eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️فرآیند‌های ارزیابی در حوزه فرهنگ از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است 🔸ویترین‌های پوشاک مغازه‌ها، انبار گمرک، چینش بوفه‌ها و رستوران‌ها در شهرها، مبلمان شهری شهرها، معماری خانه ها، فرآیند صدور مجوز کسب و کار‌ها را در نظر بگیرید؛ تاثیر این‌ها بر فرهنگ عمومی حتما بیشتراز تاثیر بسیاری از ارگان ها، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است 🔸فرآیند‌های ارزیابی و ارزشیابی عملکرد در حوزه فرهنگ یک شوخی بی مزه و از طنز‌های تلخ جمهوری اسلامی است و در نگاهی دیگر یک اهانت به متخصصین این حوزه است. 🔸کار فرهنگی یعنی تولید و ارتقاء معنا در زندگی جاری، ملموس و روزمره عامه مردم که منجر به یک ارتقایی در بینش، گرایش و رفتار می‌شود 🔸شورا‌های عالی ما باید به سمت نهاد‌های تنظیم گری حرکت کنند. دوره اینکه با شورای عالی بشود فرهنگ را راهبری کرد، گذشته است 🖇https://vrgl.ir/L23W5 🆔@cultural_governance
📢سلسله نشستهای 💡 🔸ارزیابی اثربخشی طرح اخیر عفاف و حجاب و بررسی لایحه پیشنهادی قوه قضائیه ⏰سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 🆔@cultural_governance
🔰نیروی کنشگر، عامل اصلی نوسان اثرسنجی ✍️مجتبی فرهنگ «نظام تصمیم گیری» یک مجموعه فرهنگی مبتنی بر مغناطیس های گوناگونی دَوَران پیدا میکند. اینکه اراده ها در چه مسیر جریان یابد و تصمیم حرکت جمعی را مدیر در چه کانالی قرار دهد، توسط عواملی همچون تجربیات، مشاورین، دانش و تخصص مجموعه و مولفه هایی از این جنس قبیل مشخص می شود. یکی از رویکردهای تصمیم گیری، رویکرد «مسئله شناسی» می باشد.در این رویکرد با «شناسایی مشکلات» و «اولویت بندی مشکلات»، با استفاده از تکنیک های گوناگونی مشکل را با علت یابی و شناخت زمینه های شکل گیری آن، تبدیل به مسئله می کنند و با تشکیل «اَبر مسئله» به حل «شبکه مسائل» می پردازند. مسئله شناسی شرط بقا و تداوم حیات است. در حقیقت اگر یک نظام اجتماعی یا ارگانیسم زنده‌ وجود داشته باشد اما به مسائلش واقف نباشد، شانسی برای حیات ندارد. گام بعد از «شناخت مسئله»، «حل مسئله» می باشد که باید سه ضلعی ایده های کنشگری(مغز افزار)، تجهیزات و امکانات(سخت افزار) و چینش انسانی(نرم افزار) را طراحی کرد. هر مسئله ای فرهنگی توسط سه ساختار انسانی یعنی فضای مردمی، ستادهای فرهنگی و شوراهای عالی قابل حل است. اگر بتوانیم ترکیب بندی صحیح بین جبهه فرهنگی شکل دهیم و زنجیره حل مسئله های فرهنگی را ایجاد نماییم شاهد«زنجیره کنشگری» بین نهادهای حاکمتی و مردمی خواهیم بود که منجر به «تحول فرهنگی»خواهد شدو گرنه با «گسست کنشگری» توقع تحول انچنانی نباید داشت. اگر بخواهیم به کنشگری های هر لایه بپردازیم که با کنارگیری آنها در یک دیگر به اثر مطلوب خواهیم رسید، میتوانیم این اقدامات حل مسئله را شامل موارد زیر برشمرد کنش های گروه های مردمی مسئله شناسی و ایده پردازی تربیت و کادرسازی تبیین و فعالیت چهره به چهره مطالبه گری فعالیت های خیریه ای عملیات رسانه ای آسیب زدایی منطقه ای کنش های ستادهای فرهنگی جریان سازی گفتمان سازی تولید محتوا برگزاری جشنواره و فراخوان اموزش و توانمندسازی شتاب دهی و تسهیل گری راهبری و جهت دهی الگوسازی و نخبه گرایی طراحی زیرساخت های مجازی توزیع و انتشار محصولات مشاوره و منتورینگ تجربه نگاری تولید مصنوعات فرهنگی شبکه سازی پژوهش و مطالعه کنش های شوراهای عالی نهاد سازی وساختار سازی تنظیم گری و حکمرانی رصد و راهبری اینده پژوهی ارزیابی کارکرد و اثرسنجی زنجیره سازی کنشگری اثرسنجی با نتایج نامطلوب اجتماعی نتیجه ی یک حل مسئله غلط می باشد که نقطه کج راهی آن از شناخت بد مسئله و طراحی کنشگری های نامتناسب و غیرکارآمد می باشد که علت آن به عامل انسانی برمیگردد. تازمانی که عامل انسانی به معنای واقعی قیام نکند و عنصر«اراده، جهان آگاهی و بصیرت»را نداشته باشد، نمیتوانیم شاهد اثرسنجی مطلوب در جامعه باشیم. بی شک عامل انسانی در اتمسفر انقلاب اسلامی کنشگری هایی را جهت حل مسئله دارد اما به علت اینکه به مجهز به لوازم اثرگذاری نیست و ارزیابی اجتماعی ندارد، مسیری جز هبط و عبث شدن اقدامات خود نخواهد داشت. 🆔@cultural_governance
🔴ارزیابی‌های غیرواقعی باعث بازتولید وضعیت نیمه‌استعماری می‌شود 🖊در گفتگو با میثم مهدیار 🔹ما درحوزه فرهنگی در یک وضعیت استعمارزده و یا نیمه استعماری قرار داریم و یکی از تبعات آن این است که دقیق نمی‌توانیم موقعیت و تصویر خودمان را در جهان ترسیم کنیم و ببینیم که در کجا هستیم تا بتوانیم ارزیابی درست‌تری از موقعیت خود داشته باشیم. هر ارزیابی غیرواقعی باعث بازتولید این رابطه و وضعیت نیمه استعماری می‌شود. 🔹انقلاب اسلامی یک واکنش رادیکال به مدرنیسم در سطح سلبی بود، اما در سطح ایجابی همان طور که بعد از انقلاب متوجه شدیم صرفا داشتن یک نگاه انتقادی به خصوص در حوزه حکمرانی کفایت نمی‌کرد، چون با زندگی روزمره مردم سر و کار دارید و باید مایحتاج آن‌ها را تامین کنید و صرفا یک امر ذهنی نیست بلکه کاملا عینی و انضمامی است. 📎https://vrgl.ir/FR5Rz 🆔@cultural_governance
📌ابلاغ تحول صدا و سیما مبتنی بر اثرسنجی 🔖حسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما 🔹سابقه شکل‌گیری مرکزی که امروز با پسوند تحقیقات در سازمان صداوسیما فعالیت می‌کند به سال ۴۰ و برنامه رادیویی «فرهنگ مردم» بازمی‌گردد. برنامه‌ای که پنج سال بعد منجر به تاسیس «مرکز فرهنگ مردم» شد. در همان سال ۴۵ و همزمان با آغاز به کار تلویزیون ملی ایران، کمیته «سنجش افکار» هم راه‌اندازی می‌شود که پس از آن به «مرکز تحقیقات اجتماعی و نظرخواهی برنامه‌ها» تغییر نام داده است. 🖇https://vrgl.ir/qVVvH 🆔@cultural_governance
📖خلاصه کتاب رصد سازمان های فرهنگی ایران جهت مطالعه کلیک نمایید 🖇https://vrgl.ir/TEbzW 🔺جمع بندی این کتاب شامل موارد زیر می باشد: ۱. ارزیابی وضعیت درونی سازمان‌های فرهنگی کشور (بعد کارآئی) ۲. ارزیابی وضعیت بیرونی سازمان‌های فرهنگی کشور (بُعد اثربخشی یا کارآمدی). ۳. وضعیت هماهنگی در سازمان‌های فرهنگی: فقدان نظام جامع مدیریت فرهنگی 🆔@cultural_governance
https://virasty.com/Mahdijamshidi ،،،،،،،،،،، ۱. لایحه‌ی حجاب، یک گام به پیش است و دو گام به پس. اگر تصویب شود، حجاب به‌تدریج «فرسوده» و «علیل» خواهد شد. ۲. باید جبهه‌ی فکری و فرهنگی انقلاب، به میدان تبیین و روشنگری بیاید و مجال ندهد که این «ریل غلط»، نهاده شود. ۳. در شب عملیات آزادسازی یکی از «خرمشهر»ها قرار داریم. جهان‌آراها کجایند؟
غیر قابل ارزیابی بودن سند تحول آموزش و پرورش بررسی دقیق متن سند تحول و مبانی نظری پشتیبان سند نشان می‌دهد که سند قابلیت ارزیابی را ندارد، چرا که ارتباط منطقی بین مفاد سند تحول و مبانی نظری پشتیبان سند، روشن و شفاف نیست. به بیانی دیگر نمی‌توان بین سطوح بالادستی سند تحول با مبانی نظری پشتیبان (به خصوص چرخش‌های تحولی کلان و خرد) ارتباط سازگاری برقرار کرد؛ لذا مشخص نیست که هریک از اهداف و راهبرد‌های کلان سند، در راستای تحقق کدامیک از چرخش‌های تحولی طراحی شده است. جهت مطالعه این یادداشت کلیک نمایید👇 🖇https://vrgl.ir/EyIDO 🆔@cultural_governance
🔺نظام راهبردی نظارت و ارزیابی را بالای سر نهادهای متکثر دولتی ایجاد کنیم 🖊بررسی علل و چرایی ضعف سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران در گفتگو با علی‌اکبر تاج مزینانی؛ 🔹یکی از موارد چالش انگیز اشاره کنیم همین پیشی گرفتن عمل از نظر است. یعنی ما در واقع تکلیفمان در حوزه نظر خیلی مشخص نیست، اما در حوزه عمل اقدامات مختلفی انجام می‌شود. 🔹نظام سیاستگذاری اجتماعی ما که یکی از اهدافش ارتقای همبستگی و کاهش نابرابری‌ها و قشر بندی اجتماعی است، اما در کشور ما خود سیاستگذاری اجتماعی و رفاهی تشدید کننده‌ قشربندی اجتماعی و حتی تضعیف کننده انسجام همبستگی اجتماعی‌ست. 🔹یکی از چالش‌ها، بحث فقدان نظام راهبردی نظارت و ارزیابی بود. اینجا تقریبا نزدیکی بیشتر به آن بحث پیوست اجتماعی دارد. یکی از مسائل مهم در کشور این است که سیاست‌های اجتماعی مناسب نداریم. سیاست اجتماعی در واقع به درستی طراحی نمی‌شود و یا اگر اجرا می‌شود بعدا به درستی نظارت انجام نمی‌گیرد. در واقع نظام راهبردی در این سیستم وجود ندارد. ما همیشه بر درون‌داد و نهایتا برون داد تاکید می‌کنیم. 🖇https://vrgl.ir/2usSf 🆔@cultural_governance
