eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
927 دنبال‌کننده
360 عکس
111 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آيت الله فاضل لنكرانی: 🔵هدف انقلاب، فهمیدن مکتب اهل ‌بیت(ع)است. 🔵مسؤولانی که در بورس کوتاهی کردند ضامن اموال مردم هستند. در بورس گاهی درآمدهای کاذب ایجاد شد که به دنبال آن توسعه‌ و توليد نبود. 🔵یک اصولگرا نباید با بازی‌های پشت پرده،خود را به قدرت برساند و کسی که میخواهد اینگونه در قدرت باشد، قطعاً اصولگرا نیست. اصولگرا یعنی اگر مسؤولیتی پیش آمد به عنوان وظیفه شرعی بپذیرد و خودش دنبال مقام نباشد،نگوید حالا دولت جدید آمده ما اصولگراها باید سهم و مسؤولیتی داشته باشیم؛ این با مکتب اهل‌بیت(ع)سازگاری ندارد.باید اصولگرایی را از امام(ره)و رهبری یاد بگیریم. 🔵گاهی آقایی می‌گوید چون در این انتخابات نقش داشتم باید پستی به من بدهند، این نه اصولگرایی و نه مطابق با ضوابط دینی است. 🔵امیدوارم در دولت جدید، آقای رئیسی قدم‌های بزرگی بردارد که نگرانی‌های مردم و دلسردی‌های بخشی از جامعه و بی‌عزتی‌هایی که در گذشته شاهد بوديم برطرف شود. متن کامل👇 https://fazellankarani.com/persian/news/23876 ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
❇️ اعتراض مراجع ✅ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) در اعتراض به سخنان و شبهه پراکنی های مرحوم منتظری در فتنه آبان 76: ✅ «اعلم واجب است، اما اینجا ولایت فقیه است، نه ولایت افقه که اعلمیت هم در ولایت شرط باشد...خود قانون اساسی را که مطالعه می کردیم، بیشتر از یک لفظ مجتهد، عارف، مدیر، مدبر، بصیر و خبیر ندارد. ... در ولایت فقیهی که می گوییم، بیش از اجتهاد مطلق شرطیت ندارد، اعلمیت در آن نیست، این را هم به این لحاظ گفتند که چون این احتمال داده می شد که در آینده نظام، آنهایی که اعلم هستند، رهبریت را نپذیرند و آنهایی که رهبریت را می پذیرند، لعل(شاید) بعضی اعلم نباشد، لذا ملازمه را قطع کردند و گفتند: در ولایت فقیه لازم نیست توأم با اعلمیت باشد، اگر اعلم هم شد چه بهتر، اگر هم نشد، ضربه ای به ولایت فقیه و مشروعیت نظام و حاکمیت اسلام نمی‌خورد.» ✅ آیت الله نوری همدانی نیز در حمایت از نظام و انقلاب تصریح کرد: ✅ «این مردم و این حوزه قم در برابر هر حرکتی که بر نظام، حکومت و انقلاب اسلامی خدشه ای وارد کند، ایستاده‌اند و هرگز یک لحظه به خود فتور و سستی راه نمی‌دهند.» ✅ آیت الله مکارم شیرازی از دیگر مراجعی بود که نسبت به سخنان منتظری واکنش تندی نشان داد و او را از لحاظ آشنائیت با مسائل اسلامی زیر سؤال برد: ✅ «گاهی می گویند که ولایت فقیه سر از استبداد در می آورد، حق دارند که چنین بگویند، چون آگاه به مسائل اسلامی نیستند!» @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آیت الله فاضل لنکرانی ✔️ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، در ابتدای درس خارج اصول، درباره کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز در افغانستان که منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از شیعیان گردید، با اظهار تأسف شدید و همدردی عمیق با شیعیان افغانستان گفت: ما خودمان را در این مصیبت شریک می دانیم چرا که این مصیبت، مصیبتی برای عالم اسلام است و نه فقط برای شیعه. اولین وظیفه ما، طلاب، مسلمان و شیعیان این است که انزجار شدید خودمان را از این گونه فجایع اعلام کنیم. 💠 انگشت اشاره اصلی و مقصر اصلی این جنایت خود آمریکاست زیرا گروه جعلی داعش که توسط آمریکا و اسرائیل به وجود آمده صراحتا مسئولیت این کار را به عهده گرفته و از طرفی سیاستمداران قبلی آمریکا نیز تصریح کردند که داعش را ما به وجود آوردیم و الآن هم امکاناتی که داعش در نقاط مختلف دارد از جمله در افغانستان، امکاناتی است که توسط همین آمریکا و اسرائیل در اختیار آنها قرار داده می‌شود. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🌐مظلومیت علمی امام خمینی (ره) ✔️ آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) 🔹شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبۀ علمی ایشان مشخص نشده است. 🔹به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و زکاوت، فرد ممتاز و بی نظیری بود، نمی خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده ایم. 🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. 🔹یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری های امام نبود و فقط در جنبۀ علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفادۀ زیادی می توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. 🔹مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه هایی که درس ایشان را ندیده اند و کتاب های ایشان را درست مطالعه نکرده اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبۀ جوان نصیحت می کنم که از کتاب های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی شود. 📚 آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» گفت: ⬅️ اولین و مهمترین مسئله در فقه سیاسی لزوم تشکیل حکومت در هر عصری از اعصار است. ⬅️ بنظر می‌رسد می‌توان موضوع دین به معنای عام ( اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام) را جامعه هم قرار داد. به این معنا که خداوند به دنبال ایجاد جامعه‌ای موحد، ظلم ستیز و... است؛ بر این اساس مانعی بر اینکه شارع در این اوامر دو مطلوب (فرد و جامعه) داشته باشد نیست. ⬅️در عالم ثبوت خداوند می‌تواند حکمی از احکام یا یک امر اعتقادی و اخلاقی را از فرد مطالبه کند همچنین در عین حال می‌تواند همان حکم را از جامعه نیز مطالبه کند. در این صورت جامعه موضوع امر شارع واقع شده است. چنین مطلوبی در میان عقلا نیز در جریان است. ⬅️ ادعای ما این است که در عالم اثبات هنگام رجوع به قرآن کریم با آیات فراوانی مواجه می‌شویم که متعلق خطاب آنها گروه یا قوم می‌باشد. آیاتی که در آن کلمات «ناس»، «قوم»، «امت» آمده است دال بر این مطلب می‌باشند. ⬅️ مطلوب اصلی خداوند در این آیات وجود جامعه‌ای موحد، متقی، ظلم ستیز و... است؛ از این رو تفکری که دین را امری فردی می‌داند، با آیات قرآن در تعارض است. ⬅️ دین امری فردی و اجتماعی است که در آیه شریفه «انا ارسلناک للناس رسولا» به صراحت بیان شده است. در آیه مذکور پیامبر رسول برای مردم معرفی شده است. از سوی دیگر اگر امری مطلوب جمع باشد قطعا مطلوب فرد نیز می‌باشد؛ زیرا جمع متشکل از افراد است. اما عکس قضیه صحیح نیست. ————————— ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
؛ مهمترین مسئله فقه سیاسی 🔹 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی»: 🔻 اولین و مهمترین مسئله در فقه سیاسی لزوم تشکیل حکومت در هر عصری از اعصار است. بنظر می‌رسد می‌توان موضوع دین به معنای عام ( اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام) را جامعه هم قرار داد. به این معنا که خداوند به دنبال ایجاد جامعه‌ای موحد، ظلم ستیز و... است؛ بر این اساس مانعی بر اینکه شارع در این اوامر دو مطلوب (فرد و جامعه) داشته باشد نیست. در عالم ثبوت خداوند می‌تواند حکمی از احکام یا یک امر اعتقادی و اخلاقی را از فرد مطالبه کند. 🔹همچنین در عین حال می‌تواند همان حکم را از جامعه نیز مطالبه کند. در این صورت جامعه موضوع امر شارع واقع شده است. چنین مطلوبی در میان عقلا نیز در جریان است. ادعای ما این است که در عالم اثبات هنگام رجوع به قرآن کریم با آیات فراوانی مواجه می‌شویم که متعلق خطاب آنها گروه یا قوم می‌باشد. آیاتی که در آن کلمات «ناس»، «قوم»، «امت» آمده است دال بر این مطلب می‌باشند. 🔸مطلوب اصلی خداوند در این آیات وجود جامعه‌ای موحد، متقی، ظلم ستیز و... است؛ از این رو تفکری که دین را امری فردی می‌داند، با آیات قرآن در تعارض است. دین امری فردی و اجتماعی است که در آیه شریفه «انا ارسلناک للناس رسولا» به صراحت بیان شده است. در آیه مذکور پیامبر رسول برای مردم معرفی شده است. از سوی دیگر اگر امری مطلوب جمع باشد قطعا مطلوب فرد نیز می‌باشد؛ زیرا جمع متشکل از افراد است. اما عکس قضیه صحیح نیست. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
