eitaa logo
به سوی .....
99 دنبال‌کننده
341 عکس
196 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین @Arad1378 ( هیئت منتظران موعود) لینک دعوت کانال https://eitaa.com/Besoye12 توسعه فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی مبتنی بر کرامت بخشی به مردم (سوسن احدی وند )
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5953966008275305480.mp3
879.2K
🎙عادی شدن گناه استاد رفیعی با ما همراه باشیددرکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی و جمعی از همرزمان وی بدست رژیم غاصب و منفور صهیونیست، تاکید کردند: آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد، به حول و قوه‌ی الهی. ✍ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم سردار رشید و فداکار اسلام، سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی، در کنار همرزم بزرگوارش سردار محمد هادی حاج رحیمی، با جنایت رژیم غاصب و منفور صهیونیست به شهادت رسیدند. سلام و رحمت خدا و اولیائش بر آنان و دیگر شهیدان این حادثه، و لعنت و نفرین بر سردمداران رژیم ظالم و متجاوز. ✏️ شهیدان ما از خداوند مهربان خود، نشان قبول مجاهدتِ درازمدت خود را دریافت کردند و هم‌اکنون در جمع اولیاء و صلحاء، متنعم به نِعَم الهی‌اند. ✏️ سردار زاهدی از دهه شصت در میدان‌های خطر و مجاهدت، چشم انتظار شهادت بود. آنها چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ی الهی. والسلام علی عبادالله الصالحین سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اطلاعات‌عمومی جزء بیست و دوم قرآن (شامل آیات ۴۱ تا ۷۳ از سوره احزاب و سوره‌های سبأ و فاطر و آیات ۱ تا ۲۶ از سوره یس) 1) فهرستواره باقیمانده آیات سوره احزاب آیه تطهیر - همه باید تسلیم دستور پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم باشند - دستور به پیامبر برای ابطال عملی یک سنت غلط و جواز ازدواج; همسر و فرزند خوانده -خاتم بودن پیامبر - دستور به مومنین -ذکر فراوان - تسبیح صبح و شام -توجه خاص خداوند به مومنین - پیروی نکردن از کفار و منافقین -دستور بر درود فرستادن بر پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) -عذاب سخت کسانی که مومنین را آزار میدهند -تهدید منافقان به اقدام عملی - لحن کفار کافران و فرجام آنها در قیامت صحبت‌هایشان -نصیحت خداوند به مومنان -عرضه امانت بر انسان وسایرمخلوقات علت آن ب)《سوره سبا》 ب1) ساختار سوره - سوره مکی است -به سه اصل مبدا و معاد و رسالت پرداخته شده; - جالب آنکه پرداختن به اصل رسالت در بیشتر موارد از مخاطب قرار دادن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به دست می آید -در این سوره بسیاری از حقایق را خداوند به زبان پیامبرش بیان نموده است بحث محوری سوره قیامت است که قرآن به آن نگاه توصیفی دارد تا اثباتی. - در این سوره بیشتر صحنه هایی ازقیامت که در ارتباط با کفار هست مطرح شده تا استدلال اصل قیامت -۰ در همین راستا داستان حضرت داوود و سلیمان مطرح می‌شود تا عنایات خداوند را به مومنین در همین دنیا بیان کند و همچنین ماجرای قوم سبا ذکر می شود که در اثر کفران در این دنیا دچار نکبت و زندگی سخت شدند ب 2)فهرست واره سوره سبا - مدح و ستودگی خداوند در دنیا و آخرت -ستایش خداوند -ستود گی قرآن -انکار کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) -درباره قیامت از سوی کفار -قدرت الهی -جلوه هایی از قدرت خداوند در ماجرای داوود و سلیمان - ماجرای قوم سبا - برخورداری از نعمتها - کفران نعمت و گرفتاری دنیوی آنها -سرانجام نابودی در اثر ستم به خود - تسلط شیطان بر مردم به خاطر این است که منکر آن و معتقد ان به قیامت ،مشخص شوند -هیچ بودن خدایان دروغین -حقانیت شفاعت -دستور پیامبر برای طرح برخی مطالب با کفار -رسالت جهانی حضرت - انکار قران توسط کفار - نزاع مستضعفان و مستکبران کفار درقیامت و فرجام آنها -جبهه گیری سنتی عیاشان ثروتمندان در برابر پیامبران - مال و منال -سعادت آور نیست -دعوت به انفاق - فرجام کفار در قیامت - انواع جبهه گیری‌های کفار - پیامبر به دنبال سنت‌شکنی است - قرآن دروغ است -حقایقی که پیامبر آورده سحر است -تکذیب پیشینیان و عاقبت آن - دفاع از پیامبر و دستور به حضرت برای بیان برخی مطالب - ایمان کفار در قیامت؛ و فرجام آنها ب4) زیباشناسی سوره -دراین سوره دو دسته داستان ذکر می‌شود -الف)داستان داوود وسلیمان (علیه السلام ب)داستان قوم سبا -این داستان ها دو نکته برجسته دارند الف)ثروت و دارایی به خودی خود سعادت نمی آورد بلکه به نحوه استفاده از آن بستگی دارد اگر افرادی مانند داوود و سلیمان از آن استفاده کنند سعادت‌آ فرین است اما اگر افرادی مانند قوم سبا از آن بهره برداری کنند نکبت آفرین است که در این سوره هم تصریح شده ب)در راستای پرداختن به قیامت که از همین داستان‌ها به دست می‌آید قیامت انسان‌ها از همین دنیا شروع می‌شود بسته به شکوریا کفور بودن انسان ها و رفتار آنها در دنیا باز می گردد به خاطر همین به آل داوود که شکوراند نعمت های ویژه داده شده و به قوم سبا که کفوراند نعمت‌ها گرفته شده تاثیر شکرو وکفران در دنیای انسان ها در همین دو داستان تصریح شده است ج) سوره قاطر ج 1)ساختارسوره -مکی هست -به سه اصل توحید و معاد و رسالت پرداخته؛ ولی محور اصلی سوره را قدرت مطلق الهی تشکیل می‌دهد در آیه اول سوره آخر سوره هم همچنان به قدرت الهی تاکید شده و جلودار خداوند کسی نمی تواند باشد در آیات میانی به مظاهری از قدرت خداوند اشاره شده صفات مانند خالقیت ،رازقیت، عزت غنا و علم هم مورد تاکید و بحث قرار گرفته است. پایان برخی آیات به ذکر پاره ای از اوصاف الهی است.که در میان آنها وصف غفور با چهار بار تکرار، بیشترین فراوانی را دارد این اشاره به زیبندگی مغفرت در کنار قدرت دارد برخی از اوصاف دیگرعبارتنداز: علیم، شکور، عزیز، و .... ج 2) فهرست واره سوره فاطر - ستوده گی خداوند -خالق و روزی رسان فقط خداست -حقانیت وعده خداوند - دوری گزیدن از شیطان - هدایت و گمراهی به دست خداوند - برخی نعمتهای خداوند مراحل خلقت انسان و اینکه همه مراحل حساب شده است 👇👇👇
👆👆👆 - برخی نعمت های خداوند و عجز خدایان دروغین - نیاز محض انسان به خداوند -توان خداوند در آوردن خلقی جدید -هر کسی بار خود را به دوش می‌کشد هدایت به دست خداست -تکذیب پیشینیان و فرجام آن 'ذکر تفاوت رنگ ها در موجودات و حیوانات به عنوان نشانه‌ای از خداوند -پاداش نیکان - حقانیت قرآن مردم در برابر سه دسته هستند(ظالم ؛ میانه‌رو ؛سبقت گیرنده - صحبت‌های مومنان در بهشت و فریادهای کافران در دوزخ -کفرکفار بر علیه خودشان است -پوچی خدایان دروغین -خداوند است که آسمان و زمین را نگه داشته -کفار مکه ابتدا می‌گفتند:اگر پیامبری بیاید ما بهتر از یهود و نصارا عمل می کنیم ولی وقتی پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) آمد فقط نفرشان بیشتر شد - سنت خداوند تغییرناپذیر است - هیچ چیز نمی‌تواند جلوی قدرت خداوند را بگیرد -خداوند تا هنگام مرگ مهلت می دهد د)سوره یس د1)ساختارسوره مکی است -به سه اصل مبدا ،معاد و رسالت پرداخته آنچه