eitaa logo
برهان انقلاب
340 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
خاطره دیدار امام با آیت الله حکیم در مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین محمد سمامی با مجله حریم امام👆
🔴واتیکانیزه شدن قم ✔️داوود مهدوی زادگان ♦️ ایده واتیکانیزه شدن قم رویه دیگر پروژه سکولار شدن حوزه علمیه است. حال اگر این ایده از زبان طلبه ای که گمان کرده از سر ارادت ورزی چنین گفته است، شنیده شود ؛ نشانه نا آگاهی وی از ماجرا است. وقتی طلبه حوزه علمیه در فضاهای در بسته درباره عالم و آدم فکر می کند، نتیجه اش این است که خواهان تشبه به مسیحیت می شود. و این آواز خوشی است که دنیای سرمایه‌داری منتظر شنیدن آن است. 🔻 او باید بداند که مسیحیت کاتولیک فرآیندی از دنیوی شدن را سپری کرده است تا امروز در واتیکان جای گرفته است. روحانیت مسیحی، همانان که وظیفه پاسداشت میراث وحیانی عیسی بن مریم علیه السلام را بر عهده دارند، در این فرآیند بسیاری از وظایف و مسئولیت ها و نقش های دینی خود را از دست داده است و فقط از سر منت گذاری نظام سرمایه‌داری است که قطعه زمینی را در اختیار او گذاشته اند تا به صورت کاملاً تشریفاتی گذاران عمر کند و سفیرانی از کشورهای مختلف را به حضور بپذیرد. و الا جریان لاییک مدرنیته با اصل وجود شهر خدا مخالف است. 🔻 در واقع واتیکان، ایده مسیحیت ناب نیست بلکه ایده سکولاریسم سیاسی است برای حل پاره ای از مسایل عالم سکولار که انجام آن توسط نهادهای مدرن مقدور نیست. از جمله این مسایل عبارتند از نگرانی مردم دیندار از فرسایش مسیحیت در دنیای مدرن ، نفوذ به جوامع سنتی و متصلب - می گویند مبلغان و موسیونرهای تبشیری سفر اولشان به مناطق آفریقایی از کلیسا و سفر دوم شان از وزارت خارجه کشورهای استعماری بوده است - و مشروعیت بخشیدن به آمال و تمناهای نامشروعی چون استعمار، حیات مادی و هم جنس گرایی و غیره است. اگر این مقدار از مأموریت برای روحانیت مسیحی متصور نبود قطعاً در عالم مدرن شانیتی پیدا نمی کرد . 🔻 اما روحانیت مسیحی در فرآیند سکولار شدن چه چیزهایی را از دست داده است؟ این پرسش مهمی است که باید آن دسته ی قلیل از روحانیون نا آگاه حوزه علمیه درباره آن بیاندیشد و پاسخ دهند . مسلم آن است که روحانیت مسیحی با ایده واتیکانیزه شدن، اموری را از دست داده است و بخاطر هر یک از آنها به دلیل کم کاری و سستی و عافیت طلبی در پیشگاه خداوند متعال مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. برخی از این امور از دست رفته را باز گو می کنم: 1⃣ کنار رفتن قدسیت و معنویت ؛ روحانیت تعریف قدسی و معنوی خود را از دست می دهد و به نهادی دنیوی در کنار دیگر نهادهای سکولار تبدیل می شود. 2⃣ شخصی شدن حفظ ایمان دینی مردم ؛ هر کس مسئول حفظ ایمان خود است و پس از این، مبلغان مسیحی مأمور حراست از سروری تشریفاتی رئیس واتیکان را بر عهده دارند و نه حفظ ایمان دینی مردم . 3⃣ ترک جایگاه علمی ؛ کلیسا با جدا سازی دانشگاه مرجعیت علمی خود را از دست می دهد و دیگر الهام بخش سبک زندگی نیست. 4⃣ جدایی دین از سیاست ؛ واتیکان امروز غیر سیاسی است و خبری از مسیحیت سیاسی نیست . و فقط به مواعظ غیر سیاسی خنثی بسنده می کند. ✍ اکنون آن روحانی که در دل تمنای کاتولیک شدن قم را دارد، باید نیک بیاندیشد که خواهان چه عاقبت تیره ای برای حوزه علمیه می شود. او باید پاسخ دهد که نظام سیاسی پیشنهادی وی چیست؟ اگر ولایت فقیه است، تحصیل حاصل است و اگر غیر آن باشد که مشروعیت دینی ندارد. لاجرم، او باید نظام سیاسی عرفی را پیشنهاد کند. اینها همه از لوازم ایده واتیکانیزه شدن قم است. در حالی که آنچه در روایات آمده قم شدن قم است و نه واتیکان شدن قم. باید حوزه علمیه را آنقدر کوچک و ناچیز شمرد تا بتوان آن را در واتیکان گنجاند. @motaleatehawzavi
🔴فقه موجود ناظر به نظام سازی نیست ✔حجت الاسلام رهدار در کرسی ترویجی «شاخصه‌های اجتهاد تمدن ساز» 🔹یکی از استلزامات فقه تمدن ساز، نظامات فقهی است. فقه موجود ما اساسا ناظر به نظام سازی نیست بلکه ناظر به احکام خرد است. 🔹اجتهادی می‌تواند تمدن ساز باشد که فقیه امتداد اجتماعی فتوای خودش را هم در نظر داشته باشد و خودش به استلزامات عملی فقه خودش فکر کند. 🔹اجتهاد تمدن ساز مقتضی این است که بگوید مثلا امروز به دلیل اینکه آینده نظام اسلامی به خرید کالای ایرانی گره خورده است، فتوای به تحریم کالاهای بیگانه می‌توانیم داشته باشیم. @motaleatehawzavi
🔴تمیز دادن موضوعات فردی و اجتماعی؛ پیش‌نیاز فهم فقه حکومتی است ✔️حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی در نشست کارآمدی فقه حکومتی 🔹یکی از پیش‌نیازهای لازم برای فهم فقه حکومتی، تفاوت قائل شدن بین موضوعات فردی و اجتماعی است و همچنین باید بپذیریم که موضوعات اجتماعی بر فرض متفاوت بودن، می‌تواند دارای حکم فقهی باشند. 🔹ما باید الزامات دانشی پرداختن به فقه حکومتی را بپذیریم؛ از جمله اینکه این موضوعات پیچیده و مرکب اند و قابل انفکاک کامل از هم نیستند. 🔹مسأله پول و بانک یک موضوع اجتماعی است؛ اینکه ما عملیات بانک را تجزیه می کنیم و برای هر کدام از فعالیت های آن یک عناوین فقهی می گذاریم برای این است که مردم مضطر هستند و باید کاری کرد که مردم در تعاملات بانکی دچار حرام نشوند اما نباید برای خود حوزه امر مشتبه شود که مسأله را حل کرده است. @motaleatehawzavi
🔴علامه طباطبایی اجتماعی بودن همه احکام اسلام را مطرح کردند. ✔️دکتر عطاء الله رفیعی آتانی مدیر بنیاد پژوهشی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در نشست کارآمدی فقه حکومتی 🔹علامه طباطبایی در کتابچه اسلام و روابط اجتماعی ذیل آیه 200 سوره آل عمران این بحث را مطرح فرموده اند که تمام احکام اسلامی، اجتماعی است. 🔹امام خمینی(ره) در درس بیع ذیل بحث ولایت فقیه پس از بررسی ضعف و قوت ادله روایی می فرماید«بل یمکن أن یقال الاسلام هو الحکومة» یعنی اگر بخواهید کل اسلام را تصور کنید معنایش مساوی با حکومت است. 🔹مرحوم علامه طباطبایی و امام(ره) در یک دستگاه عقلانیت واحد سخن می گویند زیرا اینها مانند متفکران غربی و غیر اسلامی از خود نظریه پردازی نمی کنند بلکه هر دو این بزرگواران ناظر به مخزن معرفتی خاصی این فرمایشات را مطرح کرده اند و نظراتشان دو روی یک سکه است. 🔹با این مبنا دیگر چیزی خارج از فقه حکومتی باقی نمی ماند؛ بنابراین تعابیری مانند احکام حکومتی و حکم حکومتی نیز ممکن است کار را خراب کند. یعنی با این مبنا فقهی خارج از فقه حکومتی نداریم. @motaleatehawzavi