جنایت_تروریستی_قندوز 🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در محکومیت کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز افغانستان 🔹 لینک بیانات در کانال: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/429 ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
جنایت_تروریستی_قندوز 🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در محکومیت کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز اف
🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در محکومیت کشتار فجیع مسجد جامع سیدآباد قندوز افغانستان بسم الله الرحمن الرحيم قبل از شروع بحث لازم است تأسف شدید خود را نسبت به این کشتار فجیعی که در مسجد جامع سیدآباد قندوز در افغانستان واقع شد و شیعیان زیادی به شهادت رسیده و عده زیادی هم مجروح شدند، اظهار نموده و همدردی عمیق با شیعیان افغانستان داشته باشیم و ما هم خود را در این مصیبت شریک بدانیم چرا که این مصیبتی بر عالم اسلام است، نه فقط افغانستان. گروه جعلی داعش که توسط آمریکا و اسرائیل به وجود آمده با صراحت، مسئولیت این کار را به عهده گرفتند. سیاستمداران قبلی آمریکا تصریح کردند که داعش را ما به وجود آوردیم و الآن هم امکاناتی که داعش در نقاط مختلف دنيا در اختيار دارد از جمله در افغانستان، امکاناتی است که توسط همین آمریکا و اسرائیل تأمين می‌شود. بنابراین انگشت اشاره اصلی اين جنايت، متوجه خود آمریکاست، گرچه دولتی که الآن با زور و غلبه در رأس کار آمده و ما نمی‌دانیم این بر کدام مبنای عقلی و شرعی است ولی به حسب ظاهر الآن آنجا قدرت پیدا کرده، اين دولت خود خوانده هم مسئول است، اما مسئولیت اصلی با خود آمریکاست. یعنی اگر کسی فکر کند قضیه دیگری در کار است این اشتباه است. داعش را به وجود آوردند برای اینکه اسلام را از بین ببرند نه فقط شیعه را. ملاحظه کردید که وقتی داعش وارد عراق شد چه تعداد زیادی از زنان و افرادی که در مذاهب دیگر بودند را مورد تعرض قرار داد و به قتل رساند، به دروغ خود را مدعی اسلام قرار داده‌اند اما به نام اسلام مرتکب جنايت و کودک کشی مي‌شوند. شما چه مسلمانی هستید که عده‌ای مسلمان در حال نماز را، آن هم در خانه خدا به قتل می‌رسانید این با کدام منطق سازگاری دارد؟ گروه تروريستي داعش را به وجود آوردند برای اینکه اسلام را در دنیا خیلی مشوه و خطرناک جلوه دهند، هدف اصلی آنها تسلط بر عراق و سوریه نبود، بلکه هدف اصلی‌شان مقابله با انقلاب اسلامی ایران بود. الآن هم در قضایای افغانستان همین هدف اصلی دنبال می‌شود. در هر حال این کشتار فجیع را محکوم می‌کنیم. علاوه بر آن در اين ايام خانه‌های عده زیادی از شیعیان افغانستان را خراب کرده و صاحبان آن را از خانه‌هایشان بیرون کردند اين جنايت هم باید محکوم شود، هر مسلماني چه شیعه و چه غیر شیعه نمی‌تواند نسبت به این حوادث خلاف اسلام بی‌تفاوت باشد. شنیدید خانه عده زیادی از شیعیان منطقه دایکندی و جاهای دیگر افغانستان را به زور خراب کرده و از آنجا بیرون‌شان کردند، این حکومت امروز افغانستان بر اساس چه منطقی این کار را می‌کند؟ کجایش اسلامی است؟ آیا اسلام فقط همین است که بگویند زن‌ها نباید در صدا و سیما و در ادارات و فعاليت‌هاي عمومی حضور يابند. سر همین با هم بحث می‌کنند اما مسلمانی را که در خانه‌ی خودش نشسته، از خانه‌اش بیرون می‌کنید و خانه خرابش می‌کنید تا آن منطقه را خودتان تصاحب کنید، این بر اساس کدام منطق است؟ امروز شیعیان افغانستان باید مورد حمایت همه شیعیان و مسلمانان دنیا قرار بگیرند. مردم مظلوم افغانستان بدانند حوزه علمیه، مراجع بزرگوار و رهبری معظم ما هیچ وقت از آنها غافل نیستند و با تدبیر مسائل را دنبال می‌کنند اما همه ما نسبت به این گونه اعمال فجیع اعتراض شدید خود را اعلام می‌کنیم. مجامع بین المللی باید به میدان بیایند، با اين جنايتکاران برخورد کنند. باید عاملین این کشتار و همچنین عاملین آن آوارگي مردم بي‌پناه را دستگير و مجازات کنند. چطور مجامع بین المللی براي آزادي یک کسی که در ایران فقط زندانی می‌شود آن هم به صدها دلیل، آن همه سر و صدا در رسانه‌های دنیا به پا می‌کنند، اما اين جنايتکاران هزاران نفر را آواره کردند ولي اینها هیچ حرفی نزدند، صد نفر در یک روز کشته شدند، تازه رئیس سازمان ملل یک حرفی زده! چرا مراکز بین المللی مدعي دفاع از حقوق بشر، اتحادیه اروپا، کنگره آمریکا، سکوت می‌کنند؟! در هر صورت وظیفه اولی ما و هر طلبه و هر مسلمان و شیعه اين است که انزجار شدید خود را از این جنايات اعلام کند. امیدواریم حسب وعده‌هاي داده شده یک دولت فراگیر که همه مذاهب در آن نقش داشته باشند در افغانستان بر سر کار آيد، دولتی که با زور به وجود آید نه عقل و نه دین آن را قبول نمی‌کند، دولت باید با انتخاب مردم و همه گروهها سر کار آید و الا حکومت با زور را هیچ وقت اسلام صحيح نمی‌داند. ان شاء الله با روی کار آمدن یک دولت فراگیر، مشکلات مردم افغانستان در چند دهه گذشته هر چه زودتر حل شود. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔸آیت‌ الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی مدظله: آیت‌الله سید مصطفی خمینی(رحمة ‎الله علیه) از چهره‌هایی بود که متأسفانه قدرش در حوزه علمیه مجهول و مغفول ماند. 🔺حاج آقا مصطفی دارای جامعیت کم‌نظیری بود و در درجه بالایی از فقاهت و اجتهاد قرار داشت. بر فلسفه و عرفان مسلط و در حوزه تفسیر نیز صاحب‌نظر بود. 🔺اگر این شخصیت جامع زنده می‌ماند پس از امام، حرکت و مسیر علمی و سیاسی ایشان را پی می‌گرفت و قطعاً با نظریات ایشان، تحولات جدیدی در فقه و سیاست و سایر عرصه‌های دینی بروز می‌یافت. @j_fazel_lankarani
🔵دین مایه وحدت و آرامش جامعه است. 🔰آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی : «ادخلوا فی السلم کافة» دین مایه وحدت و صلح و آرامش جامعه است ، این درحالی است که عده‌ای در صدد هستند اثبات کنند با حذف دین می‌توان سلم را ایجاد کرد؛ نه تنها قصد دارند دین را از میدان خارج کنند، بلکه دین را مانع صلح بشری تلقی می‌کنند. در حالی‌که مفاد آیه عکس این است؛ یعنی تنها محور سلم، ایمان واقعی است. 🔹روشن است ضوابط قرار داده شده توسط خداوند متعال به برکت دین، اعم از ارسال رسل و انزال کتب، می‌تواند انسان را به سلم برساند که غایت آن تسلیم شدن در برابر خدای تبارک و تعالی است؛ شخصی که خود را تسلیم خداوند متعال کند در حق دیگران ظلم نمی‌کند، یا حق آن‌ها را تضییع نمی‌کند و یا به حقوق آن‌ها تجاوز نمی‌کند، در این صورت است که صلح و امنیت و آرامش در جامعه پدیدار می‌شود. 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔹 از کتاب‌های حاج‌آقامصطفی، می‌توان آراء اصولی امام را کشف کرد / ایشان ۱۶ علم لازم برای تفسیر را به میدان آورده است. ▫️آیت‌الله فاضل لنکرانی(زیدعزه): 1️⃣شناخت امام و اندیشه‌های حاج‌آقا مصطفی، امروزه هم برای حوزه های علمیه ما و هم برای تمام حوزه های علمیه شیعیان لازم و ضروری است. اولین ویژگی حاج آقا مصطفی، جامعیت ایشان است که خود همین امر بحث مفصل و پیامی برای حوزه‌ها دارد. شخصیتی که در کنار امام رشد کرد، باید در فقاهت، تفسیر و عرفان به مرتبه جامعیت برسد. این نکته‌ای است که حوزه‌های ما امروز دارند از آن فاصله می‌گیرند. امروزه لازم است که روحانیون و طلبه‌ها به سمت جامعیت پیش بروند. 