✳️ دلایل عقلی و نقلی علم غیب امامان معصوم (علیهم السلام) ✳️
✨نویسندگان: احمد مروی؛ سید حسن مصطفوی
🔴چکیده:
🔹امروزه، شبهاتی دربارۀ علم غیب امامان معصوم (ع) مطرح شده که مقولهای جدید است و در چند قرن بعد از حیات امامان معصوم (ع)، طی فرایندی طولانی و تطور تاریخی مطرح شده است.
🔹این مقاله بر آن است که مبانی عقلی و نقلی علم غیب امامان معصوم (ع) را مورد بحث و بررسی قرار دهد و بعد از بررسی به این نتیجه رسیده است که علم غیب امامان معصوم (ع) ریشه در آیات و روایات معتبر دارد.
🔹نیز در عصر پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) مسئلۀ علم غیب امام مطرح بوده و آنها برآن تصریح کردهاند.
🔹بنابراین، از نظر متفکران شیعه اهمیت مسئلۀ علم غیب در میان صفات امام جای هیچ تردیدی نیست.
🔹هرچند در گسترۀ آن تفاوت جزئی وجود دارد.
🔹برخی گسترۀ آن را محدود به مسائل فقهی و اعتقادی میدانند و برخی اعم از آن میدانند.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/k41341
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/q76731
✳️ بازخوانی شخصیت حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در منابع اهل سنت ✳️
✨نویسنده: معصومه بهرامی
🔴چکیده
🔹کتب اصلی اهل تسنن حاوی مطالب بسیاری درباره شخصیت، اعتقادات و عملکرد حضرت خدیجه (ع) است.
🔹کتب معتبری همچون صحیحین و کتب تاریخی و تفسیری، همگی درباره این بانوی بزرگ اسلام سخن گفتهاند.
🔹در این پژوهش سعی شده با روش تحلیلی و توصیفی و به دور از هرگونه تعصب، با استفاده از منابع اهل تسنن، زوایای خاص زندگی این بانو، که از نگاه محققین پنهان مانده، واکاوی و با رویکرد علمی، بررسی و بیان گردد تا ضمن برداشتن گامی هرچند کوچک در معرفی جایگاه حقیقی و کمالات آن حضرت، از شخصیتی تأثیرگذار در تاریخ اسلام، رفع محجوریت شود.
🔹حضرت خدیجه (س) از چنان جایگاه و موقعیتی در اسلام برخوردار است که مکاتب، مذاهب و فرق مختلف اسلامی نتوانستهاند از ذکر فضایل او چشمپوشی کنند.
#حضرت_خدیجه
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/f87613
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/b34456
✳️ نقدی بر کتاب «نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه» ✳️
✨نویسنده: غلامحسن محرمی
🔴چکیده
🔹کتاب «نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه» در عین دارا بودن نکات مثبت و شایان تقدیر، دارای اشکالات و نکات قابل نقدی است که در این نوشتار، نمونههایی از آنها بررسی شده است؛ از جمله: نگرشی سطحی و روشن فکرمآبانه به تاریخ تشیع همراه با نوعی پیش داوری؛ برخی ادعاهای بدون دلیل و مدرک؛ ذکر برخی روایات شاذ و نادر در مقابل روایات مشهور، و احیاناً ذکر سخنان مخالفان شیعه و دیدگاههای خلاف نظریهٔ رایج شیعه.
🔹از دیگر اشکالات محتوایی این کتاب، تشکیک در وجود بعضی باورهای موجود شیعه در قرون اولیه به ویژه قرن اول هجری است.
🔹همچنین چنین وانمود شده که پیدایش تشیع منشأی عرفی و نه الهی داشته است و این گونه به ذهن میآید که اصولی همچون اعتقاد به نص، عصمت و تبرّی از دشمنان اهل بیت علیهم السلام دست کم در قرن اول نزد پیروان اهل بیت علیهم السلام مطرح نبوده است!
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/a57479
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/m02653
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی ارکان اربعه حدیث ✳️
🔹حق پیغمبر، حق شیعه
🔹ارکان اربعه حدیث، این حدیث را نقل کردند.
فرمود به فرزندش امام حسن علیه السلام: کسی که تو را زیارت کند من گرفتار حق اویم.
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/y34517
35.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسم به زخم سر حیدر
الهی العفو...🤲🏻
به سجدهی آخر حیدر
الهی العفو...🤲🏻
#شب_قدر
🆔 @bonyad_emamat
✳️ گزارشی اجمالی در معرفی ده کتاب نفیس پیرامون «مهدویت» ✳️
🔹پاسخ به شبهات و ارائه دلایل متقن برای رفع ابهام از ابعاد مختلف موضوع مهدویت، همواره یکی از کارهای مهمی بوده است که علمای بزرگ شیعه در برهههای مختلف تاریخی به آن اقدام کردهاند که ضمن پاسخ گویی به سؤالات و شبهات موجود، به مسئولیت خطیر خود نیز به نحو احسن عمل کردهاند.
🔹۱. «گفتمان مهدویت»
🔹اثر مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، تلاش بسیار ارزندهای است که در آن به سؤالاتی در زمینه سه محور تشیّع، امامت و مهدویت در حدّ ضرورت و با استناد به آیات و روایات و براهین علمی و عقلی پاسخ داده میشود.
🔹عمدهترین بخش این کتاب بخش «مهدویت» است که در آن موضوعات مختلفی به صورت پرسش و پاسخ مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.
🔹۲. دادگستر جهان
🔹این کتاب اثر آیت الله ابراهیم امینی است که به شیوه مناظره به نگارش درآمده است.
🔹وی در علت تألیف این کتاب مینویسد: اعتقاد به وجود مهدی موعود و امام زنده غایب یک عقیده اسلامی است...
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/q24459
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍🏻 ثبت نام
🌐 از طريق درگاه جامع ثبت نام مراکز تخصصی حوزه
🔻جهت كسب اطلاعات بيشتر:
🖥 emamat.org
📱@MT_emamshenasi
☎️ 09010285931
✳️ امامت از دیدگاه اشاعره ✳️
✨نویسنده: حمید ملک مکان
🔴چکیده
🔹امامت یکی از جنجالیترین موضوعات در تاریخ اسلام و از اختلاف برانگیزترین مسایل و سبب شکلگیری بسیاری از فرق و مذاهب اسلامی قلمداد شده است.
🔹جستار پیش رو بر آن است تا ابعاد و جوانب این موضوع را از منظر اشاعره، یکی از مهمترین مکاتب کلامی اسلامی، بررسی نماید.
🔹روی آورد اشاعره به امامت روی آوردی فرع انگارانه و نه اعتقادی است.
🔹در نظر آنان امامت فعلی از افعال مکلفان به شمار میآید و به سبب پیروی از گذشتگان خویش و بنا به تصریح برخی به تأثیر از عقاید و مباحث کلامی شیعه این مباحث را در کلام بحث کردهاند.
🔹امامت از نگاه آنان، «واجب کفایی» است لذا در نظر آنان وجوب امامت شرعی است و شخص واجد شرایط امامت از سوی مسلمانان به امامت برگزیده میشود.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/e82705
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/y90673
✳️ فراخوان بیست و چهارمین همایش کتاب سال و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه ✳️
🔹کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۰
🔹پایاننامههای سطح ۴ (دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۰
🔹مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۰ در نشریات علمی منتشر شده است
📆 مهلت ارسال آثار: پایان خرداد ماه ۱۴۰۱
🌐 ثبتنام اینترنتی: http://bookr.ismc.ir
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳-۵
۱۰۰۰۰۷۰۲۰
www.ketabehowzeh.ir
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/x43812
✳️ باورداشت امامت-مهدويت در مكتب سامراء ✳️
✨نویسندگان: حسين مفيد
🔴چکیده:
🔹«مكتب سامراء» نامي است كه بر شيوه علمي جمعي از فقها و محدثان اماميه در قرن سيزدهم و چهاردهم اطلاق ميشود.
🔹اين شيوه علمي كه با هجرت ميرزا محمد حسن شيرازي، از نجف به سامراء شكل گرفت در كنار ويژگيهاي فقهي و اصولي، در زمينه باورداشت اصل امامت و مهدويت، ويژگيهاي خاص خود را دارد.
🔹نويسنده در اين گفتار ميكوشد كه ده تن از بزرگان و مشاهير اين مكتب را شناسانده و ديدگاههاي آنها را در باورداشت و ضرورت ترويج اصل امامت و مهدويت نشان دهد.
🔹مبناي اين تحليلها، آثار آن دانشوران يا آثار نوشته شده درباره آنان است.
🔹نويسنده در مقدمه، دلايل انتخاب اين جريان و دشواريهاي تحقيق خود را بيان كرده و در بخش پاياني نوشته خود، به تحليل محتوايي اين مكتب، از زاويه ديد خود پرداخته است.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/y82816
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/f99809
✳️ گزارشی از کتاب: «تفضیل امیرالمومنین علیه السلام» ✳️
🔹تَفضیلُ أمیرالمؤمنین (ع) کتابی به زبان عربی اثر مرحوم شیخ مفید (درگذشت ۴۱۳ق) است.
🔹موضوع کتاب درباره فضایل حضرت علی (ع) و اثبات برتری آن حضرت است.
🔹شیخ مفید در این اثر با استناد به احادیث شیعه و سنی، فضائل امام علی (ع) بر همه پیامبران جز پیامبر اسلام را به اثبات رسانده است.
🔹این اثر به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.
🔹برای این کتاب نامهای دیگری نیز گفته شده است؛ از جمله:
🔹تفضیلُ علی (ع) عَلی الاُمّة
🔹تفضیلُ علی (ع) عَلی سائرِ الاُمة
🔹تفضیلُ أمیرالمؤمنین (ع) علی سائر الأئمّة و ...
🔹مسأله برتری امیرالمؤمنین علی (ع) از مسائلی است که از قدیم میان متکلمان مسلمان مورد بحث بوده است.
🔹غیر از شیعیان گروههای دیگری از مسلمانان نیز قائل به مسأله تفضیل هستند اما در دایره شمول آن اختلاف نظر دارند.
🔹همانطور که ابن ابی الحدید در مقدمه شرح نهج البلاغه بیان داشته، میان گروههای معتزله در این مسأله اختلافنظر است.
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/x46656
✳️ گونهشناسی مدعیان دروغین وکالت امام زمان در عصر غیبت صغرا، با رویکردی نقادانه بر نظر احمد الکاتب ✳️
✨نویسندگان: نعمت الله صفری فروشانی؛ حسین قاضی خانی
🔴چکیده:
🔹هنگام بررسی نقش نهاد وکالت در عصر غیبت صغرا، سخن از کارگزاران خائن و مدعیان دروغین وکالت، اهمیتی ویژه مییابد.
🔹از آنجا که افرادی موجه و صاحب نفوذ از این دست در میان شیعیان امامی دیده میشدند، مخالفت اینان میتوانست تعارضهایی را در جامعه امامیه پدید آورد.
🔹احمد الکاتب با استفاده از این نکته، با غیرواقعی نشان دادن تعداد این افراد، سعی دارد از مخالفت و نزاع اینان با متصدیان وقت منصب وکالت، هیمنهای بسازد تا ساختگی بودن اصل منصب وکالت در روزگار غیبت صغرا را نتیجه بگیرد و به تبع آن، وجود امام زمان (عج) را منکر شود.
🔹این نوشتار، بر آن است تا با واکاوی و تحلیل دادههای تاریخی، در آغاز خواننده را با اوضاع و فضای سیاسی، فرهنگی و... آن دوران آشنا سازد تا نقش این اوضاع، در بروز ادعاها و مخالفتهای مدعیان دروغین آشکار گردد.
#امام_زمان
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/r01328
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/s62804
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ موشن گرافی تخریب حرم ائمه بقیع علیهم السلام ✳️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/g02305
✳️ آیا حدیث «لیس الدین الّا الحب» معتبر است؟ معنای آن چیست؟ ✳️
🔴پاسخ:
🔹عبارت «لیس الدین الّا الحب» به این صورت در منابع روایی وجود ندارد و عباراتی که در منابع روایی و تفسیری اسلامی، درباره رابطه میان دین و دوستی و دشمنی آمده، چنین است:
🔹«هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ؟»؛ آیا دین، جز محبّت و دوستی است؟
🔹«هل الدّین إلا الحُبّ و البُغض»؛ آیا دین، جز دوستى و دشمنى است؟
🔹«هل الدین إلا الحب فی الله و البغض فی الله»؛ آیا دین، جز دوستى در راه خدا و دشمنى در راه خدا است؟
🔹همچنین روایتی شبیه به این مضمون، با سند صحیح در منابع موجود است که بهجای «الدین»، «الایمان» آمده است.
🔹به هر حال؛ دستهای از این روایات دارای سند صحیح میباشند؛ مانند: «هَلِ الدّینُ إلَّا الحُبُّ».
🔹و از جهت محتوایی نیز اشکالی ندارند.
🔹ظاهراً عبارت «لیس الدین الّا الحب» مضمونی برگرفته از کلام معصوم باشد.
