✳️حضرت خدیجه سلام الله علیها در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم
🔺توجه داشته باشید که تمامی روایات نقل شده از منابع اهل سنت است!
🏢بنیاد فرهنگی امامت
موسس: حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی)
🆔@bonyad_emamat
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 15
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/PacK9
🆔@bonyad_emamat
#معرفی_کتاب
📖مسطر
مؤلف: رضا امیری سیرجانی
انتشارات: امامت اهل بیت علیهم السلام
◀️مقدمه کتاب:
این نوشتار زندگی نامه علّامه میر حامد حسین رحمة الله علیه نیست... که آن نیازمند تألیف کتابی دیگر است. بلکه نگاهی است به حیات علمی علّامه میر حامد حسین...آنچه در این نوشتار می خوانید نه زندگی نامه است و نه تذکره... تنها جمع پریشانی است از بیش از هفت هزار صفحه سندِ مخطوط که تاکنون به این صـورت گــزارش نشده اند.(عبقات الأنوار) تنـها یـک کتـاب نیست، کتــابی کــه عـلّامه امینـی رحمة الله تعـالـی عـلیه آن را الکتـاب المعجز المبین الـذي لا یأتیه البـاطـل مـن بین یدیه و لا مـن خـلفه) خواند; بلکه بخشی از وجود مردی است که سیّد الطائفه میرزای شیرازی رحمة الله علیه او را (عدیم النظیر) دانست
📚 مرکز پخش:
خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک ۱۶
شماره تماس: ۰۲۵۳۷۸۳۷۳۲۰
🏢 بنیاد فرهنگی امامت
موسس: حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی (مدظله العالی)
🆔@bonyad_emamat
16 سلسله مباحث اخلاقی.mp3
1.89M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۶
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
◀️متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحم الرحیم
باب الاقتصاد فی العباده
اینکه انسان در عبادت زیاده روی و افراط نکند.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اِجْتَهَدْتُ فِي اَلْعِبَادَةِ وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ لِي أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا بُنَيَّ دُونَ مَا أَرَاكَ تَصْنَعُ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ. { الکافي ج۲ ص۸۷ }
عبادت که میکنید اندازه باشد
یکی از حاضرین سوال کرد که اینکه امام علیهالسلام به امام اینطور بفرمایند با شئونات و منزلت حضرت منافات ندارد؟
باید گفت با قرآن کریم بیشتر کار کنیم که خیلی اوقات دیگر جایی برای سوال باقی نمی ماند
قرآن میفرماید ((طه، مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى)) {طه 1 و 2 }
و همین معنا را حضرت به امام صادق علیهالسلام فرمودند
یک بابی است که در اصول هم مطرح میکنند باب اخبار مَن بلغ
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ سَمِعَ شَيْئاً مِنَ اَلثَّوَابِ عَلَى شَيْءٍ فَصَنَعَهُ كَانَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مَا بَلَغَهُ { الکافي ج۲ ص۸۷ }
این باب خیلی برای ما امیدوار کننده است.
خیلی از دعاها ممکن است سند معتبر نداشته باشند؛ خیلی از عبادات و نمازها و خیلی اموری که در شریعت داریم. حضرت میفرماید اگر به شما خبری رسید که در فلان اثر و عبادت و ذکر و ... اثری است و شما به امید آن ثواب انجام دادید خداوند متعال آن اجر و ثواب را میدهد ولو فی الواقع چنین روایتی نباشد.
در اصول درباره مسائل اخبار من بلغ خیلی مفصل بحث میکنند
اجمالا خیلی خوب است که انسان در خیلی دعاها مثلا فرض کنید برخی طلاب از من سوال میپرسند که در آخرین سجده نماز دعاهایی میخواند که آیا سند دارد یا خیر؟ آیا روایت شده؟ و امثال ذلک که در نماز و روزه و اعمال حج، مناسبت ها، اذکار و ادعیه. روایات داریم که میگویند اگر خواندی این اجر به تو داده می شود. خب انسان به قصد رجا این ها را عمل کند اجر آن را به او می دهند.
روایت بعدی هم همین طور است
سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ بَلَغَهُ ثَوَابٌ مِنَ اَللَّهِ عَلَى عَمَلٍ فَعَمِلَ ذَلِكَ اَلْعَمَلَ اِلْتِمَاسَ ذَلِكَ اَلثَّوَابِ أُوتِيَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنِ اَلْحَدِيثُ كَمَا بَلَغَهُ . {الکافي ج۲ ص۸۷ }
🆔@bonyad_emamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۶
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/gAFO1
🆔@bonyad_emamat
#فصلنامه_امامت_پژوهی
#معاونت_پژوهش
🔷 بررسی تطبیقی دلایل صلح امام حسن علیه السلام در منابع روایی و تاریخی فریقین تا قرن هفتم
📚 نوع مقاله : مقاله پژوهشی
🖊 نویسندگان:
کاوس روحی برندق
علی احمدی
🌐 برای دریافت مقاله وارد سایت فصلنامه امامت پژوهی شوید👇🏻
http://jep.emamat.ir/article_91174.html.
🆔@bonyad_emamat
#منشورات_بنیاد
#معاونت_پژوهش
📖 السکینة في صحة حدیث السفینة
◀️ این کتاب توسط آقای دکتر نوید ارجمند تألیف، و توسط انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام، تحت اشراف حضرت آیت الله میلانی مدظله العالی به چاپ رسید.
🌐 ادامهمطلبرادرقسمت #منشورات_بنیاد مطالعهکنید👇🏻
https://b2n.ir/a53991
🆔 @bonyad_emamat
سلسله میاحث اخلاقی 17.mp3
3.95M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 17
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 17
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/HSR67
🆔@bonyad_emamat
◀️متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
بابی را در کافی عنوان کردند، باب الصبر
اولا خود صبر معنایش چیست؟
ثانیا این صبر با توجه به آن چه که برای انسان اتفاق میفته چگونه باید باشه؟
ثالثا مرکز صبر کجاست؟
اینطور که از مجموع مطالعات خودم به دست آوردم این است که صبر را میتوان تعبیر کرد به کف نفس
کف نفس که انسان بر نفس خودش مسلط باشد
بنابراین مرکز صبر، نفس انسانی است و نفس انسانی آیا با قلب انسانی دوتاست یا یکی است؟و آن چه که بر اعضا و جوارح انسان حاکمیت دارد قلب است یا نفس؟
این امور را که بررسی کنیم چه بر اساس لغت و چه اصطلاحات قرآن کریم و چه استعمالات روایات، خلاصه می شود که صبر این است که انسان بر نفسش سیطره داشته باشد و در حوادثی که برای انسان پیش میآید متناسب آن رفتار کند. و اگر صبر در وجود انسان و در قلب او استقرار پیدا کرد تمام اعضا و جوارح انسانی متناسب با حالاتی که پیش میآید رفتار خواهد کرد. از لغت و روایات و قرآن کریم استفاده می شود
در قرآن امر شده به استعانت به صبر و صلاة که در این آیه صبر تفسیر شده به صوم
وقتی انسان روزه میگیرد چگونه است حال انسان ؟
اینکه روزه میگیرد و کف نفس دارد و سیطره دارد بر نفس خودش که صبر به صوم تفسیر شده است
یا در روایات صبر تقسیم شده بر سه قسم:
قسم اول: صبر بر طاعت
یعنی وقتی مولا امر کرد، بر من امتثال امر او واجب است؛ این نفس است که میخواست از زیر بار اطاعت فرار کند و لذا باید انسان سیطره بر نفس داشته باشد و امر را امتثال کند
قسم دوم: صبر در معصیت
که اگر معصیتی پیش آید، انسان اگر سیطره بر نفسش نداشته باشد و کف نفس نکند لا محاله اعضا و جوارح راه میافتند به سمت آن معصیت و بالعکس اعضا و جوارح تحت عقل و قلب قرار گرفته و سراغ گناه نمیروند.
قسم سوم: صبر بر مصیبت
انسان اگر حادثه ناگواری برایش رخ دهد و نتواند سیطره داشته باشد بر نفس، لا محاله میبینید بر زبان انسان حرفهای بدی و اعتراض به خدا جاری می شود و بر اعضاء و جوارح انسان حرکاتی سر میزند که مناسب شان او نیست. لذا صبر را معنا میکنیم به کف نفس و مرکز صبر هم قلب است که قلب مطمئن داشته باشد که در اینصورت هم در طاعت و معصیت و مصیبت در همه احوال انسان تسلیم خواهد بود در برابر مولا
از من خواسته فلان لذت را چشم پوشی کنم میگویم چشم
از من خواسته فلان تکلیف را انجام دهم میگویم چشم
از من خواسته اگر حادثه ناگواری پیش آمد در برابر خداوند متعال تسلیم باشم میگویم چشم
و لذاست که در روایت داریم
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ.
با توجه به آن چه عرض کردم کاملا این روایت معنایش روشن می شود.
اگر انسان کف نفس نکرده باشد و صبر نداشته باشد ایمان ندارد و اگر بخواهد در معاصی نفسش را حاکم بکند و صبر نداشته باشد ایمانش را از دست داده است.چرا؟ چون نفس انسان را وا میدارد به کارهای غیر مناسب در هر موقعیتی لذا تشبیه کردند صبر را، مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ
انسانی که جسد از او باقی بماند و راس نداشته باشد چه اثری دارد؟؟! چه خاصیتی دارد؟؟!
این صورت و راس انسان است که مورد خطاب قرار میگیرد والا با چه چیزی میخواهید ارتباط بگیرید
الصبر راس الایمان
یعنی صبر در قله قرار گرفته است و بقیه در مراتب پایین تر قرار گرفتند
اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ
این اثر صبر است برای مومن هم در بُعد اعتقادی و هم در بعد عملی
🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
https://ble.ir/bonyad_emamat
ما را در پیام رسان #بله دنبال کنید
#جمع_پریشان
🔷️ذهبی و کثرت طرق حدیث غدیر🔷️
شمس الدین ذهبی درباره طرق حدیث غدیر میگوید: من طریق حدیث غدیر را که در کتاب ابن جریر طبری آمده را دیدم: فاندهشت له ولکثرة تلک الطرق. [۱]
من وحشت زده و شگفت زده شدم از این همه طریق برای حدیث غدیر.
او در کتاب دیگرش میگوید: جمع طرق حدیث غدیر خم فی اربعة اجزاء رایت شطره فبهرنی سعة روایاته وجزمت بوقوع ذلک. [۲]
محمد ابن جریر طبری طرق حدیث غدیر خم را در چهار جلد جمع کرده است، بعضی از اینها را دیدم و مبهوت ماندم و عقل از سرم پرید و این همه روایات متعدد دیدم و قطع پیدا کردم که این حدیث غدیر اتفاق افتاده است.
[۱] ذهبی، شمسالدین، تذکرة الحفاظ، ج۲، ص۲۰۳.
[۲] ذهبی، شمسالدین، سیر اعلام النبلاء، ج۱۴، ص۲۷۷.
📌 با این لینک وارد جمع پریشان شوید👇
https://b2n.ir/b29933
🆔@bonyad_emamat