eitaa logo
برهان انقلاب
338 دنبال‌کننده
105 عکس
62 ویدیو
6 فایل
﷽ لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنْتَ الْأَعْلى‏ وَ أَلْقِ ما فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ ما صَنَعُوا إِنَّما صَنَعُوا كَيْدُ ساحِرٍ وَ لا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتى‏ (68 و 69 سوره طه) 📠 ارتباط با ما: @Borhan_enghelab
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️شطرنج تاریخ و حریفان شکست ناپذیر ✔️تقریری از اندیشه حجت الاسلام احمد رهدار 🔸فلسفه تاریخ، کاوشی فیلسوفانه و آینده پژوهانه برای شناخت مسیر تاریخ است. حرکت تاریخ به مثابه قافله ای سترگ و عظیم است که در پیمایش مسیر خود به سمت غایت خویش، در منازلی بار می‌اندازد و در هر منزل، منزلتی جدید برای حیات بشر رقم می‌زند. همه اندیشمندان دینی متفق اند که واپسین منزل این طریق، غلبه توحید بر جمیع وجوه زندگی بشر است اما آن‌چه محل تأمل و گفتگو است، کیفیت رسیدن تاریخ به این غایت است. آیا حرکت تاریخ حرکتی دائماً صعودی و متکامل است و یا آن‌که حرکتی متناوب و پر فراز و نشیب است؟! 🔸تاریخ مخلوق خداوند متعال است و ائمه معصومین (ع) خلفای الهی بر روی زمین اند. اگر تاریخ در قید مشیت و اراده الهی است پس سرنخ تاریخ نیز باید در دست خلفای او است و این دیگران‌اند که در طرح آنان بازی می‌کنند. ائمه اطهار (ع) به مثابه‌ی اولیای تاریخی خداوند، حاکم و مسلط بر ابتدا و انتهای عالم اند و بدیهی است که جریان تاریخی کفر با همه کوشش خود، نمی‌تواند آنان را در طرح خود مغلوب و منزوی سازد. بنابراین نباید تردید داشت که حرکت تاریخ، حرکتی صعودی و پیشتاز است. 🔸تورّم روز افزون جبهه باطل، نه تنها منافاتی با حرکت تکاملی تاریخ ندارد بلکه خود، معلول رشد و قدرت جبهه حق است. حرکت استعلایی انسان و به تبع آن تاریخ، همواره از دل مبارزه و نبرد می‌گذرد. تمام زندگی انسان دو راهی است و شأن دائمی وی، انتخاب گری است. حتی در غیاب دشمن خارجی نیز، از طریق نفس اماره، امکان مبارزه برای رشد انسان فراهم شده است. جبهه حق همواره در طول تاریخ، با گذار از هر مرحله، مرتبتی از بلوغ را تجربه کرده است و به نبردی عظیم تر و دشمنی سرسخت تر گرفتار آمده است تا سطح بالاتری از بلوغ را دریافت کند. این نبرد بزرگ تر، نیازمند رقیبی قدرتمندتر است که در باطل پیچیده‌ی امروزین ظهور یافته است. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
⚡️ کار قوه قضائیه کار درستی است. ⚡️اگر می‌خواهیم جامعه سالم باشد رسانه‌ها باید سالم باشند ✔️ آیت الله جعفر سبحانی 🔹 برای شناسایی هر چیز دو راه وجود دارد، یکی مطالعه وضع موجود و دیگری مطالعه گذشته است. قرآن به شناخت بر اساس نگاه به گذشته و به خلقت انسان از آبی گندیده اشاره دارد؛ بنابراین شناخت گذشته نیز مهم است؛ قرآن بشر را به مطالعه گذشته در کنار حال امروز خود دعوت می کند، تا از این مسیر شکرگزار خدا باشد. 🔹شکرگزاری یعنی چشم، گوش و قلب در جای خودش استفاده شود؛ اگر نعمت‌ها را در جای دیگر مصرف کنیم؛ یعنی گوش و چشم در حرام و قلب در افکار الحادی صرف شود، ناشکری است. 🔹اینکه در این ایام تلگرام را بسته‌اند، بر همین اساس است؛ تلگرام گوش و چشم را در مسیری ناصحیح صرف می‌کرد؛ قوه قضائیه اعلام کرده که بسیاری از جرم و جنایات ریشه در تلگرام دارد. 🔹برخی می‌گویند چرا تلگرام را بستید، بگذارید آزاد باشد؛ پس هروئین و مواد مخدر هم باید آزاد باشد در حالی که آزادی در چارچوب سلامت جسمی و روحی انسان معنا دارد؛ بنابراین کار قوه قضائیه کار درستی است و اگر می‌خواهیم جامعه سالم باشد رسانه‌ها باید سالم باشند. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴آقای ترامپ اگر انسانی باید پای امضایت می‌ایستادی ✔️آیت الله جوادی آملی: 🔸برخی دستورات قرآن، محلی و منطقه‌ای و برخی بین‌المللی است که از جمله دستورات بین‌المللی وفاداری به عهد و پیمان است. در سوره ممتحنه در این مورد می فرماید کفاری که کاری با شما ندارند و تحریم و حمله نکرده و به دشمنان کمک نکرده‌اند روابط حسنه با آنان اشکالی ندارد؛ همچنین فرموده اگر تعهدی سپردید تا زمانی که آنان نقض عهد نکرده‌اند شما هم نکنید که در آیه هفت توبه آمده است؛ مادامی که به روابط با شما احترام کردند شما هم احترام کنید ولی اگر خیانت کردند امضایشان را به سمتشان پرت کنید. این معنای استقلال نظام اسلامی است که زنده زندگی کنید و ابدا زیر بار دشمن نروید؛ البته ترامپ با این کار خودش را افتضاح کرد. 🔸آقای ترامپ اگر کافری باش؛ تو به هیچ دینی پایبند نیستی ولی انسان که هستی و اگر انسانی باید پای امضایت می‌ایستادی. اینکه ایران پای امضایش ایستاد نشانه شرف اوست ولی ما از این به بعد هیچ حرمت و شخصیتی برای آمریکا و امضاهایشان قائل نیستیم. ظلم ظالم به خودش برمی‌گردد و ملت ایران مسیر عظمت را خواهند پیمود. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴خاطره‌ی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش نخست ✔️حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم 🔸مدت‌ها پیش سفری به لبنان داشتم و در این سفر، فرصت ملاقات با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان برایم فراهم شد. در آن دیدار یکی از مباحثی که مورد بحث قرار گرفت، موضوع زوال اسرائیل بود. کتاب «1401 سال سقوط اسرائیل» عنوان کتابی است که توسط بنده نوشته شد و به دست ایشان نیز رسیده بود. ایشان فرمود: "این کتاب یکی از کتاب‌هایی است که بنده آن را کنار گذاشته‌ام تا به‌دقت مورد مطالعه قرار دهم" من نیز خلاصه‌ای از کتاب را خدمتشان ارائه کردم. در طول مدتی که به پیش‌بینی زوال اسرائیل در سال 1444 هجری قمری اشاره می‌کردم، ایشان با دقت تمام گوش می‌دادند. بعد از اتمام عرایض بنده، ایشان فرمود: "پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب اسلامی زودتر از اینهاست". ایشان نسبت به مقام معظم رهبری جدا از رابطه رسمی و تشکیلاتی، ارادت و اخلاص ویژه‌ای داشتند و آنگاه در مقام بیان علت این ارادت و اخلاص فرمود: "دلیل این اعتقاد من به رهبر معظم انقلاب مواردی است که خودم شخصاً از ایشان دیده‌ام" و موارد زیر را مطرح کردند و فرمودند که بعضی از این موارد را تا حالا به کسی نگفته‌اند. 