🔴هدف از احیای جنگ سرد میان آمریکا و روسیه یا چین، فروکاستن از اقتدار انقلاب اسلامی است. ✔️سید محمد مهدی میرباقری 🔸اگر میخواهیم بدانیم که انقلاب اسلامی چقدر اثر گذار بوده است از میزان سرمایه گذاری دشمن باید بفهمیم. 🔸غرب با به میدان آوردن جریان غربگرایان و جریان قرائت سلفی، خشن و نامعقول از اسلام، به دنبال مخیر کردن دنیای اسلام میان قرائت سازشکارنه از اسلام و قرائت خشن و نامعقول از آن بود. 🔸این امر قابل انکار نیست که موازنه قدرت درون دنیای اسلام به نفع مکتب اهل بیت تغییر کرده است و همین امر سبب آشکار شدن دشمنی جبهه آل سعود شده است. 🔸تمام تلاش غرب آن است که ما را از سپهر یک حرکت تمدنی، در حد یک فرهنگ تنزل بدهند. 🔸هدف از احیای جنگ سرد میان روسیه و آمریکا و داخل کردن کره شمالی در نزاع جهانی، خارج کردن جمهوری اسلامی از نزاع تمدنی و بازگرداندن مفهوم قدرت به دوره قبل از انقلاب و فروکاستن از اقتدار انقلاب است. 🔸این که همان کسانی که تا دیروز دین را افیون ملت ها میدونستند، امروز در پی آشتی انداختن میان دین و علم افتاده اند و این علامت پیشرفت و اقتدار ماست و نشان میدهد که سیطره مکاتب مادی غرب بر فضای ذهنی بشر شکسته است. @motaleatehawzavi
@motaleatehawzavi.mp3
4.61M
☝️سید محمد مهدی میرباقری: هدف از احیای جنگ سرد میان آمریکا و روسیه یا چین، فروکاستن از اقتدار انقلاب اسلامی است. @motaleatehawzavi
🔴التفات سیاسی فقیهان ✔️ داود مهدوی زادگان 🔻فقه اسلامی خاستگاه کاملاً وحیانی دارد. قرآن کریم امر کرده است که برای پند و انذار مردم به تفقه در دین بپردازید: " وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ [سوره التوبة : 122]. این تفقه در دین از همان زمان حیات رسول الله صلی الله علیه و آله آغاز شد و به تدریج به دلیل گستردگی معارف وحیانی، تفقه در دین تخصصی شد. بخشی از این معارف که مربوط به تکلیف و عمل مسلمانان است و به آن شریعت اسلامی گفته می شود، بر عهده دانشی به نام فقه نهاده شد. پس، دانش فقه بحث از احکام تکلیفی و وضعی مسلمانان می کند. دانشمندان این رشته از علم دینی برای استنباط دقیق تر احکام شرع دانش های جانبی دیگری چون علم اصول الفقه و رجال و علم الدرایه ( فهم حدیث ) را تاسیس کردند. 🔻 دانش فقه به طور طبیعی در میان مردم مرجعیت پیدا کرد. زیرا فقه ناظر به عمل مسلمانان است. دامنه این مرجعیت حتی به حکومت ها کشیده شد . زیرا فقه اسلامی حامل دانش سامان مدنی جامعه نیز هست. لذا حکومت ها نیز در اداره حکمرانی خود از مکاتب فقهی بهره گرفتند. اما فقه اسلامی با ورود فرهنگ سکولار و سلطه دولت های غرب گرا به حاشیه رانده شد. لیکن طبیعی بود که ذات فقه اسلامی با این وضعیت کنار نخواهد آمد. این است که بخشی از دلایل التفات فقیهان امامیه به تاسیس حکومت فقهی از همین برخورد خصمانه سکولاریسم سیاسی ناشی می شود. بخشی دیگر این التفات به درک فقیهان از شرایط جدید باز می گردد. حکومت برترین محملی برای درک مسایل جدید است. از این رو، فقیهان با حمایت مردمی اقدام به تاسیس حکومت اسلامی کردند. 🔻 فقه حکومتی در میان مهم ترین مسائل حاکمیتی خود به یافتن زبان گفت و گو با مردم در ساحت جدید می اندیشید . فقیهان خیلی زود به زبان مناسب گفت و گو توجه کردند و آن زبان مردم سالاری دینی بود. این زبان درون مایه های دینی را به همراه داشت. مردم داری، خصلت بارز فقیهان بوده است. به همین خاطر، مردم سالاری دینی در قانون اساسی نهادینه شد و در چهار دهه تجربه حکمرانی به آن عمل کردند. در نتیجه فقه حکومتی و مردم از این طریق به درک نوینی از یکدیگر رسیدند. 🔻 فقه اسلامی نشان داد که قرار نیست سطح زندگی مردم را به صحرا نشینی یا زندگی عصر قجری باز گرداند و یا با مظاهر تمدنی مخالفت بورزد بلکه برای آبادانی و پیشرفت و ترقی آمده است و خواهان عزت در خور شان تاریخی ایرانیان است. اگر مردم ملزم به حکمی از احکام شرع می شوند برای رفع معضلات اجتماعی است و نه برای سنگ اندازی در زندگی مردم. مانند الزام به حجاب که ضمن ایجاد آرامش روانی و امنیت در جامعه، مانعی هم برای زندگی مردم در تمام عرصه ها به ویژه عرصه هنر و ورزش نشده است. مردم هم صداقت در گفتار و عمل فقه حکومتی را دریافتند. این مردم کاملاً درک کردند که فقه حکومتی توانانی بالایی در حراست از مرز و بوم میهن را دارد تا آنجا که در این راه حاضر به جان فشانی است. یک نمونه آن هشت دفاع مقدس است که حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن نداد. تجربه ای که در دویست سال اخیر سابقه نداشته است. 🔻 البته فقه حکومتی در این چهار دهه تجربه حکمرانی در کنار فراز ها، فرود های نا خواسته ای هم داشته است و باید به آسیب شناسی آن پرداخت. گرچه جریان سکولار و متحجرین با بزرگ نمایی این آسیب ها سعی در القای ناکارامدی نظام فقهی دارند، ولی مردم چنین برداشتی را ندارند. یک دلیل آن حضور گسترده مردم در پای صندوق رای و شرکت عظیم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن و بی اعتنایی به هجمه ضد انقلاب است. اما به هر حال، باید این آسیب شناسی انجام شود و اگر در جایی تغییرات لازم باشد، انجام شود. 🔻 قطعاً یکی از این آسیب ها، تساهل افراطی فقه در کاربست زبان مردم سالاری دینی است. این افراط فقیهانه مردم سالاری دینی را مورد تهدید قرار داده است. زیرا باعث نفوذ افراد و گروه های خنثی یا مخالف و معاند غیر مردمی و اشرافی منش در مدیریت کلان و خرد مملکت شده است. طبیعی است که این دسته از کارگزاران حاکمیت، هیچ اقدامی در جهت کارآمدی نظام اسلامی نخواهند کرد. لذا هر گونه تخریبی از ناحیه آنان به نام فقه حکومتی نبشته می شود. ✍ به هر حال، گمان می کنم فقه حکومتی به پشتوانه چهار دهه تجربه در مدیریت مملکت و تجربه های آینده ، بر مصایب پیش رو، فایق خواهد آمد. انشاءالله @motaleatehawzavi
🔴نگذاریم حوزه علمیه را به سوی سکولاریسم سوق دهند ✔️حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی 🔸آنچه باید دغدغه ما در حوزه باشد، این است که ما را به سوی سکولار شدن سوق ندهند. البته ما نباید بحث سیاسی را با بی تقوایی قاطی کنیم. اما نباید هیچگاه از سیاست دوری کنیم. برخی امروز برای جایگاه ولایت فقیه هم می خواهند کرسی نقد و تخریب برپا کنند.، ولایت فقیه رکن این نظام است و اگر کسی با آن مشکل دارد، مشکلش را با امام حل کند، چون امام امت آن را بنیان گذاشت. 🔸عده ای امروز می خواهند مردم را نسبت به ولی فقیه بی تفاوت بکنند. این راه و روش امام نیست. کسانی رهبری معظم را به رهبری برگزیدند که اکنون از مراجع ما هستند. چنین بزرگوارانی ایشان را برگزیدند. 🔸اخیرا جنازه مومیایی شده ای پیدا شده است، آیا بدن مسلمان را مومیایی می کنند؟ مشخص است که خانواده فرد و خودش ملزم به احکام اسلامی نبودند که به جای تشریفات اسلامی وی را مومیایی کرده اند؛ چه کسی اولین نفری بود که در کشور خانواده اش را برهنه کرد؟ چنین فردی که تمام تلاش خود را برای نابودی اسلام و روحانیت انجام داد، آیا به دین اسلام اعتقادی داشت؟ http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
📢آیت‌الله مکارم شیرازی: 🔹دولت در زمینه افزایش قیمت ارز پاسخگو باشد و به مردم توضیح دهد که چرا قیمت ۳۷۰۰ تومانی مصوب ارز، به قیمت ۴۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است؟ @motaleatehawzavi
🔴 مردم حقوق نجومی و بی عرضگی را تحمل نمی کنند ✔️ آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر کار 🔹اگر حیثیت انسانی و اجتماعی انسان محفوظ باشد، فقر و سختی را تحمل می کند اما همین مردم، اختلاس، نجومی و بی عرضگی را تحمل نمی کنند. 🔹 اگر ما با داشتن قرآن و عترت نتوانیم خود را اداره کنیم خسارتی از این بالاتر نخواهد بود. 🔹بیان حضرت امیر(ع) این است که ملتی که آب و خاک دارد اما با این وجود دستش در مقابل بیگانه دراز است، از رحمت خدا دور است. 🔹 قرآن می فرماید ملتی که جیبش خالی است اهل املاق و چاپلوسی است، همچنین قرآن از ملت بی سرمایه به فقیر یاد می کند؛ فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، چنین شخصی از دین نیز زود سست می شود. 🔹لذا پیامبر(ص) فرمود خدایا بین مردم و نان آنها فاصله نیانداز، ملتی که نان ندارد دیندار بودنش سخت است. @motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش حجت الاسلام والمسلمین قدس از شاگردان قدیمی آیت‌الله بهجت از درس ولایت فقیه ایشان @motaleatehawzavi
✔️در روزهای اخیر انتشار مطلبی درباره رأی و روش حضرت آیت‌الله العظمی بهجت ره در برابر انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی، بار دیگر توجه اذهان را به سیره علمی و عملی این شخصیت کم نظیر متوجه ساخته است. حجت الاسلام شیخ علی بهجت سالیانی پیش، با بیان خاطره ای به تشریح موضع سیاسی پدر بزرگوار خویش پرداخته است: 🔸ایشان به شدّت با انقلاب و براندازی شاه، موافق بود. اغلب هم مورد مشورت امام خمینی بودند. یاد دارم که ایشان در جلسه‌ای به امام پیشنهاد کرد که سریع‌ترین راه برای اینکه موقعیتی برای شیعیان به دست آید تا حکومت سلطنتی شاه را از بین ببرند، این است که ترتیبی داده شود که شاه توسّط محافظان خودش از بین برود و راهی هم پیشنهاد کردند. ایشان معتقد بود تا شاه دیگری بیاید و به این خباثت و قوّت برسد، فرجه‌ای ایجاد می‌شود و ما باید از این موقعیت استفاده کنیم و کارهایمان را انجام دهیم. 🔸قبل از پیروزی انقلاب، دانشجویی ـ که الان فیزیوتراپ است ـ به من گفت: اگر می‌توانی، از آقا بپرس بالاخره شاه پیروز می‌شود، یا امام خمینی؟ من منتظر فرصت بودم. یک روز بعدازظهر دیدم که آقا رد حال وضو گرفتن، خیلی بشّاش است و در این عالم نیست، به گونه ای که متوجّه رفت و آمد ما نمی‌شود. در این گونه مواقع بود که می‌شد چیزی از ایشان پرسید و جواب گرفت؛ یعنی تا می‌خواست از آن عوالم بیرون بیاید و به این جا توجّه کند، در این بین می‌شد از او پاسخی دریافت کرد، و گرنه وقتی به این عالم می‌رسید، رازدار بود. ایشان در حال شستن صورت بود که به ایشان گفتم: آقا! بالاخره در این زد و خورد، شاه پیروز می‌شود یا آقای خمینی؟ ایشان فرمود: «بله؟» سؤالم را تکرار کردم. فرمود: «بله. آن آقای سِدِهی هم گفت که بار دوم، آقای خمینی پیروز می‌شود، و... » گفتنی است که آقا این طور مسائل را به خود، نسبت نمی‌داد.» (زمزم عرفان، ص٢۶۶ـ٢۶٧) https://eitaa.com/motaleatehawzavi
🔴توقع جوانان از تریبون نماز جمعه ✔یادداشت حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی، امام جمعه بجنورد 🔹بدون هرگونه تعصب باید این معضل را ریشه‌یابی کرد که چرا جوانان کمتر به نماز جمعه روی می‌آورند و یا چرا معمولاً میانگین سن نمازگزاران جمعه، چهل و پنجاه و بالاتر از آن است؟ 🔹 باید دید چه شده است، آیا اشکال در خطبه است یا در خطیب؟ اشکال در ستاد و اعضای آن است یا در مجری و شیوه‌های دعوت؟ 🔹 آیا در سطح شهر و شهرستان به اندازه کافی تبلیغ درست از نماز جمعه شده است؟ آیا کار فرهنگی بسترساز برای جوانان که آن‌ها را مشتاق نماز و نماز جمعه کند انجام گرفته یا خیر؟ آیا امام جمعه به‌طور غیرمستقیم، هسته‌هایی از خود جوانان برای جذب آنان تربیت کرده یا نه؟ 🔹آیا به جوانان موفق و ممتاز در میدان‌های علمی، ورزشی و اجتماعی از سوی نماز جمعه بها و ارزشی داده شده است؟ آیا از وجود جوانان در کارهای ستادی و اجرا استفاده عادلانه شده است؟ 🔹 این‌ها و پرسش‌هایی از این قبیل، می‌تواند ما را به ریشه‌های استقبال و یا عدم استقبال جوانان به نماز جمعه رهنمون سازد. @motaleatehawzavi
🔴پست حسین کاجی راوی دفاع مقدس درباره آیت‌الله نوری همدانی @motaleatehawzavi
🔴مشکل اصلی نظام بانکداری ربوی خلق پول از هیچ است ✔️دکتر رسول بخشی دستجردی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در دوره تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی 🔸اغلب سران اقتصادی بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جهان از یهودیان هستند و این افراد براساس اصول دینی خود در یهود و تورات اصول اقتصادی را نگاشته اند و اجرا‌ می‌کنند همچون این اصل که ربا با بهره متفاوت است و یهودیان معتقدند از برادر خود ربا نگیر و لی از بیگانه ربا بگیر. 🔸علی رغم آنکه هزار آیه از قرآن کریم به این بحث اقتصادی اختصاص یافته است، ولی ما نمودی از این امر در جامعه ‌ نمی‌بینیم، و این علتی جز کم کاری و کم همتی ما در این بخش ندارد، این در حالی است که اقتصادان‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بزرگ یهودی جهان براساس تورات خود و تشریح برهان علمی برای تبییین آنها، اصول خود را نمونه سازی کرده اند. 🔸ما باید بتوانیم اقتصاد اسلامی را تبیین و برای سطوح جامعه نمونه سازی و الگو سازی کنیم، هنر ما باید این باشد که چگونه یک جامعه بدون ربا‌ می‌توان داشت. 🔸سودی که امروزه بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به افراد‌ می‌دهند از خلق پول از هیچ است و این عاملی شده است که عدد نقدینگی در کشور ایران هر سه سال یکبار دو برابر شود. چاپ پول با خلق پول متفاوت است، متاسفانه اغلب پول نقدینگی در کشور توسط خلق پول بوده است، ما باید در حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علمیه تکلیف خود را با خلق پول مشخص کنیم. 🔸مشکل اصل نظام بانکی ما فقط بهره نیست، بلکه خلق پول از هیچ بالاتر و مهمتر است که ربای پنهان نامیده‌ می‌شود، در حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی علمیه موضوع «اکل مال به باطل» رخداده در بانک‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبیین و مورد بررسی برای جامعه صورت گیرد. @motaleatehawzavi
🔺متن طومار منسوب به جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه خطاب به مراجع تقلید درباره فعالیتهای مشکوک برخی تشکل های حوزوی. گفته میشود این طومار در اعتراض به فعالیت نشست اساتید تنظیم و منتشر شده است به نقل از سرائر @motaleatehawzavi
🔺تلاش برای مرجع سازی یکی از مواردی است که مخالفان نشست دوره ای اساتید به آن معترض اند. پرداخت شهریه از جانب برخی از شخصیت های حوزوی به اساتید سطح و خارج که اخیرا صورت گرفته است، بر ابهامات این مسأله افزوده است. به راستی پرداخت شهریه از جانب برخی افراد تحت نظارت این تشکل و اعلام اسامی پرداخت کنندگان چه پیامی با خود دارد؟ @motaleatehawzavi
گفته می شود تا کنون 1700 نفر از اساتید و طلاب حوزه در اعتراض به فعالیت نشست اساتید این طومار را امضا کرده اند. @motaleatehawzavi
🔸حجت الاسلام والمسلمین نیازی: عضو نشست دوره ای اساتید نیستم 🔹استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با رسا با اشاره به درخواست جمعی از تصمیم گیران نشست دوره ای اساتید برای عضویت وی در این تشکل، از انصراف خود از عضویت در این نشست خبر داد. 🔹 از سوی آقایان دعوتی از بنده برای عضویت در نشست دوره ای صورت گرفت، اما هر چه فکر کردم به این نتیجه رسیدم که به علت کثرت مشغله و گرفتاری های شخصی نمی توانم در جلسات آنها شرکت کنم و لذا انصراف خود را اعلام کردم. @motaleatehawzavi
🔴خاطره ای از نبوغ شهید محمد باقر صدر ✔️محمد باقر هاشمی از شاگردان آقایان سید کاظم حائری و سید محمود هاشمی شاهرودی آیت‌الله هاشمی شاهرودی هم‌زمان در درس آیت‌الله خویی و شهید صدر شرکت می‌کردند. روزی آیت‌الله خویی کتاب المسائل المنتخبة‌ را به ایشان می‌دهد تا به شهید صدر بدهد و شهید صدر قبل از چاپ کتاب نظراتش را درباره آن بیان کند. شهید صدر دوسه‌روز بعد کتاب را برمی‌گرداند و آقای هاشمی شاهرودی کتاب را به همراه حواشی استادش «شهید صدر» به دفتر آیت‌الله خویی می‌برد. ایشان همان‌جا حواشی را بررسی می‌کند و به آقای هاشمی می‌گوید: ده‌ها سال بعد از این محمدباقر صدر را خواهند شناخت. آقای هاشمی از ایشان سؤال می‌کند که چرا چنین مطلبی را بیان می‌کنید؟ و آیت‌الله خویی در جواب می‌گوید: ایشان در این حواشی به مطالب من اشکال کرده و نشان داده است که براساس مبانی خودم در اصول نباید به چنین نتایجی در فقه برسم و همه آنچه اشکال کرده درست است و باید نتایج فقهی‌ام را تغییر بدهم. @motaleatehawzavi
🔴فلسفه عملی فقه 🔸 فلسفه فقه التفاتی خردورزانه به موضوع فقه است. در این التفات پرسش های مهمی چون غایات نظری و عملی و کارکرد ها و غیره فرا روی فقه قرار می گیرد و فاعل شناسایی تلاش می کند در تعامل با دانش فقه، پاسخی برای این پرسش ها بیابد. به طور طبیعی، بهترین کس برای پراختن به این پرسش ها خود فقیهان هستند. چون آنان بیش از دیگران بر محتوای فقه آشنایی و خبرویت دارند. لکن واقعیت امر، خلاف آن را نشان می دهد ؛ یعنی فقیهان کمتر به تاملات فلسفی پیرامون دانش فقه می پردازند. لذا بحث فلسفه فقه بیشتر توسط غیر فقیهان پیش می رود. با وصف این، فقیهانی که نسبت وثیقی با فلسفه و جامعه و سیاست برقرار می کنند، برای چنین التفاتی مستعدتر هستند. 🔸 بی تردید امام خمینی ره یکی از همان فقیهانی بود که بسیار درباره فلسفه فقه تامل می کرد و با مخاطبان عام و خاص خود از آن تاملاتش سخن می گفت. ایشان مسلما فیلسوف بود و از سوی دیگر، با عالم سیاست درگیر بود. در همان ایام جوانی برای دیدن نطق های سیاسی شهید مدرس به مجلس شورا رفته بود و در جریان تمام وقایع سیاسی زمانه خود بود. همین امر، اسباب التفات و تاملات انتقادی ایشان پیرامون فقه و حوزه های علمیه شده بود. تاملاتی که در حوزه جدید به نظر می آمد و رفته رفته مخالفانی هم پیدا کرده بود. 🔸 امام خمینی ره منزلت فقه در حوزه و جامعه را در خور شان نمی دانست و بر آن نقد های انقلابی داشت. حوزه تا سر حد مساله گویی و آن هم محدود به وظایف عبادی و فردی تنزل پیدا کرده است. در حالی که محتوای اسلام، بسیار فراتر از این امر است. اسلام تنها تعلیم عبادیات نیست. اسلام سیاست است ( صحیفه امام: 6 / 200 ). در بیان فرق میان اسلام آنچنان که هست با آنچنان که تبلیغ آن می شود، همگان را به مقایسه میان محتوای قرآن کریم و احادیث با رساله های عملیه فرا می خواند. آن گاه معلوم می گردد که میان این دو، به کلی تفاوت است ( ولایت فقیه: 11) . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله همه را به اهتمام در امور مسلمین، سفارش کرده است. و امروز، این اهتمام محدود به مساله گویی شده است. در حالی که مساله گویی اهتمام به امور مسلمین نیست ( صحیفه امام: 17 / 40 ). البته امام ره هژمونی فرهنگ سیاسی حاکم که مبتنی بر تفکر جدایی دین از سیاست بود در این تنزل منزلتی مقام فقاهت را بسیار موثر می دانست: " به گوش ما خوانده اند که فقها جز مساله گفتن کاری ندارند و هیچ تکلیفی دیگری ندارد " ( ولایت فقیه: 31 ). 🔸 دستاورد التفات عقلانی امام خمینی ره به کلیت فقه و فقاهت، رسیدن به تراز بلندی از فهم فلسفه فقه اسلامی بود. ایشان حکومت را همان فلسفه عملی فقه می دانست ؛ تراز معرفتی که تا آن زمان کمتر فقیهی توانسته بود به آن دست یابد. امام خمینی ره این گشودگی معرفتی را بارها با بیانی رسا و استوار یادآور می شد: " حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است ". @motaleatehawzavi
شاگردان آیت الله جوادی آملی، به مناسبت روز معلم از مقام استاد خود تجلیل کردند @motaleatehawzavi
⚡️ عقل را به تمام معنا باید در نوكری دين به كار بگيريم، نه در فرماندهی به دين و تأويل و تفسير دين. ✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی 🔸ما مكلف به اين هستيم كه در طاعت، كمال‌الانقياد را داشته باشيم؛ در فهم دين، بذل جهد نهايی كنيم؛ عقل را به تمام معنا در نوكری دين به كار بگيريم نه در فرماندهی به دين و تأويل و تفسير دين. 🔸بين تأويل عقلی و به‌كارگيری عقل در خدمت شرع فرق است. تأويل عقلی اين است كه عقل موضوعات را موضوعاً تحليلی داشته باشد؛ چيزی بگويد و بعد، آن را در فهم دين اصل قرار دهد! 🔸[اما عقل متعبد] می‌آيد خودش را تحليل می‌كند: در اينكه "چگونه می‌توانم خادم باشم" مورد تحليل قرار می‌دهد، نه موضوعات را. ... می‌گويد من "چگونه می‌توانم خادم باشم و خودم را كنترل و منضبط كنم"... . مرتباً در "چگونه تسليم كردنِ خودش" دقت می‌كند؛ چگونه خودم را لجام بزنم و لجامش را به دست شرع بسپارم؟». ۱۳‌۷۹ @motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم: مهیا کردن عالم برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) در بیان امام خمینی (ره) http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5