع
مبادی تصوری > «ماده» و اطلاقها و کاربردهای مختلف آن
مواد ثلاث در فلسفه و منطق
الفصل الأوّل: في تعریف المواد الثلاث و انحصارها فیها
مقسم مواد ثلاث
وجه انحصار مواد در وجوب، امکان و امتناع
تعریف مواد ثلاث
بی نیاز بودن مواد سه گانه از تعریف و بلکه ممکن نبودن آن
لفظی و دوری بودن برخی تعاریف مطرح
الفصل الثاني: في انقسام کلٍّ من الموادّ إلی ما بالذات و ما بالغیر و ما بالقیاس إلی الغیر
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 88- 14020322 .mp3
10.48M
جلسه 88
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل الثاني: في انقسام کلٍّ من الموادّ إلی ما بالذات و ما بالغیر و ما بالقیاس إلی الغیر
ما بالذات
ما بالغیر
ما بالقیاس
مثالهایی برای وجوب بالذات، بالغیر و بالقیاس
وجوب بالذات
وجوب بالغیر
وجوب بالقیاس
مثالهایی برای امتناع بالذات، بالغیر و بالقیاس
امتناع بالذات
امتناع بالغیر
امتناع بالقیاس
مثالهایی برای امکان بالذات و بالقیاس
امکان بالذات
امکان بالقیاس
محال بودن امکان بالغیر
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 89- 14020323 .mp3
10.37M
جلسه 89
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل الثاني: في أنّ واجب الوجود ماهیته إنّیّته
جایگاه بحث
مبادی تصوّری: ماهیت، واجب الوجود، انّیت، عرضی و ذاتی
احتیاج امور عرضی به علّت
تقدم وجودی علّت بر معلول خود
برهان بر ماهیت به معنای خاصّ ندشتن واجب الوجود بالذات
منشأ انتزاع وجوب ذاتی
الفصل الرابع: في أنّ واجب الوجود بالذات واجبُ الوجود مِن جمیع الجهات
الفصل الخامس: في أنّ الشئ ما لم یجب لم یُوجد و بطلان القول بالأولویة
رابطه علّت و معلول از منظر حکما
رابطه علّت و معلول از دیدگاه متکلّمان
قایل شدن برخی متکلّمان به «اولویت» و منشأ این دیدگاه
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 90- 14020324 .mp3
10.63M
جلسه 90
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل الخامس: في أنّ الشئ ما لم یجب لم یُوجد و بطلان القول بالأولویة
قایل شدن برخی متکلّمان به «اولویت» و منشأ این دیدگاه
انواع اولویت از دیدگاه متکلّمان قایل به آن
ردّ اولویت با همه اقسام آن
ضرورت به شرط محمول
الفصل السادس: في معاني الإمکان
1. امکان خاصّ یا خاصّی و وجه تسمیه
2. امکان عام یا عامی و وجه تسمیه
3. امکان اخصّ و وجه تسمیه
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 91- 14020328 .mp3
10.88M
جلسه 91
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل السادس: في معاني الإمکان
4. امکان استقبالی و وجه تسمیه
5. امکان وقوعی و وجه تسمیه
تفاوت امکان وقوعی و امکان عام
6. امکان استعدادی و وجه تسمیه
تفاوت امکان استعدادی و امکان ذاتی
تفاوت اصلی
دیگر تفاوتها
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
بدایة و نهایة الحکمة
جلسه 91 المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع الفصل السادس: في معاني
bedayatolhekma - helalian - 92- 14020410 .mp3
10.49M
جلسه 92
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل السادس: في معاني الإمکان
6. امکان استعدادی و وجه تسمیه
تفاوت امکان استعدادی و امکان ذاتی
تفاوت چهارم
تفاوت امکان استعدادی و امکان وقوعی
الفصل السابع: في أنّ الإمکان اعتبارٌ عقلیٌ و أنّه لازمٌ للماهیة
اعتبار عقلی بودن امکان و معنای صحیح اعتباری بودن آن
لازمه ماهیت بودن امکان
الفصل الثامن: في حاجة الممکن إلی الماهیة و ما هي علّةٌ احتیاجها إلیها
1) نیازمندی ممکن به علّت
اشاره به قانون علّیت
بدیهی اولیه بودن قانون علّیت
2) ملاک نیازمندی به علّت
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 93- 14020411 .mp3
10.25M
جلسه 93
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل الثامن: في حاجة الممکن إلی الماهیة و ما هي علّةٌ احتیاجها إلیها
2) ملاک نیازمندی به علّت
دیدگاه حکما و متکلمان در این مسأله
دلیل اوّل فلاسفه بر اینکه ملاک نیاز به علّت، «امکان» است
دلیل دوم
انتزاع حیثیتهای مختلف از یک چیز
دلیل متکلمان بر اینکه ملاک نیاز به علّت، «حدوث» است
پاسخ اوّل
پاسخ دوم
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma - helalian - 94- 14020412 .mp3
11.57M
جلسه 94
المرحلة الرابعة في المواد الثلاث؛ الوجوب و الإمکان و الإمتناع
الفصل التاسع: الممکن محتاجٌإلی علّته بقاءً کما أنّه محتاجٌ إلیها حدوثاً
ارتباط این بحث با بحث قبل
دلیل اوّل حکما بر نیازمندی ممکن به علّت در بقاء
دلیل دوم
دلیل متکلّمان بر بی نیازی ممکن از علّت در بقاء
پاسخ
خاتمةٌ
وجوب و امکان از امور وجودی هستند
وجوب و امکان از معقولات ثانی فلسفی هستند
وجوب و امکان وجود مستقل و منحازی ندارند
امتناع امری عدمی است
تحلیل وجودی و هستی شناسانه از وجوب و امکان
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401