eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فریبِ فرهنگ (تاملی در باب تلاش‌های بیهوده برای ارتقای فرهنگِ مطالعه در ایران!) ✍محمدمهدی اردبیلی 🔸منبع: ماهنامۀ فرهنگ امروز 🔸امروزه شعار «ترویج فرهنگ مطالعه» از زمین و زمان به گوش می‌رسد. معنای این شعار واقعا چیست؟ روشن است که این ترویج نسبت به محتوای مطالعه بی‌تفاوت است. هدف فقط افزایش میزان مطالعه و بالا رفتن سرانه‌ای است که فرهنگ‌دوستانِ ایرانی با شرمساری از آن یاد می‌کنند: «واقعا چرا ما با این سابقۀ فرهنگی و تحصیلات بالا، کتاب نمی‌خوانیم و راهکارهای برون رفت از این وضعیت چیست؟» 🔸سوال فوق به موضوع اصلی بسیاری از مقالات، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و همایش‌ها بدل شده است. یادداشت مختصرِ حاضر در صدد است تا نشان دهد که نه تنها این سوال فی‌نفسه غلط‌انداز است، بلکه خود شیوۀ طرح آن و رویکرد نهفته در پس آن، نیازمند نقد و تحلیل است. «ترویج فرهنگ مطالعه»، به ساده‌ترین بیان، به دنبال افزایش میزان مطالعه در جامعه است. از این منظر، کتاب‌ها دارای محتوباتی هستند که باید آنها را هرچه‌بیشتر به مخاطب منتقل ساخت و مخاطب بناست با دریافت این محتویات بافرهنگ‌تر شود؛ مشابه تجربۀ افزایش سطح تحصیلات که چند سالی است کوس رسوایی‌اش به صدا درآمده است. همان‌گونه که سطح تحصیلات آدمی ربطی به دانش‌اش ندارد، افزایش مطالعه نیز هیچ ارتباطی به ارتقای فرهنگ عمومی ندارد. می‌دانیم که فرهنگ دانشگاهی‌سازیِ ایران، با شعار نانوشتۀ «هر روستا، یک دانشگاه»، با احداث دانشگاه‌های ریز و درشت، اعم از آزاد، پیام‌نور، غیرانتفاعی و علمی-کاربردی و همچنین افزایش ظرفیت چشمگیر دانشگاه‌های سراسری، هیچ نتیجه‌ای جز افزایش مدرک نداشته است (یعنی نه سواد را افزایش داد، نه فرهنگ را بارور کرد و نه حتی صنعت را بهبود بخشید)، بلکه فقط و فقط تیشه به ریشۀ نهاد دانشگاه در ایران زده است؛ به طور مشابه، ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز، در صورت تحقق‌اش (که البته بعید به نظر می‌رسد)، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. 🔸از نظر این متولیان یا دلسوزانِ فرهنگ مملکت، مطالعه صرفاً به معنای انتقال مشتی اطلاعات از فلان کتاب به بهمان ذهن است و در این معنا، به نظر می‌رسد که تنها عنصری که مدنظر قرار نمی‌گیرد، یعنی قربانی اصلی همانا خود «حقیقت» است. گره‌گاه اصلی بحث دقیقا همین جاست: برداشت عامیانه از حقیقت، و پیامد این برداشت یعنی ترویج ناحقیقت. 🔸علت اصلی این سوءفهم در قبال حقیقت، تن سپردن به مفهوم عامیانه و غیرنقادانه از حقیقت به مثابۀ یک دادۀ ایجابی است. در این معنا حقیقت، مجموعه‌ای از داده‌های ایجابی یا گزاره‌های صادق است که می‌توان با مطالعه و یادگیری آنها به حقیقت دست یافت. همین برداشت از حقیقت نیز امروز در نهادهای آموزشی (از آموزش و پرورش تا آموزش عالی) حاکم است که «تفکر» را به «یادگیری» فرومی‌کاهد. این رویکرد وجه نفی‌کننده و نقادانۀ حقیقت را نادیده می‌گیرد و تفکر را با حافظه خلط می‌کند. اما سوال بعدی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا مگر می‌شود تفکر را هم آموخت؟ پارادوکس اصلی در همین تلاش برای آموختن نهفته است. برخلاف شعارهای مد روز در راستای آموزش تفکر نقادانه (و مضحک‌تر از آن، آموزش خلاقیت!)، پاسخ سوال فوق روشن است: »خیر، تفکر را نمی‌توان آموخت، تفکر به واسطۀ نسبت مسئله‌دارش با حقیقت از تن سپردن به آموزش سر بازمی‌زند. حقیقت را نمی‌توان آموخت و آموزاند، حقیقت اگر آموخته شود، بلافاصله از وجه نفی‌کنندۀ خود تهی شده و در نتیجه به ناحقیقت بدل می‌شود». 🔸علاوه بر این، مشکل اصلی یک انسان فقدان دانش نیست. تا زمانی که مسئله‌ای وجود نداشته باشد، خروارها دانش نیز هیچ راهی به حقیقت نخواهد داشت. لذا این تعبیر که امروز گاهی در گفتار اساتید مطرح می‌شود، واجد سطحی از حقیقت است: «مشکل جامعۀ ما فقدان پاسخ نیست، بلکه فقدان پرسش است». پاسخ‌های بسیاری در کتابفروشی‌ها خاک می‌خورند و کسی اصلا سراغشان نمی‌رود، چرا؟ چون اصلا مسئله‌ای در نسبت با حقیقت وجود ندارد. مسئلۀ حقیقت داشتن، فرد را تشنه و مستعد تفکر می‌سازد و تازه اینجاست که مطالعه می‌تواند به میانجی خودکاوی‌های دیگران، به مواجهۀ فرد با مسئلۀ خود سمت‌وسو دهد. پس اولا، مطالعه فی‌نفسه مشکلی را حل نمی‌کند و این خود فرد است که نهایتاً باید با مسئله‌اش مواجه شده و آن را رفع نماید؛ ثانیا، تا زمانی که مسئله‌ای وجود نداشته باشد، یا مطالعه‌ای رخ نخواهد داد یا حتی اگر مطالعه‌ای هم صورت پذیرد صوری و بی‌حاصل خواهد بود. در نتیجه تلاش‌های مذبوحانه برای «ترویج فرهنگ مطالعه»، مانند مادرانی که به زور به کودکانشان غذا می‌دهند، نه تنها بی‌ثمر، بلکه اساساً مخرب‌اند. 🆔@Cultural_governance ادامه در بخش دوم 👇👇👇👇👇
💠فریبِ فرهنگ / 👆👆 بخش دوم: 🔸تا مسئله‌ای وجود نداشته باشد، مطالعه کردن و مطالعه نکردن ماهواً تفاوتی با یکدیگر ندارند. لذا سوال بعدی‌ای که احتمالا همان رویکرد عامیانه از ما خواهد پرسید این است که «پس چگونه مسئله را ایجاد کنیم»؟ اولاً مسئله را نمی‌توان به صورت فرمایشی از بالا ایجاد کرد یا دستور داد. مسئله را نمی‌توان انتقال داد. مسئله واجد جنبه‌ای منفی است که نمی‌توان آن را به داده‌های ایجابی تقلیل داد. مسئله نتیجۀ مواجهۀ نقادانۀ فرد با وضعیت خویش است. البته می‌توان بستری را فراهم آورد که بر مبنای آزادی بیان و تضارب آراء، امکانی برای گفت‌وگو حول مسائل مختلف فراهم آورد، اما آیا شما متولیان «ترویج فرهنگ کتابخوانی»، واقعا به دنبال همین هدف هستید؟ مسئله‌دار (پروبلماتیزه) کردن جامعه؟ مطمئنید؟ این شما را نمی‌ترساند؟ کمی حواستان را جمع کنید، آیا شما واقعا خواهان رواج تفکر انتقادی در جامعه هستید؟ آیا تبعاتش را می‌پذیرید؟ 🔸شنیده‌ایم که جامعۀ امروز دچار بی‌مسئلگی، یا اگر ترجیح می‌دهید، گرفتار مسائل کاذب است. مسائل زودگذر و فریبنده‌ای بر اذهان انسان‌ها سایه افکنده‌اند که اگر معیار را «حقیقت» بدانیم، همگی گمراه‌کننده‌اند. آدمیان می‌کوشند تا با خودشان، با مسائلشان، و به طور کلی، با حقیقت، مواجه نشوند و در نتیجه مسائل کاذبی را جعل می‌کنند تا چندصباحی با آنها خوش باشند. این جعل مسائل کاذب، خود وجه دیگری از کارکرد فرهنگ عمومی است و در این معنا فرهنگ و تمدن، برای صیانت از خود، نیازمند فریب انسان‌ها هستند. لذا افزایش میزان مطالعه، ارتقای دانش و حتی بالا بردن فرهنگ، همه از یک قماشند. خود مسئلۀ «ترویج فرهنگ مطالعه» یکی از همین مسائل گمراه‌کننده است. 🔸پرسش‌های فوق ما را به سوی پرسش‌های عمیق‌تر و کلیدی‌تر سوق می‌دهند که در یادداشت حاضر مجالی برای پرداختن به آنها نیست: «کدام فرهنگ؟» و «کدام حقیقت؟». اما می‌توان ادعا کرد که آرمانِ ارتقای فرهنگ اگر در معنای راستینِ «ارتقا» به کار رود چیزی نیست جز نفی دیالکتیکیِ فرهنگ موجود. و همین جاست که متولیان فرهنگ (از مسئولان وزارت ارشاد و نهادهای ریز و درشت فرهنگی گرفته تا حتی نویسندگان و ناشران و منتقدان و به طور کلی «اهالیِ اهلی‌شدۀ اهلی‌سازِ فرهنگ») همگی موضعی محافظه‌کارانه بر ضد حقیقت نفی‌کننده و نقادانه اتخاذ می‌کنند، و دانسته یا نادانسته، از عباراتی همچون «ارتقای فرهنگ عمومی» یا امید به «بافرهنگ شدنِ» مردم در نخ‌نماترین و ارتجاعی‌ترین معنا سخن می‌گویند. حقیقت اما از بطن مواجهۀ نقادانه با این همه برخواهد خواست و در نتیجه، یکسره نبرد است، نبرد با خود و دیگران. حقیقت را نمی‌توان آموخت، نمی‌توان منتقل کرد، نمی‌توان دستور داد، نمی‌توان محاسبه کرد، نمی‌توان تجویز کرد، نمی‌توان در داده‌های ایجابی نمایش داد، بلکه حقیقت را فقط می‌توان زیست و بر سر آن جنگید: نبردی روش‌مند تا پای جان بر ضد فرهنگ مستقر با تکیه بر نقد درونیِ خود وضعیت. 📚حکمرانی کتاب 🆔 @Cultural_governance
سلام اسلام میگه حیوان رو به قبله سر ببرید طوری سر ببرید که مرگ همدیگر را نبینن چون استرس به حیوان وارد میشه روی گوشت حیوان تاثیر بد میذاره سوال مهم الان در تصویر شما موقع ذبح کله مرغ رو به قبله میبینید که اون خون کثیف بیاد بیرون؟ کله مرغ بعد بریدن رو به پایین هست؟بعد بریدن سر مرغ کله همچنان پایین هست و قبله که رو به پایین زمین نیست در ضمن مرغها شاهد مرگ هم هستن آیا گوشت این مرغ استرسی سالم مونده؟ یکی میگفت مرغها از آب وبرق ضعیف قبلش رد شدن مرگ نمیفهمن واین جرم بدتر از گناهست چون شوک برقی به این گوشت وارد شده 🌹إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ {۱۱ رعد} 🌹 🆔 @cultural_governance
⭕️ حجاب بی‌حجاب! 💢 حجاب بازیچه دست حجاب استایل‌ها/چرا باید جلوی فرهنگ‌سازی حجاب‌استایل‌ها گرفته شود؟! 📌 رقابت در هر حرفه‌ای عضو جدایی ناپذیر آن حرفه‌است. دنیای مد و لباس هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی مزون ها و طراحان لباس‌های اسلامی برای جذب هرچه بیشتر مشتری لباس ها و چادرهایی تولید می‌کنند که حجاب را از معنا و مفهوم اصلی‌‌آن که پوشیدگی و سادگی است دور کرده است. در این بین حجاب‌استایل‌ها هم دست به خلاقیت زده‌اند و هر روز اکسسوری های مخصوص حجاب را به نمایش می‌گذارند و با پوشیدن برخی لباس ها و تبلیغ آن، پوشش اسلامی را به سمت وسوی دیگری سوق دادند. آنها مدعی هستند که برخی افراد به دلیل همین پوشش شان جذب حجاب شدند و دلشان می‌خواهد مثل آنها محجبه شوند. حالا بماند که این نوع پوشش اصلا با حدود شرعی حجاب سازگار است که بخواهد ترویج پیدا کند! 👇👇👇👇 http://hvasl.ir/news/542999 | 🆔@Cultural_governance
🔻حاشیه جشنواره فجر 🆔@cultural_governance
رصد چالش های سیاستگذاری حجاب-در ایران.pdf
2.26M
رصد چالش‌های سیاستگذاری حجاب در ایران 🌐طیف نظرات راجع به حجاب؛ الف. رویکرد سنتی ب. رویکرد نواندیشانه به امر حجاب ج. رویکرد تبیینی (کلامی – اجتماعی) د. رویکردهای فمینیستی 🔶ملاحظات کلی اقدامات ناظر بر حجاب. لینک کانال آپارات https://www.aparat.com/Hatefmag پیام رسان بله: https://ble.ir/1400_3_9 پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3402825865C09cd8d155c
ظرفیت مغفول زنان در عرصه حکمرانی(1).pdf
136.1K
ظرفیت مغفول زنان در عرصهٔ حکمرانی یادداشت اول 🔶نبود سازوکار مناسب برای شناسایی مسائل حوزه زنان. 🔶عدم وجود بستر و سازوکار متناسب با گفتمان موجود. لینک کانال آپارات https://www.aparat.com/Hatefmag پیام رسان بله: https://ble.ir/1400_3_9 پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3402825865C09cd8d155c
🔴کتاب‌های ایرانی در غربت 🖊مخاطبان کتاب‌های ایرانی در خارج عنوان می‌کنند اوضاع توزیع کتاب مناسب نیست؛ 🔸برخی از مردم چین از این موضوع ناراحت‌اند که چرا کتاب‌های ایرانی خیلی به چین نمی‌آید، درحالی که می‌تواند بازار هدف پیدا کند. یکی از آن‌ها در مورد کتاب‌های فارسی که در چین وجود دارد، می‌گوید: «کتاب‌ها ترجمه می‌شوند اما صرف اینکه کتاب ترجمه شود، مهم نیست، باید نحوه توزیع را هم درنظر گرفت 🔸روسیه هم از آن مدل کشورهایی است که ایران می‌تواند برای ترجمه کتاب‌هایش سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهد، مخاطب روس کتاب‌های ایرانی به‌خصوص کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس نوشته‌شده، برایشان جذابیت دارد 🔸آلمانی‌ها به ادبیات ایران علاقه‌مند هستند و این موضوع سال‌ها است که گفته می‌شود، اما باید گفت آلمانی‌ها به‌سختی می‌توانند این کتاب‌های ایرانی را در آلمان پیدا کنند 📎farhangesadid.com/0001WL جهت مطالعه درباره حکمرانی بر کتاب هشتگ را دنبال کنید 🆔@cultural_governance
وضعیت زنان در جمهوری اسلامی(یادداشت دوم).pdf
1.27M
وضعیت زن در جمهوری اسلامی یادداشت دوم 🔶نقاط ضعف جبهه انقلاب در حوزهٔ زنان. 🔶 لزوم توجه سیاستگذاران به مسائل و اقتضائات زنان. 📲https://www.aparat.com/Hatefmag 📲https://ble.ir/1400_3_9 📲https://eitaa.com/joinchat/3402825865C09cd8d155c آپارات | بله | ایتا
jamali.pdf
10.46M
🌐معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در راستای شرح و بسط فرمایشات رهبری در دیدار با مدیران سازمان تبلیغات از حاضرین در جلسه و موثرین فکری و فرهنگی درخواست کرد تا در قالب یادداشت هایی نکات راهبردی خود را درباره این دیدار به رشته تحریر در بیاورند. یادداشت اول _اهمیت لسان قوم و توجه به ذائقه مخاطب در تبلیغ رسالت خدا. _نگاه ناقد کنشگران فرهنگی به عرصه های عملیاتی مجموعه های فرهنگی. لینک کانال آپارات https://www.aparat.com/Hatefmag پیام رسان بله https://ble.ir/1400_3_9 پیام رسان ایتا https://eitaa.com/joinchat/3402825865C09cd8d155c
فراخوان پذیرش مقاله فصلنامه حکمرانی متعالی با هدف تجربه‌نگاری الگوهای مطلوب حکمرانی و نظام‌سازی، مستندسازی، گفتمان‌سازی و نهادینه‌سازی مفاهیم اصیل حکمرانی اسلامی در جمع نخبگانی دانشگاهی و مدیران اجرایی کشور در شرف اخذ درجه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، در همین راستا از متخصصان علاقه‌مند دعوت می‌شود مقالات خود را مطابق با شیوه نامه مقالات علمی و از طریق سامانه فصلنامه به نشانی https://hm.sndu.ac.ir ارسال نمایند. 🔶 _محورهای موضوعی_ 📌 تبیین و تحلیل نظام حکمرانی ملی 📌 تبیین و تحلیل نظام حکمرانی جهانی 📌 تبیین و تحلیل نظام حکمرانی منطقه‌ای 📌 تبیین و تحلیل نظام حکمرانی شهری و استانی 📌 ساختار و فرآیندهای حکمرانی 📌 حکمرانی همیارانه، حکمرانی باز، حکمرانی مشارکتی 📌 الگوهای حکمرانی (حکمرانی خوب، حکمرانی متعالی، حکمرانی سالم، حکمرانی ولایی) 📌 تبیین و تدوین حکمرانی‌های مضاف (حکمرانی فرهنگی، حکمرانی اجتماعی، حکمرانی ساختار، تنظیم‌گری، حکمرانی شهروندی، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی محیط زیست، حکمرانی آب، حکمرانی محلی، حکمرانی مناطق آزاد تجاری صنعتی). 🆔@cultural_governance
🔺کدام فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱ از نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی بحث برانگیز بوده‌اند؟ 🔹بررسی میزان انتشار محتوا درباره فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱ در شبکه‌های اجتماعی توسط سامانه تحلیل داده لایف‌وب، نشان می‌دهد، فیلم «سرهنگ ثریا» بیش از ۲۴۵۰ محتوا، فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» حدود ۲۴۰۰ محتوا، فیلم «جنگل پرتقال» نزدیک به ۱۲۰۰ محتوا و فیلم «آه سرد» با حدود ۹۰۰ محتوا، به عنوان بحث بر انگیزترین فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ معرفی شده‌اند. 🆔@cultural_governance
🔴⚡️تا نظام به حکمرانی اسلامی درنیاید، فقه فضای مجازی ما درست نمی‌شود! 🔺استاد عبدالکریم فرحانی: ما در بحث‌های فقه مضاف این موضوع را تعقیب می‌‌ کنیم و اعتقادمان این است نسخه نجات‌بخش همان نسخه‌ای است که حضرت آقا در فیضیه در سفر اخیرشان به قم فرمودند، ما باید برگردیم و فقه اکبر علوم انسانی و علوم اجتماعی‌مان را تحلیل کنیم. 🔺اگر در جامعه ما بتوانیم این مطلب را در ارتباط با حکمرانی درست کنیم، یعنی بتوانیم ترکیب حقیقی را در جامعه از طریق «نظام اسماء» در بیان امام راحل، یا از طریق «ترکیب حقیقی» که علامه طباطبائی ارائه می‌کنند را مورد استفاده قرار دهیم، آن موقع شما می‌توانید برای این جامعه نظام حکمرانی درست کنید. 🔺موضوع بحث ضرورت انقلاب اسلامی در فضای مجازی و بر اساس مبنای امامین انقلاب اسلامی است. اگر ما نظامی خود را به حکمرانی اسلامی تبدیل کنیم بسیاری از اهداف و رسالت‌ها و منوّیات امامین انقلاب اسلامی پیاده سازی شده است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31711 🆔@cultural_governance
🔴 فراخوان جذب هدفمند دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در دانشگاه امام حسین علیه‌السلام ✅کارشناسی ارشد: ▫️مشاوره خانواده ▫️عملیات روانی ▫️مدیریت بحران ▫️مدیریت آموزشی ▫️برنامه‌ریزی آموزشی ▫️تاریخ انقلاب اسلامی ▫️مطالعات فرهنگی و رسانه ▫️مدیریت راهبردی فرهنگ ▫️جامعه‌شناسی دفاع مقدس ✅دکتر تخصصی ▫️حقوق عمومی ▫️مدیریت بحران ▫️مدیریت آموزشی ▫️سیاست‌گذاری فرهنگی ✅ علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های ذکرشده، رزومه خود را از طریق نشانی زیر حداکثر تا تاریخ ۳۰بهمن‌ماه۱۴۰۱ ارسال نمایند. 🌐https://formaloo.com/Ihu ارتباط با مدیر روابط عمومی⬇️⁩ @Admin_farhangi_E تارنمای دانشکده⬇️⁩ csp.ihu.ac.ir تارنمای دانشگاه⬇️⁩ ihu.ac.ir 🆔@cultural_governance
نگاهی به فیلم های فجر41.pdf
14.7M
🔴نگاهی به چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر 🆔@cultural_governance
efaf-hejab-tafsili-1401-05.pdf
4.03M
⏫ ۱۱ عرصه طرح عفاف و حجاب، توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر..‌. جهت دسترسی به مطالب منتشر شده در این حوزه هشتگ را کلیک نمایید 🆔@cultural_governance
از استاد پرسیدم موبایل دارید؟ گفت: بله شماره‌اش رو گرفتم. هر وقت زنگ میزدم خاموش بود! یه روز باهاش لای درختهای دانشگاه قدم میزدم. از تو جیبش موبایل رو درآورد روشن کرد به کسی زنگ زد و دوباره خاموش کرد گذاشت تو جیبش! گفتم استاد این چه کاریه؟ پس موبایل برای چی گرفتین؟ گفت موبایل نگرفتم که هرکی هر وقت خواست منو پیدا کنه؛ گرفتم خودم هر وقت خواستم به کسی زنگ بزنم! خدا رحمتش کنه؛ چقدر عقلش می‌رسید. یکی از بلاهایی که موبایل سر ما میاره همینه که "همیشه در دسترس" میشیم. آدم یکی از اصیل‌ترین نیازهاش، "خلوت" رو داره به فراموشی میسپره و اگر دقیقه‌ای امکان در دسترس بودن رو از دست بده، مضطرب میشه. 🖋وحید یامین‌پور 🆔 @cultural_governance
💠 و برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست‌های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥 🔻🔻 🔹 با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند (عضو هيئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی) ⏱ زمان: یکشنبه، 23 بهمن 🏢مکان: بلوار غدیر، کوچه 10، ساختمان مفید 📌 برای حضور در جلسه به ادمین پیام دهید:@sadegh6318 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
lashgari.pdf
10.61M
🌐معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در راستای شرح و بسط فرمایشات رهبری در دیدار با مدیران سازمان تبلیغات از حاضرین در جلسه و موثرین فکری و فرهنگی درخواست کرد تا در قالب یادداشت هایی نکات راهبردی خود را درباره این دیدار به رشته تحریر در بیاورند. یادداشت دوم شاخص هایی که سبب شد سیدمرتضی آوینی مصداق مفهوم «هنر انقلاب» باشد؛ پرکاری، اهل تولید فکر، علمدار، عملگرا، مربی. ✍️آقای_لشگری 💠مرکز بررسی های مسائل فرهنگی(هاتف)💠 آپارات | بله | ایتا
تصویر زن در جمهوری اسلامی ایران.یادداشت سوم.pdf
968.1K
یادداشت سوم -بازنمایی تصویر زن در جمهوری اسلامی ایران. -الگوی سوم زن؛ ابرقهرمان یا الگو؟ 💠مرکز بررسی های مسائل فرهنگی(هاتف)💠 آپارات | بله | ایتا
| نتیجه‌ یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه فرهنگی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با KHAMENEI.IR ️ دیدار سازمان تبلیغات با رهبر انقلاب یک جلسه شیرین و صمیمی بود که بیشتر از اینکه یک جلسه‌ی رسمی دستگاهی باشد شبیه جلسه‌ی پنج‌شنبه‌شب‌های انس و صمیمیت رهبر عزیزمان بود. ️ من سعی کردم در این جلسه یک‌قدری اوصاف جمعی را که نمایندگی‌شان را می‌کردم محضر رهبر انقلاب عرض بکنم. ️ از این نسل جدید از این جریان گام دومی حوزه‌ی فرهنگ خصائصی را محضر رهبر انقلاب عرض کردم اولین ویژگی که عرض کردم این بود که این‌ها انقلاب اسلامی را، امام را و مکتب امام را جدی گرفته‌اند. ️ به نمایندگی از این نسل عرض کردم ما وظایفمان را جدی گرفتیم، جنگ را جدی گرفتیم. مردم را جدی گرفتیم و محترم و عزیز می‌شماریم؛ و برای جهاد تبیین عازمیم. این جدی گرفتن وصف این جریان انقلابی و گام دومی حوزه‌ی فرهنگ است. ادامه را بخوانید https://khl.ink/f/51902 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
وعده وزیر فرهنگ و ارشاد: طی برنامه هفتم توسعه، سهم فرهنگ از بودجه سالانه، از دو و سه دهم درصد به بیش از شش درصد ارتقا خواهد یافت. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
* 📣 فراخوان پذیرش مقاله برای انتشار در فصلنامه «مطالعات راهبردی فرهنگ» * 🔸نشریه «مطالعات راهبردی فرهنگ» از استادان دانشگاه‌، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه‌های مطالعات راهبردی و میا‌ن‌رشته‌ای فرهنگ، برای انتشار مقاله‌های علمی، دعوت به همکاری می‌نماید. محورهای پذیرش مقالات : *♦️سیاست‌گذاری فرهنگی یا حکمرانی فرهنگی در ایران ♦️ارائه ایده‌ها، طرح‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های مسأله‌محور در حوزه فرهنگی ♦️تحلیل فرایندهای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی در دستگاه‌های مختلف فرهنگی کشور ♦️تحلیل نظام‌های آموزشی، پژوهشی و خدمات فرهنگی در ایران ♦️ تحلیل و ارزیابی گفتمان‌ها و سیاست‌های بالادستی کشور در حوزه فرهنگ ♦️ مدیریت تغییرات و تحولات فرهنگی ♦️ تحلیل تغییرات فرهنگی و مدیریت تحولات فرهنگی در ایران و سایر کشورها ♦️ مباحث توسعه فرهنگی، دین و توسعه، فرهنگ و تکنولوژی و ... ♦️ دیده‌بانی یا رصد تحولات فرهنگی ♦️ مسائل فرهنگی بین‌المللی ♦️ دیپلماسی فرهنگی ♦️ روابط فرهنگی بین‌المللی ♦️ قدرت نرم، تهدیدات نرم و ... ♦️ آینده‌پژوهی در حوزه‌های مختلف فرهنگی * 🔸نویسندگان مقالات می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه مجله به نشانی http://scsj.ricac.ac.ir مراجعه و در صورت نیاز در ساعات اداری با شماره 88919176 دفتر نشریات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تماس حاصل فرمایند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💠انقلاب و ساخت و سازها_ انقلاب و سازوکارها هر سال در بهمن‌ماه، فهرستی از جاده، ریل، سد، شبکه، نیروگاه، کارخانه فولاد، تأسیسات آبرسانی، مدرسه، دانشگاه و ... به عنوان دست‌آوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی می‌شود. من تردید ندارم که ساختن این گونه زیرساخت‌ها برای توسعه اقتصادی ضرورت دارند و بی‌گمان بخش مهمی از آن‌ها دست‌آوردهایی قابل احترام‌اند که هم‌چون دارایی‌های ارزشمند ملت ایران باید آن‌ها را ارج نهاد و هم‌چون امانتی برای نسل‌های آتی به ایشان منتقل کرد. انقلاب را اگر با این رویکرد بنگریم، می‌توان نام این رویکرد را « و_ساخت‌وساز» نامید. انقلابی که دست‌آوردهایش را در قالب بتون، فولاد و فناوری متجلی و ارائه کرده است. کیفیت زندگی ایرانیان، قدرت ملی و امنیت ملی، ثبات و پایداری و چشم‌انداز توسعه‌ کشور تا اندازه زیادی توسط همین دست‌آوردها حاصل شده است. جمهوری اسلامی ایران را اما می‌توان در چهل سالگی‌اش از زاویه دیگری نیز نگریست، زاویه‌ای که من بر آن نام «» می‌گذارم. سازوکارها از جنس نرم‌افزار اداره کشور و قاعده بازی هستند و بر این باورم که جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اول عمرش، بسیار کمتر از آن‌ مقدار که کمر همت به توسعه سخت‌افزارها بسته، منابع را صرف اصلاح و توسعه سازوکارها کرده است. سخت‌افزار کیفیت زندگی، نیروگاهی است که برق تأمین می‌کند و سدی است که آب شرب، کشاورزی و صنعت را فراهم می‌کند، اما سازوکار ناظر بر مصرف این منابع، بازارهای متشکل آب و انرژی، نظام تعرفه‌گذاری و ساختار حقوقی ناظر بر فعالیت اقتصادی و رعایت حق ابه‌ هاست. بیمارستان و درمانگاه سخت‌افزار بهداشت و درمان، است، اما سازوکار پایدارسازی منابع مالی نظام بهداشت و درمان تجلی فیزیکی ندارد و در قواعد حاکم بر روابط بیمه‌ها و نظام درمان، روابط حقوقی و مالی میان پزشک و بیمار، نظام تأمین مالی سلامت، و روابط میان پیشگیری و درمان تجلی می‌کند. ده‌ها هزار شعبه بانک و تعدد بانک‌ها، نشان توسعه ساخت‌وسازی بخش مالی و پولی است، اما توسعه سازوکارها را باید در تضمین سلامت و شفافیت نظام بانکی، کیفیت خدمات آن در مقایسه با بانک‌های جهان و کارکرد آن در تأمین مالی بخش‌های مولد اقتصاد دید. خصیصه جمهوری اسلامی ایران را در چهل سالگی عمرش، عدم توازن میان بعد ساخت‌وسازی و بعد سازوکاری آن است. نظام سیاسی‌ای که زیرساخت‌ها مشهود را به مدد میلیاردها دلار منابع نفتی و استفاده حتی افراطی از منابع طبیعی و انسانی کشور گسترش داده است اما سازوکارهای تنظیم‌کننده قواعد بازی در زمین زیرساخت‌ها، توسعه‌نیافته و ناهم‌ساز با شرایط دنیای پیچیده امروز هستند. کیفیت نامناسب برخی زیرساخت‌ها و هدررفت‌هایی که در برخی موارد صورت گرفته و پروژه‌هایی که علی‌رغم هزینه‌های گزاف‌شان، پایداری ندارند و استخوان لای زخم‌های جامعه بدل شده‌اند، ناشی از نقصان در سازوکارهای ناظر بر پیدایش، طراحی، تصویب و اجرای این پروژه‌ها بوده است. شهرهای بسیاری در چهل سالگی انقلاب و بعد از صرف میلیاردها دلار برای زیرساخت‌های توسعه، ناپایدارند و از ریسک زلزله، آتش‌سوزی و آلودگی هوا رنج می‌برند. تأمین مالی صنعت آب و برق با دشواری مواجه است. نظام بهداشت و درمان در تأمین مالی به دشواری افتاده و بدمصرفی بر عرصه مصرف حامل‌های انرژی حاکم است. سه شاخص اقتصاد کلان یعنی نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند، و شکایت مردم از فراگیر شدن فساد باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده است. این‌ نقصان‌های جدی را نمی‌توان با طرح‌های عمرانی و پروژه‌های ساخت‌وساز بیشتر درمان کرد. ساخت‌وسازهای بیشتر بر بستر نظام اداری، قواعد حقوقی، شرایط نهادی و به‌طور کلی سازوکارهایی که مولد همین وضعیت بوده‌اند، نتیجه‌ای جز ناپایداری و ویرانی بیشتر نخواهد داشت. عقلانیت ساخت‌وسازگرا کاملاً مستعد آن است که شیوه‌ای از حکمرانی «» را نیز در خود بپروراند و به شکل فزاینده‌ای مشروعیت سیاسی را فرسوده سازد. جمهوری اسلامی ایران برای پا گذاردن به دومین چهل سال عمر خود، بیش از آن‌که به ساخت‌وسازهای کثیرتر و بریدن روبان‌های بیشتر، بر بستر قواعد و سازوکارهایی پرنقصان نیازمند باشد، به عقلانیتی سازوکارگرا، و اصلاح نرم‌افزارها، توسعه حقوقی و بسط سازوکارهای عقلانی بهبود حکمرانی نیازمند است. جمهوری اسلامی ایران به گذاری بنیادین در اندیشه حکمرانی نیاز دارد. گذاری که از چشم‌انداز توسعه‌ای مبتنی بر مهندسی و مهندسان فراتر رفته و به سوی رویکردی مبتنی بر علوم انسانی و اجتماعی، سیاست‌گذاری عمومی و علوم حکمرانی گام بردارد؛ از ساخت‌وسازها فراتر رود و به سازوکارها بپردازد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
محورهای اساسی اصلاح نظام مدیریت محلی روستایی ایران به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با بهره مندی از درس‏ آموخته‏ هایی از حکمرانی محلی در کشورهای منتخب طی یک گزارش پژوهشی به معرفی محورهای اساسی اصلاح نظام مدیریت محلی روستایی ایران پرداخت. این گزارش عنوان می کند که طبق بررسی های به عمل آمده، به طور کلی مدیریت محلی روستاهای کشور در شرایط فعلی، مدیریتی عمدتاً ناتوان، هزینه زا، تمرکزگرا، بخشی نگر و غیرپاسخگو است. این وضعیت با اصول حکمرانی مطلوب تناسبی ندارد و به نارضایتی روستاییان و نهایتاً مهاجرت آنها از روستاها به شهرها و کلانشهرها منجر شده است. متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755804 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance