eitaa logo
گفتگوی اسلام و مسیحیت
595 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
434 ویدیو
87 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دومین پیش نشست همایش بین المللی اخلاق در اسلام و مسیحیت موضوع: اخلاق تعامل با پیروان سایر ادیان در اسلام و مسیحیت 🌎پرفسور ژوزف ایلول ( استاد دانشگاه پاپی سن توماس رم ) 🌏حجه الاسلام سید مصطفی دریاباری ( مدیر موسسه بین المللی فرهنگ و تمدن) سخنرانی به انگلیسی همراه با مترجم زمان شنبه (امروز) ساعت 12:30 ظهر مکان : پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (دانشگاه باقر العلوم) لینک حضور مجازی : http://dte.bz/philconf
New PDF File.pdf
2.25M
🎙📚⃣ 📱 نسخه مطالعه موبایلی خواندنی «روایت «شه ملک لافتی» در » 📗🔔ناقوس ها به صدا در می آیند. ☪✝ eitaa.com/Debate
گفتگوی اسلام و مسیحیت
🎙📚#معرفی_کتاب2⃣ 📱 نسخه مطالعه موبایلی خواندنی «روایت «شه ملک لافتی» در #کلیسا» 📗🔔ناقوس ها به صدا د
﷽؛ 🎙📚 📗🔔" ناقوس ها به صدا درمی آیند. " 📇🗞📚انتشارات عهدمانا از مقابل مجسّمه‌ی مریم مقدس گذشت. دکمه‌های پالتوی بلند مشکی‌اش باز بود. شال سبزی روی گردنش انداخته بود. به‌آهستگی قدم برمی‌داشت و به دو مرد ژنده‌پوش که جلوی در کلیسا ایستاده بودند، نگاه می‌کرد. مردان با دیدن او چند قدمی جلو آمدند،‌ با تکان دادن سر سلام کردند و مردی که مسن‌تر بود و ته‌ریش جوگندمی داشت، «گفت: پدر، ما را آندریان ویتالیویچ فرستاده، گفت شما کارمان دارید.» کشیش یادش آمد که دیشب به دوستش آندریان ویتالیویچ زنگ زده و از او خواسته بود دو نفر از کارگران رستورانش را برای نظافت و مرتکب کردن کلیسا بفرستد. کشیش به آن‌دو لبخند زد و گفت: «بله! بله! با من بیابید.» کشیش کلید انداخت و در را باز کرد. هرم گرمای شوفاژهای روشن سالن، به‌صورت‌هایشان خورد و.... ☪✝ eitaa.com/Debate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛪️ کلیسای جامع Chartres واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی پاریس دارای شیشه های رنگی است،این درروز معمولی است، امّا درشب زیباترین کلیسای جهان می شود. این کلیسا به عنوان یکی از عالی‌ترین مثال‌های گوتیک فرانسوی به شمار می‌رود. کلیسای جامع کنونی در بین سال‌های ۱۱۹۳ تا ۱۲۵۰ ساخته شده‌ است. این کلیسای زیبا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. ☪✝ eitaa.com/Debate
گفتگوی اسلام و مسیحیت
﷽؛ 🔍📝 #معرفی_مقاله1⃣ ََشآن اخلاقی محیط زیست از نگاه #اسلام و #مسیحیت 🖋نویسنده: مهدی احمدی مجلّ
﷽؛ 🔍📝 ⃣ بررسی تطبیقی نشانه های آخرالزمان از دیدگاه دین و 🖋نویسنده: سید جعفر موسوی گیلانی مجلّه: مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی/شماره ۱۲/پاییز و زمستان ۱۴۰۰/ISC ☪✝ eitaa.com/Debate
﷽؛ 📌 یا مسیحیت تنصیری؟ ✍️واژه در ترجمه، معادل کلمه قرار داده‌ شده و استفاده می‌شود، امّا در حقیقت این معادل‌سازی دقیق و درست نیست. معادل درست‌تر کلمه ی میسیون را در عربی، بیان کرده‌اند، به معنای نصرانی‌سازی. ⏮به عنوان مثال، در در در آخر باب ۲۸، تحت عنوان مأموریت بزرگ، آخرین کلمات حضرت عیسی خطاب به یاران و حواریونش بیان شده‌است: « امّا ۱۱ رسول جلیل، بر کوهی که ایشان را نشانده بود، رفتند و چون او را دیدند، پرستش نمودند، لیکن بعضی شک کردند، پس عیسی پیش آمده، بدیشان خطاب کرد و گفت: تمامی قدرت در آسمان و زمین به من داده شده است. پس رفته، همه امت‌ها را شاگرد سازید و ایشان را به اسم اَب، اِبن و روح‌القدس تعمید دهید و ایشان را تعلیم دهید همه اموری که به شما حکم کرده‌ام، حفظ کنند و اینک، من هر روزه تا انقضای عالم با شما خواهم بود. آمین‌.» ⚠️شاگرد‌سازی، اصطلاحی است که بر اساس الهیات شکل می‌گیرد. دستور حضرت عیسی مبنی بر تعمید دادن پیروان، یعنی این‌ها را مسیحی بسازید. مشابه تعمید دادن، شهادتین گفتن در اسلام است. کسی که می‌خواهد وارد شود، او را می‌دهند. این غیر از این است که بگوییم میسیونرها، بشارت می‌دهند، چون بین بشارت دادن و تبلیغ کردن و میسیون، تفاوت وجود دارد. ما هم در کشورهای مختلف دنیا تبلیغ می‌کنیم و مراکز اسلامی در اروپا داریم. این ابلاغ، وظیفه دینی ماست، امّا وظیفه‌ای که در انجیل، حضرت عیسی به عهده می‌گذارد، این نیست که شما بروید و فقط حرف من را به مردم برسانید یا بشارت دهید، چه پذیرفتند و چه نپذیرفتند؛ بلکه می‌گوید آن‌ها را تعمید دهید و شاگرد بسازید. ✝️در واقع، وظیفه‌ای که حضرت عیسی بر اساس بر دوش مسیحیان قرار می‌دهد، این است که مردم را مسیحی کنند، یعنی همان تنصیر یا نصرانی‌سازی. پس معادل درست واژه‌ی میسیونر، مبشّر نیست، بلکه منصّر است؛ یعنی کسی که نصرانی می‌سازد و وظیفه‌اش این است.(1) 📚پی‌نوشت: ۱. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسنی در گفتگو با فصلنامه روشنا، بهار ۱۴۰۱ ☪✝ eitaa.com/Debate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ اشاره های مختلف به خدای در ☪✝ eitaa.com/Debate
﷽؛ 📌ضرورت توجّه حوزه علمیه به دفع روز با ارائه پاسخ های علمی ◀️آیت الله عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان، در دیدار حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در قرآن، حرف‌های تازه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست، یک کتاب عمیق علمی که همگان در برابر آن اظهار عجز می‌کنند و لذا حوزه باید بیش از دیگران به قرآن توجّه ویژه داشته باشد و اولین حرف را در حوزه بزند. ◀️وی در بخش دیگری از سخنان خود بر توجه حوزه به دفع شبهات روز اشاره کرده و ادامه‌ داد: در سابق بزرگی وجود داشت و فقهای نام آوری همچون ابن حزم اندلسی و ابن رشد که مرحوم بروجردی نیز از او به عظمت یاد می‌کند، بودند، امّا شبهات و قلم فلاسفه کاری کرد که این مساجد، تبدیل به شد و این کلیسا هم تبدیل به انبار شد و بساط بر چیده شد، یعنی و شمشیر و گلوله نبود که اسلام را از این منطقه گرفت، بلکه شبهات و قلم فلاسفه غربی بود که اسلام را از مسجد قرطبه گرفت و دیگر هیچ خبری از اسلام نماند و الان نیز این خطر وجود دارد و حوزه باید برای دفع شبهات علمی ورود کند. ◀️آیت الله جوادی آملی گفت: حوزه باید توجّه ویژه به فلسفه و مباحث عقلی داشته باشد و شبهات علمیه را پاسخ دهد، چرا که قطب فرهنگی اسلام «عقل» است و این می‌تواند در برابر کانت و امثال کانت و فلاسفه غربی بایستند. ☪✝ eitaa.com/Debate
﷽؛ 🏥 سلسله مراتب در شرق آشوري كليسا فقط مركزي براي عبادت محسوب نشده ، نقش نهادي و سازماني آن در اولويت قرار گرفته است. در اين سازمان هر يك از اجزا در رابطه اي ويژه با كل قرار دارد و هر يك وظايف خود را متناسب با جايگاه كسب شده، انجام مي‌دهد.در واقع كليسا، يك حكومت كوچك در درون يك امپراطوري بزرگ تر است. در قديم نيز اين طبقه بندي وجود داشته است. در ايران كاتوليكوس كه امروزه به آن پاترياك ميگويند، رئيس كليساهاي شرق محسوب مي‌شد و تقريباً درجه‌اي همانند پاپ در روم داشت (ميلر، 310 : 1931). وي از بين اسقفان اعظم در شهرهاي بزرگ كه تعداد در آن بيشتر بوده انتخاب مي شده و چند ديگر را تحت نظارت خود داشته است. براي هر اسقفي معاوني بود كه زير نظر اين اسقف چند كشيش و شمّاس خدمت مي‌كردند(همان، 311). امروزه در كليساي شرق آشوري نه رتبۀ كليسايي وجود دارد كه در سه دستۀ كلي طبقه بندي مي‌شوند، رتبۀ شماسان، رتبۀ كشيشان، رتبۀ اسقفان.