eitaa logo
بنیاد فرهنگی امامت
2.2هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
265 ویدیو
68 فایل
کانال اطلاع رسانی موسسه فرهنگی هنری امامت اهل بیت علیهم السلام. فعالیت های آموزشی پژوهشی فرهنگی در حوزه امامت https://zil.ink/emamat.ir ارتباط با ادمین @seyedsajjadmarashi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۳ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
◀️ متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین بابی را در اصول کافی با عنوان باب العبادة منعقد کردند و شیخ کلینی در ذیل این باب روایاتی را آورده است. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: فِي التَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي وَ إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا ثُمَّ لَا أَسُدَّ فَاقَتَكَ وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ. یکی از روش های تعلیمی اهل بیت علیهم السلام نقل کردن از انبیاء سابقین و یا از کتاب های آسمانی قبلی است و اینجا از تورات نقل کردند که خداوند متعال خطاب میکند به همه انسان ها تا روز قیامت و ما هم مخاطب هستیم. يَا ابْنَ آدَمَ تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي به تعبیر امروز برای عبادت من وقت بگذار و برای عبادت من صرف وقت بکن و اگر این کار را کردی و عبادت من را به جا آوردی أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى یعنی قلب تو را پر از غنا میکنم یعنی چه این کلام؟ ظاهرا مراد این است که اگر انسان رابطه عبادتی با خداوند متعال داشته باشد و عبودیت را کاملا رعایت کند و به وظائف عبودیت کاملا قیام کند؛ این قلب آرامش پیدا میکند و اطمینان پیدا میکند و در قلب شک و شبهه و وسوسه راه نخواهد داشت. تمام مشکلاتی که بر ما عارض می شود و گرفتاری هایی که پیدا میکنیم مبدأش قلب است که وقتی قلب سلیم نباشد وقتی در قلب مشکلی وجود داشته باشد آن مشکل از قلب سرایت می کند به اعضای انسان و اگر به اعضاء سرایت کرد لامحاله انسان مرتکب گناه می شود از طریق چشم و گوش و دست و پا و ...به جهت اینکه قلب حکومت دارد بر اعضای بدن انسان و اعضاء تابع قلب هستند . اگر انسان بندگی خداوند متعال را داشته باشد این قلب اطمینان پیدا میکند و قلب سالمی خواهد بود و به تبع سلامت قلب سایر اعضاء سالم خواهند بود و قهرا انسان مرتکب معصیت نمی شود . عبادت باری تعالی یک چنین اثری بر قلب انسان می گذارد و قلب هم که حاکم بر اعضاء و جوارح است لامحاله انسان می شود آدم که مورد خطاب یا ابن آدم قرار میگیرد. أَمْلَأْ قَلْبَكَ غِنًى وَ لَا أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ اگر عبادت کنی و بنده درستی باشی من تو را به خودت و خواسته های خودت واگذار نمیکنم و خودم متکفل امور تو خواهم شد. وَ عَلَيَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَكَ یعنی بر عهده من است که اگر این چنین باشی من تمام خلل هایی که در زندگی تو وجود دارد پر میکنم و کمبودها را بر طرف میکنم. کمبود ها بر دو قسم است: مادی و معنوی؛ و این عبارت اطلاق دارد و آن چه را که انسان نداشته باشد خداوند متعال آن را به دارایی تبدیل میکند. وَ أَمْلَأَ قَلْبَكَ خَوْفاً مِنِّي و قلب تو را پر از خشیت و خضوع و خوف نسبت به خودم میکنم. که معلوم می شود یکی از نعم الهی و رحمت های خداوند متعال این است که در قلب بنده خوف خودش را قرار بدهد. اگر انسان از خدا فقط خوف داشته باشد چون قلب پر از خوف خداست دیگر جایی باقی نمی ماند تا انسان از غیر خدا بترسد زیرا که ترس از خدا کمال است و خداوند متعال قلب انسان را کمال می دهد و به خوف از خودش و خشیت و خضوع نسبت به خودش کامل میکند. اگر بنده خوبی باشیم این الطاف به ما می شود و شامل حال ما خواهد شد و خداوند متعال ضمانت کرده و متعهد شده است. حال اگر بر خلاف این شد و انسان نسبت به عبودیت خداوند متعال کوتاهی کند کاملا بر عکس می شود که گوید: أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا یعنی تمام هم و غم انسان مشغول به امور دنیوی می شود . اگر یک مشکل برطرف شد یک مشکل جدید پیدا می شود و این یکی از مصائب بر ابن آدم است که تمام هم و غمش دنیا باشد و این یک غضب الهی است. آن فقر و فاقه و گرفتاری و مشکلات دنیایی همیشه برقرار است و آخرش دنیای انسان هم درست نخواهد شد و آخرت هم که خراب شده است. و بعد می فرماید وَ أَكِلْكَ إِلَى طَلَبِكَ و این خیلی بد است که خداوند متعال انسان را به خودش واگذارد و آنی که خدا انسان را به خودش واگذارد همان آن سقوط و هلاکت انسان خواهد بود. 🆔@bonyad_emamat
جلسه پانزدهم کلاس فن رثاء 🆔@bonyad_emamat
🔷️دفاع از امیرالمومنین با حداقل امکانات🔷️ نسخه خطی اصل کتاب شریف مرحوم آیت الله سیدعلی (م۱۳۹۵ ق.) در اختیار مرحوم شیخ رضا امینی فرزند فقید علامه امینی بوده است. که ایشان این نسخه را به کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام اهدا کرده است. نکته مهم اینکه ایشان کتاب را در سال ۱۳۶۵ قمری برابر با ۱۳۲۵ شمسی در ایام اقامت در کربلا نوشت. و ظاهراً کاغذ سفید در اختیار نداشته لذا یک سری کاغذ اداری از عراق پیدا کرده که پشت آنها سفید بوده و بر همان طرف سفید کتاب را نوشته است. آیا امروز که این همه امکانات داریم چنین همتی برای دفاع از امامت پیدا می‌شود؟ 📌 برای دیدن تصاویر ، وارد جمع پریشان شوید👇 https://b2n.ir/u53056 🆔 @bonyad_emamat
14.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷️دعوت این افراد به صدا و سیما جایز نیست🔷️ بخشی از بیانات حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی در سلسله دروس امامت لینک کلیپ در اپارات👇 https://www.aparat.com/v/soqhn 🆔@bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه ۴ 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه ۴ 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت برای دیدن تصاویر بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید https://b2n.ir/x16189 🆔@bonyad_emamat
در حاشیه در دوشنبه شب ها، منشورات بنیاد فرهنگی امامت جهت خرید در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد. 🆔@bonyad_emamat
سلسله دروس امامت آیت الله میلانی - ج 4.pdf
186.9K
حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ✅ جلسه ۴ 📍مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
25.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واحد تحقیق و احیاء تراث بنیاد فرهنگی امامت بیش از ده سال پیشینۀ فعالیت دارد. این واحد را باید در سه دورۀ زمانی معرفی کرد. : تأسیس و شروع فعالیت : دورۀ میانی : دوره جدید برای آشنایی با این دوره ها شما را به دیدن این کلیپ دعوت می کنیم لینک کلیپ در بنیاد فرهنگی امامت👇🏻 https://aparat.com/v/7Ve3g 🆔@bonyad_emamat
💎به مناسبت 24 رجب ‌سالروز‌فتح‌خیبر‌به‌دست امیرالمومنین علی علیه السلام💎 حدیث رایت توسط هفده صحابی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده و بزرگان زیادی از اهل سنت از جمله و آن را نقل کرده اند{1} كه رسول خدا صلي الله عليه وآله در جنگ خیبر فرمودند فردا رايت و پرچم را به دست کسی می سپارم که فتح و پیروزی به دست او صورت می پذیرد؛ او خدا و رسول را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند. این حدیث در زمره مهمترین و بهترین فضائل و مناقب امیرالمومنین علیه السلام است که حتی افرادی مانند تصریح کرده که حدیث رایت از فضائل امیرالمومنین علیه السلام می باشد{2} این فضیلت آنقدر از جایگاه بالایی برخوردار است که افرادی مثل عمر بن خطاب و سعد بن ابی وقاص آرزو داشتند که این فضیلت برای آنها بود{3} {1} صحیح بخاری 4 / 60؛ صحيح مسلم 4/ 1872 {2} منهاج السنة 5 / 44 {3}صحیح مسلم 7 / 121؛ تاریخ الخلفاء، سیوطی ، ۱۹۰؛ صحیح مسلم 7 / 120 🆔@bonyad_emamat
26.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۸ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
📝 عنوان مقاله: جُستاری در آسیب شناسی چالش های آغاز امامت امام کاظم علیه السلام 📚 نوع مقاله : مقاله پژوهشی 🖋 نویسندگان: سید محمدکاظم طباطبایی علیرضا بهرامی آغاز امامت امام کاظم علیه السلام همزمان با فراگیری چالش جانشینی در اذهان شیعیان امام صادق علیه السلام بود. مطالعه روایات معصومین نشان می دهد طراحی ویژه اهل بیت علیهم السلام به گونه ای صورت گرفته که در زمان بروز چالش، اصول شناخت امام در اختیار مردم باشد. نص، علم و ودائع امامت از جمله ابزارهای رفع حیرت است. باور عمومی جامعه بر خود معرفیِ امام، استوار است، در حالی که تعالیم اهل بیت به همراه خواص اصحاب، تأثیر گذاران اصلی صحنه به شمار می روند. این مقاله جُستاری در آسیب شناسی این چالش است. 🌐 برای دریافت مقاله وارد سایت فصلنامه امامت پژوهی شوید👇🏻 http://jep.emamat.ir/article_59969.html 🆔 @bonyad_emamat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۴ ❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت 🆔@bonyad_emamat
