🔻علی بن ابی طالب علیهماالسلام را دیدم که بند نعل در دستانش داشت و در بازارها عبور میکرد تا با دست خود به مردانی که زمام نعلشان پاره شده بند دهد و کسانی که گم شده بودند را راهنمایی میکرد و باربران را در حمل بارشان کمک میداد و این آیة را تلاوت میفرمودند:«تلک الدار الآخرة نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقین» دار آخرت را برای کسانی قرار دادیم که به دنبال برتری و فساد نیستند سپس میفرمود: این آیه برای ولات و صاحبان قدرت است.
📚فضائل الصحابة، تألیف احمد بن حنبل، جلد ۲، صفحه ۶۲۱، چاپ جامعة ام القریٰ
#حکومت_علوی
@BotShenasi
🗯 با دشمنان اهل بیت علیهم السلام در جنگیم با دوستانشان، دوست.
🔻جا، [المجالس] للمفید الصَّدُوقُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لِعَلِیٍّ علیه السلام یَا عَلِیُّ أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْکَ وَلِیُّکَ وَلِیِّی وَ وَلِیِّی وَلِیُّ اللَّهِ وَ عَدُوُّکَ عَدُوِّی وَ عَدُوِّی عَدُوُّ اللَّهِ یَا عَلِیُّ أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکَ وَ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکَ یَا عَلِیُّ لَکَ کَنْزٌ فِی الْجَنَّةِ وَ أَنْتَ ذُو قَرْنَیْهَا یَا عَلِیُّ أَنْتَ قَسِیمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَکَ وَ عَرَفْتَهُ وَ لَا یَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْکَرَکَ وَ أَنْکَرْتَهُ یَا عَلِیُّ أَنْتَ وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ عَلَی الْأَعْرَافِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تَعْرِفُ الْمُجْرِمِینَ بِسِیمَاهُمْ وَ الْمُؤْمِنِینَ بِعَلَامَاتِهِمْ یَا عَلِیُّ لَوْلَاکَ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِی
🔸 شیخ صدوق از امام صادق علیه السّلام: رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله به علی علیه السّلام فرمود: ای علی، تو از منی و من از تو، دوستدار تو دوستدار من و دوستدار من دوستدار خداست، و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداست. ای علی، من با کسی که با تو میجنگد در جنگم و با آنکه با تو در صلح است، در صلح هستم، ای علی برای تو گنجی در بهشت است و تو صاحب دو طرف بهشت هستی. یا علی تو قسمت کننده بهشت و جهنم هستی، جز کسی که تو را بشناسد و تو او را بشناسی، وارد بهشت نمی شود، و کسی وارد دوزخ نمی شود مگر اینکه تو را انکار کرده و تو نیز او را نشناسی، ای علی، تو و امامانی که از نسل تو هستند در روز قیامت در اعراف قرار دارید، مجرمان را از سیمای آنها و مؤمنان را با نشانه هایشان میشناسی، ای علی، اگر تو نبودی، پس از من مؤمنان شناخته نمی شدند.
📚 بحارالانوار - جلد ۳۹، صفحه ۲۰۶
#امیرالمومنین #برائت #ولایت
@BotShenasi
🗯 غدیر در بهشت اینگونه است.
🔸از احمد بن محمد بن ابی نصر، گفت: نزد امام رضا علیه السلام نشسته بودیم و سرتاسر مجلس را مردم فرا گرفته بودند. یعنی پر شد و بر آنان تنگ شد،
پس یادی از روز غدیر به میان آمد و بعضی از مردم آن را نشناختند. امام علیه السلام فرمود: پدرم از پدرش نقل کرد و فرمود: به راستی روز غدیر در میان ساکنان آسمان شناخته شده تر است تا در میان مردم روی زمین، همانا خداوند در فردوس قصری دارد که یک آجر آن از نقره و دیگری از طلا است و در آن صدهزار قبه از یاقوت سرخ و صدهزار خیمه از یاقوت سبز قرار دارد که خاک آن از مشک تیزبوی و عنبر است. در آن چهار رود است که یکی از آنها نوشیدنی گوارا است و دیگری از آب و رودی دیگر از شیر و رودی هم از عسل است. پیرامون آن درختانی از همه میوهها قرار دارد و پرندگانی بر فراز آنها هستند که بدن هایشان از مروارید و بال هایشان از یاقوت است و آوازهای مختلفی میخوانند. پس هنگامی که روز غدیر فرا میرسد اهل آسمان وارد آن قصر میشوند و به تسبیح و تقدیس و تهلیل خداوند مشغول میشوند. آن پرندگان در آسمان پراکنده میشوند و خود را در آن آب میافکنند و خود را با مشک و عنبر آغشته میسازند. پس هنگامی که فرشتگان جمع شوند و به پرواز درآیند بر روی ایشان افشانده میشود و در این روز آنها را به عنوان نثار فاطمه سلام الله علیها میان خود رد و بدل میکنند. پس هنگامی که روز به پایان رسد ندا میدهند: به جایگاههای خویش بازگردید که به راستی از لغزش و خطا در برابر چنین روزی در امان هستید، این بزرگداشتی برای محمد و علی صلوات الله علیهما است. تا پایان حدیث.