🟠اثرسنجی مدیریت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی 🔺در گفت و گوی با حسن میثمی، مدیر مسئول مجازیست 🔸اینکه ما محتوای ارزشمند یا به‌اصطلاح فرهنگ‌ساز ارائه دهیم در شرایط فعلی راهگشا نیست. نمونه بارز عدم اقبال عمومی به این سبک نگرش را می‌توان در فیلم‌های معناگرا به خوبی مشاهده کرد که هیچ‌گاه مخاطب گیشه نداشته است. ما برای بهبود وضعیت فعلی باید به دنبال ایجاد زنجیره ارزش تولید محتوایی فاخر یا همان به‌دردبخور باشیم. 🔹اینکه بودجه‌ای به نهادهای فرهنگی اختصاص داده شود تا با تولید محتوا در فضای مجازی؛ فضای فرهنگی این پیام‌رسان را تغییر دهند واقعاً نشدنی است. هریک از این نهادها سالانه به دنبال ارائه رزومه عملکردی خود هستند و طبیعتاً محتوای ارائه‌شده توسط آن‌ها بیشتر براساس مدل رزومه پرکردن و رقابت‌های نهادی نقش خواهد بست و اثرگذاری در فضای مجازی اولویت آخر است 🔸حضور مادی و معنوی حاکمیت به‌صورت مستمر نیاز نیست چراکه مسیر فضای مجازی مسیر خط‌کشی و یا نظارت آنلاین نبوده، شما نمی‌توانید میلیون‌ها کاربر را مجبور کنید محتوایی را منتشر کند یا منتشر نکند. 🖇https://vrgl.ir/wZQA5 🆔@cultural_governance
637733689518613187.pdf
12.58M
📖کتاب رصد سازمان های فرهنگی ایران 🔺این پژوهش پس از مرور سنخ شناسی طیف وسیع نهادهای فرهنگی فعال کشور، یک چارچوب جامع برای رصد این سازمان ها طراحی شده و سپس بر مبنای این چارچوب، توصیف جامعی از وضعیت کنونی (جاری) سازمان های فرهنگی کشور ارائه شده است. در پایان برخی راهبردها و توصیه ها برای ارتقای خط مشی ها و سیاست های فرهنگی در جهت اجرای نقشه جامعه مهندسی فرهنگی کشور (در ارتباط با دستگاه ها و نهادها) ذکر شده است. 🔺جمع بندی این کتاب شامل موارد زیر می باشد: 1. ارزیابی وضعیت درونی سازمان‌های فرهنگی کشور (بعد کارآئی) 2. ارزیابی وضعیت بیرونی سازمان‌های فرهنگی کشور (بُعد اثربخشی یا کارآمدی). 3. وضعیت هماهنگی در سازمان‌های فرهنگی: فقدان نظام جامع مدیریت فرهنگی 🆔@cultural_governance
هدایت شده از فحوا | Fahva
🔦 نشست تخصصی: 🔶 روحانیت، مرجعیت و حوزه؛ افق مطلوب و موانع 🎙 استاد مدعو: ♦️ حسن رحیم‌پورازغدی 💡به‌همراه پرسش و پاسخ 📆 زمان: چهارشنبه ۳ خردادماه - ساعت ۱۵ 📌 نشانی:میدان فلسطین، پلاک ۳۹۷، مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه ▪️لطفا برای هماهنگی حضور در جلسه، با شماره ۰۹۱۰۴۹۵۹۱۰۹ تماس بگیرید. 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی @ifahva_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷صفر تا صد لایحه عفاف و حجاب از زبان محسن آقایی کارگردان مستند ایکسونامی و کارشناس حوزه عفاف حجاب 🔶 به نظر شما با تصویب این لایحه اگر خانمی با ظاهر بسیار زننده و زشت به خیابا بیاید چه اتفاقی برایش میفتد؟ این ۹ دقیقه رو حتما حتما ببینید و برای دیگران هم ارسال کنید 🆔 @cultural_governance
پژوهش های اثرسنجی و ارزیابی فرهنگی مجلس.pdf
276K
📋مجموعه گزارش های ارزیابی و اثرسنجی فرهنگی ✍️مرکزپژوهش های مجلس 🆔@cultural_governance
⭕️اطلاعیه 🔸فعال سازی بخش بازتاب رویدادها و برنامه های فرهنگی 📢اطلاع رسانی صحیح از برنامه های فرهنگی نقش موثری در ارتقا و توانمندی افراد دغدغه مندان فرهنگی در این عرصه دارد. 📣بخش وضعیت کانال‌ (استوری) حکمرانی فرهنگی در شبکه اجتماعی بله، به صورت روزانه رویدادها و برنامه های فرهنگی در سطح کشور را اطلاع رسانی می کند. 🔔جهت اطلاع رسانی رویدادهای خود به ادمین کانال پیام دهید ادرس کانال شبکه اجتماعی در بله👇 🆔ble.ir/cultural_governance
۱. تاکنون به اشکال‌های نیروهای فکریِ انقلاب نسبت به لایحۀ حجاب، «پاسخ» داده نشده است. ۲. حکیمانه نیست که برخی بزرگان، اعتبارشان را صرف «توجیه» لایحه‌ای کنند که حتی نویسندگانش، توان دفاع از آن را ندارند. ۳. اگر «ائتلاف محافظه‌کاری» شکل بگیرد، ما نیز تیغ «انتقاد انقلابی» را از نیام بیرون می‌کشیم. 🆔@cultural_governance
کانون اجرای ‎مناسک برهنگی مال‌هایی مانند کوروش‌مال، پاتوق‌هایی مانند باغ کتاب، فضاهای بازی مانند سواحل، برخی پارک‌ها و... هستند. تمرکز برخوردسلبی بر این‌جورجاها باید باشد؛ امثال مال‌ها و فضاهای لاکچری ‎معبد برهنه‌ها هستند. با این همه معبد در تهران وشهرهای بزرگ می‌خواهید چه کنید؟ https://virasty.com/Mogtaba_farhang 🆔@cultural_governance
🔺تلخند لایحه حجاب ⭕️لایحه حجاب درباره ی ماجرای میز نانسی پلوسی چه می گوید؟ 🆔@cultural_governance
لایحه عفاف و حجاب نه آنقدر بد است که پس گرفته شود و نه آنقدر خوب است که به همین شکل تصویب شود.طبعا نمایندگان مجلس انقلابی این لایحه را اصلاح و تکمیل خواهند کرد و شورای نگهبان هم با تدبیر خود اجازه نخواهد داد که نهی از منکر تعطیل شود و بجای فاعل منکر، ناهی منکر مجازات شود. 🆔@cultural_governance
🔹 درنگی بر وضعیت حکمرانی فرهنگی کشور ▫️ بررسی جایگاه نهاد های فرهنگی در پازل حکمرانی فرهنگی کشور 👤 دکتر محمدحسین ساعی ▫️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 👤 دکتر محمد ذوقی ▫️دستیار ارشد رئیس سازمان اوج 👤 دکتر سجاد صفار هرندی ▫️رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 🕙 دوشنبه ۸ خرداد | ساعت ۱۵ 📍 خیابان ۱۶ آذر | باشگاه دانشجویان 🆔@cultural_governance
638099870207254549(1).pdf
791.1K
⭕️ نقد و ارزیابی «گویه‌های به‌کاررفته» در پیمایش‌های دینداری در ایران 🔺کثرت مقولاتی که به جای دینداری سنجیده شده و فراوانی گویه‌های ذیل هر کدام که روی هم سهم قابل‌توجهی از گویه‌های به‌کاررفته در پرسشنامه‌های تحقیقات مذکور را تشکیل می‌دهند، به ما هشدار می‌دهد که نتایج حاصل از این مطالعات، نمی‌تواند چندان دقیق و معتبر باشد و لازم است با احتیاط بیشتری به سراغ آن‌ها رفت و به آن‌ها استناد داد. اگر به این مجموعه، فهرست گویه‌های مبهم و گویه‌هایی که ابعاد مختلف دینداری را به جای هم موردسنجش قرار داده‌اند را نیز بیفزاییم؛ نسبت گویه‌های ناروا به کلّ گویه‌ها در این تحقیقات بسیار افزایش خواهد یافت. 