🔸"مورد اول، درباره قرارداد صلحی بود که قرار بود بین “حافظ اسد” و “اسحاق رابین” منعقد شود. این قرارداد مراحل پایانی خودش را طی می‌کرد و اگر امضاء می‌شد کمپ دیوید دوم شکل گرفته بود. بر اساس این قرارداد قرار بود بلندی‌های جولان آزاد شود و راه مواصلاتی به لبنان و فلسطین بسته شود. اگر این قرارداد منعقد می‌شد در حقیقت ارتباط ما با ایران قطع می‌شد و به‌صورت طبیعی حزب‌الله پل ارتباطی خودش با ایران را از دست می‌داد. ما که امضاء قرارداد را قطعی و مسلم می‌دانستیم، برای بررسی چگونگی‌های ادامه کار حزب‌الله در لبنان و نحوه تعامل با ایران به ایران رفتیم. من هر وقت به ایران می‌آیم، همیشه آخرین کسی که خدمتشان می‌رسم رهبر معظم انقلاب است، چراکه نتیجه سفر را باید به‌اطلاع ایشان برسانم و ملاقات ایشان حُسن ختام سفرهای بنده به ایران است. این بار هم که برای اتخاذ تصمیم در مورد آینده حزب‌الله به ایران آمده بودم، ابتدا با تمام نهادهای ذی‌ربط جلسات مفصل و طولانی داشتم. همه بالاتفاق نظرشان این بود که بعد از امضای این قرارداد، باید حزب‌الله به یک حزب سیاسی تبدیل و کلیه فعالیت‌های نظامی حزب‌الله تعطیل شود، تا اینکه در پایان ملاقات‌ها خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم. در این ملاقات گزارشی از جمع‌بندی‌ها را ارائه کردم که در مجموع با تمام نهادهای انقلابی به این نتیجه رسیده‌ایم که بعد از امضاء قرارداد صلح بین “حافظ اسد” و “اسحاق رابین” باید فعالیت‌های نظامی حزب‌الله تعطیل شود و تنها به‌عنوان یک حزب سیاسی فعالیت کنیم". 🔸بعد از ارائه گزارش، رهبر معظم انقلاب با اشاره دست و بدون مقدمه فرمودند: “قرار نیست قراردادی امضا شود، این قرارداد به جایی نمی‌رسد و شما نگران قرارداد نباشید. شما جنگ بزرگی در پیش دارید، نیروهایتان را سه برابر کنید” و به بنده دستور دادند 3000 نفر دیگر به نیروهای حزب‌الله اضافه کنم. همچنین به نهادهای مربوطه نیز دستور دادند که امکانات ما را سه برابر کنند. پس از این به لبنان بازگشتیم و در کمال ناباوری بعد از چند هفته “اسحاق رابین” توسط یک یهودی افراطی ترور و طرح صلح اسرائیل و سوریه کان‌لم‌یکن شد و چند سال بعد، اسرائیل به لبنان حمله کرد که اگر تصمیم آن روز رهبر معظم انقلاب نبود، قطعاً نمی‌توانستیم با اسرائیل مقابله کنیم". ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴خاطره‌ی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش دوم ✔️حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم 🔸مورد دوم، درباره آینده سوریه و محور مقاومت بعد از “حافظ اسد” بود که سید حسن نصرالله فرمود: حافظ اسد حامی محور مقاومت است، اما به‌علت کهولت سن و بیماری روزهای آخرش را می‌گذراند. ما همه نگران بودیم که بعد از او چه اتفاقی خواهد افتاد. مجدداً برای تحلیل اوضاع سوریه بعد از “حافظ اسد” به ایران آمدیم و این بار نیز دیدارها و جلسات روتین خودم را با شخصیت‌ها و نهادهای ذی‌ربط انجام دادم. همه نگران شرایط مقاومت بعد از “حافظ اسد” بودیم و نگرانی ما هم جدّی بود، تا اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم. 🔸به ‌خلاف انتظارم، ایشان اصلاً در این مورد از من چیزی نپرسیدند، طوری که برای من خیلی عجیب بود و من نتوانستم این تعجبم را پنهان کنم. به ایشان عرض کردم: "در طول این سفر هر کسی را ملاقات کرده‌ام همه اولین سؤالشان در مورد آینده مقاومت بعد از “حافظ اسد” بود، اما شما در این مورد چیزی نفرمودید؟!" ایشان فرمودند: "دلیلش این است که من نگران آینده شما بعد از “حافظ اسد” نیستم و شما نیز نگران نباشید، کسی که خواهد آمد بسیار بیشتر از پدرش از شما حمایت خواهد کرد" و این اتفاق در عمل افتاد و امروز “بشار اسد” واقعاً ما را بسیار بیشتر از پدرش حمایت می‌کند. 🔸مورد سوم، درباره جنگ 33روزه بود؛ سید حسن نصرالله فرمود: همان روزهای اولیه حمله اسرائیل پیامی از مرحوم آیت‌الله بهجت به دستم رسید که در آن فرموده بودند: "نگران نباشید، شما پیروز خواهید شد" و دیگر توضیحی نداده بودند. اما چند روز بعد سردار سلیمانی آمد و پیامی مفصل و کتبی از رهبر معظم انقلاب آورد. رهبر معظم انقلاب در یک صفحه نه‌ تنها بشارت داده بودند ما پیروز می‌شویم که حتی فرموده بودند ما به یک قدرت نظامی منطقه‌ای تبدیل خواهیم شد. طولی نکشید که دیدیم محور مقاومت پیروز شد و حزب‌الله پیروزی خودش را جشن گرفت و امروز به‌عنوان یک قدرت غیر قابل حذف در منطقه حضور داریم" ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴خاطره‌ی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش سوم ✔️حجت‌الاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم 🔸سید حسن نصرالله فرمود: مورد چهارم، درباره زوال اسرائیل است. همه این موارد را گفتم که درمورد کتاب شما و پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب صحبت کنم. ما بعد از جنگ 33روزه پروژه نابودی اسرائیل را آغاز و در این رابطه حدود 20 طرح آماده کردیم. مبنای کار ما این بود که اسرائیل 18 سال کشید که از لبنان اخراج شود، بنابراین اخراج اسرائیل از فلسطین اشغالی خیلی بیشتر زمان خواهد برد، لذا