eitaa logo
نوروساینس و فلسفه ذهن
1.8هزار دنبال‌کننده
333 عکس
123 ویدیو
29 فایل
این کانال در راستای دانش افزایی شما در حوزه انسان شناسی نوین ایجاد شده است.... باشد که خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر دستمان را بگیرند.... ارتباط با مدیر کانال: @aialimadad_1400
مشاهده در ایتا
دانلود
💡تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه 2️⃣ 👇👇👇
👆👆👆 🌀تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه 2️⃣ 📄در شماره گذشته از این یادداشت اشکال الیزابت به نظریه دکارت مطرح شد و راهکاری که بر اساس مبانی حکمت متعالیه قابل طرح بود، ارائه گشت. در این شماره نگارنده درصدد ارزیابی راهکار حکمت متعالیه برآمده و بر آن است که میزان کارگشایی این نظریه را بررسی کند. 💡نوشتار را با این سوال آغاز می‌کنیم که محور اشکال الیزابت چه بود؟ آیا مشکل صرفا آن بود که تاثیر و تاثر میان یک امر تماما فیزیکی و یک امر تماما متافیزیکی ناممکن است؟ یا آن‌که اصل مطلب عدم سنخیت میان موثر و متاثر است؟ اگر اشکال ناظر به سوال نخست باشد، راهکار حکمت متعالیه کاملاً کارساز بوده و با واسطه های نیمه مجرد ـ نیمه مادی [۱] این اشکال را پاسخ داده است. اما در صورتیکه محل اشکال سوال دوم باشد، راهکار مذکور کارساز نخواهد بود. 💡بر مخاطب گرامی پوشیده نیست که آنچه الیزابت را در مقابل دوئالیسم مخالف نگاه داشته است، عدم سنخیت میان ذهن و بدن است و مشکل فقط تجرد یکی و مادیت دیگری نبوده است. به عبارتی مشکلِ عدم امکان تاثیرگذاری مجرد بر ماده ناشی از همین عدم سنخیت است. 💡در راهکار حکمت متعالیه گفته شد میان نفس و بدن مراتبی وجود دارد که نیمه مادی و نیمه مجردند. این مراتب چون واسطه نفس و بدن هستند، نفس را از تاثیر گذاری بر بدن و بدن را از تاثیرگذاری بر نفس (به شکل مستقیم) بی نیاز می‌سازند. بدین ترتیب ممکن است گفته شود تاثیر ماده بر مجرد و مجرد بر ماده قابل حل است. اما نکته قابل توجه آن است که آیا مسئله سنخیت نیز با این راهکار قابل حل است؟ از نظر نگارنده؛ خیر. 💡فرض میکنیم میان نفس و بدن ده مرتبه وجود دارد. در این هنگام نفس برای تاثیر گذاری بر بدن نخست بر مرتبه یکم اثر می گذارد، بعد به واسطه این مرتبه در مرتبه دوم و همینطور تا بدن. 💡در این فرض اگرچه نفس با واسطه فرمان را به مغز رسانده است، اما فرمان او که یک فرمان مجرد است چگونه بر یک جسم مادی اثر گذاشته است؟ 💡یا مغز پس از دریافت یک داده حسی از اندام، چگونه این داده مادی را به نفسِ مجرد رسانده است؟ (حتی با لحاظ واسطه؟) 💡به عبارت دیگر اساساً سنخ این داده ها متفاوت است (برای مثال داده‌های مغز از جنس شیمیایی و الکتریکی هستند)، پس چگونه فرایند انتقال صورت میگیرد؟ 💡هر یک از مراتب نیمه مادی ـ مجرد هنگامی که داده ای را از بدن دریافت میکند از آن جهت که مادی است دریافت کرده است و نه از آن جهت که مجرد است. پس هنگام انتقال آن به مرتبه بالاتر نیز باید یک مرتبه مادی برای آن مرتبه وجود داشته باشد تا امکان پذیرفتن این داده را (که از سنخ ماده است) داشته باشد. همینطور است هنگامی که از نفس داده‌ای به بدن منتقل شود. 👇👇👇
