eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
900 دنبال‌کننده
384 عکس
124 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند (بخش سوم) 🔻آیت الله فاضل لنکرانی 🔹توجه به تدبر در قرآن باید بیش از ظواهر قرآن باشد آیت الله فاضل در ادامه افزود: در قرآن فراوان امر به تدبر شده است و قرائت ظاهری قرآن خیلی خوب شده است و واقعاً یکی از نقاط درخشان انقلاب که رهبری معظم به آن سوق داده است قرائت قرآن و توجه به مفاهیم آن است؛ ولی عملاً توجه به ظواهر قرآن بیش از تدبر در قرآن است و دینی که اینقدر امر به تعقل در آیات قرآن و کلام معصومین دارد، پس چطور می‌شود ما در رفتارهای ظاهری خود مسئله عقلانیّت و تعقل و تدبیر را کنار بگذاریم؛ درحالی که وظیفه ماست که این جهت را تقویت کنیم و باید جوان امروز را به تعقل و تفکر سوق دهیم و بگوییم دین این است و این دستور خداست که می‌فرماید غیر از خالق بشر که آگاهی کامل به همه زوایای فردی و اجتماعی انسان دارد، هیچ کس حق ندارد ولیّ او باشد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: از هر کسی سؤال کنی آیا با این مخالفی؟ قطعاً می‌گوید نه و اگر بگوییم این جوانی که مثل خودت هست باید رئیس تو باشد، می‌گوید به چه دلیل؟ اما حاکمیت خالق و کسی که خالق معین فرموده را همه قبول می‌کنند، خالق فرموده در زمان حضور پیامبر و ائمه معصومین، آنها حاکم بر مردم هستند و در زمان غیبت هم کسی که خدا و رسول و ائمه تعیین فرموده‌اند که ما از آن تعبیر به فقیه جامع الشرایط می‌کنیم. همین موضوع ولایت فقیه را در طول این 44 سال نیامدیم به صورت ریشه‌ای و دقیق مطرح کنیم وی در ادامه افزود: با یک بیان سطحی به مردم گفته‌ایم روایتی داریم که باید به فقیه مراجعه کنیم، هنگام تحلیل هم می‌گوییم چطور وقت بیماری به دکتر مراجعه می‌کنید، در مسائل زندگی هم به فقیه مراجعه کن، بلا فاصله جواب می‌دهند در خیلی از امور از فقیه بهتر می‌فهمم در جایی که بهتر می‌فهمم به چه دلیل قول فقیه برای من حجت باشد؟ این مطلب را ما باید ریشه‌ای حل کرده و جوانب قضیه را مطرح کنیم. آیت الله فاضل بیان داشت: چند سال قبل گروهی از اندیشمندان روسیه که می‌گفتند اتاق فکر پوتین هستند به مرکز فقهی ما آمدند، آدم‌های وزین و کارکرده در مسائل علمی، سیاسی و دینی بودند و خلاصه حرفشان این بود که گفتند ما نظام‌های سیاسی دنیا را بررسی و تحلیل کرده‌ایم، به این نتیجه رسیدیم که مطمئن‌ترین نظام حکومتی برای بشر ولایت عالمان دینی عادل و به تعبیر ما ولایت فقیه است؛ حال چگونه است که برای مردم ونسل جوان ما، هنوز صداوسیما، حوزه‌ها و متفکران این موضوع را درست روشن نکرده‌اند؟ 🔹دین جامعیت داشته و جامع همه امور است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: امروز جنبه‌های ظاهری‌ دین بیشتر از جنبه‌های باطنی و عمیق آن برای مردم مطرح است؛ اما آنچه انسان را دین‌دار نگه می‌دارد میزان تعقل و باور او به اعتقادات است و در روایات هم وقتی نزد ائمه از کسی تعریف می‌کردند که فلانی این همه نماز می‌خواند، می‌فرمودند ببینید عقلش چقدر است؟ «لیست العبادة بکثرة الصلاة و الصیام» متأسفانه افراد و گروه‌هایی که جمهوریت را کمرنگ می‌کنند شاخه‌های مختلف دارند. گروهی دین را در سیاست و گروه دیگر دین را در اخلاق یا عرفان خلاصه می‌کنند، این تحریف‌هایی است که ایجاد شده؛ درحالی که دین جامعیت دارد و جامع همه امور است و ما اگر عقلانیت را از دین بگیریم دیگر دین معنا ندارد، اصلاً دینی که انسان را متعقل و متفکر بار نیاورد دین نیست. وی در ادامه افزود: دین باید سبب شود که هر روز تفکر انسان درباره عظمت خدا، اسماء و صفات خدا، رابطه‌اش با انسان و جهان هستی و نیز نحوه رابطه انسان با خدا بیشتر شود. اگر نماز و روزه و عبادات انسان چنین اثری داشته باشد موجب ازدیاد دین انسان می‌شود. این توجهات، این خضوع و خشوع در عبادات مقدمه تعقل و تفکر در خداست، و الا خضوع و خشوع فی نفسه را نمی‌شود گفت موضوعیت دارد؛ هرچند در این میان برخی از افراد که متأسفانه معمم بوده از این لباس خارج شده و به سن کهولت رسیده‌اند در نوشته‌های نادرست خود، تصریح کردند که خواندن نماز و گرفتن روزه معنا ندارد، اصل پذیرش توحید است، که این یک انحراف بسیار خطرناک است. آیت الله فاضل ابراز کرد: اگر بخواهیم در دین سیاست، اخلاق، عرفان، حکومت و هر موضوع دیگری مطرح باشد محور اصلی‌اش عقل و تعقل است و ما در دین یک مطلب خلاف عقل نداریم. چطور می‌شود دینی که این همه امر به تدبر و تدبیر می‌کند، یک جایش برخلاف عقل باشد؟ تمام دین بر وزان و میزان ضوابط عقلی است حتی تعبدیاتش هم ریشه‌ی عقلی دارد. کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔰انقلاب ریشه مردمی و دینی دارد/ دشمن برای زدن این ریشه خود فروخته ها را اجیر می کند (بخش چهارم) 🔻آیت الله فاضل لنکرانی 🔹در جمهوری اسلامی مسئولان باید به فکر مردم باشند رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: در جمهوری اسلامی مسئولان باید به فکر مردم باشند، نمی‌دانم این آمار توزیع خودرو به نهادهای مختلف و حتی حوزه‌های علمیه که در فضای مجازی منتشر شده درست است یا نه؛ هرچند من باورم نمی‌شود, اما اگر چنین مطلبی صحت داشته باشد به چه حسابی این کار صورت گرفته؟ این قطعاً خیانت و ظلم به مردم است و مردم انتظار ندارند در این نظام تبعیض واقع شود، بگویند به فلان نهاد این امتیازات را می‌دهند؛ درحالی که مردم در محرومیت به سر می‌برند و همه مردم باید از امکانات نظام بهره‌مند باشند. 🔹نتیجه روشنی از برخورد با اختلاس گران به مردم ارائه نشد وی در ادامه افزود: متأسفانه اختلاس‌ها شد و قوه قضائیه هم زحماتی کشید، ولی نتیجه روشنی به مردم ارائه نشد و مردم انتظار چنین اموری را ندارند. می‌خواهند تبعیض نباشد، خلاف قانون عمل نشود، امام نسبت به قانون خیلی تکیه داشت، کسی نباید بر خلاف قانون عملی را انجام بدهد، نه نهادی، نه شخصی، نه طلبه‌ای، نه استادی، هیچ کس. باید کارها بر طبق ضوابط و قانون انجام بشود. مردم دلشان می‌خواهد به دین و قانون به معنای واقعی‌اش عمل شود و توجه به این سختی‌ها و محرومیت‌ها و تحریم‌ها هم دارند. آیت الله فاضل بیان داشت: باید همه تلاش کنیم مشکلات حل شود، باید در مسائل اقتصادی مدیران قوی حضور داشته باشند؛ نه این که هر روز بر مصیبت‌های اقتصادی کشورمان بدون دلیل افزوده شود و این بار سنگین را مردم تحمل کنند. باید مراقب این نظام و خون‌های پاک شهیدان باشیم. انسان وقتی یاد شهدا می‌افتد تنش می‌لرزد که چطور در قیامت جواب خون شهدا را بدهیم؟ ما برای حفظ این خون‌ها چه کرده‌ایم؟ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
25.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به برنامه سحرگاهی ماه من شبکه سوم سیما: 💢 کسی که امامت را کنار گذاشت، قرآن را کنار گذاشته است. قرآن و امامت دو ثقلی هستند که حقیقتشان به هم گره خورده است. @fazellankarani
16.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همه مظلومیت ائمه بقیع علیهم السلام در تخریب قبور ایشان نیست. @fazellankarani
💢مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» تبیین شود ✔️استاد محمدجواد فاضل‌لنکرانی: 🔹در موضوع ولایت فقیه، مساله تاریخی ولایت فقیه مطرح‌ می‌شود و فقها‌ می‌گویند که فی الجمله مساله اعتقاد به ولایت فقیه در طول تاریخ فقها بوده و مسبوق به سابقه است اما نگاه امام به حکومت در دین، مسبوق به سابقه نیست و به هیچ نحوی در کتب فقها از قدما و متاخرین پیدا نکردم. 🔸به زعم من «خطابات قانونیه» مهمترین مبنای فقهی و اصولی امام خمینی (ره) بود. این «خطابات قانونیه» در فقه بسیار تاثیرگذار است و فقه و اصول را متحوّل‌ می‌کند. مرحوم والد ما‌ می‌گفتند: «براساس این خطابات قانونیه بسیاری از فتاوای امام خمینی باید تغییر کند»؛ اما وقتی نظریه امام در حکومت را دیدم و تامل کردم، دیدم انصاف این است که این نظریه تفوق بر آن نظریه دارد و بسیار گسترده تر و مهمتر از آن نظریه است. 🔹امام خمینی در بخش اول کتاب البیع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح‌ می‌کنند و در آخر به این جمله‌ می‌رسند که «الاسلام هوالحکومه بشئونها»، «والاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها» احکام هم قوانین این حکومت است.... گاهی اوقات‌ می‌گویند امام خمینی انقلاب را با یک حدیث مربوط به ولایت فقیه و اجتهاد شخصی ایجاد کرد. این یک فکر بسیار اشتباهی است. 🔸برای این جمله «اسلام هوالحکومه» باید سمینارها برگزار کرد تا به عمق این نگاه پی برد. بدون هیچ تعصّب علمی عرض‌ می‌کنم که این کلام را در سخن و نگاه هیچ فقیهی ندیدم. امام خمینی‌ می‌خواهد بگوید که دین برای تشکیل حکومت آمده است. 🔹مستندات قرآنی در این کلام امام خمینی وجود دارد؛ با وجود آیات متعدد در رابطه با حکومت اما نه در تفاسیر و نه در کتب فقهی، منظومه‌‌‌ای از آیات در رابطه با قرآن کریم داریم.... باید مستندات قرآنی «الاسلام هو الحکومه» بیان شود. متاسفانه این «الاسلام هوالحکومه» را برخی به فقه حکومتی منتهی کردند درحالیکه این ربطی به فقه حکومتی ندارد. 👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70404 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: ✳️ شهید مطهری اولین شخصیتی بود که امام (ره) به او اعتماد داشت/ کار ما طلبه‌ها دفاع از دین است ◻️رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) گفت: مرحوم شهید مطهری شخصیتی بود که زمان خودش را شناخت و عالم به زمانش بود و گرفتار منیّت، خودبینی و ملاحظه اینکه انجام این کار شأن من هست یا نیست نبود، در جایی که باید داستان راستان را بنویسد می‌نوشت، آنجا که باید در مجله زن روز مقاله بنویسد می‌نوشت، در جایی که باید به دانشگاه برود با اساتید و دانشجویان بحث کند بحث می‌کرد، در جایی که باید منبر می‌رفت بر منبر می‌رفت، در همه مسائل حضور پررنگ داشت و اولین شخصیتی بود که امام به او اعتماد داشت. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
12.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(یک‌جلدی) جهت تهیه اثر فوق می‌توانید روی عبارت (تهیّه آثار) کلیک کنید یا به آدرس قم، نبش میدان معلّم، نمایشگاه و فروشگاه کتاب دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام مراجعه نمایید. 🌐https://eitaa.com/pubmarkazfeqhicom 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 گفت‌وگو با آیت‌الله فاضل لنکرانی در حاشیه مراسم گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی
🔻آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در دیدارمدیران شبکه جهانی ولایت: ✳️ شبکه ولایت ملجأ برای پاسخ به شبهات شده است/ دنیا از محصولات حوزه خبر ندارد ◻️ کاری کنید محصولاتی که محققین و مراکز علمی حوزه با زحمت فراوان تألیف می کنند از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود.
💢نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» ✍️حجت‌الاسلام محمد قاسمی مطالبی در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان و در نقد «نظریه الاسلام هو الحکومه» مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار می‌دهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است. 👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71147 کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» (1 از 8) 🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار) ▪️اشاره: مطالبی در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان و در نقد «نظریه الاسلام هو الحکومه» مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار می‌دهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است. 1️⃣ دفتر اول: انکار وجوب بر پایی حکومت دینی! کجاست آن مستندات قرآنی –برای نظریه الاسلام هو الحکومه”- ؟! حتی یک آیه هم در این موضوع وجود ندارد! و حتی تشکیل حکومت از وظایف پیامبران الهی نیست و صرفاً از موارد مجاز برای پیامبران علیهم‌السلام در صورت بوجود آمدن زمینه‌های اجتماعی و مردمی تشکیل حکومت، بصورت کاملا طبیعی است… نکته‌ی دیگر مگر رسالت انبیا تفاوت داشته است. آیا حضرت نوح علیه‌السلام بعد از هلاکت کافران تشکیل حکومت داد اگر داد به کدام دلیل واگر نداد با الاسلام هو الحکومه مغایر است. زیرا هدف تمام انبیا دعوت به اسلام است که در روایات از آن به تسلیم تعبیر کردند. حال اگر این اسلام حکومت باشد لازمه آن انجام ندادن رسالت انبیا می‌باشد حتی مثل حضرت نوح که بعد از طوفان هیچ مانعی نداشته و تمام همراهانش از مومنین بودند. حالا –امام خمینی (رضوان الله علیه) چطور از الاسلام هو التسلیم، به هو الحکومه رسیده؟ طرفداران این نظریه، حتما ادله خود را برای دفاع از این نظریه اقامه خواهند کرد مخصوصا که ادعای وجود آیات زیاد دال بر این مطلب را دارند. مطالب فوق در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان -و در نقد نظریه الاسلام هو الحکومه- مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار می‌دهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است. 2️⃣ دفتر دوم: ارتباط وثیق دین (اسلام) و حکومت باور به اینکه انکار حکومت دینی توسط برخی حوزویان جاهلانه و نه عامدانه باشد، به غایت مشکل است. تنها گروهی که در اسلام حکومت دینی را انکار نمودند، خوارج بودند. حتی آنان نیز پس از مدتی به این فهم ناقص پی برده و عبدالله بن وهب راسبی را امیر خویش قرار دادند. برخی روشنفکران سنی و شیعی نیز، اگر چه اصل ضرورت حکومت را نفی نکرده‌اند، اما حکومت دینی را مورد نفی و انکار خویش قرار داده و تلاش نموده‌اند ساحت دین را به حوزه امور عبادی و فردی منحصر بدانند. مع الأسف این مطلب از سوی برخی متدینین و بلکه حوزویان نیز مطرح شده است. اخیرا برخی از این طیف اصل حکومت دینی و ضرورت تشکیل آن را مورد تردید و بلکه مورد انکار قرار داده در این زمینه سخنانی مطرح و به گونه‌ای تلاش داشته‌اند نظریه بی‌بدیل امام خمینی (رضوان الله علیه) مبنی بر “الاسلام هو الحکومۀ” و احتمالات مطرح پیرامون این نظریه و مستندات قرآنی آن را تخطئه و انکار نمایند. هر چند انکار تلازم حکومت و دین و بلکه رابطه این دو به صدر اسلام باز می‌گردد و در این زمینه صاحب نظران به تفصیل پاسخ داده‌اند، اما از آنجا که در کمال ناباوری این مباحث مجددا –در میان حوزویان- مطرح می‌شود، مطالبی به اجمال معروض گشته و تفصیل بحث به جای مناسب خود، حواله می‌گردد. 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻 نقدی بر فهم عامیانه از نظریه‌ی «الاسلام هو الحکومه» (2 از 8) 🖊محمد قاسمی (پژوهشگر گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار) 🔏مشق اول؛ اندیشیدن پیرامون حکومت دینی احتمالا منکرین حکومت دینی به جای قرآن کریم تورات و انجیل محرّف را مورد توجه قرار داده‌ و به جای کتب اربعه، صحاح سته را مرجع استنباط خویش قرار داده‌اند! در غیر این صورت چگونه می‌توان تلاش انبیاء برای تحقق حکومت دینی به عنوان یک وظیفه را انکار نمود، در حالی که قرآن کریم به صراحت امر به مبارزه با طاغوت و اجتناب از آن را وظیفه‌ی تمام انبیاء علیهم‌السلام دانسته و از تحاکم، از ایمان، قتال در سبیل و از پذیرش ولایتِ طاغوت نهی کرده است. (الزمر، ۱۷؛ و النحل، ۳۶؛ و المائده، ۶۰؛ و النساء، ۷۶، ۶۰، ۵۱-۵۲؛ و بقره، ۲۵۷) آیا می‌توان مصداق طاغوت در این آیات را صرفا مجسمه‌های بی‌جان دانست؛ در عین حال از جاندارانی که تمام هم و غم‌شان انحراف جوامع به سمت مطامع مادی خویش بوده، غفلت ورزید؟ آیا انبیاء صرفا موظف به مبارزه با طاغوت و بتان بی‌جان بودند، و برای جامعه پسا طاغوت برنامه و الگوی رفتاری وتمدنی نداشته‌اند؟ اگر تشکیل حکومت دینی وظیفه انبیاء –خصوصا نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله- نبوده است، چگونه از جانب خداوند هشدار داده شد که بدون معرفی امیرالمؤمنین به عنوان جانشین پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، تمام زحمات آن حضرت کان لم یکن خواهد شد؟ عجیب تر آنکه برخی تصور می‌نمایند مراد از جانشینی و امامت امیرالمؤمنین علیه السلام ولایت سیاسی نبوده و صرفا ولایت معنوی بوده است!!!! اگر چنین باشد نباید اصحاب سقیفه را ملامت کرد، چرا که آنان به دنبال ولایت سیاسی بودند و نه ولایت معنوی. آیا ۲۵ سال استخوان در گلو و خار در چشم امیرالمؤمنین علیه السلام برای غصب ولایت معنوی ایشان بوده؟ و اساسا ولایت معنوی غصب شدنی است؟! یا آیا آن حضرت برای ولایت سیاسی غیر واجب -چنانکه حکومت دینی به زعم ناقصش چنین تصور کرده-، ۲۵ سال استخوان در گلو و خار در چشم داشتند؟!! کاش اینان بر اساس منطق قرآن و کتب اربعه شیعه و نه صحاح سته، توضیح می‌دادند که چگونه تشکیل حکومت دینی امری مجاز است و در عین حال صدیقه طاهره علیها السلام برای انحرافِ حکومت دینی به حکومت غیر دینی، آزرده و غضبناک شده و سرانجام توسط سردمداران حکومت غیر دینی به شهادت رسیدند؟ چگونه می‌توان حکومت دینی را انکار نمود یا آن را امری جایز دانست، در حالی که سید الشهداء علیه السلام، اسلامی را که در آن افرادی چون یزید متصدی حکومت باشند، اسلام نمی‌داند؟ چگونه می‌توان پذیرفت که اطاعت از نبی و اولی الامر و رجوع به آنان در تنازعات اجتماعی واجب و عدم پذیرش حکمیت آنان مساوق با کفر و عدم ایمان است، در عین حال تشکیل حکومت برای انبیاء و اولی الامر، امری مجاز است؟؟!! 🔏مشق دوم: جامعه‌ی سیاست‌گریز و بدون حکومت از متون روایی و قرآن کریم به روشنی قابل استنباط است که از یک سو جامعه‌ی بدون امام و رهبر، به هرج و مرج و اضمحلال سوق پیدا می‌کند؛ أَنَّا لَا نَجِدُ فِرْقَهً مِنَ الْفِرَقِ وَ لَا مِلَّهً مِنَ‏ الْمِلَلِ‏ بَقُوا وَ عَاشُوا إِلَّا بِقَیِّمٍ وَ رَئِیسٍ وَ لِمَا لَا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فِی أَمْرِ الدِّینِ وَ الدُّنْیَا فَلَمْ یَجُزْ فِی حِکْمَهِ الْحَکِیمِ أَنْ یَتْرُکَ الْخَلْقَ مِمَّا یَعْلَمُ أَنَّهُ لَا بُدَّ لَهُ مِنْهُ وَ لَا قِوَامَ لَهُمْ إِلَّا بِهِ فَیُقَاتِلُونَ بِهِ عَدُوَّهُمْ وَ یَقْسِمُونَ فَیْئَهُمْ وَ یُقِیمُ لَهُمْ جَمَّهُمْ وَ جَمَاعَتَهُمْ وَ یَمْنَعُ ظَالِمَهُمْ مِنْ مَظْلُومِهِمْ (عیون أخبارالرضا علیه السلام، ج‏۲، ص۱۰۱) و از سوی دیگر نفی طاغوت و حکومت های غیر دینی در آیات و روایات به عنوان یک تکلیف و وظیفه‌ی اجتماعی، امری مسلم و واجب و بلکه همراهی و پذیرش ولایت طاغوت از اکبر کبائر است. (ن.ک: نساء/۶۰) بنابراین نمی‌توان تصور کرد که پذیرش حکومت غیر دینی یا طاغوت از اکبر کبائر باشد و در مقابل حکومت دینی امری جایز تلقی شود. اساسا با فرض ضرورت حکومت برای جامعه و سلب حکومت طاغوتی، گزینه‌ای جز ضرورت حکومت دینی باقی نمی‌ماند. 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8