#روزه بر #چه_کسانی_واجب است؟
انجام واجبات و ترک حرام ها در مقابل نعمت #عقل و #سلامت_جسم است.
توضیح:
1- کسی که عقل ندارد (#دیوانه) #هیچ_تکلیفی بر گردن او نیست.
2- کسی که سلامت جسمی ندارد (روزه داری برای او ضرر دارد) روزه بر او #واجب_نیست.
به عبارت دیگر:
عاقل بودن و سالم بودن جسم از شرط های اولیۀ واجب شدن روزه و بلکه از شرط های اساسی تمامی واجبات و حرام های الهی است.
#شروط_عمومی تکلیف:
1- عاقل بودن
2- قدرت داشتن بر انجام تکلیف
3- بالغ بودن
4- اختیار داشتن
نتیجه:
#روزه گرفتن #شکر چند نعمت است:
1- نعمت عقل
2- نعمت طول عمر به اندازه ای که به سن بلوغ برسیم و بتوانیم آخرت خویش را آباد کنیم.
3- سلامتی
4- اختیار و رهایی از قدرتی که ما را بر کارهای ناشایست وادار کند.
نتیجه:
روزه خواری علنی و لو به بهانۀ ضرر داشتن روزه، فراموش کردن نعمت عقل و آزادی و طول عمر است.
#شرط_های_عمومی و اولیۀ تکلیف
@DUROUS_ALSHABAB
May 11
دامن های کوتاه به نفع همه ی جهانیان است به جز خیاطها!
هوس باز اونیه که وقتی زن بی حجاب از کنارش رد میشه نه تنها نهی از منکر نمیکنه بلکه با خیال راحت از تماشای زیبایی های اون زن لذت میبره
اما مردی که میگه خانم حجاب رو رعایت کن در واقع داره پا رو میزاره رو لذت بردنش... نظام اسلامی هم می توانست ساکت باشد و این همه هزینه برای حجاب ندهد اما چون نظام اسلامی است و دنبال اهداف مادی نیست پا روی اهداف مادی می گذارد و در این راه هزینه می دهد
#نظام_کارآمد
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#انواع_اعراب
#علائم_رفع و #فتح و #خفض و #وقف
#حدیث
#إعراب_القلوب
منبع: مصباح الشريعة، ص: 121 / الباب السابع و الخمسون في الأحكام
قَالَ #الصَّادِقُ ع #إِعْرَابُ الْقُلُوبِ عَلَى أَرْبَعَةِ أَنْوَاعٍ :
#رَفْعٍ وَ #فَتْحٍ وَ #خَفْضٍ وَ #وَقْفٍ
فَرَفْعُ الْقَلْبِ فِي ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى
وَ فَتْحُ الْقَلْبِ فِي الرِّضَا عَنِ اللَّهِ تَعَالَى
وَ خَفْضُ الْقَلْبِ فِي الِاشْتِغَالِ بِغَيْرِ اللَّهِ
وَ وَقْفُ الْقَلْبِ فِي الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى
#توضیح_امام:
أَ لَا تَرَى أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ بِالتَّعْظِيمِ خَالِصاً ارْتَفَعَ كُلُّ حِجَابٍ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ
وَ إِذَا انْقَادَ الْقَلْبُ لِمَوْرِدِ قَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَى بِشَرْطِ الرِّضَا عَنْهُ كَيْفَ يَنْفَتِحُ بِالسُّرُورِ وَ الرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ
وَ إِذَا اشْتَغَلَ قَلْبُهُ بِشَيْءٍ مِنْ أَسْبَابِ الدُّنْيَا كَيْفَ تَجِدُهُ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ بَعْدَ ذَلِكَ-وَ أَنَابَ مُنْخَفِضاً مُظْلِماً كَبَيْتٍ خَرَابٍ خِلْوٍ لَيْسَ فِيهَا عُمْرَانٌ وَ لَا مُونِسٌ
وَ إِذَا غَفَلَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى كَيْفَ تَرَاهُ بَعْدَ ذَلِكَ مَوْقُوفاً مَحْجُوباً قَدْ قَسَا وَ أَظْلَمَ مُنْذُ فَارَقَ نُورَ التَّعْظِيمِ
#علائم_رفع_و_فتح_و_خفض_و_وقف
فَعَلَامَةُ الرَّفْعِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ وُجُوهُ الْمُوَافَقَةِ وَ فَقْدُ الْمُخَالَفَةِ وَ دَوَامُ الشَّوْقِ
وَ عَلَامَةُ الْفَتْحِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ التَّوَكُّلُ وَ الصِّدْقُ وَ الْيَقِينُ
وَ عَلَامَةُ الْخَفْضِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ الْعُجْبُ وَ الرِّيَاءُ وَ الْحِرْصُ
وَ عَلَامَةُ الْوَقْفِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ زَوَالُ حَلَاوَةِ الطَّاعَةِ وَ عَدَمُ مَرَارَةِ الْمَعْصِيَةِ وَ الْتِبَاسُ عِلْمِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#انواع_اعراب #علائم_رفع و #فتح و #خفض و #وقف #حدیث #إعراب_القلوب منبع: مصباح الشريعة، ص: 121 / الباب
#محسنات_معنوی
#توجیه
تعریف و مثال:
یکی از #آرایه_های دانش #بدیع
#توجیه نام دارد که دارای دو اصطلاح و معنای متفاوت است:
نخست:
اشتمال کلام بر یک یا چند مجموعه از : اصطلاحاتِ علوم و فنون ، یا اسماء متناسب با هم ، در حالی که از آنها معانی لغوی شان اراده شده است. همانند #حدیث_إعراب_القلوب
یعنی :
سخن گفتن با الفاظی که گوشه چشمی به برخی اصطلاحات یا اسماء دارند .
این قسم، اگر در ابتدای سخن باشد، «براعت استهلال» نیز نام دارد.
و اما اصطلاح دوم عبارتست از:
سخنی که دارای دو معنای متضادّ است و معلوم نیست کدام یک مقصود است.
نظیر سخن یغمای جندقی :
ای صاحب خر برو که در چرخ چون بخت من اخترت بسوزد
تـو مرد بدی نه یی الـهــی قبـرِ پدرِ خرت بـسـوزد
پدر خرت یعنی: پدر چهارپایت یا پدر خودت؟
و سخن حافظ:
جان بخشد از لب کشته را وانگه به خون فرمان دهد
خونخواری آن شوخ بین کز بهر کشتن جان دهد
جان دهد یعنی: زنده کند یا می میرد؟!
و باز هم حافظ:
میرسی خندان و میگویی به پایم چشم مال
چشم میمالم مبادا این خواب باشد یا خیال
چشم می مالم یعنی: چشمانم را می مالم یا چشم (اطاعت)، می مالم؟!
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#حکومت
#انقلاب
#حق_طلبی و #مبارزه_با_ستمگران
#مقدمه_چینی برای #ظهور_امام_زمان
#شهدای_انقلاب و #جایگاه_آنان
#علائم_قبل_از_ظهور
#روایت:
کتاب #الغیبة نوشته #نعمانی (متوفای سال360 هجری قمری) صفحه: 273 / حدیث50 از احادیث باب #علائم_قبل_از_ظهور:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَخِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ «2» عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ يَحْيَى بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ:
كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ
فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا
وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ
أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ.
#ترجمه:
ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود:
گوئى مىبينم كه قومى در مشرق خروج كرده اند و خواستار حقّ اند ولى به ايشان داده نمى شود، باز خواستار آن مى شوند و به آنان داده نمى شود،
پس چون چنين مى بينند شمشيرهاى خود را بر گردن ها مى گذارند (با دشمن می جنگند)
پس در این زمان آنچه مى طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى كنند تا اينكه قيام نمايند
و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما (یعنی: #امام_زمان)،
كشتگانشان #شهيدند،
بدانيد اگر من خود آن را در مى يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى داشتم.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
⁉️ چرا «میشل فوکو» بخوانیم؟
🔹آشنایی با یکی از نظریات اساسی در جهت فهم و تفسیر مدرنیته
🔹 نقد وی بر پایههای بنیادین مدرنیته از جمله سوبژکتیویسم
🔹 آشنایی با برخی مفاهیم مهم علوم انسانی مانند گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی
🔹تحلیلهای عمیق فوکو درباره ماهیت انقلاب اسلامی
#نظام_کارآمد
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب شریف الغدیر و مقایسه روش علامه امینی با برخی شیعیان انگلیسی
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فتامل جیدا......
موبایل ﺍﺯ سبکترین ﭼﯿﺰﻫﺎئیه ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ
ﺣﻤﻞ میشه،
ﻭﻟﯽ ﺍﺯ سنگین ترین ﭼﯿﺰﻫﺎئیه ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ باید بخاطر نحوه استفاده اش پاسخگو باشیم❗️
مواظب باشیم این موبایل ما را جهنمی نکند...
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تأثیر علوم بلاغت در فهم قرآن و سایر علوم اسلامی.mp3
6.71M
تأثیر #علوم_بلاغی در #علوم_اسلامی و #اختلافات_فقهی_تفسیری_کلامی و ...
آیا می دانید ترجمۀ #دکا_دکا چیست؟
آیا می دانید برخی فقها #ازدواج با بیشتر از #پنج_زن را جایز می دانند؟
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
منبع شناسی انواع جامع.pdf
3.6M
برخی دوستان دربارۀ انواع #جامع در باب #وصل_و_فصل و دلیل آن توضیح خواسته بودند.
بنابراین به پاس تشکر از دوستی و همراهی شما یادداشت هایی که چند سال قبل در این زمینه نوشته بودم را با شما دوستان گرامی به اشتراک می گذارم.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#مَذهَبِ_جَعفَری
مَذهَبِ جَعفَری مذهب شیعه اثنی عشری است که استحکام و گسترش آن بیشتر بر پایه معارف رسیده از امام جعفر صادق(ع) صورت گرفت. مذهب شیعه در زمان حیات امام صادق(ع) نیز مذهب جعفری خوانده میشده است.
همزمان با زوال حکومت مروانیان مردم آزادانه به امام صادق(ع) مراجعه و پاسخ سؤالات فقهی و غیرفقهی خود را دریافت میکردند؛ چنانکه ابن حجر هیتمی، فقیه شافعی قرن دهم، گفته است که مردم آنچنان از علم او بهره بردند که آوازهاش به همه شهرها رسید.
مذهب شیعه از آن رو مذهب جعفری خوانده میشود که استحکام پایهها، گسترش مکتب و همچنین رشد فقه شیعه، بیشتر در دوره امام جعفر صادق بوده است. با این حال، مذهب شیعه، در شکلگیری و تداوم خود، همواره وامدار پیامبر(ص) و دوازده امام، از امام علی(ع) تا امام زمان(عج) بوده است.
روایتهای بسیار زیادی از امام صادق(ع) درباره مسائل مختلف فقهی و کلامی نقل شده است.
چنانکه ابن حجر هیتمی، فقیه شافعی قرن دهم هجری نوشته است، مردم آنچنان از علم او بهره بردهاند که آوازه جعفر بن محمد به همه شهرها رسید.
عالمان برجستهای مانند یحیی بن سعید، ابن جریح، مالک، سفیان بن عیینه، سفیان ثوری، ابوحنیفه، شعبه و ایوب سختیانی از او روایت کردهاند.
به عقیدۀ برخی تاریخ نگاران علوم حدیث، منتسب کردن مذهب شیعه به امام جعفر صادق(ع)، به دلیل شرایطی بوده است که وی در آن زندگی میکرده که مذاهب و مکاتب مختلف ظهور میکردهاند و متداولترین شیوه برای متمایز کردن مذاهب از یکدیگر، انتساب آنها به کسانی بوده است که یا بنیانگذار آن بودهاند، یا در گسترش آن کوشیدهاند.
#شواهد و گزاره های تاریخی ای وجود دارد که در #زمان_حیات_امام_صادق نیز عنوان #مذهب جعفری برای مذهب شیعه به کار میرفته است. ( ابن قتیبه، المعارف، ص۲۱۵ و حمیری، قرب الاسناد، ص۳۵۷، به نقل از: پاکتچی، «جعفر صادق(ع)، امام»، ص۲۱۱.)
جعفر شهیدی -تاریخنگار معاصر-، دوران امامت امام صادق(ع)، از ۱۱۴ تا ۱۴۸ قمری را عصر انتشار فقه آل محمد یا به تعبیر دیگر، روزگار تعلیم و تدریس فقه جعفری دانسته است. به باور وی، در این سالها مدینه چهره دیگری یافته بود. (شهیدی، زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)، ۱۳۸۴ش، ص۶۰.)
به اعتقاد برخی محققان گام نخست در تثبیت مبانی شیعه پس از امیرالمؤمنین(ع) توسط امام حسین(ع) در قیام عاشورا برداشته شد و گام دوم را امام صادق(ع) برداشت و مکتب شیعه را در برابر مکاتب ساختگی امویان و عباسیان بنیان نهاد و تفسیری جامع ازخدا، رابطه مردم با او و انسانِ مورد نظر اسلام ارائه داد و به تبیین اعتقادات عقلانى، اصول اخلاقی و دستورالعمل هاى فردى واجتماعى (فقه) پرداخت و نتیجه اش چنین شد که تشیع داراى شناسنامه رسمى گردید و مذهب شیعه به نام ایشان مزین شد.
شهیدی، زندگانی امام صادق جعفر بن محمد(ع)، ۱۳۸۴ش، ص۶۰-61)
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
🔹 توصیه رهبرانقلاب به طلاب:
معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامهی درسیتان نباشد، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمعالبیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمعالبیان بسیار تفسیر عالمانهای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#نسب_امام_صادق علیه السلام به #ابوبکر
#اعتبار_سنجی_روایت
#سیاست_و_حدیث
انّ ابابکر ولدنی مرتین
اهل سنت برای حُسن روابط میان اهل بیت و خلفاء به احادیثی استناد می کنند، از جمله حدیث منسوب به امام صادق علیه السلام که فرمودند: «انّ ابابکر ولدنی مرتین؛ من از ابوبکر دو بار متولد شدم» آنان بر اساس حدیث مذکور مدعی هستند که مادر امام صادق علیه السلام هم از طرف پدر و هم از طرف مادر، نسبش به ابوبکر می رسد؛ زیرا که مادر امام صادق علیه السلام «ام فروه» دختر قاسم و قاسم پسر محمد و محمد پسر ابوبکر بوده است. همچنین مادر ام فروه اسماء دختر عبدالرحمن و عبدالرحمن نیز پسر ابوبکر بوده، بنابراین از دو جهت امام با ابوبکر نسبت خویشاوندی پیدا می کند.
برای روشن شدن حقیقت، نکاتی را نسبت به سند و دلالت روایت بیان می کنم:
اول : بی اعتباری حدیث
یکی از شرائط اصلی در پذیرش روایت، اعتبار سند آن است در حالی که این روایت دو اشکال سندی دارد:
الف) مرسل بودن حدیث: حافظ عبد العزيز بن اخضر جنابذی که روایت مورد بحث، از او نقل شده متوفاي ۶۱۱ بوده (حنبلی، شذرات الذهب، ج۵ ص۴۶) و امام صادق عليه السلام در سال ۱۴۸ هجري به شهادت رسيده است. چگونه به صورت مستقیم این سخن را به امام نسبت می دهد در حالی که بين او و امام ۴۶۳ سال فاصله وجود دارد. از این رو در دسته بندی روایات جزء روایات مرسل قرار می گیرد و روایت مرسل از جهت اعتبار، ارزشی برای پذیرش ندارد. (الفحل، محاضرات في علوم الحديث،ج۱ص۲۲)
ب) ضعف راویان: روايت مورد بحث بر طبق قواعد رجالي اهل سنت بي اعتبار شناخته شده است.
لازم به ذکر است که برای این روايت در منابع اهل سنت سه سند نقل شده است:
https://emamat.org/andishe-1535-2/
انّ ابابکر ولدنی مرتین.pdf
424.1K
#متن کامل
#اعتبار_سنجی حدیث «ان ابابکر ولدنی مرتین»👆👆
شهیدی که رتبه اول کنکور تجربی شد
🔹مادر شهید احمدرضا احدی با بیان قسمتی از خاطرات فرزندش میگوید: " احمدرضا از سال اول دبیرستان به جبهه رفت، ولی با این وجود باز هم درسش از هم کلاسیهایش که همیشه مدرسه میرفتند بهتر بود. در سالهای جنگ دو تا سه ماه مدرسه میرفت و بقیه سال را در جبههها بود. کتابهایش همیشه داخل کولهاش در سنگرها و جبهههای جنوب و غرب کشور بود. برای کنکور هم از جبهه آمد، آزمون داد و به جبهه برگشت.
🔹شهید احمدرضا احدی در بخشی از یادداشتهایش نوشته است: به راستی ما کجای این سوالها و جوابها قرار گرفتهایم؟ صفایی ندارد ارسطو شدن. خوشا پر کشیدن، پرستو شدن.
#شهید_احمدرضا_احدی
#خوشاپرکشیدن_پرستوشدن
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
ترکشی به پهلویش اصابت کرد
وقتی بر زمین افتاد
از ما خواست که بلندش کنیم
روی پاهایش که ایستاد..
رو به سمت کربلا
دستش را روی سینه نهاد
و آخرین کلمات را بر زبان جاری کرد
گفت: السلام علیڪ یا اباعبدالله...
موقع خاکسپاری
با اینکه ۶روز از شهادتش گذشته بود
ولی دستش هنوز به نشانه ادب
بر سینهاش قرار داشت..
#شهید_احمد_علی_نیری🌷
#خوشاپرکشیدن_پرستوشدن
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
یکی از بهترین مقالاتی که در باب طبقه شناسی نوشته شده است مقاله طبقه شناسی ابراهیم بن هاشم است
حتما عزیزانی که در مباحث طبقه شناسی و تعاملات حدیثی یک راوی می خواهند کار کنند این مقاله رو ببینند
به زودی این مقاله را در این کانال به اشتراک می زارم.
#اعتبارسنجی_طبقه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 همخوانی طنز رزمندگان دوران دفاع مقدس... 😅
😁به چپ چپ، به راست راست
از جلو نظام خبردار
قدر آش ننه مو حالا میدونم
# به مناسبت سوم_خرداد #آزادی_خرمشهر
هدایت شده از منذر مدیا || پوریا فاضل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه جالب خطیب جمعه مرکز اسلامی میشیگان آمریکا علیه ضد انقلاب و نقشه دشمنان علیه ملت ایران
«سید باسم الشرع» خطیب و مدیر مرکز اسلامی الزهرا در ایالت میشیگان آمریکا به افشاگری علیه دشمنان انقلاب اسلامی پرداخت و خواستار هوشیاری جوانان مسلمان در برابر توطئههای آنها شد
منذرمدیا👇
https://eitaa.com/joinchat/2160263397C85eb9fad7c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
المستغاث بک یا صاحب الزمان
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
r72697a10801.pdf
1.29M
ترسیم طبقه روایی ابراهیم بن هاشم و رفع چالش ها
https://eitaa.com/joinchat/2160263397C85eb9fad7c
دروس الشباب
یکی از بهترین مقالاتی که در باب طبقه شناسی نوشته شده است مقاله طبقه شناسی ابراهیم بن هاشم است حتما
الگویی نو در ترسیم طبقه روایی
هدایت شده از مرکز تخصصی حدیث حوزه
Article.pdf
802.5K
📕مقاله
〽️ "تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی"
👤 سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16، بهار 1401
📝 چکیده:
بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبنعیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهشگران قرار گرفتهاست. نخستین خاستگاه گفتگو پیرامون طبقه محمدبن عیسی عبارت نصربن صباح میباشد که به کتاب رجال کشی و به تبع آن به رجال نجاشی راهیافتهاست. سخن وی چالش جدی را در تعامل حدیثی گسترده محمد بن عیسی با حسن بن محبوب و یونس بن عبدالرحمن و نیز بهرهگیری مستقیم وی از امام رضا علیهالسلام پیش آوردهاست. برخی از دانشیان رجال و فقیهان چنین برداشتکردهاند که استثنای ابن ولید قمی نیز به دلیل ایجاد خلل در طبقه محمدبنعیسی بودهاست؛ بدین بیان که وی با توجه به خردسال بودن، امکان عملی نقل از یونس بن عبدالرحمن بدون واسطه را ندارد.
در این فصل، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینهها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهمالسلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شدهاست. گفتنیاست در این پژوهه به هدف برونرفت چالشهای موجود پیرامون رابطه روایی محمدبنعیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شدهاست. رهاورد این تلاش، خالیبودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیهالسلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دستخوش تردید قراردهد.