2️⃣اگر بخواهیم جامعیت را تعریف کنیم، در راس همه چیز می‌توانیم به فقاهت ایشان اشاره کنیم. فقاهت حاج آقا مصطفی در حد بسیار بالایی بوده است. زمانی که مرحوم والد ما در تبعید بودند، امام نیز در نجف حضور داشتند. شخصی به ایشان گفته بود: اگر برای امام حادثه‌ای رخ دهد، بعد از امام چه کنیم؟ ایشان گفته بودند: حاج آقا مصطفی از هر جهت صلاحیت دارند. اگر کسی کتب فقهی این مرد بزرگ را ببیند، اشتراکات بسیار وسیعی بین وی و امام وجود دارد. به طور مثال؛ امام دین را در امور فردی، شخصی و اخروی خلاصه نمی‌کردند؛ این نگاه در مرحوم حاج آقا مصطفی به همان جامعیت وجود دارد. در همین رساله ولایت فقیه، ایشان خطاب به مسلمانان و بزرگان می‌گوید، دین را تنها در امور عبادی و اخروی معنا نکنید. حاج آقا مصطفی در این مبحث به بحث خاتمیت اشاره می‌کند و آن را معیار و مبنایی برای اثبات وجود حکومت در اسلام قرار می‌دهد. این نگاه بسیار با ارزشی است. ایشان اصلا می‌فرمایند؛ ولایت فقیه یک بحث نظری نیست که بخواهیم به سراغ دلالت در روایات برویم و بحث بسیار روشنی در فقه است. 3️⃣یکی از امور بسیار تاسف‌بار، این است که به نظر می‌رسد مکتوبات مفقود ایشان از مکتوبات موجودش بیشتر بوده است، به همین جهت ما تنها به برخی آرای ایشان دسترسی داریم. 4️⃣کتاب‌های حاج آقا مصطفی منبع ارزشمندی برای شناخت آرای امام در مباحث اصولی است. تعبیر من این است که نظریه خطابات قانونی امام شبیه نظریه حرکت جوهریه‌ای است که ملاصدرا بیان کرده است.حاج آقا مصطفی در تحریرات خود این نظریه را یک بارقه الهی می‌داند و آن را تکمیل می‌کند. وی در تبیین مبانی اصولی امام حق بزرگی بر ایشان پیدا کرده است. 5️⃣حاج آقا مصطفی ۱۶ علم لازم برای تفسیر را به میدان آورده است. علومی از قبیل لغت، بیان، فقه، علم حروف، اخلاق، قواعد فقه و... که کمتر کسی به همه آن تسلط دارد. زمانی والد ما می‌گفت: تفسیر از عهده یک نفر خارج است، باید چندین نفر بنشینند و معانی آیات را به تمسک به علوم مختلف استخراج کنند، اما این مرد تا چه اندازه توان داشته است که توانسته است به تنهایی تفسیر را انجام دهد. نگوییم کم نظیر، این چنین تفسیری بی‌نظیر است. اگر بگوییم بعد از المیزان، تفسیر ایشان را باید مورد وثوق قرار داد، حرف درستی است، اما متاسفانه تفسیر ایشان ناقص مانده است. حاج آقا مصطفی در تفسیر تنها به نقل اکتفا نمیکند. تعبیری به کار می‌برند که می‌فرماید تفسیر نیاز به یک قوه قدسیه دارد. ☀️همایش شهیدسیدمصطفی خمینی_ ۱۳۹۶ ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ✅ آیه 208 سوره بقره «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً» از جمله آیاتی است که دال بر وجود ابعاد فردی و اجتماعی بر دین دارد. ✅ معنای لغوی «سلم» در آیه، صلح و وحدت است که دال بر تکلیف شرعی مولوی می‌کند؛ یعنی یکی از واجبات جامعه مسلمین وحدت می‌باشد. وجوب وحدت، واجب اجتماعی است و نمی توان آن را واجب فردی دانست. ✅ به مناسبت حکم و موضوع می‌توان گفت ایمان سلم‌آور است و دین وحدتی را ایجاد می‌کند که موجب تکامل انسان می‌شود. مدعی هستیم تنها عامل ایجاد‌کننده وحدت در جامعه بشری، دین است. همچنین با قطع نظر از آیه مذکور، معتقد هستیم یگانه عامل تنظیم کننده عدالت در جامعه دین می باشد و حاصل نا‌عدالتی در جامعه ایجاد تفرقه است. ✅ امروزه تفکری در حال گسترش و تبلیغ است که می‌گوید سلم (وحدت) به وسیله حذف دین ایجاد می‌شود و آن چیزی که مانع از صلح به شمار می‌رود، دین است. این در حالی است که آیه مذکور فقط دین را عامل وحدت می‌داند. ✅ سلم یعنی سازش در جمیع ابعاد و امور به این معنا که هر شخصی باید حق خود را رعایت کند؛ از این رو رعایت حقوق یکی از مقدمات ایجاد سلم است. حال سوال اساسی این است که حقوق را چه کسی می‌تواند به نحو دقیق بیان کند؟ پاسخ منحصر در دین است و بشر عاجز از آن است که بتواند چنین برنامه دقیقی را ارائه بدهد. ✅ دین درصورتی می تواند سلم به معنای واقعی را اجرا کند که حاکم باشد. بدون تشکیل حکومت نمی‌توان سلم (وحدت) را ایجاد کرد. یعنی زمانی که دین حاکم و قانون شد و مردم نیز ملزم به تبعیت از آن شدند، سلم محقق می‌شود. ————————— ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
📸 حضور آیت الله فاضل لنکرانی در پنجمین روز "نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزه" این نمایشگاه سوم آبان الی ۱۰ آبان از ساعت ۷ صبح تا اذان مغرب در سالن امام حسن عسکری علیه‌السلام مسجد مقدس جمکران، دایر خواهد بود. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
واكنش آيت الله فاضل لنكراني به اهانت به مراجع تقيلد مراجع واقعاً نگران وضع مردم هستند. • تضعیف مرجعیت مساوي با تضعیف انقلاب است. • بسیار دردآور است که در جمهوری اسلامی که به برکت نهاد مرجعیت به وجود آمده شاهد چنین رفتاری باشیم. • دشمن دنبال تضعیف شیعه و مرجعیت است،این آقایان که خودشان ادعای دشمن شناسی دارند در زمین دشمن بازی می‌کنند. • شما كه مدعی پیروی از رهبر معظم انقلاب هستید،آیا ایشان می‌پسندد که کسی بیاید دهان خودش را باز کند و درباره حرفی كه یک مرجع مسلم تقلید در ملاقات با مسوولی زده، شروع به اهانت کند؟ • مراجع ما در تمام دولت‌ها بعد از رهبری معظم انقلاب،هر وقت اشکال و مطلبی بوده صریحاً می‌گفتند،چون مرجع تقلید غیر از دین،خدا و امام زمان چیز دیگری برایش معیار نیست. • گفتن این مطلب که مراجع در٨سال گذشته همراه دولت بودند یک افتراء به ایشان است. • در دولت نهم و دهم یکی از اهدافشان تضعیف نهاد مرجعیت بود همان زمان مرحوم والد ما می‌گفتند این دولت با اشخاص ما مخالف نیست بلکه می‌خواهد روحانیت و مرجعیت از بین برود. متن كامل در👇👇 www.fazellankarani.com @Fazellankarani
💫استاد فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود 💫استاد علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است ✔️استاد علیدوست: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب می‌شد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمی‌باشد. لذا باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، فردی که می‌خواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد. 🔻پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب است؛ نباید در شاخه بندی‌های فقه‌های مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد. باید در زمینه فقه‌های مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد. ✔️استاد فاضل لنکرانی: باید ضابطه‌ای برای گرایش‌ها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود. کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعه‌های قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی می‌خواهد. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/a81096 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
20210714_1080p_2.mp3
1.19M
💠بیانات استاد فاضل لنکرانی (مدظله العالی) در ارتباط با رقابت علمی نخبگانی کلام: 🔷المپیاد که خُب غربی ها از این المپیاد ها به همین هدف که شناسایی نخبگان است، همیشه می رسند. المپیاد یک بستری است برای شناسایی دقیق نخبگان آن رشته. 🔶 المپیاد فیزیک راه می اندازند نخبگان را پیدا می کنند المپیاد شیمی راه می اندازند نخبگان را پیدا می کنند و بلافاصله هم در دانشگاه های درجه یک دنیا دعوتشان می کنند، البته ابایی هم نیست که این را صریحا بفرمایید چون المپیاد برای این است که بفهمیم، آنهایی که در علم کلام استعداد دارند، توانایی دارند، زمینه ی رشد دارند، آنها را شناسایی کنیم، و بعد یک برنامه ی خاصی برای آنها تدارک شود و من از این برنامه ی المپیاد خیلی خوشحال شدم، آن هم با این دقتی هم که جناب آقای نواب (دبیر اجرایی رقابت علمی نخبگانی کلام) فرمودند، چه در مرحله بندی، چه در نحوه ی طرح سوال ها، تایید سوال ها، انتخاب سوال ها، امیدوارم ان شاء الله به نتیجه ی کامل برسد. •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
آیت آلله فاضل لنکرانی: 🔺حجاب را با ذهن امروزی دخترها بیان کنیم 🔹 آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار معاون امور زنان رییس جمهور با بیان اینکه مشکلات و مسائل مربوط به زنان بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، هنوز حل نشده بلکه به سمتی حرکت می‌کنیم که با اهداف انقلاب سازگاری ندارد، گفت: در گام دوم انقلاب واقعاً باید برای حل مسائل و مشکلات مربوط به زنان قدم‌های اساسی برداریم. وی با تاکید بر اینکه دین اسلام برای مقام زن ارزش بالایی قائل است، افزود: برخی شبهه‌هایی ایجاد می‌کنند مبنی بر اینکه اسلام برای زن ارزش قائل نیست و زن را درجه دو می‌داند. برخی افراد در این زمینه نسبت‌های نادرستی به دین دادند تا به اهداف خود برسند. 🔸آیت الله فاضل لنکرانی گفت: درباره زنان، مساله‌ای نمانده که فقه و دین ما برای آن پاسخ درست و منطقی نداده باشد، اما این پاسخ‌ها بطور شایسته به جامعه عرضه نشده است. وی با اشاره به برخی سوالات در زمینه عدالت جنسیتی در باب احکام، به قانون ارث اشاره کرد و گفت: در ذهن جامعه ما جا افتاده که احکام اسلامی بر مبنای عدالت است اما برخی این سوال را می‌پرسند که اگر بر مبنای عدالت است چرا زن نصف مرد ارث ببرد؟ چرا شهادت دو زن به اندازه شهادت یک مرد است؟ ما در مرکز فقهی ائمه اطهار (س) گفتیم این فکر غلط است، احکام ملاک‌های دیگری دارند. اگر زن نصف مرد ارث می‌برد ربطی به قانون عدالت ندارد که ما عدالت شاخص قرار بدهیم. ایشان ادامه داد: امیدواریم این دولت بتواند روی این تغییر ذهنیت کار کند. لازمه این کار برگزاری‌ نشست‌هایی در دانشگاه‌ها و مجلس و دولت است تا باور غلطی که در کنج ذهن تمام بانوان ما شکل گرفته را اصلاح کنیم. 🔹آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: اسلام امر به عدالت می‌کند ولی بسیاری از احکام را داریم که نمی‌توان گفت بر پایه عدالت بنا شده بلکه موارد دیگری در آن دخیل بوده است. مثلاً اسلام می‌گوید اگر جایی را شک کردید پاک است یا نجس، پاک است. این بر چه اساسی است؟ بر اساس عدالت است؟ بنابراین این حکم ربطی به مقوله عدالت ندارد. در اسلام احکام زیادی این چنینی داریم. وی افزود: برای زن کرامت بسیاری قائل شده است و حتی در برخی موارد کرامتی که برای زن قائل شده به مراتب بیشتر از کرامتی است که برای مرد قائل شده است. به عنوان مثال به مرد می‌گوید برو جهاد و به زن می‌گوید کرامت تو اقتضا نمی‌کند که جهاد بروی. به مرد می‌گوید قضاوت کن و در دادگاه بنشین، دادگاه خطر و هیجان و اضطراب دارد، اما آرامش و کرامت زن باید محفوظ بماند و می‌گوید بر تو لازم نیست. باید واقعاً این باور را اصلاح کنیم، اگر این باور غلط را اصلاح کردید بسیاری از سوالات پاسخ داده خواهد شد. ایشان با طرح این سوال که چرا در زمینه حجاب روز به روز آسیب پذیرتر می‌شویم؟ گفت: البته تبلیغات دشمن در این زمینه موثر است اما باید حجاب را با ذهن امروزی دخترها و با ادبیات امروزی تبیین کنیم. وی افزود: برخی شبهه کردند که حجاب را آخوندها درآوردند، اصلاً در قرآن حجاب نیست. باید این قبیل موارد را در ذهن جامعه اصلاح کنیم و به این سمت حرکت کنیم که آیات حجاب در کتابهای درسی بیاید. کتاب‌های درسی دختران باید با بقیه تفاوت داشته باشد و به سوالات آنها از جمله بلوغ، حجاب و نکاح و موارد مشابه پاسخ داده شود. ▪️رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز فقهی ائمه اطهار درباره حجاب و پاسخ به شبهات آن ، گفت: مساله حجاب باید به طور دائم در جامعه مطرح شود و منحصر به هفته خاصی نباشد. آموزش و پرورش، دانشگاه، مجلس، صدا و سیما و تمام دولت باید مسأله حجاب را به خوبی و با بیان روز و دلنشین برای بانوان بیان کنند. وی تاکید کرد: بها دادن به بانوان از شاخصه‌های مهم انقلاب است به طوری که رشد علمی بانوان در بعضی موارد بیشتر از مردهاست. انقلاب زمینه رشد و تکامل علمی و سیاسی بانوان را فراهم کرد و بحمدالله به صحنه آمدند، ولی چرا باید از جهت دینی امروز احساس کنیم که بانوان رشدی نکردند؟ چه بسا خدای ناکرده دارند عقب‌گرد می‌کنند. 🔸آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: حوزه، نهادهای فرهنگی، دولت، سازمان تبلیغات و این همه نهادهایی که بودجه‌های فرهنگی کلان دارند باید به مساله بانوان توجه ویژه داشته باشند. اگر بانوان از دست بروند انقلاب ضربه‌ی بزرگی می‌خورد، امام همان اوایل می‌فرمودند زن ها نقش موثرتری نسبت به مردان در پیروزی انقلاب داشتند. الآن هم اگر این قشر را از دست بدهیم انقلاب ضربه می‌خورد. من با اینکه در وزارتخانه زن را مجبور کنند که حتماً باید با چادر بیاید موافق نیستم، ولی برایشان برنامه بگذارید و ما در مرکز فقهی ائمه اطهار آمادگی داریم برای رفع شبهات و پاسخ به سوالات کارمندان زن با دولت همکاری کنیم. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ از آیات دیگری که دال بر وجود قوانین اجتماعی در دین می‌باشد، آیه 139 آل‌عمران و آیه 35 سوره محمد است. جمله «انتم الأعلون» درهر دو آیه بکار رفته است. ⬅️ ظاهر این است که جمله «انتم الأعلون» به این معنا است که اسلام به همراه خود علو می‌آورد، ایمان به انسان شأنیت و ارزش می‌دهد و همین امر سبب می‌شود مسلمین در برابر کفار علو پیدا کنند؛ از این رو نباید اقداماتی را انجام داد که موجب ذلت مسلمانان می‌شود. آیه مثال می‌زند به اینکه شما پیشنهاد صلح ندهید زیرا بیانگر ضعف است. مراد از این صلح، صلحی است که به مصلحت مسلمانان نباشد و نشان از ضعف آنها باشد. ⬅️ از این آیات استفاده می شود که خداوند برای جامعه مسلمین به اعتبار اسلام، اعتبار و علوی قرار داده است. این علو منحصر در جامعه اسلامی نیست بلکه تک تک مسلمانان درمقابل کفار دارای علو و برتری هستند. ⬅️ امروزه عده‌ای به اسم حقوق شهروندی، ملاک کفر و ایمان را مساوی قرار داده‌اند؛ به عنوان مثال می‌گویند باید حاکم هر حقی را که برای مسلمان قرار می‌دهد، به همان میزان برای غیر مسلمان نیز قرار دهد، در حالی که این اقدام با آیه 35 سوره محمد سازگاری ندارد. از سوی دیگر «انتم الأعلون» به این معنا است که مسلمین در این دنیا علو دارند؛ در نتیجه باید بر این علو بودن آثار و احکامی بار کرد. ⬅️ در کتابهایی مانند مجمع البیان و تفسیر المیزان، «اعلون» به معنای غالبون معنا شده است. در این صورت معنای آیه 35 سوره محمد چنین می‌شود که شما در حال پیروز شدن هستید، سستی به خرج ندهید و مقاومت کنید تا پیروزی حاصل شود. ————————————————————————————-— ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ استخراج آیات دال بر وجود قوانین اجتماعی در اسلام، موجب تغییر نگرش به دین می‌شود؛ به این معنا که دین را دیگر امری فردی نمی‌دانیم؛ به عنوان نمونه در آیه «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ » واژه «اموالکم» به این معنا است که در جامعه اسلامی مال برای همه مسلمین است و حفظ آن حفظ اموال مسلمین محسوب می‌شود. ⬅️ کلمه سیاست در لغت به معنای «القیام علی الشیء بما یصلح» می‌باشد. لغت، سیاست به معنای ریاست، قدرت، تعلیم و تربیت، تدبیر خود و جامعه نیز بیان شده است. با کنار هم قرار دادن این معانی چنین به دست می‌آید که بازگشت سیاست به تدبیر است. ⬅️ معتقد هستیم تمام احکام اجتماعی اسلام و فقه تحت عنوان فقه سیاسی قرار می‌گیرند؛ مانند جهاد، حجاب، لزوم امنیت در جامعه، تشکیل حکومت و... به تعبیر دیگر فقه سیاسی آن بخشی از فقه است که موضوع آن مکلف خاص و معین ندارد و مصلحت و مفسده آن برای جامعه است. ⬅️ بخش عظیمی از فقه موجود فقه سیاسی است که فقه السیاسه جزئی از آن است. فقه السیاسه یعنی احکام مرتبط با حکومت و سیاست که مباحثی مانند حزب، انتخابات و... در ذیل آن مطرح می‌شود. ————————————————————————————-— ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani