eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
303 عکس
112 ویدیو
27 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری 📝 دومین همایش مجازی علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری برگزار می‌شود. 🔻 محورها؛ 🔹 چگونگی کاربست وحی در نظریه پردازی در علوم انسانی - اسلامی 🔹علوم انسانی - اسلامی و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران 🔹 فرآیند کاربردی سازی علوم انسانی - اسلامی 🔹 نقش فلسفه‌های مضاف در تولید علوم انسانی 🔹 اثربخشی علوم انسانی - اسلامی 🔹 علوم انسانی - اسلامی دیجیتال 🔹 وحدت حوزه و دانشگاه 🔹 دانشگاه اسلامی 📆 زمان برگزاری همایش: 20 تا 25 آذرماه سال 1400 ☎️ تماس: 09373209646 و 02531156869 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی از منظر معرفت‌شناسی 🔰 گروه پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: ▪️حجت الاسلام دکتر به عنوان ارائه‌دهنده، حجت الاسلام دکتر به عنوان دبیر علمی حضور خواهند داشت. ⏰ یکشنبه نهم آبان ماه، ساعت 12:30 🆔 @iictchannel
🧠 از نگاه دکارت ♻️ ✅یکی از عصب شناسان، گزارش داده که "به نوعی جدایی عمیق بین جسم و ذهن" اعتقاد داشت. ✅این عقیده عملاً مغایر با چیزیست که دکارت می‌اندیشید. او بر این گمان بود که ما در درون خویش چیزهای مشخصی را به تجربه درمی‌یابیم که نباید آن را تنها به ذهن و یا جسم منصوب کرد و نیز اینها از وحدت نزدیک و تنگاتنگ ذهنمان با جسممان ناشی می‌شود. ✅ در مشهورترین نوشته‌هایش در واقع بر تفاوت‌های میان ماده و اندیشه تاکید می‌کرد اما همچنین معتقد بود که در موجودات انسانی ذهن و جسم به طرز اسرارآمیز و تفکیک ناپذیری به هم آمیخته‌اند. او نمی‌توانست توضیح دهد که ذهن و جسم چگونه وحدت می‌یابند اما به وحدتشان کاملاً اطمینان داشت. 📚رویای عصر روشنگری، آنتونی گاتلیب ✍حلقهٔ مطالعاتی پدیدار 🛶 ____&&&____ 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 چینی‌ها پنج سال قبل روباتی برای آموزش نماز به کودکان ساختند که می‌توانست اذکار و افعال نماز را اجرا نماید و اخیراً نیز ایده ادای نمازهای قضای اموات توسط چنین روبات‌هایی را مطرح کرده‌اند. 🕌 فرض کنید روبات نمازخوان بقدری توسعه و ارتقا داده شود که ظاهری انسان‌نما داشته و حرکات و سکنات نماز را نیز بطور کاملاً درست و مطلوب اجرا کند. آیا چنین روباتی را می‌توان بجا آورنده عبادت یا نماز به شمار آورد؟ 🎼 این در واقع ذیل بحث (Intentionality) در مطرح می‌شود. حیث التفاتی همان توانایی ذهن برای اشیاء و دربارگی آن‌هاست. این‌که ذهن ما می‌تواند الان درباره ابژه‌های مختلف – مثلاً روبات‌ها - بیندیشد و آن‌ها را بازنمایی کند و در واقع، معنای آن‌ها را درک کند. 🕋 درست است که نماز بدون توجه به معانی الفاظ آن هم برای ادای تکلیف کافیست؛ اما دست‌کم یک توجه و درک معناشناختی برای صحت نماز لازم است: "نیت" که از ارکان صحت عبادت بوده و به معنای "قصد انجام عبادت/تکلیف" توسط بجا آورنده آنست. آیا روبات نمازخوان توانایی درک و قصد معنای عبادت نماز را دارد؟ 💻 استدلال از جان سرل، یکی از استدلال‌های معروف در رد حیث التفاتی برای کامپیوترها و روبات‌هاست. سرل البته تأکید کرده که این استدلال بمعنای رد هرگونه امکان معناشناسی توسط هوش مصنوعی نیست؛ بلکه امکان آن در رویکردهای محاسباتی و بدن‌مندی (رویکردهای رایج) را زیر سؤال می‌برد.... ‌ @PhilMind ______ @Brain_Mind
💢معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خبر داد: 💢آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی 🔹معاون برنامه‌ریزی و اجرایی مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم از آغاز فراخوان جذب اعضای هیات علمی، از روز دوشنبه ۱۷/‏۰۸/‏۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبان‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. https://www.msrt.ir/fa/news/64611 ♻️ با ما همراه باشید 🆔 @msrt_ir__________ @Brain_Mind
