✅ برای شرکت در اخرین جلسه کارگاه مادر زیبابین، ساعت ۹ میتوانید وارد اتاق زیر شوید:
https://vc.quranetratschool.org/kargah-namaz
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت کارگاه بررسی فرازهای توحیدی تعقیبات پنجگانه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها- فراز بندی تعقیب نماز عصر
✨ تاریخ: 10 فروردین ۱۴۰۰
✨ ارائه دهنده: خانم خوش اخلاق
✨ جلسه: دهم
⛔️ لطفاً صوتها را فقط بانوان گوش کنند.
#صحیفه_فاطمیه
#تعقیبات_نماز
@davat_namaz
-844488958_-213489.pdf
610.8K
#پی_دی_اف کارگاه فرازهای توحیدی تعقیبات نماز حضرت صدیقه سلام الله علیها- تعقیب نماز عصر
تاریخ: 11 فروردین ۱۴۰۰
#صحیفه_فاطمیه
#تعقیبات_نماز
@davat_namaz
سلام
برای شرکت در کارگاه به آدرس زیر وارد شوید:
مریمی:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/tadabbor224
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 روز جمهوری اسلامی ایران مبارک باد 🌷
نهال «جمهوری اسلامی» شاخۀ ایرانی شجرۀ طیبۀ انقلاب جهانی اسلام است که تاریخی به قدمت و عظمت اسلام دارد.
@davat_namaz
بحث پیرامون سرّ طهارت به اینجا رسیدیم که
ما جلوه ی ذات حق هستیم و از او جدا نیستیم.
ولی چرا ما این حضور و نزدیکی را درک نمی کنیم؟
اشکال کجاست؟
هو معکم این ما کنتم را چرا ما درک نمی کنیم؟
این مطلب گفته شد که
آنچه مانع است و نمی گذارد ما حضور را داشته باشیم چیزی جز خود ما نیست.
و این حجابها از خود من است که نمی گذارد این قرب و نزدیکی را احساس کنم.
پس وقتی حجابها از خود من شد و مانع خود من است.
انسان باید اول حجابها را بشناسد و بعد در صدد رفع آن بر بیاید.
گفته شد که برای رفع این مانع خدای سبحان یک نصیحت به ما کرده است.
در سوره ی مبارکه سبا آیه 46 :
قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّـهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ
گفته شد که این آیه با تعبیرات خاصی آمده است.
یعنی: فقط یک دستور العمل کافی است تا انسان را نجات بدهد.
و آن این است:
أَن تَقُومُوا لِلَّـهِ
اگر انسان برای خدای عز و جل قیام بکند، این قیام لِلّه سبب می شود که حجابها برداشته شود و حضور را به مرحله ی ایمان برساند.
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz
توضیحی درباره ی مرحله ی ایمان:
ما یک ادراک عقلی داریم و یک باور .
بین ادراک عقلی و باور فاصله است.
چه بسیار مواردی که ما ادراک عقلی داریم ولی باور نداریم.
و تا انسان باور نکند به مرحله ی عمل وارد نمی شود هرچند ادراک عقلی داشته باشد .
اما اگر این ادراک عقلی به مرحله ی باور رسید به مرحله ی عمل هم وارد می شود .
عموما مردم این ادراک عقلی را نسبت به خدای متعال ، نسبت به قیامت و حتی نسبت به امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)دارند .
اما این ادراک عقلی ما را به عمل وادار نمی کند .
اگر از ما بپرسند که جایی هست که خدای متعال شما را نبیند ؟
می گوییم نه! و حتی دلیل هم می آوریم. اثبات هم می کنیم ولی اینها همه ادراک عقلی است.
ولی ایمان وقتی است که انسان این را مشاهده می کند و به مرحله ی عمل می رساند .
گاهی برای یک بچه، آتش را تعریف می کنید. میگویید آتش این است، داغ است، می سوزاند و...
اینها همه برای بچه ادراک عقلی است. خیلی باورش نیست و وارد عمل نمی شود و دست به آتش هم دراز می کند .
اما اگر از همان اول این دست را بیاورید کنار آتش و دستش کمی بسوزد، دیگر این بچه به محض اینکه آتش دید کنار می رود .
ما هم همین هستیم. ما هنوز به مرحله ی ایمان به خدای متعال نرسیده ایم.
مثلا اینکه حضرات معصومین(علیهم السلام) ولی نعمت ما هستند این را باور نداریم. ادراک عقلی داریم. در نتیجه از ولی نعمتمان غافل هم هستیم.
اگر ما در هر روز 5 نوبت نماز می خوانیم و در هر نماز دوبار سوره ی مبارکه ی حمد را تلاوت می کنیم این آیه ی شریفه ی الحمد لله رب العالمین را به غیر از نافله ها داریم ده بار تکرار می کنیم.
اما این برای ما یک ادراک عقلی است، باور نیست.
در الحمد للله گفتیم الف و لام الف و لام استقرار و جنس است. یعنی هر حمدی برای خدای سبحان است.
مثلا یک گل را تعریف می کنید و می گویید گل چه قدر زیباست. این حمد خداست. چون این گل جلوه ی آن است. درست است گفتید گل زیباست ولی حمد و ثنای او شد.
حتی از یک شخص تعریف می کنید این فرد خوبی است، با سواد است و... همه ی اینها حمد و ثنای اوست. او فقط جلوه است .
شخصی می آید یک قصیده در مدح امیر المومنین(علیه السلام) می گوید این در واقع مدح خدای متعال است. چون حضرت جلوه ی بزرگ اوست.
حالا اگر غیر از ادراک عقلی به مرحله ی ایمان هم برسیم، دیگر شرک از درون انسان رخت بر می بندد.
حتی اگر کسی از شما تعریف کرد، این را تعریف خودتان نمی بینید که دچار عجب شوید.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz
دریافتیم که باید به این ایمان برسم که من دیگر خود نیستم. بلکه من جلوه ای از او هستم.
نزدیک ترین مثال برای جلوه هم، مثال دریا و موج دریا است.
فکر کنید و این بحث را رها نکنید. باید نشست و فکر کرد و به خود تلقین کرد که
تو جلوه ای، تو موجی، تو هیچ چیز نیستی!
و با همه ی اینها که گفتید اگر کسی تعریفتان را کرد و دلتان خواست بیشتر بگوید معلوم میشود که هنوز با توحید فاصله دارید.
اما اگر تمرین ها به جایی رسید که اگر تعریف بکنند و نکنند برایتان تاثیری نداشته باشد، چون خودتان را جلوه می بینید و خودیتی برای خودتان سراغ ندارید، در این مرحله شخص از شرک خارج شده و به یک توحید می رسد.
این جا شخص در سلوک و صراط است.
انسان چرا ریا می کند؟ چون هم خودش را می بیند و هم دیگری را! دو تا شرک است.
اول خودش را می بیند می خواهد کار برایش بشو، پس این حب نفس هست.
ودیگری را می بیند و او را منشا اثر می بیند و می خواهد او را وادار کند که این کار را برای او بکند .
پس جلوه ای در کار نیست، دم از استقلال است، و شرک است.
این امور را از علائمش باید شناخت. می گویند هر شیئی با آثارش شناخته می شود .
اگر هنوز در کارها ریا هست، هنوز جلوی دیگران نمازش را بهتر می خواند و شتاب زدگی اش کمتر است و.....این هنوز خود را می بیند.
باید برگردد و روی همین اصل کار کند.
اول انسان اشکال را دیده و بعد می آید در دعاها.
در دعا ها ممکن است چند تا دعای کلیشه ای بکند.
گفتیم دعا سه مرحله دارد
یک مرحله ی قال، یک مرحله ی حال و یک مرحله ی استعداد .
و دعا تا در مرحله ی قال و گفتار است. اجابت ندارد. چون با حقیقت گفته نمیشود .
اگر به مرحله حال رسید که خودش خود به خود به مرحله ی استعداد می رسد صد در صد اجابت است.
گاهی ما فقط دعا می کنیم و دعایمان قال است. اما اگر این مساله برایمان یافتنی شد، چه چیز یافتنی شد؟ اینکه اشکال کار کجاست. فهمیدید که من اگر ریا می کنم هنوز خودم را می بینم.
حتی اگر گناه در زندگی من هست. من گناه را برای چه کسی می کنم؟ برای خدا یا برای خودم است.
این حدیث رسول اکرم که حب النفس راس کل خطیئه هست ، شما هیچ لغزشی نمی کنید مگر اینکه منشاء آن حب نفس است.
📚استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz