سنت عزاداری
خطبههای حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام بخشی از شکلگیری سنت عزاداری برای امام حسین(ع) بوده است تا به این وسیله هم یاد واقعهی عاشورا از ذهنها فراموش نشود و هم تبلیغات بنیامیه خنثی شود.
در این خطبههای جانگداز و پر از صلابت، مخاطب امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و بانوانی که در کاروان اسرا بودند، ذهنهای بستهای بود که غرق در تبلیغات بنیامیه شده بودند.
همچنین این خطبهها با هدف آگاهیبخشی در برابر جامعهی مسلمانانی که منجر به واقعهی کربلا شده بودند، ایراد میشد.
آن گریههای جانسوزی که از اسرای آلالله در مقاتل نقل شده است، صرفا برای مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش نبوده است، بلکه آن اشکها، با بصیرت و بهمنظور آگاهیبخشی نسبت به اوضاع جامعهی آن دوران از چشمهای زنان و کودکان کاروان اسرا جاری میشده است.
در مقاتل آمده است که خبر واقعهی کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش در اوائل ماه صفر به ام سلمه رسید و ایشان اولین اجتماع عزاداری برای امام حسین(ع) را در مدینه برگزار کردند.
اهالی مدینه، بزرگان شهر و بنیهاشم در مجالس عزا حاضر میشدند و مجلس زنانهی عزاداری نیز همزمان برقرار میشد و بعد از آن به مدت سه سال هر روز مجلس روضهی اباعبدالله(ع) برقرار بوده است.
به گفتهی مقاتل حضرت امالبنین نیز برای پسران خود در بقیع مجلس عزاداری برپا میکردند و در این مجالس به روشنگری مردم نسبت به واقعهی کربلا میپرداختند.
همسران امام حسین(ع) نیز گروه دیگری بودند که مجالس روضه و عزاداری به راه میانداختند و با گریهها و روضههای جانسوزشان نقاب از چهرهی پلید بنیامیه برمیداشتند.
حضرت زینب(س) در همان سال اول به دلیل خطبههایی که با هدف روشنگیری ایراد میکردند، از مدینه به شام و با ادعای برخی به مصر تبعید شدند، اما مجالس عزا تعطیل نشدند.
اما با تمام آنچه که ذکر شد ما شکلگیری سنت عزاداری برای امام حسین(ع) را بیش از همه مدیون امام سجاد(ع) هستیم. ایشان بهقدری گریه میکردند که هرکس میرسید به او میگفت: انقدر گریه نکنید، اما ایشان تا زمانی که جو فکری و سیاسی جامعه تغییری نکرد، بهعنوان یکی از شاهدان واقعه مدام از کربلا میگفتند و یارانشان را تشویق به ذکر مصائب میکردند. ایشان حرمت روز عاشورا و گریه بر امام حسین(ع) را به عنوان راه نجات و ورود به بهشت توصیه میکردند.
در نقلی آمده است که در همین دوره حضرت سکینه(س) که زنی فاضل و شاعر بودند، در تمام مجالس شعر و ادب به مدت پنجاه سال بدون ذکر واقعهی کربلا حاضر نشدند.
در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) اوضاع جامعه برای اهل بیت کمی مساعدتر شد و در این دوران بود که پایههای عزاداری و اقامهی مجالس عزای امام حسین(ع) شکل گرفت.
امام محمد باقر(ع) به عنوان مرجع دینی و فکری آن دوران شعرخوانی و قصیدهگویی در رثای اباعبدالله(ع) را رواج دادند و توصیه میکردند با حفظ جوانب احتیاط مجالس خانگیِ عزاداری هرچند اندک برگزار شود.
همچنین سنت تعطیل شدن کسب و کار در روز تاسوعا و عاشورا نیز از دورهی ایشان به یادگار مانده است.
در دوران امام صادق(ع) سرودن اشعار آیینی رواج پیدا کرد و همچنین امساک کردند از خوردن غذای لذیذ در روز عاشورا و مشکی پوشیدن، از یادگاران این دوران است.
و اما رسم یک دهه عزاداری برای اباعبدالله(ع) از امام کاظم(ع) به یادگار مانده است.
در هر دورهای هریک از امامان باتوجه به شرایط حاکم بهنحوی یاد و خاطرهی واقعهی کربلا را زنده نگهداشتن، تا شیعیان آنها در دهها و صدها سال بعد بتوانند این سنت را ادامه دهند و به فرمودهی امام خمینی اگر نبود محرم و صفر اسلام زنده نمیماند.
ذکر مصیبت برای اباعبدالله الحسین(ع) مانند دستگاه شُکی است که دلهای مرده را زنده میکند.
✍🏻 زهرا کبیری پور
منبع: محمد محمدی ری شهری، دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ.
پیشوایی، مهدی، مقتل جامع سیدالشهداء.
#صلیاللهعلیکیااباعبدالله
@Delneveshteeee
این زندگی میگذرد؛ لذات و سختیهایش همه به طرفةالعینی میگذرد. شما در دورهی جوانی، این حرف را درست نمیفهمید. انسان در دوران جوانی خیال میکند دنیا ثابت است، ساکن است، همیشه همین جور است؛ به سن ما که رسیدید، یک نگاه میکنید، میبینید دنیا عجب سریع میگذرد؛ چشم به هم میزنید، گذشته. خب، آن طرف:«و انّ الدّار الأخرة لهی الحیوان»؛زندگی و حیات، آنجاست.«ذلک الّذی یبشّر الله عباده»–که امروز در آیات کریمه میخواندند–بشارتهای الهی آنجاست. هم برای آنجا، هم برای حفظ عزت کشور و پیشرفت کشور، وضع حجاب را، وضع عفاف را، وضع تقیدات و پایبندی را خانمها باید مراقبت کنند؛ این وظیفه است. خودنمائی و جلوهفروشی، یک لحظه است و آثار سوء آن برای کشور، برای جامعه، برای اخلاق، حتّی برای سیاست، آثار مخرب و ماندگار است؛ در حالی که ملاحظهی عفاف، ملاحظهی حدود شرعی در رفتار و حرکات بانوان، اگر چنانچه سختیای داشته باشد، سختیِ کوتاهی است، اما آثارش، آثار عمیق و ماندگاری است. خود خانمها خیلی باید مراقبت کنند مسئلهی حجاب را، مسئلهی عفاف را؛ وظیفهی آنهاست، افتخار آنهاست، شخصیت آنهاست.
حجاب مایهی تشخص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانهی مادیگرایان، مایهی اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهای خود، خودش را کوچک میکند، خودش را سبک میکند، خودش را کمارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفهی آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسئلهی حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهای الهی است.
مقام معظم رهبری
۱۳۹۱/۰۲/۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️نماهنگ « آقا اجازه »
🎙 بانوای: حاج مهدی رسولی
بزار بیام تو لشگرت
ایشالله لازم بشم
@mahdirasuli_ir
@Delneveshteeee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جان تو کیستی...
@Delneveshteeee
هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
📚معرفی کتاب
📙کتاب صلح امام حسن(ع): پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ
✍🏻مولف: آیت الله شیخ راضی آل یاسین
مترجم: آیت الله سید علی موسوی خامنهای
▫️این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه العالی) با عنوان «صلح امام حسن(ع) پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» به فارسی ترجمه شد.
▫️اصل این کتاب، با عنوان «صلح الحسن» تألیف عالم جلیلالقدر «شیخ راضی آلیاسین» از علمای حوزهی نجف بوده است که در سال 1348 شمسی توسط رهبر انقلاب در سنّ سی سالگی، ترجمه شده است.
▫️یکی از موضوعاتی که در دوران قبل از انقلاب مورد بحث و سؤال واقع شده بود، مقولهی «صلح امام حسن(علیهالسّلام)» بود. از یک سو معاندان و مخالفان اسلام آن امام مجاهد را متّهم به سازشکاری میکردند و از سویی دیگر جریانات بظاهر مذهبی برای توجیه کردن قعود و سکوت خود نسبت به جنایات استبداد طاغوت و چپاول استکبار و استعمار، به اشتباه بر نوع اقدام ایشان در برخورد با معاویه استناد میکردند. از جهت دیگر برای برخی از افراد، تفاوت رفتار امام حسن (علیهالسّلام) و امام حسین (علیهالسّلام) معلوم نبود که چرا یکی از این دو بزرگوار به صلح، تن داد و دیگری در راه مبارزه سر داد.
▫️بر این اساس بود که طرح کتابی با این موضوع در ذهن ایشان پرورانده میشود تا اینکه با متن عربی کتاب حاضر با نام عربی «صلحالحسن(علیهالسّلام)» تألیف عالم جلیلالقدر «شیخ راضی آلیاسین» آشنا میشوند و اقدام به ترجمهی این اثر میکنند.
▫️تحلیل صلح امام مجتبی(علیهالسلام)، معرفی شخصیت ایشان، موقعیت سیاسی حضرت پیش از بیعت، زمان بیعت و کوفه در روزهای بیعت، شرح و تبیین انگیزههای صلح، مقایسهی میان شرائط امام حسن(علیهالسّلام) و زمینهها و مقدّمات قیام امام حسین(علیهالسّلام) و غیره از موضوعات این کتاب خواندی و ارزشمند میباشد.
🔹از ویژگیهای چاپ جدید این اثر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
▫️استفاده از نقطه نظرات معظّمله در موارد مورد سوال، تحقیقات گسترده بر منابع کتاب و افزودن بیش از صد پانوشت ارجاعی، مراجعه به متون اولیه و منابع اصلی تاریخی و روایی، نمایههای متعدد و مطابقت متن با دستخطهای معظّمله.
▫️این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است.
▫️این اثر به همّت حضرت آیت الله العظمی خامنهای به فارسی ترجمه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.
▫️این کتاب در زمرۀ متقنترین کتب تاریخی در موضوع خود است و مؤلف در آن به موضوعاتی پرداخته که در کتب مشابه به آنها کمتر توجه شده است.
▫️منابع پژوهشی این اثر نیز قریب به صد منبع معتبر و ارزشمند است.
▫️کتاب، فراهم آمده فکری منظم، مبتکر و قوی است. هماهنگی و پیوستگیاش آن را به صورت جویباری سرشار و لبریز از اندوخته های عقلی و نقلی درآورده و به واحدهایی به هم پیوسته و به نهایت غنی و کامل- از همه جهاتی که با موضوع متناسب است و موجب ارزش تمام- همانند ساخته است.
▫️پیراستگیاش همراه با جامعیت و روشنیاش همراه با عمق و نقد تحلیلیاش، نقطه مرکزی این ممیزات است.
▫️مؤلف بیش از آنکه به نقل گزارشهای تاریخی بپردازد، به بیان و تحلیل اوضاع و شرایط از نگاه خود پرداخته است، اما با این حال از ارجاع به منابع و استناد به آنها غفلت نکرده و به منابع مختلفی در متن و پاورقی توجه داده است که این منابع همان مصادر دست اول تاریخی هستند.
#معرفی_کتاب
#امام_حسن_علیهالسلام
#رهبری
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
سوم شهریور هشتاد و دومین سالگرد اشغال ایران توسط متفقین
در طول تاریخِ چند هزار سالهی گذشته مواردی از شکست قوای نظامی ایران در تاریخ ذکر شده است.
از شکست شاه سلطان حسین در مقابل محمود افغان تا جنگ چالدران و شکست در جنگهای قفقاز توسط روسیه تزاری
اما هرگز سابقه نداشته است که قوای نظامی ایران بدون مقاومت و جنگیدن در برابر متجاوز، تسلیم شود. این تسلیم شدن در طول تاریخ کشورمان، تنها یکبار اتفاق افتاده است و افتخار آن برای شخص رضاخان و سلسلهی وابسته و خائن پهلویها است.
در سوم شهریور هشتاد و دو سال پیش این ننگ در برابر اجنبیها درحالی اتفاق افتاد که دو قدرت بزرگ جهان یعنی روسیه و انگلیس در مناطق دیگری مشغول جنگ با قوای متحدین و ارتش قدرتمند هیتلر بودند و اشغال ایران توسط آنها تنها با ۵۹ هزار سرباز صورت گرفت که بخش زیادی از آنها سربازان پابرهنهی هندی بودند که توسط انگلیسیها اجیر شده بودند.
تصور کنید که اشغال کشوری با وسعت ایران تنها بهوسیلهی ۵۹ هزار سرباز اجیر شده اتفاق افتاده است.
رضا خان ملعون در برابر ملت خودش شیر بود و برای اجنبیها در اندازهی یک موش هم نبود.
منبع:
انوری، امیر هوشنگ(1389)، خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم، انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی، تهران.
- بولارد، سر ریدر(1378): خاطرات سر ریدر بولارد، ترجمه غلامحسین صالح، انتشارات طرح نو، تهران.
- کیم بل، وان. اف(1365): مکاتبات چرچیل و روزولت، ترجمه ذبیح الله منصوری، انتشارات زرینف تهران.
- موالی زاده، محمد رضا(1374): شورای همکاری خلیج فارس و جزایر سه گانه ایرانی، انتشارات دانشگاه شهید چمران، اهواز.
- ریاحی، منوچهر(1371): سراب زندگی؛ گوشههای مکتومی از تاریخ معاصر، انتشارات تهران، تهران.
@Delneveshteeee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید خلاصهی غمِ نشسته در سینهی جاماندهها این نوای حســــــــین باشد.
#اربعین
@Delneveshteeee
میگویند، نگویید جاماندهایم
ولی ما جاماندهایم دیگر
جسممان جامانده است در لابهلای روزمرگیهامان اگرچه روحمان پرواز کرده باشد.
#اربعین
@Delneveshteeee
زینب بیحسین
از صدر اسلام تا سال ۶۱ هجری خاندان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) شهید زیاد داده بودند، از حمزهی سیدالشهداء گرفته تا جعفر بن ابیطالب، حضرت علی (علیهالسلام)، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و امام حسن (علیهالسلام) اما اولین اسارت این خاندان در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد.
اتفاق تازه بود. تا آن زمان کسی جرأت نکرده بود تا این اندازه به این خاندان جسارت کند، با این وجود حرکات سنجیدهی این کاروان در شام و کوفه باعث ماندگاری این قیام و اسارت شد.
وقتی يزيد (لعنةالله علیه) در شام حال حضرت زینب (سلاماللهعلیها) را جویا شد، ایشان در پاسخ به او فرمود: «ما رأيت إلا جمیلا»؛ اما همین زینب در دارالحکومهی كوفه و در مقابل ابن زیاد ملعون، بعد از گفتن جملهی «ما رأيت إلا جمیلا» فرمود: «به خدا قسم بزرگ ما را کشتی، نهال مرا قطع کردی و ریشهی مرا در آوردی».
حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در شام خطاب به آن ملعون گفت: غیر از زیبایی ندیدم، چرا؟ چون اهل شام این خاندان را دشمن خود میدانستند و از مصیبت آنها شاد میشدند و حضرت زینب (سلاماللهعلیها) نمیخواست بساط شادیِ آنها را فراهم کند.
اما کوفیان اگرچه در دینشان سست بودند ولی قلباً به این خاندان تمایل داشتند و در مصیبت آنها اندوهناک بودند.
به همین دلیل حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در کوفه فضا را برای بازگو کردن حال و روز خود پس از امام حسین (علیهالسلام) مناسب دید و در جواب ابن زیاد ملعون، آن جمله را فرمود یعنی حسین ریشهی زینب بود و حالا زینب بیحسین شده است.
میدانید این حرف چه معنایی دارد؟!
حتما تا حالا گل داشتهاید؟!
گلی که شاخهاش را بزنی ممکن است دوباره به روز اول خود بازگردد، اما گلی که ریشهاش را از جا درآوری نه.
✍🏻 زهرا کبیریپور
منبع: شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۵- ۱۱۶؛ سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۹۱؛ خوارزمی، مقتل الحسین، ص۴۷-۴۸. شعرانی، دمع السجوم، ترجمه نفس المهموم، ۱۳۷۴ق، ص۲۲۶
#امام_حسین_علیهالسلام
#حضرت_زینب_سلاماللهعلیها
@Delneveshteeee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی به این در و اون در زدم تا بیام
اما نشد...
شما این نوکر رو فراموش نکن آقای عزیزم ما 😔
#اربعین
@Delneveshteeee
ای محشر معاصر
ای خیال دور نزدیک
اینجا که ایستادهام تا تو هزار هزار تسبیح قدم دور است
من میخواستم ذکرِ قدمهایم به نخ تسبیح جادهی تو بچرخد...
چنین خواستهای؟!
ملالی نیست
زخمهای دل عاشق بیش باد.
#اربعین
#حال_دل_جاماندهها
@Delneveshteeee