🧠یکی از چالش ها و ایرادهای اصلی به بحث دوگانه‌گرایی، مسئله چگونه ارتباط نفس مجرد با بدن مادی است. این اشکال در زمان دکارت از طرفی برخی مطرح شد. به طور نمونه: 🗣گاسندی:«‌اگر نفس مادی نیست، چگونه می‌تواند بدن را به حرکت وا دارد، چگونه می تواند اعیان جسمانی را درک کند؟» پاسخ دکارت به گاسندی: پیچیدگی این قبیل پرسشها ناشی از یک فرض اشتباه است که به هیچ وقت قابل اثبات نیست، یعنی اینکه اگر نفس و بدن دو جوهر با طبایع مختلف باشند، این امر مانع می شود که آن دو بتوانند بر هم تأثیر بگذارند. پاسخ دکارت به گاسندی در این عبارت به نظر مبهم می‌رسد. ولی وی تلاش می کند اختلاف جوهری بین نفس و بدن را کم‌رنگ کند. 📝همچنین این اشکال توسط در نامه های خود به دکارت طرح گردیده است. الیزابت می پرسد: نفس به دلیل غیر مادی بودن، و غیر ممتد بودن واجد وزن و شکل نمی باشد، از این رو، نفس چگونه می تواند باعث حرکت در مغز شود؟ 💬پاسخ دکارت به ملکه روشن تر از پاسخ به گاسندی است، دکارت در این جا مسئله را مطرح می کند. به باور وی نفس می تواند سبب تغییراتی در بدن شود و بدن نیز می تواند باعث تغییراتی در نفس گردد،‌ به جهت اینکه نفس و بدن با یکدیگر دارند. از این رو دکارت بحث وحدت را برای توجیه تأثیر و تأثر بین نفس و بدن مطرح می کند. این فیلسوف دوگانه‌گرا اتحاد میان نفس و بدن را اتحاد جوهری می نامند. اما نفس و بدن که جواهری متفاوت هستند، چگونه می توانند اتحادی را شکل دهند که طبیعتی بسیط داشته باشند؟ ♻️دکارت با ارائه تشبیهاتی سعی کرد این مسئله را باور پذیرتر کند. اتحاد نفس با بدن همانند: 1.اتحاد وزن با سنگ 2.اتحاد دست با بدن 3.اتحاد گوشت و استخوانها در یک حیوان... این مثال‌ها و تلاش دکارت باز نتوانست به طور کامل دیدگاه وی در مسئله اتحاد نفس و بدن را برای منتقدان موجه جلوه دهد. از این رو، نظریه وی دوباره از طرف برخی مورد نقد واقع شد. 💡 اما دو تن از پیروان دکارتی به نام هنری گُهیر( H.Gounier) و ال، جی بک (L.J.Beck) کوشیدند مسئله اتحاد نفس و بدن را با و ما قبل فلسفی حل کنند. به بیان دیگر ما با تجربه درونی مشاهده می کنیم که احساسات و عواطف مان با بدن مان اتحاد دارند. از این رو، اشکالات و پیچیدگی اتحاد نفس و بدن متوجه مقام فلسفه ورزی است. ✳️خلاصه اینکه از نگاه این دو، دیدگاه دکارت درباره اتحاد نفس و بدن و بین آن دو، یک امر شهودی و تجربی می‌باشد. و اگر به لحاظ فلسفی نتوان این مسئله را حل کرد، مشکل و معضلی را ایجاد نمی‌کند. 📚اقتباس: دیسی رندر، نظر دکارت در باب اتحاد نفس و بدن، ✍️ : مقاله در ذیل بار گذاری می‌شود. در این مقاله نویسنده با نگاه انتقادی به این مسئله پرداخته است.ولی ما نگاه همدلانه به این موضوع داشتیم. ✳️به هر حال، این چالش در حکمت صدرایی با تأمل در حقیقت نفس و بدن، و همچنین قابل رفع هست.... 🆔Brain_Mind@
🔸سلسله نشست‌های الهیات و هوش مصنوعی 🔻نشست سوم: و دین 🔰 بخش بین‌الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، هسته علوم شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار می‌کند: 🎙با حضور و ارائه: ⏰ شنبه 22 آبان ماه ساعت 19:30 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel __&&&_____ 🆔@Brain_Mind
پخش زنده سلسله نشست های مرزهای دانشی- سیاستی: الهیات و هوش مصنوعی با عنوان "هوش مصنوعی و دین " با حضور حجت الاسلام دکتر سید محمد سادات منصوری و دکتر تیموثی شتل شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰ دریافت با اینترنت کاملا رایگان از تلویزیون اینترنتی پاسخ با آدرس pasokh.tv کاری از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات - حوزه های علمیه heyatonline.ir/heyat/3000
🔸نشست علمی قرآن و علوم شناختی 📌 نخستین پیش نشست همایش بین‌المللی "قرآن و علوم شناختی" 🔰گروه پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: ⏰ سه‌شنبه 25 آبان ماه، ساعت 17:30 📡 ارتباط از طریق: 🌐 www.sbu.ac.ir/web/webinar 🆔 @iictchannel _________________ 🆔@Brain_Mind