eitaa logo
aware_shiites
5.3هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
3هزار ویدیو
17 فایل
🌷دروسی که هر روز در کلاسهای حضوری تدریس می‌شود در این کانال با آقایان و بانوان بزرگ منش به اشتراک گذاشته می‌شود🌷 #خانم_خراسانی @Fighter_loves_God
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20220627-WA0185.m4a
16.43M
پاسخ سوالات بزرگوار نظامی مشتاق شهادت قسمت2️⃣ 4_ حقیقت والای سوال پرسیدن 5_چگونه این کلام حضرت آقا ، مقام معظم رهبری که در 14 خرداد1401 در حرم امام خمینی رحمة الله علیه فرمودند در جامعه پیاده کنیم ⁉️ فرمایش آقا این است : 《 از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح در جامعه بهره بگیریم 》 6 تیرماه 1401
AUD-20220627-WA0187.mp3
11.11M
پاسخ سوالات بزرگوار نظامی مشتاق شهادت قسمت3️⃣ 6_ بررسی طرح تقدیر از پدران بزرگوار در عید غدیر طرح : عالی ، درجه یک فقط باید .... 6 تیرماه 1401
AUD-20220627-WA0188.mp3
3.86M
پاسخ سوالات بزرگوار نظامی مشتاق شهادت قسمت4️⃣ 7_ راهکارهای ازدواج چیست ⁉️ موانع ازدواج چیست ⁉️ برای پاسخ رجوع کنید به ... 6 تیرماه 1401
﷽🌷سلام علیکم جمیعاََ🌷سلام بر شهدای عزیزی که از تمام علایق خود انقطاع کردند 🌷 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0042.mp3
6.12M
پدران بزرگوار و مادران عزیز تفکر خدایی را انتخاب می‌کنید یا طلاق ، جدایی و فراموش کردن امانتهای زیبای خدا را ⁉️ 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0041.mp3
4.34M
تفکر امام زمانی ، یک تفکر عاشقانه و صبرافزاست 🌷 7 تیرماه 1401
PTT-20220628-WA0040.opus
734.6K
اختلاف نظر درباره فرزندان یا گم شدن جایگاه مرد عاشق همسر در قلب بانوی منزل 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0047.mp3
6.53M
علاقه به آخرت و آثار وحشتناک لقمهء حرام تمنا دارم برای برخی مهمانی ها حتما حتما قبل از تصمیم گیری برای آن مهمانی با مرجع خود و یا 09640 مشورت کنید 🤔 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0051.opus
167.6K
حقیقت پروسه توبه در درس اخلاق بیان شده است 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0053.opus
227.5K
جوشن کبیر درس بسیار مهم برای زندگی 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0055.opus
439.1K
چرا مشکلات داریم ؟ آیا توبه، باعث بخشش نمی‌شود؟ 7 تیرماه 1401
AUD-20220628-WA0058.opus
1.38M
حقیقت ازدواج چیست ؟ برای محبت همسر چقدر باید اهمیت قائل شویم؟ 7 تیرماه 1401
شناخت آخرالزمان قسمت 1️⃣ متن زیر برشی از کتاب «معرفت امام زمان (عج)» اثر ابراهیم شفیعی سروستانی است که در ادامه می‌خوانید؛ «آخر زمان» که در کتاب‌های لغت به «دوره آخر» [۱] و «قسمت واپسین از دوران که به قیامت پیوندد» [۲] معنا شده است، در فرهنگ و ادبیات بسیاری از ملل و نحل به ویژه پیروان ادیان ابراهیمی، از اهمیت و جایگاه برجسته ای برخوردار است و آنها با حساسیت و دقت فراوانی این موضوع را دنبال می‌کنند. شاهد این موضوع، کتاب‌های فراوانی است که از دیر زمان در میان اقوام و ملل مختلف در زمینه نشانه‌ها و ویژگی‌های آخرالزمان نوشته شده است. مسلمانان نیز با توجه به روایت‌های فراوانی که از پیامبر گرامی اسلام و ائمه‏‬ معصومین (ع) در زمینه آخرالزمان و رویدادها و حوادث آن نقل شده است، به این موضوع توجه فراوانی کرده و افزون بر جمع‬ ‏آوری این روایات، در مجموعه‌های روایی [۳] به نگارش کتاب‌های مستقل در این زمینه پرداخته‌ اند که این کتاب‌ها معمولاً با عنوان‌هایی چون أشراط الساعة، علامات الساعة، علامات یوم القیامة، الفتن، الملاحم، الفتن و المحن، الفتن و الملاحم و… نامیده می‌شود. [۴] در دایره‏المعارف بزرگ اسلامی در مورد اصطلاح «آخرالزمان» چنین آمده است: این اصطلاح در کتاب‌های حدیث و تفسیر در دو معنا به کار رفته است: نخست، همه آن قسمت از زمان که بنا بر عقیده مسلمانان، دوران نبوت پیامبر اسلام است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل می‌شود. دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن، مهدی موعود ظهور می‌کند و تحولات عظیمی در عالم واقع می‌شود. [۵] دلیل نام‏گذاری دوران نبوت پیامبر اسلام به آخرالزمان این بوده است که مسلمانان معتقدند آن حضرت، خاتم پیامبران است و شریعت وی تا پایان این عالم اعتبار دارد. به جز آن، از رسول اعظم (ص) روایاتی نقل شده که در آنها به صراحت آمده است دوران نبوت ایشان به قیامت و آخرین بخش از حیات کره خاک می‌پیوندد. در یکی از این روایات که از طریق اهل سنّت نقل شده است، چنین می‌خوانیم: ‬ إِنَّهُ قالَ بَعْدَ ما صَلَّی العَصْرَ ما بَقِی مِنَ الدُّنیا فِیما مَضی مِنها إِلاّ کَما بَقِیَ مِنْ یَوْمِکُمْ هذا فِیما مَضی مِنهُ وَ أَنّهُ قالَ لِأَصْحابِه: بُعِثْتُ و أَنَا وَ السّاعَةِ کَهاتَینِ وَ جَمَعَ بَینَ السَّبابَةِ وَ الوُسْطی. [۶] آن حضرت پس از فراغت از نماز عصر فرمود: «آنچه از [عمر] دنیا باقی مانده، به گذشته آن، همان نسبت را دارد که باقی‏مانده وقت امروز نسبت به گذشته آن دارد.» [همچنین] آن حضرت به یاران خود فرمود: «برگزیده شدم در حالی که میان من و قیامت فاصله نیست؛ همان سان که میان دو انگشت سبابه و وسطی فاصله نیست». چنان‌که گفته شد، دومین معنایی که اصطلاح آخرالزمان در آن به کار می‌رود، عصر ظهور حضرت مهدی (ع) است. بر اساس آموزه‌های اسلامی، در آستانه ظهور آن حضرت که از آن با عنوان آخرالزمان یاد می‌شود، جهان دست‏خوش فتنه‌ها، آشوب‌ها و بحران‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی می‌شود و ستم و بی‌عدالتی همه جهان را فرا می‌گیرد. این وضعیت ادامه دارد تا زمانی که قائم‏‬ آل‏‬ محمد (ع) ظهور کند و با ظهور خود، جهان را از تیرگی ستم، فساد و تباهی برهاند. شناخت آخرالزمان به این معنا، ضرورت انکارناپذیر روزگار ماست؛ زیرا بسیاری از نشانه‌های آخرالزمان در این عصر هویدا می‌شود و بیم آن می‌رود که با اندک غفلتی ما نیز در گرداب فتنه‌های فراگیری که به تعبیر روایات، چون رواندازی تیره، همه را دربرمی‏گیرد و کمتر کسی از آن در امان می‌ماند، فرو رویم. [۷] از‬ این رو، بر همه لازم است که با تأمل دوباره در روایات آخرالزمان و شناخت عمیق‌تر و گسترده‌تر نشانه‌ها و ویژگی‌های آن، خود را از فتنه‌ها و آشوب‌های این عصر و تا ظهور دولت حق در امان داریم.
شناخت آخرالزمان قسمت 2️⃣ نشانه‌های آخرالزمان با توجه به آنچه گفته شد، در اینجا با بهره‬ ‏گیری از دو روایت، برخی از نشانه‌های آخرالزمان را مرور می‌کنیم: الف) در روایت نخست که سلمان (ره) آن را از پیامبر اسلام (ص) نقل کرده، چنین آمده است: در حجة الوداع، با رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش باد مشغول انجام مناسک حج بودیم که حضرت، حلقه در کعبه را گرفت و رو به ما کرد و فرمود: آیا می‌خواهید شما را از نشانه‌ها و حوادث پیش از قیامت خبردار کنم؟ سلمان که از همه به ایشان نزدیک‌تر ایستاده بود، گفت: بلی یا رسول اللّه! ایشان فرمود: از جمله آنها ضایع و تباه کردن نمازها و تبعیت از شهوت‌ها، متمایل شدن به هواهای نفسانی، تکریم و بزرگداشت ثروتمندان و مال‌پرستان و فروختن دین به قیمت دنیاست. در این زمان است که قلب مؤمن در درونش همانند نمک در آب حل می‌شود؛ چرا که منکرات، کژی‌ها و کاستی‌ها را می‌بیند و قدرت تغییر دادن آنها را ندارد. سلمان پرسید: آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم در دست اوست، آری! و به دنبال آن حاکمان و امیران ستمگر و وزیران فاسق و کارگزاران و کارشناسان ستم‏کار پیدا می‌شوند و [مردم] به خیانت‏کاران اعتماد می‌کنند. آیا واقعاً چنین روزی خواهد آمد؟ سلمان! سوگند به آن‌که جانم در دست اوست، آری! در آن زمان است که منکرها و انحراف‌ها، معروف و خوب و اعمال پسندیده، منکر و ناپسند شمرده می‌شود. شخص خائن، معتمد و شخص امین، خائن خوانده می‌شود. دروغ‏گو را تأیید و راست‏گو را طرد می‌کنند. آیا واقعاً چنین روزی خواهد آمد؟ قسم به آن‌که جانم در دستانش است، آری! در آن زمان است که زنان فرمان‏روا می‌شوند و سروری می‌یابند. با زنان و کنیزکان مشورت می‌گردد و کودکان بر منبرها می‌نشینند و هر چیزی نهایتاً به دروغ ختم می‌شود. زکات و فیء که حق عمومی و همگانی است، غنیمت و بهره شخصی شمرده می‌شود. شخص به والدینش ستم می‌کند و در عین حال به دوستش، خدمت و نیکی. و آنجاست که ستاره گنه‏کاری طلوع می‌کند. آیا چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد؟ سلمان! سوگند به آن‌که جانم در دست اوست، آری! در چنین شرایطی است که مرد با همسرش در تجارت شریک می‌شود، خوی و عادت‌های شخصی و باطل زیاد و خوبی‌ها به شدت کم می‌شود. شخص به خاطر سخت‏گیری به بده‏کاران خود، تحقیر می‌شود. زمانی است که بازارها به هم نزدیک می‌شوند و یکی می‌گوید: چیزی نفروختم و دیگری می‌گوید: سودی نبردم و چیزی جز شکایت کردن از خدا دیده نخواهد شد. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم در دست اوست، آری! در آن زمان است که به دنبال این حوادث، اقوامی پیدا می‌شوند که اگر حرفی بزنند، کشته می‌شوند و اگر ساکت بمانند، غارتشان می‌کنند تا اینکه از اموال‬ شأن بهره‏مند شوند و به حریم‌هایشان تجاوز کنند و حرمتشان را بشکنند و خونشان را بریزند. قلب‌های آنها کاملاً با ترس و حقه‏بازی عجین گشته است و آنها را جز در حالت خوف و نگرانی و هراس و وحشت نمی‌یابی. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان است که چیزی از مشرق و چیزی از مغرب می‌آید و امت مرا رنگارنگ می‌کند. چه بیچاره‌اند کسانی که به خاطر آنها ضعیف می‌شوند و وای بر آنها که خدا چه برای آنها مهیّا کرده چگونه در کمین آنهاست. نه به کوچک‌ترها رحم می‌کنند و نه به بزرگ‌ترها احترام می‌گذارند. از خطاکاران و گنه‏کاران در امان نیستند. بدن‌هایشان، بدن انسان و قلب‌هایشان، قلب شیطان است. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! سوگند به کسی که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان مردان تنها به مردان و زنان تنها به زنان [برای ارضای شهوات] مشغول می‌شوند. همان‏گونه که اهل خانه‌ای نسبت به دختران خانه خود احساس غیرت می‌کنند، [غریبه‌ها] نسبت به پسرکان جوان، غیور می‌گردند [و آنها را ناموس خود می‌شمرند]. مردان به زنان و زنان به مردان شبیه می‌شوند و زنان بر زین‌ها سوار می‌گردند که لعنت من بر چنین زنان مسلمانی باد! آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان مساجد را همانند کلیساها و کنیسه‌ها تزئین می‌کنند و قرآن‌ها را طلاکاری و زینت. مناره‌ها بلند می‌شوند و خطوط (دسته‌ها) زیاد می‌شوند. قلب‌هایشان نسبت به هم متنفر و در زبان‌هایشان، اختلاف نمایان است. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان است که مردان و پسران امتم برای زینت از طلا استفاده می‌کنند و حریر و دیبا و ابریشم می‌پوشند و با بیگانگان متحد می‌شوند. آیا چنین چیزی واقع خواهد شد؟ سلمان! سوگند به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان، ربا علنی می‌شود و با اجناس ممتاز، رشوه و معامله می‌کنند. دین رها می‌شود و مقام و منزلت دنیا [در نظر مردم] رفیع می‌گردد. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! سوگند به آن‌که جانم به
دست اوست، آری! هر چند به خدا ضرری نمی‌رسانند [، بلکه به خودشان ظلم می‌کنند]، لیکن طلاق زیاد می‌شود و حدود، اقامه و اجرا نمی‌شود. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! سوگند به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان است که زنان آوازه‬ ‏خوان می‌شوند و آلات موسیقی جلوه می‌یابند و به دنبال آن اشرار امتم پیدا می‌شوند. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! سوگند به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان ثروتمندان امتم برای تفریح و سیاحت، افراد عادی برای تجارت و کسب درآمد و فقرا برای ریا و خودنمایی به حج و عمره می‌روند. جمعیتی پیدا می‌شوند که تفکر و تدبر و تفقه آنها برای غیر خدا [و اغراض غیرالهی] است. زنازادگان زیاد می‌شوند و قرآن را با آواز و غنا می‌خوانند و به خاطر دنیا بر سر هم می‌ریزند و با هم درگیر می‌شوند. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان به محارم تجاوز می‌کنند و به دنبال گناهان می‌روند. اشرار و بدان بر خوبان مسلط می‌شوند. دروغ علنی می‌شود و لجاجت نمایان می‌گردد. بیچارگی‌ها نمایان می‌شود. با لباس‌ها به هم فخر می‌فروشند و مباهات می‌کنند و ظرف‌های ناشایست را پر می‌کنند. نرد و شطرنج و آلات موسیقی مورد پسند [مردم] واقع می‌شوند. امر به معروف و نهی از منکر را انکار می‌کنند، به طوری که مؤمن خوارتر از کنیز می‌گردد. هم‏دستی میان زاهد [نما] ها و قاریان [بدکردار] نمایان می‌شود. اینها همان‌ها هستند که در آسمان‌ها آنها را پلیدان ناپاک می‌خوانند. آیا واقعاً چنین خواهد شد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان ثروتمند از وضعیت فقیر هراسان نمی‌شود، به طوری که گدا یک هفته کامل از مردم گدایی می‌کند، ولی کسی را که چیزی در دستش بگذارد، نمی‌یابد. آیا حقیقتاً چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ سلمان! قسم به آن‌که جانم به دست اوست، آری! در آن زمان «روبیضه» به سخن می‌آید. پدر و مادرم به فدایت یا رسول اللّه! «روبیضه» دیگر چیست؟ کسی که تا به حال صحبت نمی‌کرد، برای امور عموم مردم به سخن می‌آید و جز کمی از او فرمان نبرند.... [۸] ب) روایت دوم، روایتی مفصلی است که در کتاب الکافی از امام صادق (ع) نقل شده است. امام صادق (ع) در ابتدای این روایت، در پاسخ یکی از یاران خود که با اشاره به برخورد تحقیرآمیز منصور عباسی با آن حضرت از ایشان می‌پرسد: «اینان تا کی باید سلطنت کنند و ما کی از [آزار آنها] راحت و آسایش می‌یابیم»، می‌فرماید: آیا نمی‌دانی که هر چیزی مدتی دارد؟ … آیا این سخن تو را سود می‌بخشد که بدانی هرگاه زمان این امر [و پایان دولت آنان] فرا رسد، از چشم‬ ‏برهم‏‬ زدنی زودتر رخ می‌دهد؟ اگر تو می‌دانستی که آنها در درگاه خداوند چه وضعی دارند، خشم تو نسبت به آنها بیشتر می‌شد. اگر تو یا [حتی] همه ساکنان زمین کوشش کنند که آنها را از نظر گناه به وضعی بدتر از آنچه اکنون در آن به سر می‌برند، درآورند، نمی‌توانند. پس [مراقب باش] شیطان تو را نلغزاند و پریشان نکند؛ زیرا عزت و سربلندی تنها از آن خدا، رسول او و مؤمنان است، ولی منافقان نمی‌دانند. آیا نمی‌دانی هر کس منتظر امر باشد و در برابر آزار و ترسی که به او وارد می‌شود، شکیبایی پیشه کند، فردای قیامت در صف ما محشور می‌شود. آن‌گاه آن حضرت نشانه‌های آخرالزمان یا عصر ظهور دولت حق را چنین برشمرد: [۱] آن‌گاه که دیدی حق مرده است و اهل حق از میان رفته‌اند؛ [۲] ستم همه جا را فرا گرفته است؛ [۳] قرآن فرسوده شده و بدعت‌هایی از روی هوا و هوس در مفاهیم آن به وجود آمده است؛ [۴] دین بی محتوا شده است، همانند ظرفی که آن را واژگون می‌سازند؛ [۵] اهل باطل بر اهل حق بزرگی می‌جویند؛ [۶] شر آشکار شده است و از آن نهی نمی‌شود و هر که کار زشت انجام دهد، معذورش می‌دارند؛ [۷] فسق آشکار شده است و مردان به مردان و زنان به زنان بسنده می‌کنند؛ [۸] مؤمن، سکوت اختیار کرده است و سخنش را نمی‌پذیرند؛ [۹] فاسق دروغ می‌گوید و کسی دروغ و افترایش را به او باز نمی‌گرداند؛ [۱۰] بچه کوچک، مرد بزرگ را خوار می‌شمارد؛ [۱۱] پیوند خویشاوندی بریده می‌شود؛ [۱۲] هر که را به کار بد بستایند، خوش‏حال می‌شود؛ [۱۳] پسربچه همان می‌کند که زن می‌کند؛ [۱۴] زنان با زنان ازدواج می‌کنند؛ [۱۵] مداحی و چاپلوسی فراوان شده است؛ [۱۶] مرد، مال خود را در غیر راه طاعت خدا خرج می‌کند و کسی از او جلوگیری نمی‌کند؛ [۱۷] چون شخص مؤمنی را ببیند، از کوشش او به خدا پناه برد؛ [۱۸] همسایه، همسایه خود را آزار می‌دهد و در این کار مانعی برای او نیست؛ [۱۹] کافر خوش‏حال است از آنچه در مؤمن می‌بیند و شاد است از اینکه در روی زمین فساد و تباهی می‌بیند؛ [۲۰] آشکارا شراب بنوشند و کسانی که از خدای عزّ و جلّ نمی‌ترسند، برای نوشیدنش گرد هم آیند؛ [۲۱] امر به معروف‏کننده خوار است؛ [۲۲] فاسق در آنچه خدا دوست ندارد، نیرومند و ستوده ا