|
💥 معرفی اجمالی کتاب
«یک ذرّه بیشتر از صفر»
ناشناختگی خلاق انقلاب اسلامی
با تاکید بر اندیشهی سیاسی حضرت آیتالله خامنهای
◽️ «انقلابِ کاملِ ناتمام» گویاترین عبارت برای بهتصویرکشیدن مختصات موقعیت فعلی انقلاب اسلامی است. یکی از وجوه ناتمامی این انقلاب کامل، عدم تشکیل «دولت مطلوب اسلامی» و تداوم ساختارهای «دولت مدرن آمرانه» بعد از پیروزی انقلاب است. این نقصان، نه به انقلاب و نظام اسلامی، بلکه به ضعفِ روشیِ «امر سیاسی» ما برای پیشبرد مرحلهی دولتسازی برمیگردد.
◽️ آبشخور این نقص را باید در نابسندگی ادراک امروزین ما از اقتضائات روشیِ ساختِ نهادیِ قدرت بهتبع پیدایش «استیت» و سیطرهی جهانیِ نظمِ وستفالیایی پیجویی نمود.
◽️ اینک نظام اسلامی بهناچار بر مرکب فرسودهی دولت مدرن آمرانهی باقیمانده از رژیم پیشین سوار شده است. «انقلاب سیاسی اسلامی» و «نظام جدید اسلامی» برای سرپرستی عرصهی عمومی باید مرکبِ رهوار خودش را بیافریند؛ این امر نیازمند تدوین خلاقانهی نظریهی دولت مطلوب اسلامی است.
◽️ این نظریه، بستری برای استحالهی نظم وستفالیایی است. بهنظر میرسد «خلاء روششناختی» برای چگونگی «توسعهی اثر» و «امتدادبخشی وجودی» به تجربهزیستهی تصورناپذیر انقلاب اسلامی، حلقهی مغفول تدوین این نظریه است.
◽️ کتاب «یک ذرّه بیشتر از صفر» این خلاء را به تصویر کشیده و چگونگی پرکردن آن را مورد تامل قرار داده است. محور این تبیین، نشاندادن ناشناختگی روششناختی خلّاق محفوف در پیدایش و پایایی انقلاب اسلامی است.
این شعر رو حتما شنیدید:
ما سینه زدیم بی صدا باریدند
از هر چه که دم زدیم، آنها دیدند
ما مدعیان صف اول بودیم
از آخر مجلس شهدا را چیدند
اما این بار باید شعر رو تغییر داد:
چون اینبار شهدا را از صف اول چیدند🌹
ای نشسته صف اول! صف ایثار آنجاست
آن سوی «نرده» ببین! لذت دیدار آنجاست
#رئیس_جمهور_مغتنم
#خادم_جمهور
#شهید_جمهور
@BehrouzDelavar
✍ در جستجوی معنای حدیث 《المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ》بودم که به این تصویر رسیدم.
#ولایت_فقیه
#نظام_سیاسی_اسلام
@BehrouzDelavar
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍قطرهها خودتان را به مبدأ قدرت وصل کنید.
خدا با جماعتهاست.
#ولایت_الهی
#امام_خمینی
@BehrouzDelavar
🌱روایتی کوتاه از مدیریت بحران بینظیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ماجرای اخیر
1️⃣ از رئیس جمهور مملکت و همراهانش «هیچ» خبری نیست! کشور در «بهت» و «ابهام» فرو رفته است. در سخنرانی برای «سلامت» آنها «دعا» میکند، سپس با «آرامش» به مردم «اطمینان» میدهد که «هیچ» اختلالی در کار کشور به وجود نخواهد آمد. میگوید به مسئولان «توصیهها» شده و کارها «مرتب» و «منظم» به پیش میرود.
سدی محکم در برابر سیلاب احتمالی!
2️⃣ بعد از گذشت 16 ساعت، رسماً اعلام میشود که رئیس جمهور شهید شده است. پیامی مینویسد. از رئیس جمهور تمجید میکند ولی بر خلاف پیامهای مشابه، فضا را «احساسی» نمیکند و بر انتخاب رئیس جمهور جدید تاکید میورزد.
3️⃣ در این گیر و دار، مجلس خبرگان قرار است شروع به کار کند. رئیس جمهور و امام جمعه تبریز غایبان بزرگ این مجلس هستند. در این شرایط در پیامی «محکم» و «ادیبانه»، نظام اسلامی را «تعریف» میکند و از دیگران «دعوت» میکند تا به «تجربه شکست خورده غرب» بنگرند و در «طرح جامع و استوار و گرهگشای حکمرانی اسلامی» تأمّل کنند. بعضی جملات را باید چند بار خواند تا دقیق متوجه شد!
همین قدر با قدرت و تهاجمی!
4️⃣ قرار است بر پیکر رئیس جمهورِ شهید و همراهان نماز بخواند. به تجربه حاج قاسم، همه منتظر و نگران جمله «انا لا نعلم منه الا خیرا» هستند. سه بار این جمله را تکرار میکند. همه گریه میکنند جز او!
فیلمهای قبل و بعد نماز هم بیرون میآید: همچنان «آرام»، «محکم» و «مطمئن».
5️⃣ از ظهر همان روز، سران کشورهای مختلف به نوبت میآیند برای عرض تسلیت. ولی او برای «تسلیت و عزا» ننشسته است. جلسات، «کاری» میشود! نقطه اشتراک و تاکید صحبتهایش، ادامه ارتباطات و تقویت آن است. با اطلاعات همیشگیاش در مورد کشورها و اخبارشان صحبت میکند. حتی برای «اسماعیل هنیه» درس تفسیر میگذارد که از دو وعده الهی یکیش مانده و آن هم «نابودی اسرائیل» است و شما آن را خواهید دید!
با سران چندین کشور جلسهی پشت سرهم دارد، شب هم به خانواده رئیس جمهور سر میزند.
6️⃣ سه روز گذشت. در هر کشور دیگری این سه روز میتوانست به «هر اتفاقی» منجر شود. ولی در ایران، «هیچ» اتفاقی نیفتاده است. همه چیز مرتب و منظم پیش میرود. مردم برای از دست دادن رئیس جمهورِ شهیدشان عزاداری میکنند و اشک میریزند.
پ ن: فقط یک چیز مانده: حرفهای نگفتهای که شاید «بعدا» بگوید...
🔅یک سوال از شما: چند کتاب و فیلم میتوان از این «روش مدیریت» تولید کرد؟ و در چه رشتههای تخصصی میشود آن را تدریس نمود؟!
✍ حسین محمدی محب
@BehrouzDelavar
💬 دعوتید به محفل نویسندگان
📢 درباره فرهنگ، ادبیات و جامعه؛ هم بخوانید و هم بنویسید.
✔️ اینجا؛ مخاطبانمان را به نوشتن ترغیب میکنیم، به دانایی و آگاهی، به زندگی...
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍️شما هم، صفحه داشته باشید، فکر بکرِتان را بنویسید، بازنشر دغدغههای شما با ما💐
14.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ آیا قدسیت با سیاست جمع میشود؟ جالب است فردی در خارج از کشور مینشیند ساعتها پیرامون تفکیک دنیا از آخرت و تفکیک دیانت از سیاست نظریهپردازی میکند، در همان زمان فردی دیگر در مقام عمل آن نظریه را باطل میکند. ظرفیتهای وجودی انسانها عجیب است.
👈 امروزه برای بطلان نظریههای ارتجاعی نیازی به کرسیهای نظریه پردازی نیست، عمل اجتماعی انقلاب اسلامی، بطلان این نظریهها را اثبات کرده است.
شاید بهتر باشد وقتمان را صرف نظریههای ساخت درون و بیرون نظام جمهوری اسلامی ایران و جریان مقاومت در دنیا کنیم.🙏
@BehrouzDelavar
✍️ چشمدرد فراموشنشدنی
🔰 چشم درد گرفته بود. به پزشک مراجعه کردند. پزشک پس از معاینه به ایشان گفت: چند روزی قرآن نخوانید. اجازه دهید چشمانتان چند روزی استراحت کند. ایشان به دکتر فرمود: «من چشم را برای قرآن خواندن میخواهم! چه فایدهای دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کاری کنید که من بتوانم قرآن بخوانم.»
معجزه پیامبرانه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) برای ایشان نه صرفا وسیلهای زینتی برای طاقچه خانهها یا کتابی برای مطالعه روزانه بود؛ بلکه امام انقلاب، قرآن را سرمایهای بزرگ برای رشد و تعالی خود و جامعه میدانست. به خوبی دریافته بود که بدون قرآن نمیتوان حرکت کرد. بشر بدون قرآن گرفتار روزمرگی، تحجر و التقاط میشود. پویایی و مانایی خود را از دست میدهد.
اولین و تاریخیترین سند مبارزاتی خود را با آیه چهل و ششم از سوره مبارکه سبأ آغاز کرد: «قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی.» باور عمیق داشت که وعدههای خدا برای تألیف کتاب و مقاله، گعدههای بی ثمر، ژستهای روشنفکری گرفتن و سخنرانیهای صوفیانه کلیفرنیایی نیست؛ بلکه این وعدهها برای ایجاد حیاتی پاکیزه و درخشان با هدف پیراستن جهان از آلودگیهای فکری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. قرآن کتاب بیداری و حرکت است. در نهایت او به قرآن عمل کرد. برای خدا قیام کرد و دوران جدیدی را در عالم رقم زد.
🔰 امروز حدود پنج دهه از قیام متعهدانه او و ملت ایران میگذرد. چندین نسل تماشاگر افت و خیزهای انقلاب اسلامی بودهاند. هر چند دیگر چشمهای بنیانگذار انقلاب پلک نمیزند و درد نمیکند؛ اما خلف صالح او پیام قرآن را به فراموشی نسپرده است. او نیز خدای قرن سیزده را خدای قرآن چهارده میداند. حتما میدانید قرار است بر اساس یک نقشه کلان قرآنی، نظمی نوین در جهان رخ دهد. صدایی که به گوش میرسد، صدای خردشدن پایههای نظام سلطه است.
اما شیدن کِی بوَد مانند دیدن. جوانان آمریکایی و اروپایی شنیدهها را میبینند. ظاهرا به همین خاطر است که فرصت بیبدیلی برای اعتماد ایشان به وعدههای خداوند فراهم شده است. مردم جهان باور کردهاند که نظام سرمایهداری و اومانیستی زندگی آنها را به قهقرا و ارتجاع میکشاند. رهبر عزیز انقلاب باری دیگر فرصت را مغتنم شمرده و به جوانان آمریکا و اروپا فرموده است:
👈 «توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.»
⬅️ این توصیه مرا به یاد حوزههای علمیه انداخت. علیرغم همه کارآمدیها و خدمات ارزشمند حوزههای علمیه در طول تاریخ شیعه، پرسشهایی راجع به حال کنونی حوزهها در ذهنم نقش بسته است. آیا حوزههای علمیه صدای رسایی برای تبیین آموزههای قرآنی برای تأمین سعادت دنیا و آخرت بشر را دارد؟ آیا در حوزههای علمیه به قدر کفایت، طلاب و فضلایی برای این مأموریت خطیر تربیت شده اند که از سویی بتوانند شیوههای سلوک همه جانبه قرآنی را تعلیم دهند و از سوی دیگر توان تعامل و ارتباط با جوانان آمریکایی و اروپایی را داشته باشند؟ میزان بهرهمندی روزانه فضلا و علمای حوزوی از قرآن و معارف قرآنی چقدر است؟ چون آموختهایم که فاقد شیء نمیتواند معطی شیء باشد. آیا حوزههای علمیه ظرفیت اعزام مبلغ توانمند در لایههای مختلف به قدر کفایت در بستر فضای حقیقی و مجازی را دارد؟ سؤال آخر اینکه در حوزههای علمیه، قرآن متنی جنبی و تزئینی صرفاً برای توصیه های اخلاقی است یا کتابی است که طلاب و علماء در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود هر روز به آن مراجعه می کنند؟
✅ فکری برای استقبال عجیب و شگفتآور جوانان به قرآن کنیم تا خداوند عرصههای جدیدی را پیش رویمان بگذارد.
#صدور_انقلاب
#جهان_اسلام
@BehrouzDelavar