👆👆👆
🌀تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه 2️⃣
📄در شماره گذشته از این یادداشت اشکال الیزابت به نظریه دکارت مطرح شد و راهکاری که بر اساس مبانی حکمت متعالیه قابل طرح بود، ارائه گشت.
در این شماره نگارنده درصدد ارزیابی راهکار حکمت متعالیه برآمده و بر آن است که میزان کارگشایی این نظریه را بررسی کند.
💡نوشتار را با این سوال آغاز میکنیم که محور اشکال الیزابت چه بود؟ آیا مشکل صرفا آن بود که تاثیر و تاثر میان یک امر تماما فیزیکی و یک امر تماما متافیزیکی ناممکن است؟ یا آنکه اصل مطلب عدم سنخیت میان موثر و متاثر است؟
اگر اشکال ناظر به سوال نخست باشد، راهکار حکمت متعالیه کاملاً کارساز بوده و با واسطه های نیمه مجرد ـ نیمه مادی [۱] این اشکال را پاسخ داده است. اما در صورتیکه محل اشکال سوال دوم باشد، راهکار مذکور کارساز نخواهد بود.
💡بر مخاطب گرامی پوشیده نیست که آنچه الیزابت را در مقابل دوئالیسم مخالف نگاه داشته است، عدم سنخیت میان ذهن و بدن است و مشکل فقط تجرد یکی و مادیت دیگری نبوده است. به عبارتی مشکلِ عدم امکان تاثیرگذاری مجرد بر ماده ناشی از همین عدم سنخیت است.
💡در راهکار حکمت متعالیه گفته شد میان نفس و بدن مراتبی وجود دارد که نیمه مادی و نیمه مجردند. این مراتب چون واسطه نفس و بدن هستند، نفس را از تاثیر گذاری بر بدن و بدن را از تاثیرگذاری بر نفس (به شکل مستقیم) بی نیاز میسازند. بدین ترتیب ممکن است گفته شود تاثیر ماده بر مجرد و مجرد بر ماده قابل حل است.
اما نکته قابل توجه آن است که آیا مسئله سنخیت نیز با این راهکار قابل حل است؟ از نظر نگارنده؛ خیر.
💡فرض میکنیم میان نفس و بدن ده مرتبه وجود دارد. در این هنگام نفس برای تاثیر گذاری بر بدن نخست بر مرتبه یکم اثر می گذارد، بعد به واسطه این مرتبه در مرتبه دوم و همینطور تا بدن.
💡در این فرض اگرچه نفس با واسطه فرمان را به مغز رسانده است، اما فرمان او که یک فرمان مجرد است چگونه بر یک جسم مادی اثر گذاشته است؟
💡یا مغز پس از دریافت یک داده حسی از اندام، چگونه این داده مادی را به نفسِ مجرد رسانده است؟ (حتی با لحاظ واسطه؟)
💡به عبارت دیگر اساساً سنخ این داده ها متفاوت است (برای مثال دادههای مغز از جنس شیمیایی و الکتریکی هستند)، پس چگونه فرایند انتقال صورت میگیرد؟
💡هر یک از مراتب نیمه مادی ـ مجرد هنگامی که داده ای را از بدن دریافت میکند از آن جهت که مادی است دریافت کرده است و نه از آن جهت که مجرد است. پس هنگام انتقال آن به مرتبه بالاتر نیز باید یک مرتبه مادی برای آن مرتبه وجود داشته باشد تا امکان پذیرفتن این داده را (که از سنخ ماده است) داشته باشد. همینطور است هنگامی که از نفس دادهای به بدن منتقل شود.
👇👇👇
👆👆👆
✳️اگر در صدد دفاع از راهکار حکمت متعالیه باشیم؛ میتوان گفت:
قوای (مراتب)[۲] نیمه مادی ـ مجرد نفس دادهای مادی را دریافت و آن را به دادهای مجرد بدل می سازند و اصلاً کار قوای نفس همین بازسازی اطلاعات و مجرد ساختن آن است. (و یا به عکس دادهای مجرد را به فرمانی مادی تبدیل می کند)
✳️به دیگر بیان قوه مربوطه نفس، دادههای مادی مغز را دریافت کرده و این دادهها که در قالب کد ها و رمزهایی مادیاند، به صورتی مجرد بدل کرده و به نفس می رساند. (برای درک بهتر می توان کامپیوتری را فرض کرد که اعداد صفر و یک را دریافت کرده و تصویر منظرهای مشخص را به نمایش میگذارد.)
✳️بدیهی است که این تقریر بر اساس تشکیک در وجود و پذیرش امکان موجودی مادی ـ مجرد قابل ارائه است.
✳️اکنون اگر تقریر فوق را ارتقا داده و بسط دهیم خواهیم یافت که حقیقت نفس در حکمت صدرایی در عین ذومراتب بودن، واحد است. از این رو نفس در مرتبهای مجرد و در مرتبهای مادی است و همه مراتب نیمه مجرد ـ مادی که همان قوای نفس باشند، عین نفساند. [۳]
✳️با این حساب می توان گفت نفس در مرتبه بدن؛ دادههای حسی را توسط اندام بدن جمع آوری کرده و به مغز و سپس به قوهای نیمه مادی ـ مجرد ارسال میکند. در این هنگام نفس در مرتبه همان قوه دادههای مادی را به صورتهایی مجرد بدل میسازد و سپس به مرتبه ذات خود منتقل میکند. (همان مرتبهای که دکارت از آن به نفس تعبیر میکند)
پس نفس طی چند مرحله انفعال مادی خود را به ادراک مجرد بدل ساخته است.
✳️حال آنکه بنابر تقریر دکارت، نفس چون مجرد محض بوده و بدن نیز موجودی مادی محض است و هیچ واسطه ای میان آنها وجود ندارد، بدن بعد از دریافت اطلاعات حسی امکان انتقال آن را به نفس نخواهد داشت، چرا که از طرفی نفس مرتبهای مادی برای دریافت اطلاعات ندارد، و از طرف دیگر بدن چون خود مادی است و مرتبه مجردی ندارد، امکان مجرد سازی دادهها را نخواهد داشت.
✳️در صورتی که بنا بر تقریر فوق نفس دارای قوهای مادی ـ مجرد است، لذا از آن جهت که مادی است اطلاعات مغز را دریافت کرده، سپس به صورت مجرد بدل می سازد (بازسازی میکند) و بعد از آن جهت که مجرد است به مرتبه بالاتر ارسال میکند.
🕯در پایان تذکر این نکات لازم است که:
1️⃣ نگارنده هیچ یک از مطالب فوق را به صدرالمتالهین و یا دیگر فیلسوفان حکمت متعالیه نسبت نداده است، بلکه صرفاً بر اساس مبانی این مکتب سعی در ارائه راهکاری برای حل اشکال الیزابت داشته است.
2️⃣ ارزیابی راهکار ارائه شده و نیز راهکارهای ممکن دیگر؛ میتوانند موضوع پژوهشهای بعدی قرارگیرند.
[۱] در طول این نوشتار مراد از نیمه مادی ـ مجرد، موجودی است دارای مراتبی از تجرد و مادیت، به عبارتی از جهت یا جهاتی مجرد و از جهت یا جهاتی دیگر مادی است.
[۲] در حکمت صدرایی مراد از مراتب نفس همان قوای نفس است. (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۲۱۳)
[۳] النفس فی وحدتها کل القوی. (صدرالمتالهین، ۱۴۴۰، ج۸: ۱۹۳)
📗صدرالمتالهین، ۱۴۴۰، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، طلیعه نور.
📕عبودیت، ۱۳۹۵، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#دوئالیسم #تعامل_ذهن_و_بدن
☪️@ZehnShenakht
💠بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه
(نشست اول: موضوع شناسی فقهی)
🔶 سخنرانان :
دکتر مهدی سپهری
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)
حجت الاسلام دکتر رحیم حسن زاده
پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان
سرکار خانم فائزه جبارپور
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
و پژوهشگر برنامه زندگی پس از زندگی
🔷 زمان :
شنبه ١٠ اردیبهشت ماه
ساعت ٢١:٣٠
🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه: (به عنوان مهمان وارد شوید.)
https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار می شود.
@ENOEnsani
🔰 هوش مصنوعی
▫️نشست بررسی هوش مصنوعی و اثرات آن بر زندگی انسان توسط حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار میگردد.
🎬 در این نشست فیلم UPGRADE اکران آنلاین خواهد شد.
▫️ با حضور:
- حجتالاسلام و المسلمین استاد علی امینینژاد
استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم
- مهندس امیرحسین حاجی شمسایی
پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی
🕓 زمان: جمعه ۱۶ اردیبهشتماه، ساعت ۱۶ الی ۱۹
📱 لینک برگزاری نشست:
http://vc.sharif.edu/ch/m-emam
#هوش_مصنوعی
#استاد_امینی_نژاد
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
| ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
6.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سردرگمی دانشمندان از تجربیات نزدیک به مرگ !
توضیحات متخصص قلب و عروق از دانشگاه اوترخت هلند
@MajalePezeshki
💠 انجمن حکمت و فلسفه موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(علیهما السلام) برگزار می کند:
🔷 سلسله نشست های جنسیت و نفس؛ بررسی جایگاه زن در فلسفه و عرفان
🔹موضوع نشست: جنسیت و نفس در فلسفه
🔷 سخنران: حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی یوسفی
دانشیار فلسفه و کلام، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
⏰ زمان برگزاری: پنج شنبه ۱۴۰۱/۲/۲۲ ساعت ۸ صبح تا ٩:٣٠
📌 مکان برگزاری: خیابان وصال شیرازی، کوچه باستانی پاریزی، پلاک ۱، موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(علیهما السلام)
🔶 جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
🖇 لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/rafieh110/rafieh-.-rafieh
@ENOEnsani
👀خطای دید
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🎬دوازدهمین فیلم نشست با موضوع جاودانگی دیجیتالی (Digital immortality)
📽همراه با معرفی، نمایش و نقد مجموعه آپلود (upload)
🔴 با حضور:
🔺حجت الاسلام دکتر انبیائی
🗓 چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۱۳:۳۰ (بعد از نماز ظهر و عصر)
راس ساعت فیلم نشست شروع خواهد شد.
✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی
🆔 @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😁زنگ تفریح
🤷♂غلبه انسان به قوانین فیزیکی
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینی های ایلان ماسک از آینده علم پزشکی : با دستکاری دی ان ای و آر ان ای می توان یک انسان را به پروانه تبديل کرد.
به عقيده بسیاری از صاحب نظران تا سال 2050 تقريبا هر بیماری که امروز وجود دارد قابل درمان خواهد بود.
@wikispace 💫
_________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 پروژهی Human 2.0
⭕️ ساخت و تولید انسان ‼️
🔸 شرکت سایکاسک
✍️مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
______
آیا انتقال شخصیت به بدن دیگر امکان دارد؟
آیا این ایده یک نوع تناسخ نوین و تکنولوژیکال به حساب نمی آید؟
آیا بنابر مبانی علم النفس اسلامی انتقال شخصیت به بدن مصنوعی دیگر امر محالی نیست؟
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind