eitaa logo
جستارها و یادداشت روزانه
2.3هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
78 فایل
یک کانال به جای 100 کانال جمع پرآکنده ای از: جستارها یادداشت‌ها،اخبار و تحلیل‌ها،سرمقاله های نشریات و بازنشرهای مفید از نویسندگان، اساتید، نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خادم کانال: @HHAMIDII20
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻ادبیّات انتقادی و انتخاب ناموجّه 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. «منتقد اجتماعی»، صریح و شفاف و حتی گاه گزنده، نقد می‌کند؛ چه حاکمیّت را و چه جامعه را. او به ساختارها وابسته نیست که بخواهد محتاطانه و محافظه‌کارانه سخن بگوید و اگر غیر از این باشد، قادر نخواهد بود که حقایق را بیان کند و رنج‌ها و زخم‌ها را عیان کند. هم باید گفت و هم باید صریح گفت. نقادی، فضیلت است و نقادیِ صریح و ارزیابی آشکار، فضیلتی فزون‌تر دارد؛ چراکه بهتر می‌تواند ریشه‌ها و سرچشمه‌های نقصان‌ها را روایت کند. روایت محافظه‌کارانه، روایت سربسته و نهفته است و راه به جایی نخواهد برد. صراحت، خصوصیّتی نیست که فقط در مقابل «حاکمیّت»، پسندیده باشد، بلکه باید «جامعه» را نیز همین‌گونه نواخت و به نقد کشید. این در حالی است که بسیاری از اصحاب تفکّر و معرفت، خود را در مقابل جامعه تعریف نمی‌کنند و زبان به انتقاد نمی‌گشایند تا بدنۀ اجتماعی و هواداران مردمیِ خویش را از دست ندهند. به‌این‌ترتیب، نوعی ملاحظۀ نامعرفتی و احتیاط مصلحت‌اندیشانه بر ادبیّات آنها حاکم است که خواه‌ناخواه، بر منطقِ نظری آنها نیز سایه خواهد افکند. از نظر تأثیر اجتماعی، گاهی حتی باید از صراحت هم پا فراتر نهاد و در پی ادبیّاتی بود که آیت‌الله مصباح، آن را «شوک‌درمانیِ اجتماعی» می‌خواند. آیت‌الله مصباح دربارۀ مواضع تند و صریحش، تعبیر شوک‌درمانیِ اجتماعی را به کار می‌برد و می‌گفت گاهی باید جامعه را این‌گونه از خواب بیدار کرد؛ یعنی باید به وضعِ فکریِ مستقر، تلنگر زد و تکانه وارد کرد تا ساختارشکنیِ ذهنی، ممکن شود. وقتی فضای عمومی و جوّ غالب، سمت‌وسوی یکسان دارد و سخن انتقادی، شنیده نمی‌شود، باید نقد را به صورت غلیظ و صریح و برجسته بیان کرد تا دچار گم‌گشتگی نشود. حاکمیّت و جامعۀ ما، سخت محتاج «تحوّل» است و تحوّل نیز جز از طریق نقادیِ صریح، ممکن نیست. [دوّم]. کارگزار رسمی یا عالِم دینی، ملاحظات متعدّدی دارد، اما یک منتقد اجتماعی مانند من، می‌تواند بی‌پرده و صریح بنویسد. این امر به دلیل آن است که «گفته» باید با «موقعیّت اجتماعی»‌ای که فرد در آن قرار گرفته است، تناسب داشته باشد؛ چنان‌که هر فردی باید تناسب گفته‌‌اش را با موقعیّت اجتماعی‌اش بسنجد و تقارن و تناسب ایجاد کند. دراین‌باره، آیت‌الله مصباح نکته‌های تاریخیِ روشنگری را مطرح می‌کرد که در واقع، پاسخ ایشان به اشکالاتی بود که به ادبیّات ایشان وارد می‌شد. ایشان می‌گفتند حضرت امیر و جناب ابوذر، هم دو در یک وضع سیاسی بودند و دیگری‌شان نیز یکسان بود، اما مواضع جناب ابوذر، بسیار تندتر و صریح‌تر و گزنده‌تر بود؛ درحالی‌که هیچ روایتی نداریم که حضرت امیر، جناب ابوذر را از این غلظت و درشتی، نهی کرده باشند، بلکه ایشان تا لحظۀ پایانی، حامی و مؤیّد جناب ابوذر بودند. همچنین آیت‌الله مصباح، این مثال تاریخی را مطرح می‌کرد که حضرت امیر و حضرت زهرا نیز در آن واقعۀ تلخ، از نظر شدّت و غلظت و صراحت، متفاوت رفتار کردند؛ چراکه یکی از این دو بزرگوار، صاحب حقّ غصب‌شده بودند و دیگری، یک منتقد بیرونی. این نیز نشان می‌دهد که ادبیّات انتقادی، وابسته به موقعیّت اجتماعی است و هر کسی باید بکوشد مقام و موقع خویش را بیابد و بشناسد و درخور و هم‌ساز با آن، موضع‌گیری کند. [سوّم]. من در یادداشت اخیرم، به نقد انتخاب کسانی پرداختم که به پزشکیان رأی داده‌اند. این نقد، برخاسته از سوگیری سیاسی نبود، بلکه سخن از «عقلانیّت» آمده بود و چون این انتخاب، دست‌کم در نسبت با نامزد دیگر، بسیار ناروا و نابجا بود، زبان به صراحت و غلظت گشودم. ما در این انتخابات، همچنان با یک «پرسش جدّی» مواجه هستیم و آن، عبارت از این است که رأی‌دهندگان به پزشکیان، چه فضیلتی در وی دیدند؟! او نه گفتار سیاسی می‌داند؛ نه برنامه‌ای برای اقدام دارد؛ نه چندان به آداب گفتگو پایبند است؛ نه اطرافیان موجّهی در کنار وی هستند؛ نه تجربۀ درخشانی در کارنامه دارد و ... . با وجود این حجم انبوه از «فقدان‌ها» و «فقرها»، چرا باید بخشی از مردم از وی حمایت کنند؟! ما با یک «انتخاب ناموجّه» روبرو هستیم که خودش، پرسش‌انگیز است. به‌حتم، انتخاب‌های مبتنی بر «فقدان حافظۀ تاریخی» - یعنی بازگشت به نسخۀ برجام که خسارت محض بود - و «فقدان رویکرد ملّی» - یعنی رأی‌دهی در چهارچوب انگیزه‌های قوم‌مدارانه - به معنی نابالغی سیاسی هست و باید چنین انتخاب‌کنندگانی را نقد کرد تا خطاهای جمعی عیان شوند. من می‌‍‌دانم که محافظه‌کاری، رسم رایج شده است، ولی مسأله این است که انقلاب، چوب نگفتن‌ها را می‌خورد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
📸 سن رؤسای جمهور در زمان آغاز به کار 🔸ریاست جمهوری تا سال ۱۴۰۰ شرط سنی نداشت. در این سال شورای نگهبان داشتن حداقل سن ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال را برای ریاست جمهوری در نظر گرفت. 🔸آیت‌الله خامنه‌ای با ۴۲ سال سن، جوان‌ترین و دکتر پزشکیان با ۷۰ سال سن، مسن‌ترین رئیس جمهور در ادوار انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند. 🆔@Dailynotes20
⭕️ واکنش یک عضو ستاد دکتر جلیلی به شایعاتی درباره محتوای جلسات دکتر جلیلی و قالیباف پیش از برگزاری دور اول انتخابات علیرضا کمیلی از اعضای ستاد دکتر جلیلی در پاسخ به شایعاتی پیرامون جلسه دکتر جلیلی و قالیباف در مشهد و تهران پیش از برگزاری دور اول انتخابات، نوشت: 🔹چون آقایان شروع به نوشتن کرده اند و ظاهراً مثل همیشه تمایل ندارند کامل‌ بنویسند مجبورم نکاتی را بگویم! 🔹بنای اجماع همواره بر کناره گیری افراد دارای رای کمتر بوده است ولی این دوره برخی‌ با حدس و گمان می‌گفتند اگر جلیلی با وجود سه برابر رای بیشتر از قالیباف کنار برود بهتر است... که ارقام نشان داد اگر دکتر قالیباف کنار می رفت بعید نبود که همان دور اول هم کار تمام شود. 🔹اما چه شد که ماجرا برعکس شد؟ یعنی اصرار کردند که باید شخص دارای رای بیشتر کنار برود؟! تحلیل و حدس فوق‌؟! خیر! 🔹کار به اینجا رسید که دکتر قالیباف فرمودند بنده حجت شرعی دارم برای ماندن ... از چه کسانی؟ از آنها که به من تکلیف کردند بیایم! یعنی...! 🔹صبح روز بعد (پنجشنبه) یکی از دوستان به رهبر معظم انقلاب مراجعه کرده و سوال می‌کنند و پاسخ منفی محکمی درباره تکلیف به شخصی از کاندیداها دریافت می‌شود و معلوم می شود که دیگران در این ماجرا نقش داشته اند نه رهبری معظم انقلاب. 🆔 @aqaye_president
📸 ریاضی اصلاح طلبان هم سیاسی است 🆔@Dailynotes20
🔷علت گرانی دلار معلوم‌ شد به محض انتخاب پزشکیان بورس سبز شد دلار آمد پایین به‌غیر از مافیای ۴ درصدی کار چه کسانی میتواند باشد؟ همان مافیایی که تلاش کرد دولت شهید رئیسی را تضعیف کند...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نمیخواستم درباره جزئیات انتخابات و دوگانه جلیلی/قالیباف صریحا سخن بگویم اما صحبت های نسنجیده برخی منتسبین آقای قالیباف ضرورت موضع گیری شفاف و روشن را ایجاد کرد تا درباره آن صحبت داشته باشیم آقای قالیباف بخوبی بداند که مشاورین و اطرافیان ایشان عمدتا به فکر منافع شخصی و آلام و آرزوهای خود هستند و نتایج انتخابات دور اول مهر تاییدی بر بی لیاقتی بسیاری از اطرافیان ایشان هست که با خطای محاسباتی عمیق این شخص را برای همیشه از کرسی ریاست جمهوری دور ساخته است چهارشنبه شب جلسه سه نفره قالیباف/جلیلی/قاآنی در مشهد برگزار می شود و آقای قالیباف برای اقناع سازی جلیلی جهت کناره گیری از انتخابات به سردار قاآنی متوسل شد،البته کار به اینجا ختم نشد و قالیباف به نقل از منابع خود در بیت رهبری از تاکید رهبر انقلاب بر کناره گیری آقای جلیلی از انتخابات خبر داد بگونه ای که تحکما از آقای جلیلی خواسته شد بنفع جبهه انقلاب کناره گیری کند سعید جلیلی با ارتباط غیر مستقیم با بیت رهبری متوجه غیر واقعی بودن ادعای قالیباف شد و در جلسه پایانی پنجشنبه برای نتیجه گیری اجماع/عدم کناره گیری به آقای قالیباف موضوع کذب بودن ماجرا را منتقل کرد و آقای قالیباف: من نگفتم رهبری انقلاب این حرف ها را زدند بلکه برداشت خودم را منتقل کردم جلیلی در ادامه جلسه چهارشنبه شب که با اخوی خود وحید جلیلی نیز مشورت کرده بود گفت در نظرسنجی ها من با فاصله از آقای قالیباف جلو هستم و اقبال عمومی جبهه انقلاب نیز با من همراه است و دلیلی ندارد کناره گیری کنم ،دلیل بیاورید که از صحنه رقابت بیرون بروم ظاهرا اسرائیل در همین ساعات نقاطی را در سوریه هدف حمله قرار می دهد و آقای قاآنی جلسه را ترک می کنند. محسن رضایی نیز که در انتخابات مجلس شورای اسلامی بخاطر برخی اختلافات بر سر اجماع با امناء وسایر جبهه انقلاب انشقاق خود را از شورای ائتلاف اعلام کرده بود و ذر انتخابات ریاست جمهوری و با اصرار بزرگان مسئولیت مجدد این شورا را برعهده گرفته بود در ساعات پایانی از قالیباف خواست بنفع آقای جلیلی کناره گیری کند که با پاسخ منفی ایشان روبه رو می شود و شورای ائتلاف در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری از هیچ یک از آقایان قالیباف و جلیلی حمایت صریح نداشته موضوعی که با نگاه مثبت جلیلی از اقدام محسن رضایی روبه رو شد و در جلسه ای که در منزل شخصی آقای رضایی برگزار شد جنابان آقایان جلیلی/محسن رضایی/زاکانی/قاضی زاده/ و یک شخص دیگر حضور یافتند. محسن رضایی از عدم حضور و همراهی قالیباف در جلسه و حمایت از کاندید جبهه انقلاب ناراحت بود و آن را چالش بسیار مهم دور دوم انتخابات توصیف کرد موضوعی که با تایید مسعود پزشکیان در مناظرات دور دوم انتخابات روبه رو شد و از حمایت بخشی از ستادهای قالیباف و شهید رئیسی از خود خبر داد و در نهایت جلیلی با ماندن در عرصه انتخابات و رای نزدیک به ده میلیونی دربرابر رای سه میلیونی قالیباف مشخص کرد که خواسته های غیر منطقی و شکست قالیباف و اطرافیان، ریشه در جایگاه نامشخص آقای قالیباف در دو گفتمان انقلابی و اصلاحاتی و وسط بازی او دارد و این نیز خطای محاسباتی بعدی مشاورین آقای قالیباف بود که افول تدریجی او از انتخابات مجلس شورای اسلامی تا ریاست جمهوری را سرعت بخشیده است. ابوقاسم توضیحات تکمیلی از آقای کمیلی موید همین روایت است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ پاسخ اطرافیان پزشکیان به یک سؤال: اگر قالیباف در دور دوم می‌آمد بهتر بود؟ صفحات مجازی آقای احدیان و دیگر اطرافیان آقای قالیباف پر است از نفرت‌پراکنی نسبت به کسانی که نظرشان با آنها فرق داشته، فردی دیگری را اصلح می‌دانسته‌اند که در تمام نظرسنجی‌ها بالاتر بوده، رأی منفی خیلی کمتری داشت و در دوگانه‌ها اتفاقا موفق‌تر بود! 🆔@Dailynotes20
اصلاح‌طلبیِ سکولار.pdf
7.96M
🔻کتاب «اصلاح‌طلبیِ سکولار» را ده سال پیش نوشتم. امروز با قدرت‌گیریِ دوبارۀ اصلاح‌طلبان، ارزش مراجعه و بازخوانی دارد. دوستان دهۀ هفتادی و هشتادی که شاید از ماهیّت اصلاح‌طلبان، چندان اطلاعی نداشته باشند، می‌توانند در این کتاب، ریشه‌های تاریخی و فکری این جریان سیاسیِ مسأله‌دار و زاویه‌مند را بشناسند. 🖇 بها: هدیۀ صلوت به روح استاد مطهری. مهدی جمشیدی 🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چقدر شهید مطهری زیبا اشاره می‌کند! 💠 دوستان جبهه انقلاب دقت کنید: ◽به انتخاب مردم احترام بگذاریم. ◽به توصیه رهبری مبنی بر امیدآفرینی عمل کنیم. ◽همدیگر را شماتت نکنید. ◽نزدیک قله هستیم، ان شاءالله!
🔻در ستایش شمایل سیاسی سعید جلیلی 🔻 من «جلیلی‌چی» نیستم. سال ۹۲ به او رای ندادم. دور اول انتخابات همین امسال هم به او رای ندادم. به ضعف‌ها و محدودیت‌های او در مقام یک سیاستمرد واقفم. اما حالا که پس از سه هفته ممنوعیت سخن گفتن درباره نامزدهای انتخاباتی امکان نوشتن یافته ام دوست دارم از او بنویسم. از سعید جلیلی که به نحو کم‌نظیری نماینده بخش بزرگی از فضیلت‌ها و زیبایی‌های انقلاب اسلامی پنجاه و هفت در سیاست ملی ماست. اگر آرمان پنجاه و هفت پیوند یافتن و بلکه یگانه شدن دین و سیاست در متن حیات مدنی بود، این یگانگی نخست باید در وجود سیاستمرد محقق شود. جلیلی به وضوح مصداق این معناست. پیشتر نوشتم که مهم‌ترین میراث شهید رییسی سیاست تقواست و اینک باید افزود که میراث‌دار او از این جهت بی‌شک سعید جلیلی است. با این ملاحظه که آنچه برای سید شهید با شمّ و غریزه محقق بود، برای جلیلی با نحوی تفصیل و نظرورزی همراه شده است. نحوی درک سازوار مبتنی بر دیانت از سیاست و مقاومت و عدالت که در جزئیات مشی عملی و زیست شخصی نیز متبلور است. و این فقط مربوط به امور کلان سیاست نیست؛ شاید به چشم کسانی خرد و کم اهمیت به نظر برسد، برای من اما اینکه سیاستمداری داریم که در اوج مشاجره پینگی‌پنگی مناظره دونفره، وقتی رقیب قرآن می‌خواند، ملتزم به امر «فاستمعوا له و انصتوا» لب از سخن می‌بندد، قیمتی است. اینکه مجاهد جانبازی داریم که زخم و جراحت خود را محمل تبلیغ سیاسی قرار نمی‌دهد (شاید هنوز هم بسیاری از مردم جانباز بودن او را ندانند) ارزشمند است. اینکه نامزد انتخاباتی داریم که در نحوه عمل خود، در گفتن و نگفتن، در رفتن و ماندن، بیش از هر چیزی حجت شرعی را در نظر می‌آورد همان لحظه طلایی سیاست پنجاه و هفتی است. جلیلی امروز خیلی بیش از گذشته در منظر و مرئی وجدان ایرانی ما حاضر است. می‌دانم که بابت جمله بعدی ملامت و تمسخر خواهم شد اما چه باک؟ این وجدان ایرانی هر چند به او رأی ندهد اما عمیقا دوستش دارد. همچون شمایلی از فضیلت‌های بنیادینی که مدینه ما را برافراشته است: تقوا، شجاعت، سلامت، ساده‌زیستی و مردمداری. ممکن است بسیاری بترسند و ترجیح دهند که در این شرایط سخت و خطرناک چون اویی سکان کشور را به دست نگیرد. اما این ترس به خلاف تصور همراه با نفرت نیست. تلاش دو هفته اخیر برای نفرت ساختن حول جلیلی موفق نبود (به خلاف مورد احمدی نژاد در سال هشتاد و هشت). فضیلت و تقوا چیزی نیست که از نظر انسان ایرانی نکته‌سنج مخفی بماند و او کسی را که به این زیور آراسته است، نمی‌تواند دشمن بدارد. همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگی‌های شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکان‌های آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرت‌های جهانی) به حفره‌های بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز می‌گردد. بار دیگر مسائل جلیلی را به یاد آوریم: اینکه جلیلی زبان تخاطب با بخش مهمی از مردم را ندارد، اینکه ایده‌ای در نسبت با تکثر واقعاً موجود در ایران امروز ندارد، اینکه ایده آزادی در منظومه او جای روشنی ندارد و اینکه ایده امکان پیشرفت بدون همراهی با هژمونی غرب هنوز اعتماد و امید چندانی بر نمی‌انگیزد، جملگی به کاستی‌های اساسی نیروی انقلاب و گفتار و طرح سیاسی آن باز می‌گردد. اگر این خلل‌ها زیر عبای پوشاننده شهید رییسی و سیادت و صفا و معنویت او از نظر مخفی شده بود (که البته چندان هم نشده بود) به معنای حل و فصل آنها نبود. و مسیر آینده مسیر در انداختن طرحی نو و حل و فصل واقعی این کاستی‌هاست. با مشاجره ملال‌آور تعیین مقصر و سرزنش متقابل در میان نیروهای انقلابی گامی به پیش برداشته نمی‌شود. شمایل محبوب و دوست داشتنی جلیلی اینک به مثابه یک سرمایه سیاسی متعلق به نیروهای انقلاب است. من تصور می‌کنم روند وقایع ماه‌ها و سال‌های پیش رو ارزش اجتماعی این سرمایه را بالاتر نیز خواهد برد. اما گشایش آینده ما در هزینه کردن مسرفانه این سرمایه نیست. در تلاش جدی و سخت کوشانه و بیرحمانه برای حل مسائلی است که موجد ترس فوق الذکر می‌شود. کاش سعید جلیلی خود به محور این تلاش تبدیل شود. 🆔@Dailynotes20
📗 مقتل شناسی (اصول، تاریخچه و راه های دستیابی به مقاتل) 📝 نجم الدین طبسی 📝 تحقیق: حمیدرضا بیگدلو، حسن بلقان آبادی 🔹 چاپ اول 🔹 وزیری 🔹 سلفون سخت 🔹 380 صفحه 🔹 350.000 تومان 📖 با وجود تلاش هایی که در زمینه مقتل شناسی و موضوعات مرتبط با آن صورت گرفته، هنوز جای خالی اثری که بتواند با ارائه تصویری نسبتا کامل از مباحث مربوط به مقتل، پاسخگوی سوالات و ابهامات و تبیین کننده اصول حاکم بر آن باشد، احساس می شد؛ لذا این اثر تدوین گردید که حائز امتیازات ذیل است: 1. بررسی مقتل و علل اهمیت آن 2. بررسی تحلیلی رویکرد شیعه در نقل مقتل 3. تبیین جریاناتی که با نقل مقتل مبارزه کردند 4. بحث و بررسی پیرامون معیار اعتبار سنجی مقاتل از منظر شیعه 5. بررسی تحلیلی انتقادی مهم ترین منابع عامه با تکیه بر نقل مقتل 6. بررسی تحلیلی انتقادی اصول جرح و تعدیل عامه در مورد مقتل 7. بحث و بررسی از قاعده «تسامح در ادله سنن» و نقش آن در نقل مقتل 8. بحث و برسی پیراون راه های دستیابی به مقاتل همراه با ارائه شواهد تاریخی 9. ارائه الگو برای مقتل خوانی و معین نمودن خطوط قرمز روضه و زبان حال 🌐 https://dalilema.ir/19376 ✴️ https://eitaa.com/dalilemapub 🆔 @dalilema_admin ☎️ 02537733413 - 02166464141 - 05132237113 📱 09351644988
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتخابات تموم شد ولی شجاعت هم‌وطنانمون رو یادمون نمیره که چطوری پوزه سگ‌های چاهزاده رو به خاک مالیدن 💪🇮🇷 🆔@Dailynotes20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 توصیه شهید جمهور به همه ما، خوب گوش بدید. ما نباید ناامید باشیم‌، امام حسین رو داریم، عاشورا رو داریم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا لخت شدن و بالا پریدن در هیئت اشکال داره؟! 📣پاسخ مقام معظم رهبری 🔺 تذکر امام خامنه‌ای به مداحان و عزاداران
🟨🟨 میزان مشارکت مرفه ترین و برخوردارترین نقطه کشور: تهران بزرگ 24 درصد میزان مشارکت محروم ترین و مستضعف ترین نقطه کشور: ایلام 62 درصد 🟢 علیه السلام فرمودند: 🍃 ای مالک خواص و برخورداران از همه طلبکارتر و از همه دیرتر راضی می‌شوند؛ عموم جامعه را دریاب! 💠 رحمةالله عليه: 🍃 من یک موی کوخ نشینان را با کاخ کاخ نشینان عوض نمی کنم، مستضعفین را دریابید، اینها صاحبان اصلی این انقلاب اند. 🆔@Dailynotes20
بیانیه تحلیلی درباره انتخابات ۱۴۰۳: برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... @syjebraily 🆔@Dailynotes20