🔰 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
بودجه قرآنی باید در مسیر خودش و برای قرآن هزینه شود.
اگر درحال حاضر ۵۰ هزار حافظ قرآن داریم، باید بتوانیم با این برنامه تحولی جدید با شتابی به سمت افزایش دو میلیون حافظ قرآن برویم.
برای خواندن مشروح این خبر به سایت زیر مراجعه کنید.
🌐yun.ir/xs0vyf
#بودجه_فرهنگی
🆔@cultural_governance
جستار-تهاجم فرهنگی شرقی.pdf
415.3K
🔺بررسی و تحلیلهای موضوعی
✅نگاهی به ابعاد تاثیر گذای محصولات فرهنگی کره جنوبی بر جامعه ایرانی
✅ تهاجم فرهنگی شرق
#اندلس|#موج_کره|#جزوه
🆔@cultural_governance
🌀 لزوم ورود روحانیت به کارهای اجرایی
💠 امام خمینی قدس سره
🔸 نكتهی آخری كه توجه به آن لازم است، اینكه روحانیون و علما و طلاب باید كارهای قضایی و #اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند؛
🔹 و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند كه در حوزه ننشستهاند؛ بلكه برای اجرای حكم خدا راحتی حوزه را رها كرده و مشغول به كارهای حكومت اسلامی شدهاند.
🔹 اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانهی درس و بحث، مسؤولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش كند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست.
♨️ ما اگر امروز به نظام خدمت نكنیم و استقبال بیسابقهی مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.
📗 منشور روحانیت (آخرین پیام امام راحل خطاب به آحاد روحانیت و حوزویان)
#منشور_روحانیت
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#معجزه_مردم
آنچه برای #بنای_زندگی و #سازندگی_آینده مورد انتظار است، #بدون_مشارکت_مردم تحقق پذیر نیست. بنابراین علاوه بر مدیریتی که مسوولین باید انجام بدهند، حضور مردم در لازم و ضروری است در هر دو عرصه هم عرصه اقتصاد هم #عرصه_فرهنگ.
#حکمرانی_مردمی
🆔@cultural_governance
#انقلاب_فرهنگی
✅بحث در این است که یک انقلاب فرهنگی با همان معنایی که انقلاب دارد و با همان معنایی که فرهنگ دارد. یک انقلاب فرهنگی کی میتواند به وجود بیایدو به کجا میتواند متکی باشد؟
یقینا #انقلاب_فرهنگی باید به منابع فکری و آن منابعی که #مکتب را برای ما تشریح میکنند متکی باشد.
🔸ما نمیتوانیم امروز یک انقلاب فرهنگی به وجود بیاوریم. در حالی که منابع اسلامی اصیل و متون دست اول اسلامی را نخواهیم بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم، #امکان_ندارد.
آنکه میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حدیث کاری ندارد یا با کتب مدونهی حدیث، مثل اصول کافی و غیره که یکی هم نهجالبلاغه هست کاری ندارد، او در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست او ممکن است یک #بدعت_فرهنگی باشد. او ممکن است یک ایجاد رویهی جدیدی باشد که متکی به اصول و مکتب نیست.
🔹و یقینا اگر یک #تحول در حد یک دگرگونی متکی به اصول نرسد و نباشد آن را نمیتوان یک #انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از او نمیشود انتظار داشت.
♦️ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید برگردیم به متون اسلام و از جملهی متون اسلام و جزء راقیترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترین و همهجانبهترین و خلاصه شگفتآفرینترین، نهجالبلاغه است. این جملهای که بعضی گفتهاند که دون کلام خدا و بالاتر از همهی کلامهای انسانها واقعا در مورد نهجالبلاغه مبالغه نیست یک واقعیت است. افسوس که مردم ما آشنا نیستند.
13/02/1359مقام معظم رهبری
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
فرق شهر امامزاده با شهر مک دونالد؟!
(خلاصه ی مقاله ای با عنوان بررسی جامعه شناختی کارکرد فرهنگی-اجتماعی یک امامزاده در یک شهر )
📝 نوشته ی استاد محسن قنبریان
#بخش_اول
🔷 ابتدا به این دونظر توجه کنید:
1-روشنفکری غربگرا درایران می گوید: "نمیشود به دنبال مدرنیته باشیم در عین حال فقط دریک روز سه ملیون نفراز مردم به امام زاده ها وجمکران بروند."
2.برخی جامعه شناسان غربی "از مک دونالدی شدن جهان" وعواقب خوردن یک ساندویچ مک دونالد با ماجرای غربی شدن جهان گفته اند.
🔺به راستی چه ربطی بین رفتن به امام زاده هاومانعیت برای پروژه مدرن کردن وغربی شدن ایران وجود دارد؟!
🔺یا از آن سو چه ربطی بین شکل گیری رستورانهای مک دونالد (برای مثال ) باجهانی شدن یاغربی شدن یک کشور وجود دارد؟!
🔺آیاتاکنون حرم مقدس یک امامزاده در یک شهر را بایک مجتمع سیاحتی-رستورانی مدرن دریک شهر مقایسه کرده اید؟!
🔺فکر می کنید هرکدام چه سلسله ای از مناسبات واتفاقات فرهنگی را درپی می آورند؟! این مقایسه خواندنی را با ما مرور کنید:
🔷تابلوی اول: شهری سنتی بایک امامزاده :
🔺شهری سنتی را تصور کنید مرکب از چند نژاد وطایفه،چند زبان وگویش،چند فرم لباس وچندین خوراک متنوع (خاص هر قوم) باآداب و رسوم متفاوت درغم و شادی... اما همه مسلمان وشیعه .
🔺همه در محرم علیرغم تعدد دسته و رقابت بر نهار و... در آن امامزاده می آیند وعزا می گیرند، شب قدر کنار او قرآن به سر می گیرند وجشن غدیر و شعبان و حتی نوروز خود را آنجا می آورند. اینگونه علیرغم تنوع های فرهنگی، زبانی، نژادی،... وجوه وحدت حول یک عامل عقیدتی وارزشی شکل میگیرد وتقویت می شود.
🔷 تابلوی دوم: شهری سنتی و پیدا شدن یک مجتمع سیاحتی-رستورانی مدرن
🔺شهری دیگر را با همان ترکیب جمعیتی وقومی تصور کنید. این بار به جای امامزاده یک مجتمع بزرگ ومجلل مدرن (مثلا یک رستوران بزرگ مک دونالد) در آن برپا می شود وبه زودی چند شعبه زنجیره ای هم دایر میکند، درپیامهای بازرگانی، پیامک ها وبیلبوردها تبلیغاتش راشروع می کند، کارت ویژه با تخفیف در مدارس، ورزشگاه ها وغیره پخش می کند شاید ابتدا در تبلیغات خود از پوشش قومیت ها استفاده کند اما عکس سرکشیدن کوکاکولا با لباس محلی وچهره سوخته وگاز زدن یک همبرگر مخصوص وبزرگ با صورتهای آفتاب خورده کجا و تبلیغات رنگین باآدمهای سفید پوست و بور وبعضا ستاره های سینما وکارتن ها کجا؟!پس به زودی همان تبلیغات اصلی رخ مینمایاند.
