🔻با توجّه به این دو مقدّمه، یک پرسش بسیار مهم برای نهادهایی مثل دفتر تبلیغات که نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی تعهّد و باور و التزام دارد، پیش میآید. پرسش مهم این است که ما چه نقشی میتوانیم در تحقّق و فعلیّتبخشیدن به آرمان انقلاب اسلامی، محقّقشدن هویّت معنایی انقلاب اسلامی و شکلدادن به این امر متمایز ایفا کنیم؟ سهم ما در امری که میخواهد خودش را متمایز از این جریان مهاجم بهمنصه ظهور برساند، چه خواهد بود؟
🔻بیشک این سهم و نقشآفرینی فقط در بُعد پژوهشی نخواهد بود و این پرسش برای تمام اضلاع دفتر تبلیغات و هر جای دیگری که این التزام و تعهّد را داشته باشد، مطرح میشود؛ حالا چه ضلع آموزشی، چه ضلع فرهنگی ـ تبلیغی و چه ضلع پژوهشی آن. زیرا جانب ایجابی گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه پردازی بر محور عناصر و مؤلفه های معنایی انقلاب اسلامی تعبیر و تفسیر می شود و نیازمندی های این جامعه پردازی کثیر الاضلاع است و نشاطات و فعالیت های بسیار متنوعی را از جانب نهادهای علمی و فرهنگی طلب می کند.
🔴ادامه در پست بعدی
🔷پنج محور مهم و حائز اولویت در پژوهشهای دفتر تبلیغات
🔻جلسهٔ ما چون راجعبه پژوهش است، من سعی میکنم با توجّه به این دو مقدّمه و این پرسش، به این سؤال پاسخ دهم که اولویتها، زمینههای کاری حائز اولویّت پژوهش ما نظر به تحلیلی که ارائه کردم، چه میتواند باشد؟ در اینجا خیلی گزارهوار برخی از محورهای حائز اولویت را بیان میکنم.
1️⃣1. تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلّفههای گفتمان معنایی انقلاب اسلامی
🔻به نظر من، یکی از مهمترین رسالتهای پژوهشی نهاد دفتر تبلیغات (وقتی میگوییم پژوهش، یعنی آن وجه دانشی دفتر تبلیغات؛ چه معاونت آموزشی باشد، چه مؤسسهٔ امام رضا(ع) باشد، چه دانشگاه باقرالعلوم(ع) باشد، چه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی باشد و چه شعب ما باشد، فرقی نمیکند)، یعنی هرجا که وجه دانشی و ظرفیّت علمی دفتر تبلیغات دیده میشود، یکی از ضرورت ها تنقیح، تثبیت و صیانت از مؤلّفههای گفتمان معنایی انقلاب اسلامی است.
🔻چالش ما، یعنی جریان انقلاب اسلامی، با جریان مسلّط مدنیّت معاصر غرب و آن جریانی که بهدنبال تمایززدایی و هضم تمایزها در عالم و تثبیت یک نظم جهانی واحد است مبتنی بر مبانی اندیشه و فکری خودش، یک چالش گفتمانی است، نه چالش در منافع سطحی و روبنایی. وقتی این چالش چالشی گفتمانی بود و شما میخواستید بهعنوان یک گفتمان معنایی قدرتمند در مقابل گفتمان معنایی رقیب قدعَلَم کنید، اینجا دائماً به واکاوی ضعفها، برجستهکردن قوّتها، پاسخدادن به هجمهها و شبهات، تنقیح و تثبیت و بهروزرسانی روایتگری خودتان از عناصر گفتمان معنایی انقلاب اسلامی احتیاج دارید.
🔻این یک پویش مقطعی نیست که «پرانتز باز، پرانتز بسته باشد» و مثلا مدّت پنج سال به آن اختصاص دهیم و به نتایج مطلوب برسیم. این چالش چون چالشی مستمری است، پویش علمی متناسب با این چالش هم باید پویشی مستمر و دائمی باشد. بخشی از ظرفیّت علمی ما باید معطوف به تنقیح گفتمان معنایی واقعی اسلامی و بارورکردنش باشد و اینکه با شهامت و اعتمادبهنفس بتواند در مقابل هجمهٔ گفتمانی رقیب قدعَلَم کرده و ایفای نقش کند.
🔴ادامه در پست بعدی
2️⃣ 2. مراقبت از رؤیاپردازی و تصویرگریِ آیندهٔ مردم
🔻بحث دوّمی که میخواهم مطرح کنم، بحث خیلی مهمی است و جلسهٔ مفصّلی میخواهد، این جلسه هم چون همه اهل فضل و تحقیق هستند، من به اشاره اکتفا میکنم.
اگر تاریخ چند سدهٔ گذشته را مرور کنیم، منشأ بسیاری از اتّفاقهای بزرگی که در دنیا افتاد، رؤیاپردازی، آرمانخواهی و تصویرگری مثبتی از آینده بود. در واقع اگر مدرنیته اتّفاق افتاد و اگر تحوّلاتی در غرب، چه در حوزهٔ فنّاوری و تکنولوژی و علم، چه در حوزهٔ تغییرات بنیادی در نظامات مدنی و... اتّفاق افتاد، همه بهخاطر رؤیاپردازیهایی بود که در قرن شانزدهم و هفدهم شکل گرفت. رؤیای اینکه به مدد تسخیر طبیعت و کشف قانونمندیهای طبیعت، صلح و آرامش و رفاه ایجاد میشود، این رؤیای مدرنیته، اُسّ و اساس خیلی از کشورها مثل آمریکا شد. رؤیای آمریکایی رؤیای موفقیت است؛ چون اساس رؤیای آمریکایی، مسئلهٔ موفقیت، چه موفقیت مادی و چه کسب افتخار است. در اروپا هم همینطور است و سبکهای دیگری دارد. همهٔ اینها قابلبحث است؛ اینکه اصلاً سائق شکوفایی تکنولوژیک چیست و آن رؤیاها چه بوده است؟
🔻در واقع این رؤیاپردازی و تصویرگری از آینده است که پویشها، تلاشها، مجاهدتها، تحمّل رنجها و کوششهای عظیمی را بسترسازی میکند. تا وقتی انسان رؤیاپردازی و تصویرگری از آینده نداشته باشد، نمیتواند با امید و اعتمادبهنفس تلاش و کوشش کند.
در انقلاب اسلامی هم، پیشقراولان این انقلاب، یعنی امام خمینی(ره) و یاران صدیق امام توانستند برای جامعهٔ ایران رؤیاپردازی، تصویرگری و آرمانپروری کنند.
🔻 پیر و جوان به این رؤیای برآمدهٔ از انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی باورمند بودند که اینگونه جان دادند و شهادتطلب شدند، به میدان آمدند و انقلاب را به پیروزی رساندند. بعد از انقلاب نیز در مقابل اینهمه فتنه و هجمه که یک مورد آن، جنگ تحمیلی بود، اینگونه استوار ایستادند و مقاومت کردند، تمام این فتنهها را خواباندند و نظام را تثبیت کردند.
🔻این رؤیا، رؤیای برآمده از انقلاب اسلامی است، و آینده نگری و تصویرگری آینده با توجه مسئلهٔ امیدآفرینی برای نسلهای جدید ضمن در نظر گرفتن چالشها و موانع انقلاب اسلامی یک وظیفه جدی و قابل تامل است.
🔻نسل های جدید که حس تعلقشان به کشور و نظام، مقاومتشان در برابر مشکلات و مسائل شبیه نسلهای اول نیست ، برای ایجاد انواع و اقسام پویشهای موردنیاز برای رشد و شکوفایی جامعه و تحقّق آن تمایزگرایی که گفته شد، همینطور عینیتبخشیدن به یک جامعهٔ مطلوب اسلامی، نیازمند به رؤیاپردازی و تصویرگری آینده و آینده پژوهی مستمر است.
شما خیال نکنید که اگر توفیق خیلی بالایی در دههٔ اول انقلاب درخصوص تصویرگری و رؤیاپردازی نسبت به آیندهٔ جامعه ایران اتفاق افتاد، کاملا تثبت شده و دیگر برای همیشه وجود دارد. همانطور که خود گفتمان انقلاب اسلامی به مراقبت در مقابل چالشها نیاز دارد، این آیندهنگری امیدبخش و تصویرگری و رؤیاپردازی نسبت به آیندهٔ جامعهٔ ایران هم احتیاج به مراقبت و صیانت دارد.
🔴ادامه در پست بعدی
🔻همانگونه که شما متعهّدان به انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی، دلسوز جامعه هستید و باید برای جامعه تلاش کنید که تصویرگری مناسبی برای آینده در اذهان نسلهای جدید به وجود آید، بدانید و آگاه باشید که افراد و کانونهای دیگری هم هستند که سعی میکنند رؤیای دیگری را بهجای رؤیای جوانان ایرانی قرار دهند و تصویرگری بسیار سمّی و ناامیدکنندهای را برای جامعهٔ ما ترسیم کنند. بهنظر من، جان کلام بیانیهٔ گام دوّم مقام معظم رهبری، همین تصویرگری است و اگه کسی به من بگوید بیانیهٔ گام دوّم با چه غرض و هدفی صادر شد، میگویم هدفش رؤیاپردازی و تصویرگری و آرمانسازی برای جامعهٔ امروز ایران است.
