eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
68 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Arab1393 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣8⃣ 🔰بخش سی و هفتم🔰
1⃣3⃣7⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
👀 🔮 👀 🔮 👀 🔮 👀 تغییرات Changes 🖊 کارگردان: دنیل مارتینز لارا 🔸 محصول: اسپانیا- 1385 ♻️ شرکت تولید کننده: لا فیستا پی.‌سی 🕛 مدت زمان: 3 دقیقه 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣2⃣ ✨عصر تازه✨ بر ما تقلید از غربی‌ها روا نیست، چرا که تاریخ ما در امتداد تاریخ غرب نیست. ما عصر تازه‌ای را در جهان آغاز کرده‌ایم و در این باب اگر چه سینما یکی از موالید تمدن غربی است، ولکن نزد ما و در این سیر تاریخی که با انقلاب اسلامی آغاز شده است، صورت دیگری متناسب با اعتقادات ما خواهد پذیرفت. سینما در غرب چیزی است و در این مرز و بوم چیز دیگر و سینمای ما نمی‌تواند که در امتداد تاریخی سینمای غرب باشد، اگر چه زبان سینما یا بیان مفاهیم به زبان سینما، قواعدی دارد فراتر از شرق و غرب. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣8⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨تروکاژ✨ 📹 کارگردان: محمد هادی نعمتی 🖋نویسنده: سجاد بلوکات 🗓 محصول: ایران؛ 1399 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 🔸 سلبریتی‌ها در سیاست، ورزش، هنر و غیره دیده می‌شوند و یکی حوزه‌هایی که حضور سلبریتی‌ها در آن پر رنگ جلوه می‌کند، سینما است. 🔹 پدیده سلبریتی و مفاهیم وابسته به آن چون شهرت، خود، به یکی از حوزه‌های مطالعاتی در مباحث هنر و رسانه تبدیل شده است. 💬 در این بین مستند «تروکاژ» به این پدیده اجتماعی با دید انتقادی نگاه کرده و در تلاش است تا با بررسی تطبیقی میان سلبریتی‌های ایرانی و سلبریتی‌های هالیوودی، راز مواضع اقتصادی، اجتماعی و از همه مهم‌تر مواضع رادیکال سیاسی سلبریتی‌ها را روشن کند ⬅️ و ضمن ارائه پاسخ‌هایی در این زمینه، پرسش‌هایی را نیز در مبحث مطالعات شهرت و سلبریتی‌ها برای مخاطب ایجاد نماید. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣3⃣ ✨ابزار بیان شناخت✨ هنر، روش شناخت و ابزار شناخت نیست، که ابزار بیان شناخت‌هاست و می‌توان گفت بهترین بیان از شناخت‌هاست. بیان هنری با بیان علمی و یا بیان تجربی تفاوت دارد. این بیان تصویر می‌خواهد و بالاتر از تصویر، حجم را و تجسیم را. تا از این طریق حالت‌ها شکل بگیرند و حجم پیدا کنند و عینی شوند و این نشان داده حالت‌ها با کمک اغراق، استعاره و تشبیه، کنایه و... -که روش‌های بیان در هنر هستند و از تخیّل مایه می‌گیرند- امکان می‌پذیرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣ 🔻به بهانه پخش سریال «احضار»🔻 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
❌روح در قاب تصویر 🔻به بهانه پخش سریال «احضار» 🔻 ✖️ از شبکه یک سیما 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media ⬇️🔸⬇️🔸⬇️🔸⬇️
روح در قاب تصویر 🔻به بهانه پخش سریال «احضار»🔻 ✖️از شبکه یک سیما 💠 هنر این ظرفیت را دارد که امور معقول و دور از دسترسِ فهم را به امور محسوس و قابل درک تبدیل نماید و هنرمند از طریق رسانه‌ای که در اختیار دارد این حس را به دیگران منتقل می‌کند. ✅ زمانی هنرمند موفق عمل می‌نماید که این پیام را در قالب حس و به شکل هنرمندانه و غیر مستقیم منتقل نماید. 🔸 حال هر چه این پیام حساس‌تر و مهم‌تر باشد، این کار مشکل‌تر خواهد بود. 💢 در این میان ساخت اثر نمایشی با مضمون دینی و اعتقادات دینی، تلاش هنرمندانه‌تری را طلب می‌کند، ⬅️ زیرا مستقیماً با اعتقادات و باورهای مخاطب سر و کار دارد. ⭕️ در چنین آثاری اگر مستقیماً از آیات و روایات استفاده شود و دوربین در مقابل بازیگر قرار گرفته و او سخنرانی کند، که دیگر هنری به کار گرفته نشده، زیرا همان امور معقول از زبان یک بازیگر بیان می‌شود و انتقال حس، صورت نمی‌گیرد. ❎بنابراین اثر نمایشی در ارائه پیامش موفق عمل نمی‌کند. ⛔️ نمونه این عدم موفقیت را در سریال «احضار» با گفت و گوهای مستقیم و پیام‌های عریانش، مشاهده کردیم. ⚠️ از سوی دیگر اگر این آثار به قصد افزایش سرمایه ایمان مخاطب ساخته می‌شوند، باید مراقب باشند که خود شبهه‌ای به شبهات مخاطب اضافه نکنند. ✅ مطرح کردن شبهه، فی نفسه ایرادی ندارد، به شرط آنکه به درستی به آن پاسخ داده شود. ⬅️ زیرا القایِ شبهاتِ پاسخ داده نشده، ابهامات بیشتری را به وجود خواهد آورد. ⭕️ در سریال «احضار» خلط میان روح انسان، جن و شیطان از خطوط تعلیق سریال است؛ ❌ اما آیا مرز میان گفت و گوهای بازیگران پیرامون این موضوعات به روشنی مشخص گردید و در سریال روشن شد که کدام گفته یا ادعا صحیح بوده و کدام ناصحیح؟ ❌ جالب این جاست که آیه‌ای هم که در تیتراژ ابتدای سریال می‌آید و از «روح» می‌پرسد، ارتباطی به این سه مقوله و مباحث مطرح شده در سریال ندارد. ❌ نکته دیگر هم در چنین آثاری ایجاد کردن «تصویر» در ارتباط با مسائلی است که به نوعی در حوزه مسائل غیبی هستند. ⭕️این موضوع جهت فکری و تصوّری مخاطب را شکل می‌دهد. ⚠️ از این رو برای نمایش دادن سریالی در ایام ماه مبارک رمضان با قصد افزایش سرمایه ایمان مخاطب، نیازمند پژوهش‌های بیشتر و البته ظرافت‌های هنری بیشتری خواهیم بود. ❌ مشکل دیگر هم تک بعدی دیدن مسائل است. 📛 در اغلب این آثار شیطان دارای قدرت خاصی است و حتی در مواقعی قدرت فاعلیّت پیدا می‌کند و از نقش وسوسه‌گری فراتر می‌رود. 📛 در این میان نقش خود انسان و نفس اماره‌اش از یک سو و قدرت خداوند و نقش ملائکه از سوی دیگر نادیده گرفته می‌شود. ❌ در سریال «احضار» روشن نشد که چرا شیطان محدود به خانه «مینو» بود و حتی برای ورود به عالم خواب مینو نیز باید در همان اتاقی که مینو استراحت می‌کرد حضور داشته باشد. شیطان با سایر شخصیت‌ها هم کاری نداشت. ✖️ هنگامی که برادر زهره، سند خانه را علی رغم مخالفت پدرش بر می‌داشت شیطان حضور نداشت. ✖️ همچنین زمانی که فرهاد به مائده دروغ می‌گفت ✖️ و یا زمانی که رها، فرهاد را به قتل رساند و ده‌ها موقعیت دیگر. 💢 در نهایت باید گفت برای ساختن اثری که هنر دینی تلقی شود و به ایمان و معرفت مخاطب اضافه نماید، می‌بایست تلاش مضاعفی را صورت داد و ذائقه مخاطب را با ساختن چنین آثاری به عنوان آثار دینی و ماورایی تخریب ننمود. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣4⃣ ✨قدّ و قواره نفس✨ در هر چیزی رو نوشت، جای اصل را بگیرد، در هنر نمی‌گیرد. نوع عطر را از بوی آن می‌توان شناخت. از سالن سینما خارج می‌شوید، خود را چنان می‌یابید که گرفتار شکاکیّت و یأس شده‌اید، روح شما سیاه شده و دوده گرفته است. به خود و دیگران رجوع می‌کنید و آن گاه مقصّر را که هنرمند است می‌شناسید. ولی اگر دچار انبساط و امید و نزدیک‌تر به یقین شده‌اید، می‌یابید که هنرمند در چه سویی و به چه سمتی سیر می‌کند. قرآن می‌فرماید هر نفس و شخصیتی به تناسب افق روحی و سطح ارتفاع خود، عمل و تولید فکر و هنر می‌کند و کمّ و کیف خلاقیّت او متناسب با قدّ و قواره نفس اوست. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔸سینمای استراتژیک ۲🔸 🔺شروط و لوازم شکل گیری هسته اولیه سینمای استراتژیک 🔺 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣3⃣9⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨تکثیر تأسف انگیز پدر بزرگ ✨ 🖌 نویسنده: نادر براهیمی 📚 انتشارات: روزبهان 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 💠«نادر براهیمی» از جمله نویسندگان توانایی است که از استخدام واژه‌ها برای بیان مقصودش به زیبایی بهره می‌برد و در حوزه‌های گوناگون و متنوع توان نویسندگی خود را بروز داده است. ✅ یکی از آثار ایشان کتاب «تکثیر تأسف انگیز پدر بزرگ» است که داستانی علمی-تخیلی است. 💬 مرحوم ابراهیمی در این داستان با دیدی انتقادی به سیطره علم بر انسان و تکنیک زدگی دنیای پیش رو می‌نگرد. ⬅️ این کتاب که در سال ۱۳۷۴ توسط ایشان نگاشته شده است، از انسان سایبورگ و چالش‌های پیش رو و جایگاه روح و معنا در این تبدیل و تکثیر علمی سخن می‌گوید. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ من می‌دانم به زودی ماشین‌ها خواهند خندید، اما گریستن در میان خنده را هرگز نخواهند آموخت؛ و خواهند گریست، بی‌آنکه بتوانند به خاطر نگاه سرشار از شادی یک طفل به گریه بیفتند. نه .. نه من و نه یاکوب، هیچ کداممان نخواهیم توانست دنیایی بسازیم که در آن، انسان صنعتی بتواند تفاوت عمده میان خستگی و نا امیدی را به تمامی ادراک کند. آن گروه از انسان‌های عصر ما که در پناه علم، خدا را گم کرده‌اند؛ از آن زمان که خدا را گم کرده‌اند تا امروز، حتی برای لحظه‌ای هم نتوانسته‌اند چیزی را جانشین آن کنند؛ و امروز که می‌خواهند روح را نیز به فراموشی بسپارند یا به چیزی دیگر تبدیل کنند باید بدانند که هرگز از مصیبت این حذف یا تبدیل خلاصی نخواهند یافت. 📕 تکثیر تأسف انگیز پدر بزرگ 📖 صفحه ۱۳۷ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣6⃣5⃣ ✨اولویّت هنر مدرن ✨ سامان‌دهی احساسات جهانی به نفع جریان تجدّد، دموکراسی و علیه مذهب از اهداف هنر مدرن است. پس هنر مدرن کلان‌نگر است و نسبت به حوادث خرد کمتر حسّاس است. در آسیب‌شناسی موضوعات به موضوعات فردی مانند رابطه زن و مرد و ازدواج اولویّت نمی‌دهد بلکه به مسائل کلان جهانی و بحران‌های جهانی می‌پردازد و اتفافات جهان را با هدف انحلال آن به نفع تجدّد آسیب‌شناسی می‌کند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣7⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