eitaa logo
پای درس استاد
163 دنبال‌کننده
226 عکس
609 ویدیو
31 فایل
سخنان ناب و کلام آموزنده و مفید https://eitaa.com/joinchat/2768044290Ccde6026890
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز شب امام رضا علیه السلام فرموده‌اند: بر شما باد خواندن نماز شب؛ زیرا هیچ بنده اى نیست که در آخرِ شب برخیزد و هشت رکعت [نماز]و دو رکعت [نماز]شَفع و یک رکعت [نماز]وَتر بگزارد، سپس قنوت بخواند و در قنوتش هفتاد بار از خدا آمرزش بخواهد، مگر آن که از عذاب قبر و از عذاب آتش [دوزخ]، پناه داده مى شود. 📚 الدعوات: ص۲۷۲ ح۷۷۸
💠 نور عقل ▫️ از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) سؤال کردند که امروز حجت خدا بر مردم چیست؛ مردم با چه معیاری، حق را از باطل، صدق را از کذب، خیر را از شرّ و حَسن را از قبیح تشخیص بدهند؟ «فَقَالَ ع الْعَقْل‏»؛ فرمود حجت_خدا_بر_مردم، عقل است. این عقل، عبارت از عقل برهانی است و آن قدر قدرتمند است که وهم را از خودپردازی و خیال را از خودپروازی و همچنین شهوت و غضب را از پروازِ بی جا عقال کند. ▫️ حدیث دیگری که از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است این است که فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه‏»؛ دوست هر فرد یا ملّتی، عقل آن فرد یا ملّت است و دشمن هر فرد یا ملّتی، جهل آن فرد یا ملّت است. اوّل عقل را معنا کردند؛ عقل یعنی قدرتی که بتواند دهان آدم را ببندد، چشم آدم را کنترل کند، آدم هر محرم و نامحرمی را نبیند، هر بد و خوبی را نگوید، هر زشت و زیبایی را نگوید، هر حق و باطلی را ننویسد و جامعه را ملتهب نکند. ▫️ در این بیان شریفِ «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه»، «صدیق»، خبر مقدم و «عقله»، مبتدای مؤخر است و تقدیم این خبر بر آن مبتدا برای افاده حصر است؛ یعنی انسان_یک_دوست_دارد و آن فهم اوست. «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه وَ عَدُوُّهُ جَهْلُه‏»؛ انسان_یک_دشمن_دارد و آن بی ‌ادبی اوست بی‌ عقلی اوست؛ حرف خلافی می ‌زند خودش را به زحمت می ‌اندازد، کار خلافی می ‌کند خودش را به زحمت می ‌اندازد. این امام است؛ ما در زیارت اینها می‌ گویم: «کَلامُکُم نُورٌ»! اینکه می ‌گوییم: «کَلامُکُم نُورٌ»، برای همین بیانات نورانی است. آیت الله جوادی آملی
گفتۀ شیطان با چاپ اوّلین پول 📌تعبيرات گوناگونی در روايات داریم. در امالی صدوق آمده است که ابن عبّاس نقل می کند: «إِنَّ أَوَّلَ دِرْهَمٍ وَ دِينَارٍ ضُرِبَا فِی الْأَرْضِ»؛ اوّلين درهم و ديناری که روی زمین ضرب شد و پول درست شد، «نَظَرَ إِلَيْهِمَا إِبْلِيسُ»؛ ابليس به آن نگاهی كرد، «فَلَمَّا عَايَنَهُمَا»؛ پول را معاينه كرد، «أَخَذَهُمَا»؛ آن را گرفت، «فَوَضَعَهُمَا عَلَى عَيْنِهِ»‏؛ روی دو چشمش گذاشت، «ثُمَّ ضَمَّهُمَا إِلَى صَدْرِهِ»؛ بعد هم روی سينه اش گذاشت، «ثُمَّ صَرَخَ صَرْخَةً»؛ بعد يك آهی هم كشيد، «ثُمَّ ضَمَّهُمَا إِلَى صَدْرِهِ»؛ دوباره روی سينه اش گذاشت، «ثُمَّ قَالَ»؛ بعد اين را گفت: «أَنْتُمَا قُرَّةُ عَيْنِی»؛ شماها نور چشم من هستيد، «وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی»؛ و ميوۀ دلم هستيد. عمدۀ مطلبی که می خواهم بگویم، در اين قسمت روایت آمده است: «مَا أُبَالِی مِنْ بَنِی آدَمَ إِذَا أَحَبُّوكُمَا أَنْ لَا يَعْبُدُوا وَثَناً»؛ من از اين به بعد باكی ندارم از اینکه انسان ها شما را دوست بدارند، ولی بُت نپرستند. «حَسْبِی مِنْ بَنِی آدَمَ أَنْ يُحِبُّوكُمَا لَا يَعْبُدُوا وَثَناً» برای من كافی است كه فقط انسان ها شما را دوستتان بدارند. اين خيلی حرف است. همين كه انسان ها شما را دوست بدارند، برای من كافی است. 1️⃣ مستدرک‏الوسائل، ج12، ص63 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 مرحوم حاج‌آقا مجتبی تهرانی
سفارش حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع): سلام مرا به دوستانم برسان! به آنان بگو برای شیطان، راهی به درونشان باز نکنند! ... و [از سوی من] سفارش کن راستگو و امانتدار باشند. در اموری که مهم نیست، «سکوت» کنند. و با هم جدال و مشاجره نکنند. و تأکید کن که با هم باشند و مدام به دیدار و زیارت هم بروند. که این رفتار، آنان را به «من» نزدیک می‌کند. مبادا پیروانم پرده از اسرار هم بردارند یا آبروی هم را ببرند. 📚 بحارالانوار، ج ۷۱، ص۲۳۰
💠 مقتدر ستّار 🔹 یك وقت است كه خدا نمی ‌خواهد پرده كسی دریده بشود. در ما چه می‌ خوانیم؟ خب خدا اصلاً بعضی از ملائكه را فرستاده و مأمور كرده كه اعمال ما را ببینند و یادداشت كنند، اصلاً كارشان همین است: ﴿إِنَّ عَلَیكُمْ لَحَافِظِینَ ٭ كِرَاماً كَاتِبِینَ﴾؛ اما گاهی خدا برای اینكه آبروی ما را حفظ بكند اجازه نمی ‌دهد آنها ببینند! 🔹 در دعای «كمیل» می‌ خوانیم خدایا! «وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَىَّ مَعَ جَوارِحى» اما «وَ كُنْتَ اَنْتَ الرَّقیبَ عَلَىَّ مِنْ وَراَّئِهِمْ وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ وَ بِرَحْمَتِكَ اَخْفَیتَهُ وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ»؛ خدایا! اصلاً اینها را فرستادی که مواظب ما باشند ولی گاهی اجازه نمی ‌دهی آ‌نها ببینند تا یادداشت كنند، برای اینكه آبروی ما نزد آنها نرود! تو چنین خدایی هستی، ما با تو كار داریم. 🔹 ذات مقدّس پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به خدای سبحان عرض كرد كه خدایا اعمال امّت مرا به من واگذار كن تا به اجازه شما و از طرف شما حسابرس اینها باشم كه امّت من در حضور دیگران خجل نشوند، خداوند فرمود آنها حسابشان با من است، من برای اینكه آبروی آنها محفوظ باشد حتی اجازه نمی ‌دهم تو ببینی! بعضی ‌ها هستند كه با من كار دارند، من مستقیماً حسابرسی آنها را بر عهده دارم؛ آنها كسانی هستند كه ، حالا اگر غفلتی كردند من هم نمی‌ خواهم آبرویشان برود، حتی نزد تو! اینها در تمام مدّت سعی كردند آبروی دیگران را حفظ بكنند، حالا یك بار غفلتی كردند، حساب اینها را من خودم به عهده می‌ گیرم كه حتی توی پیغمبر هم نبینی كه نزد تو خجالت بكشند؛ این خداست! 🔹 خب اگر اینها [پیامبر اکرم و امامان معصوم (علیهم السلام)] شاهدند، این‌ چنین نیست كه شهید بالذّات باشند؛ این ﴿مَا كُنتَ﴾ اشاره به همین بود. آنكه در سوره مباركه «آل‌عمران» بود این بود كه ﴿لَیسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَی‏ءٌ﴾؛ درست است كه ما همه این چیزها را به توی پیامبر دادیم اما بالذّات كه برای تو نیست، تو مخلوقی، اگر دادیم می ‌دانی و اگر ندادیم نمی‌ دانی، ما بعضی از موارد را به تو هم نمی ‌گوییم؛ این خداست! آیت_الله جوادی_آملی
جمع کردن مال، آرامش نمی دهد بلکه اضطراب می آورد يك عدّه اشتباه فکر می كنند و خيال می كنند اگر بخواهند دلشان آرام شود و اضطرابش از بين برود، بايد مال جمع كنند و روی هم بگذارند. در صورتی که آنچه به دل انسان آرامش می دهد، مال و كثرت مال نيست. این ها پوچ هستند. آنچه به دل انسان آرامش می دهد، ذكر الله و ياد خداست.( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) ؛ یاد خدا به قلب‏ها آرامش می دهد. انباشته كردن مال، انسان را بيچاره می كند. انسان به جايی می رسد كه اگر تمام عالم را هم به او بدهند، يك گره ای برایش به وجود می آيد که هيچ كدام از اين ها نمی تواند بازش بكند. وقتی سرت به سنگ بخورد، تازه این حرف ها را می فهمی . آنچه اضطراب را از دل می برد، برعكس مال است. مال حتّی از نظر دنيايی هم اضطراب آفرين است. امام علی(ع) به كُميل گفت: علم تو را حِراست می كند، امّا تو بايد بروی و مال را حفظ بكنی . 1️⃣سورۀ مبارکۀ رعد، آیۀ 28 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 حاج آقا_مجتبی_تهرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔅 ذکری که ریشه گناهان رو میسوزاند و زمینه گناه رو در انسان نابود میکنه 🔰استاد عالی
💠 امنیت آبرو 🔹 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنكُمْ﴾؛ یك نفر این توطئه را راه نینداخت؛ ولی بدانید این یك آزمون_الهی است، این خیر است، زیرا وضع نفاق و منافق روشن می ‌شود و آنها رسوا خواهند شد، طهارت همسران پیغمبر مشخص می‌ شود، حدّ الهی نسبت به قاذفین جاری می ‌شود و شما نفاق و منافق را می ‌شناسید كه نفاق یعنی چه و منافقان چه گروهی ‌اند و تا كجا حاضرند هتّاكی كنند: ﴿لاَ تَحْسَبُوهُ شَرّاً لَّكُم بَلْ هُوَ خَیرٌ لَّكُمْ﴾، همان ﴿عَسَی أَن تَكْرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ﴾ است؛ مبادا شما این را شرّ تلقّی كنید، برای شما خیر است. 🔹 آن گاه فضای اجتماع را در ضمن این آیات مشخص می ‌كند كه جامعه اسلامی نه تنها امنیت نظامی و مالی، [بلكه] امنیت حیثیتی هم می خواهد یعنی همه باید آبروی یكدیگر را حفظ بكنند، چیزی را كه شنیدند فوراً منتشر نكنند و چیزی را كه شنیدند، تا می‌ توانند كتمان كنند و اصلاح كنند تا امنیت حیثیت و آبروی مردم در جامعه محفوظ بماند. 🔹 كارِ خدا را به خدا واگذار كنیم، دیر هم نشده است، ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ﴾، آتش جهنّم هم منتظر تبهكاران است؛ ولی در دنیا كه زندگی می ‌كنید، با خیال جمع و آبروی حفظ ‌شده زندگی كنید؛ محكمه ‌ای هست، هیچ چیزی هم فوت نمی ‌شود روزی هست كه بر خدا چیزی مخفی نخواهد بود، چه اینكه امروز هم مخفی نیست! آیت_الله جوادی_آملی
🔹 آیت الله حائری شیرازی: 🔸 نسلی که تربیت می‌کنید، مأموریت‌های بزرگی خواهند داشت!🔸 بنده به پدران و مادران عرض می‌کنم که فرزندان ما فرزندان عادی و معمولی نیستند؛ فرزندان ما از ما بهترند. فرزندان ما باید پیش مربی بزرگ‌تری تربیت بشوند. فرزندان ما برای آینده روشن‌تری در جهان در اختیار ما گذاشته شده‌اند. از این جهت فرزندان سؤالاتی می‌کنند که قبلاً نمی‌کردند. فرزندان ما فرزندانی هستند که می‌خواهند سرنوشت عالم را عوض کنند. نسل گذشته شاه را برانداخت و این نسل می‌خواهد استکبار جهانی را براندازد. نسل گذشته امام و اسلام را در حد توان در این کشور حاکم کرد و نسل آینده می‌خواهد سراسر جهان را زیر پوشش نور و هدایت قرار بدهد. البته این‌طور نیست که فقط این کشور عالم را اداره کند؛ نه، کشور ما آتشی را روشن می‌کند و از برکت این آتش، در کشورهای دیگر و مردم آنها هم عشق پیدا می‌شود و شعله می‌کشد. این‌طور نیست که کشور ما همه عالم را زیر و رو کند؛ نه، این کشور زودتر آتش گرفته و آتش ایمان در آن اثر کرده است. ما کاغذ زیر این همه هیزم هستیم. امام کبریتی را که امام زمان زد، به ما نزدیک کرد و این همه جوان را با شعله ایمان مشتعل کرد. خود امام هم آماده‌تر از هر کسی بود و این آتش در او بهتر اثر کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با چه ذکری شیاطین رو از خودمون دور کنیم؟؟؟ 🔸 خـاطـره ای جـالـب از استاد رائفی‌پور در دیدار با یک جن‌گیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 آیا می‌دانید که علامه طباطبایی چه نگاهی به تربیت قرآنی داشتند؟ در جلسه‌ای توسط استاد وکیلی، نگاهی به نظرات علامه طباطبایی درباره تربیت قرآنی می‌اندازیم. یکی از راه‌های ادب کردن، آموختن و زندگی با اصول قرآنی است. با مطالعه و تفکر در آیات قرآن، می‌توانیم راه ادب و تربیت را پیدا کنیم. به راستی بهترین راه تربیت که قرآن آن به ما می آموزد چیست؟
یادگار آقا فخر...! حجت الاسلام محمدحسن الهی: خداوند آقا فخر را رحمت کند، زمانی من با شوخی به او گفتم آقا! شما چرا درس طلبگی نخواندید؟ شما که در حوزه علمیه نجف بودید؟! ایشان گفت من زمانی در نجف بودم، آن‌جا از ناحیه‌ امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- عنایتی به من رسید ... گفتم آقا ممکن است آن عنایت را به ما هم بگویید؟ فرمودند: شب‌های جمعه سی مرتبه سوره‌ قدر را می‌خوانم و بعد هم می‌گویم «اللهم اَلهِمنا الخَیر و عمل به ؛ یعنی: خدایا توفیق کار خیر را به من الهام و توفیق عملش را به من عنایت فرما» که فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی است؛ ایشان می‌فرمودند: به این ترتیب من در طول هفته می‌فهمم چه کاری باید انجام بدهم، کجا باید بروم و کجا نباید بروم! 🔸شما هم هر شب جمعه سی مرتبه  [سوره] «انا انزلناه» بخوانید. آقای طلبه این یادگاری را از من گوش کن! هر شب جمعه سی مرتبه سوره‌ی قدر را بخوان، بعد ببین مطالب را چه طوری می‌فهمی؛ دیگر مُدام نمی‌آیی و بگویی من حافظه‌ام کار نمی‌کند، مطالب سنگین است، نه! می‌فهمی. ما نمی‌دانیم این‌ها چیست!
☑️ العبد محمدتقی بهجت: 📝امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«زِیارَةُ أَبی أَفْضَلُ مِنْ زِیارَةِ الْحُسَینِ علیه‌السلام لأِن الْحُسَینَ علیه‌السلام، یزُورُهُ الْعامةُ وَ الْخاصةُ، وَ أَبی لایزُورُهُ إِلا الْخاصةُ؛ ▪️زیارت پدرم از زیارت امام حسین علیه‌السلام افضل است، زیرا امام حسین علیه‌السلام را عامه و خاصه زیارت می‌کنند، ولی پدرم را جز خاصه (شیعیان دوازده امامی) زیارت نمی‌کنند». 🔻لذا کرامات از ضریح آن حضرت بیشتر از ضریح امام حسین علیه‌السلام ظاهر می‌شود. 🔰بنابراین، ایرانی‌ها باید نعمت حرم حضرت امام رضا علیه‌السلام را که زیارت آن برایشان فراهم است، مغتنم بشمارند. 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۳۲۸
سحر و علوم غریبه.mp3
4.2M
در مورد سِحر و اِبطالِ سِحر آیت الله مفیدی یزدی
استاد احمد عابدی: ‍ به مناسبت شهادت امام حسن عسکری علیه السلام 1 سلام الله علیه ✅ ائمه ابن الرضا علیهم السلام استاد احمد عابدی: 💠 به سه امام نهم، دهم و امام يازدهم عليهم‌السلام، «ائمه‌ ابن‌الرضا» گفته می شود، اگر اين امامان را در نظر بگيريد، همانند یک ماه هستند که هر چه به پایان ماه نزدیک می شود کم کم کوچک می شود و به محاق می رود تا جایی که کاملاً غروب می کند و پنهان می گردد. 💠 ائمه‌ی ابن‌الرضا عليهم‌السلام اين‌طور بودند که خود امام رضا عليه‌السلام كاملاً در بين مردم و در جامعه حاضر بود؛ ولی امام جواد علیه السلام كمتر در ميان مردم بود. امام هادی علیه السلام خيلی كمتر در جامعه حضور داشت و امام حسن عسکری عليه‌السلام که بسيار بسيار كمتر و در حصر خلیفه قرار گرفت. 💠 یعنی مصلحت و خواست ائمه علیهم السلام این بود که مردم را عادت بدهند به اينكه در زمان غيبت و عدم حضور امام، چطور دين خودشان را بتوانند تكميل بكنند و احكام خدا را به ‌دست بياورند. ✅ دوران مِحنت 💠 زمان امام عسکری علیه السلام را «دوران محنت» می گویند. يعنی دوران «متوكل»، «معتز»، «مستعين» و «مستنصر» که همه از بنی عباس بودند و خود را خلیفه می دانستند و اتفاقاً از القابی استفاده می کردند که همان لقب‌های امام زمان عليه‌السلام است؛ چون اين‌ها خودشان ادعاي مهدويت داشتند. 💠 يكی از سختی های خلفای عباسی که در زمان امام یازدهم يعنی از سال تقريباً 235 تا 260 هجری قمری انجام دادند، «دوران محنت» است. 🔹 «محنت» به زبان فارسی امروزی، يعني دوران «تفتيش عقائد» و یا به تعبیر عرفی «زیر پاکشی». به هر حال در آن زمان دادگاه تفتيش عقائد درست كردند. به همین جهت آن دوران، سخت‌ترين زمان برای شيعه بوده است. حتی زمان امام حسين عليه‌السلام نیز شيعه اين‌قدر در فشار نبود كه زمان امام عسکری (عليه‌السلام) در فشار بود. 🔹 ماجرا به این صورت بود که در زمان امام عسکری عليه‌السلام افرادي در کوچه و خيابان می چرخیدند، به هر کسی برخورد می کردند، مصاحبه می‌كردند، سؤالهایی می پرسیدند که به نحوی بازجویی بود. یعنی سؤالها را به گونه ای می پرسیدند تا طرف مقابل حرفی بزند که بر ضد خودش تمام شود. سؤال يك چيز بود، اما هدف چيز ديگری بود. این را زيرپا كشي گویند. ... به همین گونه هزاران هزار نفر را ... كشتند. اين را مي‌گويند دوران محنت. ▪️ امام حسن عسکری عليه‌السلام در چنین دوره ای بوده است و لذا سخنان آن حضرت را با توجه به این شرايط باید معنا و تفسیر کرد که مراد امام از این فرمایش چیست.
💠 امام عسکری عليه‌السلام از رسول خدا نقل فرمودند: 👈«مَنْ تَتَبَّعَ‏ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ‏ فِي‏ جَوْفِ‏ بَيْتِهِ؛ «اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا می‌كند، حتی در خانه خودش.»