آية الکرسی، یک آیه است یا سه آیه؟
نظر علامه طباطبایی در پاسخ به شاگردش علامه حسینی طهرانی:
شاگرد: آية الكرسى، آيا مراد فقط همان يك آيه است كه به وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ختم مىشود؛ يا آنكه شامل دو آيه دنبال اين آيه هم بوده و به {أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ} ختم مىگردد؟
علّامه: به {وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ} ختم مىشود؛ و بهمين جهت اين آيه را كه شامل لفظ كرسىّ است آية الكرسىّ نامند. و آن فقرات ديگر جزء آية الكرسىّ نيست؛ و در ادعيه و نمازهاى مستحبّه كه آية الكرسىّ يك بار يا بيشتر وارد شده است بهمين مقدار اكتفا مىشود.
حسینی طهرانی، مهر تابان (چاپ جدید) ص 177
و نظر شاگرد علامه طباطبایی، علامه جوادی طبری آملی:
طبق روايت چهارم، آيةالكرسي يك آيه بيش نيست و انضمام دو آيه بعدي در برخي احكام شرعي، مانند نماز شبِ دفن، به جهت فضيلت آن دو است وگرنه جزو آيةالكرسي نيستند، بنابراين، فضايلي كه درباره آيةالكرسي در روايات بيان شده ناظر به همين يك آيه است.
جوادی طبری آملی،
تسنيم، ج 12، ص 156
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غنیمت شمردن فرصت عمر برای کسب حسنات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خدا عادل است، چرا اینهمه بلا و تلخی در دنیا هست؟
سخنان استاد قرائتی
✿ پیامبر ما (صلّی الله علیه و آله و سلّم) همه را همراه خود برداشت و پیش خدا برد. تنها اشقیاء به اصرار، خود را بیرون کشیدند و در بین راه افتادند و تلف شدند، و الّا مابقی همه رفتند نزد خدا.
✪ تا شفاعت را نچشی و در آن قدم بر نداری، خواندن کتاب و نماز و روزه و عبادات فایدهای ندارد و کاری از پیش نمیبرد. احدی جز به شفاعت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) امکان نجات ندارد.
پیغمبر اسلام که دست به کار میشود، مفت و مجّانی، دسته دسته اقوام و اشخاص را میگوید مال من هستند و آنها را به بهشت میبرد. به هر کس هم که مورد شفاعت قرار گرفت، اذن میدهند که لااقل چهل نفر را شفاعت کند. سعی کن همینجا شفاعت را بچشی.
▪️عارف بالله، مرحوم حاج اسماعیل دولابی
📙 مصباح الهدی،
تٱلیف استاد مهدی طیّب
روضه خانگی - پیامبراکرم(ص) - 1663.mp3
10.72M
🎙ای ملائک سوی یثرب پرواز کنید...
روضه پیامبراکرم(ص) توسط
👤حاج سیدمهدی میرداماد
روضه خانگی - امام حسن(ع) - 772.mp3
11.52M
🎙می رسد روزی که می سازیم صحنت را حسن ...
👤 حجتالاسلام سیدمحمدحسین تقوی
آیا پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به مرگ طبیعی درگذشتند یا به قتل رسیدند؟
عَنْ عَبْدِ الصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تَدْرُونَ مَاتَ النَّبِيُ أَوْ قُتِلَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ: أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ؟ فَسُمَّ قَبْلَ الْمَوْتِ إِنَّهُمَا سَقَتَاهُ. فَقُلْنَا إِنَّهُمَا وَ أَبُوهُمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ.
عبدالصّمد فرزند بشیر از امام صادق علیهالسّلام روایت کرده است که فرمودند:
«آیا میدانید که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به مرگ طبیعی درگذشتند یا به قتل رسیدند؟ همانا خداوند (در قرآن) میفرماید: آیا اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود به گذشتهتان بازمیگردید؟ آن حضرت قبل از مرگ، مسموم شدند و همانا آن دو زن (عایشه و حفصه) به او سم خوراندند.»
راوی گوید: پس گفتیم همانا آن دو و پدرانشان بدترین خلق خدایند.
📙 محمّدبن مسعود عیّاشی، تفسیر عیّاشی، جلد اوّل، ص ٢٠٠، ذیل آیه ۱۴۴ سوره آل عمران
* عیاشی از علما و مفسران قرن ۳ و ۴ هجری است، ابتدا از علمای اهل سنّت بوده و بعدا شیعه و مستبصر شده است.
توصیه امام زمان به راه گم کردهها...!
«سید رشتی» در راه حج، از کـاروان
عقب می ماند و راه را گم میکند، در این
مـوقـع بـه محضــر امـــام زمـــان (عجل الله
تعـالـی فـرجـه الـشریـف) مشـرف میشود.
در "مفــاتیـــح الـجنــــان" آمـده است که امـام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سیـد رشتـی سه بار فرمودند: نافله، نافله، نافله. مقصود، «نماز شب» است،
همچنین سه مرتبه فرمودند: عاشورا، عاشورا، عاشورا. که مقصودشان «زیارت عاشورا» است.
سه مرتبه هم فرمودند: جامعه، جامعه، جامعه. که مقصودشان «زیارت جامعه کبیره» است.
❀ نکتـه مهم در این تشرف این است که اگر راه را گم کردید، زیـارت عاشورا، جامعه کبیره و نماز شب بخوانید تا مسیر حق را ببینید و در صـراط مستقیم بیفتید.
📚 کتاب پرده نشین (شرح کلمات عرفانی اخلاقی آیت الله بهجت ره) صفحه ۱۶۱
خُشکه مقدسِ «خود برتر بین» نباشیم!
🔻 حفص بن غیاث یکی از یاران امام صادق علیه السلام میگوید، نزد امام بودیم که فرمود: «هر که بر این باور باشد که از دیگران برتر است، او در شمار مستکبران است؛ گفتم: اگر گنهکاری را ببیند و به سبب بیگناهی و پاکدامنی خود، خویشتن را از او برتر ببیند چه؟
امام پاسخ دادند: هیهات، هیهات! چه بسا که او آمرزیده شود، اما تو را برای حسابرسی نگه دارند. مگر داستان جادوگران موسی را نخوانده ای؟»
مقصود امام صادق(ع) در این حدیث اینه که اگه شما کسی رو دیدید در اندازۀ جادوگران فرعون در دربار فرعون، باز هم نمیتونی خودت رو بالاتر از اون شخص بدونی، نمیتونی خودت رو برتر از حربن یزید ریاحی وقتی در مقابل امام حسین(ع) آب را بست بدونی؛ شاید او توبه کرد و تو سقوط کردی. اگه روضه میریم، در نماز جماعت شرکت میکنیم، غیبت نمیکنیم، به فقرا کمک میکنیم، باحجابیم، خوشاخلاقیم، قرآن میخونیم و... نباید ذرهای در ما احساس خودبرتربینی نسبت به کسی و کسانی ایجاد کنه که این اعمال واجب و مستحب رو انجام نمیدن.
👤 محسن عباسی ولدی 📚 از کتاب طعم شیرین خدا، جلد اول
📖 بخشهایی از صفحات ۱۴۹ تا ۱۶۱
4_5929054850066158502.mp3
6.79M
توبه یک جلاد
🎧عنایت عجیب امام رضا علیه السلام به میرغضب ناصرالدین شاه
4_5960836813487608605.mp3
5.07M
عنایت امام رضا علیهالسلام به اشعار دعبل خزاعی
📚صحیفه رضویه، ص۱۰۰.
@Elteja_tales
◼اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا مُعینَ الضُّعَفاءِ
وَ الفُقَراء اَلسُّلطانَ اَبَاالحَسَنِ، عَلیَّ بنَ موُسَی الرِّضا(ع)
نسوزد تا که دل،
چشمی به عالم تر نمی گردد.
نبارد تا که ابری،
نخل بارآور نمی گردد.
نشان خاتمیت
قابلیت هست انسان را
ولیکن هر یتیم مکه
پیغمبر نمی گردد
اگر بارد ز ابر آسمان
هر روز و شب باران
لیاقت گر نباشد
قطره ای گوهر نمی گردد
ز هر ساقی مکن خواهش
که می در ساقرت ریزد
که هر ساقی به عالم
ساقی کوثر نمی گردد
به عالم گر تهی دستی
به درگاه رضا رو کن
کزین در هیچکس
با دست خالی برنمی گردد.
سالگشت شهادت امام مهربانی ها، حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا (ع)، تسلیت و تعزیت باد.
◼️ابد و الله ما ننسی حسینا...
محرم و صفر تمام شد اما خون مظلوم ارباب، آقا اباعبدالله و شهدای کربلا فراموش شدنی نیست ...
🔳اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ
🔳🔳وَ آلِ مُحَمَّد
🔳و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
CQACAgQAAx0CVc35HwABAR0kZtdFPyIqH_03DAGD3ZtAi50Ga24AAoUOAAKc7olRv_gil-Biyr01BA.mp3
8.26M
🎧 روضه شهادت امام رضا علیه السلام
┈┈•••🌺•••┈┈
امام رضا علیه السلام فرمودند:
مَن فَرَّجَ عَن مُؤمِنٍ فَرَّجَ اللهُ عَن قَلبهِ یَومَ القِیامَةِ
هر کس گِرِه از کارِ مؤمنی بگشاید
(و غمی را از او بزداید)
خداوند هم در قیامت، کار بسته او را می گشاید (و اندوهش را می زداید)
پیامبر از زبان سیدالشهدا:
اسطورهای در افق هستی
این عبارات زیبا، بخش کوچکی از ویژگیهای رفتاری پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) است که از زبان حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) توصیف شده:
👈 «دائمُ الفکر» بود؛ همیشه در تفکر بود، هرگز از فکر کردن خسته نمیشد؛
👈 «مُتِواصِلُ الأحزانِ» بود؛ یعنی همواره در غمِ شیرینِ باوقاری فرو رفته بود و معلوم میشد که غم متصلی است و بخش اعظم این غم، در دل پیامبر(ص) بود؛ در حالیکه معمولاً بر لبش، لبخند جاری بود؛ اما غمِ سنگین و ریشهداری در دل همراه او بود. آیا غمِ ناشی از درکِ یک حقیقتِ بزرگ بود؟ غمِ مردم بود؟
👈 «لِیسَت لَهِ راحةٌ» هرگز پیامبر را بیدغدغه نمیدیدیم، همیشه دغدغهی چیزی داشت.
👈 «طَویلُ السَّکت» یعنی اهل سکوتهای طولانی بود.
👈 «لایَتَکَلَّمُ فی غَیرِ حاجَةٍ» جز زمانیکه لازم و مفید بود، سخن نگفت. بنای پیامبر بر سکوت بود، اِلّا وقتیکه حرف زدن، ضرورت و فایدهای میداشت.
👈 لَیِّن و اهل مدارا بود. اما تو خالی و بیاراده نبود. باوقار بود، در عین حال ترسناک هم نبود. پیامبر همیشه در بین ما حُرمت و ابهّت داشت، اما هیچوقت از او نمیترسیدیم.
👈 نعمت هرچند اندک، نزد او بزرگ بود. بدِ هیچکس و هیچچیز را نمیگفت. هرگز برای امر دنیوی و برای منافع خود عصبانی نشد. هرگز قاهقاه نخندید اما همواره تبسّم بر لب داشت، ظاهر و باطنش با مردم یکی بود. در خلوت و جلوَت یک شخصیت داشت.
👈 رفتارش در جامعه با مردم چگونه بود؟
بنای پیامبر بر دوستی و جذب و وحدت و محبت و اُلفت با مردم بود، نه ایجاد نفرت. «کانَ یُؤَلِّفُهُم و لایُنَفِّرُهُم».
👈 «مَن سَألَهُ حاجَةً لَم یَرجِع إلا بِها أو بِمَیسورٍ مِنَ القَولِ» هرکس به پیامبر رجوع میکرد و از او چیزی و کمکی میخواست، محال بود که بیجواب و با دست خالی برگردد. پیغمبر اگر داشت، میداد و اگر نداشت، او را با کلماتِ زیبا بدرقه میکرد، از او عذر میخواست، به او آرامش میداد و بهگونهای سخن میگفت که از دادنِ آن چیز هم نزد آن فرد عزیزتر بود.
👈 هیچکس از محضر(ص) پیامبر ناراحت بیرون نمیرفت، حتی دشمنانش وقتی نزد ایشان میرفتند و در ساحت قدس او قرار میگرفتند، از جلسه که بیرون میآمدند، نمیتوانستند از او متنفّر باشند.
👈 «و صارَ لَهُم أباً» برای مردم پدر بود «و صارَ عِندَه سِواء» و همۀ مردم بدون استثناء در چشم او مساوی بودند. برای هیچکس بیدلیل، احترامی بیش از بقیه یا بیاحترامی قائل نمیشد.
👈 اهل «تَسوِیَةُ النَّظَرِ و الإستِماعِ بَینَ الناس» بود. یعنی حتی نگاهش بین مردم به تساوی میچرخید و حتی به سخنان افراد که گوش میداد، بهطرز مساوی گوش میداد. تا این حدّ بر حقوقِ بشر تأکید و دقت داشت.
👈 مجلس پیامبر (ص) مجلس صدق، حلم، حیاء و امانت بود. در حضور او هیچوقت صدا بلند نمیشد. در مجلسی که او حضور داشت، همه متعادل بودند؛ همه بر اساس تقوا سخن میگفتند و همه متواضع بودند. به بزرگترها و مُسنّترها احترام میگذاشتند و با کوچکترها با مهربانی برخورد میکردند. «وَ یُوثِرونَ ذا الحاجةَ» و نیازمندان را بر خود مقدم میداشتند.
👈 چهرهی پیامبر(ص) شاد بود، ابرو گره نمیکرد، مگر آنگاه که بیعدالتی یا منکری را میدید.
👈 «سَهِلُ الخُلق» بود؛ یعنی خیلی راحت میشد با او رابطه برقرار کرد.
👈 «لَیسَ بِفَظٍّ و لاغَلیظٍ» خَشِن و تندخو نبود.
👈 «و لافَحّاشٍ و لاعَیّاب» هرگز فحش بر لب او جاری نشد، عیبگیر نبود، عیب مردم را تعقیب نمیکرد.
👈 «و لامَدّاحٍ» در عین حال اهل مبالغه در تمجید از افراد هم نبود.
✍حسن رحیمپور ازغدی | محمد پیامبری برای همیشه (ص ۲۹-۳۴)
♥ پینوشت: تمام این جملات، ترجمه و توضیح فقراتی از روایت نسبتاً طولانیای است که در کتاب شریف «معانیالاخبار، ص۸۲» نقل شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به وساطت امام رضا (علیه السلام)
👤آیت الله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥کیفیت یک نماز خوب از دیدگاه رهبر انقلاب
💥اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه ای الی ظهور الحجه...🤲
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وداع با امام رضا علیهالسلام
حامد کاشانی
🟢 از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند، رزق و روزیشان تنگ است؟
حضرت فرمودند: به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا میشود.( ۱ )
🟢 مردی خدمت امام صادق (ع) رسید و عرضه داشت: من مرتکب گناهی شده ام.
امام فرمود: خدا می بخشد.
آن شخص عرضه داشت: گناهی که مرتکب شده ام، خیلی بزرگ است.
امام فرمود: اگر به اندازه کوه باشد، خدا می بخشد.
آن شخص عرضه داشت: گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگتر است.
امام فرمود: مگر چه گناهی مرتکب شده ای؟
و آن شخص به شرح ماجرا پرداخت.
پس از اتمام سخن، امام به آن مرد فرمود: خدا می بخشد. من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی! (۲)
🔹همچنین مرحوم آیت الله حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (نخودکی) در وصیت خود به فرزندش می گوید:
اگر آدمی چهل روز به ریاضت و عبادت بپردازد ولی یک بار نماز صبح از او فوت شود، نتیجه آن چهل روز عبادت بی ارزش (نابود) خواهد شد.
📚 ( ۱ ) وسایل الشیعه ج ۳ ص۱۵۶
📚 ( ۲ ) بحارالآنوار ج ۸ ص۷۳
💠 دعای احتجاب
دعای احتجـاب را مرحوم آیةالله کشمیـری
(رضواناللهتعالیعلیه) خيلی سفارش می کردند. واقعا هم دعــای خوبـی است و نـبـایــد ازش غـافــــل شـد.
دعــای احتجـــاب اصلاً کـارش اینست
کـه بـرای «حفظ» خوانده می شـود. منتها
شــایـد بستـگـی بـه نیـت هـم دارد. ایـن
دعـــا قــوامـی بـه نـفـس و روح انـسـانـی
می دهـد تا در طـول مدت، کمتـر ضربـه
پذیـر باشد و یکـی هم شر شیـاطیــن را
دور مي کند.
مرحوم آیتالله کشميـری مجـموعــه ای از ایـن ادعـیــــــه مجـــربـــه داشتند که خودشـان هم خيلـی ملتـزم بودند یکی از آن ها دعـای احتجاب بود کـه ایـشــان خيـلـی زيـاد مـی خـوانـدنـد.
متن دعای احتجاب را در زیر بخوانید.