طرح‌هایی را برای زوال اسرائیل در 30 سال آینده آماده کردیم و با این طرح‌ها به ایران آمدیم. دوباره همان ملاقات‌های روتین انجام شد و تقریباً همه اتفاق نظر داشتند که پروژه زوال اسرائیل زمان بیشتری نیاز دارد تا اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدیم. در این ملاقات من با آب ‌وتاب در مورد این 20 طرح و تصمیمات اتخاذ شده صحبت کردم. رهبر معظم انقلاب بعد از عرایض بنده فرمودند: "خب، این طرح‌ها خیلی خوب است، خیلی خوب است که آمادگی لازم را برای هر کاری داشته باشیم، اما برای زوال اسرائیل 18 سال هم زیاد است" و با قاطعیت فرمودند اسرائیل زودتر از اینها نابود خواهد شد. تمام این مطالب را گفتم که شما بدانید پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب که قبل از این همگی درست بودند، قبل از تاریخی که شما به‌دست آورده‌اید از زوال اسرائیل حکایت دارد. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴کتاب و عترت دو منبع بی نظیر در هدایت اند. ✔️آیت الله سید جعفر سیدان در همایش "حوزه علمیه، سنت های کارآمد 🔸توجه به سنت های کارآمد حوزه ی علمیه بسیار مهم است. مثلا مسأله ی مباحثه در سابق خیلی رسم بود اما اکنون یا نیست و یا خیلی کمتر شده است بحث های علمی معرفت زاست و تولید معرفت می کند و در ارتباط با مسائل معنوی در گذشته این چنین بود که اهتمام به آنان داده می شد و استاد به علاوه ی اینکه از لحاظ تحصیلی به شاگرد توجه داشت مراقب جهات اخلاقی و رفتاری شاگرد هم بود. اگر بخواهیم در مسأله ی هدایت از منبع بی نظیر استفاده کنیم آن منبع بی نظیر کتاب و عترت است. 🔸 امام رضا (ع) می فرمایند اگر علوم ما را فرا بگیرید با هر دینی که بحث کنید پیروزید و باید هر چه بیشتر مکتب اهل بیت مطرح باشد چراکه اینها حقایقی فوق العاده است و فوق آنچه که فکر می کنیم مهم است. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴عدم توانایی بعضی از طلاب در برقراری ارتباط با گذشتگان از آسیب های امروز حوزه است. ✔️حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در همایش "حوزه علمیه، سنت های کارآمد" 🔸وقتی در رابطه با احیای سنت های حوزوی صحبت می شود پیش فرض های کارآمد در این موضوع پنهان است این سنت ها موجب محجوریت قرار گرفته که باید آنها را احیاء کرد. آموزش به عنوان یک طرح جامع است که تدریس، تحصیل، سنجش، پژوهش و تقریرات را شامل می شود. اگر کسی بخواهد به احیای سنت های حوزوی با رویکرد به آموزش بپردازد باید آموزش را طرح جامعی ببیند شکی نیست که مدیران و مسئولان حوزه ها اصرار و تعصبی نسبت به جدید و قدیم ندارند خیلی از روش ها روش هایی است که به خود شخص مربوط می شود بخش عظیمی از این سنت ها اکنون کاربرد گذشته را ندارند و مدیریت مدرسه و شخص طلبه باید آن را به کار بگیرد و این می تواند به عنوان یک برنامه ها به حوزه های علمیه ابلاغ شود. 🔸اگر از بنده سوال کنند یکی از آسیب های امروزه چیست پاسخ می دهم این است که بخشی از طلاب نمی توانند با گذشتگان ارتباط برقرار کنند و باید برای آن در متون دقت کرد. یکی از سنت های مهم گذشته تدریس در کنار تحصیل است در نظام گذشته طلبه به موازات اینکه درس می خواند تدریس می کرد و این روش در کنار تحصیل طلبه استادی را نیز پرورش می داد و ما اکنون با مسأله ی تراکم طلابی که قابلیت تدریس دارند اما فقط به تحصیل پرداخته و تدریس نمی کنند مواجه هستیم. این پدیده ی میمون و مبارک اکنون لاغر شده و در حال از بین رفتن است. مباحثه ی بین استاد و شاگرد تقریبا در نظام های آموزشی دنیا وجود دارد اما مباحثه بین طلبه با طلبه بیشتر در حوزه های علمیه ی اسلامی دیده می شود عالمان گذشته ی ما قبل از کلاس درس فقط پیش مطالعه نمی کرده بلکه حتی فکر می کردند و اینها بخشی از سنت های حسنه ای است که در حوزه های علمیه بوده است که بعضی متروک شده و بعضی با قدرت ادامه دارد. 🔸دانش نحو و دانش بلاغت برای عموم حوزویان دانش ابزاری است و هرگز نباید در حوزه به عنوان یک دانش اصالی مطرح شود. دانشی که حکم ابزار برای طلاب دارد نباید مهارت هایش فراموش شود و باید یک دوره مهارت آموزی برای طلاب تعریف کنیم که اگر اینطور نباشد به یک آسیب تبدیل می شود. پر کردن وقت طلبه در گذشته مرسوم بوده و الان بیشتر شده است آن قدر برای طلبه برنامه ریخته می شود که دیگر وقتی برای مطالعه ی طلبه نمی ماند و از اجتماع و جامعه ی خود فاصله می گیرد و نباید برای طلاب اینگونه برنامه ریزی کنیم . در حوزه های علمیه سنجش کمی کمتر داشتیم و بیشتر به سنجش کیفی توجه می شد اما اکنون سنجش های کمی بیشتر شده است که باید سنجه های کیفی زنده شده و جایگزین سنجه های کمی شود. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆مجموعه فانوس فردا، دیدگاه آیت الله میرباقری را، پس از تماشای مستند "فروشنده2"، منتشر کرده است. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ @motaleatehawzavi
🔴طرح مراحل هشت گانه تأسیس و توسعه فلسفه اسلامی ✔️حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در قم 🔸شیعه در توسعه فلسفه و منطق، نقش بسیار مهمی داشته است. تاسیس و توسعه فلسفه اسلامی توسط متفکران و فلاسفه شیعه در 8 مرحله قابل بیان و طرح است؛ فارابی و ابن سینا بانیان این فلسفه اسلامی بودند؛ آنها نوآوری فراوانی در عرصه فلسفه داشتند؛ آنها منتقل کننده فلسفه یونان به جهان اسلام نبودند بلکه آن را تاسیس کردند. 🔸مرحله دوم، مرحله پیوند فلسفه عرفان است؛ در مرحله دوم شیخ اشراق بین این دو حوزه پیوند داد و مکتب اشراق را تاسیس کرد؛ مرحله سوم پیوند فلسفه و کلام بود که این کار نیز توسط خواجه نصیر انجام شد. تاسیس حکمت یمانی، مرحله چهارم بود که موسس آن، مرحوم میرداماد بود؛ کار نوی ایشان، پیوند فلسفه اشراق و مشا با آموزه های اسلامی بود. تاسیس مکتب حکمت متعالی توسط مرحوم ملاصدرا انجام شد؛ کار اساسی ایشان آن بود که بین قران و عرفان وبرهان، جدایی وجود ندارد و با توجه به متدلوژی کلامی، ارتباط روش شناسی را در این زمینه ایجاد کرد. 🔸مرحله ششم، درگیری حکمت متعالیه با فلسفه غرب است؛ فلسفه ملاصدرا و حکمت متعالیه مدتی به حاشیه رفته بود و اهل حکمت با حکمت صدرایی انسی برقرار نکردند؛ در تهران بزرگانی ظهور کردند و این حکمت متعالیه را پروراندند که از جمله آنها می توان به آقا علی حکیم و مرحوم شعرانی اشاره کرد؛ یعنی این بزرگان برخی از پرسش های فلسفه غرب را با حکمت متعالیه پاسخ دادند. مرحله هفتم، تاسیس فلسفه های مضاف به امور و واقعیت ها است؛ این مساله غیر از فلسفه مضاف به علوم است؛ از جمله آن می توان به فلسفه تاریخ و جامعه و انسان و معرفت و... اشاره کرد؛ این مساله تحول عمیقی بود که در حوزه علمیه قم رخ داد و بزرگانی مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری و آیت الله العظمی سبحانی در این بین نقش آفرین بودند. مرحله هشتم، تاسیس فلسفه های مضاف به علوم از جمله فلسفه فقه و فلسفه اخلاق و علوم انسانی است که توسط فلاسفه قم و تهران انجام شد؛ مرحله هفتم و هشتم را به فلسفه نوصدرایی تعبیر می کنیم. 🔸اگر افرادی مثل پارسونز و هآبرماس نظریه توسعه اجتماعی می دهند به حسب جامعه خود است؛ اگر پشتوانه حکمت اسلامی نداشته باشیم نمی توانیم با این رویکرد نظریه پردازی کنیم. حکمای شیعه در تحول فلسفه در عرصه هستی شناسی و معرفت شناسی و خداشناسی نقش مهمی داشتند و مکاتب بسیاری به جز مکاتب مذکور از جمله اصفهان شیراز و تهران و قم و تبریز و نجف را شکل دهند. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzav
⚜همراهان گرامی! سلام! ♦️کانال مطالعات حوزوی، به دنبال ایجاد بستری مناسب برای طرح رویدادها، دغدغه ها و چالش های فکری و معرفتی در دایره حوزه های علمیه است. اگر مطالب این کانال را برای دوستان و آشنایان خود مفید می دانید، ما را به آن ها معرفی کنید. آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و یادداشت های شما هستیم:🔻 @motaleatehawzavi_admin
کانال مطالعات حوزوی، دریچه ای برای نقد، تحلیل و بررسی تحولات حوزه های علمیه ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴پیش از انقلاب مردم تصور می‌کردند امور اجتماعی ربطی به دین ندارد و امام‌(ره) خون دل بسياری خورد، تا توانست با کاری شبیه اعجاز، آن را تغيير دهد. ✔️آیت الله مصباح در جمع گروهي از اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم 🔹دشمنان از همان اوایل انقلاب انتظار داشتند که این انقلاب به سرعت از بين برود و از همان زمان هم توطئه‌هاي خود را شروع کردند؛ امروز نيز بعد از چهل سال تجربه زیادی برای دشمنی کسب کرده، و آماده حملات جدی‌تری برای ریشه‌کنی انقلاب هستند. 🔸عوامل طبیعی از سويي، و دشمنان خارجی از سوي ديگر زمینه کمرنگ شدن روحیه انقلابی در جامعه را فراهم می‌کنند؛ امروز وضع ظاهری بعضي از شهرها تناسبي با جامعه اسلامی ندارد؛ بانک‌ها در رباخواری از یک‌دیگر سبقت می‌گیرند؛ حتی گاهی برخي از مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخنانی می‌گویند که جای تعجب دارد! 🔹طبیعتاً در چنين شرايطي رهبری جامعه اسلامی که اوضاع جامعه را رصد می‌کند، باید به گونه‌اي که دشمنان نتوانند از آن سوء‌استفاده کنند، هشدارهاي لازم را بدهند؛ بر همين اساس ايشان خطاب به قشرهای مؤثر جامعه فرمودند كه باید انقلابی باشید، و انقلابی بمانید. وقتي رهبری تأكيد مي‌كنند كه انقلابی باشید، یک دنیا معنا در آن نهفته است؛اگر بخواهیم اين سخن رهبری را گوش فرا داده، و از آن اطاعت کنیم، باید بدانیم انقلابی نبودن ناشی از دو گونه ضعف است؛ ضعف در شناخت و آگاهی، و ضعف در اراده و همت. معنای انقلابی بودن یعنی این‌که ارزش‌های انقلاب را بشناسیم، آنها را تبیین کنیم، و در عمل نیز هم خود به آنها پایبند باشیم، هم دیگران را به آن دعوت کنیم. 🔹وضعيت فعلي کشور، با وجود همه مشکلات اقتصادی، اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. امروز برخی به دنبال آن هستند كه انقلاب را به عنوان عاملِ مشکلات اقتصادی معرفی کنند؛ در حالي كه مقصر اصلی این شرايط، اشتباهات مسئولانی است که انقلابی عمل نکرده‌اند. 🔸باید اسلام را بشناسيم و بدانیم از ما چه خواسته است؛ مبادا به نگرش ناقصی که قبل از انقلاب از اسلام وجود داشت، برگردیم. پیش از انقلاب مردم تصور می‌کردند فقط مسائلي مانند نماز و روزه دینی هستند و مسائلي مانند امور اجتماعی، اداره جامعه، و روابط بین‌الملل امور دنیوی هستند که ربطی به دین ندارند و درباره آنها باید به نظر متخصصان مربوط مراجعه کرد. اين، همان بینش ناقصی است که امام‌(ره) خون دل بسياري خورد، تا توانست با کاری شبیه اعجاز، آن را تغيير دهد و به ما بفهماند که سیاست نیز بخشی از دین است؛ اما متأسفانه امروز مجدداً تفکر جدایی دین از سیاست، یا همان گرایش سکولاریستی در حال حاکم شدن بر جامعه است. 🔹 سنت الهی این است که همواره عوامل فساد و اصلاح در جامعه وجود داشته باشد، تا زمینه انتخاب براي افراد فراهم باشد. این انتخاب گاهي در سطح بسیار ابتدايي است، و خیلی دشوار نیست؛ اما هر چه انسان رشد کند، امتحان‌ها هم دشوارتر، و تشخیص درست و غلط مشکل‌تر می‌شود. 🔸خوش‌بینی رهبر انقلاب و پیش‌بینی ایشان از رشد و تعالی جامعه در آینده به معنای نادیده گرفتن زمینه‌های انحراف در جامعه نیست؛ به این معنا هم نیست که ما هیچ وظیفه‌ای نداریم و آینده انقلاب بدون تلاش ما روشن خواهد بود؛ خیر؛ مقام معظم رهبري در کلام حکیمانه خود، بر لزوم انقلابی بودن و فاصله نگرفتن از ارزش‌های انقلابی هم تأکید می‌کنند؛ چون در سایه انقلابی بودن و عمل به وظیفه است که پیش‌بینی ایشان محقق می‌شود. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴امتداد حکمت متعالیه در شاخه های ظاهراً دور از حکمت در جریان است. ✔️علی اکبر رشاد 🔸نسل ما دانش‌هایی را در روزگار ما، در دست تأسیس دارد که آیندگان از آن بهره‌مند خواهند شد که این دانش‌ها پیشینه ندارد. مثلاً ازجمله در حوزه فلسفه‌های مضاف که در شرف تکون و تأسیس است که هیچ پیشینه تاریخی در میان اقوام و ملل ندارد و اختصاص به جهان اسلام و شیعه دارد. اصطلاح فلسفه فقه یا فلسفه اصول دو یا سه دهه است که شنیده می‌شود و در لسان اهل فضل، رواج یافته است. هرچند اندک شمار افرادی در این زمینه کارکرده‌اند اما بعضی مجلدات قابل‌اعتنایی را در دست تألیف دارند. 🔸حوزه فلسفه‌های مضاف دامنه‌ی وسیعی پیداکرده است و امتداد حکمت اسلامی و علوم عقلی اسلامی است. در بعضی از شاخه‌ها بعضی از مکاتب حکمی شیعی و اسلامی موردتوجه خاص است. مثلاً در ذیل تفکر و فلسفه صدرایی، جریانی تحت عنوان «مکتب فلسفی نوصدرایی»، پدید آمده است. امتداد حکمت متعالیه در قالب شاخه‌های ظاهراً دور از حکمت بیان‌شده است. مثلاً ما از صدرالمتالهین چیزی به نام فلسفه سیاسی نداریم و او به فلسفه سیاسی نپرداخته است ولی فضلای امروز، سیاست متعالیه را بحث کرده‌اند و مطلب نوشته‌اند. حتی بعضی از فضلا در عرصه علوم انسانی مبتنی بر امتداد حکمت صدرایی کارکرده‌اند. بعضی از اساتید، اخیراً بحثی را تحت عنوان «طب متعالیه بر مبنای علم النفس صدرالمتالهین» مطرح می‌کرد. بعضی از علوم و معارف، در دنیا پیشینه تاریخی دارد. مثلاً فلسفه هنر و سیاست در ضمن فلسفه‌های مضاف وجود دارد اما در ایران فلسفه‌های موجود در جهان، بر مبنای حکمت اسلامی در حال تحول است؛ یعنی به‌موازات فلسفه سیاسی در مکاتب غربی، فلسفه سیاسی در ایران تولیدشده است و در جریان است. وقتی گفته می‌شود فلسفه مضاف، سریع به ذهن خطور می‌کند که مباحث متافیزیکی و هستی‌شناختی، بحث می‌شود درحالی‌که این‌چنین نیست. بلکه در اینجا رویکرد معرفت‌شناسی بر بحث‌های هستی شناختی، غلبه دارد. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴سه ابتکار علمی شهید صدر ✔️محسن اراکی در نشست "طلایه داران وحدت اسلامی، آراء و اندیشه های آیت الله شهید سید محمد باقر صدر" 🔸ابتکار اول در رشته منطق است. حل مشکل جهش از جمع آوری اطلاعات و احتمالات برای رسیدن به یقین و این که بتوان پلی میان احتمال و یقین ایجاد کرد. این بحث مهمی است و جوابی به آن داده نشده است. شهید صدر توانستند با نظریه توالد ذاتی برای این مسأله قانونی را پیدا کنند. این کار تحولی در علم منطق به وجود آورد که به عقیده من هنوز درست شناخته نشده و در حوزه های علمیه ما هنوز این نکته را مورد توجه قرار نمی دهند. حتی اگر حرف درستی نیست باید مورد نقد قرار گیرد که بنده ندیدم حتی نقدی انجام شود. تا قبل از ایشان بر مبنای قواعد عقلی سعی داشتند استقراء را توضیح دهند. 🔸 ابتکار دوم شهید صدر بحثی فلسفی است که می تواند مبنای علوم جامعه شناختی نیز قرار گیرد و عبارت است از تفسیر قانون علیت در رفتارهای ارادی. این مشکل از دیرباز در فلسفه وجود داشته است. شهید صدر معتقد بود باید به ریشه قانون علیت توجه کرد که ریشه آن بحث امتناع ترجیح بلا مرجح است. نمی توانیم قانون علیت قطعی را در فعل ارادی پیاده کنیم. 🔸ابتکار سوم ایشان در علم فقه است. این که ما بتوانیم به فقه نظام دست پیدا کنیم و از فقه فردی بیرون بیاییم. فقهی که راهگشا برای بشر باشد و بتواند پرسش های انسان را پاسخگو باشد. تمام فقه ما ساختار یافته است و برای اداره جامعه طراحی شده است. در این نظام ایشان نظریه نظام اقتصادی شان را مطرح کردند و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز نظریه سیاسی شان را هم به طور مختصر بیان کردند. خداوند ۲ نوع تکلیف برای ما مقرر نموده است. تکالیف فردی و تکالیفی که متوجه جامعه است که مهم تر است. جامعه یعنی حاکم و محکوم. در هر جایی فرمانروایی باشد و کسانی از او تبعیت کنند این جا جامعه شکل گرفته است. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴حوزه به بحث نظام سازی بی اعتناست چون منطق حل مسائل آن را ندارد. ✔️محمد تقی اکبر نژاد 🔸سؤالات، منطق تولید می‌کنند. منطق علم به وسیله سؤالات تولید می‌شود. جنس سؤالات نحوه تفکر را تنظیم می‌کند. زمانی شروع به تفکر می‌کنیم که بتوانیم به سوالات مطرح شده پاسخ بدهیم و مجهولات را پاسخ گوییم. قبل از انقلاب اسلامی مجهولاتی که ذهن فقهای ما را درگیر کرده بود، مسائل فردی است که عمدتاً عبادی بودند و دغدغه‌های حکومتی در حوزه ما تقریباً مطرود بود. بعضاً شجراتی بودند که تفکر حکومتی داشتند ولی حوزه به عنوان حوزه، رویکردهایش، رویکردهای حکومتی و تمدنی نبود. برای همین، روش اجتهاد یا منطق استنباط دین طبیعتاً متناسب با آن جنس پرسش‌هایی تولید شده بوده است تا بتوانند به آن دسته از سوالات پاسخ دهند. 🔸شاید اگر همان زمان جنس سوالات متفاوت بود، فقهای ما به این نتیجه می‌رسیدند که جریان استنباط حاضر و اصولا فقه حاضر، پاسخگوی این نیازها نیست. بر همین اساس است که ما معتقدیم، بعد از انقلاب اسلامی، از آن چیزهایی که بسیار ضروری است تهذب در متد و منطق فهم دین است. ما باید به مسائل چند مجهولی که در حوزه تمدن و حکومت با آن مواجه شدیم، پاسخ دهیم، آن هم در عصر مدرنیته و نه عصری مشابه آنچه در عصر ائمه وجود داشته است. در یک عرصه بسیار پیچیده‌تر و وسیع‌تر ما باید بالأخره به این مسائل بپردازیم و لازمه این پرداخت هم این هست که منطق خودمان را تولید کنیم. با این ساز و کار اجتهادی که در حوزه شاهدیم، نمی‌توان به استقبال مسائل جدید رفت و جواب‌های تمدنی از آن استخراج کرد. 🔸معتقدم این‌که چهل سال از انقلاب گذشته و حوزه، بزرگان، مراجع و اساتید به مسائل حکومتی و بحث از نظام‌سازی، یک نحوی از بی‌اعتنایی می‌کنند، عمده دلیلش همین است که آقایان اصلا منطق حل این مسائل را ندارند. اصلا با این فضاها آشنا نیستند. اصلا نمی‌دانند که در این فضا چگونه باید ورود کنند. به همین دلیل طبیعتا نمی‌توانند به چنین مسائلی پاسخ بدهند. پس در حالت مودبانه همین می‌شود که آقایان اصلا نباید به این فضاها ورود کنند؛ چون منطق حل چنین مسائلی وجود ندارد. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴رحم خدا یعنی چه؟ ✔️گزیده هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در ماه مبارک رمضان/ بخش اول 🔸"أطیعوالله والرسول" اطاعت کنید خدا و رسول را «لعلکم ترحمون»... رحم خدا یعنی چه؟ مورد رحم خدا قرار گرفتن یعنی چه؟... ما می گوییم که اگرگناهکاریم , اگر نافرمانی خدا کردیم , اگر به واجبات و تعهدات و تکالیف عمل نکردیم … فقط یک امیدواری داریم , آن چیست ؟ آن رحم خداست . خدا با رحمتش با ما عمل کند , خدا ما را رحم کند , این داعیه و حرف ماست , یعنی حرف معمول اجتماع ما و مردم ما این است . رحمت خدا را برای کجا می دانیم ؟ برای آنجا که عمل نکردیم , در صورتی که نافرمانی کردیم , در صورتی که منطقه ممنوعه خدا را زیر پا لگد کوب کردیم … دریک چنین صورتهایی می گوییم : ما که عمل نداریم مگر خدا رحممان کند … آیه قرآن به عکس است , می گوید عمل کنید , اطاعت کنید , شاید مورد رحمت خدا قرار بگیرید . رحمت خدا آن وقتی است که یک ملتی به مسئولیتش عمل کند . خدا آن وقتی به مردمی رحم می کند که او را اطاعت کنند , تکالیف خود را انجام بدهند . هفتصد میلیون مسلمان بنشینند به انتظار ابر رحمت پروردگاری که بر سرشان ببارد , آن وقت راه ها را باز کنند تا دزدان ناموس و غارتگران دین بیایند همه چیزشان را ببرند , به امید رحمت خدا بنشینند ؟ پس بگو بنشینند حالا ! جلسه ی اول.کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن،مقام معظم رهبری ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴چرا بسیاری از مسائل در کشور ما توسط پژوهشگران حل نمی شود؟! ✔️محمد رضا زیبایی نژاد/ مرکز مطالعات زن و خانواده 🔸شاید یک مشکل این باشد که پژوهشگر ما مسأله‌مند نیست. زیاد به ما مراجعه می‌شود که درخواست می‌کنند برای پایان‌نامه موضوع پیشنهاد دهید. می‌گوییم شما که مسأله‌ای نداشتید چرا در مقطع دکتری وارد شدید و پای کرسی درس نشستید؟! پروژه فکری باید داشت. یک قدم عقب‌تر می‌رویم و می‌بینیم که اساتید آنها هم مسأله ندارند! 🔸 پژوهشگر ما می‌خواهد همه مسائل عالم را حل کند. مسأله‌مندی یعنی نقطه تمرکز داشته باشیم. امام علی (ع) نامه‌ای به یکی از حکام می‌نویسد و در آن می‌فرماید شنیدم که در جبهه دیگری مشغول درگیری شدی. این نشانه سوءتدبیر است. گاهی احساس می‌کنیم پژوهشگر دغدغه‌اش خودش است نه مسأله علمی. می‌خواهد همیشه در دید باشد و در کورس. به همین دلیل چپ و راست در هر موضوعی مقاله می‌دهد. 🔸امتیازات علمی بر کلیشه‌هایی استوار است که جلوی رشد حقیقی علمی را می‌گیرد. شخصی در رشته روان‌شناسی ۴۶ مقاله در یک سال نوشته است! چگونه ممکن است؟! این درواقع نقطه‌ضعفی است که تبدیل به امتیاز شده است. اینکه استادی در آن واحد هفت پایان‌نامه را راهنمایی می‌کند، آیا آسیب نیست؟ ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴علم مقدس را چسباندیم به علمی که در پارادایم لیبرالی سخن میگوید/ما به خصلت عقلانیت حاکم بر علم پی نبردیم ✔️محمد رضا زیبایی نژاد/ مدیر مرکز مطالعات زن و خانواده 🔸ما به خصلت عقلانیت حاکم بر علم پی نبردیم. اینکه علم در چه گفتمان و پارادایمی تولید شده است و آیا چارچوب‌های نامحسوس حاکم بر علم ما را به سرزمین خاصی نمی‌برد؟ علم با یک عقلانیتی به هم بافته شده است که این عقلانیت متناسب با ما نیست. 🔸الگوی نخست الگوی مدرن تولید علم است و الگوی دوم برای جوامع پساصنعتی و پست‌مدرن است. در الگوی اول شعار این است که ما یک واقعیت عینی داریم که این واقعیت خارج از ذهن من است و من آن را توسط ذهن خودم کشف می‌کنم. وظیفه‌ای که عالم دارد کشف واقعیت است. این کشف واقعیت هم می‌تواند و هم باید، خالی از ارزش‌ها باشد. در الگوی نخست عالم جایگاه رفیعی دارد و دانشگاه صلاحیت دارد که جریان علم را راهبری کند و علما در جایگاهی اشرافی نشسته‌اند و صلاحیت رهبری جامعه را دارند. در الگوی دوم واقعیت خارج از ذهن وجود ندارد و خود تقسیم‌بندی ذهن و عین واقعی نیست و بر ساخت ذهن است. ذهن ما از مقوله فعل است و در حال ساختن است و ما از دریچه ذهنی خودمان واقعیت را می‌بینیم. 🔸لیبرال‌ها می‌گفتند ارزش‌ها اخلاقی بر ساخت است. الان در فضای پست‌مدرن می‌گویند همه چیز بر ساخت است. رسالت علم در این نگاه ایجاد تحول و تغییر است. هم در علوم انسانی و هم در علم تجربی. انگاره و گزاره‌ای علمی و ارزشمند است که منتج به تکنولوژی شود و در واقعیت تصرف کند. صدق و کذب دیگر معنا ندارد. آن‌چیزی که اثبات‌گرایان به‌عنوان علم فارغ از ارزش می‌گفتند در نگاه پست مدرن نه ممکن است نه مطلوب. اصولاً علوم در خدمت ارزش‌هاست. آن حرفی که «هیوم» در قرن شانزدهم می‌زد که عقل کنیز مطبخی شهوت است، الان تبدیل می‌شود به این جمله که علم کنیز مطبخی مطالبات ارزشی شماست. در این دوران هم علم کنیز بازار و صنعت است. مثلاً وزارت نفت می‌گوید من چه چیزی نیاز دارم. مثلاً دموکراسی برای ما ارزش است. جامعه‌شناس باید در خدمت تولید ادبیاتی قرار بگیرد که از آن دموکراسی دربیاید. لذا شما می‌بینید که انبوهی از مقالات در نفی اقتدارگرایی نوشته می‌شود. گیدنز هم می‌گوید شما نمی‌توانید دموکراسی را در محیط اجتماعی ایجاد کنید مگر اینکه در خانواده آن را نهادینه کنید. 