👆👆👆 ✳️اگر در صدد دفاع از راهکار حکمت متعالیه باشیم؛ می‌توان گفت: قوای (مراتب)[۲] نیمه مادی ـ مجرد نفس داده‌ای مادی را دریافت و آن را به داده‌ای مجرد بدل می سازند و اصلاً کار قوای نفس همین بازسازی اطلاعات و مجرد ساختن آن است. (و یا به عکس داده‌ای مجرد را به فرمانی مادی تبدیل می کند) ✳️به دیگر بیان قوه مربوطه نفس، داده‌های مادی مغز را دریافت کرده و این داده‌ها که در قالب کد ها و رمزهایی مادی‌اند، به صورتی مجرد بدل کرده و به نفس می رساند. (برای درک بهتر می توان کامپیوتری را فرض کرد که اعداد صفر و یک را دریافت کرده و تصویر منظره‌ای مشخص را به نمایش می‌گذارد.) ✳️بدیهی است که این تقریر بر اساس تشکیک در وجود و پذیرش امکان موجودی مادی ـ مجرد قابل ارائه است. ✳️اکنون اگر تقریر فوق را ارتقا داده و بسط دهیم خواهیم یافت که حقیقت نفس در حکمت صدرایی در عین ذومراتب بودن، واحد است. از این رو نفس در مرتبه‌ای مجرد و در مرتبه‌ای مادی است و همه مراتب نیمه مجرد ـ مادی که همان قوای نفس باشند، عین نفس‌اند. [۳] ✳️با این حساب می توان گفت نفس در مرتبه بدن؛ داده‌های حسی را توسط اندام بدن جمع آوری کرده و به مغز و سپس به قوه‌ای نیمه مادی ـ مجرد ارسال می‌کند. در این هنگام نفس در مرتبه همان قوه داده‌های مادی را به صورت‌هایی مجرد بدل می‌سازد و سپس به مرتبه ذات خود منتقل می‌کند. (همان مرتبه‌ای که دکارت از آن به نفس تعبیر می‌کند) پس نفس طی چند مرحله انفعال مادی خود را به ادراک مجرد بدل ساخته است. ✳️حال آنکه بنابر تقریر دکارت، نفس چون مجرد محض بوده و بدن نیز موجودی مادی محض است و هیچ واسطه ای میان آنها وجود ندارد، بدن بعد از دریافت اطلاعات حسی امکان انتقال آن را به نفس نخواهد داشت، چرا که از طرفی نفس مرتبه‌ای مادی برای دریافت اطلاعات ندارد، و از طرف دیگر بدن چون خود مادی است و مرتبه مجردی ندارد، امکان مجرد سازی داده‌ها را نخواهد داشت. ✳️در صورتی که بنا بر تقریر فوق نفس دارای قوه‌ای مادی ـ مجرد است، لذا از آن جهت که مادی است اطلاعات مغز را دریافت کرده، سپس به صورت مجرد بدل می سازد (بازسازی می‌کند) و بعد از آن جهت که مجرد است به مرتبه بالاتر ارسال می‌کند. 🕯در پایان تذکر این نکات لازم است که: 1️⃣ نگارنده هیچ یک از مطالب فوق را به صدرالمتالهین و یا دیگر فیلسوفان حکمت متعالیه نسبت نداده است، بلکه صرفاً بر اساس مبانی این مکتب سعی در ارائه راهکاری برای حل اشکال الیزابت داشته است. 2️⃣ ارزیابی راهکار ارائه شده و نیز راهکارهای ممکن دیگر؛ می‌توانند موضوع پژوهش‌های بعدی قرارگیرند. [۱] در طول این نوشتار مراد از نیمه مادی ـ مجرد، موجودی است دارای مراتبی از تجرد و مادیت، به عبارتی از جهت یا جهاتی مجرد و از جهت یا جهاتی دیگر مادی است. [۲] در حکمت صدرایی مراد از مراتب نفس همان قوای نفس است. (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۲۱۳) [۳] النفس فی وحدتها کل القوی. (صدرالمتالهین، ۱۴۴۰، ج۸: ۱۹۳) 📗صدرالمتالهین، ۱۴۴۰، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، طلیعه نور. 📕عبودیت، ۱۳۹۵، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت. 🖋 محمدمهدی رفیعی ☪️@ZehnShenakht
💠بیان تجارب نزدیک به مرگ از منظر حکمت (فلسفه و عرفان) و جامعه شناسی رسانه (نشست اول: موضوع شناسی فقهی) 🔶 سخنرانان : دکتر مهدی سپهری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) حجت الاسلام دکتر رحیم حسن زاده پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان سرکار خانم فائزه جبارپور کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر برنامه زندگی پس از زندگی 🔷 زمان : شنبه ١٠ اردیبهشت ماه ساعت ٢١:٣٠ 🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه: (به عنوان مهمان وارد شوید.) https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu ❌ جلسه به صورت مجازی برگزار می شود. @ENOEnsani
🔰 هوش مصنوعی ▫️نشست بررسی هوش مصنوعی و اثرات آن بر زندگی انسان توسط حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌گردد. 🎬 در این نشست فیلم UPGRADE اکران آنلاین خواهد شد. ▫️ با حضور: - حجت‌الاسلام و المسلمین استاد علی امینی‌نژاد استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم - مهندس امیرحسین حاجی شمسایی پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی و علوم شناختی 🕓 زمان: ‌جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۹ 📱 لینک برگزاری نشست: http://vc.sharif.edu/ch/m-emam 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردرگمی دانشمندان از تجربیات نزدیک به مرگ ! توضیحات متخصص قلب و عروق از دانشگاه اوترخت هلند @MajalePezeshki
💠 انجمن حکمت و فلسفه موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(علیهما السلام) برگزار می کند: 🔷 سلسله نشست های جنسیت و نفس؛ بررسی جایگاه زن در فلسفه و عرفان 🔹موضوع نشست: جنسیت و نفس در فلسفه 🔷 سخنران: حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمدتقی یوسفی دانشیار فلسفه و کلام، عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ⏰ زمان برگزاری: پنج شنبه ۱۴۰۱/۲/۲۲ ساعت ۸ صبح تا ٩:٣٠ 📌 مکان برگزاری: خیابان وصال شیرازی، کوچه باستانی پاریزی، پلاک ۱، موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعه المصطفی(علیهما السلام) 🔶 جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود. 🖇 لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/rafieh110/rafieh-.-rafieh @ENOEnsani
👀خطای دید 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
🎬دوازدهمین فیلم نشست با موضوع جاودانگی دیجیتالی (Digital immortality) 📽همراه با معرفی، نمایش و نقد مجموعه آپلود (upload) 🔴 با حضور: 🔺حجت الاسلام دکتر انبیائی 🗓 چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🕰 ساعت ۱۳:۳۰ (بعد از نماز ظهر و عصر) راس ساعت فیلم نشست شروع خواهد شد. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی 🆔 @Islamic_Philosophy_of_Religion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😁زنگ تفریح 🤷‍♂غلبه انسان به قوانین فیزیکی 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینی های ایلان ماسک از آینده علم پزشکی : با دستکاری دی ان ای و آر ان ای می توان یک انسان را به پروانه‌ تبديل کرد. به عقيده بسیاری از صاحب نظران تا سال 2050 تقريبا هر بیماری که امروز وجود دارد قابل درمان خواهد بود. @wikispace 💫 _________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پروژه‌ی Human 2.0 ⭕️ ساخت و تولید انسان ‼️ 🔸 شرکت سایکاسک ✍️مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508 ______ آیا انتقال شخصیت به بدن دیگر امکان دارد؟ آیا این ایده یک نوع تناسخ نوین و تکنولوژیکال به حساب نمی آید؟ آیا بنابر مبانی علم النفس اسلامی انتقال شخصیت به بدن مصنوعی دیگر امر محالی نیست؟ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
نشست تخصصی هوش مصنوعی.mp3
42.21M
🔰 هوش مصنوعی ▫️ نشست‌ تخصصی "هوش مصنوعی" توسط حوزه دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به صورت آنلاین برگزار شد که در این نشست، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین استاد امینی‌نژاد به ارائه مباحث پرداختند. ⏱زمان: ۱۱۹ دقیقه 💿حجم: ۴۰ مگابایت 💢 نفحات رو در فضای مجازی دنبال کنید. | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام | __________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
دانشمندان به تازگی آزمایش‌هایی روی سلول‌های گیرنده نور در بخشی از شبکیه چشم پس از مرگ انجام دادند که نشان می‌دهد چشم‌ها تا چند ساعت پس از مرگ قادرند به روشنایی، نورهای رنگی و فلاش‌های بسیار کم نور، پاسخ دهند. دانشمندان دانشگاه یوتا موفق شدند با چند تغییر در محیط بافت، سلول‌های گیرنده نور در لکه زرد چشم را که بخشی از شبکیه است و مسئولیت بینایی مرکزی و دیدن جزئیات و رنگ‌های ظریف را بر عهده دارد، پس از مرگ بیدار کنند. این نخستین‌ بار است که در آزمایش‌ها چشم‌های فرد فوت‌شده به این شکل به نور پاسخ می‌دهد، که این موضوع ماهیت برگشت‌ناپذیری مرگ در سیستم عصبی مرکزی را زیر سوال می‌برد. سایت ساینس الرت (sciencealert) به نقل از محققان این پژوهش، نوشت: «در بررسی‌های صورت‌گرفته روی چشم‌هایی که پنج ساعت پس از مرگ یک اهدا‌کننده عضو به‌ دست آمد، سلول‌های گیرنده نور به نور شدید، نور‌های رنگی و حتی فلاش‌های بسیار کم‌نور پاسخ دادند.» پس از مرگ، می‌توان برخی از اعضای بدن انسان را برای پیوند حفظ کرد اما پس از توقف گردش خون، سیستم عصبی مرکزی خیلی سریع از کار می‌افتد. با این حال، سلول‌های عصبی با سرعت یکسانی از کار نمی‌افتند. محققان دانشگاه یوتا و موسسه تحقیقاتی اسکریپس با بازگرداندن اکسیژن و برخی مواد مغذی به چشم‌، توانستند پس از مرگ، فعالیت هم‌زمان و هماهنگ بین سلول‌های عصبی ایجاد کنند. @wikispace 💫 ________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
◻️ دکتر سام پرنیا (Sam Parnia) ▪️ محقق تجارب نزدیک به مرگ, ایست قلبی و احیاء. ▪️ دانشیار (associate professor) پزشکی دانشگاه نیویورک آمریکا. ▪️ پزشک مراقبت‌های ویژه. ▪️پی‌اچ‌دی بیولوژی سلولی. ▪️سرپرست تحقیقات معروف «AWARE» و «AWARE II» در مورد هوشیاری حین ایست قلبی. اطلاعات بیشتر از دکتر سام پرنیا از سایت مرکز پزشکی NYU Langone Health در دانشگاه نیویورک: https://nyulangone.org/doctors/1467610337/sam-parnia ➖➖➖➖ 🆔 @near_death _____ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬛️ مصاحبه‌ی مورگان فریمن با دکتر سام پرنیا؛ تجربه‌ی نزدیک به مرگ و هوشیاری ▪️ بخشی از قسمت اول مستند the story of god از کانال National Geographic ➖➖➖➖ 🆔 @near_death ___ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
⬜️ دکتر بروس گریسون (Bruce Greyson) ▪️پدر تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ ▪️یکی از چهار موسس انجمن بین المللی تحقیقات تجارب نزدیک به مرگ (IANDS) ▪️رئیس سابق بخش مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا (بعد از مرحوم دکتر ایان استیونسون) ▪️استاد برجسته (Emeritus Professor) روان‌پزشکی و علوم عصب‌رفتاری دانشگاه ویرجینیا ▪️مبدع مقیاس تجربه نزدیک به مرگ که به مقیاس گریسون معروف است. ➖➖➖➖ 🆔 @near_death
26.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬜️ دختری که از بدن خود خارج شد و دکتر بروس گریسون را دید! در این ویدئو ابتدا مصاحبه‌کننده, دکتر گریسون را معرفی می‌کند و سپس از او می‌خواهد که نقطه‌ی آغاز علاقه‌ی خود به تجارب نزدیک به مرگ را تعریف کند..... ➖➖➖➖ 🆔 @near_death اگر کسانی هستند که هنوز در مباحث نزدیک به مرگ شک دارند یا اینکه فکر می کنند در شناخت انسان مغز همه کاره است، دعوت می شود صبحتهای این متخصص عصب رفتاری و پزشک روانشناس را با دقت گوش کنند، ایشان اذعان می کند که در ابتدا فرد مذهبی هم نبوده و فکر می کرده همه چیز در عالم ماده خلاصه می شود.... 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
✅حلقه‌های مطالعاتی سایبورگ 🔴نقد فلسفی فیلم؛ "هوش مصنوعی" اثر استیون اسپیلبرگ مناسبت انسان و تکنولوژی! 🔴🔴 🔖 شنبه ۲۴ اردیبهشت 🔴🔴 ساعت ٢١ الی ٢٢ 🔸با حضور: 🎓علی الماسی‌زند دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 🎓دکتر یاسر خوشنویس پژوهشگر مطالعات علم و فناوری مدیر کارگروه حکمرانی اندیشکده رستا 🎓دکتر ابوطالب صفدری مدیر کارگروه علوم شناختی اندیشکده رستا پژوهشگر پسادکترای فلسفه ، برمن، آلمان 🔺️لینک اتاق برگزاری: https://www.skyroom.online/ch/rastathinktank/setak 🌐Rasta-tt.ir .____________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
🔹موسسه آموزش عالی علوم شناختی با همکاری دانشگاه خوارزمی برگزار می کند: ✳️ نهمین همایش بین المللی علوم شناختی ◽️به صورت حضوری - مجازی 🗓 جمعه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۱:۱۵ الی ۱۲:۴۵ ✅ پنل: نظریه محاسباتی ذهن و هوش مصنوعی 🏢 آدرس: میدان انقلاب، خیابان شهید مفتح، دانشگاه خوارزمی، سالن ۱۷ شهریور، سالن ۱ 🔹لینک شرکت به صورت مجازی : 🔹https://vc.khu.ac.ir/cf_1/ ❇️سایت همایش: 🌐 iccs.icss.ac.ir 🔸 @icssir __________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
31.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عباس موزون مجری برنامه زندگی پس از زندگی: تجربه گر ها نمرده اند بلکه تجربه نزدیک به مرگ داشتند. برنامه ما ادعای مادی گراها و خدا ناباورها را باطل کرد. با روش خودتان (تجربه) فراماده را اثبات می کنم. 🔹شایان ذکر است یکی از محققین برجسته (NDE) که در این برنامه با وی ارتباط برقرار شد، دکتر ایبن الکساندر (جراح مغز و اعصاب و استاد دانشگاه هاروارد) می باشند. @ReligionandScience2021 ___________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
. ✨﷽✨ سلسله نشست‌هاي تخصصي گروه پژوهشي فلسفه ذهن وابسته به مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران ⭐️ بررسي ديدگاه جان مك داول درباره نسبت ذهن و جهان سخنران: دكتر ابراهيم آزادگان مدير گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتي شريف 💥 زمان: چهارشنبه 4 خرداد 1401 ساعت 11-12:30 به صورت حضوري و مجازي 🌟 پيوند مجازي: https://www.skyroom.online/ch/irip/mt 🌟 نشاني حضوري: شعبه قم مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران قم، زنبیل آباد، 20 متری فجر، خیابان دانش، دانش 3، شماره 71 https://t.me/iripmind _______ کانال«نوروساینس و فلسفه ذهن» https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🔰 رابطه علی نفس و بدن (علیت ذهنی) در حکمت متعالیه و فلسفه ذهن معاصر ▫️معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات به مناسبت بزرگداشت صدرالمتالهین برگزار می‌کند؛ نشست رابطه علی نفس و بدن (علیت ذهنی) در حکمت متعالیه و فلسفه ذهن معاصر با حضور استاد حجت‌الاسلام و المسلمین علی امینی‌نژاد و استاد حجت‌الاسلام درگاهی‌فر (دبیر گروه علم‌النفس و فلسفه ذهن مؤسسه نفحات) 🕙 زمان: چهارشنبه ۴ خردادماه، ساعت ۱۹ 📍مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةالله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📱لینک مجازی حضور در جلسه: skyroom.online/ch/nafahat_eri/neshast 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام | _________ https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
درباره‌ی دربارگی یا : 🌕 این ادعا را در نظر بگیرید: «هوای امروز در شمال کشور، بارانی است». من می‌توانم حالات ذهنی مختلفی نسبت به ادعای مذکور داشته باشم. ممکن است "باور داشته باشم" که هوای امروز شمال، بارانی‌ست. یا "امید داشته باشم" که هوای امروز شمال، بارانی‌ست. یا "ترس داشته باشیم" که هوای امروز شمال، بارانی‌ست. یا "تردید داشته باشم" که هوای امروز شمال، بارانی‌ست. و ... 🌕 باورها، امیدها، ترس‌ها، تردیدها، میل‌ها و ... حالاتی ذهنی هستند که در ادبیات به نام (propositional attitudes) شناخته می‌شوند؛ زیرا دربردارنده یک گرایش خاص ذهنی ما بسوی یک محتوا/گزاره خاص هستند. 🌕 حال یک گرایش گزاره‌ای خاص، مثلا "باور" به این جملات را در نظر بگیرید: باور به این‌که «فلسفه، مادر علوم است». و باور به این‌که «پذیرش یک دیدگاه علمی بدون توجه به مبانی و پیامدهای فلسفی آن، ساده‌انگاری رایجی است». و باور به این‌که «فلسفه در مراکز آکادمیک علوم شناختی ایران، مهجور است». هر باوری و از جمله این‌ها که ذکر شد، "بازنمودی" هستند؛ یعنی رویدادها یا اموری را از جهان بازنمایی (represent) می‌کنند. 🌕 در واقع تمامی گرایشات گزاره‌ای، حالاتی بازنمودی‌اند. فیلسوفان ذهن به این بازنمودگرایی یا دربارگی، حیث التفاتی می‌گویند. حالاتی ذهنی که محتوای آن‌ها، درباره اموری از جهان است، یا آن امور را بازنمایی می‌کند (این امور می‌توانند انتزاعی یا حتی توهمی هم باشند). حیث التفاتی بدین معنا یک اصطلاح خاص تکنیکال به شمار می‌رود و ارتباطی با یا چیزی شبیه آن ندارد. 🌕 () یا () در ۲۵ سال اخیر، پرطرفدارترین تئوری برای تبیین / بوده است. در این دیدگاه، حالات پدیداری (مانند غم و شادی و درد و ...) نیز علاوه بر گرایشات گزاره‌ای، یک محتوای خاص را بازنمایی می‌کنند و حس پدیداری سابجکتیو، حاصل یا معادل این بازنمایی است. بدین ترتیب تمامی حالات ذهنی، حالاتی التفاتی خواهند بود و به حیث التفاتی تحویل برده می‌شود. در نتیجه، هر نظریه‌ای که درباره حیث التفاتی داشته باشید، برای تبیین مسئله هم بکار می‌رود. 🌕 فرض کنید من یک حس و حال پدیداری از مشاهده چمنزار سرسبز روبروی خویش دارم. حالت پدیداری من، ویژگی فیزیکی رنگ و شکل چمنزار روبرویم را بازنمایی می‌کند که آن را محتوای بازنمودی یا ویژگی C می‌نامیم. طبق نسخه بازنمودگرایی تقلیل‌گرا، ادراک سبزی چمنزار، همان ویژگی بازنمایی‌کردنِ ویژگی C (به شیوه‌ای خاص) است. یا ویژگی پدیداری درد، همان ویژگی بازنمایی‌کردنِ آسیبِ بافتی بدن (به شیوه‌ای خاص) است. و ... @PhilMind