🔻مسئلهٔ آرمانسازی، تصویرگری و رؤیاپردازی مثبت برای پویایی یک جامعه، کاری نیست که فقط و فقط لبهٔ پژوهشی داشته باشد، بلکه لبهٔ رسانهای، تبلیغی و اقناعی هم دارد. البته بار پژوهشی این تصویرگری برعهدهٔ پژوهشگرهای عمیقی است، مخصوصاً در حوزهٔ مطالعات اجتماعی، که بتوانند ضعفهای جامعه و آن نقاط تضعیفکنندهٔ امید به آینده را در نسلهای ما درک و واکاوی کنند و الگوهای رفتاری و تربیتی مناسبی جهت حفظ و صیانت از مسئلهٔ تصویرگری آینده براساس انقلاب ارائه دهند. الگوهایی که قدرت اغنایی به ما بدهد و بتواند برای نسلهای جوانمان درخصوص تعهّد براساس گفتمان انقلاب اسلامی و تصویر صحیح و حرکتآفرینی از آینده در ذهن و جانشان ترسیم کند، به پژوهش نیاز دارد. در حقیقت دستیابی به این الگوها، درک عمیق از وضعیّت کنونی جامعه، شناخت عوامل و عناصری که میتواند این رؤیا و تصویرگری مثبت را مخدوش و به ناامیدی نسبت به آینده و وادادگی نسبت به آن جریانی تبدیل کند که میخواهد تمایززدایی کرده و نظم جهانی خودش را تثبیت کند، همینطور شناخت تمام راههای مقابله با روایت گری های مخرّب از آینده کشور به مطالعات پژوهشی نیازمند است.
🔴ادامه در پست بعدی
3️⃣3. ایفای نقش در فرایند حکمرانی کشور در عرصههای مختلف
🔻رسالت پژوهشی دیگر براساس همین مبنای تحلیلی که بیان شد، ایفای نقش در فرایند حکمرانی کشور در عرصههای مختلف، بر محور اصول و ارزشهای اسلامی است. مگر ما میتوانیم بگوییم یک نهادِ متعهّد نسبت به آرمان انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی هستیم، اما خودمان را برکنار بداریم بهلحاظ پژوهشی و محتوای دانشی نسبت به نیازهای نظام و جامعه در امر حکمرانی، چه در ساحت سیاستگذاری باشد، چه در ساحت تنظیمگری و چه در ساحت سهیلگریاش. هر ساحتی که بهنوعی بتوانیم باید براساس ظرفیّت علمی خودمان نقشآفرین باشیم. مگر میتوانیم خودمان را برکنار بداریم و در عین حال، دغدغهٔ انقلاب اسلامی و توفیق گفتمان انقلاب اسلامی را هم داشته باشیم؟
🔻اینها برای ما رسالت و وظیفه درست میکند و برای همین نیز ما در کلانِ دفتر تبلیغات، راهبرد اصلی خودمان را امتداد مسئلهمحوری در چرخهٔ حکمرانی قرار دادیم، هم اینکه سعی بلیغی داریم و از مدیران ارشد خودمان در بخشهای دانشی، چه در حوزهٔ آموزش و چه در حوزهٔ پژوهش میخواهیم سمتوسوی پژوهشها و پایاننامهها را بهسمتی ببرند که گرهی از مقولهٔ حکمرانی در کشور باز کند، تحقیقات حتیالمقدور لبهٔ راهبردی و خروجی مؤثری داشته باشد. این بحث، بحث خیلی مفصّلی است و خودش میتواند محور یک سخنرانی باشد و ابعاد این مسئله را باز کنیم.
در اینجا چون فرصت ما اندک است، بقیّهٔ موارد را خیلی تیتروار بیان میکنم.
4️⃣4. علوم انسانیِ متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی
🔻مسئله و اولویّت بعدی، مسئلهٔ علوم انسانیِ متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی است. یکی از ارکانِ رَکین مدنیّت معاصر غربی و سامانهای که میخواهد نظم جهانی خودش را حاکم و مستقر کند، علوم انسانی است و در آنجا متناسب با این جهتگیریها و هدفگذاریها دارد تولید میشود. اگر ما بخواهیم این تمایزگرایی خودمان را بروز و ظهور دهیم و به وجه ایجابی مستقر کنیم و نظام و جامعهای اسلامی داشته باشیم، ناچار هستیم علوم انسانی بومی، متناسب با رفع نیازها و حلّ مشکلات خودمان در چهارچوب پارادایم انقلاب اسلامی داشته باشیم.
🔻یکی از نقاط ضعف جدّی ما، کمکاری در این جهت است. من نمیگویم طیّ این چهار دهه، در حوزهٔ علوم انسانی ـ اسلامی تلاشهایی نشده، امّا تلاشها معطوف به زمینههایی بوده که کمتر بهسمت نظریهپردازی و تولید دانشی رفته است که بتواند مسئلهها را حل کند و الگویی عملی در عرصههای مختلف اقتصاد، سیاست، فرهنگ و دیگر جنبهها ارائه دهد. ما کار زیادی در حوزهٔ علوم انسانیِ متناسب با اقتضائات گفتمان انقلاب اسلامی در پیش داریم!
🔴ادامه در پست بعدی
5️⃣5. مطالعات اجتماعی، معطوف به کاهش شکافهای اجتماعی
🔻محور دیگری که میدان بحث و صحبت گستردهای دارد و جلسهای مفصّل میخواهد، این است که ما احتیاج داریم مطالعات اجتماعیمان معطوف به کاهش شکافهای اجتماعی شوند. ما الآن از شکافهای اجتماعی متعددی در رنج هستیم. من در مصاحبهام با شفقنا، توضیحاتی راجعبه این شکافهای اجتماعی که الآن با آن روبهرو هستیم، دادم و مباحثی را مطرح کردم.
🔻آنچه اکنون در دنیا، مخصوصاً در حوزهٔ فناوریهای نو میگذرد، چه در مسئلهٔ هوش مصنوعی و چه در مسئله واقعیّت افزوده virtual reality، چه در حوزهٔ مباحثی که در متاورس بهدنبال آن هستند و چه اینکه افراد به مدد تکنولوژی بتوانند حتّی تماسهای حسّی برقرار کرده و زیست کاملاً مجازی متفاوتی را از زیست فیزیکال تجربه کنند، میدانید این گونه تحولات فنّ آورانه چه پیامدهای فرهنگی و اجتماعی عمیقی را در پی دارد! شناخت این فضای آینده بهلحاظ اجتماعی و پیامدهای اخلاقی، سیاسی و دیگر پیامدهای آن نیازمند مطالعات اجتماعی است. در واقع مطالعات اجتماعی ما باید غیر از اینکه وضع موجود را خوب و عمیق مطالعه می کند، نگاهی هم به آینده، مخصوصاً پیامدهای این فناوریهای نوظهور داشته باشد.
🔷سخن پایانی
🔻در پایان، بار دیگر تأکید میکنم تمایزگرایی انقلاب اسلامی در بُعد ستیزهگریاش خلاصه نمیشود، بلکه آنچه بسیار مهم است، وجه ایجابی آن است. این وجه ایجابی نیز برای ما بهعنوان کسایی که در حوزهٔ پژوهش کار میکنیم، به دلایلی که بیان شد، جهتدهنده خواهد بود.
🔻این نکته را هم عرض کنم، اگر ما موفق شویم گفتمان اسلامی را در مسیر تمایزگرایانه خود، در عینیت جامعه بروز و ظهور دهیم، آن زمان میتوانیم از چیزی به اسم اِحیا یا ایجاد تمدن نوین اسلامی حرف بزنیم. اگر کسی به گفتمان انقلاب اسلامی تعلّق خاطر نداشته باشد و نیز باورمند به این نباشد که براساس گفتمان انقلاب اسلامی میتوان جامعهٔ متمایزی در سطح جهانی ارائه کرد متفاوت و متمایز از آنچه اکنون در حال وقوع است، برای او رویکرد تمدّنی موضوع پیدا میکند؛ اما اگر شما این وابستگی، دلبستگی، اعتقاد و باور را نداشته باشید و حرکت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شما بخواهد همسو با آهنگ و ضرباهنگ آن نظم جهانی باشد، سخنگفتن از تمدّن اسلامی و اِحیای تمدّن اسلامی کاملاً بلاموضوع است.
اینکه عرض کردم بحث و تحلیلی که ارائه میدهم، میتواند مبنایی باشد برای بسیاری از رویکردهایی که این سالها در دفتر تبلیغات عنوان شد، خواستم بگویم حتّی رویکرد تمدنیای که سالهاست در دفتر تبلیغات دنبال میکنیم، مبنا دارد، مبنای آن نیز همین تحلیلی است که عرض کردم.
پایان
#دانشگاه_باقرالعلوم
#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
💢اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری انجمن های علمی برگزار میکند:
#کرسی_ترویجی بازتاب مفهوم مقاومت در سیره سیاسی-اجتماعی امام کاظم(ع)
👤ارائه دهنده: جناب آقای دکتر میثم مطیعی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)👤ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی رنجبر
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)دبیر علمی: حجت الاسلام سید محمد ریاضتی دانشجوی دکتری فقه روابط بین الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) 📅 زمان: چهارشنبه 5 دیماه 1403 ⏰ ساعت 16 🏢 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان مرکزی، طبقه سوم، سالن جلسات شهید بهشتی 🔗پیوند پخش برخط: http://dte.bz/res1 🔰#حکمت_برای_زندگی —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir
💢 خبرگزاری رسا با همکاری انجمن مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می کند:
🔰 نشست علمی اسلام و مسیحیت در برابر صهیونیزم
💠 باحضور:
دکتر احمد رضا مفتاح
حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ
📅 چهارشنبه ۵ دی ماه ساعت ۱۴ تا ۱۶
🏢 سالن جلسات ساختمان علامه طباطبایی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🔗 پیوند مجازی
http://dte.bz/res1
#خبرگزاری_رسا
#انجمن_علمی_مدیریت_رسانه
🔰#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
💢 هسته پژوهشی فقه و حقوق محیط زیست برگزار می کند:
#کرسی_ترویجی فقه آلودگی هوا
👤 ارائه کننده: حجت الاسلام سلمان بهجتی
👤 ناقد: حجت الاسلام مسعود داودی پور
💠 دبیر علمی: دکتر مهدی عرفانیان
📅 زمان و مکان: سه شنبه 4 دی ماه 1403 ساعت 16
🏢 دانشگاه باقرالعلوم ع ساختمان علامه طباطبایی سالن اجتماعات
🔰#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
📣رویداد بزرگ ژورنالیسم تحقیقی در عصر اطلاعات از نظریه تا کنش
✔️سلسله جلسات نویسندگان و کنشگران رسانه ای:
✔️ با موضوع: تجربه کاوی عملیات رسانه آذرماه 1403 پیرامون ابلاغ قانون(حجاب)
👤باحضور: جناب آقای ابوالفضل رجب پور
کارشناس و کنشگر میکرورسانه های تخصصی
📝 جهت دریافت اطلاعات این نشست ثبت نام نمایید:
https://forms.formool.ir/ec91o
💥به شرکت کنندگان گواهی معتبر اعطا می شود💥
🔰#حکمت_برای_زندگی
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🆔 @BouNews
🌐 http://www.bou.ac.ir
—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
💢انجمن علمی فرهنگ و ارتباطات با همکاری اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)، برگزار میکند:
هفتمین جلسه از سلسله نشستهای جهاد تبیین؛
💠 نشست علمی «بررسی کارویژه شبکه فارسیزبان TRT ترکیه در پروژه احیای امپراتوری عثمانی»
ارائهدهندگان:
🎙حجتالاسلام والمسلمین دکتر خانمحمدی
عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و ارتباطات
🎙دکتر محمدباقر سپهری
دانشآموخته مطالعات رسانه از دانشگاه استانبول
🎙آقای باقر محنتی
دبیر بخش ترکی-استانبولی خبرگزاری ابنا
دبیر علمی نشست:
🎙آقای رسول لطفی
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات
🗓 زمان: چهارشنبه ۵ دیماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰
📌 مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، ساختمان علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ۶
🌐 لینک مجازی:
http://dte.bz/culture
🔻انجمن علمی #فرهنگ_و_ارتباطات
🔻#اداره_پژوهش_دانشگاه
🔻#معاونت_آموزش_فرهنگی
#نشست
#جهاد_تبیین
----------------------------
انجمن علمی #فرهنگ_و_ارتباطات
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
🌐https://eitaa.com/BOU_CC
◾️به مناسبت چهلمین روز درگذشت برادر همکار گرامی دکتر علیرضا زهیری مراسم یادبودی همراه با قرائت پر فیض زیارت عاشورا برگزار می گردد.
👤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
🔔زمان: پنج شنبه 1403/10/6ساعت:8:10
🔻مکان: نمازخانه
امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📚https://eitaa.com/boucul