eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹همایش ملی گفتمان سازی تأثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه ⏰مهلت ارسال مقالات ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ◀️ | سایت 🌐 hijab-health.hmu.ac.ir | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✍️ امروز توفیق داشتم در جلسه هم اندیشی برخی حوزویان با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی جناب حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه حضور داشته باشم. 🔹این جلسه که امشب، شنبه بیست و دوم بهمن ماه به مدت سه ساعت در محل شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، دبیر شورا انتقادات و پیشنهادهای اندیشمندان را شنیدند. 🔸برخی از اعزه حاضر در جلسه؛ حجج اسلام و آقایان: پارسانیا، روستاآزاد، دشتی، فراتی، الویری، وافی، رنجبر، اکبری، مهدوی، هاشمیان، ظریفیان، شمس. (از القاب و سمت ها فاکتور گرفتم. تعداد اندکی هم احتمالا ذکر نشدند). 🔵اهم مطالب مطروحه: ◀️فقه باید مزیت رقابتی خود را نشان دهد تا نهادها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانند آن ها را بکار گیرند. ◀️طرح هایی توسط برخی نهادها مانند مبنا انجام شده که میتواند مورد استفاده قرار گیرد مانند طرح وزارت خانواده. ◀️فقر فرهنگی در بسیاری از مناطق کشور دیده می شود. امکانات فرهنگی مانند مدارس نیز عادلانه توزیع نشده. ◀️باید شفافیت در سیاست ها و بودجه های فرهنگی مانند بودجه حوزه ایجاد شود. ◀️شورا اساسا بودجه ندارد و بودجه ها در اختیار نهادهاست لذا آنها لزوما تبعیت ندارند از شورا. ◀️باید شورا وضعیت شناسی فرهنگی دقیق داشته باشد.تغافل نکند.همچنین سلایق مختلف دخیل در شورا شوند. ◀️رابطه سیاست و فرهنگ نادیده گرفته شده است.شورا بشدت سیاسی شده و با قدرت سیاسی میخواهد فرهنگ را مدیریت کند. ◀️فرهنگ اساسا اکنون برای مردم دغدغه نیست.باید دغدغه سازی شود تا بتوان کار فرهنگی کرد. ◀️دبیرخانه، هماهنگی های داخلی شورا را تقویت کند. وظیفه اصلی شورا نیز هدایت فرهنگی باید باشد. ◀️ایراداتی به شورای معین و نحوه تصویب مصوبات و کیفیت آن ها وارد است که باید بررسی شود. ◀️حوزه اگر بخواهد به شورا کمک کند باید پژوهشگاه هایش را به اندیشکده ها برای حل مسأله تبدیل کند. ◀️شورا ابتدا برای حل مسائل دانشگاه تأسیس شد اما اکنون باید برود به سمت حل مسایل آموزش و پرورش و نسل دانش آموز. ◀️مشکلات بروکراتیک اجرایی مصوبات شورا باید حل و فصل شود. (نکته: فرمایشات خوب بسیاری بیان شد اما من فقط به بعضی از آن ها اشاره کردم. و این، فقط اشاره بود نه بیان کامل) ✅نکاتی که به ذهن حقیر رسید و عرض کردم؛ 🔹دبیرخانه باید برای اصلاح ادراک عمومی و نخبگانی نسبت به شورا از طریق رسانه و هم اندیشی اقدام کند. 🔹بحث پیوست فرهنگی برای برنامه های غیر فرهنگی روی زمین مانده است. 🔹نوع سیاستگذاری از عمودی باید بعضا به سیاستگذاری افقی تغییر کند. 🔹اسناد باید عملیاتی تر، قابل سنجش و واقعی تر تهیه شوند. ✅اما مهم ترین دستاورد این جلسات، ارتقای نفس فرهنگ گفتگو و شنیدن است. بنظر می رسد شنیدن انتقادات از طرف مسئولین، حتی اگر پیگیری نشود می تواند برای منتقدین همدلی ایجاد کند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔸ظرفیت‌سنجی نظام حقوق اساسی ایران جهت اجرای سند ملی حقوق کودک و نوجوان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی 🌐http://www.jwss.ir/article_150780.html 🔸سازِکار مطلوب نظارت شرعی فقهای شورای نگهبان بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی 🌐http://mag.shora-rc.ir/article_207.html 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💠اشتباه وزارت ارتباطات، قطع ارتباط رابطه حضوری پدر با خانواده بعد از به دنیا امدن فرزند 💢آغاز ثبت‌نام ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به پدرانی که در روز پدر صاحب فرزند شدند 🔹🔸با دستور وزیر ارتباطات ثبت‌نام ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به پدرانی که در روز پدر مصادف با میلاد حضرت علی علیه السلام (۱۵ بهمن ماه) صاحب فرزند شده‌اند، از امروز (دوشنبه) به مدت دو هفته، از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آغاز شد. ♦️پدران مشمول این طرح می‌توانند از امروز (دوشنبه ۲۴ بهمن) به مدت دو هفته با مراجعه به سامانه دولت هوشمند، با تایید شماره تلفن همراه خود که بر اساس کد ملی پدر در سامانه نشان داده شده است، نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💠دو دهه است سیستم توزیع سینما رها شده است 🔻گفتگویی با معاون توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری؛ 🔹درحالی که کمدی در ایران پرفروش‌ترین ژانر است، در جهان چهارمین ژانر پرطرفدار است. شرایط بازار سینمای ایران در دهه شصت و هفتاد را بررسی کنید. در سال‌های شصت‌ونه و هفتاد، حدود 70 میلیون قطعه بلیت در ایران ‌فروش رفته است. همان زمانی که می‌گویند مردم زیر توپ و خمپاره به سینما می‌رفتند، درست است. چرا؟ چون خانواده به سینما می‌رفت. خانواده برای چه به سینما می‌رود؟ خانواده برای فیلمی به سینما می‌رود که هم تفریحش باشد و هم از دید او فیلمی باشد که محتوای بدی نداشته باشد. 🔹اساسا هر چیزی که به اقتصاد گره می‌خورد این موضوع درباره‌اش صادق است. مگر اینکه شما فیلم سینمایی را برای نگاه داشتن در گنجه خانه بسازید. فیلم را برای نمایش به مخاطب می‌سازند. البته یک موقع کسی ذوقی کار می‌کند و دنبال اقتصاد آن نیست. دوست دارد یک کار هنری شخصی برای خودش یا یک ذی‌نفع خاص خودش انجام دهد، این ‌یک بحث دیگر است. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر؛ 📎https://farhangesadid.com/00026T 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴اصل و حاشیه! در پس هر محصول و هر کالا یک پیوست فرهنگی عمیق نهفته است که نشان از کلیات ارزشی حاکم بر یک جامعه دارد. اساسا اشیا دارای روح و ایدئولوژی هستند. روحی که بواسطه خالق انسانی آنها در وجود مادی آنها دمیده می شود. «نیل پستمن» فیلسوف فقید آمریکایی در این زمینه نکات قابل توجهی را مطرح کرده است. در تصویر پیوست صندوق کمیته امداد اصل است و آن ماشین در گوشه تصویر حاشیه! بصورت اتفاقی بادست ضربه ای به صندوق صدقه زدم.دارای ورقی ضخیم و بسیار مستحکم و استوار بود. همانجا بود که ذهنم درگیر پیوست فرهنگی دمیده شده به صندوق صدقات بهنگام ساخت آن گردید. چرا به این جمعبندی رسیدند که این صندوق اینگونه مستحکم باشد؟ آیا ترس از سرقت عامل استحکام است؟ آیا ما شاهد یک ایده آلیسم بوده ایم که چنین استحکامی را خلق نموده؟ 🔴حالا باهمین طرحواره ذهنی ما بسراغ واکاوی خودرو نیز برویم! پیوست و پیوند و روح حاکم بر تولید خودرو بی کیفیت در ایران چیست؟ آیا جان مردم بی ارزش و در حاشیه است؟ آیا برای خالقان خودروها کسب سود اصالت و اولیت دارد؟ ✍️سیدهاشم فیروزی 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔸افزایش ۲۵ درصدی وام ازدواج 🔹معاون امور جوانان وزارت ورزش: وام ازدواج برای سال بعد افزایش ۲۵ درصدی داشته و مبلغ این وام برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال ۲۰۰ میلیون تومان و برای بقیه هم ۱۵۰ میلیون تومان در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🗂پرونده ویژه 🔰فراخوان ارسال اثر 📌بررسی و نقد روانشناسی 🔸روان‌شناسی و گرایش‌های آن، امروزه یکی از پُر طرف‌دار‌ترین رشته‌های علوم انسانی در کشور هستند. گرایش‌های متعدد این علم در مراکز علمی و آموزشی، از دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی بنیاد تا رسانه‌های جمعی و غیره در گستره‌ی پژوهشی و ترویجی انتشار می‌یابند. 🔸عموم خانواده‌های چه متدیّن و چه غیر متدین در غالب مسائل مهم زندگی از ازدواج تا طلاق، تربیت فرزند تا شیوه تعامل با کهن‌سالان، از وسواس و استرس تا بی‌خوابی و افسردگی برای مشاوره به روان‌شناسان فراخوانده می‌شوند، 🔸ایا میتوانیم علم روانشناسی را به علم خوب یا علم بد تقسیم کرد؟ ایا این علم به روانشناسی اسلامی و غیر اسلامی تقسیم میشود؟ مبانی این علم از کجا نشئت می گیرد و مهمترین انتقادات به مبانی این علم چیست؟ 🔸انتقال این علم در ایران ایا ترجمه محض بوده است یا با رویکرد انتقادی و یا التقاطی، دچار تغییراتی گشته است؟ 🔸شما علاقه‌مندان می‌توانید مقالات، ایده ها، یادداشت ها و سایر اثر خود را به ادمین کانال ارسال نمایید جهت مطالعه این پرونده هشتگ را دنبال کنید 🆔@cultural_governance
💢دکتر بنیانیان 📌۱۱ هزار قانون در کشور وجود دارد و ده‌ها هزار طرح و لایحه هم در نوبت قانون شدن هستند!!!! 📌۵ نهاد تعلیم و تربیت از نگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه مطلب کلیک نمایید 🆔@cultural_governance
🎓 پاسخ روان‌شناسان به این ۱۳ پرسش چیست؟❗️ از همه روان‌شناسان سخت‌کوش سؤال می‌کنم: 🔻۱- دین اسلام به همراه توصیه‌های اخلاقی، فقهی و عرفانی به معرفی الگوهای عملی و کامل خود می‌پردازد. به صورت واضح می‌خواهیم بدانیم که انسان تراز یا اسوه‌ی روان‌شناسان چه کسانی هستند. به عبارت ساده‌تر روان‌شناسان عزیزمان می‌خواهند شخصیت ما را شبیه به چه کسی بسازند؟ واتسون، فروید، اسکینر، ژان پیاژه یا ...؟ 🔻۲- مکاتب روان‌شناسی، دین را یک پدیده‌ی اجتماعی ساخته دست بشر می‌دانند یا برای آن جای‌گاه آسمانی قائل‌اند؟ 🔻۳- با توجه به این که علوم رفتاری، ظنّی هستند و قرآن مجید در آیه «إِنَّ الظَّنَّ لاَ یغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیئاً» مسلمانان را از تبعیت ظنون نهی می‌کند، التزام به این آموزه‌های کاربردی چه حج‍ّتی برای یک فرد مذهبی خواهند داشت؟ 🔻۴- اگر واقعیت را آن‌چه که هست و حقیقت را آن‌چه که باید باشد بدانیم، آن‌گاه سؤالی که مطرح می‌شود این است که در نسبت حق و باطل که مهم‌ترین دغدغه دینی را تشکیل می‌دهد، نسبت روانشناسی و گرایش‌های آن با حق و حقیقت چیست؟ و اساساً روان‌شناسی که در غالب موارد، به دنبال کشف رابطه بین متغیرها است، توانایی اظهار نظر درباره حق و حقیقت را دارد؟ 🔻۵- مبنای انسان‌ شناسی مکاتب مطرح روان‌شناسی، هم‌چون شناخت گرایی، رفتار گرایی و انسان گرایی که در دانشکده‌های روان‌شناسی کشورمان تدریس می‌شود، بر بنیان داروینیسم بنا شده است یا کریشینیسم؟ 🔻۶- در روش تحقیق علمی، گزاره‌هایی علمی خوانده می‌شوند که تکرار پذیر، مشاهده پذیر و آزمون پذیر باشند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا همه یا حتی بخشی از گزاره‌های روان‌شناسی که در کتاب‌های درسی دانشگاه تدریس می‌شود، توسط دانشجو یا حتی اساتید ایشان مشاهده، تکرار یا آزموده شده است؟ و یا ایشان این گزاره‌ها را به عنوان نقل قول تاریخی آموخته و به آن‌ها اعتقاد خدشه ناپذیر پیدا کرده‌اند؟ 🔻۷- آیا مراد از "روان" همان "روح" است؟ اگر پاسخ منفی است که باید پرسید اساساً روان‌شناسان مطرح همچون فروید، ژان پیاژه و دیگران اعتقادی به حقیقت روح به عنوان اشرف مخلوقات دارند؟ 🔻۸- آیا اصطلاح "ذهن" که به کرّات در روان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود عینی دارد یا خیالی؟ به عبارت دقیق‌تر بخشی از جسم است یا کارکردی از کارکردهای روح؟ در صورت جسمانی بودن، دقیقاً محدوده فیزیکی آن کجاست؟ و اگر کارکردی از کارکرد روح است، چه معانی مترادفی در لغت‌نامه فارسی برای آن می‌توان یافت؟ 🔻۹- با توجه به تناقضات فراوان در بین مکاتب روان‌شناسی و اذعان به این نکته که روان‌شناسی هم‌چون سایر علوم انسانی، علمی فرهنگی محسوب می‌شود و به کار بستن آن در جوامع مختلف، نتایج متنوع در پی خواهد داشت، چگونه یک دانشجوی کارشناسی می‌تواند از تلفیق این تناقضات و تفاوت‌ها به راهکار واحد رسیده و درمان‌گر موفقی برای یک مُراجع ایرانی باشد. 🔻۱۰- آیا روان‌شناسان عزیز کشورمان به عنوان یک درمان‌گر، در مشکلات روزافزون دنیای معاصر، مشکلات شخصی، خانوادگی و اجتماعی کمتری دارند؟ و به عبارت صریح‌تر، طلاق، افسردگی، اعتماد به نفس و کج روی‌های اجتماعی به صورت معنا‌داری در بین آن‌ها در مقایسه با توده مردم متفاوت است. به عبارت دیگر معلومات ایشان شمشیر بذم است یا رزم؟ 🔻۱۱- موضع‌گیری علم روان‌شناسی در برابر رذائل اخلاقی مانند حرام‌خواری، رباخواری، گناه همجنس‌بازی، اشتغال به لغو، لهو و غفلت که مورد نهی شدید دین مبین اسلام واقع شده‌اند تا چه میزان دغدغه‌مند است؟ 🔻۱۲- روان‌شناسان برای درمان بسیاری از مشکلات روانی، مراجعه کننده را وادار به اعتراف به اسرار و مشکلات و گناهان خود می‌کنند. با توجه به این که اعتراف به گناه از دیدگاه مسیحیتِ تحریف شده امری مقدس، اما از دیدگاه اسلام گناه مضاعفی محسوب می‌شود، مراجعه کننده متدیّن چه حجّت شرعی برای اعتراف دارد؟ 🔻۱۳- آیا تبدیل متغیرهای کیفی هم‌چون هوش بهر، میزان استرس، هوش اجتماعی و ... به متغیر‌های کمّی که به دلیل ساده‌سازی آن‌ها در تفاهمات علمی صورت می‌گیرد، به تحریف واقعیت‌ها و یا فروکاست نمی‌انجامد؟ ✍️حجت‌الاسلام علی ارجمند عین‌الدّین‌ 🆔@cultural_governance
🔴 انسان شناسی غربی 🔺 زیگموند فروید: زنها قربانیان آناتومی خود هستند و برای همیشه از مردان به خاطر داشتن آلت مردی آزرده‌اند و به آنها حسادت می‌کنند! 📚 منبع: کتاب نظریه‌های شخصیت شولتز، ص۱۸۰ 👈 انسان‌شناسی فروید به طور عام و شناخت او نسبت زنان و مردان به طور خاص تحت تأثیر بدن و کارکردهای بدنی قرار دارد. این نگاه مادی فروید به انسان و نادیده گرفتن روح و روان انسان، باعث تحقیر جایگاه انسان و نادیده گرفتن کرامت انسانی او شده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📌روانشناسان زرد، علیه روان مردم 🔻بررسی روانشناسی زرد در گفت‌وگو با عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران؛ 🔸ممکن است یک نفر بسیار زیبا و شیرین و هیجانی صحبت کند، جلسات مشاوره و سخنرانی‌اش هم شورآفرین و پرهیجان باشد و مردم از شنیدن نظراتش لذت ببرند، ولی عمق و محتوای صحبت‌ها و نظراتی که به مخاطبانش القا می‌کند، بسیار خطرناک و مشکل‌آفرین باشد. مثلا به آنها توصیه می‌کنند برای خودت زندگی کن. اگر از همسرت راضی نیستی بهتر است زودتر طلاقش بدهی یا اگر از رشته تحصیلی‌ات خوشت نمی‌آید ترک تحصیل کن. فرض کنید شخصی به‌دلیلی به‌طور موقت احساس‌اش نسبت به همسرش منفی است، این فرد بلافاصله باید همسرش را رها کند و برود؟ من خودم در یکی از جلسات این روانشناسان بودم که به صراحت به مخاطبانش می‌گفت برای خودت و در لحظه زندگی کن و لذت بردن از زندگی تنها هدفت باشد. این آموزه‌ها برای شنونده مخرب است 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر؛ 📎https://farhangesadid.com/000255 🆔 @cultural_governance
🔸کنترل ذهن با مرض قلب یا بیماری روان؟! هیجانات عامل اصلی هدایت فکر و رفتار انسان است و از همین روی امروز ابزار دست قدرتمندان برای کنترل ذهن آدمی است. تحقیقات روانشناسی خارج شدن هیجانات را از مسیر درست، عامل بخش عمده ای از بیماری های روان معرفی می کند. پژوهش حاضر به تطبیق طبقات هیجان بر نقشه انسان در قرآن پرداخته و نتیجه گرفته است که جایگاه هیجانات، نه در مغز بلکه در قلب آدمی است که در اسلام مصداق آن بیماری قلب یا مرض قلب می باشد. به این ترتیب خارج شدن هیجانات از مسیر درستش، فرد را مبتلا به بیماری قلب کرده که بشکل تصاعدی شدت آن افزایش می یابد و منجر به افکار و رفتار مخرب در زندگی فردی و اجتماعی می شود. کنترل ذهن به وسیله هدایت هیجانات یکی از بهترین ابزارها در دستان ابزارهای قدرت است. فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ... 🆔@cultural_governance
📸 هزینه‌های هنگفت برخی موسسات غیرمجاز روانشناسی فرهیختگان: یکی از معروف‌ترین دوره‌های موسسات روانشناسی، در پنل مدرس خود تعداد دانشجویانش را از سال 99 تا بهمن 1400، 144865 نفر اعلام کرده، از طرفی میانگین قیمت دوره‌های این موسسه دومیلیون و 500هزار تومان است که با ضرب این دو عدد به رقم 362 میلیارد و 162میلیون و 500 هزار تومان می‌رسیم. این رقم درآمد احتمالی این موسسه در دوسال اخیر است! همچنین با بررسی فقط یکی از دوره‌های یک موسسه‌ معروف دیگر به رقم قابل‌توجهی رسیدیم، طبق ادعای خود موسسه، در سال ماهی دوبار و با 160نفر در هر برگزاری دوره‌ مذکور برپا می‌شود و هزینه‌ دوره دومیلیون تومان است، درمجموع درآمد این موسسه صرفا از این دوره در سال 1400، هفت‌میلیارد و 680میلیون تومان است، البته اعداد به‌دست‌آمده با توجه به سبک زندگی لوکس این دوستان چندان دور از ذهن نیست برای یک جلسه مشاوره‌ خصوصی موسسه «ک. و» یک‌ تا 2میلیون تومان باید پرداخت شود، همچنین تعرفه مشاوره تلفنی موسسه‌ «ع. ذ» نیز 500 هزارتومان است. 🆔@cultural_governance
📛 عذرخواهی انجمن روان‌کاوی آمریکا از جامعه همجنس بازان! 💢 انجمن روان‌کاوی آمریکا به دلیل اقدامات سابقش در درمان ، رسماً عذرخواهی کرد و اظهار داشت که چنین اشتباهاتی منجر به ضربه روانی و تبعیض علیه جامعه شده است. این انجمن نخستین نهاد پزشکی است که به طور رسمی از جامعه عذرخواهی می‌کند! 💢 (گناهِ) همجنس‌بازی، در دهه هفتاد میلادی توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا از فهرست بیماری‌های روانی حذف شد، اما انجمن روان‌کاوی تا بیست سال بعد از آن حاضر به پذیرش افراد به عنوان کارآموز روان‌کاوی نبود تا این‌که در ۱۹۹۱ ، در پی دادخواست قانونی ضد تبعیض، این انجمن نیز روند مشابهی را در پیش گرفت و را به عنوان تنوعی عادی در تمایلات جنسی انسان به رسمیت شناخت. 🔻 این انجمن، از آن تاریخ به بعد، یکی از نخستین حامیان در آمریکا بوده است. 🔻 اخیراً دکتر «لی جف» رئیس انجمن روان‌کاوی ایالات متحده‌ی آمریکا اظهار داشت که با وجود گذشت زمان، خود را موظف می‌داند تا از خطای همکارانش در زمینه درمان افراد دوجنسه عذرخواهی کند. وی افزود: «ما متأسفیم. سخت است پذیرفتن این‌که ما به شدت در اشتباه بودیم.». چند تن از حاضران در جلسه، این بیانیه را مهم و شگفت‌انگیز توصیف کرده‌اند! 💢 این عذرخواهی، پس از آن رخ داد که پلیس نیویورک به دلیل حمله نیم قرن قبل و حادثه تاریخی استون وال، که به کشته‌شدن همجنس‌بازان انجامید، عذرخواهی کرد. 🔻 دکتر درشر، از اعضای مؤثر انجمن روان‌کاوی گفت: «وقتی پلیس نیویورک می‌تواند درباره خطای گذشته‌اش عذرخواهی کند ما چرا چنین نکنیم؟» 🔻 انجمن روان‌کاوی ایالات متحده آمریکا، به عنوان یکی از بالاترین نهادهای رسمی ناظر بر کار حرفه‌ای روان‌کاوان در سراسر دنیا، در حالی از مواضع گذشته خود درباره ، عذرخواهی می‌کند که هنوز در دانشگاه‌های ایران، روان‌شناسی و روان‌پزشکی به عنوان یک علم! تدریس می‌شود و عجیب‌تر این‌که کتاب کاپلان و سادوک که یکی از کتب رسمی در رشته‌های و در دانشگاه‌های ایران است، صریحاً و را تأیید و عادی‌سازی می‌کند! 💢 وزرای علومی که کتاب در زمانِ تصدی آن‌ها تدریس می‌شده، استادانی که این کتاب و روان‌شناسی و روان‌پزشکی، تدریس کرده و می‌کنند و دانشجویان فارغ‌ التحصیل رشته‌ی روان‌شناسی و روان‌پزشکی، همگی باید توبه و اعتراض علنی کنند! 🔻 نهادها و دستگاه‌های مرتبط که این کتاب را در کاسه‌ی دانشجوی مسلمان ایرانی گذاشتند و همه افرادی که در مقابل این گناه علنی ساکت هستند، باید توبه کنند و کمترین ما حذف رشته‌ی روان‌شناسی و روان‌پزشکی از رشته‌های علم زده‌ی دانشگاه‌های ایران است! 🔻 واقعه‌ای تاریخی برای اعاده حیثیت از در جریان است که ادیان، نسبت به آن غافل و جهان اسلام در برابر آن ساکت است!! 🆔@cultural_governance
📌 این مستند مهم را ♨️ مبدع آگهی بازرگانی شخصی بود به نام «ادوارد برنایز». او، خواهرزاده‌ی روانشناس معروف یهودی، زیگموند فروید است. 🔻 برنایز در دهه اول و دوم قرن بیستم، مبتنی بر نظریه روانشناسی دایی خودش، فروید که گفت: انسان، حیوان غیرقابل اعتماد است، دانش تبلیغات را به وجود آورد. بُعد نفسانی و شهوانی و خشم و غضب انسان‌ها بر بعد عقلانی و فکری‌شان غلبه دارد، لذا انسان، حیوان غیرقابل اعتماد است و می­‌توان خواهش و او را مدیریت کرد و به آن جهت داد. چطور می‌شود به آن جهت داد؟ با آگهی و تبلیغات. 🔻بعدها آدام کورتیس در مستند جامعی که برای ‌بی‌بی‌سی ساخت، این نکته را روشن کرد که برنایز براساس این انگاره، دانشی موسوم به و و تبلیغات، طراحی کرد، این دانش ابتدا از روزنامه‌ها و تلویزیون آغاز و کم کم مسأله‌ی آگهی‌های بازرگانی به یک هنر جهانی و ساختار کاملا بین‌المللی تبدیل شد. 🔻 امروزه آگهی بازرگانی در تلویزیون‌ها و آثار سینمایی آمریکایی و کشورهای غربی، به وفور دیده می‌شود. آگهی بازرگانی برای مردم ذائقه‌سازی می‌کند که یک کالایی را بخواهند. وقتی برای‌شان ذائقه‌سازی شد، چرخه‌ی عرضه و تقاضا به­ کار می­‌افتد و اقتصاد، مصرف‌گرا می­‌شود. این را آدام کورتیس به زیبایی در مستند «قرن خود» در چند قسمت به تصویر کشیده است. 📹 مستند قرن خود - قسمت اول https://www.aparat.com/v/bq0ul/ 📹 مستند قرن خود - قسمت دوم https://www.aparat.com/v/YLn0d/ 📹 مستند قرن خود - قسمت سوم https://www.aparat.com/v/dt0NB/ 🆔 @cultural_governance
⭕️ دموکراسی را حکومت مردم بر مردم تعریف می‌کنند. پرسش این‌جاست که کدام مردم؟ هوا‌ و هوس مردم یا خِرَد مردم؟ 👤 زیگموند فروید پدر علم روان‌شناسی بُعد ناخودآگاه و غیرعقلانی را مبنای ذهن مردم می‌دانست. ادوارد برناینز خواهرزاده فروید بر پایه همین نظر مفهوم «روابط عمومی» را جعل کرد تا جایی که امروزه همه دستگاه‌ها این بخش را دارند. علاوه بر این پدر «تبلیغات مدرن» هم هست درست بر پایه همین نگاه. 📌 دور از انتظار نیست که چرا اکثر تبلیغات در راستای تحریک بخش غیرعقلانی اذهان مردم هستند. این ساز و کار تبلیغات، چیزی نیست جز دامن زدن به هیجان‌های انسانی که نتیجه آن دامن حلال‌زادگی عمومی مردم را آلوده خواهد کرد. 🗽 از زمان ریاست جمهوریِ وودرو ویلسون، یعنی از حدود یک‌صد سال پیش تا زمان ریگان، ادوارد برنایز مشاور عالی رؤسای جمهور در عرصه‌ی سیاست عمومی بوده است و حتی تا زمان حال نیز از نظرات او استفاده می‌شود و جالب اینکه امروز حتی در میان گرایش‌‌های دانشگاهیِ کشور ایران نیز، گرایش "سیاست عمومی" داریم‼️ ⭕️ سیاست عمومی مدنظرِ برنایز، چیزی جز دامن زدن به تمایلات و خواهش‌های نفسانی و هوی و هوس‌ها نیست؛ در نتیجه، رأی افراد در دموکراسی، تازمانی که با به غَلَیان درآوردن تمایلات و نفسانیات، مصرف‌گرا باشید، نیاز است! 🆔@cultural_governance
⭕️ امان از روان‌شناس منحط! 📛 من یکی از معروف‌ترین روان‌شناسان تهران را می‌شناسم که مؤلف هم هست و کتاب و سی‌دی زیاد داره و برای وقت گرفتن چند ماه باید معطل بود که هم به گفته خودش به مریضاش تجاوز می‌کنه و هم صحبت‌های جنسی خیلی‌خیلی بیمارگونه‌ای با مراجعه کننده‌ها داره. 🆔 @cultural_governance
و دغدغه ی مهم و به روز مدیران مجموعه های فرهنگی تربیتی است ✅یکی از راه های متداول برای سنجش ویژگی های شخصیتی افراد تست های شخصیت است؛ تست های مختلفی چون mbti - کتل - نئو - ویو - و ... ❓درباره اعتبار و قابل اتکا بودن این تست ها و درستی استفاده از اون ها از دکتر علیشیری (دکتری مدیریت دولتی با گرایش مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران) سوال کردم 👈 ایشان که در خصوص این موضوع به طور مبسوط کار کردند و حتی تستی (ویو) طراحی و تولید کردند چنین فرمودند: 1⃣در کشور ما در گرایش به این تست ها افراط شده است تا جایی که یک مهدکودک مدعی می شود که استعداد بچه شما را تشخیص می دهیم و مسیرش را مشخص می کنیم❗️ 2⃣(با اشاره به پیشینه تولید تست ها و این که بعد از مدتی به جز سوالات در دسترس قرار نگرفت) فرمودند اگر تحلیل هم کنیم، منطقی که خود طراحان تست داشتند را نداریم و درصدی خطا دارد ❇️ این موضوع دغدغه نگارنده بوده و ازاساتید روانشناسی این مسأله را دنبال کردم که آیا می توان در فرض رعایت بالاترین استانداردها، با اتکا به وضعیتی که از شخصیت افراد ترسیم می شود برای آینده ایشان به صورت فردی یا در قالب یک مجموعه به صورت گروهی کرد⁉️ هنوز در حال مطالعه هستم ولی این سوال🧐 اساسی مانع از اعتماد به این مسیر شده است که: با توجه به متغیرهای اساسی از جمله 1⃣امکان تغییر افراد مخصوصا در سنین پائین تر 2⃣امکان تغییر شرایط زندگی فرد 3⃣امکان خطای تست ها و ... آیا می توان مسیر آینده ی افراد را ترسیم کرد و برایشان برنامه ریزی نمود⁉️ ✍ محمدهادی قراباغی 🆔@cultural_governance
📌کتاب "حرف های یواشکی" در مورد آموزش مهارت های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی نوشته شده است. این کتاب برای والدین و مربیان تربیتی جهت آموزش تربیت جنسی با رویکردی اسلامی و روان شناختی طراحی شده است. مطالب کتاب کاملا بر اساس فرهنگ اسلامی و بومی کشور عزیزمان ایران طراحی شده است. کتاب حرفهای یواشکی در سه بخش به عنوان های ؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینه ها و عوامل موثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل با عنوان های زیر جمع آوری شده است: زمینه ها و عوامل موثر در تربیت جنسی عوامل خانوادگی عوامل اجتماعی محیطی مدیریت روابط مراقبت از فرزند آموزش و مهارت افزایی 🆔@cultural_governance
📕 سرح العیون 🖌سنگ بنای روانشناسی اسلامی را بر پایه حکمت آمیخته با روایات بنیان می دهد و کمک می کند که انسان بافت های نهفته وجود خود را شناسایی و در رشد آن دقت نظر داشته باشد. 🔰استاد، در مقدمه کتاب، بیان می‌کند که اثر حاضر، حاصل تحقیقات عمیقی است که در طول سالیان متمادی، در باره معرفت نفس، به عمل آورده است. 🔰معرفت نفس، پس از معرفت خدای تعالی، از لذیذترین و عزیزترین معارف الهی به شمار می‌رود و آن، مفتاح خزائن ملکوت و مرقات معرفت رب است. به نظر سید علی طوبجی سیوطی ، حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» از ابو بکر رازی است. ابن تیمیه ، معتقد است که این حدیث، مجهول است و استاد، با عنوان «وهم و رجم» همه این سخنان را رد می‌کند. 🔰گفته می‌شود که معرفت نفس، مبتنی بر اصولی است و عیون مسائل نفس، اصول آن است و در هر عینی، از اصول ایقانیه و امهات برهانیه که مستفاد از فهم خطاب محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و مستفاض از اصول و جوامع روایی اهل بیت علیه‌السّلام است، استفاده شده است. خلاصه نکات کتاب: 🌐https://yun.ir/njqmnc 🆔@cultural_governance
🔊بازار آشفته کتاب‌های روانشناسی و موفقیت؛ یکه تازی روانشناسی زرد و “کتب خودیاری” در شرق و غرب! / همه به دنبال موفقیت،آرامش و حال خوب 🔺دسته‌ای دیگری از این کتاب‌ها وجود دارد که با استفاده از داستان‌های عامیانه و همه‌پسند می‌خواهند مفاهیم را به خواننده انتقال دهند. البته بیشتر این کتاب‌ها از مسائلی در حوزه روانشناسی سخن می‌گویند که هیچ پایه و اساس علمی ندارد و شخص از روی تجربیات خودش مسائلی را بیان می‌کند. 🛎در کشور ما متأسفانه اینگونه که هیچ پایه و اساس علمی ندارند؛ تبلیغ می‌شوند و مورد استقبال فراوان از سوی مخاطب قرار می‌گیرند. 🛎بزرگترین مشکل این کتاب‌ها این است که به دلیل نوشته نشدن توسط متخصصین از نظر علمی تأیید نمی‌شوند والبته کتاب‌هایی نیز که مورد تأیید روانشناسان است و توسط متخصصان نوشته شده به دلیل مغایرت با فرهنگِ کشور ما چندان کاربردی نیست. به همین دلیل نیاز است متخصصان و روانشناسان ایرانی برای مردم و با زبان مردم کتاب بنویسند. متن کامل خبر در سایت👇 🌐v-o-h.ir/?p=30160 🆔 @cultural_governance
📌 کاش همه علوم‌انسانی یزیدوار بود! 🔻 به‌واسطه یک دوستی چند وقت پیش با یک کتابی که آشنا شدم که در رشته روان‌پزشکی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و علاوه بر آن در رشته روا‌ن‌شناسی نیز توسط بعضی اساتید توصیه و بررسی می‌شود. 📚 نام کتاب، خلاصه روان‌پزشکی (کاپلان و سادوک) در سه جلد است. کتاب، مثل بسیاری از کتب دیگر از رشته مذکور، متأثر از اندیشه‌های دانشمندان غربی علی‌الخصوص "فروید" هست. در بخشی از کتاب، نویسنده با استناد به طرز نگرش و یک نامه از فروید، همجنس‌گرایی(بخوانید همجنس‌بازی) را نه یک اشکال بلکه گرایش طبیعی و بدون مشکل می‌داند. 📌 قطعا باید در مُقال مناسب به دلایل عقلی و تجربی جهت محاجّه با چنین نظری پرداخت اما آن‌چه که سبب تحریک قلم نگارنده شده، مسئله‌ای فراتر از این‌هاست و آن صراحت یافتن طرح مسائل ضددینی در مباحث تئوریک، آن هم در حوزه روان‌پزشکی و روان‌شناسی که اسلام این‌همه حرف دارد و آن هم نه در دانشگاه پیام نور تورقوزآباد! بلکه در دانشگاه‌های مطرح کشور، آن هم نه بصورت بحث در کلاس، بلکه در خلال یک کتاب برای ارائه یک ترم به دانشجویان اتفاق می‌افتد. 📌 البته خوشی ماجرا این‌جاست که اگرچه این صراحت در طرح این موارد را باید از مقام مسئول در تدوین ریزنظام‌های آموزشی مطالبه کرد اما از طرفی دیگر باید مسرور بود که مبحث ضددینی را رُک و صریح گفته و مثل بقیه کتب در رشته‌های علوم انسانی، مثل بانک‌داری، بورس، حقوق اساسی، جامعه‌شناسی و... کلاه شرعی برایش درست نکرده‌اند که معاویه‌طور لیبرالیسم و اومانیسم را به خورد دانشجو دهند، الحمدلله که یزیدوار و صریح در کتاب گفته که همجنس‌بازی خوب است! 💢 اما از آن‌جا که هدف ارسال رسل این بوده که "لِیَقومُ النّاسُ بِالقِسطِ"، تصمیم داریم از طریق قیام الناس، این مطالبه‌ی حذف این کتاب یا حداقل اصلاح بخش‌هایی از این کتاب را در بلندمدت پیگیری کنیم. کار کوچکی‌ست اما ان‌شاءالله استارت کارهای بزرگتر خواهد بود. 🔰 منبع: گاه‌نامه "شمارش معكوس"، نشریه‌ی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی 🆔@cultural_governance
🔹 اعطای سرپرستی کودکان در آلمان به افراد پدوفیل (بچه باز) 🔻 در آلمان طرحی در قالب پروژه کنتلر در برلین غربی پیاده می‌شد که سرپرستی کودکان بی خانمان به مردان بچه باز داده می شد. مجریان معتقد بودند که این مردان بهترین پدران خواهند بود. این طرح ده ها سال اجرا می شد که مجری آن هلموت کنتلر، پروفسور روانشناسی بود. دولت حتی به مردان بچه بازی که سرپرستی کودکان را قبول می کردند، کمک هزینه ای بیشتر از حالت عادی می داد.هلموت کنتلر، یکی از سران مرکز تحقیقات آموزش و پرورش برلین بوده. او معتقد بود که رابطه جنسی بین بزرگسالان و کودکان مشکلی ندارد. 🔻 این طرح که با حمایت دولت محلی برلین انجام شد. چند سال پیش، دو تن از کودکانی که قربانی این طرح بودند، واقعیات آن را افشا کردند و مشخص شد که در نهاد های آموزش و پرورش، دفتر رفاه جوانان، و سنای برلین، بچه بازی مقبول بوده و از آن حمایت می شده است. 🔻 کنتلر که هیچگاه به خاطر کارهایش محاکمه نشد و درنهایت در سال ۲۰۰۸ به مرگ طبیعی مرد. بسیاری از این مردان بچه باز که سرپرست کودکان شدند، از مراکزآکادمیک مشهور، مانند انستیتو ماکس پلانک و دانشگاه آزاد برلین بودند. 🆔@cultural_governance
🌀 مرکز مشاوره حوزه یا ریزش حوزه! 📝 شجاعت در بیان حقیقت 👤 حجت الاسلام عالم زاده؛ معاون تهذیب 🔸 یکی از ریزش‌های پنهان [حوزه] این است که تعدادی از طلبه‌های ما رفتند سراغ رشته روانشناسی و علوم تربیتی و مشاوره. اینها خدمت بزرگی انجام می‌دهند و آن اینکه درمانگری می‌کنند در میان مردم و طلاب. اما اگر این درمانگری هیچ نسبتی با دین خدا نداشته باشد و همان مفاد آموزشی که در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود برایش کافی باشد... باید اعتراف بکنیم که اینها حوزوی نیستند، اینها ریزش‌های حوزه هستند... 🔹 قرار بر این بود که علم از قم به سایر سرزمین‌ها در مشرق و مغرب عالم سرریز شود. اما در موضوع روانشناسی و مشاوره، شما می‌دانید که عمده متون، متونی ترجمه‌ای است، و پایه این علوم در خارج از زیست‌بوم ما شکل گرفته ولی به خاطر کارآمدی که دارد ما از آنها استفاده می‌کنیم. 🔹 کارگروه‌هایی که اکنون در مرکز مشاوره حوزه تشکیل شده تلاش علمی انجام می‌دهند برای اینکه پیام دین را در عرصه‌های مشاوره‌ای کودک، نوجوان، جوان، ازدواج، خانواده و درمان مسائل روانشناختی و مسائل تحصیلی و استعدادیابی انتقال دهند. این گروه‌ها پیام دین را باید حتماً در این زمینه‌ها خوب درک کرده باشند، البته تولید علم کار بسیار سختی است و چه بسا زمان بسیار طولانی احتیاج داشته باشد؛ ♨️ ولی اینکه ما یادمان برود کجا هستیم، و چه مأموریتی برعهده هست و تبدیل بشویم به یک عده روان‌درمانگر متعارفی که در دانشگاه هست، این قطعاً است. 🌐 متن کامل مصاحبه: Manahej.ir/post/AlemZade-Hoze 🆔@cultural_governance