◀️ متن بیانات معظم له: بسم الله الرحمن الرحیم این ابوابی را که نقل می‌کنیم از کتاب کافی و روایات آن یک دلالتی مجموع این روایات دارد که من حیث المجموع دلالت دارند بر اینکه هر کسی به هر مقام معنوی بلندی بخواهد برسد باید از طریق عبادت و عبودیت برسد. یعنی راه ترقی در مراحل معنوی منحصر است در عبودیت. همه آن ها که به هرجایی رسیدند، از انبیا و مرسلین و بزرگان هر امتی از امم سابقه و در اسلام هرکسی به هر مقامی رسیده و قربی عند الله تعالی، از طریق عبودیت بوده است. این محصّل همه روایات است بابی را عنوان کردند که عبادتی که انجام می‌دهید بر آن مداومت داشته باشید بَابُ اسْتِوَاءِ الْعَمَلِ وَ الْمُدَاوَمَةِ عَلَيْهِ عمل عبادی انسان با ترتیب باشد، نه اینکه یک روز زیاد و روزی کم باشد.در عبادتی که انجام می‌دهد مداومت داشته باشد عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ: أَحَبُّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَيْهِ اَلْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۲} بهترین اعمال نزد خداوند متعال آن عملی است که عبد بر آن مداومت داشته باشد ولو قلیل باشد. روایت بعدی عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَمَلٍ يُدَاوَمُ عَلَيْهِ وَ إِنْ قَلَّ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۲} آن عمل کمیتش زیاد نباشد ولی دوام داشته باشد. حال چه تاثیری دارد این مداومت بر عمل عبادی؟!که انسان این عمل عبادی برای او سنت باشد و سیره حسنه مستمری باشد؟ روایت از امام صادق علیه السلام است كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَقُولُ: إِنِّي لَأُحِبُّ أَنْ أُدَاوِمَ عَلَى اَلْعَمَلِ وَ إِنْ قَلَّ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۲} باز امام باقر علیه السلام نقل می‌کنند كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَقُولُ: إِنِّي لَأُحِبُّ أَنْ أَقْدَمَ عَلَى رَبِّي وَ عَمَلِي مُسْتَوٍ { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۳ } من دوست دارم وقتی روز قیامت بر خداوند متعال وارد می شوم عمل من مرتب و استمرار داشته باشد. قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِكَ فَرِيضَةً فَتُفَارِقَهَا اِثْنَيْ عَشَرَ هِلاَلاً { الکافي , جلد۲ , صفحه۸۳ } این ها باید نکته داشته باشد یعنی شارحین حدیث بیان کنند که حکمت این روایات چیست که امام می‌فرمایند مبادا بر خودت عبادتی را عادت داده باشی و تا یکسال نشده باشد رها کنی حال چه خصوصیتی دارد این عمل عبادی که باید تا یکسال حداقل ادامه داشته باشد؟! قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا كَانَ اَلرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيْهِ سَنَةً ثُمَّ يَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَيْرِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ ذَلِكَ مَا شَاءَ اَللَّهُ أَنْ يَكُونَ { الکافي ج۲ ص۸۲} تا یکسال دوام داشته باشد این عمل. اگر بخواهد از این عمل دست بردارد و به عملی دیگر بپردازد تا یکسال این کار را نکند و قطعا این یکی از اعمال او در شب قدر خواهد بود و برای او نوشته خواهد شد این عمل که یکسال بر او گذشته است. مثلا فرض کنید کسی بنا گذاشته هر ده روز یک ختم قرآن بخواند یا بنا گذاشته هر روز یک مرتبه سوره یس بخواند اما این را ادامه دهد و تا یکسال ادامه دهد هرچند عملی قلیل است. اگر بخواهد از این کار به عبادت دیگری منتقل شود صبر کند سال بگذرد و بعد منتقل شود این فرمایشات از ائمه علیهم السلام قطعا حکمت دارد؛ گاهی این حکمت ها بیان شده و گاهی بیان نشده است. اما فرمایشات اهل بیت علیهم السلام دارای حکمت است 🆔@bonyad_emamat
مراسم عزاداری به مناسبت شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام با حضور حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی ، اساتید و امامت پژوهان در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد لينك خبر در سايت👇🏻 https://b2n.ir/f37997 🆔@bonyad_emamat