🔸علم در الگوهای جدید برای عقلانیت خودش ادبیات تولید می‌کند. این علم نمی‌تواند مسائل جامعه شما را حل کند. عده زیادی از همکاران ما در نفی اقتدار والدین مقاله نوشته‌اند. می‌گویند دوران اینکه خانواده‌ها و والدین ارزش‌های خودشان را بخواهند به نسل بعد در عرصه تربیت جنسی منتقل کنند گذشته است و باید در فرم و محتوا آموزه‌های جدیدی داشته باشند. علوم در خدمت ارزشی به نام آزادی هستند. در عرصه جنسی همان آزادی جنسی است. علومی که در الگوی دوم تولید می‌شوند با یکدیگر زنجیر می‌شود. زیست‌شناسی می‌گوید آن تقسیم‌بندی سنتی زن و مرد، امروز دیگر صادق نیست. یک طیف ۹ تایی داریم. زن با تمایلات مردانه، زن با تمایلات زنانه، دوجنسی‌ها و الی آخر. می‌گویند همه‌اش هم منشأ زیست‌شناختی دارد. روان‌شناسی هم می‌گوید خودارضایی و همجنس‌گرایی بیماری نیست و حتی مقاله می‌نویسند که «همجنس‌گراهراسی» نوعی بیماری است! سازمان ملل هم تأیید می‌کند و می‌برد ذیل حقوق بشر و علم حقوق هم وارد می‌شود. جامعه‌شناسی هم می‌گوید همه تمایلات بر ساخت اجتماعی است و چیزی به نام فطرت نداریم. 🔸آن علمی که آمده بود ملکوت آسمان و زمین را به ما نشان دهد مقدس بود اما آن علم را چسباندیم به علمی که در پارادایم لیبرالی سخن می‌گوید. نگاه می‌کنیم کشورهایی که شاخص رشد در آ‌نها بالاست، خانواده در آ‌نها یک چیز حاشیه‌ای است. شاخص‌هایشان درباره چیزهایی است که باید در آنها تردید کنیم نه اینکه خودمان را به آن نزدیک کنیم. چگونه مسائل ما تحت تأثیر این گفتمان‌ها جابه‌جا می‌شود و این عقلانیت‌ها برای ما مسأله تولید می‌کند؟ ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴اگر ما قرآن را نمیتوانستیم بفهمیم... ✔️گزیده هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در ماه مبارک رمضان/ بخش دوم 🔸وإذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا». نشانه دیگر مؤمن این است که وقتی آیات خدا بر آنان فروخوانده میشود یا خودشان میخوانند یا کس دیگری برای آنها این آیات را فرو میخواند، ایمانشان افزون می گردد... از این کلام خدا اتخاذ سند می کنیم به آن کسانی که میگویند قرآن را ترجمه نکنید، معنا نکنید، تفسیر نکنید که عقل ما نمی رسد، به آنها میگوییم، اگر قرآن را نمیتوانستیم بفهمیم، چگونه ایمان ما با خواندن قرآن زیاد میشود؟!پس پیداست قرآن کتاب رمز نیست. قرآن کتابی است که باید آن را خواند به قصد فهمیدن، فهمید به قصد افزون شدن و نیرومندتر شدن ایمان. جلسه ی دوم. کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن،مقام معظم رهبری ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴تجربه ی برجام و ضرورت بازگشت به دیپلماسی قرآنی 🔸تعامل دیپلماتیک با جوامع گوناگون، اگرچه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای نظام اسلامی است اما موفقیت در آن بیش از هر چیز مرهون شناخت دقیق جامعه هدف و به کار گیری راهبردهای صحیح در تعامل با آن است. قرآن کریم در موارد فراوانی به بیان خُلقیّات و خصلت‌های جوامع بشری پرداخته است و سنت‌های تخلف ناپذیر خود را، درباره نحوه مواجهه مؤمنان با دسته‌های مختلف کفار بیان داشته است. متأسفانه این سنن الهی که به مثابه‌ی فرمول‌های استراتژیک قطعی، می‌تواند پیروزی جبهه اسلام را در همه درگیری‌های خود با جبهه کفر تضمین کند، تا به امروز، آن‌گونه که باید مورد اهتمام دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی قرار نگرفته است و این دستگاه تأثیرگذار را به وادی آزمون و خطا کشانده است. ترویج این معارف ناب و عمومی‌سازی آن می‌تواند، دقت جامعه اسلامی را در محاسبات خود بالاتر برده و از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند 🔸اکنون که با خروج ایالات متحده از برجام، بار دیگر، سخن قرآن کریم درباره‌ی نقض عهد جبهه کفر تأویل شد، ضرورت رجوع به قرآن ومعارف اهل‌بیت‌(ع) بیش از پیش احساس می‌شود. باید دید که فرجام اظهارات و مواضع کشورهای اروپایی در آینده‌ی نه چندان دور به کجا می‌انجامد و چه راهبردی را باید در برابر آنان اتخاذ کرد؟ 🔸خداوند در آیه 118 آل عمران می فرماید: «[کافران] در حق شما از هيچ فتنه و فسادي فروگذار نخواهند کرد و خواهان رنج شما هستند، دشمني از سخنانشان (به وضوح) پيداست و البته آنچه در دل پنهان کرده اند از آن هم بدتر است.» با این توصیف، این ادعا که برجام، میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد کرده است، هیچ نسبتی با حقیقت ندارد. حتی اگر شکافی حقیقی را میان آنان فرض کنیم، این شکاف به معنای دست کشیدن اروپا از دشمنی با جبهه‌ی ایمان نیست و آنان نیز در زمان مناسب، از دشمنی با جامعه اسلامی فروگذار نخواهند کرد. جبهه کفر [نه آحاد کفار که همواره، افرادی امین و خداترس در میان آنان یافت می‌شود‌] دشمنانی ذاتی با مؤمنین هستند و به تعبیر قرآن در آیه 120 همین سوره : اگر نیکی به شما برسد اندوهگین می‌شوند و اگر حادثه‌ای ناگوار برای شما رخ دهد خوشحال‌ ‌می‌گردند. راهبرد صحیح در برابر این دشمنان ذاتی جبهه‌ی ایمان در ادامه همین آیه تبیین شده است. این آیه معادله‌ی زرین الهی است که بی شک اگر نصب‌العین دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد، منشأ پیروزی‌های عظیم دستگاه حق خواهد شد: وإن تصبروا وتتقوا لایضرکم کیدهم شیئا واگر صبر کنید و از خداوند متعال پروا کنید، نقشه‌های آنان به شما هیچ آسیبی نخواهد زد... ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا میکند ✔️آیت الله جوادی آملی در دیدار با جمعی از طلاب 🔸وقتی قرآن کریم موضوع حفظ نظام اسلامی را مورد اشاره قرار می‌دهد می‌فرماید مراقب باشید دشمنان شما و در راس آنها صهیونیسم هر روز دشمنی و خصومتشان با شما بیشتر می‌شود، اینها هر روز در حال نقشه کشیدن هستند؛ «وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‌ خائِنَهٍ مِنْهُمْ»، اینها تنها با شخص پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) دشمنی نداشتند بلکه دشمنی اینها با اصل اسلام بود و اکنون نیز با اصل دین مخالفند. این نکته باید برای ما اصل باشد. 🔸در بیشتر سور مدنی از «نفاق» ذکری به میان آمده است؛ منافقان تقریبا یک سوم مردم مدینه را تشکیل می‌دادند و در زمان حیات رسول گرامی اسلام به هر کارشکنی و توطئه ای از جمله ترور و ماجرای افک و دیگر مسائل دست زدند، اما یک بیان نورانی حضرت امیر(علیه السلام) در نهج البلاغه دارند که می‌فرمایند بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) دیگر هیچ اثری از این نفاق و منافقین نبود، از طرفی امکان نداشت همه آنها دفعتا مرده باشند یا دست از نفاق خود برداشته باشند، در نتیجه همه آنها با سقیفه کنار آمده بودند. 🔸چرا مردم در زمان رضاخان در مقابل آن همه دشمنی که او با دین و روحانیت کرد سکوت کردند؟! دلیل آن این بود که مردم در آن مقطع تاریخی گذار از قاجاریه به پهلوی، «تخلف» و «اختلاف» دیدند و این دو غده بدخیم مردم را از دین جدا کرده بود. اگر مردم با رهبر نباشند رهبر ولو علی بن ابی طالب(ع) باشد شکست قطعی است، لذا باید با هوشیاری از این دو غده بدخیم «تخلف» و «اختلاف» خود را دور نگه داریم تا به آن تجربه تاریخی تلخ دچار نشویم که امیدواریم به برکت وجود سرمایه‌های فراوانی همچون خون پاک شهدا و تلاش علما این نظام اسلامی از هر گزندی محفوظ باشد و به دست صاحب اصلی اش برسد. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴أهل التقوی به چه معناست؟! "أهل التقوی" یکی از صفات خداوند متعال است که در کنار "أهل المغفره" فراوان در ادعیه به کار رفته است. چنان چه در آیه 56 مدثر نیز آمده است: "وما يذکرون إلا أن يشاء الله هو أهل التقوی وأهل المغفرة" مرحوم صدوق (ره) در حدیثی درکتاب توحید خود از حضرت امام صادق علیه السلام در تفسیر این صفت خداوند متعال آورده اند: قال الله عز و جل: أنا أهل أن أتقى- و لا يشرك بي عبدي شيئا- و أنا أهل إن لم يشرك بي عبدي شيئا أن أدخله الجنة خداوند عزّ و جلّ فرمود: من شایسته ی آنم که از من پروا شود -و بنده ام چیزی را شریک من نگیرد- و من شایسته ی آنم که اگر بنده ام چیزی را شریک من نگرفت، او را وارد بهشت کنم ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴بازخوانی گوشه‌ای از فرمایشات روز گذشته ی مقام معظم رهبری که از انظار عموم مخفی ماند ⚡️همان‌طور که عرض کردم، حوصله‌ی انقلابی و صبر انقلابی، مثل خشم انقلابی است. وقتی‌که حضرت موسیٰ بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها -خب، بنی‌اسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجی‌ای خواهد آمد و آن منجی هم موسیٰ است؛ حالا موسیٰ آمده، منتظر بودند بمجرّدی‌که موسیٰ آمد، دستگاه فرعون کن‌فیکون بشود؛ نشده بود- قرآن میگوید آمدند پیش حضرت موسیٰ و گفتند که «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»؛ تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار میکردند، زیر فشار بودیم، حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. ببینید! این آن حالت بی‌صبریِ بنی‌اسرائیلی است؛ بی‌صبری. حضرت موسیٰ گفت خب صبر کنید: اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛ تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ صبر لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴صبر انقلابی بر پایه بینش تمدنی 🔸فیلسوفان تمدن را به درستی باید صبورترین نوع بشری دانست. مقیاس کار در مطالعات تمدنی قرن است و فیلسوف تمدن برای تحقق همه‌جانبه چیزی برنامه‌ریزی می‌کند که امکان تجربه آن را در حیات کوتاه خویش ندارد. راهبردنگاران تمدنی را باید به گردوکارانی تشبیه کرد که به محصول چند ده سال بعد تلاش خود فکر می‌کنند در حالی که رجال حکومتی غالباً صیفی‌کارانی هستند که به دنبال ارضای افکار عمومی برای دوران چند ساله‌ی ریاست خود می‌باشند. شاید چهار قرن پیش، هیچ کس تصور نمی‌کرد که تمدن مبتنی بر محوریت انسان و نفی ربوبیت خداوند از ساحت زندگانی انسان، به نقطه تکاملی که امروز به آن دست‌یافته برسد به گونه‌ای که مبانی مادی اولیه در همه‌ی ساحات زندگانی بشر مدرن (اعم از زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، سبک زندگی و...) ریشه بدواند. 🔸سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب را باید از همین زاویه مورد دقت قرار داد. تحلیل‌های ایشان از شرایط موجود و خوش‌بینی‌ همیشگی نسبت به آینده‌ی انقلاب بیش از هر چیز مرهون صبر راهبردی و دوراندیشانه‌ی ایشان است. کارزار دائمی حق و باطل از آلام و رنج‌ها خالی نیست اما به تعبیر قرآن «إن تکونوا تألمون فإنهم يألمون کما تألمون». آن‌چه بیش از هرچیز مایه‌ی قوت قلب رهبر انقلاب و تفاؤل ایشان نسبت به آینده‌ی نظام اسلامی است، سیلی محکمی است که آهنگ برپایی تمدن نوین اسلامی به عنوان تنها راه نجات بشر بر صورت تمدن منحط غربی زده است و تغییر موازنه قدرت را در آینده‌ی نزدیک، به نفع جبهه ایمان تضمین کرده است. ⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻 ✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi ✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi ✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi ✅بله: ble.im/motaleatehawzavi