#قرآن
#رسم_الخط
#عثمان_طه
آیا رسم الخط (سبک نوشتاری) قرآن توقیفی است؟
بیشتر عامه و برخی از امامیه معتقدند باید قرآن را به همان سبکی که مسلمانان اولیه نوشته اند بنویسیم، مثلا (رحمن) را بدون الف (رحمان) بنویسیم.
عامه می گویند: مصحف عثمانی که به امر سومی نوشته شده است معیار است.
نتیجهٔ این عقیده در نسخه های قرآن معاصر ما (چاپ عثمان طه):
َبرخی حروف کلمه به صورت کوچک و بالای کلمه نوشته شده مثلا در (رَزَقۡنَٰهُمۡ) الف را بالای حرف نون نوشته است زیرا خوانده می شود ولی در مصحف عثمانی ننوشته اند.
و مثل ( ذَلِكَ الْكِتَابُ ) به جای «ذالک» ، یا کلمه های ( دَاوُودَ ) ، ( يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم ) که واو دوم آنها در مصحف سومی نوشته نشده و لذا در قرآن عثمان طه به صورت کوچک ثبت شده است. نیز ( يُحْيِی ) که یاء دومش کوچک نوشته شده
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هفت بند ملا حسن کاشی.pdf
121.9K
#شعر
#علی علیه السلام
#هفت_بند #ملا_حسن_کاشی شاهکار شعر فارسی در مدح امیر المؤمنین علی علیه السلام
معرفی:
هفتبند کاشی مجموعه اشعاری مشهور در مدح امام علی(ع) از حسن کاشی آملی (درگذشت ۷۳۸ق). شاعران متعددی در ایران و شبهقاره هند از هفتبند کاشی تقلید کردهاند. کاشی آملی در این مجموعه از آیات، روایات و رخدادهای تاریخی استفاده کرده و آرایههای گوناگون ادبی را در اشعار خود بهکار برده است. این اثر در سدههای گذشته، بارها در ایران و شبهقاره هند به دست افراد هنرمند نوشته شده است.
دو شرح بر منظومه هفتبند وجود دارد: یکی «معادنالرضا» متعلق به اصغرحسین از فارسیزبانان شبهقاره هند که در سال ۱۱۹۶ق نوشته شد؛ شرح دیگر، هشت بهشت (قنبرنامه) است که توسط شاعر و عارف آذربایجان ملا ادهم خلخالی متخلص به عزلتی (درگذشته ۱۰۵۲) نوشته شده است.
هفتبندِ حسنِ کاشی همواره مورد تقلید و تَتَبُّعِ ادیبان دوره تیموری و صفوی قرار گرفته است و به ادعای برخی محققان، نوعی طرازِ ادبی را در تاریخ ادب فارسی به وجود آورده است. تبعیت و تقلید از هفتبند کاشی مختص ایرانیان نبوده و سرایندگان شیعی در شبه قاره در تبعیت از آن نیز شعر سرودهاند.
برای معرفی بیشتر با جستجوی هفت بند ملا حسن کاشی در اینترنت به سایت ویکی شیعه مراجعه کنید.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
معادن_الرضا شرح هفت بند کاشي.pdf
11.29M
شرح #هفت_بند_کاشی
نام کتاب
معادن الرضا = شرح هفتبند کاشی مولی حسن آملی کاشی مشهور به (سدهی ۸هـ)
ناشر: مجمع مطبع العلوم، به دستیاری سیّد سخاوت حسین
تاریخ چاپ: ماده تاریخ تألیف = ۱۱۹۷هـ
محل چاپ: لکهنو
تعداد صفحات (تصویربرداری شده): 192
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
کلمات قصار امیر المؤمنین.docx
13.5K
#امام_علی علیه السلام
اگر پیامبر پسر می داشت مردم بعد از پیامبر با او چه می کردند؟
امنیت حسنین بعد از پیامبر چکونه بود؟
وضعیت قریش و اسلام بعد از پیامبر چگونه بود؟
حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام پاسخ می دهند.
منبع:
کلمات قصار منسوب به حضرت علی که ابن ابی الحدید در جلد آخر شرح نهج البلاغه اش جمع آوری نموده است.
کلمه قصار 414
شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج20 ؛ ص298
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
http://mb-110.blogfa.com/post/8
#علم و #تکنولوژی در نهج البلاغه از کتاب 👆عجایب نهج البلاغه👆
برای مطالعه به لینک فوق مراجعه کنید.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فايده صلوات ما بر اهل بیت
مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به افرادی که از ایشان پرسیده بود صلوات بر اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم چه فایده ای دارد آنها به درود و صلوات ما نیازی ندارند با بيان لطيفي فرمودند:
نخست اینکه
ما با صلوات چيزي از خود اهدا نمی کنیم بلکه به خدا عرض می کنیم و از او مي خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد.
دوم اینکه
گرچه این خاندان به صلوات ما احتیاجی ندارند؛ ولی به خدای سبحان نیازمند هستند و فیض الهی باید به صورت دائم بر آنها نازل شود.
ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده ایم؛
برای مثال اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوه هایش ملک صاحب باغ است، کار می کند و از صاحب باغ حقوق می گیرد روز عید دسته ای از گلهای باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، ايا عمل او موجب نزدیکی به صاحب باغ نمی شود؟ این عمل نشانه ادب باغبان است.
صلوات هم ادب ما را ثابت میکند در غیر این صورت ما از خود چيزي نداریم، بلکه از خداي سبحان مسئلت می کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید که همین عرض ادب موجب تقرب ما مي شود.
منبع:
نسیم اندیشه، دفتر اول، صفحه 96
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
این جوان ایرانی توسط اسرائیل شهید شد /او به زبانهای انگلیسی، عربی و آلمانی مسلط بود - خبرآنلاین
https://www.khabaronline.ir/news/1864869/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C
یکی از دوستان پرسید در عبارت نهج البلاغه
(کُن فی الفتنه کابن اللبون)
آیا می توان (کن) را تامه و (کابن اللبون) را حال گرفت؟
پاسخ:
معنای تامه این است:
امر به فرو رفتن در فتنه، مقید به حالت ابن اللبون (بچه شتر) یعنی تو وظیفه داری با این حالت، خود را در دل فتنه ها بیاندازی.
معنای ناقصه:
در فتنه ها که قرار گرفتی، همانند ابن لبون( بچه شتر) باش.
حضرت علی علیه السلام می فرماید
در فتنه ها بسان بچه شتر باش که نه پشتی دارد که سواری دهد و نه شیری که بدوشند.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اجتهاد و #میل_باطن
برخی مدعیان اجتهاد می گویند: معلوم نیست که فقهای امامیه در طول تاریخ فقه، اقامهی حکومت را از وظایف #فقیه دانسته باشند.
#جالب اینکه
همین ها به سبکی اجتهادی مدرسه قم چنین خورده می گیرند که بیشتر به دنبال جمع آوری اقوال و آرای مجتهدین هستند و کمتر سعی می کنند خودشان چیزی بفهمند.
این جماعت استفتای آیت الله خوئی (رحمة الله علیه) را ندیده اند که در جریان رفراندوم گفت به جمهوری اسلامی رای بدهید. یا از نظرات شهید صدر درباره حکومت غافل اند.
اصلا نمی دانم چرا دربارهی حکومت و بانک و مسائل حکومتی درس برگزار می کنند در حالی که اجرای آن ها قدرت می خواهد و اگر مشروعیت حکومت را قبول ندارند چرا اعوان و انصار حکومت می شوند؟ و اگر برای دفع افسد چنین می کنند، چرا با اقامه حکومت یا کمک به اصلاح آن به فکر دفع افسد نیستند؟
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قهوة در #روایات
#حدیث
محمد بن علی کَراجُکِی (متوفای 499 هجری) در کتاب «مَعْدِنِ الْجَوَاهِرِ وَ رِيَاضَةِ الْخَوَاطِر» روایتی از پیامبر نقل می کند و شیخ حر عاملی نیز آن روایت را در «وسائل الشیعة» از او نقل می کند:
قَالَ النَّبِيُّ ص خَمْسَةٌ لا يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ وَ هُمُ النَّائِمُونَ عَنِ الْعَتَمَاتِ وَ الْغَافِلُونَ عَنِ الْغَدَوَاتِ وَ اللَّاعِبُونَ بِالشَّامَاتِ وَ الشَّارِبُونَ #الْقَهَوَاتِ وَ الْمُتَفَكِّهُونَ بِشَتْمِ الْآبَاءِ وَ الْأُمَّهَاتِ.
یعنی:
در روز قیامت، خدای تعالی به پنج کس نگاه نمی کند (و رحمتش را بر آنها نمی گستراند) و آنها را از آلودگی (گناهان) پاک نکرده (و نجات نمی دهد) در حالی که برایشان عذابی دردناک مهیاست:
1. کسانی که بدون ادای نماز عشاء می خوابند.
2. کسانی که از نماز صبح غافل اند (و آن را ترک می کنند)
3. کسانی که با #شام_ها بازی می کنند. (#ترجمۀ فارشی #شامات و شرح آن را در پیام بعدی خواهم گفت.)
4. کسانی که #شراب می نوشند.
5. کسانی که سخن به بدگویی پدران و مادران می گشایند (و آنها را دشنام می دهند).
نتیجة:
#قهوة در زبان عربی به معنای #خمر (شراب) است.
قها یقهو قهوا و نیز قهی یقهی به معنای بی اشتها شدن است. از آنجا که شراب نوشنده اش را به پرنوشی و در نهایت پر شدن معده از شراب می کشاند، به آن قهوة می گویند، چون وقتی شکمش پر شد میل به خوردن غذا و هر چیز دیگری نخواهد داشت.
#جایگاه_نماز
#جزای_شرابخواری
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از علیرضا محمدی
شاید صحیحش اللاعبون بالشاهات باشه
شاه شطرنج در روایات تحریم شطرنج هم اومده و الله شاهه