📚بحارالانوار،جلد۸،صفحه۱۸۲
#غدیر #امیرالمومنین
@BotShenasi
🗯 مَثَل مومنان و منکران در پذیرش ولایت امیرالمومنین علیه السلام
🔸 مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ وَ فِي هَذَا الْيَوْمِ أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِيّاً إِلَّا وَ كَانَ يَوْمُ بَعْثِهِ مِثْلَ يَوْمِ الْغَدِيرِ عِنْدَهُ وَ عَرَفَ حُرْمَتَهُ إِذْ نَصَبَ لِأُمَّتِهِ وَصِيّاً وَ خَلِيفَةً مِنْ بَعْدِهِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ.
🔻مَثَل مؤمنان در پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر خم، مانند فرشتگان در سجده بر آدم است و مَثَل هر کس در روز غدیر از ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام امتناع ورزد، مانند آن است. ابلیس و در این روز آیه اکمال نازل شد. من دین شما را برای شما کامل کردم و خداوند هرگز پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه روزی که مبعوث شد مانند روز غدیر بود و حرمت آن را می دانست. چنان که در آن روز برای امت خود ولی و بعد از خود خلیفه ای قرار داد.
📚اقبال الاعمال، صفحه ۴۶۵
#امیرالمومنین #غدیر
@BotShenasi
🔸عُوتِبَ النَّبِیُّ صلی الله علیه وآله فِی أَمْرِ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَوْ لَمْ یَخْلُقِ اللَّهُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ مَا کَانَ لِفَاطِمَةَ کُفْوٌ وَ فِی خَبَرٍ لَوْلَاکَ لَمَّا کَانَ لَهَا کُفْوٌ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ.
🔻رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود:
اگر خداوند علی بن ابی طالب را نیافریده بود، برای فاطمه همتایی نبود. و در روایتی آمده: «اگر تو ای علی نبودی، برای فاطمه همتایی در روی زمین نبود. »
📚 بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۰۷
#ازدواج #امیرالمومنین #صدیقه_طاهره
@BotShenasi
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➖ "إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا "
🎙بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
◼️ #کلام_فقیه #فاطمیه #حضرت_زهرا
@BotShenasi
🗯مقابلهٔ قاطع امیرالمومنین علیهالسلام با افراطیگری برخی از یاران خود
🔻 پس از پیروزی امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ جمل و بازگشتشان به کوفه، منبر رفته و خطبه ای بیان فرمودند، در قسمتی از این خطبه چنین آمده است:
🔷 «به درستی که مردانی از شما از یاری من فروگذاری کردند، و من بر آنان نکوهش و عیب میگیرم. پس از آنان کناره جوئید و آنچه خوش ندارند به آنان بگویید تا پشیمان شوند یا مورد رضایت قرار گیرند»°
در این هنگام یکی از سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، مالک بن حبیب، برخواست و گفت:
به خدا سوگند که کناره گرفتن و بدگویی با این افراد را کم میبینم، به خدا قسم اگر به ما دستور دهی آنان را خواهیم کشت!
🔸امیرالمومنین علیه السلام در پاسخ فرمودند:
«ای مالک! از منتهای امر گذشتی و از حد تجاوز کردی و مبالغه کردی!»
مالک بن حبیب در پاسخ به این بیت تمثل جست:
لبعض الغشم أبلغ فی الأمور
تنوبک من مهادنة الأعادی
▪️ به راستی که در مشکلات فرا رویت، مقداری ستم راهگشا تر است تا نرمخویی با دشمنان.
🔻امیر المؤمنین علیه السلام فرمود:
«خداوند چنین حکم نفرموده ای مالک! خداوند متعال میفرماید: النفس بالنفس [یعنی کشتن فرد تنها در صورتی است که مرتکب قتلی شده باشد] پس دیگر قدری ستم کردن چه معنی دارد؟! و میفرماید: وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا
[قسمت مورد استشهاد: فلا یسرف فی القتل است، یعنی نباید در کشتار زیاده روی نمود]».
📚کتاب الصفین نصر بن مزاحم، ص۴
📚أمالی الشیخ المفید ، ص ١٢٨
▪️° منظور اینست که با این منافقان رفتار عادی که با مؤمنان دارید ، را نداشته باشید. مثلاً ، تواضع و احترام نکنید، صریحا به آنان «منافق» خطاب کنید.
🔸افسانه ها در مقابل امیرالمومنین علیه السلام حرفی برای گفتن ندارند.
#حکومت_علوی
@BotShenasi
🗯 بخشی از زیارت غدیریه امیرالمومنین علیه السلام
🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ، یَا أَمِینَ اللّٰهِ فِی أَرْضِهِ،
سلام بر تو ای مولای من ای امیرمؤمنان، ای امین خدا بر روی زمینش
🔸وَسَفِیرَهُ فِی خَلْقِهِ، وَحُجَّتَهُ الْبَالِغَهَ عَلَىٰ عِبَادِهِ؛
و سفیر او در خلقش و حجّت رسایش بر بندگان؛
🔸السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دِینَ اللّٰهِ الْقَوِیمَ، وَصِراطَهُ الْمُسْتَقِیمَ
سلام بر تو ای دین معتدل خدا و راه راستش،
🔸 السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبَأُ الْعَظِیمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ وَعَنْهُ یُسْأَلُونَ
سلام بر تو ای خبر بزرگی که آنها
در آن اختلاف کردند و از آن بازخواست شوند،
#امیرالمومنین #غدیر
@BotShenasi
🗯 او را به اوج می برند....
🔻ما، [الأمالی] للشیخ الطوسی جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَارِثٍ اللَّیْثِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ الْجَبَّارِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ صَالِحِ بْنِ کَیْسَانَ قَالَ: سَمِعَ عَامِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَیْرِ وَ کَانَ مِنْ عُقَلَاءِ قُرَیْشٍ ابْناً لَهُ یَنْتَقِصُ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ یَا بُنَیَّ لَا تَنْتَقِصْ عَلِیّاً فَإِنَّ الدِّینَ لَمْ یَبْنِ شَیْئاً فَاسْتَطَاعَتِ الدُّنْیَا أَنْ تَهْدِمَهُ وَ إِنَّ الدُّنْیَا لَمْ تَبْنِ شَیْئاً إِلَّا هَدَمَهُ الدِّینُ یَا بُنَیَّ إِنَّ بَنِی أُمَیَّةَ لَهِجُوا بِسَبِّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فِی مَجَالِسِهِمْ وَ لَعَنُوهُ عَلَی مَنَابِرِهِمْ فَکَأَنَّمَا یَأْخُذُونَ وَ اللَّهِ بِضَبْعَیْهِ إِلَی السَّمَاءِ مَدّاً وَ إِنَّهُمْ لَهِجُوا بِتَقْرِیظِ * ذَوِیهِمْ وَ أَوَائِلِهِمْ مِنْ قَوْمِهِمْ فَکَأَنَّمَا یَکْشِفُونَ مِنْهُمْ عَنْ أَنْتَنَ مِنْ بُطُونِ الْجِیَفِ فَأَنْهَاکَ عَنْ سَبِّهِ
🔸جمعی از ابی المفضّل با سندی از صالح بن کیسان آورده اند که گفت: عامر بن عبدالله بن زبیر- که از عقلای قریش بود- شنید که پسرش از علی بن أبی طالب علیه السّلام بدگویی میکند
پس به وی گفت: فرزندم، از علی بدگویی مکن که دین هرگز بنایی نساخته که دنیا بتواند آن را ویران سازد و دنیا چیزی نساخته مگر اینکه دین آنها را درهم کوبیده باشد، فرزندم، بنی اُمیّۀ پیوسته علی بن أبی طالب را در مجالس خود دشنام میدادند و بر منبرهایشان وی را لعن میکردند اما به خدا سوگند با این کارشان گویی بازوی او را گرفته به سوی آسمان بلندش میکردند، و پیوسته به تمجید و ستایش خویشاوندان و پیشینیان قومشان پرداختند که با این کار خود گویی درپوش متعفن ترین مردار را برداشته اند، از این رو تو را از دشنام دادن به وی نهی میکنم.
----------
* فی (ک): بتقریض ذویهم. و کلاهما بمعنی المدح و التمجید. و المراد من هذا الکلام أن تنقیصهم أمیر المؤمنین علیه السلام لم یزدده إلّا الجلالة و العظمة، و مدحهم بنی أمیّة لم یزددهم إلا خسارا و تبارا « إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ».
📚بحارالانوار- جلد ۳۹، صفحه ۳۱۴
#امیرالمومنین
@BotShenasi
🗯 چهل انگشتر دادند تا آیه نازل شود.
🔻 از امام باقر علیه السّلام درباره آیه: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ» آمده که فرمود: جمعی از یهود اسلام آوردند از جمله: عبدالله بن سلام، أسد، ثعلبه، ابن یامین و ابن صوریا. اینان نزد رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله آمده و عرض کردند: ای پیامبر خدا، موسی یوشع بن نون را جانشین خود کرد، وصیّ شما کیست؟ چه کسی بعد از شما ولیِّ ما خواهد بود؟ سپس آیه: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ» نازل گردید. پس رسول خدا صَلی الله علیه و آله فرمود: برخیزید، پس همه برخاسته و به مسجد وارد گشتند. در همین حال سائلی از مسجد خارج گردید. رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله وی را مورد خطاب قرار داده و پرسید: آیا کسی چیزی به تو داد؟ عرض کرد: بلی، این انگشتری را فرمود چه کسی آن را به تو داد؟ عرض کرد: آن مرد که نماز میخواند! فرمود وقتی انگشتری را به تو داد در چه حالتی بود؟ عرض کرد: در حالت رکوع! پس رسول خدا صَلی الله علیهِ و آله تکبیر گفت و حاضران در مسجد نیز با وی تکبیر گفتند. سپس پیامبر صَلی الله علیهِ و آله فرمود: علی بن ابی طالب بعد از من ولیّ شماست!
🔸 عرض کردند: الله را به پروردگاری و اسلام را به عنوان دین و محمّد را به پیامبری و علی را به ولایت پذیرفتیم و از این بابت راضی و خوشنودیم. پس خداوند آیه: «وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» . مائده/ ۵۶
{و هر کس خدا و پیامبر او و کسانی را که ایمان آورده اند ولیّ خود بداند [ پیروز است، چرا که] حزب خدا همان پیروزمندانند. }
✖️ از عمر بن خطاب نقل است که: به خدا سوگند چهل انگشتری را در حال رکوع صدقه دادهام تا آیه ای که برای علی بن ابی طالب نازل گردید، برای من نازل شود اما نازل نشد.
📚بحارالانوار - جلد ۳۵، صفحه ۱۸۳
#امیرالمومنین #غدیر
@BotShenasi
🗯 از من درباره خودم نپرسیدی
🔸مَا صَحَّ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَعَلِیٌّ فَقَالَ إِنَّمَا سَأَلْتَنِی عَنِ النَّاسِ وَ لَمْ تَسْأَلْنِی عَنْ نَفْسِی..
وَ قَوْلُهُ صلی الله علیه و آله لِبُرَیْدَةَ لَا تُبْغِضْ عَلِیّاً فَإِنَّهُ مِنِّی وَ أَنَا مِنْهُ وَ إِنَّ النَّاسَ
خُلِقُوا مِنْ شَجَرٍ شَتَّی وَ خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِیٌّ مِنْ شَجَرَةٍ وَاحِدَةٍ
از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد اصحابشان سوال پرسیدند، و در آن میان فردی به آن حضرت گفت: پس علی چه؟
🔻پیامبر صلی الله علیه و آله پاسخ داد: «تو تنها درباره مردمان از من پرسش نمودی و درباره خودم از من پرسشی نکردی. »
این سفارش پیامبر به بریده نیز دلیلی بر این مدعاست.: «با علی دشمنی نورز. چرا که او از من و من از اویم. همه مردم از چند درخت مختلف خلق شده اند ولیکن من و علی از درختی واحد خلق گشتیم. »
📚بحارالانوار جلد ۲۱، صفحه ۲۸۰
#امیرالمومنین
@BotShenasi