مهم است این سوره با محوریت تذکر و بیداری حرکت و سیر می کند به خاطر همین است که به قلب قرآن نامگذاری شده است در این سوره هم از ماده ذکر استفاده شده و هم از کلمه آیه،تا این بیداگری در سوره جلوه ای خاص داشته باشد . تاکید شده قرآن شعر نیست بلکه وسیله انذار هست -وسایل تذکر هم در این سوره بیان شده: الف) تذکر با فرستادن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ب)تذکر به وسیله مومنانی از خود جامعه( در ماجرای حبیبه نجار) ج) تذکر به وسیله قرآن، د) تذکر به وسیله آیات زمینی و آسمانی به ماجرای قیامت پرداخته می شود رویکرد بیداری در آن آشکار هست کفار وقتی محشور می شوند به یاد وعده‌های پیامبر درباره قیامت می‌افتند وخداوند به کفار عهد خود در دنیا(مبنی بر دوری از شیطان) یادآور می‌شود. د2) فهرستواره آیات ۱ تا ۲۶ سوره یس -حقانیت رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) - بسیاری از کفار، قابل هدایت نیستند و پیامدهای کفر آنان -کسانی انذار پذیرند که :(پیرو قرآن باشند، در دل از خدا بترسند؛ ماجرای فرستادن پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم)؛ ارسال پیامبران؛ تکذیب آنان از سوی مردم اصرار پیامبران بر ماموریت خویش ؛فال بد زدن مردم به پیامبران؛ حبیب نجار و دعوت مردم به پیامبران و ابراز ایمان خویش؛ پاداش او در قیامت ؛نابودی مردم کفار؛ 3)پیام جزء -الله احق ان تخشاه ؛ سوره . احزاب. آیه ۳۷ - اذکرو الله ذکرا کثیرا؛ سوره احزاب آیه ۴۱ -و توکل علی الله ۰سوره احزاب آیه۵۳ والله لا یستحیی من الحق سوره احزاب آیه ۵۳ -قولو قولا شدیدا سوره احزاب آیه ۷۰ -قلیل من عبادی الشکور . سوره سبا . آیه ۱۳ ان وعدالله حق سوره فاطر آیه ۵ - فلله العزه جمیعا سوره . فاطر آیه ۱۰ -انتم‌الفقرا الی الله سوره فاطر آیه ۱۵ -ان ربنا لغفورشکور. سوره فاطر آیه ۳۴ 4)تفسیر جزء الیه یصعدالکلم الطیب والعمل الصاحل یرفعه الف) آداب گفتار در قرآن. با یک نگاه اجمالی به قرآن آداب متعددی را برای سخن گفتن با مردم پیداکرد. مثلاً :گفتار می بایست بر طبق متعارف و عرف باشد: قولا معروفا - جدی و سودمند باشد نه لغو و بیهوده:قولاسدیدا -رسا و روشن باشد: قولا بلیها - با نهایت احترام باشد( به ویژه در برابر پدر و مادر )قولا کریما - به دور از درشتی و تندی باش:قولت میسورا - نرم و دلنشین باشد:قولاالینا -نیکو و پسندیده باشد قولاً للناس حسنا ب) بهترین گفتار در قرآن کریم (الکلم الطیب)بهترین گفته ها یاد شده است . سوره ابراهیم ۲۴ سوره ابراهیم ۲۵ پس کلام طیب؛ کلامی است که ۱) استحکام و منطق کافی برخوردار است ۲) به درد همگان میخورد ۳) با برکت است 5) نکات علمی -تاثیربادها درباران -تاثیر باران در رویش و آبادانی -آفرینش انسان از خاک -دریاهای شیرین و شور که هر یک حیات خاص خود را دارند -رنگ‌های متنوع در میوه ها؛موجودات و انسانها -زوج بودن همه چیز 6) زیباشناسی جزء (مثلها) 《 سوره یس آیه ۱۳ به بعد 》 در این آیات خداوند برای کفار مکه ماجرای شهری را مثل میزند گه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به سوی آن فرستاده شد ولی آنها با استدلال های واهی و پوچ (فال بد زدن ؛دروغگو بودن و شما هم مثل ما از جنس آدمیزاد هستید!!!) از پذیرفتن دعوت آنها سر باز زدند سرانجام دچار عذاب الهی شدند 7) شأن نزول جز (انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) روایات بسیار فراوانی از شیعه و سنی در دست است.که مضمون مشترک تمامی آنها این است که پیامبر روزی امام علی (علیه السلام) فاطمه زهرا (سلام الله علیها) حسن و حسین (علیه‌السلام) را طلبید👇👇👇
و باعبای خویش را بر آنها گسترانید و به خداوند عرضه داشت خدایا این‌ها اهل بیت من هستند هر گونه پلیدی و ناپاکی را از آنها دور ساز و طهارتی ویژه به آنها عنایت کن پس از دعای پیامبر (صلی الله علیه واله و سلم) جبرئیل به همراه این آیه نازل شد موفق باشید گردآورنده:س. احدی وند رمضان سال۱۴۰۳ 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
ارتباط والدین و فرزندان ششم.m4a
6.04M
❌ارتباط والدین با فرزندان❌ چهار کار مهمی که هر پدر و مادری باید در قبال فرزندانشان انجام بدهند..... 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز بیست ودوم بسم الله الرحمن الرحیم «اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ وَوَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ یا مجیبَ دَعوَه المضطَرّینَ شرح مختصر دعا  فراز اول دعا: «اَللّهمَّ افتَح لی فیه ابوابَ فَضلکَ» خدایا،درب‌های فضل خودت را به روی من باز کن. خدا به فضل خودش معامله می‌کند و اگر بخواهد به عدل خودش معامله کند، کار ما خراب می‌شود فراز دوم دعا: «وَ اَنزل عَلَیّ فیه بَرَکاتکَ» خدایا برکات خودت را نیز بر ما نازل کن.  معنی این فراز این است که عمر با برکت داشته باشیم. اگر پولداریم، کار خیر انجام دهیم و اگر عالمیم شاگرد تربیت کنیم و کتاب دینی بنویسیم فراز سوم دعا  فراز «وَوَفّقنی فیه لموجبات مَرضاتک» خدایا، در کارهایی که سبب رضایت توست، من را موفق گردان.  کلیدهای رضایت الهی: 1-خوف و امید به خدای متعال: « سوره .بینه/8 2-ایمان و عمل صالح : سوره .بینه/7و8 3-دشمنی با دشمنان خدا فراز چهارم دعا: «واسکنّی فیه بحبوحات جَنّاتکَ» می‌گوید:‌خدایا من را واسط بهشت ساکن کن. فلسفه وسط بهشت را نمی‌دانم و شاید اولیاء و انبیاء در آنجا ساکن هستند. به هر حال بهترین جای بهشت در وسط آن است که در دعای روز بیست‌ودوم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم آن را نصیب ما . در ادامه به بعضی اوصاف وشاخص اهل بهشت در دنیا اشاره می کنیم. 1-ایمان و عمل صالح:[بقره/82]  2-احسان و نیکو کاری:[مائده/85]  3-پایبندی به نماز و بندگی خدای متعال... [سوره معارج] فرازآخردعا: يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّين ؛ اى پذيرنده دعاى مضطر پريشان، ما را به فضل و کرم خودت از شر خواطر شیطانی و نفسانی در امان خودت قرار ده و سر انجام کار ما را رضایت خودت و ورود در بهشت مقرر فرما موفق وسربلند باشید گردآورنده:سوسن احدی وند 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حائض و هاي_سجده_دار ❓سؤال 📝: آیا زن حائض می تواند و را تلاوت کند؟ ✅ پاسخ 📚: الف) قرائت آیه ای که سجده واجب دارد، بر حرام است. ب) اما نسبت به قرائت بقیه آیات این سور، نظر مراجع عبارت است از 🌷🌹: ✴️ آیات عظام امام، بهجت،‌ فاضل و نوری 🌷🌹: خواندن تمام سوره ای که سجده واجب دارد بر زن حائض، حرام است. (حتی «بسم الله» آن) ✴️ آیات عظام رهبری،‌ خویی، مکارم، سیستانی و صافی 🌷🌹: فقط خواندن بر زن حائض حرام است و خواندن بقیه آیات این سور،‌ اشکالی ندارد. ✴️ آیات عظام زنجانی و وحیدخراسانی 🌷🌹: بنابر احتیاط واجب،‌ قرائت تمام سوره هایی که دارد، بر زن حائض (نفساء و شخص جنب) حرام است. ============= ✔️منبع: توضیح المسائل مراجع، م 355؛ توضیح المسائل آیت الله وحید، م 361؛ أجوبةالاستفتائات، س 199. باماهمراه باشید درکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال امیرالمومنین علیه‌السلام: كَفَاكَ مُؤَدِّباً لِنَفْسِكَ تَجَنُّبُ مَا كَرِهْتَهُ مِنْ غَيْرِكَ برای ادب کردن خود کافی است، از آنچه که در دیگران می‌بینی و نمی‌پسندی دوری کنی.... 📚تصنیف غرر/ حدیث۵۰۸۹ 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
ایات مهدوی 23.MP3
5.75M
💠 سلسله مباحث 23 ❇️جلسه 23 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور) باماهمراه باشیددرکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
رابطه والدین با فرزندان چهارم.m4a
10.33M
❌ارتباط والدین با فرزندان❌ چهار کار مهمی که هر پدر و مادری باید در قبال فرزندانشان انجام بدهند..... باماهمراه باشیددرکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
بسم الله الرحمن الرحیم جزء بیست و سوم قرآن کریم (شامل آیات ۲۷ تا ۸۳ از سوره یس؛ و تمامی سوره های صافات و ص و آیات ۱ تا ۳۰ از سوره زمر) 1) ساختار جزء الف)فهرست واره باقیمانده آیات سوره یس -تکذیب پی درپی انبیاتوسط مردم -نشانه های خداوند در زمین و آسمان - رویگردانی مردم از آیات الهی -طفره رفتن کفار از انفاق به بهانه جبر -سوال از تاریخ قیامت توصیف سختی صحنه آن - پاداش بهشتیان جداسازی کفار،صحبت های خداوند با آنان -شهادت اعضای بدن کفار - قرآن شعر نیست - اشاره به برخی نعمت های خداوند - کفار به سراغ خدایانی می روند که از دستشان هیچ بر نمی‌آید - سوال چگونگی زنده کردن مردگان و پاسخ خداوند - برای خداوند اراده کافی هست -تسبیح خداوند ب) سوره صافات ب1) ساختار سوره -مکی است -همان محورهای سوره های مکی در آن تکرار شده هرچند سوره نگاه خاص به کفار و فرجام وحشتناک در جهنم دارد ولی نگاه اصلی سوره به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)و سایر پیامبران الهی و پیروزی آنها در برابر دشمنانشان چنانچه دریک آیه به پیروزی نهایی پیامبران تصویح شده. در مجموع این سوره، بر سه پایه وصف:( ایمان ،احسان ،اخلاص ) می گردد چراکه هم این اوصاف در سوره تکرارمعناداری دارندو هم در ماجرای پیامبران، به ویژه دو وصف ایمان و احسان تاکید فراوان شده . جالب اینکه در این سوره به مخلِص بودن نگاه خاصی ندارد بلکه نگاه خاص سوره مخلَص بودن است و این ارتباط به سوره با پیامبران بیشتر می‌کند. ب2) فهرست واره سوره صافات: -سوگند خوردن به دسته‌های از ملائکه برای توحید - ممنوعیت بالا رفتن شیطان از آسمان او -پندنگرفتن و استهزاء کفار - انکار معاد توسط آنها - قیامت وصحبت‌های خدا با کفار و کفار با یکدیگر -عذاب کفار در برابر استکبار و نپذیرفتن حرف پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) -عباد مخلص خداوند و نعمتهای بهشتی آنها -درخت زقوم و توصیف آن -اصرار بر گمراهی - پرداختن به عاقبت منذرین گذشته -حضرت نوح (درخواست از خدا و پاسخ خداوند به نجات او) -حضرت ابراهیم:( استدلال بر توحید ،شکستن بتها و ماجرای آن) - نجات از آتش:( اهدا اسماعیل به او وماجرای خواب و قوچ ،بشارت با اسحاق) - حضرت موسی و هارون :(نجات از فرعون، دادن کتاب به آن دو ، -حضرت الیاس:(مبارزه استدلالی باکفر و تکذیب مردم) -لوط:( نجات او و خانواده‌اش و نابودی سایرین) - یونس:( رفتن به کشتی :(قرعه به نام او افتادن و طعمه ماهی شدن؛ نجات اواز شکم های ماهی در اثر تسبیح) - ارسال مجدد او ایمان مردم ولطف خداوند بر آن ) -نه ملائکه دخترند نه خدا فرزند دارد - ادعای کفار مبنی بر خویشاوندی میان خداوند و جنیان -تسبیح گوی ملائکه -پیروزی از آن پیامبران است پایان و سوره به تسببح وسلام و حمد ج)سوره ص ج1) ساختار سوره صاد این سوره کلی را می توان دنباله سوره صافات به حساب آورد چرا که نگاه محوری این سوره به برخی دیگر از انبیاء بزرگ الهی و الطاف خاص خداوند نسبت به آنان و زندگی دنیوی آنان می باشد با این تفاوت که: در سوره صافات محور مطالب بر ایمان، احسان،اخلاص بود ولی در این سوره اساس مطالب ؛ رو به درگاه خدا آوردن(اوّاب) است درمجموع می توان سیر کلی مطالب سوره را در یک تقسیم بندی کلی؛ به دو دسته تقسیم کرد: الف)پیامبران و الوالباب (خردمندان)در یک طرف ب) ذکر و رو به درگاه خدا آوردن (اوّاب)از طرف دیگر؛(تعبیراوّاب چهار بار در سوره تکرار شده) و به این وسیله به خصوص پیامبر اسلام را دلگرمی و آرامش بیشتری عنایت می‌کند. ج2) فهرستواره سوره ص: -یاد آور بودن قرآن -نابودی کفار پیشین - تهمت به پیامبر و اصرار برکفر - تکذیب احزاب پیش(قوم نوح،عاد، فرعون، ثمود، قوم لوط، مردمان ایکه) و فرجام آنها -تذکر به پیامبر برای یادآوری داوود - اهل توبه بودن - تسبیح کوه و پرندگان همراه او - دادن حکومت و حکمت به او - امتحان و توسط دو فرشته - حضرت سلیمان :(اهل توبه بودن؛ رد و شمس به خاطر او ؛درخواست سلطنت از خدا خداوند جنیان را در اختیار او قرار داد -حضرت ایوب: (ناله به درگاه خداوند از شر شیطان ؛استجابت دعا و لطف خداوند در حق وی) -ذکرنام عده ای از پیامبران ومدح آنان - پاداش متقین در بهشت و فرجام سرکشان در جهنم -نزاع جهنمیان - نذیر بودن پیامبر - داستان خلقت آدم وسجده نکردن شیطان -بگواز شما پاداش نمی‌خواهم - قرآن ذکر است د) سوره زمر د1) ساختار سوره زمر این سوره از سوره های کلی هست می توان آن را به نوعی ناظر به سوره پیش از خود یعنی سوره‌های صافات و ص دانست در این صورت تاکید شده بر اینکه ،دین خالص؛ مال خداوند است و جای دیگری یافت نمی شود سه بار درباره عبادت مخلصانه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) تاکید شده که نزول قرآن هم در همین راستا می باشد وانواع عبادت های غلط نقد می شود (مثل عبادت بت ها،عبادت مشرکانه) طبق این سوره همه چیز در عبادت خالصانه خلاصه می شود .همچنان که از 👇👇
سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم )و کتاب خدا بر می آید د2) فهرستواره آیات ۱ تا ۳۰ سوره زمر -حقانیت قرآن - دین خالص مال خداست - نفی فرزند از خداوند -نشانه های قدرت خداوند در خلقت ونیزدر آفرینش انسان -برخی هنگام بحران خداپرست و پس از آن کافر می شوند -خداپرست و غیر از او یکسان نیستند -دعوت مومنین به تقوا احسان و صبر - پیامبروعبادت مخلصانه -عاقبت کفار - بشارت بندگان خداوند -پاداش متقین -مثالی برای ناپایداری دنیا - مدح قرآن و تاثیر آن بر دلهای مومنین -فرجام ظالمین در دنیا و آخرت - همه می میرند 3) پیام جزء -افما نحن بمیتین. سوره صافات آیه ۵۸ -وان جندنالهم الغالبون سوره صافات آیه ۱۷۳ -ام نجعل المتقین کالفجار.سوره ص ایه ۲۸ -نعم العبد انه اواب سوره ص ایه ۴۴ -فاعبدالله مخلصا له الدین. سوره زمر ایه ۲ -الالله الدین الخالص سوره زمر ایه ۳ -انک میت و انهم میتون سوره زمر ایه ۳۰ 2)تفسیر جزء: (سوره زمر ایه ۸) آزمون های الهی و استدراج: دراین که دنیا ، دنیای امتحانی است بحثی نیست . ولی این امتحانات، برای مومنین ویژه و به خصوص، مورد تاکید قرارگرفته سوره اعراف ایه ۹۴ -خاصیت این آزمون ها یادآوری خداوند است و این که انسان دچارخدا فراموشی نگردد .سوره انعام ایه ۴۲ -در این سنت الهی از غریزه انسانی بهره برده شده ان الانسان خلق هلوعا.... اذا مسه الشرجزوعا ‌....سوره معارج ایات ۲۰ و۱۹ -طبیفت انسان چنین است که درسختی ها رو به خدا می اورد . سوره زمرایه ۴۹ -وقتی مشکل برطرف شد خدارا فراموش می کند سوره یونس ایه ۱۲ سوره فصلت ایه ۵۱ سوره نحل ایه ۵۴ سوره زمر ایه ۴۹ سوره زمر ایه ح این حالت درعلم اخلاق از ان به شرک خفّی تعبیر می شود ، یعنی انسان درعین این که مسلمان است ولی به نوعی برای خداوند شریگ می تراشد. سوره یوسف ایه ۱۰۶ -هرچند در زندگی انسان طبیعتا شرایطی پیش می اید که ناخود اگاه به یاد خداوند می افتد سوره عنکبوت ایه ۶۵ سوره اسرا ایه ۶۷ اما نوع امتحانات جامعه دینی به گونه ای است که به اختیار خود به یاد خداوند بیفتد . حال اگر جامعه دینی به جای یاداوری خداوند دچار خدافراموشی می شود . ودر اسباب وعلل مادی گم گردد سنت خدا هم عوض میشود . وبه سنت استدراج تبدیل می گردد سنت استدراج از این قرار هست که وقتی خدا فراموش شد. خدا نعمت هارا برجامعه کسیل می دارد . فراوانی نعمت و فاصله بیشتراز خدا باعث خوبینی و خودفریفته شدن جامعه می شود . به نوعی احساس استقلال در برابرخدا میرسد در این زمان است که پناه گاه حکم الهی از راه می رسد و ان ها را در بر میگیرد. دراین چند ایه سیرسنت استدراج به وضوح داده شده : سوره انعام ایه ۴۵ و ۴۲ -ازاین روهرجامعه دینی و حتی هرفرد متدین می بایست هران نگران گرفتارشدن در دام استدارج باشد ویادخدا رادر زندگی خودیک اصل قراردهد که هم درزبان وهم درعمل ب ان پایبند باسد. 3)دعا سوره الصافات ایه ۱۰۰ سوره ص . ایه ۳۵ درقنوت نماز می توانیم بخوانیم 4) نکات علمی جز -تعدد مشرق ها - آفرینش انسان از گل -نبود ها و به معنی باطل بودن خلقت است -امکان تسخیر نیروهای طبیعی (باد درتسخیر سلیمان)) تغییر نظام گردش به وسیله رد الشمس) - خورشید و ماه به سوی مقصد مشخص در حرکتند -آفرینش تمامی انسان ها از یک انسان 5) زیباشناسی جزء مّثَل ها سوره زمر . ایه ۲۹ در این مثال خداوند کافر را به برده ای تشبیه می کند . که چند ارباب بداخلاق دارد .چون اوخدایان متعدد می پرستد که اگر زبان داشتند هرکدام امرو نهی می کردند اونمی توانست همه ی انها را انجام دهد .این خود باعث غضب خدایان او میشد امامومن را به بنده ای تشبیه می کند که یک ارباب دارد فقط از او دستور می گیرد 6)شان نزول حزء : درباره ایات اولیه سوره (ص) از امام باقر علیه السلام روایت شده خلاصه روایت ابوجهل وگروهی از قریش که دعوت پیامبر به حق به ستوه امده بودند خدمت ابوطالب رفتند و درخواست کردند که به برادر زاده ات بگو دست از خدایان ما بردارد .ماهم دست از خدای او برمیداریم . ابوطالب دنبال پیامبرفرستاد وقتی پیامبر واردمجلس شد دید همه حاضران مشرکین هستند اینگونه سلام کرد : السلام علی بن اتبع المهدی ، نشست و ابوطالب ماجرا را گفت پیامبر در جواب گفت می خواهید حرفی بزنم که با گفتن آن سرور عرب شوید؟ ابوجهل گفت: آری پیامبرفرمود: بگویید لا اله الا الله دراین هنگام همه دست درگوش گذاشتند و برخاستند در این هنگام این ایات نازل شد. موفق وسربلندباشید گردآورنده :سوسن احدی وند 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12 تلگرام @mehrebikaran1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز بیست وسوم بسم الله الرحمن الرحیم «اللّهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین» شرح مختصردعا: فراز اول دعا: «اللّهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ» ازخدا می‌خواهیم تا ما را از گناهان شست و شو دهد. اگر قصد رفتن به میهمانی داشته باشیم خودمان را شست و شو می‌دهیم و تمیز می‌کنیم، حالا ماه رمضان میهمان خدا هستیم آیا خودمان را و دلمان را از گناه تمیز کرده‌ایم؟ فرازدوم دعا: «وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ» خدایا من را از عیبم پاک کن؛ عیب‌ها عبارتند از: تهمت، غیبت، دروغ، ریا، تکبر، حسد و … بدانید که اگر عیب داشته باشیم، ثواب کامل اعمالمان نوشته نمی‌شود فراز سوم دعا: «وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ» خدایا، دلم را آزمایش کن تا با اهل تقوا هماهنگ شوم. آنهایی که تقوای دل دارند، تقوای دل از تقوای زبان بهتر و ارزشمندتر است. ما گاهی زبانمان ترس خدا را اعتراف می‌کند، اما در دلمان ترس خدا نیست فرازآخردعا:  «یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین» ای خدایی که همه لغزش‌های گناهکاران را اقاله می‌کند. این دعاها را درباره ما اجابت کن، اقاله یعنی اینکه شما از یک کاسبی جنسی را خریداری کرده‌اید و بعد از مدتی می‌خواهید آن را پس بدهید و مستحب است که آن کاسب جنس را پس بگیرد. این را اقاله می‌نامند، به خدا هم می‌گوئیم خدایا گناهان ما را اقاله کن و ما را مفتکی و بدون هزینه بیامرز. موفق وسربلندباشید گردآورنده:سوسن احدی وند رمضان سال۱۴۰۳ 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷 ‍  7 ویتامین مهم بدن‌ساز  ایناست : 1- زینک (برای مراقبت از پوست و مو) 2- منیزیم (برای کاهش آسیب دیدگی) 3- ب کمپلکس (برای افزایش انرژی) 4- امگا3 (برای بهبود عملکرد ذهنی) 5- ویتامین سی (برای بالا بردن سیستم ایمنی) 6- کلسیم (برای مراقبت از استخوان‌ها) 7- گلوکوزامین (برای مراقبت از استخوان‌ها و مفاصل) باماهمراه باشیددرکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
🍩🍭عادت هائى كه معجزه می‌کنند🍭🍩 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌  ‌‌‌‌‌‌‌‌    ‌‌‌‌‌‌‌‌      ‌‌‌‌‌‌‌‌ 💚با ملايمت = سخن بگوئيد، 💛عــمــيـــق = نفس بكشيد، ❤️شــــــيــك = لباس بپوشيد، 💙صـبـورانه = كار كنيد. 💜نـجـيـبـانه = رفتار كنيد، 💚هــمـــواره = پس انداز كنيد، 💛عــاقــلانـه = بخوريد، ❤️كــــافـــى = بخوابيد، 💙بى باكانه = عمل كنيد، 💜خـلاقـانـه = بينديشيد، 💚صـادقانه = عشق بورزید، 💛هوشمندانه = خرج كنيد،  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌‌‌   ‌‌‌‌‌‌  ‌‌‌‌‌‌‌‌    ‌‌‌‌‌‌‌‌      ‌‌‌‌‌‌‌‌ خوشبختی یک سفر است,نه یک مقصد.هیچ زمانی بهتر از حال برای شادی وجودندارد.زندگی کنید و از حال لذت ببرید باماهمراه باشیددرکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12
پرسش : آيا می توان به فقیر به عنوان کفاره روزه، چیزهای دیگری غیر از وجو، مثل برنج یا حبوبات یا داد؟ پاسخ : از نظر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته دادن خوراكي هايي كه عنوان دارد ، مانند ، جو ، برنج ، کشمش ، ، نان و ماکارونی منعی ندارد ؛ ولی خوراكی هايی مانند گوشت كفايت نمي كند . نظر مراجع نسبت به جنس کفاره : 👇 ✍ آیات عظام : امام خمینی، بهجت، سیستانی، وحید، نوری، فاضل : هرچه مصداق طعام باشد ، كفايت می کند. ✍آیت الله شبیری زنجانی : دادن مواد خوراکی از هرچیزی که معمولا بالفعل یا بعد از طبخ، سیر کننده باشد کفایت می کند؛ هرچند احتیاط مستحب آن است که تنها یا آرد‌‌‌‌گندم داده شود.( از نظر ایشان یک مدّ ، به حساب گندم، حدود 900 گرم می شود) ✍ آیت الله صافي گلپايگاني : لوبيا و و امثال اينها خورشت محسوب مي شود بنابراين اگر بخواهد دركفّاره تسليم را اختيار كند (نه اشباع را) احتياط اين است يا جو يا آرد و يا باشد. ✍ آیت الله مكارم شيرازي : گوشت به تنهایی اشکال دارد، ولی بقیه موارد کفایت می کند. باماهمراه باشیددرکانال 👇👇👇 https://eitaa.com/Besoye12