#برشی_از_یک_کتاب ✂️
📚نام کتاب: "حدیث دل سپردن"
🖋نویسنده: مرتضی آقا تهرانی
📑انتشارات: کتاب یوسف
📓تعداد صفحات: ۱۷۸
📖توضیحات:
این مجموعه روایت دل دادگی و پاک شدن در مسیر الهی است که از درس های اخلاق استاد دکتر مرتضی آقا تهرانی نگاشته شده است. این صحف اخلاقی سلیس و روان با بخش های مختلف و پر بار، ره توشه ای است برای آن هایی که می خواهند راضیةً مرضیة شوند؛ چرا که در این کتاب، نقش اخلاص در کارها را می یابند و با دانستن تلخی مرگ یا شیرینی وصل، امتحانات الهی را یکی پس از دیگری پشت سر گذارده و به انواع نعمات الهی از جمله نعمت وجود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بهره مند می گردند.
این کتاب دربرگیرنده نکات مهم اخلاقی میباشد و کاربرد این نکات در زندگی اجتماعی و شخصی افراد را بیان میکند. در این کتاب به نکات اخلاقی از جمله نعمت، نقش اخلاص در کارها و اهمیت خشنودی خدا، آثار گناه، معنای امتحان الهی و... و همچنین اشاراتی به سجایای اخلاقی پیامبر اسلام و عظمت اسلام در جهان شده است.
#اخلاق
📗📘📙 #معرفی_کتاب
#حدیث_روزانه
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
«اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا»
من چیزی بین شما بر جای مینهم که اگر بدان چنگ بزنید بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد، کتاب خدا (قرآن) و عترت اهلبیت ام ...
🔹️مسلم، صحیح:4/3، 18 به شماره 2408، چاپ عبد الباقی.
🔸️دارمی، سنن: 2/431 432.
🔹️ترمذی، سنن: 5/663، به شماره 37788
#حدیث_ثقلین
⁉️پرسش
❔آیا پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند❓
💠پاسخ؛
❗️آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می آید آن است که پیامبر گرامی مسموم شده و از دنیا رفتند.
👌امام حسن علیه السلام فرمود:
«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود»
📚بحار الانوار ج27 ص217
📚کفایه الاثر ص227
👌امام رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم»
📚الفقیه ج2 ص585
📚عیون الاخبار ج2 ص203
👌شیخ صدوق می نویسد:
«اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید»
📚اعتقادات ص109
👌شیخ مفید می نویسد:
« پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت»
📚المقنعه ص456
👌شیخ طوسی می نویسد:
«پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود»
📚التهذیب ج6 ص2
❗️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد
📚تحریر الاحکام ج2 ص118
👌امام صادق فرمود:
«پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان فوتش فرمود: همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود»
📚بصائر الدرجات ج1 ص503
👌وفرمود:
«زن یهودی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد»
📚همان مدرک
❗️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می کنند
📚الکافی ج6 ص315
📚المحاسن ج2 ص470
📚وسائل الشیعه ج25 ص57
👌وفرمود:
«گمان می کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟
❗️پیامبر قبل از رحلت توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت»
📚تفسیر عیاشی ج1 ص200
👌علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است
📚بحار الانوار ج22 ص516
🔴مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
🗯بخاری می نویسد:
«عایشه می گوید: در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم، حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید و وقتی بهوش آمد فرمود: ایا من شما را از این کار نهی نکردم؟ اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود»
📚صحیح بخاری،ج5 ص120 ح5382
❔چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در گلوی پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند
(حشر7)
❔چرا پیامبر از خوردن دوا خود داری کرد مگر پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیاید❔ایا نعوذ بالله او درک نمی کرد که چه چیزی برایش مفید است و چه چیزی مضر❔
❔چرا پیامبر دستور به قصاص داد که خودشان نیز از آن دوا بخورند❔
ایا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات می دهد
❗️حاکم در مستدرک می آورد:
«به خدا سوگند پیامبر و ابوبکر و حسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی و حسین با شمشیر کشته شدند»
📚المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395
🗯بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند:
«اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند او را پیامبر و شهید قرار داده است»
📚مسند احمد،ج1 ص408 ح3873
📚طبقات الکبری،ج2 ص201
📚المصنف،ج5 ص269
#رسول_اکرم
#رحلت_یا_شهادت
⁉️سوال
فلسفه صلح امام حسن علیه السلام چه بود ؟
✅ پاسخ:
❗️امام مجتبى در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود:
🔷من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم ، شبانه روز با او مى جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ام.
❗️آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند.»