🔺درضمن مک دونالد ناخواسته تی شرتها، ساعتها، شلوار های جین و...تبلیغ میشود. متقابل اتبلیغات این رستوران بزرگ ومنحصر بفرد هم روی تی شرتها، کیف دانش آموزان ودفترهاو...نقش می بندد. شعبه کافی شاپ(مک کافی) وپیک موتوری وحتی ایستگاه توزیع سریع محصولات برای رانندگان بدون پایین آمدن راه اندازی میشود. طولی نمیکشد که بیشتر مردم شهرمستقیم یا غیر مستقیم با آن ارتباط میگیرند شاید به همان نسبت جمعیت امام زاده در شهر قبلی!
🔺با این فرق که اینجا عامل مشترک همه نه عاملی عقیدتی و ارزشی و برآمده از عقل وفطرت بلکه عاملی مدرن وبرآمده از طبیعت و میل انسان به غذاهای چرب و لذیذ است.
#مدیریت_فرهنگی
🆔@cultural_governance
فرق شهر امامزاده با شهر مک دونالد؟!
(خلاصه ی مقاله ای با عنوان بررسی جامعه شناختی کارکرد فرهنگی-اجتماعی یک امامزاده در یک شهر)
📝 نوشته ی استاد محسن قنبریان
#بخش_دوم
🔷 درشهر اول
🔺که امامزاده نماد یک عقیده و گرایش دینی و خلاصه نظام اخلاقی ورفتارهای خاص است "قدر مشترک" همه تنوع هاست. به طور طبیعی پررنگ تر ازهمه تفاوتها میشود. مثلا 1/3 مردم آن شهر لری حرف می زنند اما تقریبا 5/5 مردم آنجا اعتقاد به امامزاده دارند کم وبیش به زیارت میروند
🔺یامثلا 1/3 مردم شهر لباس خاص بختیاری می پوشند یادر عروسی ختیر(توشمال) می زنند و 1/3 دیگر از نی حنبان استفاده می کنند اما همه بر باور مشترک نسبت به امامزاده اند.واصلا سالی چند نوبت راآنجا می آیند ویا عروسشان را از آنجا رد می کنند.این یعنی "اصل شدن" آن اعتقاد تجلی یافته در حضور امام زاده نسبت به سایر سلایق و تفاوتها(دقت کنید)
🔺لازمه اصلی این اصل شدن وقدر مشترک شدن امامزاده این میشود که بینشی قدسی-که اساس شده-بر سایر تفاوتها چتر می اندازد وبه جرح وتعدیل یا تعالی آنها اقدام می کند.
🔺هم مرده ها را قبل از دفن آنجا می برندو هم اجرای عقدها احتمالا آنجا صورت می گیرد وعروس وداماد با نمازی در امامزاده به خانه بخت میروند. پس به طور طبیعی از مبلغان آن حرم توصیه هایی هم میشنوند که قناعت پیشه کنند وباهم بسازند وشب عروسی رابه گناه نیالایند . در یک بازه زمانی فرهنگ عمومی مردم آن شهر رو به بهبود میرود.
🔷 اما درشهر دوم
🔺مجتمع رستورانی بزرگ که درکنار فست فود خود،مک کافی وبوتیک و...هم دایر کرده است در اولین اتفاق سفره اهالی را پر کرده است دریک بازه زمانی کوتاه غذاهای سنتی وبومی هر طایفه رخت برمی بندد کودکان که زود تر جذب این مجتمع ها می شوند زودتر نوجوان وجوان شده ودر سبد غذایی آنهادیگر "حره" ، "برزنگک" ، "شل شلو" ، "او تماته" و... نخواهد بود جای آن را انواع فست فودها و پیتزاهاو...را گرفته است.
🔺غذاخوری های سنتی کم رونق شده یا مستقیما باید شعبه ای از آن رستوران مدرن شوند ویا به سبک او(فست فود با مارکی دیگر)شوند. جشن تولدها،عروسی ها ونامزدی هاو...در آنجا گرفته میشود. شب عید نوروز، 13بدر، چهارشنبه سوری، والانتاین و...با تخفیف ویژه مهمان می پذیرد.
🔺به طور طبیعی ارزشهای دیگری رقیب ارزشهای دینی میشود وبه شکل نامحسوس ولاک پشتی "جابه جایی تجمعات" صورت می گیرد. عروسی گرفتن در این محیط با کلاس نه با موعظه همراه است نه با ختیر یا نی حنبان بلکه با موسیقی های مدرن (حلقه دیگر مدرنیته) در سالن صرف غذا خواهد بود. طبیعی است وضع حضور زن ومرد در این محیط مثل امامزاده نیست واختلاط طبیعی جلوه خواهد کرد.تبلیغات برای میز های مخصوص نامزدی (همان دوست پسر،دوست دختر) وتبلیغ شبهای خاص آن به مرور خورده فرهنگهای جدیدی وارد شهر می کند.
🔺به این ترتیب تفاوتها نه تنهاطبق این نهاد اجتماعی جدیداصلاح می شود بلکه حتی برخی از اساس حذف می شودوجای آن حلقات زنجیره ای زندگی مدرن را می گیرد به زودی سیمای جشن وعروسی وعزای مردم تغییرمی کندگویشهای محلی بی رونق و تفریحات سنتی عوض می شودو...
#مدیریت_فرهنگی
🆔@cultural_governance
فرق شهر امامزاده با شهر مک دونالد.pdf
277.6K
🗂جزوات حکمرانی فرهنگی
#شماره_شش
🔰بررسی جامعه شناختی کارکرد فرهنگی-اجتماعی یک امامزاده در یک شهر
✍️حجت اسلام محسن قنبریان
#جزوه
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
🔺مدیران جدّی نمیگیرند یا سریالسازها "رمضان" را نمیشناسند؟
◽️اوایل دهه ۱۳۷۰ که ضرورت ساخت سریالها برای ماه رمضان حس شد و آثاری مانند «همسایهها» و «نیمه پنهان ماه» ساخته شدند اصطلاحاً باکس ماه رمضان یکی از زمانهای مهم و حتی استراتژیک برای مدیران و مخاطبان بود. صداوسیما تشخیص داده که برای ماه رمضان ۱۴۰۱، چهار سریال «خوشنام»، «از سرنوشت»، «نجلا» و «مسافران شهر» را پخش کند. سریالهایی که نشانی از دوران اوج تلویزیون در ماه رمضان سالهای قبل ندارد و بیشتر حکم پُرکردن کنداکتور را دارند.
جبار آذین منتقد سینما و تلویزیون:
◽️ تلویزیون نه تنها برای طولِ سال بلکه در ایام مناسبتهای ملّی و مذهبی، بسیار بدون برنامه عمل میکند. یعنی این ضعف هم در کنداکتور عید نوروز و هم ماه رمضان، دیده میشود. زمانی مسئولان و مدیرانِ صدا و سیما برای ماه رمضان و برخی از مناسبتهای دیگر، تدارکِ جدّی داشتند و این روزها چنین جدّیتی را شاهد نیستیم.
◽️روز به روز سریالها از نظر کیفیت نزول کرده و به جایی رسیدند که عملاً تلویزیون به جایی اینکه در مسیرِ فرهنگسازی حرکت کند، مردم را با تولید برخی از برنامهها و سریالهای بیربط به سمتِ فرهنگسوزی سوق میدهد. اگر مدیران و دستاندرکاران تلویزیون بخواهند سریالهای خوبی برای ایامِ ماه رمضان داشته باشند باید در طول سال برنامهریزی کنند نه اینکه در لحظاتِ آخر به فکر بیفتند و حتی برخی از سریالهای بیربط را به این کنداکتور مهم بیاورند. فقط نام «رمضان» مهم نیست در سریالهایمان باشد بلکه رسمِ «رمضان» هم مهم است مورد توجه قرار بگیرد.
◽️ نظرسنجی این روزهای صداوسیما از حقیقتی پرده برمیدارد که ناخوشایند است. چقدر مردم تلویزیون میبینند و چقدر سریالها را دنبال میکنند؟ آنقدر این آمارها پایین است که ما را متأسف میکند. این همه استعداد و این عقبه درخشانِ تلویزیون که زمانی سریالهای نوروزی و رمضانیاش خیابان خلوت میکرد و این روزها روندی را پیش رو قرار دادهاند که خودِمردم به سمت ماهواره، نمایشخانگی و فضایمجازی بروند.
◽️رمز موفقیت سریالهای تلویزیون که ماندگار شدند و این روزها در ماه رمضان هم بیشتر دیده میشوند؛ مردممحوری، محتوامحوری و توجه به ساختارهای هنری مطلوب بوده است. مؤلفهها و ویژگیهایی که در میانِ سریالهای جدید دیده نمیشود؛ محتوا که مردمی نیست و ساختار هنری سریالها هم ضعیف است.
◽️موضوعی که چندسالی است ماه رمضانها شاهدش هستیم و بدون یک برنامهریزی دقیق، فقط آنتن را پُر میکنند. از طرفی ابتدا سریال ساخته میشود و بعد زمان پخشش را تعیین میکنند، درحالیکه همه میدانیم برای ماه رمضان باید از ابتدا فکر مناسبی پشت ساخت سریال باشد تا در نهایت بشود آنچه به دل مخاطب نشسته است و درکنارش رنگوبویی هم از ماه رمضان در فیلم وجود داشته باشد.
#مدیریت_فرهنگی|#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
🔰یادداشت های کوتاه نقد عصر جدید
✍️زاهره سادات میرجعفری، استاد حوزه علمیه |#موافق
🔸این یادداشت مربوط به دوره قبلی عصر جدید می باشد و بیانگر نکات مثبت عصر جدید می باشد
🔹دربرنامه "فینال عصر جدید" بار دیگر تصویری از زنان توانمند ایرانی به تصویر کشیده شد. برخلاف تبلیغات گسترده سلبریتی ها که زنان نمی توانند در این برنامه هنرهای رقص و خوانندگی خود را به نمایش کشند، این برنامه نشان داد که زنان هنرمند محجبه ایرانی اگر بخواهند می توانند با کمترین امکانات هم خود را ثابت کنند.
🔺" خانم فاطمه عابدی "و" دختران نینجا " نمونه ای از این اعجاب و هنر را در این فینال به تصویر کشیدند و نشان دادند زنان ایرانی علی رغم تمام سقف شیشه ای ها و سختی های موجود می توانند باحجاب باشند، مادری کنند و موفقیت خود را به تصویر کشند.
🔸هنر تصویر گری خانم عابدی بر روی شن این بار همراه بود با خلق تصاویر و روایت قصه شیرین عشق و ایثار مادری و تصمیم مهم اهدای عضو جگر گوشه.
🔹همزمانی هنر و احساس به همراه ظرافتهای خاص تصویر گری روی شن را در انگشتان زنی دیدیم که هم همسر بود هم مادر و هم هنرمند برجسته که تنها با چندحرکت روایتگر زندگی مادری فداکار بود.
🔸 بی شک این هنرمند ثابت کرد که اندیشه تمام زنان ایرانی آن چیزی نیست که عده ای سلبریتی آن را هنر می دانند و تاسف می خورند بلکه جلوه کمال زن ایرانی و توانمندی های او در قالبهای گوناگون متناسب با ویژگیهای شایسته فطری او ظهور می یابد.
✍️یادداشت اول |#مخالف
⛔️نقشهای اشتباه دختران و زنان در برنامه عصر جدید
⭕️برنامه #عصر_جدید و نقش های اشتباه زنان و دخترانی که مدام توسط #داوران و #تماشاچیان تشویق میشوند...زنان فلان، دختران بهمان، رکورد دار کشیدن کشتی با دندان و ... به کجا می رویم؟! کاش لاقل یک بار توسط داوران یا مجری محترم این نکات تذکر داده میشد که به چه قیمتی؟! اما دریغ...
⭕️ بزرگترین هنر زن #همسر_داری و #تربیت_فرزند است که لیاقت #مدال "بهشت زیر پا" میشود...
✍️یادداشت دوم |#مخالف
🔴 عصر جدیدی دیگر
🔹حالا که #نخبگان_علمی_و_فرهنگی و ادبی و مخترعین و خیلی دیگر از افراد خارق العاده ای وجود دارند که امکان حضور در برنامه #عصر_جدید را ندارند؛
🔻ای کاش برنامه ای بود و این افراد را به مردم نشان می داد تا همه متوجه باشند که موفقیت و توفیق افتخارآفرینی برای وطن فقط در آواز_و_پشتک وارو و به طور کلی کارهای نمایشی خلاصه نمی شود...
✍️یادداشت سوم
🔰 آنقدری که برنامه #عصر_جدید تونست دخترهای ما رو به نینجا و کونگ فوکار تبدیل کنه، معبد شائولین و ژاپن نتونست. 😕
🔺 رسانه ملی، یک دانشگاه بزرگ است. از این ابزار مهم و مؤثر چه استفاده ای می کنیم؟
#اندلس
🆔@Cultural_governance
🔰موسیقی رمضان؛ سنتی فراموششده
🔸معمولا با شروع ماه مبارک رمضان برنامهها و آثار گوناگون، از اذان گرفته تا دعا و مناجات و سخنرانی و... برای پخش تلویزیون درنظر گرفته میشود. این اتفاق از سالهای دور افتاده و باعث شده برخی آثار و نواها پس از پخش هرساله در ذهن و خاطر مردم ماندگار شود. برخی از این نواها با وجود اقبال عمومی به دلایل مختلف در تلویزیون کمرنگ و تلاشهای ناموفقی برای جایگزینی آنها انجام شده است. برخی دیگر هم بیش از 7 نسل است که در تلویزیون شنیده میشود و مردم هنگام افطار یا سحر منتظر شنیدن آنها هستند. با شروع ماه رمضان اسمهایی چون، محمدرضا شجریان، رحیم موذنزاده، قاسم موسویقهار و... به گوش میرسد که با صداهای دلنشین خود نواهایشان را مانند شناسنامهای برای ماه رمضان در دل مردم جای دادند. در ادامه به معرفی تعدادی از نواهای ماندگار پرداختهایم.
🔰موسیقی رمضان؛ از گذشته تا امروز
🔸پیوند موسیقی و آیینهای دینی و مذهبی در همه فرهنگها وجود دارد و در فرهنگ اسلامی هم از دیرباز دیده شده است. نخستین پیوند موسیقی و آیینهای مذهبی در قرائت قرآن و اذان دیده میشود که آیات و جملات را با الحان خوش درمیآمیختند و میخواندند. یکی از مهمترین پیوندهایی که وجود دارد، در مناجاتخوانی دیده میشود، یعنی تلفیقی از موسیقی و مناجاتخوانی که در ایام ماه رمضان در جغرافیاهای مختلف اسلامی میبینیم و هرکدام مطابق با فرهنگ خود اجرا میکنند. در ایران هم این آیین از دیرباز وجود داشته و خوانندگان بزرگ و بنام هر عصر، در حوزه مناجاتخوانی فعال بودهاند. با پژوهشگران موسیقی در این زمینه گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید.
🔰دلنشین اما ناکام
🔸اسم ماه رمضان که میآید صدایی در ذهنمان میپیچد، صدایی آشنا که سالیان سال در زمان افطار آن را شنیدهایم. مناجاتی که با صدای محمدرضا شجریان و با نام خدا شروع میشود. این مناجات به نام دعای ربنا معروف شد اما با وجود استقبال مردم بنا به دلایل تاحدودی مشخص و مشکلات این خواننده با صداوسیما از سال 1388 پخش آن متوقف شد و دیگر در صداوسیما شنیده نشد. البته هم محمدرضا شجریان و بعدها پسرش درمورد دعای ربنا گفتند که شجریان این دعا را متعلق به مردم میداند و موضع اختلافیشان با صداوسیما درمورد پخش سایر آثار صوتیشان است. این مناجات تا قبل از ممنوع شدن بهمدت 30 سال یکی از برنامههای اصلی صداوسیما در ماه رمضان بود. مدیران شبکه برای جایگزینی این اثر تلاشهای فراوانی کردند اما هیچکدام به ثمر نرسید. درنهایت با همه نادیدهگرفتنها، بالاخره این مناجات در سال 1396 در فهرست ملی فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسید.
🔰اذان 67ساله رحیم موذنزاده
🔸یکی دیگر از نواهای ماندگار ایران، اذانی است که با گرمای صدای مرحوم رحیم موذنزادهاردبیلی در سال 1334 در رادیو ضبط شده است. خلوصی که در لحن این اذان وجود دارد، باعث محبوبیت آن بین مردم شده است. این اثر در 30سالگی استاد موذنزاده اجرا و ضبط شده است و این استاد فقید درمورد شیوه اجرای آن در ماه رمضان، بیان کرده بود: «در استودیو به من گفتند بهتر است این اذان را پس از افطار بخوانم. اما من دوست داشتم با دهان روزه این اذان را بگویم که در آواز بیات ترک و گوشه روحالارواح آن را اجرا کردم و در عمل همانی است که اکنون همگان آن را میشنوند.» امروز و پس از گذشت 7 دهه این صدا بین نسلها ماندگار شده و در سال 1368 بهعنوان میراث فرهنگی کشورمان به ثبت ملی رسیده است. از مرحوم موذنزاده بهعنوان صدایی بیمانند در دستگاه بیات ترک یاد میکنند. اذانهایی که توسط وی خوانده شده است، هنوز بهعنوان زیباترین اذانهای موجود در رسانههای صوتی و تصویری ایران پخش میشود.
اولین دعای سحر بعد از انقلاب
🔸قاسم موسویقهار در سال 1357 اولین دعای سحر بعد از انقلاب را برای رادیو و تلویزیون خواند و این اثر بهعنوان یکی از آثار شاخص وی ماندگار شد. قریب چهار دهه است که این دعا در سحرگاه و از تلویزیون پخش میشود. این اثر ماندگار سبب شد وی بهعنوان یکی از ادعیهخوانان در کشور مطرح شده و دعاهای مختلفی را بخواند که اغلب آنها ماندگار شدند. صوت صحیح و توجه به ادای کلمات و معانی و مفهوم دعا از ویژگیهای دعاخوانی موسویقهار بود که نوای او را ماندگار کرد. در آن زمان که کمبود ادعیه و مناجات در صداوسیما دیده میشد، سبک خواندن آن زمینهای را فراهم کرد تا دعاهایی که با صدای وی خوانده شده به اثری ماندگار برای مردم تبدیل شود.
✍️کیانا تصدیقمقدم
#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
ماه رمضان در دانشگاههای دنیا چگونه است؟
✍️ندا اظهری
#قسمت_اول
🔹ماه رمضان در کشورهای مختلف دنیا به شکلهای مختلفی برگزار میشود. در کشورهای مسلمان معمولا اوضاع با روالی نسبتا عادی برگزار میشود اما در کشورهایی که دانشجویان مسلمان درصد کمی را به خود اختصاص دادهاند، اوضاع کمی متفاوت است و دانشگاهها تلاش میکنند تا حد امکان از آنها حمایت کنند و برنامهریزیهای خود را بهگونهای تغییر دهند که دانشجویان و اعضای هیاتعلمی مسلمان و روزهدار بتوانند راحتتر روزهداری کرده و عبادات خود را در این ماه مبارک انجام دهند.
🔹در آمریکا بیش از 5/3 میلیون نفر مسلمان زندگی میکنند که حدود یک درصد جمعیت این قاره وسیع را تشکیل میدهند. دانشجویان دانشگاهها و کالجهای این کشور این ماه را جشن میگیرند. کالجها و دانشگاهها با درک اهمیت این ماه و چگونگی برگزاری سنتی آن، از دانشجویان حمایت میکنند. با ایجاد فضایی برای برگزاری جشنها، زمانی برای دانشجویان فراهم میشود تا بدون جریمههای دانشگاهی و تبعیضهای ضداسلام بتوانند این ماه را پشتسر بگذارند. طبق دستورالعمل دانشگاههای آمریکا، باید به تمام دانشجویان مسلمان اجازه داده شود عبادات خود را در ماه رمضان در زمان خود انجام دهند. آنها ممکن است گاهی برای انجام فرایض ماه رمضان برخی کلاسها را از دست بدهند، بنابراین برای راحتی حال دانشجویان مسلمان، دانشگاه اجازه ندارد آنها را جریمه کند. کارکنان و اعضای هیاتعلمی باید اطلاعات خود را درباره ماه رمضان بالا ببرند و این موضوع محدود به دانشکدههای مذهبی نمیشود.
🔹شناخت اصول ماه رمضان به دانشکدهها کمک میکند فضای امنی را برای دانشجویان مسلمان فراهم کنند. کافهتریاهای دانشکدهها باید پیش از سپیدهدم باز باشند تا دانشجویان مسلمان و روزهدار بتوانند وعده سحری را بهعنوان اصلیترین وعده روز بخورند. همچنین دانشگاههای آمریکا وعده غذایی شبانهای را هم برای دانشجویان مسلمان تدارک میبینند که بعد از غروب در اختیار دانشجویان قرار میگیرد. در دانشگاه «لیدز»، تمهیداتی اندیشیده شده، بهطوریکه فضایی موقت برای عبادت دانشجویان مسلمان در ماه رمضان در نظر گرفته میشود.
🔹علاوهبر اینکه برنامه افطار هفتگی در روزهای جمعه در دانشگاه برگزار میشود، در محوطه دانشکده نیز افطار گرم توزیع میشود. ساعت توزیع افطار هر هفته در سایت اعلام میشود و دانشجویان باید برای دریافت افطار در سایت ثبتنام کنند. سفرهخانه دانشگاه «لیدز» به دنبال آن است به دانشجویان مسلمان کمک کند که تا حد امکان بدون هیچ مشکلی به روزهداری خود بپردازند.
🔹در دانشگاه «کلگری» کانادا، هرساله مصادف با شروع ماه رمضان، برنامهریزیهای خاصی صورت میگیرد. از آنجایی که روزهداری ممکن است باعث افت انرژی شود، برنامهریزیهای خاصی را در ماه رمضان برای پروژهها و آزمونها در پیش میگیرند. تغییر برخی برنامهریزیها برای برگزاری کلاسها در ساعات ابتدایی روز و عصرها استراحت کردن کمک زیادی به دانشجویان میکند. دانشگاه «ترینیتی» کانادا در ماه رمضان، برای آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه سکونت دارند، فضایی را برای استفاده دانشجویان مسلمان اختصاص داده است، بهطوریکه آنها در این مکان هم پذیرایی میشوند و هم میتوانند به عبادت بپردازند. در این فضا حتی وسایل موردنیاز برای استحمام دانشجویان مسلمان هم تعبیه شده است.
#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
ماه رمضان در دانشگاههای دنیا چگونه است؟
✍️ندا اظهری
#قسمت_دوم
📌مدیران، همکاران و اعضای هیاتعلمی دانشگاه «یورک» انگلیس از دانشجویان حمایت میکنند و تا حد امکان با آنها همدردی کرده و در حمایت از آنها تلاش کردهاند تا تعادل را برقرار نگه دارند تا آنها بتوانند تعهدات رمضانی خود را مدیریت کنند. از دانشجویان و اعضای هیاتعلمی خواسته شده تا زمان تحقیق، مطالعه و کار را کمی تعدیل کنند و ساعات فعالیت را در روزهای ماه رمضان کاهش دهند و از سوی دیگر، زمانهایی را برای استراحت تعیین کنند که اغلب در زمان انجام فرایض دینی برای دانشجویان است.
📌در کالج دانشگاهی لندن، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در ایام ماه رمضان هر روز غروبها در دانشکده مراسم توزیع افطار را در دستورکار دارد. شورای اسلامی بریتانیا دستورالعملی را برای رمضان 2022 منتشر کرده که شامل توصیههایی پیرامون کووید- 19، روزهداری و واکسیناسیون و نیز حفظ فعالیت بدن و سلامت ذهن در این ماه میشود.
📌در دانشگاه کمبریج، تیم پذیرایی دانشکده وعدههای افطار و سحری را برای دانشجویان فراهم میکنند. مسجد این دانشگاه که بهصورتی دوستدار طبیعت ساخته شده، در ایام ماه رمضان پذیرای حدود 1000 نمازگزار است. دانشجویان مسلمانی که مشکل مالی دارند و میخواهند از مسجد استفاده کنند نیز میتوانند در سایت درخواست دهند. دانشجویانی که تصور میکنند پیادهروی یا استفاده از دوچرخه بعد از خارج شدن از مسجد بعد از اذان مغرب امنیت کافی برای آنها ندارند میتوانند از طرح تاکسی رفاهی استفاده کنند.
📌علاوهبر این، نمازخانه یا فضایی برای عبادت دانشجویان مسلمان در این دانشگاه در نظر گرفته شده و تجهیزاتی چون سرویسبهداشتی در نزدیکی همین فضا تعبیه شده است. این فضا بهویژه صبحها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. نمازخانه تنها از ساعت 6 عصر به بعد قابل دسترس و استفاده دانشجویان است.
در انگلیس طرحی موسوم به چادر رمضان برگزار میشود که نخستین بار در سال 2013 از سوی شماری از دانشجویان دانشگاه لندن اجرایی شد و این طرح درحال حاضر در دنیا هم برگزار میشود.
📌این طرح شامل اعطای افطار رایگان بهعنوان یکی از وعدههای غذایی در ماه مبارک رمضان است که در زیر چادری بزرگ یا در یک خیابان برگزار میشود. چادر رمضان بهعنوان راهی برای حمایت از دانشجویان بینالمللی ساکن در انگلیس آغاز شد تا آنها بتوانند در کنار یکدیگر روزه خود را باز کنند اما مدتی بعد به دلیل استقبال از طرح افطار رایگان، این طرح برای عموم اجرایی شد. صدها نفر به ردیف در خیابان یا زیر چادر مینشینند و با خرما، غذا و آب پذیرایی میشوند.
📌همچنین در دانشگاه «ساسکس» انگلیس هم تمهیداتی برای دانشجویان روزهدار مسلمان در نظر گرفته شده است. با توجه به آنلاین بودن کلاسهای این دانشگاه، اعضای هیاتعلمی یا دانشجویان مسلمان روزه خود را در فضایی آنلاین در قالب طرح افطار رایگان 2022، با گوش دادن به دعا و تعامل با یکدیگر بهطور مجازی باز میکنند.
📌حرکت داوطلبانه دانشجویان دانشگاههای مالزی ازجمله اقداماتی است که در ماه رمضان امسال صورت میگیرد. حدود 25 دانشجو، عضو هیاتعلمی و عضو کمیته مسجد بهطور داوطلبانه در آشپزخانه مسجد برای حدود 2500 نفر افطاری آماده میکنند. بین این افراد، دانشجویان غیرمسلمانی هم هستند که به دوستان مسلمان خود پیوستهاند تا در بستهبندی افطاری به آنها کمک کنند. در این گردهمایی، مسلمان، مسیحی، چینی یا هندو بودن اهمیت ندارد و همه در کنارهم کمک میکنند تا روزهداران روزه خود را باز کنند.
#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
🌐گاردین چند اپلیکیشن برای روزهداران معرفی کرد
🔸ماه رمضان، ماه عبادت و نیایش است. غیر از آنکه این ماه را ماه فضیلت خواندهاند زمان برای روزهداران در این ماه اهمیت ویژهای دارد. زمان اذان صبح، طلوع آفتاب و غروب آن برای روزهداران مهم است.
یکی از راهحلهایی که میتوان از آن استفاده کرد، فناوری است. گجتها معمولا همراه افراد هستند و همیشه میتوان از آنها استفاده کرد.
🔺وبسایت گاردین به مناسبت آغاز ماه رمضان چند اپلیکیشن iOS معرفی کرده که میتواند عصای دست روزهداران در این ماه باشد.
al Quran
📌یکی از اعمال بافضیلت در این ماه خواندن قرآن است. اپلیکیشن al Quran بهترین گزینه موجود است. قرآنی کامل با ظاهری زیبا که همیشه همراهتان است در این ماه میتواند یکی از بهترین اپهای موجود باشد.
همچنین میشود فایل صوتی برای قرائت آیات را در این اپ دانلود کرد. این قرآن برای سیستمعامل اندروید نیز موجود است.
Muslim Pro
📌ویژه رمضان 2015 اپلیکیشن سادهای است که همه میتوانند با آن کار کنند. یک خط زمان تعاملی برای اوقات شرعی دارد، یادآوریها، نوتیفیکیشنهای صوتی و طراحی ساده از دیگر ویژگیهای این اپ است.
InstaDeen Lite
📌کارکردی مشابه شبکههای اجتماعی دارد اما مبتنیبر مسائل دینی است.کاربران در این شبکه عکسهایی از آیات قرآن و احادیث، مخصوصا مرتبط با ماه رمضان را به اشتراک میگذارند. نسخه لایت این اپ برای استفاده همه رایگان است.کاربران در این اپلیکیشن میتوانند عکسهای خود را با متون مذهبی تزئین کرده و دیگر کاربران را نیز دنبال کنند.
#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
✅ماه رمضان به روایت سفرنامههای اروپایی
⭕️در سفرنامههای خارجیانی که در کسوت بازرگان، مبلغ و دیپلمات به ایران سفر کردهاند، خاطراتی به نگارش درآمده است که از میان این آثار میتوان برخی رسوم ایرانی را بهویژه در سدههای گذشته پیدا کرد. یکی از این سفرنامهها، «سفرنامه کمپفر» نوشته انگلبرت کمپفر با ترجمه کیکاووس جهانداری و دیگری «سفرنامه شاردن» اثر ژان شاردن و برگردان حسین عریضی است که در آنها حکایتهایی از آداب ماه رمضان در شهرهای ایران در دوره صفوی آمده است.
⭕️انگلبرت کمپفر، مستشرق آلمانی در سال 1683 میلادی و در زمان شاه عباس اول (1038-996هجری) از جانب دولت سوئد بهعنوان سفیر به ایران آمد. وی نزدیک به دو سال در ایران اقامت داشت. کمپفر در بخشی از سفرنامه خود درباره مناسبت شبهای قدر مینویسد: «شبهای قدر، 19، 21 و 23 ماه رمضان است. مردم در این شبها که شبهای استجابت دعا هستند، در مساجد یا در خانهها به دعا و نیایش میپردازند.» او همچنین در صفحات دیگری درباره اهمیت ماه رمضان آورده است: «از اعیاد دینى، عید [پایان] ماه رمضان است که آن را فصل روزه میگویند، و ماه نهم سال در تقویم اسلامى است.
🔸در این ماه بود که [به تصریح کتاب مقدس مسلمانان] قرآن بر حضرت محمد نازل شد. در این ماه که رمضان خوانده میشود، مردم همه در روز میخوابند و هنگام عصر بلند میشوند. هر روز غروب در مرکز شهر توپ میاندازند تا هنگام [افطار] را خبر بدهند. مردم به شنیدن صداى توپ از خواب برمیخیزند و غذا میخورند و سپس به تلاوت قرآن و خواندن نماز مىپردازند. در نیمهشب دوباره غذا میخورند و شب را به روز میرسانند، و با دمیدن سپیده صبح دوباره میخوابند. زندگى آنها در سراسر این ماه بر این روال است. با سرآمدن فصل روزهدارى، مردم همه جمع میشوند و گویا به مدت سه روز ضیافت دارند.»
⭕️شادی ایرانیان در یکم شوال
سر ژان شاردن، جهانگرد و فیلسوف بزرگ فرانسوی در ۲۲ سالگی تصمیم گرفت نخستین سفر جهانگردی خود را از آسیا و هند شرقی آغاز کند که بیشترین تمایلش از این سفر، عشق به دیدن ایران بود. شاردن دوبار به ایران سفر کرد که بار اول شش سال و در مرتبه دوم چهار سال در ایران ماند و زبان فارسی را یاد گرفت. «سفرنامه شاردن» از همان ابتدا شهرت و محبوبیت زیادی میان اروپاییان پیدا کرد، چه در میان عامه کتابخوان که مایل به خواندن عجایب سرزمینهای دوردست و افسانهای مشرق زمین بودند و چه آنها که نسبت به ویژگیهای اقلیمی و اوضاع اقتصادی و روابط اجتماعی ممالک دیگر کنجکاوی و دقت نظر بیشتری داشتند.
🔺در بخشی از این سفرنامه درباره اهمیت ماه رمضان در دربار شاهان صفوی آمده است: «عصر روزی که برای به جا آوردن مراسم تودیع و خداحافظی نزد صدراعظم رفته بودم، اظهار داشت که روز پیش یکی از حضرت شاه خبر آورده که معظمله به جای اینکه سفر قزوین را ادامه دهد، از میان راه بازگشته تا از طریق قم به شهرک تهران برود، و ماه رمضان را که ایام روزهداری است، در آنجا به سر برد.»
🔸در قسمت دیگری از سفرنامه شاردن با اشاره به هشتمین روز سفر خود به تاریخ قمری اشاره کرده و در ترسیم رفتار ایرانیها در پایان ماه رمضان نوشته است: «روز هشتم، برابر با ماه شوال، آخرین روز رمضان، ماه دیده شد و مردم به دیدن آن شادمان شدند. زیرا ماه روزهداریشان به پایان رسیده بود.» آنچه از مطالعه سفرنامه شرقشناسان درباره ماه رمضان و آداب روزهداری دریافت میشود رفتارهای مردم در روزگاران گذشته در برخورد با این ماه است که از چشم غربیان دور نمانده است.
🔸اگرچه آنها از این ماه اطلاعات زیادی نداشتند و بر طبق دریافت خود به تفسیر برخی احکام آن پرداختهاند، با این وجود این ریزبینی آنها که اطلاعاتی درباره شیوه روزهداری ایرانیان در سدههای گذشته به ما میدهد در آثار نویسندگان ایرانی چندان قابل مشاهده نیست.
#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
👳♂️رمضان در چهارگوشه دنیا
🔸ماه مبارک رمضان در سراسر جهان حالو هوای مردم را دگرگون کرده است. این رویداد در حالی اتفاق میافتد که بسیاری از رهبران در مساجد و سایر گروههای مذهبی از مومنان میخواهند تا با نشان دادن لطف و مهربانی دین اسلام و زیباییهای آن، جنبههای معنوی این ماه را به سایرین منتقل کنند.
🔸یکی از مساجد منچستر، تورهای رایگانی را در طول ماه مبارک برای افرادی از سایر ادیان برگزار میکند. این تور که همراه با وعدههای غذای شام برگزار میشود، این امکان را برای این افراد به وجود میآورد که با آداب و رسوم این ماه آشنا شوند. از زمان آغاز ماه مبارک رمضان، گروههای مختلفی شامل کارکنان پست سلطنتی، افسران پلیس و گروههایی از معلمان در این مراسم حضور یافتهاند.
📌بریتانیا با داشتن جمعیت مسلمانی نزدیک به سه میلیون نفر که روزههای خود را با سفرههای سخاوتمندانه افطار باز میکنند، موجب رونق دهها میلیونی اقتصاد انگلیس شده است. به گفته تحلیلگران خردهفروشی، ماه رمضان اکنون پس از کریسمس و عید پاک سومین رویداد مهم مورد توجه فروشگاههاست. از سوی دیگر شورای سازمانهای اسلامی شیکاگو در بیانیهای، از مسلمانان میخواهد اوقات این ماه مبارک را برای خدمت به جامعه اختصاص دهند.
♻️در این راستا سازمانها و نهادهای این شورا از جمله مساجد، مدارس و سازمانهای خدماتی سراسر شیکاگو، طرحهایی را برای جمعآوری و اهدای غذا به نیازمندان و تمیز کردن محلهها و کمک کردن به بیخانمانها در نظر گرفتهاند. در پایتخت جمهوری تارستان (یکی از جمهوریهای فدراسیون روسیه)، تاکسیها، افراد سالمند و معلول را بعد از افطار و نماز مغرب و عشا و تراویح (نمازهای ویژه ماه رمضان) بهصورت رایگان از مساجد تا منازل آنها جابهجا میکنند.
💠این اتفاق برای نخستین بار در قازان، پایتخت جمهوری تاتارستان که اکثریت ساکنان آن را مسلمانان تشکیل میدهند، میافتد. در مالزی نیز روز 14 تیر، بودائیان، هندوها، مسیحیان و برخی از گروههای مذهبی در جهت اتحاد با مسلمانان این کشور، روزه گرفتند. «مارینا ماهاتیر»، دختر ارشد «ماهاتیر محمد» نخستوزیر اسبق مالزی از فعالان اجتماعی که برنامه سالیانه سحری همگانی را راهاندازی کرده است، در مراسم افطاری روزه اتحاد گفت: «این قبیل برنامهها باعث میشود غیرمسلمانان درکی از شرایط مسلمانان در ماه رمضان داشته باشند.»
#ماه_رمضان
🆔@Cultural_governance
🗂جزوه حکمرانی فرهنگی
#شماره_هفت
💠بررسی مولفه های سیاست گذاری ماه رمضان
♻️عملکرد فرهنگی نهادهای مربوطه در ماه رمضان چگونه است و چه فضایی برای جامعه رقم میزند؟
♻️کارکرد اجتماعی ماه رمضان و آیینهـای آن در دیگر کشورهای مسلمان
♻️بررسی آداب و آیین محلی ماه رمضان در ایران
♻️جریان شناسی سریال های ماه رمضان در دو دهه اخیر
♻️1443 سال با موسیقی رمضان، نگاهی به موسیقی ماه رمضان
♻️آمار از کاهش قابل توجه مخاطبان برنامههای ماه رمضان صداوسیما خبر میدهد
✍️نویسندگان:
زینب مرتضاییفرد | میلاد جلیلزاده | صادق فرامرزی | عاطفه جعفری | سیدمهدی موسویتبار
فایل دانلود👇
#حکمرانی_فرهنگی | #ماه_رمضان
🆔@cultural_governance
ماه رمضان.pdf
868.6K
🗂جزوه حکمرانی فرهنگی
#شماره_هفت
💠بررسی مولفه های سیاست گذاری ماه رمضان
#حکمرانی_فرهنگی | #ماه_رمضان
#جزوه
🆔@cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
🗂جزوه حکمرانی فرهنگی #شماره_هفت 💠بررسی مولفه های سیاست گذاری ماه رمضان #حکمرانی_فرهنگی | #ماه_رم
🔰بررسی مولفه های سیاست گذاری در ماه مبارک رمضان
💠کد های مهم حکمرانی فرهنگی
🔸سیاست گذاری فرهنگی ماه رمضان در کشور به اندازه خود ماه مبارک پویا و سرزنده نبوده است.
🔸دستاوردهای فرهنگی ماه مبارک رمضان از زمان ها پهلوی، دچار اضمحلال و نابودی شده است که باید به سمت احیا آنها برویم.
🔸برنامه ریزی های ساخت سریال با حس و حال ماه رمضان و شعائر دینی از دهه 70 و 80 به این طرف کمتر شده است و نیازمند برنامه ریزی از پیش تعیین شده داریم تا حجم محصولات با کیفیت بیشتری تولید شود.
🔸کارکرد اجتماعی_مردمی ماه رمضان از ماه محرم به مراتب بسیار کمتر می باشد و این ایام بیشتر در فضای عمومی یک مناسبت موسمی و حاکمیتی تلقی شده است.
🔸بررسی نحوه فعالیت مسلمین در کشور های خارحی روشی برای الگو گیری است تا ماه رمضان را از یک امر موسمی و اجباری به یک امر اجتماعی، مردمی و با نشاط تبدیل کنیم.
🔸بیش از 31 درصد مردم در لحظات افطار و حدود 20 درصد مردم در سحر میهمان برنامههای تلویزیونی بودهاند.
#حکمرانی_فرهنگی | #ماه_رمضان
🆔@cultural_governance
🔴چه کردی آقای موزون
▪️پونزده سال پیش محله ما لبنیاتی داشت. دیروز زنگ زده به پدرم بابت حلالیت. داستان چی بوده؟ برنامه زندگی پس از زندگی رو دیده عذاب وجدان گرفته که اون موقع تو شیرها آب میریخته میفروخته به ملت. داشت یکی یکی به مشتریهاش زنگ میزد بابت حلالیت. چه کردی آقای موزون.
#سینما| #ماه_رمضان
🆔@Cultural_governanc
بانک باشگاه ایده و الگو(2).pdf
672.4K
.:🌱:.
🔰بانک ایده ها و الگو های عملیاتی
🔸نبود هسته های اندیشه ورز که اساسا رسالت انها تولید ایده در اوربیتال میدان و هسته متفکر به صورت یک حرکت رفت و برگشت باشد، یکی از باگ های اصلی در تمامی حرکت های جریان سازی می باشد. ایده همان مغز افزار حرکت های میدانی است که اگر خلاقانه،موثرو مفید طراحی نشود، نمیتواند عملیات های میدان را به موازنه جبهه حق عوض کند.
💠چهار کد مهم در ایده پردازی
✅ کدیک:ایده در اوربیتال میدان و هسته اندیشه ورزی تولید می شود
✅ کد دوم: ایده مغز هر عملیات است که مولفه های دیگر عملیات به وسیله آن راهبری می شود
✅ کد سوم:وجود سلسله عملیات ها و ایده های متفاوت که به صورت ممتد اجرامیشود، میتواند میدان را به موازنه جبهه حق عوض کند
✅ کدچهارم:روایت ایده و اشاعه آن در میدان خود جهادی مهمتر و سنگین تر می باشد
💡ایده مغز عملیات می باشد💡
#نواوری_فرهنگی|#جزوه
🆔 @cultural_governance
🔰توضیحات
🔹در این دو مطلب بالا سامانه های تجربه نگاری و ایده پردازی در حوزههای فرهنگی و اجتماعی را میتوانید مشاهده نمایید.
🔹این سامانه ها و پلتفرم ها می توانند به عنوان مغزافزار عملیات در میدان های گوناگون مورد استفاده قرار گیرد.
#مدیریت_فرهنگی
🆔@Cultural_governance
💢دکور خلاقانه هیئت عبدالرضا هلالی برای شبهای قدر
♦«مکتب آقا مرتضی علی یعنی محمودرضا خاوری نباشیم» این بنر به همراه نامهای از خاوری زمانی که مدیر عامل بانک ملی بود، در مراسم شب اول قدر هیأت رضا هلالی خود نمایی میکرد.
♦خاوری در این نامه خطاب به همکاران خواسته تا کتابی تحت عنوان «سرطان اجتماعی فساد» را بخوانند و مبارزه با فساد را وظیفه شرعی و اجتماعی مدیران دانسته
#مدیریت_فرهنگی | #هیات
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
ماه رمضان در دانشگاههای دنیا چگونه است؟ ✍️ندا اظهری #قسمت_دوم 📌مدیران، همکاران و اعضای هیاتعلمی
🌱یادداشت تکمیلی
🔸اساساً انسان با انجام عبادت عبد بودن و رهایی از غیر خدا بودن را باید نشان دهد.
در عبادت دو اثر عمده نهفته است یکی اثر فردی که موجب نزدیکی او با خدایش می گردد و دیگر اثر اجتماعی است که او را در جامعه فرد مسئول بار می آورد و عملاً اثر عبادت فردی در رفتار اجتماعی نیز خود را نشان می دهد.
یعنی نمی شود کسی اهل عبادت باشد و در عین حال نسبت به جامعه بشری و همنوعان خویش هیچ وظیفه ای را احساس نکند.
🔸برخی از عبادات جنبه اجتماعی آن اثر فوق العاده تری دارد و این زمانی است که اقامه شود یعنی برپاداشته شود. اگر می بینیم در دانشگاه های جهان فرصتی برای روزه و روزه داران فراهم می کنند و اتفاقاً برای آن دلیل علمی هم ارائه می کنند آیا در مورد حجاب هم همان برخورد از طرف سیاستمداران جوامع و یا مسئولین دانشگاه ها انجام می شود؟
🔸روزه شاید در ظاهر خود را نشان ندهد اما حجاب به عنوان یک نماد، یک شعار و یک رسانه خود را نشان می دهد و حجاب یعنی حد و مرز را شناختن نه ولنگاری و رها بودن و این نقطه مقابل لیبرالیسم فرهنگی و سیاسی است.
🔸و دقیقاً با تصویب قوانین ضد حجاب جلوی این رسانه را میگیرند همان کاری که رضا قلدر پهلوی انجام می داد.با یه جستجوی ساده میشه قوانین ضد حجاب رو بررسی کرد. آخرین نمونه آن انجام تکدی گری با حجاب است.
🔸حجاب یعنی من نسبت به احساسات دیگران مسئول هستم و باید احساس دیگران را مدیریت کنم.همین دانشگاه ها که چادر رمضان و مکانی برای رمضان در اختیار دانشجویان قرار میدهند آیا اجازه برگزاری یک نمایشگاه کوچک از حجاب را هم اجازه می دهند؟
🔸تازه معنی استکبار را می فهمیم. انجام تشریفات اسلامی تا زمانی که جلوی استکبار را نگیرد اجازه داری هرچه میخواهی انجام دهی. مثل آن فرمانده انگلیسی زمانی که در دهه دوم قرن بیستم وارد عراق شده بود هنگامی که دید یک نفر بالای مناره اذان می گوید پرسید این سرو صدایى که هست چیست؟ گفتند اذان میگوید. گفت علیه ما است؟ یکى گفت نه؛ گفت خب، هرچه میخواهد بگوید.
🔸مسئله اسلام و این تشریفات نیست. زمانی که این تشریفات و اسلام جلوی آن ها ایستاد، جلوی استکبار آن ها را گرفت با آن مخالفت می کنند.
و اتفاقاً آن ها این اسلام را تشویق هم خواهند کرد و این یعنی همان سکولاریسم.
✍سعید سعیدی
🆔@Cultural_governance