اين دسته بندي كلي با مناصب روحاني در كليساي ارتدكس شباهت تامي دارد (زيبايي نژاد، 90 : 1357).امّا در درون هر رتبه، سه دستۀ مختلف قرار مي گيرد. رتبۀ شمّاسان عبارت است از : قاري ، دستيار شمّاس و شمّاس. قاري يا قاري وا/ qariva/ كسي است كه در برخي از مراسم مذهبي فقط حق دارد بخش هايي از را قرائت كند. دستيار شمّاس كه به آن هوپتياكنا/ houpetiakena/ گفته مي‌شود، شماسي است كه مسئول تميز كردن كليسا و قدس القدس مي‌باشد. همچنين او حق دارد در طي مراسم بخش‌هايي از عهد عتيق و رسالات رسولان را قرائت كند. اما شماس يا دستيار كشيش فردي است كه همراه كشيش در تمام مراسم مذهبي از قبيل عقد، فوت، عشاي رباني و ... شركت كند (الف، 2 و 4). در رستۀ كشيشان، ابتدا يك كشيش ساده، يا قشيقا / qasiqa /قرار دارد كه مسئول برگزاري مراسم عبادي است. پس از وي خوري اسقف/ xoriosqof / قرار مي گيرد كه معمولاً دفتر دار اسقف محسوب مي‌شود. يعني اگر يك منطقه اسقف نشين باشد معمولاً يك نفر به عنوان دفتر دار انتخاب مي‌شود. خوري اسقف چشم و گوش اسقف و بازرس كليسا است. در مرحله بعد سركشيش يا آركدي ياكون / arkedei yakaun/ قرار دارد. سركشيش معمولاً براي يك منطقه انتخاب مي شود و كشيش‌هاي ناحيه تحت نظارت وي اداره‌ مي‌شوند و به نوعي سخن گوي اسقف محسوب مي‌شوند. (همو). در رستۀ اسقفان، ابتدا اسقف ساده قرار مي گيرد كه براي يك منطقه بزرگ مسيحي نشين انتخاب مي شود.از حيث اهميت نقش او در كليسا همچون نقش موسي (ع) براي هدايت قوم يهود در گذر از سرزمين مصر است. در اين رتبه بندي بعد از اسقف سر اسقف يا متراپوليد/ metrapolid / قرار دارد معمولاً پنج يا شش اسقف و يا حتي بيشتر تحت نظارت وي هستند. در اكثر كشور ها مترا پوليد در پايتخت آن كشور زندگي مي‌كند و واسط بين پاتريارك / pateriark/ و ساير اسقفان محسوب مي‌شود به اين فرد اسقف اعظم نيز مي گويند. پس از وي نيز پاتريارك قرار دارد كه بزرگ ترين مرجع كليسايي است و معادل پاپ در كليساي كاتوليك مي‌باشد. به پاتريارك در قديم كاتليكوس و جاثليق نيز مي گفتند. پاتريارك عالي ترين درجه كليسايي است كه مسئوليت سرپرستي كل كليسا در نقاط مختلف جهان را بر عهده دارد و تنها كسي است كه مي‌تواند مراسم دست گذاري اسقف اعظم را برگزار كند(همو). در كليساي كاتوليك (كلداني) نيز همين‌ طبقه‌بندي ‌با ‌تفاوت هاي‌ اندكي ‌قابل‌ مشاهده‌ است. اين‌ رتبه‌ها‌ عبارتنداز: رتبۀ شمّاس‌ها يا شمرش /samaras /رتبۀ كشيش‌ها يا قشا/ qasa / رتبۀ اسقفان يا اپسقوفapseqou fa/ آن ها طبق سنت كليساي قديمي هنوز داراي يك پاتريارك هستند، امّا اين پاتريارك زير نظر پاپ عمل مي‌كند(الف ، 3). نكتۀ جالب در كليساي شرق آشوري، عدم حضور زن در اين سلسله مراتب است. حتّي زن راهبه نيز در كليساي شرق وجود ندارد. البته رتبۀ زنان در ساير فرقه هاي كليسا از اين حد بالاتر نرفته است. هر چند گاه قدّيسه هايي در بين آن ها يافت مي‌شود كه به علّت ممارست‌هاي ذهني و روحي به مقام بلندي دست يافته اند، امّا رسيدن به مرحله شمّاسي نيز براي زن ها امکان پذير نيست. 📌📜این مقاله نوشته سركار خانم فرزانه سجّادپور است که از سايت آشور اقتباس شده است. ☪✝ eitaa.com/Debate