eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
67 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Arab1393 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 🏴 🏴 🏴 6⃣4⃣ 🏴 السلام علیک یا رقیه بنت الحسین انتقامش را گرفت این‌گونه با اعجازِ آه آهِ او شد خطبۀ او، روز دشمن شد سیاه قصۀ کرب‌وبلا را دختری تغییر داد کاخ‌ها ویرانه شد، ویرانه‌اش شد بارگاه چادرش دست نوازش بر سر صحرا کشید سبز شد خارِ مغیلان و فدک شد هر گیاه دختر این قوم تکلیف حجابش روشن است چادرِ او تار و پودی دارد از خورشید و ماه دختر اِنّا فَتَحنا اشک می‌ریزد ولی گریه‌های او ندارد رنگ زاری هیچ‌گاه بر سرش می‌ریخت خاک از بام‌ها، می‌سوختند دخترانِ زنده در گور عرب از این گناه بین طوفان، غنچه و گل سر در آغوش هم‌اند او به زینب یا که زینب می‌بَرَد بر او پناه تا شود زهرا، فقط یک کارِ باقی مانده داشت شانه زد بر آن پریشانِ تنور و قتلگاه چون زبانش بند می‌آمد خجالت می‌کشید با سرِ بابا سخن می‌گفت، اما با نگاه آه بابا! پا به پایت سوختم، خوردم زمین رنگ گیسویم دلیل و زخم پهلویم گواه ماند داغِ نالۀ من بر دل دشمن، فقط خیزران وقتی که خوردی زیر لب می‌گفتم آه جنگ پایان یافت بعد از تو چهل منزل ولی عمه می‌جنگید با دستان بسته، بی‌سلاح اربعین من نیستم از او سراغم را نگیر این امانت دار را شرمنده‌تر از این مخواه بعد از این هرجا که رفتی با تو می‌آیم پدر پای من زخمی‌ست اما رو به ‌راهم رو به‌ راه سید حمیدرضا برقعی ▪️🍂▪️🍂▪️🍂 🍂دیدبان هنر و رسانه🍂 @Didban_Art_Media
5⃣4⃣ 🔰بخش پنجاه و چهار🔰
1⃣9⃣8⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
👀 🔮 👀 🔮 👀 🔮 👀 ✨روبان✨ Ribbon 🎬 کارگردان: رسول زرین - هادی طبسی 🔸 محصول: ایران- 1398 🕛 مدت زمان: 90 ثانیه ♻️ شرکت تولید کننده: خانه پویانمایی انقلاب اسلامی- استدیو آذرنگ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣7⃣4⃣ ✨عناصر بیانی✨ زبان و بیان سینما، زبان و بیانی است که با توجه به تکنولوژی خاصِ آن دستور پذیرفته است. اگر ما بخواهیم در سینما روی خطاب خویش را همچون انبیاء به فطرت الهی انسان بگردانیم، باید کیفیت تأثیرگذاری عناصر بیانی سینما را خوب بشناسیم. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺آیه شناسی در سینما ۱۱🔺 ⏫ آشنایی با حکمت برخی از آیات⏫ ✨همه پدیده های عالم رسول الهی هستند. ✅ همه به ما علامت می دهند، و در مقابل این ما هستیم که باید آن علامت را کشف رمز کنیم. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣9⃣9️⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨هنر عاشورایی✨ 📹 کارگردان: احسان راطبی 🔸 نویسنده: احسان راطبی ♻️ تهیه کننده: عاطفه خالدی 🗓 محصول: ایران؛ ۱۳۹۵ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 🔸واقعه عظیم کربلا و مقام شامخ امام حسین علیه السلام و عاشوراییان همراه ایشان، منبع غنی هنرنمایی بسیاری از هنرمندان است. 🎞️ مستند «هنر عاشورایی» که در شش قسمت سی دقیقه‌ای تهیه و تنظیم شده است، به بخشی از این موضوع اشاره می‌کند. هر قسمت این مستند میزبان چند هنرمند، منتقد و پژوهشگر هنری است که برخی از هنرها را از زاویه ماجرای کربلا و امام حسین علیه السلام بررسی می‌کنند. ❇️ برخی از هنرهای تجسمی چون نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط، گرافیک و نیز هنر عکاسی، تعزیه‌خوانی و موسیقی از جمله هنرهایی است که در این مستند به بحث و نظر گذاشته شده است؛ تا نسبت هر یک از این هنرها و هنرمندان آن با ساحت هنر عاشورایی روشن شود. ♻️ هر چند بررسی این امر فرصتی فراخ را می‌طلبد اما اشاره‌هایی که در این دست مطالعات صورت می‌گیرد، می‌تواند مبنای مطالعات عمیق‌تر و گسترده‌تری قرار گیرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3️⃣7⃣5⃣ ✨از نقد سینما تا نقد فیلم✨ میدان‌دار اصلی تکاپوهای نظری سینمایی در ایران همواره منتقدان مطبوعاتی بوده‌اند و اقتصاددانان، روحانیون، سیاستمداران، مدیران دولتی، اهل فلسفه، ادیبان، صاحب‌نظران تعلیم و تربیت و زبدگان امنیتی در جایگاهی حاشیه‌ای‌ قرار داشته‌اند. نتیجه این روند حداقل نیم قرن، تقلیل سینما به «فیلم»و تقلیل مطالعات سینما به «نقد زیبایی‌شناسانه فیلم»بوده است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🏴 🏴 🏴 🏴 6⃣5⃣ 🏴 به یاد امام حسن مجتبی علیه السلام موی تو را نشست کنارت و شانه کرد در ماهِ چهره‌ات نظری شاعرانه کرد پیغمبری که شعر نمی‌گفت، رود شد پس هر چه آیه داشت به سویت روانه کرد دستان گرم تو که کریمانه باز شد یک جفت یا کریم در آن آشیانه کرد هر عابری به پشت در بسته‌ای رسید نام تو را برای گذشتن بهانه کرد گام تو نیمه شب به دل کوچه‌ها نشست نورت به سمت خواب مدینه کمانه کرد دست تو ظرف خالی گنجشک‌های پیر از دستشان گرفت و پر از آب و دانه کرد آن دانه سفید که در خاک کاشتی یک روزِ سرخ در دل صحرا جوانه کرد گرگی که در لباس زلیخا رسیده بود آمد به زیر سایه سبز تو خانه کرد حالا تو یوسفی شده بودی که خواب دید باران تیر پیرهنش را نشانه کرد قاسم صرافان ▪️🍂▪️🍂▪️🍂 🍂دیدبان هنر و رسانه🍂 @Didban_Art_Media
🏴 🏴 🏴 🏴 6⃣6️⃣ 💠 کارخانه انسان‌سازی امام حسن علیه السلام💠 🔸امام حسن شروع کرد (به ساخت تشکیلات تشیّع) و جالب شروع کرد و افراد را ساخت؛ 🔸همان کسانی که در جبهه‌بندی میان امام مجتبی و معاویه تاب تحمل نیاورده بودند و نتوانسته بودند یک جمعیت پر شور قابل اطمینانی را برای امام حسن درست کنند، این قدر اینها فرق کردند که ده سال بعد، دوازده سال بعد، تک تک در مقابل معاویه بلند شدند. 🗡️ ماجرای حُجر بن عَدی و یاران او را می‌دانید و رُشید هَجَری و عمرو بن الحمق را و زن عمرو بن الحمق را و بسیاری دیگر را که در کوه‌ها و بر سر قلّه‌ها و در غارها و در راه‌ها و زندان‌ها جنگیدند و به دست دژخیمان معاویه کشته شدند. ♻️ اینها همه فرآورده‌های کارخانه آدم‌سازی امام حسن هستند. ⁉️ و نفر آخرشان کیست؟ می‌شناسید نفر آخر را؟ آخرین نفری که امام حسن مثل گلوله‌ای منفجر کرد و از آن ترکش الهی، تیری بیرون انداخت و به سینه دشمن زد می‌شناسید؟ ✅ نفر آخر برادرش حسین بن علی است؛ یعنی قهرمان کربلا. 🔸 به قول شیخ راضی آل یاسین، امام حسن مثل آن سرداری که سربازان خود را یکی یکی فرا می‌خواند و مسئولیّت هر کدام را به آنها محوّل می‌کند، دانه دانه مسئولیت‌ها را به زبان بی‌زبانی، با زبان قرآن و با زبان تاریخ به یارانش حالی کرد. 🏴 و در آخر حسین بن علی را مورد اشاره قرار داد و گفت «لا یوم کیومک یا ابا عبدالله» مسئولیت تو از همه سنگین‌تر است و کار بزرگ و کار آخر را تو باید انجام بدهی، و حسین انجام داد. ❇️ این جاست که به نظر شیخ آل یاسین و به نظر سید شرف الدین، قهرمان اول کربلا، امام مجتبی است و قهرمان دوم امام حسین بن علی است؛ او بود که صحنه کربلا را درست کرد. 📕 مقام معظم رهبری- کتاب همرزمان حسین علیه السلام- ص132 ▪️🍂▪️🍂▪️🍂 🍂دیدبان هنر و رسانه🍂 @Didban_Art_Media
2⃣0⃣0⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨فرش باد✨ 👤 کارگردان: کمال تبریزی 📝 فیلم‌نامه‌نویس: محمد سلیمانی 🗓 محصول: ایران- 1382 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 💠 در فیلم «فرش باد»، فرش ایرانی و هنر فرش‌بافی، نقطه پیوند شخصیت‌های ایرانی و ژاپنی داستان می‌شود. ❇️ در این فیلم ضمن این که دوستی دو فرهنگ و ملت را نشان می‌دهد، مراحل به ثمر رسیدن یک فرش را نیز به تصویر می‌کشد و در این میان باورها و آداب ساده و صادقانه‌ای که در میان بافندگان فرش وجود دارد، مانند با وضو بر سر دار قالی نشستن و نماز خواندن یک مؤمن بر روی فرش تازه بافته شده، حاجت گرفتن در آخرین رج قالی و غیره نیز در خطوط داستان بازگو می‌شود. 💬 این فیلم روایت ساده و صمیمانه‌ای از یک هنر ایرانی است، هنری که ظرفیت نزدیک کردن انسان‌ها را از اقلیم‌هاو فرهنگ‌های مختلف فراهم می‌کند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣7⃣6⃣ ✨مرثیه حماسی✨ هر جا مرثیه‌ای برای امام حسین علیه السلام خوانده می‌شود، باید همراه با حماسه باشد. اگر مرثیه همراه با ذلّت باشد، این خیانت به امام حسین علیه السلام است. مرثیه اول تمدن‌ساز است و مرثیه دوم تمدن‌سوز. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣0⃣1⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨کآشوب✨ 📋 دبیر مجموعه: نفیسه مرشدزاده 📚 انتشارات: اطراف 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 📔 کتاب «کآشوب» مجموعه بیست و سه روایت از بیست و سه نویسنده است. ✅ هر کدام از این نویسندگان نسبت خود را با ماجرای عاشورا و امام حسین علیه السلام بیان کرده و تجربه‌های شخصی‌شان را از روضه‌هایی که با آنها زندگی کرده‌اند،روایت نموده‌اند. ⬅️ از این رو موضوع نوشته‌ها مشترک است و زاویه دیدها متفاوت است. 🌀 هر کدام از این روایت‌ها طعم و رنگ و لحن خاص خود را دارد و دیدگاه‌های فکری و حتی اقلیم‌های مختلف جغرافیایی را می‌توان در آن دنبال کرد. 💠 با این حال در متن این تجربه‌ها که با زبانی روشن و ساده به قلم در آمده‌اند، فهم‌های مشترکی یافت می‌شود که نویسنده و مخاطب را به هم نزدیک می‌کند و حسی که در کلمات و جملات است را قابل درک می‌نماید. ❇️ «کآشوب» اولین کتاب از این دست روایت‌هاست و مجموعه‌های دیگری چون «رستخیز»، «زان تشنگان» و «رهیده» نیز پس از این کتاب منتشر شده‌اند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ توی مجلس تا بیایم ردّ روضه را بگیرم که مستند است یا نه، روضه‌خوان رسیده است به «و سَیَعلَمُ الذین ظلموا». تا بیایم چرتکه بیندازم که نوحه ضعیف است یا قوی، مداح دارد «بِالنَّبی و آله» می‌گوید. تا بیایم مضمون دعاها را بسنجم از نظر معرفتی، بغل دستی‌ام رفته تحت قبّه و حاجتش را گرفته و برگشته. و هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ام که بشقاب قیمه را می‌دهند دستم. هزارها حسین، هزارها عاشورا، هزارها کربلا در ذهنم، صبح تا شام با هم در بحث و ستیزند. هر بار یکی غالب می‌شود. هر بار یکی حقانیّتش را اثبات می‌کند و من حیرانم آن وسط که حسینِ من کجاست؟ عاشورای من کدام است؟ برای همین است که خیلی وقت‌ها غبطه می‌خورم به حال پیرمرد روضه‌ای‌ها که نمی‌دانند مقتل معتبر و نامعتبر چیست و نمی‌دانند عاشوراپژوهی دیگر چه صیغه‌ای است و نمی‌دانند آسیب‌شناسی با سین است یا صاد، اما همان پای سماور یا دم کفش‌کن تا «السلام علیک یا ابا عبدالله» به گوششان می‌رسد، اشکشان به پهنای صورت جاری می‌شود. 📙 کآشوب 📖 صفحه ۲۹ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media