📚بحار الانوار ج44 ص147
❗️پیشواى دوم که از سستى و عدم همکارى یاران خود به شدت ناراحت و متاثر بود، روزى خطبه اى ایراد فرمود و طى آن چنین گفت:
«در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما معاویه به هیچ یک از وعده هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم.
❗️به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد.
🗯هم اکنون گویى به چشم خود مى بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت».
❗️آنگاه امام افزود:
«اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدابا من همکارى مى کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذار نمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....».
📚جلائ العیون،ج1 ص345
❗️امام مجتبى که ماهیت پلید حکومت معاویه را بخوبى مى شناخت، روزى در مجلسى که معاویه حاضر بود، سخنانى ایراد کرد و ضمن آن فرمود: «سوگند به خدا، تا زمانى که زمام امور مسلمانان در دست بنى امیه است، مسلمانان روى رفاه و آسایش نخواهند دید».
📚شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج16 ص28
❗️و این، هشدارى بود به عراقیان که بر اثر سستى و به امید راحتى و آسایش، تن به جنگ با معاویه ندادند، غافل از اینکه در حکومت معاویه هرگز به امید و آرزوى خود دست نمى یابند.
📚سیره پیشوایان،ص130
⭕ این بیانات پرده از چهره این رویداد تاریخی بر می دارد و نشان می دهد که:
1⃣ امام خواهان صلح نبود بلکه بخاطر فقدان یاور و سستی مردم کوفه صلح را پذیرا شد
2⃣ صلح نشانه حسن روابط با معاویه و پیروان او نبوده است و همانطور که پیامبر گرامی در حدیبیه ناچارا با مشرکین کفار سازش کرد ، امام حسن نیز بنا بر دلائل گفته شده ناچارا با معاویه سازش کرد.
📚راهنمای حقیقت،ص609
پس اجمالا میتوان :
#عدم_همراهی_مردم و #خیانت_فرماندهان را از دلایل اصلی اجبار امام حسن مجتبی به صلح با معاویه دانست .
و به قول یکى از بزرگان:
اگر #امام_حسن علیه السلام در زمان #یزید بود #قیام مى کرد
و اگر #امام_حسین علیه السلام در زمان #معاویه بود #صلح مى کرد.
گواه روشن این مطلب این است که:
خود امام حسین(علیه السلام) بعد از برادرش امام حسن(علیه السلام) حدود ده سال در برابر معاویه صبر کرد و اقدام به مبارزه و جنگ ننمود، ولى به محض این که شنید معاویه از دنیا رفته و فرزند وى یزید به جاى او نشسته، مبارزه را شروع کرد و از آغاز با ردّ قطعى بیعت او، به وى اعلان جنگ داد و از پاى ننشست تا در صحنه جانبازى کربلا آخرین قطرات خون خود را در راه سربلندى و عظمت اسلام و کوتاه کردن دست هاى آلوده و جنایتکار بنى امیّه نثار کرد.
#برشی_از_یک_کتاب ✂️
📚نام کتاب: "دو امام مجاهد"
🖋نویسنده: سید علی خامنه ای
📑انتشارات: انقلاب اسلامی
📓تعداد صفحات: ۲۹۴
📖توضیحات:
🔍 تحلیل زندگی مبارزاتی امام حسن (علیهالسلام)
▪️ کتاب دو امام مجاهد مشتمل بر شش گفتار از آیتالله خامنهای در سالهای ۵۱ و ۵۲ است که دربارهی مبارزات امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) ایراد شده است. دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنرانی ایشان در فروردین سال ۵۱ است که در حسینیّهی ارشاد تهران انجام شده است. ایشان در این دو جلسه که به مناسبت ایّام شهادت امام حسن(علیهالسّلام) در آخر ماه صفر برگزار شده، به جایگاه مهمّ امام حسن(علیهالسّلام) و چرایی دست کشیدن از جنگ و علل پذیرفتن آتشبس پرداختهاند.
#معرفی_کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨 صحنه ای از تیراندازی عوامل نفوذی به سمت مردم و نیروهای امنیتی عراق
[بِراکِت]
🔴پاسخ به #شایعه « #٧_آبان روز جهانی کوروش! »
⛔متن شایعه⛔
" 7 آبان (ش) ، 29 اکتبر (م) روز تولد کوروش بزرگ را گرامی میداریم.
در این باره کمی برایتان توضیح میدهم : در ابتدا باید بگویم ، من تنها یک انسان هستم. همه ما انسان هستیم و حمایت ما از کوروش بزرگ هیچ ربطی به عقاید نژاد پرستانه ندارد. عده ای از مردم ایران نمی دانند که کوروش در چه روزی متولد شده است البته زمانی که حکومت اسلامی رسانه را در دست دارد ( جعبه جادویی ) می توان مسئله را همانند مسلمانان ماست مالی کرد ، مسلمانان ایران ماله کشیدن روی حقایق را ، خیلی خوب بلد هستند و در این کار مهارت دارند... حکومت اسلامی است ، آن ها خیلی خوب میدانند ، زمانی می توانند بهتر از مردم سواری بگیرند که فرهنگ اسلامی کاملاً به این مردم قالب شده باشد شخصی که دارای ملّیت کشور مقدونیه است ، از به اسکندر مقدونی افتخار میکند. شخصی که دارای ملّیت کشور آلمان است به قدر هیتلر افتخار میکند. امّا هستند ایرانی هایی که حتّی روز تولّد کوروش بزرگ را نمیدانند!!! هم وطن ، وقتی حکومت میخواهد تو با افتخار نژاد خود را ، عرب معرفی کنی ، اگر یک ایرانی هستی و به تاریخ کشورت افتخار میکنی ، تو زیر بار نرو ، روز تولّد کوروش بزرگ را گرامی بدار و این موضوع رو به همه اطلاع بده!! "
goo.gl/YoQcu1
✅پاسخ شایعه✅
1. روزی به نام کوروش در هیچ تقویم داخلی یا بین المللی وجود ندارد!
2. اولین بار در سالهای ابتدايی دهه ۸۰ ادعای روز جهانی کوروش توسط یک روزنامهنگار در یکی از روزنامه های کشور مطرح شد!
3. این ادعا حاصل یک سوتفاهم برای وی بود! در هيچ جای تاريخ اشارهای به اینکه روز ۷ آبان یا ۲۹ اکتبر ارتباطی با كوروش هخامنشي داشته باشد، نشده است!
yon.ir/6cx5
4. در سایت رسمی سازمان ملل متحد و در لیست روزهای جهانی ثبت شده در ماه اکتبر و حتی سایر ماهها نیز چنین روزی وجود ندارد!
yon.ir/UNsite
5. حتی در سایت رسمی سازمان یونسکو و در لیست روزهای جهانی آن نیز چنین روزی وجود ندارد!
yon.ir/unesco
yon.ir/adyannet
6. تاریخ ایران سرشار از حماسه ها، جوانمردیها و حق طلبی های مردان بزرگیست که برای بزرگداشت تاریخ چنین کشوری نیاز به جعل و دروغ نیست.
🔃لطفا منتشر کنید
#تحلیلی
🔹🔸جایگاه روز جهانی #کوروش
.
🔶روز جهانی #کوروش ، روزی که
می توان با یقین بیان کرد که در پیش 50 سال قبل، کسی از آن خبر نداشته است.
🔷آنچه مشخص هست اینکه، ۲۹ اکتبر برابر با هفتم آبان که بسیاری آن را به نام روز جهانی کوروش #تبلیغ مینمایند ، در هیچ یک از منابع معتبر داخلی و خارجی ردپایی از این روز نیست.
🔶در میان #تاریخنویسان و باستانشناسان کشور، کسی نیست که روز هفتم آبان را به عنوان روز جهانی کوروش جدی بگیرد و دلیل و سندی بر صحت این روز بیاورد. اگر چنین روزی درست باشد و دلیل معتبری بر آن باشد، یکی از گروههایی که باید چنین روز به اصطلاح بزرگی را پاسداری کنند و از یاد نبرده باشند، #زرتشتیان هستند.
🔷در ادامه برای روشن شدن این ماجرا چند #مجله #زرتشتیان بررسی میشود که از چه زمانی این روز جهانی ایجاد شده است و آیا قدمت دیرینه ای دارد یا خیر؟
🔶🗞یکی از مجلات زرتشتیان که در سالهای پیش از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی توسط زرتشتیان چاپ میشده، مجله " #هوخت " است. وقتی این مجله و محتوای آن در ماه #آبان حتی برای پیش از انقلاب مورد بررسی قرار
می گیرد ، به دست می آید که چنین روزی در این #مجله بیان نشده و اصلا هیچ اثری از این روز جهانی در این مجله مربوط به زرتشتیان نیست.
🔷یکی دیگر از نشریههای زرتشتیان نشریه ای به نام #امرداد است که از سال 78 شروع به چاپ کرده است. زمانی که این نشریه هم مورد بررسی قرار میگیرد و شمارههای موجود این مجله بررسی و واکاوی قرار داده میشود، باز به دست می آید که این روز جهانی، چند سالی هست که توسط این نشریهی زرتشتی مورد آگاهی قرار گرفته و تا پیش از این اصلا نام و اثری از این روز به اصطلاح مهم وجود نداشته است.
🔷آخرین نشریهی زرتشتی که مورد بررسی قرار می گیرد، نشریه #فروهر هست که از سال 1345 شروع به کار کرده است. مطالب این نشریه نیز تا سال 1389 شمسی که مورد بررسی قرار گرفته، مشخص می کند که این روز جهانی نامی در این مجلهی زرتشتیان ندارد.
🔶نباید فراموش کرد که در تقویم زرتشتیان که هر ساله چاپ میشود، وقتی به روز 7 آبان برابر با 29 اکتبر میرسد، صفحه ای خالی را نمایش میدهد و اثری از این روز جهانی نیست.
در حالی که تمامی مراسمات و برنامههای زرتشتیان در این تقویم بیان شده است.
.
http://yon.ir/O2Pb
.
📚منابع:
.
۱.نشریه هوخت، آبان سال 1344، شماره 8 دوره 16
۲.نشریه امرداد، شماره 32، 22 آبان، 1380 / شماره 55؛ 7 آبان، 1381 / شماره 79، 16 آبان 1382 / شماره 103، 5 آبان، 1383
۳.نشریه فروهر، سال چهلم، شماره 7-8، مهر و آبان 1384 / سال چهل و دوم، شماره 423، مهر و آبان 1386 / سال چهل و سوم، شماره 429، مهر و آبان 1387/ سال چهل و سوم، شماره 435، مهر و آبان 1388
۴.سررسید سال 92، ناشر سالنامه ی راستی، مهندس پریرخ خسرویانی
✍ ۷ آبان روز کورش یا روز #یهود ؟
رفته رفته به روز 7 آبان مصادف با 29 اکتبر نزدیک میشویم. معدود افرادی حال و هوایشان در این روزها با سایر مردم متفاوت است. آسمان به زمین آمده؟ یا اتفاقی دیگر افتاده ؟! به تقویم رسمی سازمان ملل نگاه میکنیم! درباره این روز هیچ چیز خاصی نوشته نشده است.[1] به تقویم جهانی یونسکو نگاه میکنیم. خبری نیست! به تقویم رسمی ایران... باز هم خبری نیست! پس این همه قیل و قال و جار و جنجال برای چیست؟!
به سایت Onthisday.com سری میزنیم! شاید در آنجا خبری باشد! چه شگفت انگیز! 29 اکتبر... یک حادثه تاریخی! ورود کورش هخامنشی به بابیلون (بابِل) و آزادی یهودیان پس از 70 سال اسارت![3] این روز، روز جشن و شادی یهودیان است! روزی که این قوم نفرینشده پس از سالها حقارت و ذلت -که حاصل رفتارهای زشت خودشان بود- از اسارت حکومت بابیلون آزاد شدند. شاید یهودیان حق داشته باشند این روز را به رقص و پایکوبی بگذارنند. اما... چرا این روز توسط عدهای با عنوان «روز جهانی کورش کبیر» قلمداد شده است؟! و چرا برخی از ایرانیان این روز را جشن میگیرند؟ چرا روز خدمت!!!! کورش به ایرانیان را به پایکوبی نمیگذرانند؟!
چه ارتباطی میان آزادی یهودیان و جشن این روز وجود دارد؟ امروزه برخی (که ادعای دروغین وطن پرستیشان گوش فلک را کر کرده)، این روز را گرامی میدارند، و این نشان از بردگی و افسار خدمت به صهیونیسم است. به یهودیان نگاه کنید. هر ساله روز پوریم (روز قتل عام ایرانیان) را جشن میگیرند.[4] و در این سو، فرزندان کورش کبیر، سالروز آزادی قاتلین نیاکان خود را با رقص و آواز و پایکوبی گرامی میدارند! حلقه واصل در این میان را شاید بتوان سخن شیمون پرِز (رهبر پیشین رژیم صهیونیستی) دانست که گفت: «کورش هخامنشی، نخستین صهیونیست جهان بود. ما به او مدیون هستیم.»[5]
پینوشت:
[1]. بنگرید به روزهای جهانی سازمان ملل (UN: International Days) (link is external)
[2]. بنگرید به روزهای جهانی در سازمان یونسکو (UNESCO: International Days) (link is external)
[3]. بنگرید به: Onthisday.coM, Historical Events, 29 october.
[4]. نقش دربار هخامنشی در حادثۀ پوریم و جنایت علیه مردم ایران
[5]. بنگرید به «سخن شیمون پرز پیرامون کورش هخامنشی» و «كورش هخامنشی در فراموشخانه ماسونی»
✅🌹