🔺هدف ما در این مقاله، از سکه انداختن این تحقیقات و خالی‌کردن دست پژوهشگران دین از اندک ذخایر اطلاعاتی موجود دراین‌باره نبوده است؛ بلکه بیش از آن، به دنبال آشناکردن محققان دین‌پژوه با خلط و خطاهای رایج در تحقیقات میدانی و بالابردن دقت‌نظرهای مفهومی در پیمایش‌های آتی است و همچنین بالابردن احتیاط و دقت ایشان است در هنگام تحلیل و تبیین وضعیت دینداری مردم ایران بر پایۀ این یافته‌ها. 🆔@cultural_governance
همایش ملی 🔸محورهای کلی این همایش به شرح زیر است: 🔺درباره فلسفه ­ی فرهنگ 🔺در فلسفه­ ی فرهنگ (مباحث فلسفه ­ی فرهنگ) 🔺امتداد نظری فلسفه فرهنگ در ساحات دیگر 🔺امتداد کاربردی فلسفه فرهنگ (فلسفه فرهنگ، مقولات اجتماعی و مسائل روز) 🔺نقد دیدگاه ­های رقیب در حیطه فلسفه فرهنگ 🔺میراث فکری و عملی امام خمینی ره و فلسفه فرهنگ 🔺اندیشه و عمل آیت­ الله خامنه­ ای مد ظله و فلسفه فرهنگ 💠مهلت ارسال چکیده مقاله به دبیرخانه همایش نیمه خرداد ماه و ارسال اصل مقاله پایان تیرماه ۱۴۰۲ خواهد بود و علاقمندان می توانند علاوه بر ارتباط با صندوق پستی الکترونیکی به آدرس philosophy.of.culture@iict.ac.ir با شماره تماس ۰۹۱۲۱۸۹۵۱۴۲ (آقای کولیوند) تماس حاصل نمایند. 💠گفتنی است همایش ملی فلسفه فرهنگ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور صاحبنظران این حوزه در شهر مقدس قم و تهران برگزار می‌شود. 🆔@cultural_governance
🗂پرونده ویژه 🔰فراخوان ارسال ایده های کنشگری 📌حجاب از ایده پردازی تا حکمرانی 🔸همه چیز از فوت دختری به نام مهسا شروع شد. جمهوری اسلامی بار دیگر باچالش‌ جدیدی از پوشش وحجاب مواجه می شود. 🔸بهار امسال،سرمای زمستان پارسال را نداشت و در خوابی آرام از نوروز، تغییراتی در ظاهر شهر ایجاد شد. 🔸گویا دیگر ایده های "حکمرانی و عملیاتی" در مسئله حجاب، در این ایام، باید دچار تغییراتی شود. "حاکمیت و مردم غیور" بدنبال ایده های تحول افرینی در این چالش می باشند و سهم نخبگان بسیار پررنگ می باشد. 🔸شما علاقه‌مندان می‌توانید ایده های کنشگری با موضوع حجاب (در لایه مردمی یا فضای حاکمیتی) را به ادمین کانال ارسال نمایید. تلگرام | ایتا | بله 🆔@activism_ideas
🔦 اندیشکده حکمروایی فرهنگ و صنایع خلاق (حرف)، اندیشکده فرهنگ و توسعه و گروه فحوا با همکاری مرکز راهبردی فرهنگ و رسانه برگزار می‌کند: «نشست آسیب‌شناسی حکمرانی پیوست فرهنگی» 📆 سه‌شنبه، ۹ خرداد ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ 📍میدان فلسطین، پلاک ۳۹۷، مرکز راهبری فرهنگ و رسانه 📱برای حضور مجازی در این نشست، از لینک ریز استفاده کنید: https://www.skyroom.online/ch/sccm_ir/markazrahbordi3 💎 فحــوا فرهنگ؛ حکمرانی و اندیشه‌ورزی وب‌گاه | اینستاگرام | توئیتر | ویراستی
🔺مرگ سازمان های فرهنگی 🖋محمد بیگدلی، علی رشیدپور 🔸تحقق اهداف و آرمان های فرهنگی جوامع و سازمان های فرهنگی تابع میزان و نوع فعالیت های در دست انجام، میزان اثرگذاری و همچنین پیامدهای احتمالی آنها در سطوح مختلف فردی و اجتماعی و در بین اقشار مختلف جامعه هست در این خصوص سنجش و ارزیابی اثربخشی فعالیت ها بهترین راه حصول اطمینان از دستیابی بهینه به اهداف طراحی شده می باشد. 🔸هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیتهای خود بالأخص در محیط های پیچیده و پویا نیاز مبرم به «نظام ارزیابی اثربخشی» دارد. از سوی دیگر فقدان وجود نظام ارزیابی و کنترل اثر بخشی در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط برون سازمان فرهنگی تلقی میگردد که پیامدهای آن کهولت و نهایتاً «مرگ سازمان» است. ممکن است بروز پدیده ی مرگ سازمانی به علت عدم وقوع یک باره آن، از سوی مدیران عالی سازمان احساس نشود، ليكن فقدان نظام کسب بازخورد و ارزیابی اثر بخشی امکان انجام اصلاحات لازم برای رشد، «بهبود فعالیت های سازمان فرهنگی» را غیر ممکن می نماید که سرانجام این پدیده، مرگ سازمانی است. 🔸در حقیقت ارزیابی اثر بخشی از یک سو آیینه ای فراهم می آورد تا مدیران سازمان فرهنگی، تصویری روشن از چگونگی کم و کیف فعالیت های خود به دست آورند و از سوی دیگر، برنامه ریزان و کادر اجرایی سازمان را مجهز می سازد تا نسبت به جنبه های مثبت و منفی برنامه آگاهی پیدا کنند و از این راه به اثربخش کردن برنامه ها و فعالیت ها یاری رسانند. در صورتی که ارزیابی اثر بخشی با «دیدگاه فرایندی» و به طور صحیح و مستمر انجام شود، موجب ارتقاء سازمان و اعتماد عمومی به عملکرد سازمان فرهنگی می شود. 🔸سازمان های فرهنگی باید برای تمامی خط مشی های خود و هر یک از واحدهای عملیاتی، اهدافی را تعیین نموده و هزینه های دقیقی را به هر کدام از این فعالیت ها و برنامه ها تخصیص داده و شاخص های عملکرد و معیارهای برون داد برای ارزیابی میزان موفقیت در تحقق اهداف مورد استفاده قرار گیرند. از آنجایی که اهداف سازمانهای فرهنگی ممکن است تغییر کند شاخص ها نیز باید قابلیت انعطاف داشته باشند و به طور مداوم در معرض آزمون مجدد و تغییر و تصحیح قرار داشته باشند. بنابراین اگر ارتباط مناسب بین استراتژی افراد، شکل طرح سازمانی و سیستم های عملکرد درک گردد به انجام اثربخش مدیریت عملکرد در سازمان منجر خواهد شد. 🔸درنهایت باید به این موضوع اشاره کرد که رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه مدیون مدیریت مدبرانه و مقتدرانه است که بتواند با اعمال مدیریت فرهنگی جامعه را از مرحله ای محدود و نامناسب – که فضای تنفس را تنگ کرده - عبور دهد و افراد آن جامعه را به بالندگی و توسعه برساند. اگر چنین مدیریتی در جامعه وجود نداشته باشد یا مردم با مدیران ضعیف، کم هوش، ناآگاه و بی تدبیر روبه رو باشند طبعاً نباید انتظار «شکوفایی فرهنگ و مقولات فرهنگی» را داشت. 🆔@cultural_governance