eitaa logo
بدایة و نهایة الحکمة
61 دنبال‌کننده
81 عکس
59 ویدیو
6 فایل
دروس بدایة الحکمة بدایه الحکمه نهایه الحکمه نهایة الحکمة فلسفه‌ی فلسفه فلسفه فلسفه تفسیر تسنیم جهت ارتباط 👈 @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸🔹 🔵 مربوط به ج10 و ج3 - متنی درباره اهمّیت رویکرد تاریخی از شهید مطهری ره: ... سابقا معمول نبود كه در كتب فلسفه از جنبه تاريخى مسائل نيز بحثى به ميان آورند و تاريخ مسائل يعنى ابتداء پيدايش نظريه ‏ها و تحولاتى كه در دوره ‏هاى مختلف در نظريه ‏ها پيدا شده بيان نمايند؛ مخصوصا در مشرق زمين اين جهت بكلى مهجور و متروک و مورد غفلت اهل نظر بود. اين قسمت اختصاص به فلسفه ندارد. در ساير قسمتها از طب و منطق و رياضيات و ادبيات و فقه و اصول و حديث نيز همينطور بود... روى اين جهت، نظريه ‏ها در كتب طرح می‏شد ولى روشن نبود كه اين نظريه را چه كسى ابراز داشته و چه كسى آن را تكميل كرده است و اگر احيانا نام كسى در ضمن مسائل برده میشد نه از نظر تحقيق درباره مبدا نشو و نمو يک فكر بود، بلكه از نظرهاى ديگرى بود... و روى اين جهت تاريخ حيات علوم و فنون روشن نمىیشد... عدم توجه به جنبه ‏هاى تاريخى مسائل موجب شده كه متخصصين فنون نيز از اين قسمتها بی خبر بمانند و احيانا اشتباهات عظيمى به آنها دست بدهد؛ مثلا اگر كسى به كتب فلسفه از قبيل شرح منظومه حكيم سبزوارى و غيره مراجعه كند و مسائل وجود را مورد نظر قرار دهد چنين می ‏پندارد كه از دو هزار و چهارصد سال پيش كه مكتب مشاء و مكتب اشراق تاسيس شده مسئله اصالت وجود و اصالت ماهيت مطرح بوده و مشائين اصالت وجودى و اشراقيين اصالت ماهوى بوده‏اند و همچنين از همان زمانها مسئله وحدت و كثرت وجود بهمين صورتى كه امروز مورد مطالعه است، يعنى با توجه به اصالت وجود و اعتباريت ماهيت مطرح بوده و حكماء مشاء قائل بكثرت وجود بوده ‏اند و حكماء ايران باستان قائل به تشكك وجود بوده‏ اند و حال آنكه وقتى انسان به كتب فلسفه از چهار قرن پيش به آن طرف مراجعه مى‏كند، اسمى از اصالت وجود و اصالت ماهيت نمی ‏يابد و اگر احيانا در بعضى كتب كه از دوره ابن سينا به بعد تاليف يافته بحثى از اعتباريت وجود و اينكه وجود از معقولات ثانيه است به ميان آمده و دلائلى آورده شده نه به آن معنى و مفهومى است كه اخيرا در مبحث اصالت وجود و اصالت ماهيت قصد می شود... اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج‏3، ص66-67 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
کارکردهای تحصیل تاریخ... - سعید هلالیان.pdf
1.44M
🔹🔸🔹 🔵 مربوط به ج10 و ج3 مقاله درباره رویکرد تاریخی کارکردهای «تحصیل تاریخ» در حیات صنفی طلّاب و «اهداف تحصیلی» آن رهنامه پژوهش، شماره 19 و20، بهار و تابستان 1394 ه.ش، ص52-59 http://rahnamehmag.ir/%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c%d9%84-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%b5%d9%86%d9%81%db%8c-%d8%b7-2/ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
🔹🔸🔹 🔵 مربوط به ج3 خلاصه‌ای از تفاوت‌های بین فعالیت درجه یک در عرصه یک علم با نگرش درجه دو به دانش 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
🔰یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید صدر می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟» 🔰 و شهید صدر پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی را می‌بیند که درباره مبانی اسلامی می‌شود، چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» 📚کتاب السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، جلد٢، صفحه ٢٨٩ 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
bedayatolhekma4 - helalian - 11- 14020802 .mp3
11.81M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الأولی: في کلیات مباحث الوجود الفصل الثاني: في أنّ مفهوم الوجود مشترکٌ معنویٌ برخی نکات مقدماتی نکته1: اهمیت بسیار زیاد این مبحث نکته2: ادبی و لفظی نبودن مساله / تقریر لغوی مساله نکته روشی: استقراض واژگان یا مفاهیم از عرف عام یا علوم دیگر و تاثیر آن در فهم مراد اصحاب یک علم نکته3:‌ منطقی نبودن بحث/ تقریر منطقی مساله مراد از مشترک معنوی بودن مفهوم وجود / مدّعا و تقریر فلسفی و هستی شناسانه آن اقوال ادلّه اشتراک معنوی وجود/ (ادلّه بطلان قول به اشتراک لفظی) دلیل اوّل دلیل دوم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
bedayatolhekma4 - helalian - 12- 14020803 .mp3
12.17M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الأولی: في کلیات مباحث الوجود الفصل الثاني: في أنّ مفهوم الوجود مشترکٌ معنویٌ ادلّه اشتراک معنوی وجود/ (ادلّه بطلان قول به اشتراک لفظی) دلیل سوم قلمرو استدلالها تحلیل دقیقتر از اشتراک معنوی وجود اقوال دیگر و ردّ آنها: 1/اشتراک لفظی مطلقا ردّ این قول 2/اشتراک لفظی مقیّد (بین واجب و ممکن) ردّ این قول برخی از کاربردهای این بحث: 1/ زمینه ساز درک اصالت وجود 2/ تسهیلگر درک وجود یکپارچه و سریانی در همه مواطن:‌ الف. نفی حقایق متنباینه (منسوب به مشاء) ب. کمک به درک تشکیک در وجود ج. کمک به فهم اندیشة وحدت وجود 3/ تأثیرها در الهیات بالمعنی الأخص: الف. تعیین سعه و ضیق مباحث خداشناسی ب. تاثیر در پیدایش رویکردهای مختلف الهیاتی 4/ تأثیرها در بحث مهم «زبان دین/ زبان دینی» ریشه بحث 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرمان، حالا چرا می‌خوای بری حوزه؟ ــــــــــــــــــــــــ به مناسبت سالگرد آسمانی شدن آرمان عزیز ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های تبلیغی ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
bedayatolhekma4 - helalian - 13- 14020808 .mp3
13.01M
🔹🔸🔹 بدایة الحکمة402 المرحلة الأولی: في کلیات مباحث الوجود الفصل الثاني: في أنّ مفهوم الوجود مشترکٌ معنویٌ ریشه بحث: 1/ دغدغه های خداشناسانه 2/ برخی از متون دینی 3/ فرق نگذاشتن میان مفهوم و مصداق وجود (خلط ذهن و عین) تاریخچه بحث نکات متن: یُحمل الوجود... نکته روشی: اهمیت توجه به حیثیات در تفلسف آدرسهای بیشتر فصل سوم: في أنّ الوجود زائدٌ علی الماهیة عارض لها مبادی بحث: الف. برخی مبادی تصوری موردنیاز 1/ ماهیت 2/ ذات 3/ ذاتیات 4/ زائدٌ / زیادت 5/ عارض، عروض، عَرض ب. مبادی تصدیقی موردنیاز 1/ استحالة سلب عین شئ یا جزء شئ از شئ 2/ ذات الشئ و ذاتیاته بیّنة الثبوت له، لا تحتاج فیه الی دلیلٍ 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401
falsafeyefalsafe - helalian - 4- 14020808 .mp3
11.29M
🔹🔸🔹 فلسفه فلسفه (مقدماتی) 1. نگرش‌های درجه دوم هـ. پیشینه و. زمان و میزان پرداختن به نگرش‌های درجه دوم: 1) قبل از ورود به دانش 2) حین تحصیل یک دانش 3) بعد از تحصیل نسبی یک دانش ز. آسیبهای بی توجهی به نگرشهای درجه دوم:‌ 1) در حیطه آموزش 2) در حیطه پژوهش و تولید علم 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/Bedayatolhekmat1401