🔹درباره مقصود از حُبّ و بُغض در این روایات، چند احتمال بیان شده است:
🔹مراد، دوستی با اهلبیت عصمت و طهارت (ع) و دشمنی با دشمنان آنان؛ است.
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/d48596
🔸دعای صنمی قریش
در کتاب بحارالانوارجلد ۸۵ صفحه ۲۴۰ از مصباح کفعمی نقل شده است که دعای صنمی قریش دعائی عظیم الشأن و بلند مرتبه است و ازاسرار مشکله و بهترین اذکار است . عبدالله ابن عبّاس از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت در قنوت نماز آن را می خواندند و شب ها و روزها و سحرها بر آن مواظبت داشتند و بعضی از علما نوشته اند خواندن این دعا برای بر آمدن حوائج وخواسته ها مجرب است و روایت شده است که خوانندۀ این دعا مانند کسی است که در رکاب رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در جنگ بدر و اُحد و حُنین هزار تیر انداخته است :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک.
اللّهُمَّ العَنهُما وَ أتباعَهُما وَ أولیاءَهُما وَ أشیاعَهُما وَ مُحِبّیهِما فَقَد أخرَبا بَیتَ النُّبُوَّة وَ رَدَما بابَه وَ نَقَضا سَقفَهُ وَ ألحَقا سَماءَهُ بِأرضِهِ وَ عالیَهُ بِسافِلِه وِ ظاهِرَهُ بِباطِنِه وَ استَأصَلا أهلَه وَ أبادا أنصارَه وَ قَتَلا أطفالَه وَ أخلَیا مِنبَرَه مِن وَصیِّه وَ وارِثِ عِلمِه وَ جَحَدا إمامَتَهُ وَ أشرَکا بِرَبِّهِما فَعَظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَر لا تُبقی وَ لا تَذَر.
اللّهُمَّ العَنهُم بِعَدَدِ کُلِّ مُنکَرٍأتَوهُ وَ حَقّ ٍاَخفَوهُ وَ مِنبَرٍ عََلوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلیّ ٍآذُوهِ وَطَریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَرَدوهُ وَ کافِرٍ نَصَرُوهُ وَ إِمامٍ َقهَرُوهُ وَ فَرضٍ غَیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقُوهُ وَ خَیرٍ بَدَّلُوهُ وَ ُکفرٍ نَصَبُوهُ وَ إرثٍ غَصَبُوهُ وَ فَیءٍ اقتَطَعُوهُ وَ سُحتٍ اَکَلُوهُ وَ خُمسٍ استَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُوهُ وَ نِفاقٍ أسرَوُهُ وَ غَدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظلمٍ نَشَرُوهُ وَ وَعدٍ أخلَفُوهُ وَ أمانٍ خانُوهُ وَ عَهدٍ نَقَضُوهُ وَ حَلالٍ حَرَّمُوهُ وَ حَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَقُوهُ وَ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَ ضِلعٍ دَقُّوهُ وَ صَکٍّ مَزَّقُوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَ عَزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبَوهُ.
اللّهُمَّ العَنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها وَ سُنَةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَسُوها وَ دَعوى أبطَلُوها وَ بَیِّنَةٍأنکَرُوها وَ حیلَةٍ أحدَثُوها وَ خیانَةٍ أورَدُوها وَ عَقَبَةٍ اِرتَقُوها وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَ أزیافٍ لَزَمُوها وَ شَهاداتٍ کَتَمُوها وَ وَصیَّةٍ ضَیَّعُوها.
اللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّر وَ ظاهِرِ العَلانیَةِ لَعناً کَثیراً أبَداً دائِمَاً دائِباً َسرمَداً لا انقِطاعَ لِأمَدِه وَ لا نَفادَ لِعَدَدِه لَعناً یَغدُو أوَّلُهُ وَ لا یَرُوحَ آخِرُهُ لَهُم وَ لِأعوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهِم وَ مُوالیهِم وَ المُسَلِّمینَ لَهُم وَ المائِلینَ إلَیهِم وَ الناهِضینَ بِاحتِجاجِهِم وَ المُقتَدینَ بِکَلامِهِم وَ المُصَدِّقینَ بِأحکامِهِم.
پس چهار مرتبه بگویید :
اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار آمینَ رَبَّ العالَمین
💠 کانال بنیاد فرهنگی امامت در ایتا:
🆔 @Bonyad_Emamat